mboost-dp1

Colorcode 3-D

Dansk firma håber på 3D-gennembrud med farvede briller og ny software

- Via Ingeniøren - , redigeret af Emil

På film og spil-markedet begynder der at tegne sig en tendens til, at disse skal opleves i 3D, et marked som forventes at vokse meget de kommende år.

For de fleste løsninger kræver det investering i en fladskærm, som understøtter 3D, hvilket vil sige, det skal kunne vise dobbelt antal billeder, gerne 120 Hz eller mere, for at kunne bruges med et sæt shutter-briller.

Det danske firma Colorcode 3-D vil, som navnet antyder, anvende farvede briller til at opnå effekten, lidt i stil med de velkendte briller med røde og blå/grønne glas. Med denne metode behøver man ikke investere i en ny skærm eller et fjernsyn.

De klassiske farvebriller ødelægger dog oplevelsen, ved at farverne ser helt forkerte ud, det problem løser Colorcode 3-D ved at anvende brune og blå glas.

Sammen med egetudviklet software kan de opnå 3D-effekt i både spil og film. P.t. er firmaet i gang med de sidste finpudsninger og håber at have deres produkt klar til den 1. april 2010.

Ingeniøren.dk har haft en snak med Steen Iversen fra firmaet, der oplyser, at de er i gang med forhandlinger med Ubisoft om at inkludere deres teknologi med kommende spil fra softwarehuset.





Gå til bund
Gravatar #1 - Mock
29. dec. 2009 14:48
ja teknologi er åbenbart ikke altid noget som udvikler sig, hopper godt nok ikke på farverne ikke bliver ødelagt fordi man nu bruger en brun farve istedet for en rød. Men udgivelse datoen passer jo meget godt til produktet
Gravatar #2 - Pagh
29. dec. 2009 15:07
Det ved jeg nu ikke. Er det ikke blot at ændre farverne på skærmen så de ender med at se normale ud gennem brillerne?
Har lige været inde at se avatar3D med de medbragte "solbriller" og farverne var helt fine.
Kvaliteten vil naturligvis være lidt forringet, men hvis de kan opnå samme farvekvalitet som avatar3D med briller, så lyder det da ret interessant.

EDIT: Sidder med et par af de briller som bruges til at få 3D effekten i avatar og glassene ser også ud til at være et blålig og et brunlig glas, så teknologien colorcode bruger er vel meget lig den der er brugt til avatar.
Gravatar #3 - cryo
29. dec. 2009 15:12
#2 ehm, Avatar vises med RealD-teknologien, som benytter sig af cirkulært polariserede glas; det har intet med farver og farvekodning at gøre. Dette kræver iøvrigt specielt fremviserudstyr.

#0, det er uden tvivl et fremskridt over de konventionelle farvede briller, men det er nok ikke lige så godt som RealD eller shutters, da fx det blå glas jo på ingen måde kan slippe fx rødt og grønt lys igennem.
Gravatar #4 - travelogue
29. dec. 2009 15:39
#3 uden tvivl rigtigt. Men da folk ikke skal købe nyt gear for at bruge det og brillerne ikke koster en krig at lave og skal synces med billedfremviseren, så vil det her garenteret være en fin bridging teknologi der kan bring 3d ud til andre end early adopters.
Gravatar #5 - kr00z0r
29. dec. 2009 15:43
Helt ærligt, nu gider vi ikke det 1950'er teknologi mere. De talte allerede om "virtual reality" for 20 år siden. Det mindste vi kan forlange i 2009 (snart '10) er vel nogen shutter-briller, hvilket jeg forøvrigt også oplevede i Euro Disney for snart 20 år siden. Hvad bliver der af hologramskærme?
Gravatar #6 - proog
29. dec. 2009 15:45
Åh nej, ikke mere 3D... Jeg var i biografen og se Avatar i 3D, og det var da efter min mening en af de mest ligegyldige teknologier nogensinde.
Gravatar #7 - Sapientum
29. dec. 2009 15:48
cryo (3) skrev:
#2 ehm, Avatar vises med RealD-teknologien


http://ing.dk/artikel/105198-saadan-faar-avatar-3d...

RealD er jo altså kun én af de teknologier, som de danske biografer benytter sig af.
Gravatar #8 - Thinq
29. dec. 2009 15:50
#2, #3
I kan sådan set begge have ret. Det kommer an på hvilken biograf i har set filmen i, da der bruges 3 forskellige systemer rundt om i landet. Se f.eks. denne artikel for en gennemgang.

edit: damn, 3 sekunder for langsom.
Gravatar #9 - Mulpacha
29. dec. 2009 15:57
Jeg synes det er fjollet at kalde de her briller for 3D.
Jeg er i forvejen ikke særligt imponeret af den 3D effekt man får i de nye store 3D film i biograferne, men de har da i det mindste en video stream af billeder til hvert øje, så hvis man sidder rigtigt i forhold til lærret, og man ikke kikker ud til siderne, så er det i princippet det sammen som hvis man så det i rigtigt 3D (aka i virkeligheden).

Men de her "3D" briller har jo intet med 3D at gøre. Det er stadig én 2D video man sidder og ser på, hvor der er gejlet lidt med farverne og perspektivet på noget som er og bliver 2D.

Fair nok at man sikkert kan få det til at se sjovt ud, men lad nu være med at kalde noget 2D for 3D. Det er lidt at stjæle æren fra dem der rent faktisk laver 3D displays.
Gravatar #10 - mcgreed
29. dec. 2009 16:20
proog (6) skrev:
Åh nej, ikke mere 3D... Jeg var i biografen og se Avatar i 3D, og det var da efter min mening en af de mest ligegyldige teknologier nogensinde.


Der må jeg sige jeg er totalt uenig, jeg var inde og se Avatar i 3D og jeg synes det var fedt. Absolute ikke ligegyldig i min bog.
Gravatar #11 - Daniel-Dane
29. dec. 2009 16:27
Nu er der også forskel på Avatar i Dolby 3D/RealD 3D og så en hel omgang IMAX 3D.
Gravatar #12 - Thinq
29. dec. 2009 16:34
Mulpacha (9) skrev:
Men de her "3D" briller har jo intet med 3D at gøre. Det er stadig én 2D video man sidder og ser på, hvor der er gejlet lidt med farverne og perspektivet på noget som er og bliver 2D.

Det er vist ikke rigtigt. Som jeg forstår det laver softwaren til brillerne netop en farveforskydning på linjerne i 2D signalet så dine øjne ender med at modtage 2 forskellige signaler.

I den gamle rød/grønne teknisk ses det ved at en sort linje er splittet op i en rød og en grøn (og jo længere disse er fra hinanden jo længere fremme i billedet vil objektet være). I det brun/blå scenarie bliver billedet knap så rodet at se på uden briller, men princippet er da det samme.
Gravatar #13 - Ronson ⅍
29. dec. 2009 16:39
Nu har jeg tilfældigvis ColorCode 3-D's version af Encounter in the Third Dimension liggende (fysisk, på bordet, lovligt købt - med briller!) og den er ikke meget værd.

Deres "revolutionerende" briller og anderledes farver, som jeg nærmere vil kalde røg-orange og blå, virker meget skidt på alle tv og computermonitorer jeg har prøvet dem på.

Jeg ved ikke om skærmen skal være kalibreret efter noget bestemt, men godt ser det i hvert fald ikke ud.
Gravatar #14 - Talkar
29. dec. 2009 16:43
Hvad er der nu i vejen med 3D vision fra Nvidia?
Gravatar #15 - Daniel-Dane
29. dec. 2009 17:15
#14
Prisen og krav om dyr skærm?
Gravatar #16 - CallOfDuty
29. dec. 2009 17:16
de farvede briller funker bare ikke.. enten er der ikke nok FPS i dem, eller også er det bare noget sløret pladder.. måske Nvidias "Active shutter" funker bedre, der er i det mindste 120hz
Gravatar #17 - ulrikn
29. dec. 2009 17:25
Er der ikke noget med at man bliver gakkelak i låget af de briller der skiftevis lukker og åbner ? Om ikke andet så ved for langt tids brug.
Gravatar #18 - Ronson ⅍
29. dec. 2009 17:57
#16: Anaglyfbriller (farvede briller) har ikke noget med FPS at gøre. Tror du tænker på "shutter-briller".
Gravatar #19 - serpent
29. dec. 2009 18:24
"Som al andet 3D teknologi er tricket at give film eller spil en dybde. Dybden oplever vi i det daglige, fordi afstanden mellem vores øjne på omkring 65 mm. Vores øjne ser altså to forskellige billeder, et med det ene øje og et med det andet"


Lol, ja vi ved jo alle, at noget af det sjoveste er at skifte mellem 2d og 3d. Alle kan gøre det, bare hold en hånd for det ene øje, vupti så ser du verden i 2d! Det er selvfølgelig synd for dem som er blind på det ene øje, de har ingen dybde og man ser dem derfor tit gå ind i ting!

Gravatar #20 - mcgreed
29. dec. 2009 20:17
Ja da jeg var inde og så Avatar blev der brugt nogen briller som mest lignede solbriller, altså ikke rød og blå, brugt til RealD Cinema System, og effekten var rigtig god imo, og man fik ikke den grimme farve problem og hovedpine. Købte Caroline som 3D og der medfuldte 3d rød/blå briller og det var temmelig crap. Så man skal bestemt vælge den rigtige løsning, og jeg tror ikke på de farvede briller, og tvivler at de dur hjemme.
Gravatar #21 - terracide
29. dec. 2009 20:43
*Klapper sine 2 CRT's*

.oO(Endnu en grund til (ud over manglede kontrast og farver) at LCD's stadig er en downgrade og ikke en upgrade.)
Gravatar #22 - MrCC
29. dec. 2009 21:29
Ser også frem til en forbedring af oplevelsen med 3D i biffen. Oplevelsen af filmene i 3D er bare ikke helt på det ønskede niveau endnu...


http://www.customcare.dk
Gravatar #23 - terracide
29. dec. 2009 21:32
#22:
Det virkede fint for mig og damen i Herning i Avatar *shrugs*
Gravatar #24 - martink
29. dec. 2009 21:48
#9 er du ikke også lidt fjollet og høre på?
Gravatar #25 - terracide
29. dec. 2009 22:25
#24:
Ignorant er nok et bedre ord end fjollet...
Gravatar #26 - Loke76
29. dec. 2009 22:29
terracide (21) skrev:
*Klapper sine 2 CRT's*

.oO(Endnu en grund til (ud over manglede kontrast og farver) at LCD's stadig er en downgrade og ikke en upgrade.)


Og den vidunderlige hovedpine du får af CRT skærme ved længervarende brug..

OT

Man skal også lige huske at adskille det 3D man hidtil har set, og så Avatar som er en helt nyudvikligt teknologi der ikke er brugt før
Gravatar #27 - terracide
29. dec. 2009 22:34
Loke76 (26) skrev:
Og den vidunderlige hovedpine du får af CRT skærme ved længervarende brug..



Skal du lukke lort ud, så luk da morsomt lort ud.
Jeg sidder ikke ved 2x 14" CRT's @ 60Hz ved 1024x768...jeg sidder ved 2 x 21" CRT's @ 100Hz ved 1600x1200...og får nul hovedpine.

Terra - Og jeg har gamet +10 timer EVE i dag...
Gravatar #28 - bnm
29. dec. 2009 23:57
Farvekodede højre/venstre kanaler er bare ikke godt nok. 3D-effekten skal ikke komme på bekostning af det (tilnærmelsesvis) korrekte billede.

Jeg ser frem til den dag hvor det er en almindelig feature i et tv enten at kunne udsende skiftevis polariserede billeder ved minimum 100Hz (for ikke at den effektive framerate skal blive forringet sammenlignet med PAL), eller at det bliver almindeligt med dobbelt så mange pixels til at leverere hver deres orthogonalt polariserede billede. I begge tilfælde slipper man både for farvede brilleglas og batteridrevne aktive briller.

Hvis DLNA kan blive almindeligt, så kan 3D vel også...

Mvh. Martin, som så Avatar i BioCity og synes frameraten var lige en tand for lav og billedet ikke helt lysstærkt nok.
Gravatar #29 - Qw_freak
30. dec. 2009 01:36
terracide (27) skrev:

Skal du lukke lort ud, så luk da morsomt lort ud.
Jeg sidder ikke ved 2x 14" CRT's @ 60Hz ved 1024x768...jeg sidder ved 2 x 21" CRT's @ 100Hz ved 1600x1200...og får nul hovedpine.

Terra - Og jeg har gamet +10 timer EVE i dag...


Tør man spørge om hvilken model?
og kan man få CRT's der reelt har det antal pixels?
Gravatar #30 - MLFW
30. dec. 2009 01:38

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.a...



Panasonics nye 3D TV fabrik

Panasonic har afsløret, at de har endnu et formål med den helt nye Plasma fabrik i Amagasaki, Japan. Og det er at producere TV til 3D, som der ventes en øget efterspørgsel på i de kommende år.

Den nye fabrik lægger ud med en produktion på sammenlagt 120.000 display enheder per måned, men via løbende investeringer frem til 2012 øges dette til 1 mio. enheder til den tid, og en del af den produktion er altså 3D.

Panasonic ventes at lancere det første 3D TV i begyndelsen af 2010.



Sony i partnerskab med RealD

RealD leverer 3D-teknologi, der benyttes i mere end 1000 biografer verden over. Sony vil benytte RealD teknologier og briller, til at bringe stereoscopic 3D ind i hjemmet. Det er den type 3D, der kan betragtes igennem almindelige ikke-aktive briller. De ligner mest et par solbriller.

Sony vil benytte RealD teknologien i deres Bravia TV, og det ventes at Sony de viser de første modeller på CES udstillingen i Las Vegas allerede her i begyndelsen af januar.



JVC i partnerskab med RealD

JVC skal udvikle udstyr til at udnytte RealD teknologien og de tilhørende patenter. Både til filmproduktion og TV stationer.

Første JVC produkt bliver en enhed, der kan konvertere 2D film og sport, til en 3-dimensionel gengivelse. Det bliver det første industriprodukt af sin art. I dag konverteres billeder og film manuelt til 3D, og den proces er både langsommelig og
Gravatar #31 - terracide
30. dec. 2009 08:16
qw_freak (29) skrev:

Tør man spørge om hvilken model?
og kan man få CRT's der reelt har det antal pixels?


Samsung SyncMaster 1100MB
Gravatar #32 - mvoigt27
2. jan. 2010 21:29
#29......crt skærme fra 2004 med 2048*1536.. http://www.pcworld.com/article/113753/top_5_22inch... .så kan folk stikke deres Full hd langt op, sjovt spørgsmål...........
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login