mboost-dp1

DIBS A/S

Dansk nethandel lammet i weekenden

- Via Version2 -

I Danmark varetages 80 % af alle onlinetransaktioner af DIBS, hvorfor store dele af dansk nethandel i weekenden var total lammet, da DIBS havde et større nedbrud.

Mange af de 10.000 kunder som anvender DIBS, har normalt ikke det store salg i weekenden, men det er ikke tilfældet for Just-Eat, hvor netop weekenden er den vigtigste tid på ugen.

Version2 har haft fat i direktør for Just-Eat, Morten Larsen, og han er da også overordentlig træt af weekendens nedbrud, som startede lørdag og varede indtil sent søndag aften. Larsen påpeger, at de har anvendt DIBS i 8 år, men at man de seneste tre måneder har oplevet flere problemer, end alt den anden tid til sammen.

Af samme årsag vil han tage fat i DIBS til en alvorlig snak, blandt andet for at tale om evt. kompensation, uden dog at nævne hvad det kan løbe op i.

DIBS har endnu ikke udtalt sig om, hvad der forårsagede weekendens nedbrud.





Gå til bund
Gravatar #1 - TuxDK
26. okt. 2009 10:55
Av av den kan godt blive dyr.
Kan selv huske vi forsøgte at handle på just-eat og droppede det.

Ville sgu også kræve kompensering.
Gravatar #2 - Slettet Bruger [1329136945]
26. okt. 2009 11:01
Hvis det ikke var for mor, så havde jeg sku da ikke overlevet weekenden uden Just-Eat!
Gravatar #3 - Fjolle
26. okt. 2009 11:08
Hvorfor var det at just-eat ikke kunne finde ud af at smide en advarsel op før efter jeg endeligt (efter en time) havde fået bestilt mad søndag aften? De burde vel have vist det tidligere...
Gravatar #4 - Tingholm
26. okt. 2009 11:10
Kan man ikke vælge bare at betale når de kommer med maden??

Men kan da fortælle at Menuen.dk (se menukort, men ikke bestille online) oplevede en stigning på over 30% flere besøg end sidste weekend... tak for hjælpen DIBS ;)
Gravatar #5 - XorpiZ
26. okt. 2009 11:19
Fjolle (3) skrev:
Hvorfor var det at just-eat ikke kunne finde ud af at smide en advarsel op før efter jeg endeligt (efter en time) havde fået bestilt mad søndag aften? De burde vel have vist det tidligere...


Der var en advarsel oppe allerede lørdag aften.
Gravatar #6 - cyandk
26. okt. 2009 11:29
Fjolle (3) skrev:
Hvorfor var det at just-eat ikke kunne finde ud af at smide en advarsel op før efter jeg endeligt (efter en time) havde fået bestilt mad søndag aften? De burde vel have vist det tidligere...


Jeg bestilte lørdag aften og jeg fik en advarsel TRE gange, skide irriterende. 1 gang er nok, medmindre man er mongol.
Gravatar #7 - Fjolle
26. okt. 2009 11:45
Underligt :(
Gravatar #8 - Hack4Crack
26. okt. 2009 11:51
total nederen... tog Just-eat med Betal ved levering :(
Gravatar #9 - spectual
26. okt. 2009 11:57
Det må være et temmelig stort nedbrud - det er godt nok længe at være nede. På den anden side har jeg ikke fornemmelsen af at de er særlige professionelle. Ham der skulle fikse skulle sikkert lige blive ædru først :o)
Gravatar #10 - dalbjerg
26. okt. 2009 12:04
#9: Hvis de står for 80% af alt online salg i Danmark, så formoder jeg at der er en form for professionsisme over Dibs.

Men jeg vil give dig ret i at det ikke lugter af at de er særlig professionelle med en så stod nedetid.
Gravatar #11 - DarkFox
26. okt. 2009 12:08
Det er utroligt at der stadig er nogen der bruger DIBS.

De er ufleksible, dårlige og afsindigt dyre...
Gravatar #12 - spectual
26. okt. 2009 12:08
#10 Det er jeg bange for at man ikke kan formode. Jeg tror hverken dibs eller pbs har styr på sikkerheden i deres systemer på det niveau, som man burde når man har med så følsomme oplysninger at gøre.

Heldigvis står det vist ikke for egen regning, hvis "nogen" finder et hul.

#4 Ikke nogen dårlig idé med sådan en side - men en 0xff0000 til toppen? Come on... :o)
Gravatar #13 - Novaree
26. okt. 2009 12:09
Hvorfor har de enkelte systemejere ikke en backup betalingsprovider? Især hvis DIBS nu har tænkt sig at slække på kvaliteten permanent?

Hvor svært kan det være at sige: "Ups, DIBS er nede, så nu skifter vi lige over til PayPal til DIBS er oppe igen". Klart, det løser ikke problemerne med alm. Dankort, men så vi andre da i det mindste stadig betale.

Bare en idé..
Gravatar #14 - Abekat
26. okt. 2009 12:11
#9 hvad baserer du dine antagelser på ?

hvad ved du entlig om elektroniske kredit overførsler?

det kan nok ikke helt sammenlignes med når du lige skal reinstallere din windows / linux server der hjemme, det kan være mange ting, dibs er ikke nogen helt lille forretning, skal på ingen måde forsvare dem, synes også det er en urimelig lang nedetid, men derfra og til at beskylde deres teknikkere for at drikke i arbejdstid (sikkert en tilkaldevagt på det tidspunkt) er der sku et stykke.....
Gravatar #15 - spectual
26. okt. 2009 12:15
#14

hvad baserer du dine antagelser på ?


Det som jeg skriver. En fornemmelse.

hvad ved du entlig om elektroniske kredit overførsler?


Mere end de fleste

#14 skrev:
men derfra og til at beskylde deres teknikkere for at drikke i arbejdstid (sikkert en tilkaldevagt på det tidspunkt) er der sku et stykke.....


Det gør jeg jo heller ikke. For det første er det ment i sjov. For det andet sker nedbrud ikke altid i din arbejdstid - måske det kunne tænkes at han var taget på druk fordi han havde fri men kaldt på arbejde fordi systemerne bragede?
Gravatar #16 - Monroc
26. okt. 2009 12:16
#12 De er under ret strenge sikkerhedskrav faktisk. Det kræver en PCI-certificering, som er ret grusom at få. Mener det er Fort Consult i Danmark, der giver den. Uden den må man slet ikke gemme oplysninger om betalingskort...
Gravatar #17 - spectual
26. okt. 2009 12:17
#16 Det er ikke ensbetydende med at de har styr på sikkerheden i deres systemer. Fort consult gennemgår ikke systemet 100%.

Jeg snakker ikke om de åbenlyse fejl og huller - jeg snakker om de huller som ingen kender til (endnu)
Gravatar #18 - Abekat
26. okt. 2009 12:26
ja nu arbejder jeg ikke for DIBS, men for en anden ret stor virksomhed, hvor vi også har tilkaldevagt, og der er dælme strænge regler for hvad vi må når vi er på tilkald, en af de ting vi f.eks. ikke må er at være beruset.
Gravatar #19 - Magten
26. okt. 2009 12:26
spectual (15) skrev:
Det gør jeg jo heller ikke. For det første er det ment i sjov. For det andet sker nedbrud ikke altid i din arbejdstid - måske det kunne tænkes at han var taget på druk fordi han havde fri men kaldt på arbejde fordi systemerne bragede?
Mon ikke de har en (eller flere) tilkaldevagt som ikke må drikke?
Med flere vagter mener jeg folk med viden på specifikke områder, netop så man undgår at være afhængig af personen der sidder på Hong Kong i Nyhavn efter en 16 timers brandert..
Gravatar #20 - spectual
26. okt. 2009 12:31
#19 Jo det har de forhåbentligt og formindtlig. Det var derfor jeg sagde det i sjov.
Gravatar #21 - Tingholm
26. okt. 2009 12:44
spectual (12) skrev:
#4 Ikke nogen dårlig idé med sådan en side - men en 0xff0000 til toppen? Come on... :o)


Ahvad? Må jeg ikke have en rød farve i toppen af siden ??
Gravatar #22 - kg
26. okt. 2009 13:02
#21 han brokker sig over den røde farve i toppen af menuen.dk
Gravatar #23 - Decipher
26. okt. 2009 13:17
#1 Det kan da kun blive dyrt, hvis der står noget om kompensation i kontrakten ... :)

#11 og alternativet er ?? Jeg er ikke stødt på noget bedre umiddelbart.
Gravatar #24 - arne_v
26. okt. 2009 13:20
spectual (17) skrev:
Det er ikke ensbetydende med at de har styr på sikkerheden i deres systemer. Fort consult gennemgår ikke systemet 100%.


PCI-DSS stiller rigtigt mange krav til sikkerheden. Hvis de er godkendt så har de arbejdet seriøst med deres sikkerhed.

spectual (17) skrev:
Jeg snakker ikke om de åbenlyse fejl og huller - jeg snakker om de huller som ingen kender til (endnu)


Der er jo per definition ikke nogen som ved hvor mange fejl der ikke er fundet endnu.

Så jeg kan ikke rigtigt se pointen.
Gravatar #25 - arne_v
26. okt. 2009 13:21
spectual (15) skrev:
Det som jeg skriver. En fornemmelse.


Hvilket vel er det samme som rent gætteri.
Gravatar #26 - Locturian
26. okt. 2009 13:25
Vores betalingsløsninger var også lammet i weekenden, og det er ikke længe siden at der også var problemer. Der var det dog PBS der fuckede.

Dem der siger at DIBS er "dårlige" og "uprofessionelle" skulle prøve at arbejde med nogen af de alternativer der er. Og prøve at arbejde med udenlandske alternativer. Set i forhold til mange andre er DIBS utroligt profesionelle. Deres teknik og API's er heller ikke til at klage over. At de har en fejl som denne må naturligvis ikke ske, og jeg er sikker på at der også kommer interne skideballer.

Så selvom det er gået ud over mig selv, så synes jeg stadig at DIBS er noget af det bedste når det kommer til dansk online betaling...
Gravatar #27 - ellebab
26. okt. 2009 13:31
Jeg forstår ikke hvorfor alt nethandel samler sig om en leverandør, det samme ser man jo når IBM har deres årlige nedbrud som rammer en stribe virksomheder.

Der findes da e-pay.dk på netbetaling siden, som er en meget kompetent konkurrent til dibs. De er også PCI certificerede, så sikkerheden er også i orden + en del billigere.
Gravatar #28 - blackthorne_dk
26. okt. 2009 13:49
#27: Problemet kan vel være at netbetaling, ligesom sms services er uigennemskueligt for slutkunderne. F.eks. formodede jeg da at Just-Eat kørte igennem den betalings gateway som Freeway driver, da de tidligere har været involveret i just-eat.

Men jo, netbetaling i danmark er ikke specielt stabilt. Jeg har selv brugt dibs på et par projekter fordi deres api er mere tilgængeligt og de var nemmere at handle med end alternativerne. Men en ting der irriterer mig gang på gang er det SPOF vi har i at PBS er de eneste defakto udbydere i Danmark. Jeg har ind i mellem arbejdet med projekter der overvejde at bruge udenlandske udbydere, udelukkende for at slippe for PBS, vel vidende at det kun var VISA kort der så kunne bruges.

Derudover er PBS hostet hos IBM. Dvs IBM's til tider ustabile hosting i Brøndby er afgørende for om hele Danmarks netbetaling fungerer. For mig at se er det endnu et SPOF. :(

(SPOF = Single Point Of Failure)
Gravatar #29 - spectual
26. okt. 2009 13:55
#25 Ja arbejder ikke for dibs og har ingen insider viden, så det kan aldrig blive andet end mere eller mindre kompotent gætteri.

#26 Vi kan hurtigt blive enige om at dibs er det bedste der findes i Danmark. Min holdning er at det bedste der findes ikke er godt nok. Når man yder sådan en service, som dibs og pbs gør, skal der være 100% styr på alle ting og det tvivler jeg meget på de har selvom de er pci certificerede. Det nedbrud som dibs har haft synes peger i den retning og pbs' mange nedbrud og deres påstand om at de har 99.9% oppetid.
Gravatar #30 - Unbound
26. okt. 2009 13:55
hmm... må have været en anden dimension end den her så. Jeg havde da ikke nogen problemer med at bestille med kort på justeat i søndags. virkede da fint... (de kom da i hvert fald med min pizza)
Gravatar #31 - DrHouseDK
26. okt. 2009 14:09
Lidt et sidespring: Jeg kører selv en netbutik, og jeg bruger ePay som betalings"gateway". Det kører HELT fantastisk, og de har den bedste support jeg har oplevet på noget produkt, længe.
Gravatar #32 - Remmerboy
26. okt. 2009 14:25
Abekat (18) skrev:
ja nu arbejder jeg ikke for DIBS, men for en anden ret stor virksomhed, hvor vi også har tilkaldevagt, og der er dælme strænge regler for hvad vi må når vi er på tilkald, en af de ting vi f.eks. ikke må er at være beruset.

der er forskel om det er en tilkaldsordning eller en vagtordning man har.
vagtordning er der masser af regler for, hvor mange timer om ugen man må have og hvor mange timer i træk man må have osv.
tilkald er der ingen regler. hvis man er for fuld til at besvare opkaldet, er det bare ærgeligt for firmaet. så må de prøve en anden medarbejder. med tilkald har medarbejderen ingen forpligtelser.
kontakt din fagforening hvis firmaet mener noget andet.

ot.
jeg havde problemer med just-eat søndag ved 18-tiden. det endte med at betale kontant. så har man også prøvet det :)
Gravatar #33 - DarkFox
26. okt. 2009 15:14
Decipher (23) skrev:
#11 og alternativet er ?? Jeg er ikke stødt på noget bedre umiddelbart.

På arbejdet skiftede vi til ePay efter DIBS brød ned i sommers.
Siden da har vi ikke haft nogen problemer med nedbrud (Udover når PBS har været nede).

Derudover er der Quickpay.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login