mboost-dp1

SXC - flaivoloka

Det digitale Danmark fungerer ikke ret godt

- Via Version2 -

Sammenlignet med andre lande verden over er Danmark med i front, når man kigger på digitalisering i det offentlige, men ifølge statens digitaliseringschef, Lars Frelle-Petersen, er der bare ikke mange, som benytter sig af de digitale muligheder.

Version2 har været med på konferencen Digitalisér, hvor Frelle-Petersen var taler, og her fortalte han, at der til mange projekter kun er få brugere, ligesom der også er store problemer med at implementere flere projekter. Seneste eksempel er den digitale tinglysning, som der har været store problemer med.

Der bliver brugt over 3 milliarder kroner om året i Danmark på digitaliseringsprojekter, penge som digitaliseringschefen mener, vi burde få mere for. Idéen med digitaliseringen er at opnå besparelser ved at lade borgerne klare en lang række opgaver selv via nettet, men i gennemsnit gør kun omkring 6-7 % brug af muligheden.

En kommende rapport fra OECD vil komme med forslag til, hvordan Danmark kan blive bedre til at implementere de digitale løsninger. Blandt disse er blandt andet, at man skal blive bedre til at digitalisere ud fra borgernes behov, og ikke hvad man tror, de vil have.





Gå til bund
Gravatar #1 - Wickedmike
19. apr. 2010 06:49
Tja, den socialistiske fløj, vil jo også gerne have indført digitale valg.

Så kan man jo se at vi for en rekord lav valg deltagelse hvis det digitale danmark ikke fungere særlig godt.
Gravatar #2 - ghostface
19. apr. 2010 06:51
Hvis de digitale tjenester er tilrådighed så vil de blive brugt på længere sigt.

Der er tæt på ingen der vil foretrække at sidde i telefonkø og tale med en overstresset kommunekonsulent som kan se der er de første 100 andre i køen.

7% virker urealistisk lavt. SU er migbekendt overgået 100% til det digitale og alene de studerende her i landet bør da udgøre mere end 5%.
Det samme med Dagpenge systemet, i disse tider bør der da være mange flere som benytter det til netop indberetning.

Hvordan er det regnet? Er det over en måned? Et år? Jeg bruger min digsig til alt jeg kan men den bliver da ikke taget i brug hver måned til offentlige tjenester.

Digitalisering betyder heller ikke nødvendigvis noget borgerne for adgang til. Digitalisering af vejnettet, elforsyningsnetværket, vandforsyning osv. er også noget der bliver lagt en helt del penge i, i øjeblikket. Der er eksempelvis lige lagt 10 millioner DKK i digital vejnet for at starte det op.
Gravatar #3 - henrikmk
19. apr. 2010 07:00
For mit vedkommende er det den digitale signatur der er den store blokering, fordi man spekulerer i hvem der skal tjene penge på login-løsninger frem for at så mange som muligt kan bruge login løsningerne.

Problemet er egentlig meget simpelt: Lav tjenesterne som en virksomhed ville lave dem: Facebook, gmail, etc. i stedet for som nu, hvor fejl accepteres eller aldrig udbedres, uden sans for design eller sans for at tale til brugerne.
Gravatar #4 - zin
19. apr. 2010 07:08
En af de ting jeg også vil mene, mangler, er et sitemap - en side hvor man kan se "hvor man kan hvad", fra det offentliges side af.
Eksempelvis:
skat.dk -> Selvangivelse, udregning m.v..
it-borger.dk -> Generelle ting..
Og så videre (der er langt flere, jeg kan bare ikke dem alle i hovedet).
Gravatar #5 - tipsen
19. apr. 2010 07:17
#3: Kan kun give dig ret. Har netop været i heftig dialog med DanId pga. installation af flere digitale signaturer, hvilket har været en langstrakt, problematisk og knudret affære, hvor deres supportere kun delvist har været i stand til at hjælpe og hvor jeg selv har måttet supplere med løsninger på mange af de problemer jeg stødte på. Efter forløbet sendte jeg en lang og detaljeret mail til deres support med en gennemgang af alle problemerne, de foreslåede og fungerende løsninger samt forslag til hvor deres produkt kunne forbedres og hvor deres supportsider i høj grad burde udvides for at beskrive de problemer man kunne møde og tilhørende løsningsmuligheder, men der var ingen interesse for dette hos DanID - selvom de accepterede at der var problemer - dét er sgu lidt skuffende.
Gravatar #6 - Windcape
19. apr. 2010 07:17
Hmm, der skal jo et generationsskifte til.

Sidste gang jeg var på rådhuset var det fordi mit pas var udløbet. Det kunne alligevel ikke gøres 100% digitalt dengang (2 år siden)

De fleste generelle ting kan håndteres digitalt i dag. Læge, flytning, SU, SKAT, Regninger (Netbank).

At borgerne ikke bruger det er vel fordi de er bange for teknologien. Der skal informations- og reklamekampagner i gang for at informere borgerne bedre.

SU er jo et pragteksempel.
Gravatar #7 - Windcape
19. apr. 2010 07:18
#5

Det nye system kræver ingen installation hos klienten. Det er en stor stor fordel.

Det gamle system er utrolig dårlig kodet. (Grænser til slamkode)
Gravatar #8 - tipsen
19. apr. 2010 07:18
#4: Jeg tror du i høj grad har ret i din post - der er ikke mange borgere som har et overblik over de digitale services der udbydes - ej hellere en viden om hvor sådan et overblik kan erhverves.
Gravatar #9 - Trogdor
19. apr. 2010 07:19
#4 der er da www.borger.dk ved ikke hvor brugbar den er. Den var iirc. ironisk nok en af de sider jeg ikke kunne få min digitale signatur til at virke på fordi jeg ikke kørte explorer.
Gravatar #10 - tipsen
19. apr. 2010 07:23
#7: Jeg tør sgu ikke engang sige at det lyder lovende for jeg tror simpelthen ikke på at det kan blive nemt. Det fedeste er næsten at man eksempelvis SKAL bruge Internet Explorer for at installere den digitale signatur i Firefox - det er jo smukt...

Slamkode er egentlig en meget god betegnelse - jeg ville ikke selv udbyde sådan et hullet produkt, det er simpelthen for elendigt.
Gravatar #11 - Orange
19. apr. 2010 07:25
Wickedmike (1) skrev:
Tja, den socialistiske fløj, vil jo også gerne have indført digitale valg.

Så kan man jo se at vi for en rekord lav valg deltagelse hvis det digitale danmark ikke fungere særlig godt.


Ja for det er nemlig helt sammenligneligt, og man kan sagtens konkluderer noget om stemmedeltagelse ud fra hvor mange der søger om boligstøtte digitalt.

Idiot.
Gravatar #12 - Windcape
19. apr. 2010 07:30
#10

Den del skulle gerne være lavet om. Men ja, ActiveX delen som ikke er blevet opdateret i et år-ti er heller ikke en fantastisk løsning.

Prøv at læse deres guide til Linux (Ubuntu). Det er grinagtigt.

tipsen (10) skrev:
Slamkode er egentlig en meget god betegnelse - jeg ville ikke selv udbyde sådan et hullet produkt, det er simpelthen for elendigt.
Koden er hovedsageligt skrevet af 2 programmører fra TDC (dengang de udbød signaturen), og er udviklet i Java.

Det ironiske er at den har valgt at bruge CryptoAPI, som er et Microsoft Windows only bibliotek til kryptering. Fordi at Java har cross-platform løsninger der kunne benyttes i stedet.

(nb. Overstående er i den revision af koden jeg har set. Det kan være ændret i dag.)
Gravatar #13 - moso
19. apr. 2010 07:33
Det er også et spørgsmål om hvad der er nemmere.
Eller... Lad mig forklare.

Jeg er pt på dagpenge, lige som mange andre danskere er i øjeblikket. Det betyder at jeg skal udfylde dagpengekort hver måned. Disse dagpengekort kan man udfylde og indsende på nettet, hvor man så logger på med sin Digitale Signatur eller Den Fælles Pinkode. Dette virker perfekt - fra min vinkel.

Her kommer det dumme så.
A-kassen modtager dagpengekortet digitalt. Dette dagpengekort printer de ud på papir for at indtaste det i deres system manuelt. Derfor har a-kassen meldt ud, at det er nemmere for dem hvis jeg selv kommer op med et dagpengekort, som jeg har udfyldt med kuglepen, for så sparer de et led i deres arbejdsgang.

Det er jo sådan et sted som her, at man skal tage fat. Hvis man fuldt ud digitaliserer det offentlige, a-kasser osv., så er jeg sikker på at danskere vil bruge det oftere. Fordi der er så lidt der bruger det i dag, er jo mest fordi at vi oplever at det enten ikke virker, eller også er det langt mere bøvlet end hvis man bare møder op selv og får ordnet tingene.

Hvis man skal digitalisere, så skal man ikke kun tænke på at der skal stå x-antal computere og ordne en masse information. Det handler i 90% af tilfældene om at medarbejderne ikke har viden/kendskab nok om hvad de laver. Så enten skal man bruge en masse penge på at efteruddanne medarbejderne IT-mæssigt, eller også skal man fyre dem og ansætte nogle "friske unge mennesker", som er digitalt indfødte.
Gravatar #14 - Wickedmike
19. apr. 2010 07:43
#11 Hvis folk ikke kan finde ud af det ene, så kan de vel heller ikke finde ud af det andet? :)

Og hvad skal navneord egentlig gøre godt for?
Gravatar #15 - duppidat
19. apr. 2010 07:47
#13 Tja... Der var også en artikel om en kommune i Jylland der printede ALLE deres mails ud på papir for derefter at sende dem med lastvogn til Odense hvor de kunne blive behandlet...

Mage til spild :-/
Gravatar #16 - vision-dk
19. apr. 2010 07:51
Man kan trække hesten til truget...men ikke tvinge den til at drikke!
#17 - 19. apr. 2010 08:15
debichu (13) skrev:
Her kommer det dumme så.
A-kassen modtager dagpengekortet digitalt. Dette dagpengekort printer de ud på papir for at indtaste det i deres system manuelt......


Min A-kasse laver alle behandlinger digitalt... Ville også være tåbeligt andet når det er en ren IT A-Kasse.
De kunne jo altid bare hive en af deres arbejdsløse udviklere ind og få det ordnet :-P

Jeg syndes netop at fx skat er gået helt amok de sidste par år med at implementere digitale løsninger (godtnok til erhverv), problemet ligger ofte i dem som skal benytte det, ikke ved hvordan det skal gøres....Eller slet ikke ved at de eksistere.

Sidst vi snakkede med den udmærket support afdeling som stod for den løsning vi brugte, fik vi af vide at hvis vi fik det til at virke så ville vi være de 2. i landet.... wtf....


Gravatar #18 - HenrikH
19. apr. 2010 08:32
Nyheden skrev:
Blandt disse er blandt andet, at man skal blive bedre til at digitalisere ud fra borgernes behov og ikke hvad man tror de vil have.

Arh, det kan da ikke være rigtigt... Folk skal da ikke have hvad de gerne vil have, de skal da have det som regeringen og store firmaer antager at de vil have.
Folk ved jo ikke rigtig hvad de vil have vel? Det er langt mere fornuftigt at fortælle folk hvad de vil have, hvad end de vil have deller ej.

Eller hva'?
Gravatar #19 - DrHat
19. apr. 2010 08:40
Nu arbejder jeg for det offentlige. Eller det vil sige jeg arbejder som IT Administrator for en undervisningsinstitution (en skole) og jeg skal da med glæde melde ud at det er en sørgelig tilstand det meste IT og digitalisering er i, ihvertfald i min kommune.

Noget helt andet er at jeg på alle måde er "efter dem" for at sparke til dem således at det kan komme op på et mere respektabelt plan, men det er "slow going" når man er ene mand om det..men jeg er stædig! :)

Udover det, så er det jo heller ikke kun et ensidigt spørgsmål da Danmark immervæk har en stor del af dens ældre befolkning der stadig er på arbejdsmarkedet, eller på anden vis er i behov for at have med det offentlige at gøre. Det er langt fra en stor del af dem der overhovedet forstår sig på den digitale del af samfundet. Så det man egentlig har, er en voksende digital verden men ingen der forstår at benytte sig af den og derfor kan det være lidt det samme at have noget som er fancy.

En af de ting jeg personligt forsøger at sparke i gang, er en mere udbredt forståelse for IT, samt mulighed for at diverse konsulenter og repræsentanter i min kommune er i stand til at grundlæggende hjælpe befolkningen af kommunen igang med hvad end det drejer sig om inden for det digitale. Ja..det er faktisk et problem at de ansatte hos det offentlige ikke har nok kompetance til at sætte folk ind i deres system.
Eller rettere..det er et problem efter min mening, og det er derfor jeg forsøger at gøre noget ved det. :)
Gravatar #20 - ibyte_dk
19. apr. 2010 08:51
Historien viser at det offentlige er ekstremt dårlige til at kravspecificere deres projekter. De kender simpelthen ikke deres egne arbejdsgange. Sommetider er der 2 personer der laver samme opgave, men den ene gør det på én måde og den anden på en helt anden.
Samtidig har man meget svært ved at acceptere de firkantede rammer, der bliver trukket ned over arbejdsgange, når de digitaliseres.
De offentlige digitaliserings processer afspejler i mange tilfælde også en forældet lovgivning, der er fyldt med undtagelser og sær-regler. Og hvis der er en ting, der passer dårligt med digitalisering, så er det undtagelser og sær-regler.
Gravatar #21 - onetreehell
19. apr. 2010 08:55
Det største problem er at det fungerer så skidt og der er megen dårlig support. Lav det ordentligt og giv fornuftig support, så tror jeg det kommer ad sig selv.

#5
Jeg havde også problemer med e-boks.dk. Det gad ikke at virke i opera og heller ikke 5 andre webbrowsere jeg prøvede. Jeg fandt så ud af at grunden til at det ikke virkede i chrome (og sikkert de andre 4 browsere) var at jeg havde kopieret url'en til login-siden. Det må man ikke, det virker ikke hos dem... Hvilket medfører at man ikke kan bookmarke login-siden (d'oh!).
Anyway, Opera gad slet ikke at virke. Det var umuligt at få fokus til input-feltet når man skulle skrive password, hvilket effektivt ødelægger al funktionalitet :)

Jeg sendte et par mails til kmd (det var dem man skulle sende til hvis man havde et spørgsmål vedr. login). Først bad han mig om mit CPR-nummer så han lige kunne teste det eller noget. Det ville jeg selvfølgelig (!!) ikke udlevere pr. email. Jeg gav ham mere info.
Jeg fik så et svar at de kun ydede support for Internet Explorer. Det ville jeg selvfølgelig ikke finde mig i når jeg næsten altid booter op i linux, så jeg spurgte om det virkelig kunne passe at man skulle købe en Windows licens og have Internet Explorer installeret for at kunne se sine SU-papirer??

Udover problemerne, må man kun bruge 1 mb til egne papirer, hvilket er helt ubrugeligt!
Gravatar #22 - DrHat
19. apr. 2010 09:11
onetreehell (21) skrev:


Jeg sendte et par mails til kmd (det var dem man skulle sende til hvis man havde et spørgsmål vedr. login). Først bad han mig om mit CPR-nummer så han lige kunne teste det eller noget. Det ville jeg selvfølgelig (!!) ikke udlevere pr. email. Jeg gav ham mere info.
Jeg fik så et svar at de kun ydede support for Internet Explorer. Det ville jeg selvfølgelig ikke finde mig i når jeg næsten altid booter op i linux, så jeg spurgte om det virkelig kunne passe at man skulle købe en Windows licens og have Internet Explorer installeret for at kunne se sine SU-papirer??

Udover problemerne, må man kun bruge 1 mb til egne papirer, hvilket er helt ubrugeligt!


Lige for at kommentere dit specifikke tilfælde uden nogen form for forbehold over for hvad udfaldet var, eller hvad du mener om situationen:

Det er fint nok, synes jeg, at du ikke vil udlevere dit CPR nr. pr. email..Det er selvfølgelig sin egen sag, og det samme gælder styresystemer, browsere osv. Dog er det sådan at der benyttes *nogle* former for standarder (selvom de kan være svære at få øje på! :P) når det kommer til individuel behandling via. digitale medier, og det er f.eks. Windows, Internet Explorer, E-Mail osv.

"omg monopol! tvang til at købe MS produkter!!11 rabble rabble" Nej rolig nu..Man er ikke tvunget til noget som helst, men man skal bare vide at hvis man ikke kan, eller vil benytte den digitale del af en A-Kasse, eller en anden offentlige institution, så er der skam andre muligheder men de er meget mere kompliceret og besværlige at have med at gøre end den digitale del (hvilket heller ikke er for godt..endnu).

Der ydes ikke support til Linux ganske enkelt fordi at de fleste mennesker bruger Windows, og derfor nemmere at yde support til og dermed "rammer" du også den største del af befolkningen. Det kan være det ændre sig i fremtiden, men når vi er så tidlig i den digitale frembringelse og udvikling af samfundet hvor den dårligt nok fungere endnu..ehh..no way dude!
Put up or shut up! ;)

Man må tilpasse sig omstændighederne..i dit tilfælde..fat telefonen, pen og papir, konvolut og frimærker, også send de oplysninger de vil have via et brev..enten ved at personligt at aflevere det, eller også via post. Eller måske er du heldig og de kan gøre det pr. telefon! ^.^
Tror godt det kan lade sig gøre hvis man har en oprigtig interesse i at opnå det man gerne vil, men hysteri hjælper ikke! ;)
Gravatar #23 - onetreehell
19. apr. 2010 11:38
#22
vis mig hvordan jeg kan håndtere min SU uden brug af computer, tak.

Hvis jeg er tvunget til at bruge e-boks, så skal det altså også virke på den platform jeg nu engang bruger.
Dog er det sådan at der benyttes *nogle* former for standarder (selvom de kan være svære at få øje på! :P) når det kommer til individuel behandling via. digitale medier, og det er f.eks. Windows, Internet Explorer, E-Mail osv.
Hvad betyder det? Jeg forstår det ikke.

Det værste er at vedkommende efterfølgende ikke antydede at de skulle bruge mit CPR-nummer til noget. Hvis nu det var pr. telefon eller lignende, var det måske en anden sag. Jeg skal bare være sikker på at mit CPR-nummer ikke bliver misbrugt.

Gravatar #24 - Taxwars
19. apr. 2010 11:48
Så bliver det jo ikke bedre at sådan nogen som Skat nægter at bruge e-boks men vil lave deres egen postboks - eller at Nordea nægter at bruge e-boks men vil lave deres eget. Eller at hospitalerne nægter at bruge eboks men kun vil sende breve etc
Gravatar #25 - DrHat
19. apr. 2010 12:09
onetreehell (23) skrev:
#22
vis mig hvordan jeg kan håndtere min SU uden brug af computer, tak.

Hvis jeg er tvunget til at bruge e-boks, så skal det altså også virke på den platform jeg nu engang bruger.
Hvad betyder det? Jeg forstår det ikke.

Det værste er at vedkommende efterfølgende ikke antydede at de skulle bruge mit CPR-nummer til noget. Hvis nu det var pr. telefon eller lignende, var det måske en anden sag. Jeg skal bare være sikker på at mit CPR-nummer ikke bliver misbrugt.


Nu er det ved at være længe siden jeg modtog SU, men det er en mærkelig kommune du bor i hvis du ikke modtager udskrifter om din SU pr. brev hver måned, og samtidigt er det endnu mere mærkeligt hvis du ikke kan ringe til dem der håndtere din SU.

Hvis du kan ringe til dem, så kan du også håndtere din SU uden en computer. Eventuelt kan du jo også fysisk tage hen til stedet hvor de håndtere din SU.

Kort sagt, så tvivler jeg meget stærkt på at du er tvunget til at bruge E-Boks.
Men! Lad os lige lege at det var tilfældet, så findes der ret mange offentlige steder med PC'er der bruger Windows som du kan afbenytte så du ikke behøver at skifte styresystem hjemme hos dig selv..muligheder er der nok af.

----

Hvad det andet betyder er, at den standard man bruger/kan yde support på/antager "from the get go" at folk har, er Windows osv..netop fordi det er dét de fleste har. (læs nu hvad jeg skrev førhen ;) )

Det betyder at det ikke giver økonomisk- eller udviklingsmæssigt mening at yde support til Linux på nuværende tidspunkt fordi der er så få der bruger det rent % mæssigt.
Hvis du synes systemet har problemer som det er nu, så forstil dig hvis der pludseligt blev pålagt dem (det offentligte) at håndtere Linux borgere..good luck!

Gravatar #26 - Windcape
19. apr. 2010 12:39
onetreehell (21) skrev:
Jeg fik så et svar at de kun ydede support for Internet Explorer. Det ville jeg selvfølgelig ikke finde mig i når jeg næsten altid booter op i linux, så jeg spurgte om det virkelig kunne passe at man skulle købe en Windows licens og have Internet Explorer installeret for at kunne se sine SU-papirer??
Jeg kan give nærmest give dig garenti for at NemLogin virker ligeså dårligt på Windows med IE, som den gør på andre platforme.

Men her en mail jeg sendte DanID 19 Oktober sidste år:


Hej Claus

Tak for din henvendelse.

Vi har desværre ikke support på Windows 7, så længe den ikke er udkommet officielt. Indtil da kan jeg henvise til denne vejledning: /installation_paa_windows_vista_med_internet_explorer/

Fra og med d. 22. oktober vil vi yde support på Windows 7.

Venlig hilsen / Best regards

End User Service
DanID A/S
Privat support +45 80307050

-----Original Message-----
From: [email protected] [mailto:[email protected]]
Sent: 19. oktober 2009 06:50
To: [email protected]
Subject: Kontakt privatsupport

name:
Claus Jørgensen
phone:
30132732
email:
[email protected]
operatingsystem:
andet
browser:
ff
description:
Hej DanID

I bedes venligt fixe Windows 7 support af Firefox ASAP.


(/da/support/kontakt_support/kontakt_support_for_private.html)
Gravatar #27 - Windcape
19. apr. 2010 12:42
DrHat (25) skrev:
Nu er det ved at være længe siden jeg modtog SU, men det er en mærkelig kommune du bor i hvis du ikke modtager udskrifter om din SU pr. brev hver måned, og samtidigt er det endnu mere mærkeligt hvis du ikke kan ringe til dem der håndtere din SU.
Ja, man kan godt se at det er længe siden.

Du kan KUN håndtere SU digitalt i dag. Hvis du er handikappet, skal det gøres gennem en studievejleder på en uddannelse, som så gør det digitalt for dig.

SU har aldrig været gennem kommunen, og du kan ikke rigtige til SU styrelsen som studerende. Kun ansatte på uddannelserne kan kontakte dem direkte.
Gravatar #28 - DrHat
19. apr. 2010 13:00
Windcape (27) skrev:
Ja, man kan godt se at det er længe siden.

Du kan KUN håndtere SU digitalt i dag. Hvis du er handikappet, skal det gøres gennem en studievejleder på en uddannelse, som så gør det digitalt for dig.

SU har aldrig været gennem kommunen, og du kan ikke rigtige til SU styrelsen som studerende. Kun ansatte på uddannelserne kan kontakte dem direkte.


Udemærket..min fejl så! Det beklager jeg! :(

Men derfor kan man vel stadigvæk benytte sig af PC'er på et jobcenter, eller en skole, eller et bibliotek..sikkert flere muligheder at gøre godt med end jeg har nævnt.
Gravatar #29 - C9H13NO3
19. apr. 2010 13:13
#15
http://www.version2.dk/artikel/14578-e-mail-lastbi...


E-mail-lastbilen kører videre til 2012
Elektronisk sags- og dokumenthåndtering har lange udsigter i Statsforvaltningen. Lastbilen, der fragter udprintede emails tværs gennem Jylland kører først i garage i 2012.
-------------------------------------------------------------

" Det digitale Danmark fungerer ikke ret godt " ( og det er vidst MEGET mildt sagt ).

Eksempel :

Vidste I, at der bare ALENE i Region Hovedstaden ikke er et fælles Journal system over patienter.
Så hvis man uheldigvis kommer til skade, og bliver indlagt på F.eks Hillerød Hospital, mens ens " faste " hospital er Riget ( og omvendt ). Så har lægerne ikke en chance for at vide det, SELV ud fra ens CPR-Nr.

Og så vil man have nye sygehuse i Dk, fordi man mener at det vil blive mere effektivt.


molbohistorien om igen.
Gravatar #30 - Windcape
19. apr. 2010 13:41
#29

Modsat så bliver folk sure og paranoide hvis løsningen ikke er 210% sikker. Og så er man nødsaget til at printe papirene, frem for at sende dem digitalt.

Bare se på alle hyklerne omkring sikkerheden ved et papkort (digitale signatur). Hvordan vil du så sende ukrypteret mail fra Ringkøbing til Århus?

At man kan designe bedre systemer er en selvfølge. Men når ingen vil betale, så sker der intet.
Gravatar #31 - onetreehell
19. apr. 2010 15:51
#28
Jeg har absolut ikke tænkt mig at tage min private nøgle med på en offentlig maskine for derefter at skrive mit password ind.
Gravatar #32 - fe950
20. apr. 2010 04:19
tallet 6-7 % stemmer ikke overens med den oplevelse SKAT havde i marts måned da deres server gik ned
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login