mboost-dp1

unknown

Dansk brintbil klar til august

- Via Ingeniøren - , redigeret af Otuzniak

Som følge af et fælles samarbejde mellem private og offentlige, kommer den første danske brintbil på gaden til august. Bilen er en videreudvikling af el-bilen Kewet, som kun oplevede succes i Norge.

Det er firmaet Serenergy fra Nordjylland, der leverer brændselscellerne og dele af styresystemet til bilen.

Motoren kan yde 13 kW, hvilket giver en tophastighed på 80 km/t, og med kun 5 minutters optankning, kan bilen køre 160 km.

Prisen på brintbilen Hywet bliver under 200.000 kroner.





Gå til bund
Gravatar #1 - speedii69
23. jul. 2007 22:42
Så er spørgsmålet bare om det må bruges på motorvejen..? Ellers er idéen med bil ligesom væk.
Gravatar #2 - Sattie
23. jul. 2007 22:44
Håber f**** ikke de har valgt at sælge den med den standard udsmøkning fra kilden. Den er fandme grim :)

Men det er da positivt at vi nu også kan købe brintbiller i Danmark, endda til en forholdsvis billige penge (vs. hvad andre har kostet inkl afgifter).

Hvis de nu bare fik forbedret optankningstiden mere, og evt. kombineret det med en højere topfart - 150km/t, er jeg sikker på at den hurtigt kunne blive et hit.
Gravatar #3 - LeSelmer
23. jul. 2007 22:45
Lyder rigtigt cool synes jeg, men jeg er bange for at dette ikke bliver den vilde success når tophastigheden ligger på kun 80 km/t.

Hvis bilen i det mindste havde kunne klare de 130 så den kunne bruges på motervejen, så havde det straks været mere interessant... På den anden side så ligner det køretøj mere noget man kan købe i en legetøjsforetning, så måske det kun er en god ting at den ikke hører hjemme på motervejen :-)

Men i det mindste er det da et skridt i den rigtige retning og man skal jo starte et eller andet sted... Hvis teknologien viser sig at være brugbar i længden, mon ikke der så kommer flere og hurtigere modeller?!
Gravatar #4 - holy_arse
23. jul. 2007 23:20
Er det bare mig eller minder denne bils ydelse mere om en knallert end en bils

17 heste
top hastighed 80km/t

Godt initiativ... tror dog ikke det nogensinde vil blive en kommerciel succes... Specielt ikke hvis Kewet designet er det samme
Gravatar #5 - nobo2k
23. jul. 2007 23:26
det er et skridt fremad og den ser ud til at være en god bybil ... ingen kan ungå at ligge mærke til den så den er vel lidt trafik sikker pga det ...

dog syntes jeg det er mærkeligt at de ikke nævnet nået om hvor lang tid det extra batt der er i holder eller hvor lang tid det tager at lade den op vist det da er mulig
Gravatar #6 - mgX
23. jul. 2007 23:35
selv uden afgifter koster den jo mere end en suzuki papkasse...
Gravatar #7 - salatbar
24. jul. 2007 00:04
Den ligner den der el-bil med plads til to personer, som var meget populær i hjemmeplejen for nogle år tilbage.

Med hensyn til designet: Hvis man kan sælge en Fiat Multipla, så kan man sælge hvad som helst uanset hvor grimt det er.
Gravatar #8 - hammedhaaret
24. jul. 2007 01:11
...hvor i al verden tanker man op?
Gravatar #9 - zurekk
24. jul. 2007 01:13
#8 >

Der følger sikkert en lille oplader med.. Så alle steder med en stikkontakt ^^
Gravatar #10 - Cinetix
24. jul. 2007 05:00
#9
Det er nok nærmere på en brint-station.

En bil skal da kun kunne køre 40 km/t for at være lovlig på en motorvej. Sådan husker jeg reglerne fra da jeg tog kortet.

Mange busser i storbyer verden rundt er brintbusser eller elbusser (med s-togslignende strømtilførsel).
Gravatar #11 - flywheel
24. jul. 2007 06:32
Det ser ganske interessant ud.

Kunne være rigtigt fedt hvis bilen selv kunne udskille brint, således at man kunne tanke op ved at hælde vand på den :)
Gravatar #12 - Drakhan
24. jul. 2007 06:37
Det er da bestemt et skridt i den rigtige retning. Jeg er dog lidt skuffet over økonomien.
0,5 kr. pr kilometer er ikke imponerende. Det kan en gennemsnitlig diesel bil gøre lige så godt.
Gravatar #13 - Bjarni
24. jul. 2007 06:42
Synes nyheden er lidt misvisende når den skriver den første kommer til august og der så ikke står mere. Så lyder det som om den er klar til salg for os private til august men det er den slet ikke. De regner først med den kan blive seriefremstillet om 2-3 år i følge kilden.

#10
Det er korrekt husket. Når et køretøj kan køre minimum 40 km/t ved egen kraft på vandret vej, så må den køre på motorvejen. Der findes dog en undtagelse hvad angår EU-scootere (knallert 45).
Dvs. en tunet ellert (hvilket er lovligt) må gerne køre på motorvej - ikke at jeg ville turde gøre det.
Gravatar #14 - Bjarni
24. jul. 2007 06:44
#12
Min Lupo 3L der kører 33km/l diesel koster kun halvdelen pr. kilometer. Så du har helt ret i at den del ikke er imponerende.
Gravatar #15 - Drakhan
24. jul. 2007 07:08
#14 Ja, Lupoen er en genial bil. Jeg fatter simpelthen ikke at den er røget ud af produktion men det var åbenbart kun Danmark hvor der rigtig var salg i den.

Spændende projekt men jeg forstår måske ikke helt at man vil begynde at masseproducere noget som i mine øjne kun er et babystep i den rigtige retning. Så hellere mere forskining og så tage et ordentligt hop.
Gravatar #16 - Thrawn
24. jul. 2007 07:24
#15: Ja, plus den grund at den var sindsyg dyr at producere for VW, så de faktsik ikke tjente på salget af den.

Nu er der jo også andet til biløkonomien end hvor langt på literen. Vedligeholdes udgifter skal også regnes med..
Gravatar #17 - Magten
24. jul. 2007 07:36
#15
eg fatter simpelthen ikke at den er røget ud af produktion

Kommer også an på hvilke øjne man ser det med.. Jeg ville aldrig nogensinde kunne finde på at købe en Lupp - selvom den er så økonomisk.
Hvorfor tænker mange så - Fordi den er grim, alt for lille (selvom jeg ikke har unger og andre lige gyldige ting), og alt for langsom... (yeye man behøver ikke en hurtigere bil, for man må jo alligevel ikke køre hurtigere - Nej, men det er sgu stadig mere spas at have fx en Golf 4 1,8 GTI eller noget i den dur ^^)

#0
Lidt rart at se brintbilen på vej, men som andre nævner, så hellere vente med at tage springet, til den er über :D
Gravatar #18 - Jokse
24. jul. 2007 07:45
http://www.teslamotors.com/index.php
Det der er et meget bedre alternativ til den der plastik bil vi her i danmark kan hamle op med...
Gravatar #19 - EmailFX
24. jul. 2007 08:56
#11
En brintbil får sin energi ved at sammenføje brint og ilt til vand.
Skulle den spalte vandet til brint og ilt igen, skulle der komme energi et andet sted fra. Den kunne måske udstyres med solceller :-)

/EmailFX
Gravatar #20 - DarcZide
24. jul. 2007 09:14
Den skal da forhåbenlig ikke have lov til at kører på motorvej.
80Km/t ?!?!? Lastbil med halv træt fører og 90Km/t = en flad lille grim dyr brint kasse.
(eller endnu flere lastbiler der skal ud og overhale... jubii!)

Sidenote:
Betyder dette er Danmark bliver et bilproducerende land?
Jeg mener at jeg kan huske (duh!) at den danske stat vandt en retsag i EU omkring vores høje bil afgifter. Det var ok vi har dem (afgifterne), så længe vi ikke selv producere biler.
Gravatar #21 - Soechr
24. jul. 2007 10:11
#20 Det ville da være fint hvis vi samtidig med en mere renlig bil samtidig kan få omlagt vores afgiftsystem til det FDM anbefalder. Billigere biler og renlige biler, så mangler vi bare en masse Priuser i landet.
Gravatar #22 - Zombie Steve Jobs
24. jul. 2007 10:23
#21 Nej vi gør ej. Ingen Priuser, tak. Og så skide gode er de heller ikke. Overhype.
Men et omlagt afgiftssystem, ja tak. (Ikke at det ville få mig til at købe el/brint)

Hvordan er accelerationen i den der? Det er fint at den har en tophastighed, men hvor lang tid tager det at opnå den?
Gravatar #23 - LaserBeam.dk
24. jul. 2007 12:29
Tror ik helt på Brint biler, så hellere alle de andre teknologier.. Jeg skal ihverfald ik sidder i en bil hvor en *meget* komprimeret brintbeholder, der bliver indvolveret i et uheld.
Gravatar #24 - Otuzniak
24. jul. 2007 12:34
Lad os håbe de laver en ny model med en noget bedre tophastighed.. (Og udseende)
Gravatar #25 - fimpy
24. jul. 2007 13:38
"Brint er besværligt at have med at gøre, fordi det enten fylder urimeligt meget eller indgår i en meget tung forbindelse. Derfor planlægger vi at indrette brændstofsystemet, så tanken kan fyldes med metanol, der i en reformator i bilen omdannes til brint."

Hvorfor metanol? Hvorfor ikke bare vand?
Gravatar #26 - svappe
24. jul. 2007 13:41
#25 fimpy
Fordi metanol er der penge i at sælge, det er der sjældent i vand og der er trods alt private investore involveret som skal have noget ud af det..

Okay den var dårlig, det var bare min først indskydelse..
Gravatar #27 - fimpy
24. jul. 2007 13:46
De private investorer vil få noget ud af at sælge vandbilen. Ikke brændstoffet.
Gravatar #28 - myplacedk
24. jul. 2007 17:13
#25
Fordi vand ikke indeholder energi. Du kan betragte vand som brint, der allerede er brugt.

Det koster mere energi at få brint ud af vand, end du kan få ud af brintet bagefter.

Hvis du fx. bruger el til at skille ilt og brint direkte i bilen, så kan det bedre betale sig at bruge en el-motor.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login