Den seneste tid har nogle af de danske investorer haft problemer i handel af aktier. Værst var det mandag 29 april. Det skriver Computerworld.
Det er FinansNetbankens it-systemer, som har haft problemer i en længere periode. Deres kunder er blevet mødt med pop-up beskeden om, at “en strømafbrydelse betyder, at der ikke er adgang til Fondsbørsen. Vi ved ikke hvornår problemet er løst”. Dette er sket i perioder når man har prøvet at tilgå portalens modul for handel, og har været en fast besked i 3 dage i træk.
Jyske Bank, som er de ansvarlige for systemerne, undrer sig over fejlen, der er opstået efter en planlagt strømafbrydelse, og har efterfølgende arbejdet intensivt for at få it-systemerne i gang igen.
Gunnar Kappel, it-konsulent, Jyske Bank skrev:
Efter en planlagt nedlukning af it-systemerne i forbindelse med en varslet strømafbrydelse fik vi problemer i mandags. Efter genstarten manglede der pludselig en linje i et script. Det kan vi ikke helt forklare endnu, men vi arbejder på at finde et svar. Hvordan en linje i et script kan forsvinde i denne sammenhæng er stadig en gåde
Den manglende kode har gjort, at systemet har problemer i synkroniseringen med Sparekassens Datacentraler, hvilket forhindrer adgangen til Børsen. Efterfølgende blev det dog muligt at lægge bestillinger i systemet, og foretage strakshandler.
Ud over FinanNetbanken blev Sparekassen Lolland, som Jyske Bank overtog i januar i år, også ramt.