mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Hvad så med de tilfælde hvor en stjæler dine visakort oplysninger, fra en tredjepart?
Skete for mig. Og kan ikke sætte ord på, hvor frustrerende eller irriterende det er.
Man behøver ikke selv være skyld i misbrug.
Men selvfølgelig skal man bruge sin sunde fornuft når det gælder handel på nettet og e-mails, og aldrig åbne vedhæftede filer, med mindre du forventer at få en, fra en du kender.
Skete for mig. Og kan ikke sætte ord på, hvor frustrerende eller irriterende det er.
Man behøver ikke selv være skyld i misbrug.
Men selvfølgelig skal man bruge sin sunde fornuft når det gælder handel på nettet og e-mails, og aldrig åbne vedhæftede filer, med mindre du forventer at få en, fra en du kender.
#5
Hmm, Jo men før de betaler, skal du selv forsøge at få pengene tilbage, fra de steder som misbruget har fundet sted.
Og med Visa kort ser du ikke det trukne beløb, før efter 3 dage. Banken kan heller ikke stoppe de køb/hævninger, der er fundet sted op til den dag du opdagede det, og spærrede kortet.
Det betyder at du skal bruge tid og kræfter, på at lege detektiv, i tiden efter misbruget. Og rent ud sagt er det møg irriterende.
Hmm, Jo men før de betaler, skal du selv forsøge at få pengene tilbage, fra de steder som misbruget har fundet sted.
Og med Visa kort ser du ikke det trukne beløb, før efter 3 dage. Banken kan heller ikke stoppe de køb/hævninger, der er fundet sted op til den dag du opdagede det, og spærrede kortet.
Det betyder at du skal bruge tid og kræfter, på at lege detektiv, i tiden efter misbruget. Og rent ud sagt er det møg irriterende.
i mangler nogle. klik altid ind på bankens hjemme side fra den mail du har fået. og udfyld så dine oplysninger.
hvis banken eller for den sags skyld nogle andre beder dig om at sende brugernavn og password, så gør det! send evt en liste over de forskellige og hvad de er til.
hvis banken eller for den sags skyld nogle andre beder dig om at sende brugernavn og password, så gør det! send evt en liste over de forskellige og hvad de er til.
#1,2
gør præcis som i skriver, men alligevel får de hacket sig ind på min netbank..!
hvad er det jeg gør galt..? ;)
-
men en skræmmende tanke, at på trods at danske bank een gang om ugen snart, skriver at de skal opdatere sikkerheden på netbank, så hjælper det jo åbenbart ikke nok..!
burde de ikke gøre det til et krav at man skal have den der key generator, så man skal bruge, som giver een en ny kode hver gang man logger på..?
det må da være noget af det mest sikre..!
gør præcis som i skriver, men alligevel får de hacket sig ind på min netbank..!
hvad er det jeg gør galt..? ;)
-
men en skræmmende tanke, at på trods at danske bank een gang om ugen snart, skriver at de skal opdatere sikkerheden på netbank, så hjælper det jo åbenbart ikke nok..!
burde de ikke gøre det til et krav at man skal have den der key generator, så man skal bruge, som giver een en ny kode hver gang man logger på..?
det må da være noget af det mest sikre..!
Hvis i gider at vente på at få en spam-email om din netbank kan i alternativt bare skrive det til mig, så skal jeg nok sørge for de får det af vide.
#13 Disky, troede jeg også. Men først skal du selv forsøge at få pengene tilbage, derefter vil de erstatte beløbet, hvis dem der har fået pengene, nægter at overføre dem tilbage.
Om jeg har en dårlig bank, eller det er en normal regel, skal være uvist. Men hvis det er banken, er jeg den der har fundet en ny.
Btw. Nordea.
Om jeg har en dårlig bank, eller det er en normal regel, skal være uvist. Men hvis det er banken, er jeg den der har fundet en ny.
Btw. Nordea.
#14 De håber vel du ikke gider at tage kontakt til dem og derfor opgiver at tage kontakt til dem og glemmer pengene.
Tror ikke selv på at hensigten er at du selv skal undersøge tingene og lege politi, men når man skal af med penge må man jo gøre det så svært som muligt, så er man da i det mindste heldig at måske personen giver op.
Tror ikke selv på at hensigten er at du selv skal undersøge tingene og lege politi, men når man skal af med penge må man jo gøre det så svært som muligt, så er man da i det mindste heldig at måske personen giver op.
PBS er nu meget godt til at lukke kort pga af mistanke
Det skete for mig her først på året , min bankrådgiver ringede og sadge at PBS havde lukket mit kort pga. mistanke om misbrug, damm det er træls så jeg måtte lige have 3 nye kort (pga. fælles pinkode)
Jeg går ud fra at grunden til de lukkede det var at jeg havde været til service med bilen i tyskland.
Det skete for mig her først på året , min bankrådgiver ringede og sadge at PBS havde lukket mit kort pga. mistanke om misbrug, damm det er træls så jeg måtte lige have 3 nye kort (pga. fælles pinkode)
Jeg går ud fra at grunden til de lukkede det var at jeg havde været til service med bilen i tyskland.
#1, #2 m.fl.
Glem ikke at selv helt simple intet-sigende spam-mails hvor der blot er vedhæftet et gif billede er nok til at give uvedkommende adgang bare man viser spammailen i OE/Outlook m.fl. (på en Windows uden de fornødne sikkerhedsopdateringer).
#17 Jo den form for beskyttelse gør at de nuværende angreb ikke ville kunne finde sted.
#18 Jeps, har selv sådan et activ card - og Danske Banks netbank virker fint med Firefox via activ card login.
Min eneste anke er at jeg hellere ville have en papirudgave da den er nemmere at have med sig i en pung eller lignende. Jeg har tidligere været Jyske Bank kunde og deres papirudgave i kreditkortstørrelse/tykkelse er noget mere handy at have med sig i forhold til DBs "lommeregner".
Ok, der er så den ulempe ved JBs papirudgave at man er afhængig af at være hjemme på sin adresse for at modtage et nyt kort når man har brugt alle koderne - hvilket er lidt uheldigt ved længere udlandsophold :)
Glem ikke at selv helt simple intet-sigende spam-mails hvor der blot er vedhæftet et gif billede er nok til at give uvedkommende adgang bare man viser spammailen i OE/Outlook m.fl. (på en Windows uden de fornødne sikkerhedsopdateringer).
#17 Jo den form for beskyttelse gør at de nuværende angreb ikke ville kunne finde sted.
#18 Jeps, har selv sådan et activ card - og Danske Banks netbank virker fint med Firefox via activ card login.
Min eneste anke er at jeg hellere ville have en papirudgave da den er nemmere at have med sig i en pung eller lignende. Jeg har tidligere været Jyske Bank kunde og deres papirudgave i kreditkortstørrelse/tykkelse er noget mere handy at have med sig i forhold til DBs "lommeregner".
Ok, der er så den ulempe ved JBs papirudgave at man er afhængig af at være hjemme på sin adresse for at modtage et nyt kort når man har brugt alle koderne - hvilket er lidt uheldigt ved længere udlandsophold :)
#14 Det er såmænd ganske normal procedure du er udsat for - jeg sidder i afdelingen lige ved siden af indsigelser i Sydbank, og det er næsten præcis sådan det foregår - men der er selvfølgelig den lille detalje (nu ved jeg ikke om det var nødvendigt i din situation) at hvis de manglende penge sætter een i pengeproblemer, låner banken dig pengene til problemet er løst...
#20
Er du "2*0882" eller "l*ml"? Jeg kunne finde to Lars Møller i jeres post-system. ;-)
Anyway, det med at selv forsøge at få pengene tilbage: Jeg troede kun det gjalt, når pengene var hos nogen man havde et kundeforhold til. Altså når man har handlet med en butik, og de på en eller anden måde har fået flere penge end de burde.
Hvis folk på en eller anden måde stjæler pengene, så burde det da være noget man overlader til relevante eksperter. Det kan jo være noget af en opgave bare at finde ud af hvem det er. Mine Visa-betalinger kan jeg i hvert fald ikke se alverden om selv, så jeg ville være på bar bund.
Er du "2*0882" eller "l*ml"? Jeg kunne finde to Lars Møller i jeres post-system. ;-)
Anyway, det med at selv forsøge at få pengene tilbage: Jeg troede kun det gjalt, når pengene var hos nogen man havde et kundeforhold til. Altså når man har handlet med en butik, og de på en eller anden måde har fået flere penge end de burde.
Hvis folk på en eller anden måde stjæler pengene, så burde det da være noget man overlader til relevante eksperter. Det kan jo være noget af en opgave bare at finde ud af hvem det er. Mine Visa-betalinger kan jeg i hvert fald ikke se alverden om selv, så jeg ville være på bar bund.
#21 Den første... :D
Anyways, så vidt jeg har forstået det, skal du heller ikke ind og lege detektiv og skaffe en masse info, men det du SKAL er at give den anden part en chance for at gøre det godt igen ved at kontakte dem. Men det er blot så vidt jeg har forstået - jeg skal ikke gå ind og være alt for skråsikker! :-)
Anyways, så vidt jeg har forstået det, skal du heller ikke ind og lege detektiv og skaffe en masse info, men det du SKAL er at give den anden part en chance for at gøre det godt igen ved at kontakte dem. Men det er blot så vidt jeg har forstået - jeg skal ikke gå ind og være alt for skråsikker! :-)
#14: Faktisk skal banken bare tilbagebetale pengene til din konto så snart man har gjort indsigelse og skrevet under på en erklæring, med mindre DE kan BEVISE at du selv har været skyld i det eller misbrugt kortet.
De fleste banker derimod forsøger at holde folk hen og bilder dem en masse sludder ind, så som at folk selv skal forsøge at få pengene tilbage. Jeg har oplevet, at mit kreditkort blev misbrugt på noget online gambling. Efter at have fået kortet spærret osv, ringede jeg til min bank og krævede pengene tilbage. Først forsøgte de at bilde mig ind det kunne tage månedsvis og at jeg først fik pengene når de havde fået dem tilbage fra stedet de var brugt. Da jeg efter 5 minutters research på forbrugerstyrelsens hjemmeside ringede tilbage og henviste til de gældende regler på området, fik piben en anden lyd, og jeg havde pengene igen efter 1-2 uger (hvilket faktisk også er for lang tid). Pointen er, at det ikke er forbrugerens problem hvor eller hvem der har brugt pengene, men at det er mellem banken og dem. Overfor dig, skal banken bare dække dit tab, ligegyldigt om de selv har fået løst sagen.
At man selv skulle ud at forsøge at få pengene tilbage er det mest tossede jeg endnu har hørt. Banken skal bare give dig pengene igen og så er den ikke længere. Hvis du får problemer med banker der forsøger at køre rundt med dig, så henvis dem til forbrugerstyrelsen og de gældende regler.
Her et uddrag fra forbrugerloven:
"Gør kortindehaveren gældende,
a) at en fjernsalgstransaktion hverken er foretaget eller bemyndiget af kortindehaveren,
skal kortudstederen stille opkrævningen i bero, mens indsigelsens rigtighed undersøges. Kan indsigelsen ikke umiddelbart tilbagevises som uberettiget, må kortudstederen alene opkræve det beløb, som kortindehaveren kan vedkende sig. Er kortindehaveren allerede blevet debiteret for transaktionen, skal det omtvistede beløb straks tilbageføres til kortindehaveren.
En senere debitering/gendebitering må kun ske i det omfang kortudstederen kan godtgøre, at indsigelsen er urigtig.
De fleste banker derimod forsøger at holde folk hen og bilder dem en masse sludder ind, så som at folk selv skal forsøge at få pengene tilbage. Jeg har oplevet, at mit kreditkort blev misbrugt på noget online gambling. Efter at have fået kortet spærret osv, ringede jeg til min bank og krævede pengene tilbage. Først forsøgte de at bilde mig ind det kunne tage månedsvis og at jeg først fik pengene når de havde fået dem tilbage fra stedet de var brugt. Da jeg efter 5 minutters research på forbrugerstyrelsens hjemmeside ringede tilbage og henviste til de gældende regler på området, fik piben en anden lyd, og jeg havde pengene igen efter 1-2 uger (hvilket faktisk også er for lang tid). Pointen er, at det ikke er forbrugerens problem hvor eller hvem der har brugt pengene, men at det er mellem banken og dem. Overfor dig, skal banken bare dække dit tab, ligegyldigt om de selv har fået løst sagen.
At man selv skulle ud at forsøge at få pengene tilbage er det mest tossede jeg endnu har hørt. Banken skal bare give dig pengene igen og så er den ikke længere. Hvis du får problemer med banker der forsøger at køre rundt med dig, så henvis dem til forbrugerstyrelsen og de gældende regler.
Her et uddrag fra forbrugerloven:
"Gør kortindehaveren gældende,
a) at en fjernsalgstransaktion hverken er foretaget eller bemyndiget af kortindehaveren,
skal kortudstederen stille opkrævningen i bero, mens indsigelsens rigtighed undersøges. Kan indsigelsen ikke umiddelbart tilbagevises som uberettiget, må kortudstederen alene opkræve det beløb, som kortindehaveren kan vedkende sig. Er kortindehaveren allerede blevet debiteret for transaktionen, skal det omtvistede beløb straks tilbageføres til kortindehaveren.
En senere debitering/gendebitering må kun ske i det omfang kortudstederen kan godtgøre, at indsigelsen er urigtig.
PS: Her er forbrugerstyrelsens egne bemærkninger til ovenstående lovtekst:
"Det fremgår af bestemmelserne, at det omtvistede beløb skal tilbageføres straks, d.v.s. i løbet af et par dage efter at kortudsteder er blevet bekendt med indsigelsen."
"Det fremgår af bestemmelserne, at det omtvistede beløb skal tilbageføres straks, d.v.s. i løbet af et par dage efter at kortudsteder er blevet bekendt med indsigelsen."
#21
Alt hvad jeg havde at gå efter, var den her oplysning "Visa køb USD 507,00 NDC HOST Den 05.02".
Fandt firmaet, via google og fik det pågældende hosting firma kontaktet. Var ikke helt sikker på at det var det rigtige sted, men efter at have talt med en supporter, fandt vi ud af at en fra Holland, havde fortaget købet.
Han var meget forstående, annullerede hans konto, og førte de $507 tilbage. Som jeg fik i dag :)
Håber bare ikke der dukker mere op, da der gik 4 dage fra det skete til jeg fik spærret kortet.
Alt hvad jeg havde at gå efter, var den her oplysning "Visa køb USD 507,00 NDC HOST Den 05.02".
Fandt firmaet, via google og fik det pågældende hosting firma kontaktet. Var ikke helt sikker på at det var det rigtige sted, men efter at have talt med en supporter, fandt vi ud af at en fra Holland, havde fortaget købet.
Han var meget forstående, annullerede hans konto, og førte de $507 tilbage. Som jeg fik i dag :)
Håber bare ikke der dukker mere op, da der gik 4 dage fra det skete til jeg fik spærret kortet.
Jeg har også prøvet at der blev hævet et par hundrede USD på mit visakort på en online gambling side. Jeg kontaktede banken med det samme jeg opdagede at der var sket en fejl og skrev så under på en tro og love erklæring. Et par dage efter fik jeg pengene igen. En uges tid efter ringede de fra banken og sagde at PBS ville have kortet spærret. Det gjorde de, lavede et nyt kort og trak 50,- i visa gebyr. Men det fik jeg tilbage da jeg brokkede mig igen.
#26
Hvad nu hvis det koster mere at løse problemet, end det koster at have det? Så sparer banken penge ved ikke at løse problemet, hvilket kunderne måske eller måske ikke kommer til at mærke. En lille bitte udgift på ganske få millioner fordelt på flere banker, er IKKE noget der går ud over kunderne!
De millioner det koster at lave systemer til at håndtere engangs-kodeord betyder ikke noget. Men at tvinge kunderne til at bruge det, kan koste kunder. Så er det nemmere bare at håndtere de småproblemer det giver nu.
Hvor ved jeg det fra? Jeg er ikke tvunget til at bruge engangs-nøgler endnu. Jeg forventer dog at det kommer før eller siden, hvis ikke der bliver fundet på noget smartere inden.
hvem komme nu at betale for deres stupiditet? De andre kunder i banken.
Hvad nu hvis det koster mere at løse problemet, end det koster at have det? Så sparer banken penge ved ikke at løse problemet, hvilket kunderne måske eller måske ikke kommer til at mærke. En lille bitte udgift på ganske få millioner fordelt på flere banker, er IKKE noget der går ud over kunderne!
De millioner det koster at lave systemer til at håndtere engangs-kodeord betyder ikke noget. Men at tvinge kunderne til at bruge det, kan koste kunder. Så er det nemmere bare at håndtere de småproblemer det giver nu.
Hvor ved jeg det fra? Jeg er ikke tvunget til at bruge engangs-nøgler endnu. Jeg forventer dog at det kommer før eller siden, hvis ikke der bliver fundet på noget smartere inden.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.