mboost-dp1

No Thumbnail

Danske Spil udbetaler 13 mio. kroner pga. systemfejl

- Via Version2 - , redigeret af Net_Srak , indsendt af jokke

Tirsdag morgen havde Danske Spil systemfejl på deres hjemmeside. Dette resulterede i, at dem der spillede skrabespil på danskespil.dk, var 90% sikker på at vinde.

På grund af dette, blev der vundet for 13 mio. kr. i tidsrummet kl. 7 til kl. 09:10. Der blev straks lukket for systemet så snart fejlen var opdaget.

De berørte har allerede modtaget en e-mail med information. Det er ikke bestemt om vinderne får deres penge endnu.

Opdatering: Danske Spil har nu besluttet, at størstedelen af vinderne vil få lov til at beholde pengene. Det baseres på om spilleren var i ond tro eller ej, og vurderes ud fra vinderens spillemønster. Se mere her.





Gå til bund
Gravatar #1 - EmKay
7. nov. 2007 15:28
"Danske Spil udbetaler 13 mio. kroner pga. systemfejl"
"Det er ikke bestemt om vinderne får deres penge endnu."

Kan man bestemme sig...? :)
Gravatar #2 - FuZZy2
7. nov. 2007 15:30
Ja, overskriften er misvisende, Danske Spil har nemlig, som nævnt, ikke bestemt sig for at udbetale pengene endnu, i hvert fald ikke alle 13 mio.
Gravatar #3 - f-style
7. nov. 2007 15:33
Der må sidde en hos danske spil so har meget røde øre lige nu =).
Det ærger mig jeg ikke spillede dette øjeblik =(
Gravatar #4 - Kian
7. nov. 2007 15:33
#1
Præcis! Jeg fatter heller ikke hvad der sker. Nogle gange bør folk tænke sig om før de poster.
Gravatar #5 - jokke
7. nov. 2007 15:34
Måske en lidt EB.dk overskift :D sorry guys

Skal gøre det bedre næste gang.
Gravatar #6 - opal
7. nov. 2007 15:36
#5
Vi takker ydmygt :P
Gravatar #7 - cwap
7. nov. 2007 15:38
.. Er det bare mig, eller virker det ikke lidt lamt hvis de ikke skal betale de penge som folk har vundet? Ved selvfølgelig ikke hvad der står i deres EULA (eller hvad sådan en nu hedder), men synes ærligt talt ikke det er dem der har spillet's skyld at danskespil.dk ikke fungerede optimalt.

Havde der reelt, mod alle odds, været 90% der havde vundet over 2 timer, kan de vel heller ikke bare sige: "Aaarh, det var lige i overkanten. I får sgu ikke jeres penge alligevel" ..
Gravatar #8 - cipherz
7. nov. 2007 15:41
Det er vist noget med om de kan bevise om man har spillet i ''ond-tro'', dvs. hvis du har vundet det første lod, spillet igen og spillet igen, altså udnyttet systemet - så kan de godt nægte det. Men har sgu lidt svært ved at se hvordan de kan nægte vindere af enkelte lodder? Så er det vel bare at punge ud... system fejl eller ej...
Gravatar #9 - kodekarlen
7. nov. 2007 15:43
#7 Du har fuldstændig ret. hvad nu hvis chancen i perioden var 0%. Mon så folk fik deres penge retur ?

Danske spil må til lommerne :-)
Gravatar #10 - Kian
7. nov. 2007 15:48
#7
Ganske enig! Præcis når man forpligter sig på sit produkt så skal produktet også virke... når det drejer sig om penge så kan man vel som sådan heller ikke bytte et defekt skrabelod - man har vel vundet hvad man har vundet uanset om koden bagved er fejlkode.
Jeg vil også sige at hvis pengene ikke udbetales så vil jeg umiddelbart tro at en retsag ville være en løsning... brugeren køber i god tro og kan vel være ligeglad med backend.

Hvis ikke Danske Spils spil er funktionsdygtige - hvad leverer Danske Spil så der er brugbart?
Gravatar #11 - Wikzo
7. nov. 2007 15:49
Irriterende for dem, der vandt. Jeg vil da godt nok blive sur, hvis jeg ikke fik udbetalt en præmie - at systemet fejler er jo kun Danske Spils skyld.

I øvrigt ret spøjst at dette sker så kort tid efter en mandagens 'Operation X'-udsendelse, hvor man hørte om DanLottos svindel.
Gravatar #12 - Alien
7. nov. 2007 15:59
Som #8 siger kommer den nok an på en god/ond tro vurdering.. men Det er jo lettere svært at være i ond tro og det er jo Danskespil der skal løfte bevisbyrden...

Hvis du vinder 10 kr på et lod til en 10'er køber du en ny?? ja og bliver du ved indtil du enten taber alt eller får en gevinst der kan bruges til noget??? ville jeg gøre... Jeg ville efter 6 lod tænke "WEEEEE, im on a spree" ville aldrig tænke, hmm der er noget ivejen med systemet...
Gravatar #13 - hr. værk
7. nov. 2007 16:09
så kan de sq lære det de skide slamkodere... Jeg vil mene at de skal punge ud uanset om der er spillet i ond tro eller ej. Dansk spil kunne bare have testet deres kode ordenligt inden de smed den ud til brugerne. Jeg vil vædde en mindre formue på at de ikke havde sagt noget til nogen hvis en lignende fejl havde gjort at der havde været 0% chance for at vinde i det samme tidsrum.
Gravatar #14 - reschat
7. nov. 2007 16:11
Jeg må at lige gentage/citere #1, da fejlen i artiklen/overskriften stadig ikke er blevet rettet:

"Danske Spil udbetaler 13 mio. kroner pga. systemfejl"
"Det er ikke bestemt om vinderne får deres penge endnu."

Kan man bestemme sig...? :)
Gravatar #15 - trezno
7. nov. 2007 16:14
#9

I en relateret sag, hvor Danske Spil en gang sidste efterår, så vidt jeg husker, havde problemer med de systemer der laver tilfældige tal til lynlotto, valgte Danske Spil at give de brugere, der havde spillet den weekend et nyt spil.

Så jeg går da ud fra de også ville informere om fejl den anden vej rundt.
Gravatar #16 - UmagarZ
7. nov. 2007 16:30
der er i det hele taget små fejl med deres system... i julen 2006 fik jeg fat på et julekalenderskrabelod, da jeg havde skrabet alle felter af, havde jeg vundet 20 kr. Da jeg så gik ned for at få udbetalt pengene, kørte de skrabeloddet igennem maskinen og på den stod der, at jeg havde vundet 40 kr. og ikke 20... (heldigt for mig)

en anden jeg kender, var mindre heldig, han var ude for at have skrabet 100 kr. eller lign. på et quick-lod, men maskinerne sagde, at han ikke havde vundet noget... han har stadigvæk ikke fået pengene, da maskinerne altid har ret.
Gravatar #17 - Zubject
7. nov. 2007 16:41
#14 Jokke er opmærksom på 'fejlen', så hvis han ville ha rettet den, var det vel blevet gjort.

#ontopic:

Er jeg den eneste der pludselig har en ubindelig trang til at gå ind og spille skrabelotto på deres hjemmeside? Det her er jo det gale PR trick! Jeg vil også vinde penge på deres fejl!
Gravatar #18 - plazm
7. nov. 2007 16:43
#13 Jeg skal ikke kunne sige om det er slamkode, men syns satme du skal sætte dig ind hvad grunden er før du sviner andre til med at de er elendige programmører. Gruden til de 90% vinderchance skyldes at systemet var blevet uploadet i testmode, hvilket er for at teste alle dele af systemet uden at skulle spille 1mio spil før man vinder. Dvs. de havde haft det kørende på en testserver for at tjekke om udbetalingen kørte fint.
Gravatar #19 - Jonasee
7. nov. 2007 16:45
Citat fra Danske spil


Viser det sig, at en overførsel til en spillers spilkonto beror på en fejl, f.eks. fordi grundlaget for gevinstudbetalingen viser sig at være fejlagtigt, er Danske Spil berettiget til at tilbageføre det fejludbetalte beløb fra spilkontoen, uanset om der er dækning herfor på spillerens spilkonto.


Det er taget fra Danske spils hjemmeside
http://www.danskespil.dk/index.html?jumpTo=2_2_0_1...

Som jeg kan se det kan de faktis godt vælge at sig sur røv, I må ikke få jeres penge da der var en fejl
Gravatar #20 - joakim
7. nov. 2007 16:50
Det er som #8 siger dem der har spillet i ond tro, eller udnyttet fejlen, de vist ikke vil betale pengene tilbage til. Men dem der derimod har spillet normalt skal regne med at få pengene.

Fejlen opstod da de skulle opdatare siden med et nyt spil, hvorefter at skrabelodsspillet gik i "demo-mode" hvor der er gevinst på 9 ud af 10 skrabelodde.

jp.dk
Gravatar #21 - flywheel
7. nov. 2007 17:12
DS' siger så at dem der ikke spillede helt som de plejede handlede i ond tro.

Hvor mange vil opføre sig helt som de plejer, hvor de ikke plejer at vinde, når de pludselig begynder at vinde ?
Gravatar #22 - Übermann
7. nov. 2007 17:33
Hvis der nu havde været en fejl og det så betød at chance for at vinde var 0% og fejlen blev offentlig gjort. Så ville alle dem der havde spillet i det tidsrum sandsynligvis kræve deres penge tilbage pågrund af fejlen.
Hvis fejlen istedet havde betyder at man ville vinde med 100% chance ville folk kræve deres penge da de har vundet dem uanset fejl - da det jo ikke ville være deres skyld at der er fejl i DS's system.
Det er højst sandsynligt at folk vil reagere på denne måde i de to eksempler.

Det vil jeg mene er en smule dobbeltmoralsk.
Gravatar #23 - Modvig
7. nov. 2007 17:37
Nåja, men personerne har vundet, så jeg ser ikke hvorfor de skal straffes for Danske Spils fejl. 13 millioner er jo desuden et greb på lommet, for selvom de bruger en stor del af overskuddet til idrætsforeninger og den tredje verden, så skulle der nok ligge nogle "småmønter", som de kan udbetale. Ihvertfald får personerne der har købt kuponerne (måske andre), et halvnegativt syn. Men hvem ved, ludomaner er ludomaner, de køber dem sku alligevel :P
Gravatar #24 - henrikja
7. nov. 2007 18:03
Ved ikke hvad den nyhed siger mest om.. danske spils sikkerhed? eller hvor meget danskere spiller, og måske endda spiller i arbejdstiden..

da det er foretaget mellem 7 og 9:10 om morgenene på en mandag.. der må bare være nogen daskere med et overdrevent behov for skrabespil.. det er jo SYGT.. der skal jo alligevel et par spil til når det er så mange penge der er vundet..

ellers er det en eller anden uden liv der bare er gået amok og skrabet sygt mange lodder.. men kunne da være rart med bare et par af de 13 mill..:P
Gravatar #25 - Cinetix
7. nov. 2007 18:28
På dr.dk kan man læse hva Danske Spil gør ved det.
Gravatar #26 - henne
7. nov. 2007 18:28
#23: Det er jo også derfor de ikke har bestemt sig endnu... på dansk betyder det at de lige skal se hvordan pressen spinner denne historie, for det kan NEMT give 13mio++ i tabt goodwill fra vores tossede nation af spillere.
Gravatar #27 - BluepaiN
7. nov. 2007 18:55
#19 Siden hvornår er Danske Spil blevet hævet over for loven?

Hvis pengene er røget ind på spillernes konto, så er der reelt ikke noget at gøre. De skal nemlig spørge om de må føre pengene tilbage, og hvis de får et nej, så er der ikke noget at gøre. Så skal de bevise at personen ved at det er en fejltagelse, men er noget nært umuligt.
Gravatar #28 - joakim
7. nov. 2007 19:04
Det er jo ikke en reel konto, men derimod den konto brugeren har på danske spil. Gælder der så de samme regler?
Gravatar #29 - FlamingHeart
7. nov. 2007 19:17
ja undskyld at jeg siger det men Det kræver ik ret meget hjerne at bestemme sig for om det skal have penge eller ej :P

Men dem der sad bag skærmen tænkte nok "JAAAA! MOR JEG HAR VUNDET, SKYND DIG AT SE!!!!!! JUBIIII!!!!

Men... tror ik de får pengene
Gravatar #30 - ice2001
7. nov. 2007 19:49
jeg har aldrig haft 7 rigtige, det må sku også være en fejl!
Gravatar #31 - nitram
7. nov. 2007 19:54
Syntes da lige jeg læste i metro express at de ikke fik dem udbetalt..

Grunden skulle være at den administrerende direktør i danske spil ikke vil give 13 mill ud til de 79 personer som tilsammen kun har spillet for 10.000.. Hans kommentar skulle være at hvis de "bare" havde vundet 20.000 så havde det været okay..
Gravatar #32 - byteeater
7. nov. 2007 20:25
#18 Jeg tror nu mere det kørte på selve produktionsserveren.

Hele pointen er jo at der må være nogle som har udnyttet hullet - der er personer som har vundet mere end en mio.

Jeg sidder klar ved tasteturet næste gang de kører en release. Sikkert en gang om måneden.
Gravatar #33 - MathiasLM
7. nov. 2007 20:50
Jeg oprettede faktisk en profil tirsdag aften. Det var skuda ufatteligt!

Dog vandt jeg 200 kr på 5 min, så det var ikke helt skidt :P
Gravatar #34 - jmcu
7. nov. 2007 21:05
Som udgantspunkt må alle jo være i god tro omkring mindst deres første spil. Spil nummer 2 vil jeg også mene må være i god tro og selv spil nummer 3 kan være det hvis man vinder småbeløb. Der er intet mystisk i at være heldig og vinde et par hundrede kroner et par gangae i træk.

Men dem der har spillet 1 million+ på en time kan næppe være I god tro med mere end 1 eller 2 spil.
Gravatar #35 - SiNaC
7. nov. 2007 21:17
Fra Version2
På grund af en systemfejl gav omkring 90 procent af spillene gevinst i tidsrummet fra kl 7 til kl. 9.10. I tidsrummet blev der i alt spillet for 10.000 kroner, skriver Ritzau.


Nogen der ved hvor meget der gennemsnitligt spilles for i det tidsrum? Sådan bare for at have noget at sammenligne med.

Umiddelbart synes jeg ikke det lyder af forfærdeligt meget, det er selvfølgelig muligt jeg tager fejl.
Gravatar #36 - Jonasee
7. nov. 2007 22:09
#27

aldrig, men det er en af de betingleser man "undre skrive" når man opretter en bruger
Gravatar #37 - NiklasP
7. nov. 2007 22:22
#36

Men eftersom du rent faktisk ikke underskriver, så er det ikke juridisk gældende.

Personligt synes jeg de bare har at udbetale. Jeg har siddet på PartyPokers slot machines og vundet $2500 sammenlagt på 15 minutter, fordi den stortset gav gevinster ved hvert spin. Skulle jeg pludselig stoppe med at trykke på 'Spin' fordi jeg har vundet? Nej fandme nej, jeg vil sgu da blive ved. Jeg ville sagsøge dem så meget som muligt for at få hver eneste øre ud fra dem.
Gravatar #38 - angelenglen
7. nov. 2007 22:59
#36: Visse aftaler kan godt være juridisk bindende, selv uden underskrift - du angiver dit cpr-nummer og email-adresse, og du accepterer elektronisk aftalen.

Hvis den slags aldrig var bindende, ville ret mange online-baserede ting aldrig fungere.
-det samme gælder i øvrigt telefonisk indgåede aftaler, i visse tilfælde.

Om netop danskespil.dk's aftale er juridisk gældende eller ej, ved jeg dog ikke - jeg er ikke advokat.
Men jeg ville mene at den burde være gældende, og hvis det viser sig at den ikke er, bør der ændres i loven et eller andet sted.
Gravatar #39 - angelenglen
7. nov. 2007 23:00
#38: mente nummer 37, ikke nummer 36, som jeg kom til at skrive.

*hvor bliver vores rediger-funktion af?*
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login