mboost-dp1

No Thumbnail
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Ehm hvorfor skal man være under 20? Ville da også være fedt hvis os andre kunne få lov at deltage...
Men lyder fedt der er begyndt at komme sådan nogle kategorier til ol :D
Men lyder fedt der er begyndt at komme sådan nogle kategorier til ol :D
OMSIDER!! det her virker meget mere seriøst end boomtowns DM i nørd.. det var noget fis. hvem kan hurtigst skifte et grafikkort og game bedst.. ARGH har jo i noget med en nørd at gøre.
Derimod hvis ungen kan programmere, så hatten af for det!
p.s. Hvad er der galt med Basic? QB45 :-P
Derimod hvis ungen kan programmere, så hatten af for det!
p.s. Hvad er der galt med Basic? QB45 :-P
Tsk, hvad er der galt med basic?!?!?
Alt, er hvad der er galt med basic, dog mest syntaksen som er komplet latterlig.
Alt, er hvad der er galt med basic, dog mest syntaksen som er komplet latterlig.
@5 Fordi man i disse sprog bliver afskærmet ("beskyttet") fra visse grundlæggende egenskaber i sprogene.
PS: Min mening er, at alle bør lære at bruge C (ift. hukommelsesallokering osv. osv.), inden de lærer Java eller C#.
PS: Min mening er, at alle bør lære at bruge C (ift. hukommelsesallokering osv. osv.), inden de lærer Java eller C#.
@7 Nu kan man jo godt have datalogi som fag på gymnasiet.
På gymnasiet er der også internationale konkurrencer inden for matematik og fysik (og sikkert andre som jeg ikke kender til), og disse konkurrencer er kun beregnet for folk som går på gymnasiet. Mig bekendt er der ingen som læser matematik og fysik på uni der brokker sig over at de ikke må komme med til gymnasiernes OL konkurrencer, så tør nu øjnene og kom videre.
På gymnasiet er der også internationale konkurrencer inden for matematik og fysik (og sikkert andre som jeg ikke kender til), og disse konkurrencer er kun beregnet for folk som går på gymnasiet. Mig bekendt er der ingen som læser matematik og fysik på uni der brokker sig over at de ikke må komme med til gymnasiernes OL konkurrencer, så tør nu øjnene og kom videre.
#7 På Københavns Universitet startede vi under 90 personer på Datalogi sidste år. Det er kun godt at der er den slags arrangementer for gymnasiasterne så faget får en smule reklame.
#6 Hvorfor er det vigtigt at lære C først? Start dog i et sprog der sørger for at du kan komme fra ide til virkelighed hurtigt, og arbejd dig ned af derfra. Det sidste du skal tænke på som begynder er at lave programmer der bruger mindre hukommelse eller kører hurtigere.
#6 Hvorfor er det vigtigt at lære C først? Start dog i et sprog der sørger for at du kan komme fra ide til virkelighed hurtigt, og arbejd dig ned af derfra. Det sidste du skal tænke på som begynder er at lave programmer der bruger mindre hukommelse eller kører hurtigere.
@10 Der er heller ingen uddannede matematikere og fysikkere med til matematik og fysik ol for gymnasieelever, så hvad er din pointe?
Du mener simpelthen at der skal være en international datalogi konkurrence for alle færdiguddanede dataloger og hvad skulle pointen lige være ved det? Den konkurrence findes ude i det virkelige erhversliv!
Det hele handler jo om at de gymnasielever der har evnerne, kan måle sig med andre elever fra udlandet i fag som de er dygtige til, på gymnasieniveau vel og mærke. Bare fordi eleverne ikke har læst 5 år på uni inden for datalogi, men kun har haft datalogifag på gymnasieniveau kan du da stadig kalde det for datalogi ol for gymnasielever.
Du mener simpelthen at der skal være en international datalogi konkurrence for alle færdiguddanede dataloger og hvad skulle pointen lige være ved det? Den konkurrence findes ude i det virkelige erhversliv!
Det hele handler jo om at de gymnasielever der har evnerne, kan måle sig med andre elever fra udlandet i fag som de er dygtige til, på gymnasieniveau vel og mærke. Bare fordi eleverne ikke har læst 5 år på uni inden for datalogi, men kun har haft datalogifag på gymnasieniveau kan du da stadig kalde det for datalogi ol for gymnasielever.
Mht. valgene af sprogene, kunne i jo tage jer sammen og læse mere om konkurrencen.
Det er den samme diskussion hver år. Det er netop fordi de gerne vil have at programmerne kører hurtigt. Dog kan jeg huske een som skrev et program i java, og sendte det ind alligevel :)
Det er den samme diskussion hver år. Det er netop fordi de gerne vil have at programmerne kører hurtigt. Dog kan jeg huske een som skrev et program i java, og sendte det ind alligevel :)
#7+#9 Der findes såmænd også en konkurrence for datalogistuderende. SDU (IMADA) har bare aldrig været med, men Datalogisk Institut på Århus Universitet har sendt hold af sted hvert år siden år 2000. DIKU har også sendt hold af sted nogle få gange, men ikke de sidste par år. Se mere her f.eks.:
Intern udtagelseskonkurrence i Århus
NWERC
ICPC
#7 Hvis du kan finde 2 andre, der gerne vil være med til konkurrencen, kan I jo prøve at spørge IMADA, om de vil sponsorere jeres deltagelse. I Århus får vi turen betalt for 2 hold, dvs. 6 mand + 1 "træner", som typisk er en ældre studerende.
Intern udtagelseskonkurrence i Århus
NWERC
ICPC
#7 Hvis du kan finde 2 andre, der gerne vil være med til konkurrencen, kan I jo prøve at spørge IMADA, om de vil sponsorere jeres deltagelse. I Århus får vi turen betalt for 2 hold, dvs. 6 mand + 1 "træner", som typisk er en ældre studerende.
Ærgerligt at man kun går i folkeskolen :-(
---
Alle i folkeskolen burde lære mindst at begå sig med simpel Batch og andet simpel brug af computer. Så det ikke kan passe, at man her op til Terminsprøverne skal have noget skriftligt med hjemmefra med underskrift på at man kan finde ud af at bruge Word til en terminsprøve.
Komplet latterligt at vi, som verdens førende IT-Nation, ikke kan lave sådan noget så simpelt som at begå sig i et tekstredigerings program.
---
Alle i folkeskolen burde lære mindst at begå sig med simpel Batch og andet simpel brug af computer. Så det ikke kan passe, at man her op til Terminsprøverne skal have noget skriftligt med hjemmefra med underskrift på at man kan finde ud af at bruge Word til en terminsprøve.
Komplet latterligt at vi, som verdens førende IT-Nation, ikke kan lave sådan noget så simpelt som at begå sig i et tekstredigerings program.
PS: Min mening er, at alle bør lære at bruge C (ift. hukommelsesallokering osv. osv.), inden de lærer Java eller C#.Hvorfor dog det? Fordi du havde svært ved det og så skal alle andre og så have det så svært som muligt, eller hvad? Der er ingen pædagogisk fornuft i at lade folk bruge værktøjer som står i vejen for dem når de skal lære noget helt nyt. Java og C# er to ganske fremragende sprog med to meget komplette API'er, så man kan lave hvad som helst, og det er i øvrigt de to mest populære sprog til rigtige projekter. Hvis man vil videre med forståelsen af hvordan low level håndtering af ting fungerer, så vil det være oplagt at fortsætte med C, men for folk der bare skal opleve glæden ved at programmere, der er det helt ved siden af...
Komplet latterligt at vi, som verdens førende IT-Nation, ikke kan lave sådan noget så simpelt som at begå sig i et tekstredigerings program.Er der da mange som ikke kvalificerer sig til at få sådan en seddel? Det skulle jo nødig kunne udnyttes til snyd...
Hvilke disipliner/opgaver konkurrere man i?
Hvem kan skrive den hurtigste algoritme til at...? Hvem kan lave et client/server system der kan mest? Hvem kan lave et program med færreste bugs?
Nogen der kan hjælpe?
Hvem kan skrive den hurtigste algoritme til at...? Hvem kan lave et client/server system der kan mest? Hvem kan lave et program med færreste bugs?
Nogen der kan hjælpe?
#8:
GC er da også ok hvis man er vild med en masse overhead...
Men hvis fart er så vigtigt, hvorfor så ikke bare lade OS tage sig af deallokeringen efter programmet er slut, så slipper man osse for at rode med delete[].
Er du sikker på at #13 mente GC vs. Manuel (de)allokering? Hvad hvis det vedkommende mente var C vs. JAVA, eller måske endda maskin-kode vs. bytecode?
GC er da også ok hvis man er vild med en masse overhead...
Men hvis fart er så vigtigt, hvorfor så ikke bare lade OS tage sig af deallokeringen efter programmet er slut, så slipper man osse for at rode med delete[].
Er du sikker på at #13 mente GC vs. Manuel (de)allokering? Hvad hvis det vedkommende mente var C vs. JAVA, eller måske endda maskin-kode vs. bytecode?
#20
Da jeg deltog i sin tid var det 100% algoritmisk orienteret. Du kommer forbi alle de klassiske algoritmer til søgning, permutationer, sortering osv. Oftest er det nogle opgaver af mindre størrelse som kombinerer et par af algoritmerne. Herudover er viden omkring datastrukturer også nødvendigt da der oftest er begrænsning på mængden af hukommelse du har til rådighed.
Da jeg deltog i sin tid var det 100% algoritmisk orienteret. Du kommer forbi alle de klassiske algoritmer til søgning, permutationer, sortering osv. Oftest er det nogle opgaver af mindre størrelse som kombinerer et par af algoritmerne. Herudover er viden omkring datastrukturer også nødvendigt da der oftest er begrænsning på mængden af hukommelse du har til rådighed.
#21
GC giver bedre average performance p.g.a. mindre overhead. Men dårligere real time egenskaber (det "klumper").
Det vil altid være det hurtigste, men det er jo ikke altid muligt.
Det var ihvertfald det emne som #6 bragte op.
Begge de 2 nævnte sprog som ikke er med (Java og C#) ender op som maskin-kode efter at JIT compileren har været i gang, så det er næppe det.
GC er da også ok hvis man er vild med en masse overhead...
GC giver bedre average performance p.g.a. mindre overhead. Men dårligere real time egenskaber (det "klumper").
Men hvis fart er så vigtigt, hvorfor så ikke bare lade OS tage sig af deallokeringen efter programmet er slut, så slipper man osse for at rode med delete[].
Det vil altid være det hurtigste, men det er jo ikke altid muligt.
Er du sikker på at #13 mente GC vs. Manuel (de)allokering?
Det var ihvertfald det emne som #6 bragte op.
eller måske endda maskin-kode vs. bytecode?
Begge de 2 nævnte sprog som ikke er med (Java og C#) ender op som maskin-kode efter at JIT compileren har været i gang, så det er næppe det.
#24:
Ja, men #13 skrev at de havde udvalgt nogle få tilladte sprog pga. fart, behøves jo ikke være garbage collection der menes.
Ja okay, men JIT compilation er stadig langsommere end static compilation, og da #13 jo netop snakker hastighed kan det da udemærket være det der menes? Min pointe var bare at det virkede meget specifikt at begynde at råbe GC så snart der er en der nævner java og fart, den generelle opfattelse er trods alt at C++ er et mere performance orienteret sprog end Java, så det giver da udemærket mening at de har udelukket Java men ikke C(++).
Det var ihvertfald det emne som #6 bragte op.
Ja, men #13 skrev at de havde udvalgt nogle få tilladte sprog pga. fart, behøves jo ikke være garbage collection der menes.
Begge de 2 nævnte sprog som ikke er med (Java og C#) ender op som maskin-kode efter at JIT compileren har været i gang, så det er næppe det.
Ja okay, men JIT compilation er stadig langsommere end static compilation, og da #13 jo netop snakker hastighed kan det da udemærket være det der menes? Min pointe var bare at det virkede meget specifikt at begynde at råbe GC så snart der er en der nævner java og fart, den generelle opfattelse er trods alt at C++ er et mere performance orienteret sprog end Java, så det giver da udemærket mening at de har udelukket Java men ikke C(++).
#25
Kun langsommere til opstart - ikke langsommere til kørsel.
Korrekt.
Men fordi det store flertal aldrig har sat sig ind i GC, JIT etc. behøver man jo ikke at efterligne dem.
Ja okay, men JIT compilation er stadig langsommere end static compilation,
Kun langsommere til opstart - ikke langsommere til kørsel.
den generelle opfattelse er trods alt at C++ er et mere performance orienteret sprog end Java,
Korrekt.
Men fordi det store flertal aldrig har sat sig ind i GC, JIT etc. behøver man jo ikke at efterligne dem.
#23:
Kravene til hukommelse og tidsforbrug i den indledende runde plejer at være meget venlige, så der er intet at frygte hvis man skriver en fornuftig algoritme.
Der er altså primært tale om en test for korrekthed af løsningen og ikke hvor optimal denne er. Dette er naturligvis for at tilgodese det faktum at der ikke kræves forkundskaber i algoritmik og datastrukturer.
FYI: Jeg er administrator på konkurrencens hjemmeside, så I kan godt stole på ovenstående udtalelse.
Kravene til hukommelse og tidsforbrug i den indledende runde plejer at være meget venlige, så der er intet at frygte hvis man skriver en fornuftig algoritme.
Der er altså primært tale om en test for korrekthed af løsningen og ikke hvor optimal denne er. Dette er naturligvis for at tilgodese det faktum at der ikke kræves forkundskaber i algoritmik og datastrukturer.
FYI: Jeg er administrator på konkurrencens hjemmeside, så I kan godt stole på ovenstående udtalelse.
Er det kun mig der synes det er diskriminerende at man skal være elev på en gymnasiel uddannelse for at kunne deltage?
#27
Derfor at DDD ikke vil have Java/C# med :( Fordi de tæller opstarten af programmet med i dens "performance" som man konkurrerer på.
Ellers er jeg enig i at Java/C# har udemærket hastigheder.
Nej. De har valgt en stor gruppe, og sådan er det. Jeg tilmeldte mig (men deltog ikke) på mit andet år af HTX.
Nu kan jeg ikke deltage mere = helt fint.
Ellers ville alle og enhver som alligevel ikke har skills til det, tilmelde sig. Det er næppe særlig normalt at have skills nok til DDD, hvis du går på teknisk skole (isåfald, start på en rigtig uddanelse, istedet for at spilde din tid på teknisk skole).
Kun langsommere til opstart - ikke langsommere til kørsel.
Derfor at DDD ikke vil have Java/C# med :( Fordi de tæller opstarten af programmet med i dens "performance" som man konkurrerer på.
Ellers er jeg enig i at Java/C# har udemærket hastigheder.
Er det kun mig der synes det er diskriminerende at man skal være elev på en gymnasiel uddannelse for at kunne deltage?
Nej. De har valgt en stor gruppe, og sådan er det. Jeg tilmeldte mig (men deltog ikke) på mit andet år af HTX.
Nu kan jeg ikke deltage mere = helt fint.
Ellers ville alle og enhver som alligevel ikke har skills til det, tilmelde sig. Det er næppe særlig normalt at have skills nok til DDD, hvis du går på teknisk skole (isåfald, start på en rigtig uddanelse, istedet for at spilde din tid på teknisk skole).
Ellers ville alle og enhver som alligevel ikke har skills til det, tilmelde sig. Det er næppe særlig normalt at have skills nok til DDD, hvis du går på teknisk skole (isåfald, start på en rigtig uddanelse, istedet for at spilde din tid på teknisk skole).
Hehe dream on... Bare den form for kasse tænkning viser tydeligt hvor lidt intelligens det kræver at gennemføre en gymnasiel udd. du alligevel ikke kan bruge til noget. Men det er jo ikke så mærkeligt når det danske udd. system slet ikke er gearet til mere begavede mennesker.
I mit firma har vi haft utallige "dydsmønstre" af ingeniører til samtaler, det sjove er at dem som har en gym udd. ikke kan finde ud af en skid og først skal læres op i de mest grundlæggende til da de i deres gym tid kun lige har været nede og rører ved dem, mens dem som er mest eftertragtede er dem som har en erhversmæssigbaggrund fordi de har en bedre evne til at sætte sig ind i tingene og tænke nyt pga. en hel del mere grundlæggende praktisk erfaring med at arbejde med tingene og arbejde med dem som en helhed.
Men self kræver det også lidt mere når man skal lave fejl frie programmer til blandt andet skibe hvor det kan koste 50000kr i timen eller til hospitaler hvor det kan koste liv når tingene ikke duer.
#31
Skal vi konkludere udfra dit indlæg at du har visse mindreværds komplekser over at du ikke selv blev student ?
At skrive software af høj kvalitet kræver metodikker som typisk vil blive lært på en lang videregående uddannelse. Gymnasium er den bedste indgang til en sådan. Og generel erhvers erfaring kan ikke bruges til noget i den sammenhæng.
Skal vi konkludere udfra dit indlæg at du har visse mindreværds komplekser over at du ikke selv blev student ?
At skrive software af høj kvalitet kræver metodikker som typisk vil blive lært på en lang videregående uddannelse. Gymnasium er den bedste indgang til en sådan. Og generel erhvers erfaring kan ikke bruges til noget i den sammenhæng.
#32:
Den bedste programmør er en selvlært.
En person der aldrig har kodet før har en meget lille chance for at gennemføre en længere videre gående uddannelse med fokus/hovedområde på programmering.
Så jo, en erhvervserfaring tæller nu en hel del - omend det ikke er erhverv men blot personlig interesse er i denne post antaget som en og samme ting.
Den bedste programmør er en selvlært.
En person der aldrig har kodet før har en meget lille chance for at gennemføre en længere videre gående uddannelse med fokus/hovedområde på programmering.
Så jo, en erhvervserfaring tæller nu en hel del - omend det ikke er erhverv men blot personlig interesse er i denne post antaget som en og samme ting.
#33
Software udvikling er måske nok en ret umoden disciplin sammenlignet med så mange andre, men vi er trods alt kommet så langt at selvlært hele vejen igennem ikke duer. Man er nødt til bruge teori og de erfaringer som andre har gjordt.
Og tiden i gymnasiet er nok bedre brugt på matematik end på programmering.
Software udvikling er måske nok en ret umoden disciplin sammenlignet med så mange andre, men vi er trods alt kommet så langt at selvlært hele vejen igennem ikke duer. Man er nødt til bruge teori og de erfaringer som andre har gjordt.
Og tiden i gymnasiet er nok bedre brugt på matematik end på programmering.
Den bedste programmør er en selvlært.
I selvlært mener du også at du har lært det nødvendige matematik?
Algoritmer og højniveau matematik (specialet integraler/vectors/differentialer) lærer du altså ikke "derhjemme".
Og ja, de bruges i STOR stil. Jeg arbejder med spiludviklet som hobby, og nogle af de yngre udviklere i min gruppe har svært ved at være med når der snakkes om vectors, fordi at de ikke har lært det (endnu).
Og ingen af dem jeg kender der har bestået de 4årige tekniske-skole IT uddanelser, har lært noget som helst omkring disse former for matematik.
Men det har #31 måske haft svært ved at tage med i sine beregninger, da han måske slet ikke ved hvad man lærer på gymnasiet ?
#35
Integraler og differentialer skulle man gerne lære i gymnasiet. det gjorde man ihvertfald for 25 år siden.
Og lineær algebra er vel også 1. eller 2. andet pensum på uni.
D.v.s. ikke engang specielt højniveau.
Jeg mener dog også at spiludviklere skal betydeligt højere op i matematisk niveau.
Nu har jeg ikke en meter forstand på spil, men jeg forestiller mig nogle grimme differential ligninger.
For slet ikke at tale om den tal teori man skal kunne for at kunne forstå moderne kryptografi.
Integraler og differentialer skulle man gerne lære i gymnasiet. det gjorde man ihvertfald for 25 år siden.
Og lineær algebra er vel også 1. eller 2. andet pensum på uni.
D.v.s. ikke engang specielt højniveau.
Jeg mener dog også at spiludviklere skal betydeligt højere op i matematisk niveau.
Nu har jeg ikke en meter forstand på spil, men jeg forestiller mig nogle grimme differential ligninger.
For slet ikke at tale om den tal teori man skal kunne for at kunne forstå moderne kryptografi.
#33: Sandt nok, men du nævnte jo kun metodikerne som man lærte i højere uddannelser - disse lærer man en god del af vejen selv og når man har en masse erfaring har man nemmere ved at forestille sig problematikker og deres løsninger i hovedet, hvorimod en uerfaren er ret meget på skideren.
Den bedste kombination er derfor erfaring + høj uddannelse.
#34:
Enig. Alle seriøse programmører / IT-folk bør tage sig en HTX/HHX/Anden gymnasiel uddannelse.
Den bedste kombination er derfor erfaring + høj uddannelse.
#34:
Enig. Alle seriøse programmører / IT-folk bør tage sig en HTX/HHX/Anden gymnasiel uddannelse.
#32 Ja ved ikke rigtigt hvad det siger om dig, hvis du kan konkludere det udfra kommentare fra den virkelige verden på et fordomsfuldt indlæg, i den situation kan man nok mere konkludere at det er dine mindreværdskomplekser der spiller ind.
Har slet ikke haft bruge for at blive student hvorfor skulle jeg spilde tid på noget der allerede er lært. Men kan fortælle dig at det er fakta at det danse udd. system ikke er gearet til begavede mennesker.
Har slet ikke haft bruge for at blive student hvorfor skulle jeg spilde tid på noget der allerede er lært. Men kan fortælle dig at det er fakta at det danse udd. system ikke er gearet til begavede mennesker.
#38
Er det dansk ?
"I know nothing except the fact of my ignorance."
"To be fond of learning is to be near to knowledge"
Det er desværre sandt.
Men ikke specielt relevant. Folk der ikke passer ind i Gymnasium eller Universitet passer heller ikke godt ind i et software team.
Ja ved ikke rigtigt hvad det siger om dig, hvis du kan konkludere det udfra kommentare fra den virkelige verden på et fordomsfuldt indlæg, i den situation kan man nok mere konkludere at det er dine mindreværdskomplekser der spiller ind.
Er det dansk ?
Har slet ikke haft bruge for at blive student hvorfor skulle jeg spilde tid på noget der allerede er lært.
"I know nothing except the fact of my ignorance."
"To be fond of learning is to be near to knowledge"
Men kan fortælle dig at det er fakta at det danse udd. system ikke er gearet til begavede mennesker.
Det er desværre sandt.
Men ikke specielt relevant. Folk der ikke passer ind i Gymnasium eller Universitet passer heller ikke godt ind i et software team.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.