Pew Research Internet Project har offentliggjort en analyse, der viser, at størstedelen af Facebooks 845 millioner brugere får mere ud af det sociale netværk, end de giver tilbage.
40 % af brugerne i en repræsentativt udvalgt gruppe sendte venneforespørgsler, mens 63 % af dem modtog mindst én sådan forespørgsel. Mens 12 % taggede en ven på et billede, blev 35 % selv tagget. Og mens hver enkel bruger klikkede “synes godt om” 14 gange på andres beskeder, gjorde andre i gennemsnit det samme på brugerens indhold 20 gange.
skrev:
There is this 20% to 30% who are extremely active who are giving more than they are getting, and they are so active they are making up for feeding everyone extra stuff. […] It could be that there is something going on in their life that causes them to be very active, or it could be that some people think of it almost as a job to be active on Facebook.
Ifølge analysen ligner de sociale interaktioner på Facebook desuden dem, der finder sted i den virkelige verden, hvorfor kvinder er mere tilbøjelige til at skrive på det sociale netværk end mænd: Over en periode på en måned skrev kvinder i gennemsnit 11 statusopdateringer, mens mænd skrev 6. Derudover skrev kvinder også oftere kommentarer på andres statusopdateringer.