mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
heh, hvis de har strammet om om adgangskravene måske...
jeg kan ikke bruge min "IT-supporter" til en meter :)
jeg kan ikke bruge min "IT-supporter" til en meter :)
Praktikpladser er også et problem. Har selv overvejet at tage en eller anden form for "IT-uddannelse". Men er nu, indtil videre, kommet frem til at en uddannelse som Elektriker ( Alarm og kommunikation ) også har meget IT "i sig", så glæder mig til at hvad denne kan byde på.
heh i det mindste kom jeg ud inden de lavede den om til et MS kursus :)
var tale om da jeg var på H4 at IT supporteren skulle være en ren MS certificering og man skulle lærer at lave tlf support etc.
der sætter jeg godt nok grænsen :)
(ikke at den kunne bruges til noget alligevel, men min mor blev så glad da jeg fik mit svendebrev :))
var tale om da jeg var på H4 at IT supporteren skulle være en ren MS certificering og man skulle lærer at lave tlf support etc.
der sætter jeg godt nok grænsen :)
(ikke at den kunne bruges til noget alligevel, men min mor blev så glad da jeg fik mit svendebrev :))
Jeg skulle da lige til at skrive det - er der ikke tale om specifikke videregående uddannelser ?
OTS på Munkebjergvej i Odense (til eksempel) bliver i hvert fald ved med at spytte elever ud som har lært lidt Powerpoint og som på papiret kan "web" og "it". Der må efterhånden være en hel AD- samt IT afdeling til samtlige danske virksomheder, ligemeget størrelse ... og stadig mega høj arbejdsløshed.
Så vi taler (it)software-enginører eller lignede, ikke ? Kan ikke rigtig tyde det ud fra nyhedslinket og kender ikke Dansk IT ellers.
OTS på Munkebjergvej i Odense (til eksempel) bliver i hvert fald ved med at spytte elever ud som har lært lidt Powerpoint og som på papiret kan "web" og "it". Der må efterhånden være en hel AD- samt IT afdeling til samtlige danske virksomheder, ligemeget størrelse ... og stadig mega høj arbejdsløshed.
Så vi taler (it)software-enginører eller lignede, ikke ? Kan ikke rigtig tyde det ud fra nyhedslinket og kender ikke Dansk IT ellers.
Er lige uddannet IT og Elektronikteknolog og mit speciale er sådant set software. Alligevel oplever jeg at virksomheder gentagne gange søger dataloger eller ingeniører og ikke bare datamatikere. Så synes absolut ikke regeringen eller nogen andre burde få flere IT uddannelser eller at de skulle ønske sig flere ansøgere, de skulle sætte de nyudannede i arbejde i stedet!!!
Ellers skal man indføre faget erfaring på alle IT uddannelser!!!
Ellers skal man indføre faget erfaring på alle IT uddannelser!!!
Kunne også have noget at gøre med at det meste af skolepraktikken er blevet fjernet og man så til gengæld har lavet nogle ultrakorte uddannelser som folk udmærket godt kan se ikke fører til noget. Går selv og venter på at få besked på mit videre forløb på Digital Media linien (teknologi & kommunikation, teknisk skole) og desværre må jeg sige at de da er meget flotte de titler de lover, men reelt set, så eksisterer de ikke pga. besparelser. Undervisningen er simpelthen så mangelfuld at de fleste stopper af den grund.
Medieteknologi og spil er det ikke på IT-Universitetet i København? skal det ikke kompineres med en i forvejen skaffet bacheloruddannelse?
Man kan da ikke gå direkte ind på IT-Universitetet efter en gymnasial eksamen?
Jeg spørger fordi, Design, kommunikation og medier, linjen lyder som noget jeg gerne vill ind på. Men har ikke lige kunnet finde et klart svar på deres hjemmeside!
Man kan da ikke gå direkte ind på IT-Universitetet efter en gymnasial eksamen?
Jeg spørger fordi, Design, kommunikation og medier, linjen lyder som noget jeg gerne vill ind på. Men har ikke lige kunnet finde et klart svar på deres hjemmeside!
#9
http://www1.itu.dk/sw220.asp#516_14414 - scroll ned til: "Forudsætninger for at søge om optagelse: "
http://www1.itu.dk/sw503.asp - medieteknologi og spil.
Så jo, det er på ITU og ja, du skal have en bachelor eller tilsvarende uddannelsesniveau.
http://www1.itu.dk/sw220.asp#516_14414 - scroll ned til: "Forudsætninger for at søge om optagelse: "
http://www1.itu.dk/sw503.asp - medieteknologi og spil.
Så jo, det er på ITU og ja, du skal have en bachelor eller tilsvarende uddannelsesniveau.
Lyder da helt godt med mangel på IT folk lige nu. Så kan det jo være at jeg alligevel kan bruge min uddanelse som datalog til noget når jeg er færdig om 5 år.. Hvis jeg bliver færdig om 5 år. :-)
Men nu må vi se når brevet kommer dumpende i morgen, om jeg overhovedet er kommet ind.
Men har verden omkring os ikke brugt de sidste 5-6 år på at sige at der er alt for mange IT-ingeniører i Danmark? Og på det seneste er der da også blevet fyret mange. Esko-Graphics, IBM, Microsoft, lign.
Men nu må vi se når brevet kommer dumpende i morgen, om jeg overhovedet er kommet ind.
Men har verden omkring os ikke brugt de sidste 5-6 år på at sige at der er alt for mange IT-ingeniører i Danmark? Og på det seneste er der da også blevet fyret mange. Esko-Graphics, IBM, Microsoft, lign.
#8, #7, #6, #5, #4
Som jeg nævnte i #3 tror jeg IKKE det her handler om IT-supportere eller datamatikere, datafagteknikere osv. - Det skulle da ikke undre nogen, om ovenstående grupper har fået lidt for store løfter om jobmuligheder, sådan at de tekniske skoler kunne få større tilskud pga flere elever.
Der er brug for højere uddannede folk, som kan udvikle nye unikke ideer, og dermed skabe vækst i danske virksomheder. Problemet med de kortere uddannelser, er jo at målet med dem langt hen ad vejen er service, og ikke udvikling. Service (på PCere og servere osv.) er en nødvendighed i alle virksomheder, men ikke noget der i sig selv skaber nye værdier.
Det svarer til at man i byggebranchen har alt for mange håndværkere, men alt for få arkitekter til at designe de huse der skal bygges. Eller at der i bilbranchen er alt for mange automekanikere, men for få til at udvikle nye biler.
Ovenstående skal ikke tolkes sådan, at det er umuligt at komme til at lave udvikling og lign. med en af de kortere uddannelser. Men så er det ikke så meget pga. uddannelsen men mere pga. ens egne evner og viden, at man får sådan et job.
Som jeg nævnte i #3 tror jeg IKKE det her handler om IT-supportere eller datamatikere, datafagteknikere osv. - Det skulle da ikke undre nogen, om ovenstående grupper har fået lidt for store løfter om jobmuligheder, sådan at de tekniske skoler kunne få større tilskud pga flere elever.
Der er brug for højere uddannede folk, som kan udvikle nye unikke ideer, og dermed skabe vækst i danske virksomheder. Problemet med de kortere uddannelser, er jo at målet med dem langt hen ad vejen er service, og ikke udvikling. Service (på PCere og servere osv.) er en nødvendighed i alle virksomheder, men ikke noget der i sig selv skaber nye værdier.
Det svarer til at man i byggebranchen har alt for mange håndværkere, men alt for få arkitekter til at designe de huse der skal bygges. Eller at der i bilbranchen er alt for mange automekanikere, men for få til at udvikle nye biler.
Ovenstående skal ikke tolkes sådan, at det er umuligt at komme til at lave udvikling og lign. med en af de kortere uddannelser. Men så er det ikke så meget pga. uddannelsen men mere pga. ens egne evner og viden, at man får sådan et job.
#7
HØRT!!! jeg har ikke været ude for noget mere egoistisk end når virksomhederne stiller kravet erfaring. Jo det er da fair nok, men... hvor skal folk få erfaringen fra, når alle stiller det krav?.
Hvis man vil være noget inden for IT - så skal man sgu langt op i hierakiet for at have en chance, så der er vel ikke andet for, end at springe på hesten og komme videre i uddannelsessystemet, eller finde sig en ny retning at gå :D
Ellers skal man indføre faget erfaring på alle IT uddannelser!!!
HØRT!!! jeg har ikke været ude for noget mere egoistisk end når virksomhederne stiller kravet erfaring. Jo det er da fair nok, men... hvor skal folk få erfaringen fra, når alle stiller det krav?.
Hvis man vil være noget inden for IT - så skal man sgu langt op i hierakiet for at have en chance, så der er vel ikke andet for, end at springe på hesten og komme videre i uddannelsessystemet, eller finde sig en ny retning at gå :D
Jeg vil nok have tilbøjelighed til at give #13 ret !
Jeg har været i faget i 20 år og der har på intet tidspunkt været brug for en "it-supporter uddannelse"
IT-support er et simpelt spørgsmål om at hver afdeling har en superbruger som brugerne så skal henvende sig til. Firmaet sender så pågældende ansatte (it-support forstås) på et kort kursus og så er den ged barberet ! Hvis der så er problemer som superbrugeren ikke kan løse kommer der en forespørgesel til edb-afdelingen (fra superbrugeren Red.). Det var efter min mening en uddannelse som den danske stat lavede dengang man troede at der skulle komme et kæmpe "It-boom"..... Hvilket der osse skete, men det var vist mere et "boom" lavede et kæmpe hul i jorden og efterlader en masse mennesker med forhåbninger som ikke kan indfris (og stadig gør det stadig ikke kan det) !
Der skal bedre udannelse til sådan at virksomhederne får et bedre "råmateriale" at vælge imellem.
Bare mine 5 cent.
Hav en god aften !
:) Leon
Jeg har været i faget i 20 år og der har på intet tidspunkt været brug for en "it-supporter uddannelse"
IT-support er et simpelt spørgsmål om at hver afdeling har en superbruger som brugerne så skal henvende sig til. Firmaet sender så pågældende ansatte (it-support forstås) på et kort kursus og så er den ged barberet ! Hvis der så er problemer som superbrugeren ikke kan løse kommer der en forespørgesel til edb-afdelingen (fra superbrugeren Red.). Det var efter min mening en uddannelse som den danske stat lavede dengang man troede at der skulle komme et kæmpe "It-boom"..... Hvilket der osse skete, men det var vist mere et "boom" lavede et kæmpe hul i jorden og efterlader en masse mennesker med forhåbninger som ikke kan indfris (og stadig gør det stadig ikke kan det) !
Der skal bedre udannelse til sådan at virksomhederne får et bedre "råmateriale" at vælge imellem.
Bare mine 5 cent.
Hav en god aften !
:) Leon
Tja, jeg ville ikke have noget imod at læse et IT-fag. Problemet er for mig, at jeg har en langt større udsigt til en god løn og højere prestige ved at læse et fag som eksempelvis Jura, som jeg også finder spændende. Især prestige er noget som betyder en del, efter lang tid som eksempelvis advokat har man stor chance for at ende højt oppe i systemet, som programmør/designer vil du med 99% chance komme til at ende som din chef's bitch 30 år ude i fremtiden...
#16 det kan du overhovedet ikke generalisere på den måde. der er dygtige folk som kommer langt, uanset hvilken branche de sidder i. Og efter 30 år samme sted er man jo nok selv blevet chef hvis man har styr på det man laver. Eller har startet sit eget - tænk på Kiss som blevet startet af 2 mand med et par tusind i startkapital, og 8 år senere bliver de solgt for 400 mio. - tror nu nok de er glade for at de ikke læste jura... - og som advokat er du jo bare klientens bitch, da du jo bare siger de ting, som den der betaler dig mest, mener.
#16
Den forstår jeg heller ikke ! Hvad nytte har vi af at vide at du vælger en uddannelse frem for en anden ? Helt urellevant for nyheden.
Og held og lykke med uddannelsen foriøvrigt ! Rart at se at folk vælger fag udfra hvor mange penge man kan tjene og ikke udfra hvad man egentligt "brænder" for (vist nok typisk for advokater <- - Kun et gæt)!
Og lige en note: jeg kan forsikre dig for at man sagtens kan tjene penge i IT_Branchen, det er ikke uden grund at det er første gang at et erhverv i Danmark (landbrugsland) for første gang nogensinde (sidste år) har overhalet landbruget i omsætning (salget af spil, firmaer, konsulent osv. osv. red) overhaler salget af bacon til England !
:) Leon
Den forstår jeg heller ikke ! Hvad nytte har vi af at vide at du vælger en uddannelse frem for en anden ? Helt urellevant for nyheden.
Og held og lykke med uddannelsen foriøvrigt ! Rart at se at folk vælger fag udfra hvor mange penge man kan tjene og ikke udfra hvad man egentligt "brænder" for (vist nok typisk for advokater <- - Kun et gæt)!
Og lige en note: jeg kan forsikre dig for at man sagtens kan tjene penge i IT_Branchen, det er ikke uden grund at det er første gang at et erhverv i Danmark (landbrugsland) for første gang nogensinde (sidste år) har overhalet landbruget i omsætning (salget af spil, firmaer, konsulent osv. osv. red) overhaler salget af bacon til England !
:) Leon
#13: En IT supporter tager 2½ år, en datamatiker tager 3 år og en datafagteknikker tager 5 år. En 2½ årig eller 3 årig uddannelse kan måske kaldes kortvarig men en 5 årig er da bestemt ikke.
Generelt synes jeg der er for dårlig information om forskellene på de forskellige IT uddannelser. Ofte bliver der søgt en datamatiker eller en ingeniør når der er helt andre uddannelser som bedre dækker arbejdsopgaverne - Virksomhederne ved simpelthen ikke hvilke uddannelser der har de kvalifikationer de mangler.
Generelt synes jeg der er for dårlig information om forskellene på de forskellige IT uddannelser. Ofte bliver der søgt en datamatiker eller en ingeniør når der er helt andre uddannelser som bedre dækker arbejdsopgaverne - Virksomhederne ved simpelthen ikke hvilke uddannelser der har de kvalifikationer de mangler.
#18
Måske noget indsigt i hvorfor der er alt for få som har søgt ind på tekniske uddannelser? Jeg ville have været en udmærket kandidat, jeg bruger min computer mere end fem timer hver dag, jeg kan kode i flere forskellige sprog lært efter egen interesse, men alligevel vælger jeg de tekniske uddannelser fra. Det er jeg vel ikke den eneste der har gjort, og mine grunde nævnte jeg i min tidligere post.
Måske noget indsigt i hvorfor der er alt for få som har søgt ind på tekniske uddannelser? Jeg ville have været en udmærket kandidat, jeg bruger min computer mere end fem timer hver dag, jeg kan kode i flere forskellige sprog lært efter egen interesse, men alligevel vælger jeg de tekniske uddannelser fra. Det er jeg vel ikke den eneste der har gjort, og mine grunde nævnte jeg i min tidligere post.
#19 well så lad os kalde det noget andet end "korte uddannelser"...
men af dem du nævner er Datamatiker den eneste videregående, og den er på ca 2 år, så den er i hvert fald kort.
Når du sammenligner datalog og ingeniør osv. men it-supporter og datafagtekniker, skal du også tænke over, at de 2 første kræver at man har tilbragt 3 år i gymnasiet/HTX, hvorimod de 2 sidste så vidt jeg ved kan tages efter 9. klasse. Så niveauet er tilsvarende højere, der hvor der er højere adgangskrav.
Og så giver det altså også lidt mere prestige at kunne vise et eksamensbevis fra Danmarks Tekniske Universitet eller IT-universitetet, end det gør at have et fra teknisk skole i Larstyndskidstrup....
men af dem du nævner er Datamatiker den eneste videregående, og den er på ca 2 år, så den er i hvert fald kort.
Når du sammenligner datalog og ingeniør osv. men it-supporter og datafagtekniker, skal du også tænke over, at de 2 første kræver at man har tilbragt 3 år i gymnasiet/HTX, hvorimod de 2 sidste så vidt jeg ved kan tages efter 9. klasse. Så niveauet er tilsvarende højere, der hvor der er højere adgangskrav.
Og så giver det altså også lidt mere prestige at kunne vise et eksamensbevis fra Danmarks Tekniske Universitet eller IT-universitetet, end det gør at have et fra teknisk skole i Larstyndskidstrup....
personligt har jeg søgt ind på datamatiker uddannelsen, da den så ud som noget jeg ville prøve kræfter med, og da jeg gerne vil ud og tjene penge. derfor en mellemting, hvis det viser sig at det ikke er til at få arbejde bagefter er det bare ærgeligt, så må man en tur på uni eller noget i den stil. men jeg mener man skal vælge efter det some har interesse. jeg vælger ikke efter nogle bestemte ting, forude hvad jeg kunne tænke mig at arbejde med. jeg gider ikke stå op om morgnen og sige, nå så kan man gå hen til fabrikken igen... jeg søger udfordringer, og uanset hvilken uddannelse man tager, er det en selv der sætter begrænsningerne.
datamatikere er ect programmering osv som andre uddannelser (self ikke så meget some datalot osc, pga tiden) men det kan man altid bygge på.
datamatikere er ect programmering osv som andre uddannelser (self ikke så meget some datalot osc, pga tiden) men det kan man altid bygge på.
Er ikke udlært synderligt meget, men har istedet valgt at tage kurser, da jeg ikke synes de uddannelser der lige pt. eller rettere da jeg skulle læse kunne bruges til noget.
Arbejder da ved et ok stort firma idag, så helt galt har min dispossion ikke været.
Men synes ikke de skal trække flere ind på uddannelserne, der er jo rigeligt der ikke kan få arbejde i forvejen.
Men for at være 100% ærlig, kan virkelig ikke se hvad en datalog kan som er så fremragende?
Kender mange it-supportere og datafagteknikere der kan det samme, så niveauet er ikke så sindsygt højere på et universitet, folk vil bare gerne kunne prale lidt med de har været på uni :)
Arbejder da ved et ok stort firma idag, så helt galt har min dispossion ikke været.
Men synes ikke de skal trække flere ind på uddannelserne, der er jo rigeligt der ikke kan få arbejde i forvejen.
Men for at være 100% ærlig, kan virkelig ikke se hvad en datalog kan som er så fremragende?
Kender mange it-supportere og datafagteknikere der kan det samme, så niveauet er ikke så sindsygt højere på et universitet, folk vil bare gerne kunne prale lidt med de har været på uni :)
Har intet til overst at de whiner over det.
DE VAR ADVARET! dengang der gik mode i at fyre IT folk.
Klart at mange søger væk fra en branche med konstant deadlines og man havde et usikkert arbejde hvor man ikke viste fra dag til dag om man blev fyret eller virksomheden gik kunkurs.
De folk som så blev fyret vil da naturligvis uddanne sig til noget andet eller finde andet type arbejde og nu hvor IT branchen så lige pludseligt finder ud af at de nok alligevel godt kunne bruge alle dem som de har fyret så findes de ikke mere.
Nå men de var advaret...nu kan de bare whine løs :)
DE VAR ADVARET! dengang der gik mode i at fyre IT folk.
Klart at mange søger væk fra en branche med konstant deadlines og man havde et usikkert arbejde hvor man ikke viste fra dag til dag om man blev fyret eller virksomheden gik kunkurs.
De folk som så blev fyret vil da naturligvis uddanne sig til noget andet eller finde andet type arbejde og nu hvor IT branchen så lige pludseligt finder ud af at de nok alligevel godt kunne bruge alle dem som de har fyret så findes de ikke mere.
Nå men de var advaret...nu kan de bare whine løs :)
Jeg tror også at branchen kan lærer at udtale sig mere nuanceret. Omkring 2000 råbte og skreg de på IT - Folk, og så blev der spyttet IT - Supportere, (de der lidt bedre IT - Supportere) og Datamatikere ud i en lind strøm. Vi kunne self ikke få arbejde når vi kom ud, og så advarer vi de folk vi kender om at taget f.eks Datamatiker uddannelsen. Så skæres der kraftigt ned på datamatikerne etc. Og nu vil de have flere igen. Imens sidder der datamatikere der ude der har været mere eller mindre arbejdsløse i 3 år, og deres uddannelse er efterhånden ubrugelig. Så kan branchen måske selv være med til at gradbøje deres udtalelser.
Men når man lever i et land, hvor firmaerne ikke selv skal stå for noget som helst af uddannelserne, så er det jo også meget nemmere og skabe en hype, så man kan skumme fløden, kasserer resten, og så kører det samme trip igen 5 år efter når man har brug for nye folk....
Men når man lever i et land, hvor firmaerne ikke selv skal stå for noget som helst af uddannelserne, så er det jo også meget nemmere og skabe en hype, så man kan skumme fløden, kasserer resten, og så kører det samme trip igen 5 år efter når man har brug for nye folk....
Yep man råbte og skreg på IT folk dengang i 199x.
Jeg begyndte min datamatiker uddandelse i 1998 (ca) og var ca færdig (2001). Dengang var det gode ved datamatiker uddandelsen at den tog "kort" tid, 5 semestre, og hvis man ville læse videre til fx. datalog, så kunne man få merit for 1 år eller 2. Jeg blev færdig på et rigtigt dårligt tidspunkt :-).
Alt var sådan ca. gået nedenom og hjem. På det tidspunkt havde jeg ikke så meget lyst til at fortsætte som datalog, jeg havde udviklet og programmeret nok for min smag. Dog skal jeg sige at de rigtigt dygtige datamatikere de fik job (beviser bare at man altid skal være den bedste). Men så sidder man tilbage og tænker hmmmm hvad skal man nu lave. Heldigvis kan man jo så løbe lidt rundt som vikar, og starte fra bunden (SE det giver det magiske ord: "erfaring"). Idag sidder jeg så og arbejder med VoIP i en større dansk virksomhed (TDC host host) og det er da meget fedt, men jeg har ikke brugt alt min programerings viden siden jeg blev færdig (Og i dag kan jeg knap nok huske hvordan jeg skriver 2 linjer Java). Systemudviklingsviden den kan man dog altid bruge :-)
Pointen er bare at det lyder som det gjorde i 199x, og man derfor skal passe på når der stadig løber mange arbejdsløse ITfolk rundt.
Jeg begyndte min datamatiker uddandelse i 1998 (ca) og var ca færdig (2001). Dengang var det gode ved datamatiker uddandelsen at den tog "kort" tid, 5 semestre, og hvis man ville læse videre til fx. datalog, så kunne man få merit for 1 år eller 2. Jeg blev færdig på et rigtigt dårligt tidspunkt :-).
Alt var sådan ca. gået nedenom og hjem. På det tidspunkt havde jeg ikke så meget lyst til at fortsætte som datalog, jeg havde udviklet og programmeret nok for min smag. Dog skal jeg sige at de rigtigt dygtige datamatikere de fik job (beviser bare at man altid skal være den bedste). Men så sidder man tilbage og tænker hmmmm hvad skal man nu lave. Heldigvis kan man jo så løbe lidt rundt som vikar, og starte fra bunden (SE det giver det magiske ord: "erfaring"). Idag sidder jeg så og arbejder med VoIP i en større dansk virksomhed (TDC host host) og det er da meget fedt, men jeg har ikke brugt alt min programerings viden siden jeg blev færdig (Og i dag kan jeg knap nok huske hvordan jeg skriver 2 linjer Java). Systemudviklingsviden den kan man dog altid bruge :-)
Pointen er bare at det lyder som det gjorde i 199x, og man derfor skal passe på når der stadig løber mange arbejdsløse ITfolk rundt.
#29, he he lige præcis. Sidder idag i support, projekt stilling på et sygehus, og kan heller ikke huske 2 linier Java... Har også nu fået den ERFARING (LÆS Plus ord) der gør at man kan få et job....
Det er sikkert også meget godt med at man tager en højere uddannelse og bygger oven på sin nuværende IT uddannelse. Jeg har bare et ret stort problem ved at have udsigt til at skulle læse til jeg er ca. 30 fordi IT branchen vil jo også gerne have unge mennesker helst uden kone og børn som kan rykke ud og have overarbejde når der er mest brug for det. Det problem har en familiefar jo på 30, som mange nok efterhånden vil være når de når den alder......Så for mig at se er det et MEGET svært valg
Vil stadig gerne have erfaring som valgfag i det mindste!!
Vil stadig gerne have erfaring som valgfag i det mindste!!
Grundlæggende er der uddannet alt for mange folk med de forkerte uddannelser.
Ja, der er masser af uddannede IT-supportere, datafagteknikere, datamatikere, osv. Desværre har et par års erfaring på området sagt mig, at niveauet på disse uddannelser ganske enkelt er for lavt.
En af mine kammerater læser til datamatiker. Det er ikke sjældent at hans arbejdsdag er 10-14 plus en smule læsning om aftenen. Jeg mener, han består sine eksamener med fair karakterer efter en absolut minimal indsats. Hvis jeg sad med den viden i en virksomhed, ville jeg heller ikke ansætte en datamatiker. Jeg ved godt det måske ikke gælder i alle tilfælde, men blot det at det er muligt skræmmer mig.
Personligt sammenholder jeg det ved at jeg er uddannet civilingeiør fra Aalborg Universitet indenfor informatik. Jeg har siddet dagligt fra engang mellem 8 og 9 om morgenen til engang efter kl. 16 (den sidste måned typisk først efter kl. 20) dagligt (d.v.s. inkl. weekender) og jeg har ikke fået prangende karakterer.
Grundlæggende, så leder virksomheder idag efter nogle innovative folk, og ja, det kan man godt få ud af en person, med en kort eller mellemlang uddannelse, men sandsynligheden er altså ikke så stor som ved en lang uddannelse som f.eks. ingeniør (da det er det vi kan...?!).
Når man opnår en vis størrelse i sin udviklingsafdeling, skal der så noget support til computerne, og så kan man hyre en IT-supporter el. lign., men hvor mange innovative udviklere går der så til én IT-supporter, og hvordan er forholdet idag?!
Det var vist, hvad jeg havde at sige.
Ja, der er masser af uddannede IT-supportere, datafagteknikere, datamatikere, osv. Desværre har et par års erfaring på området sagt mig, at niveauet på disse uddannelser ganske enkelt er for lavt.
En af mine kammerater læser til datamatiker. Det er ikke sjældent at hans arbejdsdag er 10-14 plus en smule læsning om aftenen. Jeg mener, han består sine eksamener med fair karakterer efter en absolut minimal indsats. Hvis jeg sad med den viden i en virksomhed, ville jeg heller ikke ansætte en datamatiker. Jeg ved godt det måske ikke gælder i alle tilfælde, men blot det at det er muligt skræmmer mig.
Personligt sammenholder jeg det ved at jeg er uddannet civilingeiør fra Aalborg Universitet indenfor informatik. Jeg har siddet dagligt fra engang mellem 8 og 9 om morgenen til engang efter kl. 16 (den sidste måned typisk først efter kl. 20) dagligt (d.v.s. inkl. weekender) og jeg har ikke fået prangende karakterer.
Grundlæggende, så leder virksomheder idag efter nogle innovative folk, og ja, det kan man godt få ud af en person, med en kort eller mellemlang uddannelse, men sandsynligheden er altså ikke så stor som ved en lang uddannelse som f.eks. ingeniør (da det er det vi kan...?!).
Når man opnår en vis størrelse i sin udviklingsafdeling, skal der så noget support til computerne, og så kan man hyre en IT-supporter el. lign., men hvor mange innovative udviklere går der så til én IT-supporter, og hvordan er forholdet idag?!
Det var vist, hvad jeg havde at sige.
#24: Det er lige præcis den slags fordomme jeg gerne ville have slået i stykket ved at oplyse folk om hvad forskellige IT uddannelser indeholder. Der er en eller anden fælles forståelse for at IT supporter og datafagteknikker er ringere uddannelser end uddannelser taget på DTU; og som du kan høre er det ikke noget jeg er enig i.
Ja adgangs kravene til DTU er en gymnasiel uddannelse, men hvad er det lige man lærer i gymnasiet som gør en til en bedre IT specialist ? Religion, dansk, samfundsfag, fysik, kemi, idræt, musik, biologi ? Matematik kan jeg til nøds se en fordel i, men den matematik jeg lærte i gymnasiet har endnu ikke kunne bruges til at løse nogen af de IT udviklingsopgaver jeg har haft brug for, til det har jeg måtte lære matematik andetsteds fra.
Jeg kender mange DTU og ingeniør studerende som når de er færdigudlært har halvt så mange IT kvalifikationer som en IT supporter eller en datafagtekniker, men som alligevel har meget lettere ved at få de samme jobs.
Det at få job i dag handler mere om hvor man har taget sin uddannelse og ikke om hvor dygtig man er - Ikke at jeg tror der er noget snobberi i det, jeg tror bare ikke nok ved hvad de forskellige IT uddannelser dækker.
Ja adgangs kravene til DTU er en gymnasiel uddannelse, men hvad er det lige man lærer i gymnasiet som gør en til en bedre IT specialist ? Religion, dansk, samfundsfag, fysik, kemi, idræt, musik, biologi ? Matematik kan jeg til nøds se en fordel i, men den matematik jeg lærte i gymnasiet har endnu ikke kunne bruges til at løse nogen af de IT udviklingsopgaver jeg har haft brug for, til det har jeg måtte lære matematik andetsteds fra.
Jeg kender mange DTU og ingeniør studerende som når de er færdigudlært har halvt så mange IT kvalifikationer som en IT supporter eller en datafagtekniker, men som alligevel har meget lettere ved at få de samme jobs.
Det at få job i dag handler mere om hvor man har taget sin uddannelse og ikke om hvor dygtig man er - Ikke at jeg tror der er noget snobberi i det, jeg tror bare ikke nok ved hvad de forskellige IT uddannelser dækker.
Nu syntes jeg gentagende gange at IT-Supporter bliver sammenligtnet med datamatiker. De 2 uddannelser har stor set ikke noget med hinanden at gøre..
Omkring at det faktum at man skal i gennem en gymnasiel uddannelse for at bliver datamatiker, datalog, ingeniør osv, gør at minimums kravet for at komme igennem uddannelser falder.
Så det er ivirkeligheden er mest afgørende for en uddannelse det er hvad man kan regne med kommer igennem den. Og når jeg møder det Tunge ende af IT-Supportere, så er de så lidt egnede til noget som helst at jeg godt forstår man som arbejdsgiver skynder sig uden om dem...
Omkring at det faktum at man skal i gennem en gymnasiel uddannelse for at bliver datamatiker, datalog, ingeniør osv, gør at minimums kravet for at komme igennem uddannelser falder.
Så det er ivirkeligheden er mest afgørende for en uddannelse det er hvad man kan regne med kommer igennem den. Og når jeg møder det Tunge ende af IT-Supportere, så er de så lidt egnede til noget som helst at jeg godt forstår man som arbejdsgiver skynder sig uden om dem...
#26
ak ja, ignorance is bliss..
Men for at være 100% ærlig, kan virkelig ikke se hvad en datalog kan som er så fremragende?
Kender mange it-supportere og datafagteknikere der kan det samme, så niveauet er ikke så sindsygt højere på et universitet, folk vil bare gerne kunne prale lidt med de har været på uni :)
ak ja, ignorance is bliss..
#33 "Jeg kender mange DTU og ingeniør studerende som når de er færdigudlært har halvt så mange IT kvalifikationer som en IT supporter eller en datafagtekniker"
Hvis det er rigtigt, så har IT-supporteren helt sikkert ikke fået sine kvalifikationer fra uddannelsen. Og ingeniøren har lallet sig igennem studiet og nasset sig ind hos andre grupper uden at lave noget. Men jeg tror at du har under 1% chance for at finde en tilfældig ingeniør og en it supporter, hvor sidstnævnte har flere kompetencher inden for IT.
Nu skal det også siges, at man som ingeniør ikke bliver undervist i hvordan man samler en PC, installerer windows, og diverse microsoft-certificeringer osv. - I stedet får man en dybere generel indsigt i hardware og softwares virkemåde, samt lærer metoder til styring af større projekterm planlægning osv.
Så det er i bund og grund 2 forskellige ting man lærer på disse uddannelser, men som #32 sagde det:
"men hvor mange innovative udviklere går der så til én IT-supporter, og hvordan er forholdet idag?"
Og det er fuldstændig rigtigt. Firmaerne lever af udviklerne, og supporterne er bare en nødvendighed for at maskinerne kører, ligesom det er nødvendigt med folk til at gøre rent osv.
Hvis det er rigtigt, så har IT-supporteren helt sikkert ikke fået sine kvalifikationer fra uddannelsen. Og ingeniøren har lallet sig igennem studiet og nasset sig ind hos andre grupper uden at lave noget. Men jeg tror at du har under 1% chance for at finde en tilfældig ingeniør og en it supporter, hvor sidstnævnte har flere kompetencher inden for IT.
Nu skal det også siges, at man som ingeniør ikke bliver undervist i hvordan man samler en PC, installerer windows, og diverse microsoft-certificeringer osv. - I stedet får man en dybere generel indsigt i hardware og softwares virkemåde, samt lærer metoder til styring af større projekterm planlægning osv.
Så det er i bund og grund 2 forskellige ting man lærer på disse uddannelser, men som #32 sagde det:
"men hvor mange innovative udviklere går der så til én IT-supporter, og hvordan er forholdet idag?"
Og det er fuldstændig rigtigt. Firmaerne lever af udviklerne, og supporterne er bare en nødvendighed for at maskinerne kører, ligesom det er nødvendigt med folk til at gøre rent osv.
#33
"Jeg kender mange DTU og ingeniør studerende som når de er færdigudlært har halvt så mange IT kvalifikationer som en IT supporter eller en datafagtekniker, men som alligevel har meget lettere ved at få de samme jobs."
Nu er IT mange ting... Så der er meget muligt der er IT supporter og datafagtekniker der har højere kvalifikationer på områder så som IT support og server drift... men hey, det er jo heller ikke så mærkeligt, da ingeniør-/datalogi uddandelse ikke handler om disse ting... Men tager du og summere IT kvalifikationerne hos en IT supporter/datafagtekniker mod en ingeniør/datalog, så tror jeg der er bedst
"Jeg kender mange DTU og ingeniør studerende som når de er færdigudlært har halvt så mange IT kvalifikationer som en IT supporter eller en datafagtekniker, men som alligevel har meget lettere ved at få de samme jobs."
Nu er IT mange ting... Så der er meget muligt der er IT supporter og datafagtekniker der har højere kvalifikationer på områder så som IT support og server drift... men hey, det er jo heller ikke så mærkeligt, da ingeniør-/datalogi uddandelse ikke handler om disse ting... Men tager du og summere IT kvalifikationerne hos en IT supporter/datafagtekniker mod en ingeniør/datalog, så tror jeg der er bedst
#32
"Grundlæggende, så leder virksomheder idag efter nogle innovative folk, og ja, det kan man godt få ud af en person, med en kort eller mellemlang uddannelse, men sandsynligheden er altså ikke så stor som ved en lang uddannelse som f.eks. ingeniør (da det er det vi kan...?!)."
Hvis alle de mennesker der tager en lang uddannelse på Uni var så innovative, så kan jeg ikke forstå at det er den gruppe af arbejdere der har den lavest procendel af iværksættere og den største aftagere af statsstøtte til den få virksomheder de starter..
En anden sjov faktor hvis man kigger på USA, så er mange af de personer som har klaret sig godt, ikke gennemført en uddannelse, men taget imod livets udfordringer og valgt en mindre traditionel måde. Jeg er godt klar over at ikke alle kan gøre det på den måde, men som fremtiden ser ud idag er en universitetsuddannelse eller bare uddannelse generelt bare en hjælp til at komme igang og ikke nogen sikkerhed, det er de færreste der lever efter deres uddannelse resten af deres liv. Så se uddannelsen som en hjælp til at komme igang og ikke som noget der skal binde jer resten af livet.
"Grundlæggende, så leder virksomheder idag efter nogle innovative folk, og ja, det kan man godt få ud af en person, med en kort eller mellemlang uddannelse, men sandsynligheden er altså ikke så stor som ved en lang uddannelse som f.eks. ingeniør (da det er det vi kan...?!)."
Hvis alle de mennesker der tager en lang uddannelse på Uni var så innovative, så kan jeg ikke forstå at det er den gruppe af arbejdere der har den lavest procendel af iværksættere og den største aftagere af statsstøtte til den få virksomheder de starter..
En anden sjov faktor hvis man kigger på USA, så er mange af de personer som har klaret sig godt, ikke gennemført en uddannelse, men taget imod livets udfordringer og valgt en mindre traditionel måde. Jeg er godt klar over at ikke alle kan gøre det på den måde, men som fremtiden ser ud idag er en universitetsuddannelse eller bare uddannelse generelt bare en hjælp til at komme igang og ikke nogen sikkerhed, det er de færreste der lever efter deres uddannelse resten af deres liv. Så se uddannelsen som en hjælp til at komme igang og ikke som noget der skal binde jer resten af livet.
#39
Jeg kan ikke kommentere på dine tal for iværksættere og statsstøtte, da jeg intet kender til det. Min umiddelbare tanke er, at lønningerne for ingeniører og den slags gør det mindre attraktivt at være selvstændig og man derfor sætter sine innovative kræfter ind i et større firma, der ikke modtager statsstøtte til at være innovativ. Jeg ved det ikke, men det er tanke.
Det jeg kan tale med om er, at virksomhederne søger ingeniører (og til dels dataloger) mere på de innovative kvalifikationer end de rent faglige - mange af dem ansætter faktisk ingeniører uden ret mange af de faglige kvalifikationer, de har brug for, fordi "det kan man jo hurtigt lære".
Ellers er jeg enig med dig. Min uddannelse er ikke andet end hjælpen til at komme til at arbejde i en virksomhed, hvor jeg kan slippe mine kreative kræfter løs, mod en fornuftig økonomisk kompensation.
Jeg kan ikke kommentere på dine tal for iværksættere og statsstøtte, da jeg intet kender til det. Min umiddelbare tanke er, at lønningerne for ingeniører og den slags gør det mindre attraktivt at være selvstændig og man derfor sætter sine innovative kræfter ind i et større firma, der ikke modtager statsstøtte til at være innovativ. Jeg ved det ikke, men det er tanke.
Det jeg kan tale med om er, at virksomhederne søger ingeniører (og til dels dataloger) mere på de innovative kvalifikationer end de rent faglige - mange af dem ansætter faktisk ingeniører uden ret mange af de faglige kvalifikationer, de har brug for, fordi "det kan man jo hurtigt lære".
Ellers er jeg enig med dig. Min uddannelse er ikke andet end hjælpen til at komme til at arbejde i en virksomhed, hvor jeg kan slippe mine kreative kræfter løs, mod en fornuftig økonomisk kompensation.
lol amokk!
Ingeniørerne og datalogerne er (og skal) være ligeglade med OS og diverse programmer. Det er ikke deres job at kende MS portfolio, eller de sidste nye Nvidia chips (med mindre de har en specifik opgave til noget hardware, der bruger en bestemt chip selvfølgelig :D).
Og forskellen på de to ligger oftest i niveauet af abstraktion. Ingeniører er ofte mere praktiske end datalogerne, der primært ender som arkitekturdesignere (det kan ingeniører selvfølgelig også, og begge grupper har (eller bør have) evnen til at bruge hvilket som helst programmeringssprog på hvilken som helst platform med vilkårligt hardware).
anyway, on topic:
Som Dansk IT selv siger, så er det virksomhedernes opgave at skabe opmærksomheden. Desværre er der politikere der ikke har fattet, at det netop IKKE er deres opgave. Samfundet skal ikke reguleres ud fra 5-årige trends, det er der simpelthen ikke penge nok til.
Ingeniørerne og datalogerne er (og skal) være ligeglade med OS og diverse programmer. Det er ikke deres job at kende MS portfolio, eller de sidste nye Nvidia chips (med mindre de har en specifik opgave til noget hardware, der bruger en bestemt chip selvfølgelig :D).
Og forskellen på de to ligger oftest i niveauet af abstraktion. Ingeniører er ofte mere praktiske end datalogerne, der primært ender som arkitekturdesignere (det kan ingeniører selvfølgelig også, og begge grupper har (eller bør have) evnen til at bruge hvilket som helst programmeringssprog på hvilken som helst platform med vilkårligt hardware).
anyway, on topic:
Som Dansk IT selv siger, så er det virksomhedernes opgave at skabe opmærksomheden. Desværre er der politikere der ikke har fattet, at det netop IKKE er deres opgave. Samfundet skal ikke reguleres ud fra 5-årige trends, det er der simpelthen ikke penge nok til.
#40
Jeg er til dels enig med dig i at den attraktive løn som universitets kanditerne står overfor, kan give dem en form for sikkerhed.
Men jeg har også hørt virksomheder melde ud af den selvsamme gruppe har et problem i forbindelsen til virkelige erhvervsliv, de bliver tit for teoretiske og tager sjældent chancen, hvilket er et problem.
Jeg er til dels enig med dig i at den attraktive løn som universitets kanditerne står overfor, kan give dem en form for sikkerhed.
Men jeg har også hørt virksomheder melde ud af den selvsamme gruppe har et problem i forbindelsen til virkelige erhvervsliv, de bliver tit for teoretiske og tager sjældent chancen, hvilket er et problem.
#41 hvorfor skriver du "lol amokk!"? har jeg skrevet noget der ligefrem er værd at lolle af?
"Som Dansk IT selv siger, så er det virksomhedernes opgave at skabe opmærksomheden. Desværre er der politikere der ikke har fattet, at det netop IKKE er deres opgave."
Hvad mener du, er det IKKE virksomhederne eller IKKE politikernes opgave ifølge dig?
"Som Dansk IT selv siger, så er det virksomhedernes opgave at skabe opmærksomheden. Desværre er der politikere der ikke har fattet, at det netop IKKE er deres opgave."
Hvad mener du, er det IKKE virksomhederne eller IKKE politikernes opgave ifølge dig?
#40
Jeg har også hørt at vi/de nemt bliver for teoretiske og sådan, men nu har jeg min eksamen fra Aalborg Universitet. Hele arbejdsformen i studiet der gør at man er nødt til at tage chancer, prøve nye ting, osv., for at komme igennem. Studieformen er lavet, så den efterligner virksomhedernes arbejdsform mest muligt.
Det kommer i sidste ende an på den enkelte. Uddannelsen giver jo kun den teoretiske baggrund for udviklingsarbejdet, den enkeltes personlighed har jeg fundet ud af, er meget vigtigt for ansættelse (men så er der jo så virksomheder, der er mindre kræsne også)
Jeg har også hørt at vi/de nemt bliver for teoretiske og sådan, men nu har jeg min eksamen fra Aalborg Universitet. Hele arbejdsformen i studiet der gør at man er nødt til at tage chancer, prøve nye ting, osv., for at komme igennem. Studieformen er lavet, så den efterligner virksomhedernes arbejdsform mest muligt.
Det kommer i sidste ende an på den enkelte. Uddannelsen giver jo kun den teoretiske baggrund for udviklingsarbejdet, den enkeltes personlighed har jeg fundet ud af, er meget vigtigt for ansættelse (men så er der jo så virksomheder, der er mindre kræsne også)
#44
Eller som bare er så store at de kan genuddanne "eleverne".
Tror faktisk de kan få ligeså meget ud af at genuddanne datamatikere istedet for.
Der er noget der undre mig lidt fra den tid jeg læste på HTX i Ålborg.. Den der fine store udviklingspark de byggede ude ved universitetet der skulle være med til at udvikle iværksætter virksomheder.. Er der ved at komme liv i den?
Eller som bare er så store at de kan genuddanne "eleverne".
Tror faktisk de kan få ligeså meget ud af at genuddanne datamatikere istedet for.
Der er noget der undre mig lidt fra den tid jeg læste på HTX i Ålborg.. Den der fine store udviklingspark de byggede ude ved universitetet der skulle være med til at udvikle iværksætter virksomheder.. Er der ved at komme liv i den?
Amokk, nej, ikke skrevet, men linket..
Giver det ikke sig selv, når jeg siger, at samfundet ikke skal reguleres ud fra 5-årige trends?
Men okay, pap-versionen:
Politikerne skal lave langtidsløsninger og beskæftige sig med generelt at få folk i arbejde, og præge udviklingen på sigt.
Virksomhederne må bruge deres egne ressourcer, hvis de vil have noget gjort her og nu.
Hvilket jo er det Dansk IT lagde op til.
Giver det ikke sig selv, når jeg siger, at samfundet ikke skal reguleres ud fra 5-årige trends?
Men okay, pap-versionen:
Politikerne skal lave langtidsløsninger og beskæftige sig med generelt at få folk i arbejde, og præge udviklingen på sigt.
Virksomhederne må bruge deres egne ressourcer, hvis de vil have noget gjort her og nu.
Hvilket jo er det Dansk IT lagde op til.
#45
Jeg ved ikke rigtigt hvordan man skulle genuddanne datamatikere. Som jeg ser det, så er niveauet generelt for lavt på datamatiker uddannelsen - ud fra det hensyn at flere, der ikke har noget at gøre i branchen kommer igennem nåleøjet. Ja, der er mange rigtigt dygtige datamatikkere, men der er også dem, der virkelig ikke er dygtige. De har begge eksamensbeviser - det er svært at kende forskel. Datamatikeren var vel i sin tid også lidt en lappeløsning, "vi kan ikke nå at uddanne nok højtuddannede", så vi laver en mellemting, der kan nogle grundprincipper til at forhøje væksten.
Jeg vil ikke sige, det går hverken godt eller skidt med NOVI park. Jeg tror så absolut ikke de har den mængde vækst, de havde håbet på, omvendt ved jeg at der er flere succesfulde virksomheder, der holder til derude...
Jeg ved ikke rigtigt hvordan man skulle genuddanne datamatikere. Som jeg ser det, så er niveauet generelt for lavt på datamatiker uddannelsen - ud fra det hensyn at flere, der ikke har noget at gøre i branchen kommer igennem nåleøjet. Ja, der er mange rigtigt dygtige datamatikkere, men der er også dem, der virkelig ikke er dygtige. De har begge eksamensbeviser - det er svært at kende forskel. Datamatikeren var vel i sin tid også lidt en lappeløsning, "vi kan ikke nå at uddanne nok højtuddannede", så vi laver en mellemting, der kan nogle grundprincipper til at forhøje væksten.
Jeg vil ikke sige, det går hverken godt eller skidt med NOVI park. Jeg tror så absolut ikke de har den mængde vækst, de havde håbet på, omvendt ved jeg at der er flere succesfulde virksomheder, der holder til derude...
jeg har en ven der har søgt praktik 23 steder og har fået 23 NEJ hvordan kan man komme i praktik når der ingen gider at uddanne en praktikant??????
#48 jeg gætter på han er it supporter eller lign.
Når nu de færdiguddannede ikke kan få jobs, hvorfor skulle der så være brug for praktikanterne?
Hvis han gik på en lidt højere udddanelse som ingeniør f.eks. tror jeg ikke han ville have så store problemer med at finde sig en praktikplads. Folk vil gerne have praktikanter som kan lidt mere, end det de har lært som IT supportere
Når nu de færdiguddannede ikke kan få jobs, hvorfor skulle der så være brug for praktikanterne?
Hvis han gik på en lidt højere udddanelse som ingeniør f.eks. tror jeg ikke han ville have så store problemer med at finde sig en praktikplads. Folk vil gerne have praktikanter som kan lidt mere, end det de har lært som IT supportere
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.