mboost-dp1

unknown

Dell vil ud i butikkerne

- Via PC World - , redigeret af Net_Srak

Dell, der er en af verdens største producenter af pc’er, har måttet se sig overgået af HP indenfor pc markedet. For at rette op på dette, planlægger Dell nu at starte salg fra butikker.

Hidtil har Dell fokuseret på at sælge sine pc’er direkte til kunderne, som regel via internettet. Dette betyder også at man afskærer sig fra de kunder, der ønsker at have produktet i hænderne inden de køber det. Dette skal salget fra butikker nu rette op på, noget mange mener Dell burde have gjort for langt tid siden.

Som Michael Dell sagde i en intern memo til sine medarbejdere:

Direkte salg var en revolution, ikke en religion.





Gå til bund
Gravatar #1 - trylleklovn
22. maj 2007 15:29
Så sikrer man sig mod at købe katten i sækken :D
Gravatar #2 - Gumleren
22. maj 2007 15:31
Man kan tilgengæld også se frem til dyrere priser på de PC'er i butikkerne. Men jeg tror på, at det vil hjælpe Dell alligevel, for det er nu meget rart at stå med produktet i hånden.
Gravatar #3 - siliankaas
22. maj 2007 15:33
for det er nu meget rart at stå med produktet i hånden.


Det sagde hun også igår ;-)

On-topic: Jeg har faktisk anbefalet et par stykke at købe dell, og jeg er da også ret forelsket i deres 27" fladskærm, nam nam - bare de beholder deres online salg, så for min skyld ingen alarm.
Gravatar #4 - MiniatureZeus
22. maj 2007 15:37
Kan godt forstå at de gør det nu. Det er alligevel mange penge at investere i, når man ikke engang har set produktet IRL, men kun hørt nørder sige at det er et godt mærke.
Håber dog at de opretter deres egne forretninger og måske sælger lidt i fona, altså ligesom Apple gør det. Så vil de beholde deres gode rygte og ry.
Gravatar #5 - TheThufir
22. maj 2007 15:48
"Fordi vi ingen fordyrene mellemled har kan vi holde vores priser i bund" Dell's gamle slogan... Hvad vil de nu gøre ? :P
Gravatar #6 - jmcu
22. maj 2007 15:51
Det er et af de tiltag der ville kunne få mig til måske at vælge en Dell næste gang jeg skal have en bærbar. Jeg samler altid mine stationære maskiner selv, men når det kommer til bærbare køber jeg dem.

Da jeg foretrækker at kunne tjekke maskinen før jeg køber den har Dell selvsagt været afskrevet fra at komme i betragtning.
Gravatar #7 - siliankaas
22. maj 2007 15:57
#5 hehe, du har en pointe der :D
Gravatar #8 - Xill
22. maj 2007 15:58
#5 jeg går ud fra de ikke vil have samme pris på nettet som i butikken ...

eller må de jo få mindre ud af en PC solgt i en butik
Gravatar #9 - XtcKilla
22. maj 2007 17:08
det sjove er jo at deres gamle slogan ikke holdt en meter? dell har vel aldrig været decideret billige? heller ikke på deres low-end maskiner?
Gravatar #10 - jokke
22. maj 2007 17:22
Helt enig med #4

Bliver det en bilka computer med tilbud og det hele går hele ideen i DELL ligesom væk.

Man kan sige det er kvalitet til fair priser.
Gravatar #11 - Nagash
22. maj 2007 17:54
#5
Det slogan var jo også en desiseret løgn..
De har ikke engang tilnærmelsesvis billige priser.
Hvis man absolut vil have en mærkevare pc, så ligger de kun på linie med alle de andre. Hverken over eller under. Og ser man så ved siden af saml-selv og andet, ja så ser man hvorfor jeg aldrig vil røre Dell, HP, Skumpaq og alle de andre med en ildtang.
Gravatar #12 - I.F.F.
22. maj 2007 18:37
#11 saa du samler selv dine laptops?
Gravatar #13 - MiniatureZeus
22. maj 2007 18:55
#12 Dell sælger også almindelige workstations/stationære pcer.

#11 Det er jo ikke alle som selv kan samle en pc. Og et alternativ til dem, udover TDC lorte pc'er, er Dell (lorte?) pc'er, som dog har noget af den bedste service man kan forestille sig..
Gravatar #14 - owrflow
22. maj 2007 19:08
Lidt at gå i mod det de har brugt det sidste lange stykke tid på at forklare i reklamerne
Gravatar #15 - buch
22. maj 2007 19:14
Jeg bliver lige nødt til at citere #4 for det er da selvmodsigende så det vil noget!

Håber dog at de opretter deres egne forretninger og måske sælger lidt i fona, altså ligesom Apple gør det. Så vil de beholde deres gode rygte og ry.


Og den vil jeg så lige tænke lidt over med at beholde et godt ry, hvis man sælger noget gennem fona.
Gravatar #16 - Derfor
22. maj 2007 19:23
Lige en tilføjelse:

Mener at jeg for ikke så længe siden læste at de nu er røget fra at være den 2. største distributør, helt ned til en 4. plads.

Så hvis man er Dell fan kan man da håbe på at dette vil give et mindre come-back.

#Edit: Jep så er buch der igen med hans dårlige oplevelse i Fona :P
Gravatar #17 - MiniatureZeus
22. maj 2007 19:40
#buch
Bare fordi, at du har haft en dårlig oplevelse, behøver andre ikke at have det....
Gravatar #18 - Mezzo
22. maj 2007 19:59
stort skrit
Gravatar #19 - buch
22. maj 2007 20:12
#17
Google lyver sjældent, og hvis man spørger google om ting såsom:
fona dårlig oplevelse
fona oplevelse
fona betjening

Ja det nok bare mig der kun har dårlige oplevelser.

Folk der har gode oplevelser er som regl folk der heller ikke har brug for support, og sådan har jeg det da også selv hvis jeg ikke har haft brug for support nogen steder, så har jeg haft en positiv oplevelse.
Gravatar #20 - mindzero
22. maj 2007 20:38
#19:
Kan du ikke droppe det? Så fordi at Fona sælger et produkt så er det dårligt? Dvs. Logitech, Microsoft, Canon, HP, etc. alle har mistet deres gode rygte fordi at deres produkter sælges i Fona? Nej vel?
Vi har fattet at du ikke kan lide Fona.

Undskyld for offtopic.
Gravatar #21 - Ajax
22. maj 2007 21:55
#buch

Jeg var mega fan af DAD, men så opdagede jeg at deres plader bliver solgt i FONA. SHIT !

Jeg har nu droppet at høre alt musik der sælges i fona.
Gravatar #22 - Crusie
22. maj 2007 22:18
[offtopic]
buch og Ajax - har i et bud på hvad jeres gennemsnits alder er ? mit bud er 12 år... og så har jeg været flink.
[/offtopic]

Det er da kun godt for hr. og fr. danmark at Dell kommer ud i butikkerne. Det eneste man måske lige skal tænke over er når Dell siger de vil skræddersy en computer til en:

Supporter: Dell support, hvad kan jeg hjælpe med?

Hr danmark: hej, jeg skulle lige høre, jeg skal bruge en computer som kan gå på internettet. jeg skal bruge den til at læse nyheder og tjekke e-mail. måske også lidt spil som 7-kabale

Supporter hører: jeg skal bruge den dyreste computer i har, der skal være 1gb lan, helst 2 porte, jeg skal have nogle EKSTREMT hurtige og GIGANTISKE harddiske for jeg skal suge en hel masse programmer over internettet og jeg sidder på en 2 gigabit linje. Computeren skal desuden performe MAX i ALLe de nyeste spil, så jeg skal nok have noget SLI med de største Nvidia kort i overhovet kan finde, gerne i en ekstra overclocked udgave!

Supporter: ja jeg tror jeg har en model her der vil passe lige til dine behov....

i kender resten...
Gravatar #23 - Trinity
23. maj 2007 06:26
Hvis de skal sælge lige så meget som HP mv. så er de jo nødtil at komme ud i butikkerne med produkterne.

#4 - Er helt enig.

#22 - Ringer du til support for at købe en computer? Jeg ville umiddelbart ringe til deres salgsafdeling men det er nok bare mig. At sælgerne så ikke er vanvittig skarpe er en anden sag.
Gravatar #24 - Seekers-
23. maj 2007 09:00
Min dell laptop (Latitude D510):
Har fået skiftet bundkort 2 gang, harddisk 2 gange og skærm 1 gang. Opladeren er ved at gå i stykker... (Men ok, har også haft den i 2 år...)

Men de har en god support. (Eller rettere den 3 års fuld service garati som jeg har på den)

On topic:
Personligt fortrækker jeg at samle en comp selv, for så ved jeg hvad der sidder i den. Men jeg kan godt se det positive fra en "non-geek" familie som står og mangler en computer. (en antagelse) De fortrækker nok at gå ned i Bilka og se på computeren før de køber den, stille nogle spørgsmål (eg. hvad betyder 2048mb DDR RAM 6600... og skal jeg bruge så meget?) og så det at de kan føle sig "tryg", da de ved hvor de har købt computeren (lokalt) og ved hvor de skal tage en gun med hvis lortet ikke virker.

Men self. man har jo også set at store kæder som elgiganten også "glemmer" at yde service garanti...
Gravatar #25 - Cloud02
23. maj 2007 09:05
#20
De firmaer du nævner har ikke en butik hvor de kun sælger deres ting. Det har Apple eksempelvis, okay det er ikke Apple selv, men det er nærmest kun Apple ting der bliver solgt i Humac.
Jeg er da for så vidt også enig med buch. Når man køber en Mac/Apple produkt, så er det vel oplevelsen ved at gå ind i deres exclusive butik osv. der er med til at sælge produktet, og vise at de er noget specielt. Noget som man ikke formår at gøre i en Fona/Merlin/whatever.
Gravatar #26 - trylleklovn
23. maj 2007 09:40
#25 Der er ikke noget specielt eksklusiv ved Humac.
Gravatar #27 - MiniatureZeus
23. maj 2007 12:34
#26 Humac er fona i forklædning...
En ægte AppleStore som fx i London, det er specielt!
Gravatar #28 - Cloud02
23. maj 2007 13:12
#26
Det var nu reelt en ægte Apple butik jeg ville bruge som eksempel, men de findes ikke her i landet. Personligt har jeg ikke selv været inde i en Humac, men jeg ville da have forestillet mig at det havde været i stil med AppleStores da de jo eksklusivt fører Apple hardware.
Gravatar #29 - Borg[One]
23. maj 2007 13:57
#11 Kigger du på prisen ved Dell og så de andre mærkevarer, så er Dell altså noget billigere.

Jeg tror en Dell-maskine koster knap 1/3 af hvad en tilsvarende IBM koster.

Arbejdsstationer o.lign. er vist ikke helt så drastiske, men de er stadig betydelig billigere end IBM's maskiner.

At det så ikke kun er mellemledene de har skåret på (IMO), det er hvad det er...
Gravatar #30 - JoP...
23. maj 2007 14:18
#29 måske fordi IBM kun har deres Intellistaion tilbage i sortimentet :p Måske tænker du på Lenovo? Og nej, Dell koster ikke en 1/3 del. På den anden side sammenligner man jo heller ikke en skoda og en BMW :)
Gravatar #31 - smfe
23. maj 2007 19:06
for resten har jeg en stationær Hewlett-Packard pc fra 2005 ^^ nu hvor vi taler om HP
Gravatar #32 - Cloud02
23. maj 2007 19:21
#31
Tror du ikke at vi andre er fuldstændigt og aldeles ligeglade?
Tror aldrig nogensinde at jeg har en off-topic post før.
Gravatar #33 - Crusie
23. maj 2007 20:22
#23
Det er fordi jeg selv sidder som telefon supporter i et større IT firma. salgsafdelingen, supportafdelingen, RMA, og til dels bogholderi, er de samme mennesker.

sorry arbejdsskade
Gravatar #34 - MiniatureZeus
24. maj 2007 06:49
#28 Den eneste Humac butik som er en lille smule eksklusiv, er den i Magasin. Men i mine øjne er humac en fona i hvidt. Og der siger jeg ikke at der er noget galt med Fona, har kun en enkelt gang oplevet problemer med dem i forbindelse med et kamara. Men handler dog stadigvæk hos fona, hvis det er noget jeg lige står og mangler eller bliver fristet af.
Gravatar #35 - Borg[One]
24. maj 2007 09:29
#30 IBM har for nyligt sendt deres tænkepadder til Lenovo, ja - og det er dem jeg tænker på - de er iøvrigt stadig IBM-mærket.
Gennemsnitsprisen på en Lenovo, med over 2 Ghz CPU, ligger et sted mellem 15.000 og 20.000. (og en enkelt til 7-8k)

Dells highend serie, ligger mellem 7.000 og 15.000, og deres standard ligger mellem 4500-7000.

Fair nok, det er ikke 1/3-del af prisen, men hvis man køber Dells dyreste maskine (17" 2.16Ghz / 1GB RAM), koster den roughly det samme som Lenovo's R60 (14.1" skærm, 2Ghz / 512MB RAM).

At påstå Dell ikke er billigere, er at lade være med at kigge på prisen.

Og nu hvor du er ved bil-sammenligningen, så er jeg dybt uenig.
Selvfølgelig kan du sammenligne Skoda og Mercedes.
Det er sådan set det cost/benefit-analyser går på... :)

Personligt ville jeg aldrig drømme om at indkøbe Dell, men derfor holder min påstand om at de er billigere stadig.

Alternativet er vel sådan noget som Zitech - men af 2 onder, ville jeg nu nok vælge Dell (gud bedre det)...
Gravatar #36 - myplacedk
24. maj 2007 10:21
#35
Spørgsmålet er vel om Dell er billigere - eller bare koster mindre.
Det er jo ikke billigere, bare fordi de koster det halve - hvis de kun er det halve værd. Værdien kommer jo af mere end specs. Personligt er jeg ligeglad med om den hedder 1,5 eller 2,5 Ghz. Rammængden kan nemt justeres. Men er tastaturet rar at arbejde med? Er skærmen god at kigge på? Kan hardwaren holde til at blive brugt? Også hvis den bliver udsat for lidt mere end den burde? Osv.
Gravatar #37 - Borg[One]
24. maj 2007 10:29
#36 jeg tvivler på der er særlig ange der slår i bordet, og kalde Dell for highend-maskiner.

Men det ændrer vel ikke på, at rent specwise får du en billigere computer vde at købe Dell end så meget andet.

Men da produktionen i alle firmaerne er så strømlinet, er det næppe der de kan hente pengene hjem, og jeg tvivler også på at avancen er noget man kan skære på. R&D omkostningerne er nok minimale ift hvad det ellers koster at køre sådan en produktion...
Så er der reelt kun 2 steder der kan skæres.
Kvaliteten er komponenterne og så distributionen.

Dell gør i høj grad begge dele - og kan man leve med det, så kan man få en relativ billig bærbar, med en rimelig garanti.

De ting du nævner er så substitive, så det er en individuel vurdering der skal til.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login