mboost-dp1

unknown

Dell vil anvende Blu-ray hardware i starten af 2006

- Via Ars Technica - , redigeret af Pernicious

Dell har ikke hørt efter den seneste tids kritik af Blu-ray formatet, fra bl.a. Microsoft og Intel. Brian Zucker fra Dell siger i hvert tilælde, at de regner med at have Blu-ray drev i både bærbare og stationære i starten af 2006.

De forventer at der både er “read-only” og brændbare medier på markedet fra starten, samt at 50GB versionen vil være tilgængeligt i første halvdel af 2006.

Kritikken fra bl.a. microsoft om at der ikke fandtes “managed copy”, der vil tillade brugeren at lave en kopi til privat brug alt efter studiets ønsker, bemærker han at det er en del af AACS specifikationerne, som Blu-ray hidtil har fulgt.

Yderligere pointere han at Dell ikke har nogle planer om at sætte HD-dvd drev i deres computere, såfremt der ikke er stor kundeinteresse for dette.





Gå til bund
Gravatar #1 - AndersAndersson
6. okt. 2005 14:58
Det må man da kalde et kickstart på nye teknologi.

DVD'en var jo rimelig lang tid om at komme frem. men er det ikke også Blu-ray som kan læse DVD'er også?
Gravatar #2 - Silentkill
6. okt. 2005 15:13
#1
Jo, selvfølgelig er de Blu-ray drev Dell putter i deres maskiner bagudkompatible med dvd. Alt andet ville være dumt.
Gravatar #3 - Azuria
6. okt. 2005 15:20
Dell siger i hvert tilælde
???

De forventer at der både er "read-only" og brændbare medier på markedet fra starten

De forverventer vel ikke at det er der, men at det vil være der?

Kritikken fra bl.a. microsoft om at der ikke fandtes "managed copy"

fandtes? findes det så nu?
Gravatar #4 - Lobais
6. okt. 2005 15:31
Nogen, der ved hvad managed copy er? En form for DRM?
Gravatar #5 - MNM
6. okt. 2005 15:40
#4
Ja det er DRM, der lader folk kopiere mediet til pc eller til et andet medie. Men på en kontrolleret måde (kontrolleret af producenten af mediet).
Gravatar #6 - slane
6. okt. 2005 15:41
Gravatar #7 - Fjolle
6. okt. 2005 16:10
#3
Det skal siges at den nyhed blev skrevet kl 7 om morgenen og der er blevet ændret i nyheden siden jeg sendte den ind..


fandtes? findes det så nu?
Ja, da blu-ray overholder AACS og managed copy er en del af managed copy gør det...
Gravatar #8 - David Munch
6. okt. 2005 16:14
Ah, lyder top nice.. :D Go BR!
Gravatar #9 - bjerh
6. okt. 2005 16:24
Lige præcis Dell.. burde måske overveje, ikke at vælge side. De er vel kendt for at man kan lave sit eget system? Så skal det samme vel gælde for om hvilket drev man vil have siddende i sin computer? :/
Gravatar #10 - wetfox
6. okt. 2005 16:25
#8 Fætter BR har vist ikke så meget med det her, at gøre.
Gravatar #11 - bjavle
6. okt. 2005 16:30
#9

"Yderligere pointere han at Dell ikke har nogle planer om at sætte HD-dvd drev i deres computere, såfremt der ikke er stor kundeinteresse for dette."

Hvis der er kunder kommer det nok.

du kan jo heller ikke få alt i dell systemer, kun det som kunderne kunne tænkes ville have i deres system.

/bjavle
Gravatar #12 - Törleif Val Viking
6. okt. 2005 16:48
og hvordan vil man så kontrollere "managed copy"?

Hvis det bliver noget i stil med "max brænde samme cd/dvd/BRD 5 gange" vil jeg tage kraftig afstand fra det pågældene medie (om jeg overhovedet kan undgå det må tiden vise)

Nu er jeg godt nok 18, men en original cd/dvd/Brd kan hurtigt blive tilintetgjordt til fester, og der er det ligemeget om det er en film eller om det er musik man har taget med.

Jeg har oplevet at miste et film som har ligget udsat på et tv og så lige er blevet kastet i afspilleren med den uheldige virkning at nogen har grov riset mediet.
Gravatar #13 - Fjolle
6. okt. 2005 16:49
#9

Fordi at man kan jo vælge amd i alle deres systemer...
De vælger det de synes er bedst og holder sig til det.. på den måde bliver forbrugerne ikke forvirrede...
Gravatar #14 - Fjolle
6. okt. 2005 16:51
#12
Det er noget med at man nå kopiere det ind på sin harddisk 1 enkelt gang så man kan bruge den til sit media center.. Hvis din harddisk bliver ødelagt til fest er det vidst dit mindste problem :)
Gravatar #15 - Porthos
6. okt. 2005 17:12
må indrømme jeg ikke rigtigt har forståelse for "hypet" omkring Blue-Ray & HD-DVD.
Det er da meget rart med et format der kan indeholde 10 gange mere end de eksisterende, men jeg kan ikke se hvad vi på kort sigt skal bruge det til.
DVD'en var svaret på på ønske om et medie til at kunne lagre en film digitalt, i en fornuftig kvalitet.
efterfølgende er den så blevet udbredt til spillekonsoller og som "backupmedie"
men derudover anvendes det jo stort set ikke. næsten al software ligger stadig på almindelige skiver, og det er jo ikke fordi der er 20 skiver i pakken.

Eneste anvendelse jeg ser for mediet er til backup og spillekonsoller.
Backup vil naturligvis i første omgang være umuligt da producenterne, som altid først lancerer skrivbare drev og skiver, når de har lokket os alle sammen til at købe read-only drev.

Umidelbart syntest jeg producenterne denne gang har udviklet i forkkert rækkefølge.
jeg er sådanset mere interesseret i en 500gb røv-hurtig, lydløs, minimal harddisk der ikke bruger noget strøm og et batteri der holder i 200 timer, til min bærbare.
indtil da klarer jeg mig fint nok med DVD'drevet - som alligevel bruges til gammeldags CD'ere 80% af tiden.
Gravatar #16 - Silentkill
6. okt. 2005 17:14
DRM skal nok blive cracket, så man kan tage alle de personlige kopier man har lyst til. Ellers er dette her medie heller ikke brugbart for mig. Der er skulle jo også gerne udkomme multiregion afspillere, så man kan se sine region 1 Blu-ray film.
Gravatar #17 - Silentkill
6. okt. 2005 17:17
#15
Hypet eksisterer fordi der er mange, inklusive mig selv, der gerne vil have HD tv og HD Film. Når man har set en HD film i forhold til en DVD film, så forstår man det nok lidt mere. DVD opløsningen er jo ikke ret meget bedre end standard tv opløsning.
Gravatar #18 - MNM
6. okt. 2005 17:17
#15
Du ville hellere købe hd film på 4-5 dvd'er som du skulle skifte imellem midt i filmen end at de opfinder et(eller flere) nye medier som Blu-ray og HD-DVD er?
Gravatar #19 - Whoever
6. okt. 2005 17:51
Personligt er jeg ligeglad med HD, da jeg alligevel ikke har råd til at købe et TV eller tilsvarende der kan vise det..(bleer er dyre!).

Men jeg vil nu være jævnt glad for at kunne tage backup af ALT min musik på en enkelt skive.

Må indrømme at jeg er ligeglad hvilket format, der vinder, bare der er ÉN vinder. Jeg nægter simpelthen at købe forskellige typer drev pga. fjolserne ikke kan enes. Men forhåbentlig vil Dells beslutning (som har en tendens til at smitte af på brugerne) gøre en forskel. Sony smider jo også BlueRay i PS3'en..

Men jeg ville nu foretrække at hive mit Radiation Suit (TM) på, og så tænde for mit GammaRay drev... :P
Gravatar #20 - flywheel
6. okt. 2005 18:53
#16 Det er ikke holdbart at lægge det hele an på et crack.
Gravatar #21 - Silentkill
6. okt. 2005 19:03
#20
Det bliver man vel nød til ligemeget hvad format de vælger.
Gravatar #22 - Kadann
6. okt. 2005 19:16
#15 -

Da jeg købte min bærbare sidste år, var der da 2 dvd'ere med software med i pakken, samt en cd-rom med Windows.. størstedelen af de spil jeg har købt det sidste års tid er også kommet på dvd.

Som #17 siger, så er der jo en del af os som også godt kunne tænke os film i bedre opløsninger og med mulighed for endnu bedre lyd, når LCD/Plasma o.s.v. bliver mere udbredt.
Gravatar #23 - Azuria
6. okt. 2005 19:29
#6 > Jeg er undskyldt ;) jeg skrev ikke en nyhed, og jeg er lige blevet færdig med et skoleforløb, så er lidt "weee" humør ;)
Gravatar #24 - PaNiX
6. okt. 2005 19:38
Jeg synes det er okay Dell vælger side, for siden nyheden om at MS og Intel valgte side, har jeg undret mig lidt. Hvor stor indflydelse har MS's valg? Jeg mener, det er jo nok ikke fordi der ikke kommer drivere til Blu-Ray-drev til Windows - og de udgiver jo nok ikke Windows, Office m.m. på HD DVD, hvis alle folk har købt Blu-Ray drev...

Dell producerer en del computere har derfor en del at skulle have sagt, men hvor stor er MS'es indflydelse her? Og Intels for den sags skyld?
Gravatar #25 - bjerh
6. okt. 2005 19:41
#11 Nu nåede jeg lige præcis ikke at rette mit indlæg om dette.. Men i dette tilfælde, ved vi ikke hvordan det ligger mht. hvilket drev der får bedst success. Altså er det Dell der bestemmer.

Eftersom, der ser ud til at vi kommer til at få to forskellige formater at vælge imellem i fremtiden, burde de ikke kun tilbyde Blu-Ray.
Gravatar #26 - Fjolle
6. okt. 2005 19:47
#25
hvis dell ser at hd-dvd får mest success (og gud forbyde det..) så vil de selvfølgeligt begynde at sælge det, men nu ser det ud til at blu-ray har en god chance for at vinde med dell, HP, apple og PS3..
Gravatar #27 - Fafler
6. okt. 2005 20:25
Jeg læner mig bare tilbage og venter på de er færdige med deres 'min far kan tæve din far...'

Det er alligevel nok først til den tid drevene bliver til at betale.
Gravatar #28 - Cyrack
6. okt. 2005 22:13
Fafler:

Jeg tror mange har det på den måde. I starten ligger drevene alligevel så højt at man ikke kan betale sig fra et, uden både at giv sjæl og visa-nummer + pinkode med. Så for mit vedkomne er det også en afventende holdning :-)
Gravatar #29 - JoeX2
6. okt. 2005 22:18
Det ender nok med at Dell beslutter sig til at købe de drev Intel synes bedst om.

Dell har i lang tid haft det problem at der er meget afhængige af præcise leveringer. Hvis fx cpuerne bliver leveret for sent, så har Dell en produktion der står stille. Dell bruger nemlig ikke penge på dyre lagre, men forlanger tilgengæld Just-in-Time leverancer. I øjeblikket er Intel den eneste CPU producent der kan levere Just-in-Time, derfor har Intel pludselig fået god kontrol med Dell på vise punkter.

Med alle andre komponenter kan Dell altid true med at finde en anden fabrikant, og Dell er jo en god kunde at have.
Gravatar #30 - Silentkill
6. okt. 2005 23:02
#29
Hvis Dell så derimod går over til AMD, så kan Intel jo så også miste en betydelig indtjening, så mon ikke de passer lidt på med at irritere Dell. Jeg tror Intel har mest at tabe i længden.
Gravatar #31 - ms-rulez
6. okt. 2005 23:43
Jeg ved ikke, hvordan Dell kan beslutte sig for at vælge Blu-ray fremfor HD-DVD, når verdens to største leverandør for Dell vælger HD-DVD.
Det er hvertfald et dårlig træk fra Dell. Uanset hvordan man vender den og drejer, så har hardware producent(Intel) og softwareproducent(Microsoft) har jo større viden indenfor hvilke format der skal vælges, både set som fordel for forbrugerne og leverandører.

Jeg synes det er et dumt træk af Dell. Jeg vil nok have sagt at jeg vil sætte HD-DVD som standard i maskinerne og når der kommer efterspørgsel til Blu-ray, så giv mulighed for brugerne om at vælge det ene eller andet.

Dell: try to RE-THINK your decission!
Gravatar #32 - g00se^
7. okt. 2005 04:38
Jeg er egentligt ret ligeglad med Dell's valg, som sådan... Jeg syntes det er mere op til os forbrugere og sætte hælen i.

I den forstand, at jeg kan læse flere herinde nærmest higer efter HD film/content? Men på hvilken bekostning? At vi ikke selv kan bestemme over de ting vi betaler for? At vi ikke selv kan lave en backup når vi har lyst/brug for det?

Jeg bliver trist når jeg ser folk skal have det nyeste af det nyeste, og ikke tænker over konsekvenserne for andre forbrugere?

Alle former for DRM er "the spawn of Lucifer himself", DRM er blandt grundende til jeg vil foretrække pirateri frremfor itunes og andre måder at lovligt anskaffe mig ting...

Kald det moralsk forkert og hvad i vil, skal jeg arbejde mine penge hjem, vil jeg have retten til at sætte pengene i noget jeg kan bruge mere eller mindre som jeg lyster(self. kører jeg ikke over for rødt i min betalte bil, self. kopiere jeg ikke på må og få så folk kan få gratis, men muligheden og friheden skal de ikke tage fra mig!)

Der vil altid være folk som bryder loven... Men skal det begrænse mig som lovlydig? Skal jeg dømmes på forhånd fordi jeg køber en DVD eller en CD? Jeg er led og ked af DRM og film/musikbranchens holdning til deres kunder, og syntes dette er langt vigtigere end hvilket format vi får, er jeg alene her?

Heldigvis kan vi idag tage kopi'er som vi lyster af de fleste ting(CD/DVD/VHS osv osv) endnu... Men hvad byder fremtiden med de nye formater her?

Jeg køber helst mine ting originale endnu, men presser de DRM ned over hovedet på mig, skal jeg nok finde andre måder at få tingene på...

Dette gælder specielt i denne format krig, hvor jeg også har efterlyst reel info om holdbarheden i disse medier fremfor CD/DVD idag, som mildt sagt er noget lort og kan blive ridset osv til hver en tid? Derfor vil jeg beholde min ret til at bruge et købt og betalt medier som jeg lyster

Bare lidt til folk at tænke over?

//g00se^

*kl er lort om morgenen jeg garantere ikke for komma og stavefehler i denne rant*
Gravatar #33 - Kadann
7. okt. 2005 04:54
#31 -

Så det du fortæller os, er at Dell, en af de mest succesrige PC-producenter, er ude af stand til at tage en ligeså god beslutning som Intel og MS..?
Gravatar #34 - Fjolle
7. okt. 2005 05:27
#32
Hej Anarkist

Du køber en film, hvad vil du bruge den til andet end at _SE_ den?

Og er du villig til at ansvaret for de liv du ødelægger når du kører over for rødt?
Gravatar #35 - Mobay
7. okt. 2005 06:31
Er jeg den enste som tror det hele bliver en splittet deal?

Altså jeg tror vi ender med at have et drev som kan tage

CD, DVD, Blu-ray, HDDVD - all-in-one drev?
Gravatar #36 - g00se^
7. okt. 2005 06:43
#34 tror ikke du har læst mit indlæg korrekt?
Loven er til for ligesåvel beskytte vores frihed så vi kan udnytte den?

Det jeg i bund og grund mener er at branchen dømmer os alle på forhånd til at være pirater selvom vi ikke er det og derved begrænser os, hvilket er fint i den udstrækning at det ikke rammer for hårdt? Dvs. lovlydige skal ikke rammes af den procentdel som rent faktisk bryder lovgivningen... Og der kommer alle former for DRM ind!

Grunden til jeg derefter blander det sammen med denne debat, er simpelt at jeg syntes de former for optiske medier vi har i dag er usle, og holder sjældent mere en XX antal timer/måneder/år
før vi igen skal punge ud for en ny? Præcist fordi vi i stort omfang fratages retten til at beskytte det vi ærligt og redeligt har købt(f.eks via backup)

Dertil kommer spørgsmåler, HD-DVD eller Blue-Ray er lavet på samme måde som CD/DVD i bund og grund? Er de derfor ligeså usle i holdbarhed? Bedre, eller helt ubrugelige? OG oven i hatten her kommer der 2-3 lag DRM, som gør at vi skal punge ud igen og igen når mediet dør?

Så skriver du om jeg er klar til at tage ansvaret for de liv? Nej, og derfor kører jeg ikke over for rødt, eller for stærkt? Ligeså laver jeg ikke piratkopier og sælger/spreder dem?(ie tager levebrødet fra artister og selskaber) Men det er der sikkert andre der gør, ligemeget hvad... og de skal ikke ødelægge brugbarheden af en bil for os andre

Irrelavent eller ej, jeg syntes det er til dels relevant om den næste generations DVD overhovedet kan bruges!?

//g00se^

*arbejd' arbejd'*
Gravatar #37 - Fjolle
7. okt. 2005 08:21
Nej, du har ret... Jeg forstår ikke hvad du skriver.

Selskaberne beskytter deres investeringer, ligesom du har lås på din bil...
DRM gør at du kan afspille din film samt lave en backup af den på din computer, mens piraterne ikke kan kopiere filmene som det passer dem..
Hvad er det lige som du gerne vil gøre, som du ikke kan gøre?

Cden blev introduceret i 80'erne og lever stadigvæk stærkt. Laserdisken er godtnok ret udkonkurreret af dvden, men du kan stadigvæk bruge dine diske. DVDen kom i 1997-1998 og vil leve mange år fremover.. Hvad er det præcist der er uholdbart ved dem? Desuden er der sket fantastiske teknologiske opdagelser siden 80'erne og en Blu-Ray vil nok være mere holdbar end dine cder og dvder. Desuden kan det faktisk også lade sig gøre at passe på sine skiver så man ikke behøves backup.

Kommentaren om at tage ansvaret for de liv du ødelægger var en kommentar til følgende:
(self. kører jeg ikke over for rødt i min betalte bil, ... men muligheden og friheden skal de ikke tage fra mig!)
Gravatar #38 - Whoever
7. okt. 2005 08:24
Hehe, tvivler på at Dell skifter til AMD..De har jo fået et supertilbud fra Intel (og MS vist nok også).
Gravatar #39 - Kadann
7. okt. 2005 08:29
#37 -

Jeg mener nu oss' at frygten for at skiverne forfalder er stærkt overdrevet. Det er rigtigt at der har været nogle af de første trykninger af cd'ere og specielt ld'ere, hvor skiverne falder fra hinanden, men det har primært været p.g.a. produktionsfejl.

Blandt andet husker jeg noget om en produktion af ld'ere i start 80'erne, hvor der vistnok kom luft ind i de forskellige lag af skiverne, så de faktisk rådnede op.
Gravatar #40 - Deternal
7. okt. 2005 09:15
#39: Det samme er nu tilfældet med DVD'er og CD'er. Hjemmebrændte er selvfølgelig altid ringere, og der kan man kun regne med 2-5 år.

Tests på trykte medier er dog ikke betryggende, da de kun giver 8-10års holdbarhed.

Så selvfølgelig er det da fair, at jeg som forbruger har mulighed for at beskytte min investering, alternativt skal producenten love mig at jeg kan få en GRATIS ny cd/dvd ifald originalen går i stykker.
Gravatar #41 - Fjolle
7. okt. 2005 09:23
#40
Det er svjv også sket ved de tilfælde af "dvd/cd/ld-rot" som jeg har hørt om.
Men det har været et par fejlproduktioner, og det er egentligt bevis på at det er et ret holdbart medie at der går år før man opdager det...

DET ER JO IKKE FORDI AT STUDIERNE GERNE VIL SÆLGE DEFEKTE PRODUKTER!
Gravatar #42 - Kadann
7. okt. 2005 09:27
#40 -

Når du taler om levetid, mener du så også at cd'ere kun har en levetid på 8-10 år? I så fald, burde alle skiver fra 80'erne og start 90'erne jo være faldet fra hinanden nu.
Gravatar #43 - OPY
7. okt. 2005 09:42
Sælger Dell så flere computere med Linux nu da Microsoft ikke har lyst til at støtte BR
Gravatar #44 - Fjolle
7. okt. 2005 09:51
#43
da man ikke kan afspille blu-ray på linux foreløbigt vil jeg ikke regne med det ;)
Gravatar #45 - Deternal
7. okt. 2005 09:57
#42: Jeg siger ikke det er sådan i alle tilfælde, jeg siger at man ikke kan regne med mere.
Ligesom du med standard ide diske ikke kan regne med mere end 2-3års levetid, betyder det jo ikke at ide disken nødvendigvis braser sammen når den er 3 år gammel.
Gravatar #46 - OPY
7. okt. 2005 10:32
#44
hvad med dvd jon, skal han døbes om til Blue Ray Jon, hvis han altså knækker koden til Blue ray :-D så linux folket kan komme til at se BR
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login