mboost-dp1

Mike Willis

Danskerne tager fiber til sig i stor stil

- Via Version2 - , redigeret af Pernicious , indsendt af thimon

Fiberforbindelser er blevet meget populære hos danskerne, således er 11,2 % af alle fastnetforbindelser nu af fibertypen, hvilket er en stigning på 30 % på et år. Det skriver Version2.

Det er Erhvervsstyrelsens Telestatistik for 1. halvår 2012, der dokumenterer danskernes internetforbindelser. Ser man på alle forbindelsestyper, udgør fiberforbindelser nu 8 %.

De personer der går efter en fiberforbindelse, køber også gerne en hurtig af slagsen, hvilket gør, at den gennemsnitlige hastighed for de solgte fiberforbindelser er oppe på 35 Mbit/s.

Fastnetforbindelser baseret på kobberteknologi er stadig svagt faldende, mens internet via kabelmodem har set en stigning på 5,3 %.

Tallene er sammenlignet med den tilsvarende periode sidste år.





Gå til bund
Gravatar #1 - vatnissen
30. nov. 2012 06:53
Må indrømme jeg er rigtig positivt overrasket over stabiliteten og hastigheden af produktet. Efter vi fik fiber i husstanden har der ikke været nogen mystiske udfald på vores internetforbindelse og pakketabet er på et historisk lavpunkt.

Forbindelsen er det producenten rent faktisk lover plus mere til. Vores 30/30mbit levere imponerende 38/38 stabile mbit. Til en pris på 269,- pr. måned, hvilket så afgjort er godkendt.

Eneste minus er den router der følger med fra Waoo, den er godt nok ikke meget bevendt hvis man ønsker at konfigurere sit eget netværk.

Gravatar #2 - cgt
30. nov. 2012 07:06
Grunden til at der ikke er flere fiberkunder er sandsynligvis at mange ikke har adgang til fibernettet. Efterspørgslen er stor – kom nu i gang ISP'er!
Gravatar #3 - Juiceren
30. nov. 2012 07:06
#1
Kender ikke deres router, men det kunne være at man kan ændre den til at fungere som bridge, og så smide en anden router i enden af den, som du så selv kan styre?

Gravatar #4 - Keeper32
30. nov. 2012 07:06
Ja, hvis bare man kunne få det hvor jeg bor =-(
Gravatar #5 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
30. nov. 2012 07:15

De personer der går efter en fiberforbindelse, køber også gerne en hurtig af slagsen, hvilket gør, at den gennemsnitlige hastighed for de solgte fiberforbindelser er oppe på 35 Mbit/s.


Nu er det mig bekendt også fandens svært at få "langsomme" forbindelser med fiber - svjv er 15/15 det mindste, og 40/40 det vest udbredte.
Ved ikke om jeg vil sige at man går efter en hurtig linie - for hvis en 40/40 koster det samme som 10/1, hvorfor så ikke bare tage det tilsvarende prismæssigt?

Besides, der skal kun en 90/90 til for hver fire 15/15 for at få 30 i snit ;)
Gravatar #6 - Valkar
30. nov. 2012 07:20
Jeg var ansat hos MidtVest Bredbånd, og der var det bare en HAG (Highspeed Access Gateway tror jeg nok det hedder, er ikke sikker), og på den kunne du koble din egen router osv.

Vi gav også altid lidt ekstra. 10mbit blev konfigureret til 12 og så fremdeles. Bare for en sikkerheds skyld. Så havde kunden 10,5-11,5, og ingen grund til at brokke sig.

Eneste minus er så at MVB gik konkurs, udrulningen af Fiber omkring Holstebro er stort set gået i stå, og ikke nok tilslutning til at de gider at grave hvor jeg bor. Jeg vil have fiber, og jeg vil have det NU. Også selvom jeg ikke kan få det som medarbejderbredbånd og dermed selv skal betale. De 10/1 jeg har nu performer oftest kun med 6-8 / ½-1. Uploaden er faktisk oftere tæt på det lovede end downloaden, men det er ikke godt nok.

Men vi solgte 25/25mbit forbindelser til pensionister i Thisted, og 100/100* til nørder.
*med forbehold for andet tilsluttet udstyr såsom voip og tv.
Gravatar #7 - Fieldmarshall
30. nov. 2012 07:23
Jeg ved, at der er fuld tryk på udrulning af fiber. Har selv været udlejet fra vores firma og arbejdet for SE (SydEnergi) i mere end 3 år nu. Jeg ved at de fleste har været overrasket over hvor stabil og få "blackouts" der er med fiber. Nu er vi så igang i Århus mere præcis AAB boligforeningen i byen hvor heldige beboere vil være på fiber i blokkene løbende, som vi nu kommer frem.

Så Merry X-mas til AAB beboerne :)

Hilsen en glad fibermus
Gravatar #8 - majbom
30. nov. 2012 07:26
Jeg er også sikker på at der ville være mange flere kunder, hvis alle havde adgang til det. Jeg har f.eks. ikke adgang. EnergiFyn gravede godt nok kabler ned på "min" vej, men valgte at stoppe ved huset før min nabo, da de mente der var for langt (150-200m mellem husene, mere eller mindre som resten af husene på vejen) til at det kunne betale sig for dem at grave. Jeg kunne godt komme på, men så skulle jeg også selv betale 25% (6.500,-) og det skulle min nabo også. min nabo gad ikke, så hvis jeg skulle have fiber, skulle jeg hoste op med 13k. Så kunne jeg godt nøjes med min fantastiske 2,5/0,4 kobber!
Gravatar #9 - Stogu
30. nov. 2012 07:32
Ja, tror nu ikke der er mange der ville foretrække det gamle kobbernet..

Jeg går bare og venter på at de får taget sig sammen og smidt noget fiber ud i nærheden hvor jeg bor, ulempen ved ikke at bo i en af de helt store byer.
Gravatar #10 - Vampiress
30. nov. 2012 07:35
Juiceren (3) skrev:
#1
Kender ikke deres router, men det kunne være at man kan ændre den til at fungere som bridge, og så smide en anden router i enden af den, som du så selv kan styre?


Temlig sikker på det er det vi har med vores EnergiMidt (waoo) fiber. Kender flere der piver* over ikke at kunne få det der hvor de bor. Så tror helt klart at tallet kunne være meget højere, hvis selskaberne fik det udrullet flere steder.

* Her skal det lige siges at jeg sagtens kan forstå piv over ikke at kunne få fiber. Så det er ikke negativt ment :P Jeg ville også pive.

Stogu (9) skrev:
Ja, tror nu ikke der er mange der ville foretrække det gamle kobbernet..

Jeg går bare og venter på at de får taget sig sammen og smidt noget fiber ud i nærheden hvor jeg bor, ulempen ved ikke at bo i en af de helt store byer.


Dunno, vi bor i Ørum en lille by uden for Viborg i Jylland og vi har det. Så det er ikke kun de store byer der får det. Evt. check igen om du kan få det?
Gravatar #11 - AmbY
30. nov. 2012 07:36
Synes det er fedt, men ikke kun Privat-kunder er en del af "fiber-udviklingen" flere erhvervskunder rykker også hårdt igennem på den front.

Dog tydeligt der er tale om nogle lidt andre løsninger end Waoo's tilbud, men i stedet som deciderede multi-location fiber. :)

--

Dog har jeg ikke meget godt at sige om at "Danskerne vælger de høje hastigheder" for de fleste danskere har blot brug for at have en synkron hastighed på omkring de 15/15 eller 25/25, men Waoo-samarbejdet tilbyder oftest en 40/40 til billigste penge, hvilket er med til at "presse" gennemsnits hastigheden op. (Ikke at det gør noget, men alligevel kunne det godt have været en del af nyheden)

--

Jeg har ikke selv valgt en fiberløsning endnu da jeg har en 50/5 gennem TDC, men i forbindelse med min flytning i starten af det nye år, har det helt sikkert været med i overvejelserne, hvis bare jeg kunne forstå Waoo's hjemmeside.

Gravatar #12 - xahur
30. nov. 2012 07:41
Efter min oplevelse med fiber hos EnergiMidt har jeg absolut INGEN interesse i at prøve det igen..
Min kobberbaserede ADSL 10/1 er hurtigere og mere stabil end min 40/40 fiberforbindelse var..
Skulle jeg søge efter noget på google tog jeg min gamle nokia telefon (ikke 3G), da det tog i gennemsnit 120 minutter at indlæse google.dk.. Og at blive smidt af nettet 9-30 gange dagligt.. og få at vide det er mit udstyr der er defekt, på trods af teknikeren der kom og udskiftede deres udstyr prøvede i 3 timer at få forbindelse på sin egen arbejdscomputer uden held, det viser for mig hvor upålideligt fibernettet og leverandøren er!

Nej tak..Kom med noget der virker, så må vi se om jeg gider bruge tid på at skifte væk fra noget der aldrig har været nogen problemer med!
Gravatar #13 - luuuuu
30. nov. 2012 07:41
TDC skrev:
FIBER KAN IKKE BETALE SIG. KOBBER ER VEJEN FREM. FAT DET NU!!!!!!!



... If you build it, they will come.
Gravatar #14 - HerrMansen
30. nov. 2012 07:41
Ak ak - ville sgu være rart med noget fiber i Aalborg midtby. :(
Gravatar #15 - Qualon
30. nov. 2012 07:42
Hvis for hulen da bare Telestyrelsen ville komme på banen og få TDC til at frigive deres Fibernet i hovedstads regionen ...


Det er absurd at fiber koster +100 kr./mnd mere i hovedstaden end alle andre steder i landet.
Gravatar #16 - vatnissen
30. nov. 2012 07:44
#3 der er tale om en ICOTERA IGW 2000 router og har har været flere gange forsøgt at få den til at underlægge sig min 3Com router dog uden held.

Er du bekendt en måde hvorpå man kan få lov at pille ekstra dvs. det der er normalt i andre routere skriv endelig :-)
Gravatar #17 - IT-ekspert Kejser
30. nov. 2012 07:44
Vi er også en afdeling under ojba som arbejder på at få skaffet fiber. 0 kr. etablering og 3 års kontrakt på 120 forbindelser.

For mit vedkommende bliver det en 20/20 forbindelse til samme pris som vi giver for en 12/2 kobber forbindelse.
Gravatar #18 - xahur
30. nov. 2012 07:45
@rumlepraasen, jeg beskriver mine oplevelser med fiber, og det rater du flamebait uden selv at have nogen kommentarer?

Jeg har tilmed rettens ord for, jeg aldrig modtog hvad jeg havde krav på
Gravatar #19 - Wishkeeper
30. nov. 2012 07:47
har selv arbejdet ved waoo i Ålborg.....Det der er problemet er at dem som skal ligge det ud i området er blevet "downsized", hvilket gør at de får lagt meget mindre ud.....samt skal det også til at udbygges meget mere da f.eks. Ålborg slet ikke har fiber kun kobber......tænk lige over at alle andre i det område ved Ålborg har fiber.....men det er også dyrer i byerne (mere planlægning med kommuner, vejarbejde osv). samt har de ofte ventet over en måned på grave tilladelser fra kommunernes side. så de projektor som ofte skulle tage 2-3 måneder kom op på 5-6 måneder. Men i Ålborg er der faktisk gravet fiber ned nogle steder, men pga overtagning af det gamle elselskab, er tegninger osv gået tabt, og ups hey vi havde sørme fiber der, kan forekomme ;-) så mon ikke om 3-5 år at der burde være fiber de fleste steder, da jeg forlod dem i foråret var de ved at påtænke at ligge det derind hvis de fik nok henvendelser, og de havde allerede fået en del ;-)

Men er selv meget glad fiberejer, dog er waoo's tv (digitalt via deres tvboks) langt fra så godt som det burde være...de mangler en ordentlig og mere stabil platform som f.eks TDC har med deres nuværende tv. Deres netværk er tilgængæld meget redundant og synes deres internet lover og kører som det skal, De bruger HAG og de er meget følsomme dog er fjelen ved mange at deres router som sidder bagefter (med indbygget firewall) simpelthen ikke gode nok til at håndtere / sende pakker afsted. derfor vil 40/40 ofte kun svare til 20/20 (det er simpelthen din router som er for dårlig) sæt din pc direkte til hag og du "fuld valuta" for dine penge....
Gravatar #20 - goAMinD
30. nov. 2012 07:54
At selskaberne ikke satser hårdere på fiber er fejlagtigt. Har siden 2008 haft fiber 50/50 fra SE, og det er 100% fejlfrit og altid fuld hastighed.

Samtidig med at mange selskaber piver i krogene og ikke vil trække fiber, så synes jeg det er fedt at se Sydenergi operere i andre forsyningsområder, fordi kunderne skriger efter fiber. I like!

De der ikke satser på fiber taber kampen. DK har brug for denne fiber revolution..... fiber til alle nu :)
Gravatar #21 - Wishkeeper
30. nov. 2012 07:58
TIL xahur

Hehe lød som om du var med i en af de store DNS / dhcp nedbrud der var.....tro mig det er blevet en del bedre!!!!! samt kan det måske tænkes at din dns stod forkert? ved vi havde 3 store nedbrud, men det viste sig at være overklippet fiber hvor der ikke var en alternativ route....Skal sige til Waoo's forsvar at mange af deres teknikere og netværksfolk sad ved TDC førhen...så expertisen er der....men som det er i opstartsfasen med alt.....er der erfaring / fejl som bliver lavet.....men har kun oplevet nede tid på min fiber 2 gange i snart 2 år......det er ikke dårligt.....samt skal du mindst op og have en router til knap 1000kr oftest hvis den skal kunne følge med.....

Gravatar #22 - Magten
30. nov. 2012 08:07
Thoroughbreed (5) skrev:

De personer der går efter en fiberforbindelse, køber også gerne en hurtig af slagsen, hvilket gør, at den gennemsnitlige hastighed for de solgte fiberforbindelser er oppe på 35 Mbit/s.


Nu er det mig bekendt også fandens svært at få "langsomme" forbindelser med fiber - svjv er 15/15 det mindste, og 40/40 det vest udbredte.
Ved ikke om jeg vil sige at man går efter en hurtig linie - for hvis en 40/40 koster det samme som 10/1, hvorfor så ikke bare tage det tilsvarende prismæssigt?

Besides, der skal kun en 90/90 til for hver fire 15/15 for at få 30 i snit ;)
Jeg undrede mig også over at man beskriver det som "hurtigt". Efter min mening er det da absolut i den langsomme ende når man snakker fiber.
Gravatar #23 - xahur
30. nov. 2012 08:16
#21: Selv med computere sat direkte til, uden en router imellem, var resultaterne nøjagtigt det samme..
Og supporten var så direkte ikke eksisterende..
Det ene øjeblik havde man fejlmeldt det mange gange, det næste var det første gang man fejlmeldte det.. Alt var kundens eget udstyr..
Mange af mine problemer stod endda som kendte problemer på deres egen side, men så snart jeg gjorde opmærksom på dette forsvandt den info fra siden og havde aldrig eksisteret!

Uhøflige og ugidelige supportere der ikke havde nogen interesse i at kunden kunne benytte den service der var lovet..
Hvis jeg skulle have fiber er der kun en mulighed, og energimidt/waoo har bevist at deres interesse i at levere mig en brugbar forbindelse er ikke eksisterende!

Det kan da godt være at tingene ændrer sig.. men at trække kunder i retten 2 år efter de har opsagt en aftale og derefter nægtet at betale for noget der er lukket, og derefter nægte at følge dommen.. Som sagt: Nej tak!
Gravatar #24 - Mort
30. nov. 2012 09:09
TDCs egne undersøgelser viser at kunderne slet ikke er interesserede i fiber. De vil meget hellere have pakke løsninger hvor fastnet telefon, mobiltelefon, TV og internet kombineres i pakker som passer sammen.

De 30% flere fiberkunder der er kommet i løbet af det sidste år, har jo tydeligvis taget fejl da de bestilte produktet. De forventede at få en pakkeløsning med alting og i stedet blev de snydt og fik højhastighedsfiberinternet som de ikke kan bruge til noget som helst!
Gravatar #25 - Magten
30. nov. 2012 09:11
#24
Fiberselskaberne kører også med pakkeløsninger.
Gravatar #26 - Sune
30. nov. 2012 09:13
Mort (24) skrev:
TDCs egne undersøgelser viser at kunderne slet ikke er interesserede i fiber. De vil meget hellere have pakke løsninger hvor fastnet telefon, mobiltelefon, TV og internet kombineres i pakker som passer sammen.

De 30% flere fiberkunder der er kommet i løbet af det sidste år, har jo tydeligvis taget fejl da de bestilte produktet. De forventede at få en pakkeløsning med alting og i stedet blev de snydt og fik højhastighedsfiberinternet som de ikke kan bruge til noget som helst!

+ 1 mio.
Hvis der er et tidspunkt hvor ROFL er på sin plads, så er det her!
Gravatar #27 - Rockfalldk
30. nov. 2012 09:46
Jeg har en 90/90 Mbit.

Jeg har 91/102 Mbit stabilt internet. Jeg valgte dog router fra. Da jeg bruger min linksys E3000.
Gravatar #28 - pvt.hudson
30. nov. 2012 09:52
#19 Det er virkelig latterligt så meget de sulter fiber inde i Aalborg midtby, Stofa må virkelig få nogle kroner i kassen. Den 26. oktober læste jeg på nordjyske, at om nogle år regner de med at have fiber i Aalborg og Nørresundby.

http://nordjyske.dk/nyheder/tre-elselskaber-gaar-s...

Man kan dog gå ind på deres side, og så skrive at man gerne vil have fiber. Så rykker det forhåbentligt lidt på dem -_-
http://www.bredbaandnord.dk/Privat/Interesse.aspx
Gravatar #29 - AmbY
30. nov. 2012 10:33
Har været med til at opsætte mange Waoo løsninger (dva. den private del IKKE gravning eller deres routher/hub/switch eller hvad deres support nu kalder den).

Og ja der står meget, men det er der en grund til. !


Og jeg er nød til at sige 3 ting:

1 :
Deres support er nærmest ikke eksisterende, jeg kan sagtens følge #23 i hans udsagn om dette.

Flere gange har jeg ringet ind når det ikke har virket og det er jo logisk at det HVER gang er det udstyr jeg har sat op i huset den er gal med. Også selv om jeg forsøger at komme på direkte gennem deres hub.

Den ene gang tog det dem 2 dage (13 opkald fra mig!) før den sidste medarbejder sagde at han godt kunne se der var en fejl og han ville kontakte en tekniker.

Teknikeren kom ud, snakkede med personen ved support et par gange, skiftede deres hub og så virkede det med det samme.

OBS:
Kæmpe respekt for den tekniker! Han kunne både snakke med om den løsning jeg havde lavet i huset. Annerkende at problemet var deres med det samme da han kunne se han heller ikke kunne komme på OG endda blev han til jeg havde kontrolleret at det hele virkede EFTER mit setup var sat i gang. BRAVO !!!

2:
Deres ordrebekræftelser og kundeservice/salgsservice er aldrig enige?!!

I bekræftelsen står der at man kan optage, men man bliver oplyst at så skal man købe en boks med HDD. (Som btw. var bestilt men bare ikke var den vi havde fået).

En bestilling med Fast-IP bliver til en bestilling der på papir er Uden fast-ip og løsningen blev leveret Uden fast-ip men kundeservice mente at der var fast-ip på adressen for det var bestilt.! Den første medarbejder gav sig overhovedet ikke, nummer 2 var dog mere hjælpsom. :)

3:
Deres levering af hastighed er lidt bob-bob!

Der er virkeligt mange der bestiller en hastighed og med det samme skriver noget ala:

WTF !!! Her bestiller man en 40/40 og får satme 100/100 WHAAAAT vildt !!!

Men det går altså også den anden vej! 2 gange har jeg nemlig oplevet at der ikke har været andet end 50% af den bestilte hastighed! Og at der først er blevet rettet op på det efter at de (igen) liiiiiiiige har undersøgt det.

Og de gange hvor hastigheden har været OVER det bestilte er det tydeligt at den ekstra hastighed stille og roligt falder ned til den bestilte hastighed efter en lille måneds tid....


Når det så er sagt er der ingen tvivl om ...

... at jeg er enig i at fiber er fremtiden, eller rettere bare synkronehastigheder, om det så er gennem kobber, fiber eller "luften" ! Og så gerne på omkring en 15-25 mbit til alle, så er man hjulpet godt på vej i alle hjem. :)
Gravatar #30 - gramps
30. nov. 2012 10:52
Gravatar #31 - El_Coyote
30. nov. 2012 11:21
Selvf. tager danskerne fiber til sig, det er nok ikke pga at det er lys i kabler, men mere at priserne er så lave at selskaberne går konkurs på stribe.
Gravatar #32 - Target
30. nov. 2012 11:25
gramps (30) skrev:
ViVilHaveFiber.dk.

Hermed signed og shared på G+ :)
Gravatar #33 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
30. nov. 2012 11:40
#29

Husk på at det ikke er Waoo der leverer fiber/Kundeservice, men dit lokale energiselskab!.. Jeg har aldrig haft noget bøvl med SydEnergis Kundeservice el. lign.
Gravatar #34 - Slettet Bruger [3464859943]
30. nov. 2012 11:47
Thoroughbreed (33) skrev:
#29
Jeg har aldrig haft noget bøvl med SydEnergis Kundeservice el. lign.


Det har folk der aldrig har snakket Med SE, heller ikke.
Gravatar #35 - Wishkeeper
30. nov. 2012 13:17
TDC og deres Kobber....problemet er at for hver 100m går signal styrken ned (meget ned) derfor skal der en "repeater" op for hver 100m.....hvis TDC skal til at lave det på deres nuværende.....uha så får de travlt.....hvorfor er der ellers så meget fald 5km fra centralen.....Fiber er fremtiden "no doubt about it". Til supporternes forsvar vil jeg så sige at der kan være mange grunde til at HAG ikke virker / kører med nedsat hastighed. (det er ingen hub, switch eller router! der er væsentlig forskel!!!). HAG skal melde ind til centralen at den kører med et vist ID. denne process kan godt tage op til 24 timer. Hvis HAG'en har været "offline" slukket eller andet kan den falde ud af systemet og skal tilføjes igen inde på centralen. kan tage op til 4 timer. Allerede i denne process kan det tage over 24 timer vel at mærke, hvis du så har weekend er du så ret uheldig :-( . men okay en nedetid på 2 dage....er måske acceptabel for nogle. mine forældre har ventet 8 dage på TDC fordi en entreprenør ødelagde deres. Waoo er bare indholdsudbyder og har ikke ansvaret for fiberen det har det lokale elselskab til gengæld. at de så arbejder sammen er så noget andet ;-)
Gravatar #36 - Wishkeeper
30. nov. 2012 13:19
men igen de er alle mennesker og fejl begåes der hvor der er mennesker ;-)
Gravatar #37 - BurningShadow
30. nov. 2012 13:25
For nogle år side, ville jeg hoppe af glæde, hvis jeg havde fået mulighed for at få en fiber forbindelse. Nu er jeg ligeglad, jeg kan sagtens klare mig med min 3G.
Men alt andet lige, så er det da godt at dem der gerne vil (eller har behovet), kan få hurtige forbindelser. Jo flere kunder der er til det, jo flere vil også få muligheden...
Gravatar #38 - Cruelman
30. nov. 2012 14:56
Stogu (9) skrev:
Ja, tror nu ikke der er mange der ville foretrække det gamle kobbernet..

Jeg går bare og venter på at de får taget sig sammen og smidt noget fiber ud i nærheden hvor jeg bor, ulempen ved ikke at bo i en af de helt store byer.


Går også og venter... MEN, jeg bor på Amagerbrogade og her kan vi ikke få andet end kobbernet-slowness.. Det er en skandale. Jo de har de nye teknologier som giver 100Mbit, men YouSee er bare lig med USTABILITET. Har udfald og sløv forbindelse, og jeg har prøvet mange forskellige ting uden held :(

Giv os fiber på Amagerbrogade...
Gravatar #39 - TrolleRolle
30. nov. 2012 15:21
Jeg har fiber gennem Energi Midt. Min oplevelse er en super stabil forbindelse som jeg ikke tror har været nede en eneste gang i de 2 år jeg har haft den.

Jeg har endda snakket med kundeservice og det forgik smertefrit og med god service. Det var dengang det var nødvendigt med fast ip for at sætte servere op osv. Da det senere ikke var nødvendigt og jeg stadig betalte for fast ip. (Jeg aldrig havde fået det at vide da de skiftede system og havde derfor betalt nogle måneder unødvendigt.)
Men der besluttede Energi Midt at tilbage betale alt hvad jeg havde betalt nogensinde for den faste ip. Super service.

Mht router så forstår jeg ikke problemet. Jeg har en fiberboks med et ethernetstik, og dertil kan jeg sætte hvilken som helst router på. Alt trafik kører lige igennem fiberboksen, så det er ikke nødvendigt med bridge-mode eller noget. Det eneste der skal port forwardes er min egen router.

De gange hvor folk jeg kender har klaget over lav hastighed på deres fiber, har jeg hver gang kunnet konstatere at det var deres eget udstyr som var synderen. Hvis man forventer at man smider 150kr efter den bililgste trådløse router i Elmutanten, og så sætter sig ned i den anden ende af huset og tester sin forbindelse... så får man sjovt nok ikke 30/30 eller hvad man nu har betalt for.



Gravatar #40 - Beaker
30. nov. 2012 18:09
Må hellere komme rundt til naboerne og banke på.Sydfyns el siger at de vil grave hvis jeg kan få 50% tilslutning på min og nabovejen, som tæller 40 husstande.
90/90 til mig = leech://pron*.*
Gravatar #41 - Tengu
30. nov. 2012 18:25
Mort (24) skrev:
TDCs egne undersøgelser viser at kunderne slet ikke er interesserede i fiber. De vil meget hellere have pakke løsninger hvor fastnet telefon, mobiltelefon, TV og internet kombineres i pakker som passer sammen.

De 30% flere fiberkunder der er kommet i løbet af det sidste år, har jo tydeligvis taget fejl da de bestilte produktet. De forventede at få en pakkeløsning med alting og i stedet blev de snydt og fik højhastighedsfiberinternet som de ikke kan bruge til noget som helst!


Kunder med TDC's triple-play løsning 'HomeTrio' må også på kompromis med billedkvalitet, hastighed og stabilitet.

Gravatar #42 - idiotiskelogin
30. nov. 2012 19:32
Gider ikke betale x*1000 kr for at få en fiber fra TDC hvor de kaster en Cisco boks på så det bliver til en yousee coax hvorefter de oven på det sætter et coax modem.
Det er genialt at de kan give folk deres coax kabeltv gennem fiber så man ikke skal have en boks på alle tv for at kunne se kanalerne, men når man kun er interesseret i internet så virker det lidt storm p. Agtigt.
Gravatar #43 - binderup
1. dec. 2012 08:00
Vi har snart haft fiber i 4 år, og vi har oplevet 3 nedbrud.

De to af dem skyldes den strømforsyning der var indbygget i vores fiberboks, den er siden blevet skiftet til en med ekstern strømforsyning som kører uden problemer.

Et andet nedbrud skyldes to af hinanden uafhængige overgravninger et eller andet sted - to landmænd der kom lidt for tæt på kablerne i vejkanten.

Ellers har det kørt stabilt, og jeg kunne ikke forestille mig at vi skulle have andet end fiber.

Da vi startede med fiber fik vi en old nordisk linksys router udleveret, og den kunne slet ikke trække vores 15/15 forbindelse samtidig med at vi så TV - så snart en hjemmeside blev reloaded hakkede TV'et. Det fik mig til at undersøge alternative løsninger med routere.

Udfordringen med Waoo og egen router er at TV boksen kræver at der bliver sat en DHCP boot option i routeren, og de fleste routere har ikke mulighed for at man sætter det - så man skal ud i at bruge DD-WRT eller Tomato firmwares og så sætte den oplysning via dnsmasq.

Kigger jeg på vores logfiler i routeren, så skal jeg vist efterhånden være glad for at vi har fiber. Med et par computere, ipads, smartphones, HD TV kørende og et par netflix eller spotify streams kørende, så ville en TDC ADSL forbindelse hurtigt komme til kort i vores område - hvor 5mbit er hvad TDC kan vride ud af deres kobber.
Gravatar #44 - henrikmk
1. dec. 2012 14:08
Jeg har haft 30/30 Waoo fiber gennem Energi Midt i halvandet år, og det har kørt siden dag 1 uden nedbrud af nogen art med fuld lovet båndbredde.
Gravatar #45 - Slettet Bruger [3970312808]
1. dec. 2012 14:28
SlettetBruger (34) skrev:
Thoroughbreed (33) skrev:
#29
Jeg har aldrig haft noget bøvl med SydEnergis Kundeservice el. lign.


Det har folk der aldrig har snakket Med SE, heller ikke.


På de sidste 3 år har jeg haft brug for at snakke med SE 4 eller 5 gange og alle gange har jeg fået rigtig rigtig god support.
Gravatar #46 - MadMartigan
1. dec. 2012 21:49
Har selv waoo 30/30, og der har ikke været et udfald i 2 år nu. Vi får et brev, hvis de lukker forbindelsen i nogle timer en hverdags formiddag, så det kan vi ikke klage over, når det kun er sket 2 gange.

Eneste minus er deres webmail, som ikke kan bruges på IOS, og de ved ikke hvornår det kommer :-(

Men vi er jo altid lysår bagud i Dk https://fiber.google.com

Gravatar #47 - Slettet Bruger [3970312808]
1. dec. 2012 22:10
#46
Hvis du snakker pænt med en virksomhed som f.eks. Syd Energi, så vil de sikkert godt sælge dig 1/1 Gbit, du skal nok bare regne med at det kommer til at koste, de har ikke ligefrem samme kapital i ryggen som Google.

Og så må jeg indrømme at jeg ikke ville vide hvad jeg skulle med 1/1 Gbit, jeg bruger kun lige mine 60/60 Mbit når jeg leger og så dem jeg sender til, de kan ikke hente meget hurtigere.
Gravatar #48 - Izaaq
2. dec. 2012 00:55
AmbY (29) skrev:
Og de gange hvor hastigheden har været OVER det bestilte er det tydeligt at den ekstra hastighed stille og roligt falder ned til den bestilte hastighed efter en lille måneds tid....


Før jeg fik Waoo havde jeg et andet problem: Hastigheden lå langt _under_ det, jeg betalte for, og så kravlede den lige så langsomt op mod den bestilte hastighed... men nåede den kun 92%, og med jævne mellemrum kom der kvababelser på linjen.

Jeg går lige ud og giver mit Waoo-fibernet en godnat-krammer hver aften nu. Det holder bare! - Ja altså undtagen lige den Tilgin-router, der følger med, som bare skal pudses lidt med en mukkert! ;)
Gravatar #49 - binderup
2. dec. 2012 06:32
Yvossen (47) skrev:
Og så må jeg indrømme at jeg ikke ville vide hvad jeg skulle med 1/1 Gbit, jeg bruger kun lige mine 60/60 Mbit når jeg leger og så dem jeg sender til, de kan ikke hente meget hurtigere.


Tjenesterne der udnytter den slags hastigheder skal nok komme. Sådan har det været lige siden internettet blev kommercialiseret. I dag er det streaming af HD der presser gennemsnitsforbindelserne, og om få år vil det være 3D HD eller UltraHD (4K+)

Med Gigabit kunne det også være interessant at have et "rigtigt" netværksdrev i skyen, og man kunne måske droppe ens NAS der det meste af tiden bare suger strøm uden i realiteten at lave noget.

Mit forbrug er i dag ikke til 1/1 gbit, men lur mig om det ikke vil være en almindelig forbruger forbindelse om bare få år.
Gravatar #50 - Athinira
2. dec. 2012 08:26
vatnissen (16) skrev:
#3 der er tale om en ICOTERA IGW 2000 router og har har været flere gange forsøgt at få den til at underlægge sig min 3Com router dog uden held.


Problemet kan være hos din ISP. Af og til skal du have dem til at frigive din IP eller din MAC-Adresse.

Havde selv en kammerat som havde en forbindelse der var låst til hans computer. Han forstod heller ikke hvorfor hans router han ville bruge som bridge ikke fungerede, indtil jeg ringede ind og fandt ud af at de havde låst den til hans MAC-adresse på PC'en. En hurtig oplæsning af MAC-adressen på routeren og en ventetid på 10 min, så fungerede alt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login