mboost-dp1

SXC - Gokoroko

Datalogi droppes til fordel for nyt it-fag

- Via Version2 - , redigeret af Pernicious , indsendt af arne_v

Siden gymnasiet blev reformeret i 2005 har Datalogi-faget i gymnasierne været døende, da det udelukkende nu bliver tilbudt på det laveste niveau. Dette har Datalærerforeningen siden brokket sig højlydt over, og det lader til, at der nu bliver gjort noget ved sagen.

Løsningen bliver at et nyt fag, som fuldkommen skal erstatte Datalogi i gymnasiet samt nogle andre it-fag på HTX, og dette fag bliver Informationsteknologi. Det nye fag vil blive tilbudt på det midterste niveau (B-niveau) og vil således indgå i studieretningsvalget.

Der er endnu ikke redegjort for, hvad faget præcist skal dække, men det skulle være it i et bredt omfang, samtidig med at det også omfatter en del teknik.

Selvom Datalærerforeningen indtil videre er positive over for tiltaget, er der dog uvished om, hvorvidt forsøget bliver til det helt store, eftersom der er mangel på it-kyndige lærere på gymnasierne grundet de sidste fem års nedprioritering af it.





Gå til bund
Gravatar #1 - Nightcover
8. jun. 2010 15:33
hmm.. Vi har da allerede IT på B-niveau på HTX?

Går på Mat A / IT B linie :P
Gravatar #2 - Tore
8. jun. 2010 15:36
Havde vi også i sin tid på hhx, og A..

Man skulle næsten blive lære bare for ferien :)
Gravatar #3 - Chucara
8. jun. 2010 15:36
Jeg blev færdig på HHX i 2002, og der havde vi da IT som både B og A fag?
Gravatar #4 - andy16
8. jun. 2010 15:45
#3

Jeg blev færdig på HHX sidste sommer og vi havde det kun i et halvt år (mere var ikke muligt), hvor vi blot lærte at gemme i Word osv. Det må vel have været på niveau D så. ;-)
Gravatar #5 - Major-pepper-pants
8. jun. 2010 15:51
Jeg ved at på HTX er der det der hedder IT og Kommunikation men det har intet med IT at gøre.

Men synes det er dybt latterligt at IT-fagene er blevet nedprioteret da det er et stadig voksende område i DK og får at vi skal kunne følge med udviklingen bliver vi også nødsaget til at folk der kan udføre den slags arbejde.
Gravatar #6 - Daniel-Dane
8. jun. 2010 16:04
Det eneste, man kan lave på min skole (STX), er et års forløb, hvor der fokuseres på Delphi 4 (ugh).
Gravatar #7 - Marci
8. jun. 2010 16:17
Well, hos os (HTX) har vi IT B (it, ikke it og kommunikation, det er et andet fag og det har vi også ;))
og vi har programmering C og teknik C (strøm, kredsløb osv)
Såå det virker da ikke nyt? ^^
Gravatar #8 - Nihilith
8. jun. 2010 16:38
Da jeg gik på gymnasiet havde jeg datalogi. Vi programmerede primært mindre programmer i Delphi, og legede lidt med assembler code. Vi fik også en del viden om teknikken bag comptere med maskincode ip adresser etc. Plus en smule og software arkitektur. I dag er jeg på 4 semester Datamatiker, og syntes faktisk at datalogi virkede som en okay start platform til uddannelsen. Selvfølgelig er den ikke et krav, men det var da rart ikke at være helt grøn i programmering og være lidt inde i nogle af de ting vi lærte.

Så syntes egentlig måske at det er lidt en skam at man fjerner den og putter et mere bredt it valgfag ind. Det vil ihvertfald ikke være til nogen gavn for folk der godt kunne tænke sig at arbejde inden for den del af it verden der omhandler programmering.

Eneste der egentlig kunne have været bedre ved datalogi var hvis vi havde arbejdet med C# eller Java istedet for delphi. Men delphi giver dog en lidt grundviden om code struktur løkker filestreamers etc.
Gravatar #9 - arne_v
8. jun. 2010 16:45
#0

Jeg er også skeptisk.

Dette her lyder som endnu en variant af:
- for få vælger programmering fordi det er for svært
- lad os erstatte programmering med "brug af Google og Wikipedia", så er der sikkert mange som vil vælge faget

(lidt overdrevet, men I forstår nok pointen)


Gravatar #10 - Nullert
8. jun. 2010 16:46
ej noget øv!
jeg starter i 2g til næste år og jeg havde tænkt mig at vælge datalogi i 3g. Alt der hedder IT kommer til at gå mig forbi næsen, det er altså øv!
Gravatar #11 - MiniatureZeus
8. jun. 2010 16:48
Major-Pepper-Pants (5) skrev:
Jeg ved at på HTX er der det der hedder IT og Kommunikation men det har intet med IT at gøre.


It/Kommunikation og IT er to forskellige fag..
Jeg havde selv IT/Kommunikation og senere programmering på C (Man kunne også få det på B, men der var vidst ikke nok der gad) Nu ved jeg, de også har Teknik C.

Det er HTX også, blev færdig 2 år siden..
Gravatar #12 - Donsig
8. jun. 2010 16:52
Sjovt nok har vi præcist et sådant fag på den HTX jeg går på...

Kan ikke se det nye i det ?
Gravatar #13 - LordMike
8. jun. 2010 16:55
Er ved at afslutte 3g på HTX Roskilde - og har IT B... -.-

Har også programmering C... :P
Gravatar #14 - Scurvy Lobster
8. jun. 2010 16:57
Jeg har nærlæst materialet til det nye fag, og det minder meget om forstadiet til et datalogistudie på universitetet. Der er ikke meget programmering, da dette indgår på lige fod med andre kompetencemål, men der er en bred vifte af IT faglige mål der skal nås. Dette gælder bl.a. noget om systemarkitektur.

Som A-niveau lærer i Kommunkation/IT faget på HTX synes jeg absolut det nye fag er berettiget, men også lidt kedeligt fra mit personlige perspektiv. Komm/IT fokuserer primært på IT medieret kommunikation fra menneske til menneske, hvilket kunne være et projekt om branding af en virksomhed produceret digitalt til at anvende eksempelvis youtube video, et computerspil, en hjemmeside etc. Hvis man ikke synes slags projekter ikke er noget, så er det nye fag nok mere sagen.
Gravatar #15 - Systran
8. jun. 2010 17:25
Jeg har ikke engang haft kemi på gymnasiet.

I øvrigt kom jeg til at læse overskriften som
Systrans imaginære overskrift skrev:
Datalogi droppes for ny it-fag


...og jeg tænkte: "hvem er denne fag?" - det kan da ikke være Helge Sander, han er oldfag.
Gravatar #16 - ipwn
8. jun. 2010 17:32
andy16 (4) skrev:
#3

Jeg blev færdig på HHX sidste sommer og vi havde det kun i et halvt år (mere var ikke muligt), hvor vi blot lærte at gemme i Word osv. Det må vel have været på niveau D så. ;-)


Det var niveau A da jeg tog det. Lorte fag. Men lækkert fag hvor man kunne slappe af og lave nada.

Gad godt jeg kunne have fået om programmering. Men det var for noobs :\ Tog alt for mange år før jeg fik fundamentet, langt inde i Universitets studiet. Det er noget pjat, jeg burde have fået det på gymnasiet. Er jo ment som en forberedelse.
Gravatar #17 - mgX
8. jun. 2010 17:36
Dengang i tidernes morgen hvor JEG gik på HTX, kunne vi da fint vælge et fag der hed noget i retning af informationsteknologi... Det var et snollet C fag hvor man ikke rigtigt lærte noget.

#5 IT og Kom, er det ikke et teknik fag?
Gravatar #18 - Windcape
8. jun. 2010 17:53
Det var da også et fornuftigt tiltag.

Man har jo allerede Matematik som et fuldtids A niveau fag, så det er meningsløst at have Datalogi, som i princippet bare er en valgfri programmeringsklasse på de fleste gymnasier.

På HTX havde man omdøbt det til Programmering, det var da en mere fornuftig løsning.

Folk har lært alt fra VB, og PHP til matematiske analysemodeller for data. De fleste der omtaler det positivt er dem som havde programmerings som hovedeemne i faget.
Gravatar #19 - Windcape
8. jun. 2010 17:54
Donsig (12) skrev:
Sjovt nok har vi præcist et sådant fag på den HTX jeg går på...

Kan ikke se det nye i det ?
Det nye er at det bliver indført på STX (alment gym) i stedet for Datalogi.

Intet nyt under solen, bare nyt navn, og ny politik.

Og så tror folk ikke at Datalogi på Uni handler om at programmere mere. (Fordi det handler mere om matematik, ihvertfald i Århus)
Gravatar #20 - Merodium
8. jun. 2010 18:07
Jeg går personligt på HTX, og har Informationsteknologi på B-niveau, som linjefag ved siden af Matematik A. Skal i 3.g have Programmering på C-niveau, og Teknik på A-niveau.

Kommunikation/IT, Informationsteknologi, Programmering og Teknik er 4 helt forskellige fag.

Kommunikation/IT er obligatorisk C-niveau på HTX uddannelser. Nogle linjer har det dog som A.

Inf.tek og Programmering er linje- eller valgfag.

Teknik er vidst også obligatorisk, men er ikke sikker på hvilket niveau. (Alle skal dog have det på A-niveau på min skole).
Gravatar #21 - ksb
8. jun. 2010 18:19
19#

Antaget du har den matematiske forståelse for hvad der sker i en computer og forstår matematikken bag kompilerer/interpreters/VMs så er ideen jo at sproget der anvendes er mindre vigtigt. Det er jo bare syntax.

Hvilket er årsagen til at Datalogi i Århus har primær fokus på matematik og i mange fag blot bruger programmering til at vise eksempler.
Derud over er datalogi i Danmark blevet MINDRE matematisk med årene. Ikke mere matematisk.
Fag som fx Software Arkitektur og interaktions design var ikke noget du kunne tilmelde dig for 20 år siden :-D

Det ene område var end nu ikke veldefineret og det andet tilhørte ingeniørene(rent formelt).

Er jo ikke for sjov at det hed DAIMI så sent som sidste år :-)

BTW. DAIMI = Datalogisk Afdeling I Matematisk Institut

Gravatar #22 - Ildhesten
8. jun. 2010 18:34
Der blev ihvertfald forsket i de blødere felter for 20 år siden på DAIMI. Se http://cs.au.dk/persons/pub/au01_2009_405d1260-c86...
Gravatar #23 - onetreehell
8. jun. 2010 18:37
#22
Dårligt link :(

#19, 21
Jeg vil påstå at datalogi (stortset) ikke handler om matematik. Matematik er bare et meget passende værktøj til at analysere forskellige ting der er interessante i datalogi.
Gravatar #24 - Benjamin Krogh
8. jun. 2010 20:26
Jeg får mere eller mindre konsekvent en smag af bæ i munden, når nogen fortæller om IT i (skole|htx).

I min folkeskole havde vi IT, dvs. opret Word dokument, og leg med den indbyggede staveplade.

HTX it: Leg lidt med photoshop, og accepter at 'n' er den oftest benyttede knap på tastaturet. Uanset hvad andre kilder siger.
Gravatar #25 - Tingyou
8. jun. 2010 20:52
Jeg synes der er rigtigt mange i denne tråd, som viser glimrende eksempler på hvorfor det er godt at vi kommer væk fra datalogi i gymnasiet; folk tror det handler om at programmere.

Jeg kender rigtigt mange gymnasier, hvor datalogiundervisningen ikke har levet op til bekendtgørelsen. Det handler ikke blot om programmering, som de fleste gymnasier har satset på, men også om hardwarearkitektur, repræsentation af data, algoritmer, datastrukturer. Alt det som rent faktisk kendetegner datalogi, bare på et "lavere niveau".

Måske er det meget godt at man får reformeret faget. Det betyder jo ikke, at man nødvendigvis behøver at skære datalogi-tingene væk. Lad os da få nogle af de moderne ting fra datalogiens verden ind! HCI, verifikation, moderne programmering i de mere interessante paradigmer. De ting som måske kan vække lidt interesse hos de unge :)
Gravatar #26 - Windcape
8. jun. 2010 21:53
#25

Men det handler jo netop om at undervise i et valgfag, som eleverne har interesse i.

iPhone programmering ville helt sikkert være et langt større hit i dag, end at lære om algoritmer og datastrukturer.

Valgfag i gymnasiet skal være pragmatiske, ikke teoretiske. Der er nok teori i de påkrævede fag.
Gravatar #27 - Tingyou
8. jun. 2010 22:07
Det handler jo ikke kun om, at faget skal være et hit. Det handler lige så meget om, at give et korrekt indblik i hvad man kommer videre udi hvis man forfølger den vej. Jeg tror, at et IT-fag kombineret med design-faget (HCI) kunne hjælpe på vej. Ikke at iPhone-programmering er en dårlig ting -- det var bare ikke dér jeg ville starte, hvis jeg skulle introducere folk til de mere delikate dele af IT-verdenen.
Gravatar #28 - zin
8. jun. 2010 22:07
I min holdning skal basis IT-viden komme i gymnasie tiden. Flere og flere folk kommer fra disse institutioner uden den mindste viden om IT og er totalt hjælpeløse foran deres egen maskine.
Det mest praktiske ville være at give dem et teknisk crash-course i IT.
Jeg vil sige to år er minimumskravet. :-)
Gravatar #29 - Merodium
8. jun. 2010 22:28
Benjamin Krogh (24) skrev:

HTX it: Leg lidt med photoshop, og accepter at 'n' er den oftest benyttede knap på tastaturet. Uanset hvad andre kilder siger.


Det du snakker om er faget Kommunikation/IT. Det har intet med Informationsteknologi at gøre. :)
Gravatar #30 - Windcape
8. jun. 2010 22:49
ZiN (28) skrev:
Det mest praktiske ville være at give dem et teknisk crash-course i IT.
Jeg vil sige to år er minimumskravet. :-)
Og hvem betaler? socialisterne? :)
Gravatar #31 - plazm
8. jun. 2010 22:58
Merodium (29) skrev:
Det du snakker om er faget Kommunikation/IT. Det har intet med Informationsteknologi at gøre. :)


Niks, det gør han ikke, jeg gik på HTX med ham og vi havde faktisk begge fag, og jeg tog så programmering som valgfag oveni hatten.

Benjamin Krogh (24) skrev:

HTX it: Leg lidt med photoshop, og accepter at 'n' er den oftest benyttede knap på tastaturet. Uanset hvad andre kilder siger.


Åh husker alt for godt at vi afleverede de billeder vi fik udleveret med en linies tekst under med "rettet med [tool]" og fik 10, mens de stakkels 2. års elever fik 7 og havde en 4 siders stil med :)
Gravatar #32 - arne_v
8. jun. 2010 23:57
#25

Det er ikke godt at skyde under målet.

Men det er altså heller ikke godt at skyde over målet.

Tingyou (25) skrev:
hardwarearkitektur, repræsentation af data, algoritmer, datastrukturer


Tingyou (25) skrev:
HCI, verifikation, moderne programmering i de mere interessante paradigmer.


Tror jeg ikke på vil fungere i gymnasiet.
Gravatar #33 - jfs
9. jun. 2010 00:39
Jeg tror et fornuftigt mål for et it-fag i gymnasiet vil være at "fjerne angst for maskinen", eller bedre formuleret "gøre eleverne fortrolige med systemers opbygning og grundlæggende funktion". Jeg tænker at eksempelvis lægge ud med at installere et operativsystem, det er faktisk ikke svært, og så måske bagefter få fingerene i hardwaren og udskifte en intern harddisk eller sådan noget. Jeg tror at efter en hold elever et gået igennem det så vil computere i høj grad være mere afmystificerede og mere tilgængelige som et objekt man kan eksperimentere med.
Derefter kan man måske vise hvordan ting hænger sammen i et fungerende system og på en eller anden måde komme frem til hvordan systemer består af simplere komponenter, der hver især kan være til at forstå.

Senere hen kan man gå mod at få systemet til at arbejde for en, måske begynde med at optage en makro i Word, lægge den nye (kompositte) kommando på en værktøjslinje, så grave lidt ned i VBA-koden som er genereret, og så er det pludselig eleverne der har magten over Word og ikke omvendt :)

Efter alt det her burde det så være realistisk at lave decideret programmeringsundervisning. Jeg vil tør godt nok ikke give nogen bud på sprog lige nu ;)
Gravatar #34 - zin
9. jun. 2010 00:44
#30: Eftersom der allerede eksisterer et fag (datalogi) går jeg ud fra at pengene allerede er allokeret i et budget.
Gravatar #35 - qed
9. jun. 2010 04:05
Benjamin Krogh (24) skrev:
og accepter at 'n' er den oftest benyttede knap på tastaturet.

Åh, den kære Bansmann!
#36 - 9. jun. 2010 05:42
Vi havde et fag der hed Design & Produktion på HTX, som var Elektronik, Mekanik og IT i ét fag.. Var vistnok A-niveau.

Det var det fedeste fag(for mig :-P ), især fordi man fik lov til at bruge EL og Mekanikernes større labs(vi havde selv små labs), og det tilhørende værktøj....

Og man kunne/skulle kombinere programmering med noget fysiks…
Gravatar #37 - Scapegoat
9. jun. 2010 06:01
Fantastisk, kan vi så ikke også få tilpasset andre uddannelsessteder hvor man også har Informationsteknologi?
Husker stadig da vi sad på Teknisk skole og skulle have faget på D niveau (?) hvor vi blandt andet lavede et mindre projekt hvor vi skulle lave en komplet IT løsning til et fiktivt firma, hvor vi vi blandt andet var inde og vurdere hvilken SQL database der passede til firmaets behov.
En af dem vi gik i klasse med fik merit, fordi han havde haft det på gymnasiet på B niveau. Der havde de haft nøjagtigt samme opgave, og der behøvede de ikke engang forklare hvilket OS de havde planer om at køre. Det var bare edbpriser.dk og så finde prisen for en server og x antal klienter. BANG! og så havde man en pris.
Gravatar #38 - onetreehell
10. jun. 2010 07:03
jfs (33) skrev:
Jeg tror et fornuftigt mål for et it-fag i gymnasiet vil være at "fjerne angst for maskinen", eller bedre formuleret "gøre eleverne fortrolige med systemers opbygning og grundlæggende funktion". Jeg tænker at eksempelvis lægge ud med at installere et operativsystem, det er faktisk ikke svært, og så måske bagefter få fingerene i hardwaren og udskifte en intern harddisk eller sådan noget. Jeg tror at efter en hold elever et gået igennem det så vil computere i høj grad være mere afmystificerede og mere tilgængelige som et objekt man kan eksperimentere med.
Derefter kan man måske vise hvordan ting hænger sammen i et fungerende system og på en eller anden måde komme frem til hvordan systemer består af simplere komponenter, der hver især kan være til at forstå.

Senere hen kan man gå mod at få systemet til at arbejde for en, måske begynde med at optage en makro i Word, lægge den nye (kompositte) kommando på en værktøjslinje, så grave lidt ned i VBA-koden som er genereret, og så er det pludselig eleverne der har magten over Word og ikke omvendt :)

Efter alt det her burde det så være realistisk at lave decideret programmeringsundervisning. Jeg vil tør godt nok ikke give nogen bud på sprog lige nu ;)

Eh. Det er jo ikke særligt teoretisk. Gymnasiet er altså ikke en håndværkerskole eller sådan noget.
Gravatar #39 - plazm
10. jun. 2010 10:59
onetreehell (38) skrev:
Eh. Det er jo ikke særligt teoretisk. Gymnasiet er altså ikke en håndværkerskole eller sådan noget.

To be fair, så kan du altså heller ikke starte ud med at skulle skrive en device driver til linux kernen.

Gymnasiet bygger videre på 9(10) års skolegang, så derfor kan du have noget mere teoretisk undervisning, men folk har i de år stadig ingen anelse om at den boks som står på gulvet ikke er en harddisk men et kabinet som indeholder bl.a. en harddisk, og at skærmen ikke er en computer.

Jeg syns det er en god ide at lade dem arbejde med det hele fra bunden og få en grundlæggende viden om hvad det er de sidder og hamrer på til hverdag. Det kan godt ske de ikke lærer ret meget programmering ved at køre igennem de her trin, men omvendt så bliver de afskrækket fra hvad sådan en computer er ud over internetadgang, msn og word. Det vil jeg mene er et meget bedre udgangspunkt for at lære at programmere...
Gravatar #40 - zin
10. jun. 2010 11:11
#39: Jeg tror der skal være lidt niveauer:
Basis computerviden (harddisk, RAM, CPU, GFX evt. lyd og netkort), hvordan de virker (basisk!), hvad et operativ system gør (BAAAASISK!), hvordan man installerer/fjerner programmer (evt. med noget malware genkendelsesteknik), hvordan man installerer Windows og sådan lidt.
Få afmystificeret det store billede lidt. :-)

Derefter kan man så vælge dybere "software" eller "hardware" fag, hvor software fokuserer på at afmystificere programmering -> Program området, og hardware på hvordan man udskifter div. ting, hvordan man snakker med enheder (lidt programmering måske?) osv., protokoller (IP, netværk måske!) osv..
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login