mboost-dp1

Rejsekort A/S

Danskernes tilfredshed med rejsekort stiger

-

Stadig flere er rigtig godt tilfredse med rejsekort, som de mener har gjort det lettere at bruge offentlig transport.

Rejsekort A/S og trafikvirksomhederne har gennemført de årlige undersøgelser af rejsekort, både blandt brugere af rejsekort og blandt den del af befolkningen, der bruger offentlig transport.

Blandt rejsekortbrugere er der nu 82 procent, der synes, at rejsekort er en god idé. Antallet af rejsekortbrugere, der vurderer, at rejsekort gør det lettere eller meget lettere at bruge offentlig transport, er steget fra 69 procent i sidste års undersøgelse til 73 procent i år.

- 60 procent er tilfredse/meget tilfredse med rejsekort alt i alt (16 pct. er utilfredse/meget utilfredse). Sidste år lå andelen på 55 procent tilfredse/meget tilfredse.

– 56 procent er tilfredse/meget tilfredse med muligheden for at købe et rejsekort (15 procent er utilfredse/meget utilfredse).

– 66 procent bruger nu udelukkende rejsekort på deres rejser med offentlig transport.

86 procent har besøgt rejsekort.dk, heraf har 71 procent i nogen, eller i høj/meget høj grad fået svar på, hvad de søgte – danskerne er fortsat meget selvbetjente på rejsekort.dk.

– De største ulemper er adfærdsændringen med at skulle checke ud (54 procent) og checke ind ved skift (51 procent).

Der er dog stadig rum for forbedring. Informationen om rejsekort kan fortsat forbedres, da hver femte er utilfreds/meget utilfreds med informationen om brugen af rejsekort på hjemmesiden rejsekort.dk, mens 14 procent af rejsekortbrugerne er utilfredse/meget utilfredse med informationen fra trafikselskabernes personale.

Undersøgelserne er gennemført dels blandt brugere af rejsekort, der bruger rejsekort mindst en gang i kvartalet, dels blandt den del af befolkningen, der bruger offentlig transport minimum 1-2 gange i kvartalet. Data er indsamlet og behandlet af Analyseinstituttet Epinion. Undersøgelserne er baseret på 3.122 besvarelser fra brugere af rejsekort og 1.005, der bruger offentlig transport mindst en gang i kvartalet.





Gå til bund
Gravatar #1 - CBM
7. dec. 2016 07:41
Rejsekort stinker! Fakta! :-)

Jeg syntes Rejsekort er mere ufleksibel end de gamle klippekort....

- man skal huske at stempel ind og ud
- du skal have et minimums beløb
- du får ikke alle penge retur ved
opsigelse af Rejsekort
- du kan nemt glemme at tjekke ud
eller ind og dermed få kæmpe bøde
- rejsekort bruger NFC
- du får ikke refunderet hvis du har
haft rejsekort og andet
Personligt rejsehjemmel med overlap
I en given periode

Det var bedre at man havde lavet et fælles klippekort i stedet for

Og så skulle man ikke have røvrendt eksisterende kunder med klippekort


Gravatar #2 - markjensen
7. dec. 2016 07:51
CBM (1) skrev:

- du kan nemt glemme at tjekke ud
eller ind og dermed få kæmpe bøde


Ikke at det som sådan løser problemet, men de har lavet en app, Check udvej, hvori du kan checke ud (eller tjekke ud som er korrekt dansk) hvis du har glemt det. Ellers kan du gøre det direkte i app store som en app-anmeldelse som mange gør :|
Gravatar #3 - CBM
7. dec. 2016 08:40
#2: det hjælper på det men det havde været smartere hvis man blot skulle tjekke ind når man steg på bus eller tog og den så kunne holde øje med hvornår man steg af via GPS eller en sensor i toget/bussen.
Gravatar #4 - HenrikH
7. dec. 2016 08:43
CBM (1) skrev:
- rejsekort bruger NFC

Rettelse: Rejsekort bruger gammel NFC protokol, der er så usikker at den ikke engang understøttes af nyere chips fra samme producent - den er simpelthen så ubrugelig at man ikke engang har ment man kunne være bekendt at være bagudkompatibel med ens egen protokol....
markjensen (2) skrev:
Ikke at det som sådan løser problemet, men de har lavet en app, Check udvej, hvori du kan checke ud (

Ja, de første 12 gang det sker det pågældende år.....

Rejsekort er såmænd en god ide, det er bare implementeret på den mest tåbelige facon tænkelig - fordi kunden har været "pengefordeling mellem trafikselskaber" og ikke dem som egentlig skal bruge kortet til daglig.
Gravatar #5 - TwistedSage
7. dec. 2016 09:48
Når du sender via Check udvej skal mennesker i den anden enden vurdere/godkende sagen, så lidt bumset løsning.
Og ja hvorfor kan den ikke selv tjekke ind/ud? Og hvorfor lavede man en milliard tjek ind stationer, når smartphones var lige rundt om hjørnet? (Og ja dem der ikke har kunne få et kort).
Og hvorfor betaler man ikke bare via skatten, da det ville være meget billigere end at vedligeholde systemet? Så mange spørgsmål, så få svar ;)
Gravatar #6 - CBM
7. dec. 2016 12:13
#4: Præcist. Havde det så bare været den nyeste NFC protokol.
Men er helt enig i at ideen bag rejsekortet er god, det skulle dog blot have været et ekstra valg,

og ikke "tvang" (ved godt det ikke er tvang men det føltes sådan pga klippekort blev udfaset).

Og hvorfor lave et kort, hvorfor ikke en APP? Mange telefoner har jo alligevel NFC.

Og i stedet for alt det med forskellige typer kort, så kan du ikke tjekke 2 personer ind osv osv... lav det så enkelt som muligt, gør det muligt at lade det agere som klippekort når vi nu ikke må have klippekort.

Jeg kan ikke se hvorfor det ikke kunne være en APP?
Man kunne have NFC sensorer ved ind og udgange og hvis man så havde "rejsekort" aktiv på telefonen, så blev ens rejser "registreret" på den måde...

ikke alle de tåbelige check-in og ud standere som skal stå og sige "check in" og "check ud" hele dagen fordi der kravler en edderkop på den...

Og hvorfor skal man have et minimums beløb? hvis det var en APP var det løst... du kan ikke aktivere din APP hvis der er minus på kontoen og
er der minus i X antal måneder så får du rykkere mv.

Ingen grund til "dummebøder" fordi man glemmer at tjekke ud, men man kunne have en "ding" lyd og en "dong" lyd alt efter om man kunne tjekke ind eller ej i det pågældende transport middel...

Så skulle det også være sådan at man kunne få penge refunderet på en ordentlig måde i stedet for at man skal røvrendes hvis man skal have refunderet sine penge....

eventuelt kunne en sådan APP have mulighed for at overføre penge til og fra ens konto (dog skal man ikke kunne overføre fra sin "rejsekort" konto hvis den er i 0 eller i minus)

så slap vi også for "kort gebyr" mv ifm. oprettelse og nedlægning osv osv


Nej vi SKAL være tåbelige, bagvendte og håbløse når det gælder IT her i Danmark...

Gravatar #7 - nwinther
7. dec. 2016 12:15
Jeg svarede selv på undersøgelsen, og jeg finder i store træk Rejsekortet som en fiasko.
Det er dog muligt, at dem som bruger rejsekort hele tiden (dvs. offentlig transport som primære transportmetode), er det sikkert lidt nemmere, end i gamle dage.

Der er dog ikke noget i vejen for, at rejsekortet som koncept kan blive godt for alle - men det er det bare ikke i dag.

Mine klagepunkter (som lavfrekvent rejsende):

Pengene til rejsen skal være sat ind, inden rejsen påbegyndes. Det kan tage flere dage, fra et beløb sættes ind på kortet, til det er registreret. Hvis jeg pludselig kommer i tanke om, at jeg vil fra Aalborg til København - og hjem igen - i morgen, kan jeg ikke regne med at kunne bruge mit rejsekort, fordi pengene skal sættes ind og registreres først (hvilket kan tage lang tid).

Man kan ikke købe et rejsekort her og nu. Det skal bestilles. Hvis man er turist, eller ikke er ude lang tid i forvejen, er rejsekort ikke en mulighed. Dvs. du er nødt til at købe billet ved hvert enkel påstigning. - 10-turs klippekort var langt enklere.

Jeg har ingen anelse om, hvor meget der står på mit rejsekort. For at finde ud af det, skal jeg på en station, eller logge ind via nettet, NEM-ID osv. - 10-turs klippekort viste pågældende med et blik.

Check-ind/-ud er bøvlet og anledning til fejl. Navnlig hvis du ikke er hyppig bruger.

Nu ved jeg ikke, hvordan det var at køre bus/tog hver dag i København, inden rejsekortet, så det kan godt være, at det for dem er blevet enklere. Men som person som kun ind imellem bruger rejsekort, finder jeg det som en sten i skoen, og jeg er gladere for at have egen bil, end nogensinde.
Gravatar #8 - CBM
7. dec. 2016 12:26
#7:

jeg vil sige at klippe et klippekort versus at tjekke ind OG ud plus de andre gener du nævnte... så var klippekort LANGT nemmere efter min mening.

Rejsekortet kunne have været så fint....
Man kunne endda have valgt at sige at rejser bliver betalt efterfølgende sådan at hver måned til den 1 så tjekkes ens
rejsekort konto, hvis der er foretaget rejser (og den dermed er i minus) så overføres penge fra ens kredit kort eller ens nem konto....
Så skulle man kunne vælge om "kortet" skulle bringes i nul (default) eller op til et selvvalgt beløb.

Så kunne man begynde med rykkere mv hvis ens "kort" er i minus over en vis grænse (fx er i minus med mere end 500 kr) og gentagne måneder ikke som minimum kan bringes i nul... fx lad os sige "kortet" er i minus med
1000 kr i januar måned og de næste 6 måneder hver den 1 ikke kan bringes i plus via et tilknyttet betalings kort eller ens nem konto, så kunne man begynde at "straffe" den pågældende person...

så slap man som rejsende for at gøre andet end at "enable" rejsekort på sin telefon hvis man brugte offentlig transport og ikke brugte andre rejsehjemler. Man skulle naturligvis sørge for at tilknytte en konto der kunne dække ens rejseudgifter...

dette skulle også være muligt at "disable" "kortet" når man ikke havde behov for det... ala wifi og BT...

det kunne styes fra en APP og der kunne være mulighed for også at installere en widget...

men alt i alt ville det være 1000 gange mere elegant end det nuværende makværk!
Gravatar #9 - Ni
7. dec. 2016 13:13
#1 Det med at tjekke ind/ud er samme problematik som at glemme at stemple et klippekort eller køre flere zoner end man har billet til. Problemet er ikke kommet med rejsekortet.
Gravatar #10 - CBM
7. dec. 2016 13:30
#9: det ændrer ikke på at det er en utrolig kluntet måde man har lavet rejsekortet på.

Se mine tidligere posts for ideer til forbedringer
Gravatar #11 - nwinther
9. dec. 2016 11:52
Ni (9) skrev:
#1 Det med at tjekke ind/ud er samme problematik som at glemme at stemple et klippekort eller køre flere zoner end man har billet til. Problemet er ikke kommet med rejsekortet.


Jeg tror ikke, der er ret mange, der glemmer at checke ind. Det er ca. lige så enkelt som at klippe sit 10-turskort. Det er UD-CHECKNINGEN som er anledning til fejlen (og som folk kan spekulere i).

Men jeg er lidt i tvivl om, hvori FORDELEN ved rejsekortet består. Man behøver ikke tænke i zoner - åbenbart. Men samtidig bliver det nærmest umuligt at finde ud af, hvad rejsen rent faktisk koster.
Så er det nogle indbyggede rabatter. Men for mig at se er de ekstremt små. Nogle få (under 10) procent.

Og så er brugervenligheden ift. at købe og vedligeholde rejsekortet enormt bøvlet. Det var meget enkelt at købe et 10-turskort, ligesom man meget enkelt kunne rejse op til 10 personer på ét 10-turskort, hvorved man OGSÅ opnåede rabat.
Gravatar #12 - Pertrucci
18. dec. 2016 09:24
Jeg glemte at tjekke ud i starten. Det har jeg lært. At tænke sig at man kan vænne sig til noget nyt. :)
Jeg bor i midten af ingenting sammen med min kone. Hun har ikke rejsekort og betaler 31 kroner for at komme "ind til byen" jeg betaler 15,50 på rejsekortet grundet optjent rabat. De der "dummebøder" har jeg for længst sparet igen... Selvfølgelig er der børnesygdomme. Det skal nok blive bedre... Jeg er glad for det.

Glædelig jul til jer.
Gravatar #13 - HenrikH
23. dec. 2016 13:03
CBM (6) skrev:
Og hvorfor lave et kort, hvorfor ikke en APP? Mange telefoner har jo alligevel NFC.

Jeg vil skyde på at det er fordi mobiltelefoner jo ikke er kompatible med den forældede type NFC rejsekort anvender?

Det er jo så elendigt at hvis der er andet i nærheden med NFC i så virker det ikke.... Jeg plejede at kunne holde pungen op og få en pling, men efter at have fået nyt kreditkort kan jeg ikke længere.

Har i øvrigt stadig pap månedskort (erhvervskort) og rejsekort spiller elendigt sammen med her - jeg skal ud og tjekke ind midt under rejsen....
Gravatar #14 - CBM
23. dec. 2016 15:00
#13: lækkert. Utroligt man ikke kunne have fundet nogle smartere NFC standere.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login