mboost-dp1

Danmarks Vækstråd

Danmarks Vækstråd: Alle skal lære at kode

-

Allerede i 2025 risikerer vi at mangle 110.000 personer med de rette kompetencer på det danske arbejdsmarked. Det viser en analyse udarbejdet for Danmarks Vækstråd, der derfor anbefaler, at alle skal lære at kode – allerede fra folkeskolen. I IT-Branchen er jublen total.

Vækstrådet kom i dag med en række anbefalinger til, hvordan vi sikrer danske virksomheder de nødvendige kompetencer – både her og nu og på sigt. Som et svar på, hvordan vi fremtidssikrer vores uddannelser anbefaler rådet, at ‘Computational Thinking’ gøres til en integreret og obligatorisk del af undervisningen på relevante uddannelser – både i folkeskolen, på ungdomsuddannelser, de videregående uddannelser samt på voksen- og efteruddannelsesforløb.

‘Anbefalingen er spot on. Hvis vi skal ruste nutidens børn til fremtidens arbejdsmarked, er vi nødt til at lære dem at være skabende og innovative med teknologi. Det er simpelthen en grundlæggende kompetence for at kunne fungere i et digitalt samfund,’ siger en begejstret Birgitte Hass, adm. direktør i IT-Branchen i en pressemeddelelse.

World Economic Forum har forudsagt, at 65 procent af de børn, der starter i grundskolen nu, vil ende i jobtyper der ikke findes i dag.

’Det handler om at ruste børn med kompetencer til det 21. århundrede. Her er det ikke nok at kunne dansk og engelsk – kodning er fremtidens sprog. Derfor har vi brug for et nyt fag i folkeskolen, der lærer børn at navigere og skabe i en digital virkelighed,’ udtaler Birgitte Hass.

Kodning eller Computational Thinking i skolen handler dog om langt mere and blot at lære et kodesprog.

‘Digitale teknologier udfordrer radikalt den måde vi tænker, forstår og organiserer verden på, og de griber ind i vores samfundsstrukturer juridisk, økonomisk, demokratisk, sundhedsfagligt, videnskabeligt m.v.’ siger Michael E. Caspersen, udviklingschef hos It-vest, ph.d. og grundlægger af Center for Computational Thinking ved Aarhus Universitet.

Michael Caspersen fortsætter: ‘Derfor skal Computational Thinking og informatik være en del af almendannelsen så alle børn og unge uddannes til at være kritiske, kompetente og reflekterede samfundsborgere og til i bredeste forstand at kunne medvirke til at forme også den digitaliserede virkelighed.’

‘Computational Thinking handler forenklet sagt om at kunne forstå, udtænke og designe algoritmer og dermed forstå, hvordan it påvirker os, og hvordan vi kan bruge it som det 21. århundredes mikroskop til at forstå verden og til at finde digitale løsninger på kendte, nye og også meget komplekse problemstillinger,’ siger Michael Caspersen. ‘Personer der ikke forstår præmisserne for digitaliseringen og ikke kan agere algoritmisk i denne, vil i stigende grad være stillet som de, der for århundreder tilbage ikke kunne læse og skrive.’

Lige nu prøves et sådan fag af i praksis i 17. klasser ude på de danske skoler. Projektet Coding Class er iværksat af IT-Branchen i samarbejde Coding Pirates og en række medlemsvirksomheder for at vise, hvordan computational thinking kan integreres i folkeskolen.





Gå til bund
Gravatar #1 - Ni
1. dec. 2016 11:54
Jeg kunne ikke være mere enig, dansk, engelsk, kodning og tysk

udfordringen er så, at folkeskolelære på en god dag kan finde ud at starte en browser og på en dårlig stadig sidder med deres 3310 :-D

I øvrigt ville det fjerne meget af det femine fokus folkeskolen for kritik for at have
Gravatar #2 - kblood
1. dec. 2016 12:17
Det var da på tide man har fået indset dette.

Havde en længere debat med an anden bruger for nogle måneder siden om dette, som mente at det var vigtigere med andre fag som tysk pga kultur forståelse. Vil nu godt nok mene at man kan få mere relevant kultur forståelse i dag med kodning og IT forståelse, for i dag er der en hurtigt voksende kultur på nettet som er global. Noget vigtigere end at lære fransk og tysk som jo ikke engang er på top 5 af mest talte sprog. Burde efterhånden være valgfag vil jeg mene. Folkeskolen skal da også følge med tiden.

Ikke at jeg finder det vigtigt at fjerne tysk, bare hvis man skulle vælge mellem de to.
Gravatar #3 - Useful
1. dec. 2016 13:53
Jeg synes overskriften til artiklen er misvisende.


9 Computational Thinking er en samlebetegnelse for egenskaber, som omfatter nedbrydning af data,
processer og problemer i mindre dele, overholdelse af mønstre og regelmæssigheder i data, identificering
af generelle principper, der genererer mønstre samt udvikling af algoritme design til at løse
problemstillingerne. Computational Thinking dækker dermed et bredt spektrum af kompetencer,
der blandt andet omfatter programmerings- og kodningskompetencer.


bliver til en overskrift "Alle skal lære at kode"
Kunne man ikke efterspørge lidt nuance for en gangs skyld?

Det var lidt det samme da Kblood havde en debat med en "anden bruger". Der blev ting som, at Barack Obama var fortaler for læring om it i skoleregi også lavet om til "Barack er fortaler for kodning som fag" -.-

Med lidt nuance kommer i nok længere.

Gravatar #4 - arne_v
1. dec. 2016 14:42
Suk - nu kører det igen.

Og det er virkeligt børnehave logik.

Alt i fremtiden bliver styret af computere og software altså skal alle lære at programmere.

Det lyder meget plausibelt. Ihvertfald hvis man ikke dykker dybere ned i det.

Vil alle i fremtiden skulle programmere som en del af deres job? Næppe. Der er ingen indikation af at andelen af jobs som kræver programmeringskundskaber vil overstige 10% og det kan sagtens ende med kun at være 5%.

Kan man lære alle folkeskoleelever ægte programmering? Næppe. De vill ikke have de nødvendige uddannelsesmæssige forudsætninger udi matematik, logik, engelsk etc.. Derudover er der en stor del som slet ikke har de nødvendige medfødte evner. Resultatet vil blive en undervisning i programmering som egentligt ikke har noget med programmering at gøre.

Er det nødvendigt at kunne programmere for at kunne bruge og forstå IT på en hensigtsmæssig måde? Næppe. De fleste programmører har ganske vist den forståelse. Men der er altså også mange ikke-programmører som har en god forståelse for tingene. Man skal være meget pessimistisk med hensyn til fremtid UX, hvis man tror at programmerings kunnen er en forudsætning for at kunne bruge IT.
Gravatar #5 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
1. dec. 2016 15:03
#2

Måske er tysk ikke et af de mest talte sprog i verden, men handlekraften bag de 85 mio tyskere er sikkert større end den ene milliard indere ;)
Gravatar #6 - arne_v
1. dec. 2016 15:10
#5

Indiens BNP er større end Tysklands.

Men Indien er ikek et sprog, så BNP for et sprog er større for Tyskland.
Gravatar #7 - Useful
1. dec. 2016 15:12
arne_v (6) skrev:
#5

Indiens BNP er større end Tysklands.

Men Indien er ikek et sprog, så BNP for et sprog er større for Tyskland.


Wooosh.. lyden af en joke der fløj over hovedet på dig. :)
Gravatar #8 - CBM
1. dec. 2016 15:13
#6:

Hvad så med BNP målt per indbygger i hhv. Indien og Tyskland?

Men ja, initiativet hos den gennemsnitlige inder vs den gennemsnitlige tysker
.. der tror jeg næppe at inderen vinder :-)

Southpark.. did I give good customer service kører i hovedet på mig lige nu :-)


Gravatar #9 - arne_v
1. dec. 2016 15:19
CBM (8) skrev:
Hvad så med BNP målt per indbygger i hhv. Indien og Tyskland?


Langt lavere, men jeg vil antage at eksport potentiale afhænger mere af BNP end af BNP per indbygger.

BNP per indbygger vil have stor indflydelse på hvad der kan eksporteres.
Gravatar #10 - CBM
1. dec. 2016 15:26
@arne: ja bl.a. landets BNP men også de generelle omkostninger i det pågældende land samt den kvalitet der leveres

Plus en række andre parametre som jeg sikkert har glemt at nævne
Gravatar #11 - Athinira
1. dec. 2016 16:29
arne_v (4) skrev:
Vil alle i fremtiden skulle programmere som en del af deres job? Næppe. Der er ingen indikation af at andelen af jobs som kræver programmeringskundskaber vil overstige 10% og det kan sagtens ende med kun at være 5%.

Kan man lære alle folkeskoleelever ægte programmering? Næppe. De vill ikke have de nødvendige uddannelsesmæssige forudsætninger udi matematik, logik, engelsk etc.. Derudover er der en stor del som slet ikke har de nødvendige medfødte evner. Resultatet vil blive en undervisning i programmering som egentligt ikke har noget med programmering at gøre.


Nu handler folkeskolen (og gymnasiet for den sags skyld) ikke kun at lære undervise børn, men også inspirere dem til fremtidige jobvalg og karrieremuligheder. At jeg modtog et års kombineret sløjd og metalsløjd-undervisning i min skoletid var jo ikke noget de gjorde for at gøre mig til håndværker - det var noget de gjorde for at få mig til at prøve stoffet af og se om jeg evt. kunne have lyst til at tage en erhvervsuddannelse efter 9. klasse :-)

Og jeg siger ikke dermed at det er en god ide at indføre det i folkeskolen (måske som obligatorisk fag på visse gymnasielle uddannelser?). Jeg siger bare at det er vigtigt ikke kun at tænke på hvad du kan lære børn, men også hvad du kan inspirere dem til :-)
Gravatar #12 - arne_v
1. dec. 2016 16:59
Og endnu et surt opstød fra en gammel gnaven mand:

Simpel regel til at identificere vrøvl sagt af folk der ikke aner noget om programmering: se om der bruges ordet "kodning" - hvis det bruges så er der pæn sandsynlighed for at det enten er en politiker med gode intentioner men ingen viden om emnet eller en (potentiel) offentlig ansat med enten en ikke-IT uddannelse eller en meget blød IT-uddannelse der tjener en høj løn på at give førnævnte politikere en mulighed for at sige at de har gjordt noget.
Gravatar #13 - CBM
1. dec. 2016 17:06
@arne: hvor ville jeg ønske jeg var en af dem med blød uddannelse som kunne tjene fedt på at sige buzzwords til politikerne
Gravatar #14 - Meremad
1. dec. 2016 17:53
Athinira (11) skrev:
arne_v (4) skrev:
Vil alle i fremtiden skulle programmere som en del af deres job? Næppe. Der er ingen indikation af at andelen af jobs som kræver programmeringskundskaber vil overstige 10% og det kan sagtens ende med kun at være 5%.

Kan man lære alle folkeskoleelever ægte programmering? Næppe. De vill ikke have de nødvendige uddannelsesmæssige forudsætninger udi matematik, logik, engelsk etc.. Derudover er der en stor del som slet ikke har de nødvendige medfødte evner. Resultatet vil blive en undervisning i programmering som egentligt ikke har noget med programmering at gøre.


Nu handler folkeskolen (og gymnasiet for den sags skyld) ikke kun at lære undervise børn, men også inspirere dem til fremtidige jobvalg og karrieremuligheder. At jeg modtog et års kombineret sløjd og metalsløjd-undervisning i min skoletid var jo ikke noget de gjorde for at gøre mig til håndværker - det var noget de gjorde for at få mig til at prøve stoffet af og se om jeg evt. kunne have lyst til at tage en erhvervsuddannelse efter 9. klasse :-)

Og jeg siger ikke dermed at det er en god ide at indføre det i folkeskolen (måske som obligatorisk fag på visse gymnasielle uddannelser?). Jeg siger bare at det er vigtigt ikke kun at tænke på hvad du kan lære børn, men også hvad du kan inspirere dem til :-)


Lige præcis. Jeg føler ofte, at folk misforstår meningen med folkeskolen. At ligge et meget basalt fagligt/kulturelt grundlag og give eleverne mulighed for at finde ud af, hvad de finder interessant. De er de færreste jeg kender, som kunne tysk, fransk eller et andet sprogfag særligt godt, da de gik ud af folkeskolen.
Gravatar #15 - kblood
1. dec. 2016 20:39
#14 Nemlig, burde ikke være svært at forstå. Det er egentlig også lidt som matematik, det er måske mange som ikke brugere mere end simpel regning, men det er stadigt nyttigt med en generel forståelse.

Da IT kun kommer til at få større og større indflydelse og betydning i fremtiden så er der gode chance for at man selv hvis man ikke selv koder, så arbejder sammen med folk som koder, og der kan det sådan set også være nyttigt at forstå lidt om hvad de egentlig laver. Så vidt jeg ved har det da vidst sig at være gavnligt at folk som f.eks. skal være leder for programmøre også ved lidt om hvad de laver.

Men mest af alt, så er det også det at folkeskolen jo netop mest er der for at børn skal have en bedre chance for at vide hvad de vil med deres liv. Det er da ikke fordi man forventer at virksomheder begynder at hyre dem der lige er blevet færdige med folkeskolen.
Gravatar #16 - Useful
1. dec. 2016 21:27
Meremad (14) skrev:

Lige præcis. Jeg føler ofte, at folk misforstår meningen med folkeskolen. At ligge et meget basalt fagligt/kulturelt grundlag og give eleverne mulighed for at finde ud af, hvad de finder interessant. De er de færreste jeg kender, som kunne tysk, fransk eller et andet sprogfag særligt godt, da de gik ud af folkeskolen.


Hvilket vel lige netop er grunden til, at vi ikke skal snakke om "kodning" men om, som kilden gør, information og kommunikations teknologi.

Kom lidt bredt omkring det hele, og jeg tror du styrke børnenes muligheder men koger man det ned til "kodning" hver gang nogen nævner noget med IT, så skævvrider man formålet med folkeskolen, og sætter en stor fed stopklods for den naturlige udvikling i samfundet.

Se bare på denne tråd f.eks. Så meget godt kan kendskab til IT gøre, men intet andet end kodning fylder i snakken.. Hvorfor?

Vi har brug for at gøre børnene, og de unge, fortrolige med brugen af IT, ikke til eksperter i specifikke emner inden for IT.
Gravatar #17 - arne_v
2. dec. 2016 03:38
Athinira (11) skrev:
Nu handler folkeskolen (og gymnasiet for den sags skyld) ikke kun at lære undervise børn, men også inspirere dem til fremtidige jobvalg og karrieremuligheder.


Meremad (14) skrev:
Jeg føler ofte, at folk misforstår meningen med folkeskolen. At ligge et meget basalt fagligt/kulturelt grundlag og give eleverne mulighed for at finde ud af, hvad de finder interessant.


kblood (15) skrev:
Da IT kun kommer til at få større og større indflydelse og betydning i fremtiden så er der gode chance for at man selv hvis man ikke selv koder, så arbejder sammen med folk som koder, og der kan det sådan set også være nyttigt at forstå lidt om hvad de egentlig laver.


Udmærkede argumenter.

Men de bygger på en antagelse om at den undervisning i programmering i folkeskolen vil have et indhold som bare tilnærmelsesvist matcher rigtig programmeing.

Det er jeg meget skeptisk overfor.

Gravatar #18 - kblood
2. dec. 2016 10:27
#17 Jeg havde undervisning i kodning imens jeg gik i folkeskolen. i 3. eller 4. klasse vil det måske bare være visuel kodning, men derefter burde de også kunne lave noget egentlig kodning.

Det gælder bare om at skabe forståelse for sprogets opbygning. Hvilke variabler der findes og hvordan man bruger klasser og funktioner eller metoder.

Useful (16) skrev:
Se bare på denne tråd f.eks. Så meget godt kan kendskab til IT gøre, men intet andet end kodning fylder i snakken.. Hvorfor?

Vi har brug for at gøre børnene, og de unge, fortrolige med brugen af IT, ikke til eksperter i specifikke emner inden for IT.

Selve det at have IT forståelse, den del har man da heldigvis fået nogenlunde ind i folkeskolen. Det kunne da måske blive bedre, men det bliver det da også ved at have programmering som et fag. Der er allerede visuel kodning som en del af undervisningen i dag. Du lyder ikke til at have fuldt med i hvad der er sket i folkeskolen de sidste par år.
Gravatar #19 - Useful
2. dec. 2016 12:51
kblood (18) skrev:

Selve det at have IT forståelse, den del har man da heldigvis fået nogenlunde ind i folkeskolen. Det kunne da måske blive bedre, men det bliver det da også ved at have programmering som et fag. Der er allerede visuel kodning som en del af undervisningen i dag. Du lyder ikke til at have fuldt med i hvad der er sket i folkeskolen de sidste par år.


Et eller andet sted håber jeg lidt du prøver at tage pis på mig.

kblood (18) skrev:
Selve det at have IT forståelse, den del har man da heldigvis fået nogenlunde ind i folkeskolen.


Det er lige netop det kilden efterspørger, men det har du så åbenbart vurderet er tilstrækkeligt dækket, og fokus bør derfor specifikt være programmering/kodning.

Kilden er ikke enig dog. Giv den et kig, okay?

kblood (18) skrev:
Du lyder ikke til at have fuldt med i hvad der er sket i folkeskolen de sidste par år.


Du fuldstændig ignorer det jeg siger for at antaste min viden om folkeskolen? Har du overhovedet læst kilden, eller gik du i selv sving da du læste overskriften?

kblood (18) skrev:
men det bliver det da også ved at have programmering som et fag.


Ja det siger du.. gentagende gange. Lidt som om du er ude af stand til at forholde dig til IKT uden at det skal være kodning og programmering.
kblood (18) skrev:
Der er allerede visuel kodning som en del af undervisningen i dag


nå? Hvordan relatere det til hvad jeg sagde, overhovedet?

Kilden efterspørger et bredt spektrum af kompetencer men du vil død og pine koge det ned til kodning og programmering uanset hvor usammenhængende det fremstår.

Må man gætte, du arbejder selv med kodning?
Gravatar #20 - Meremad
2. dec. 2016 18:37
Useful (16) skrev:
Meremad (14) skrev:

Lige præcis. Jeg føler ofte, at folk misforstår meningen med folkeskolen. At ligge et meget basalt fagligt/kulturelt grundlag og give eleverne mulighed for at finde ud af, hvad de finder interessant. De er de færreste jeg kender, som kunne tysk, fransk eller et andet sprogfag særligt godt, da de gik ud af folkeskolen.


Hvilket vel lige netop er grunden til, at vi ikke skal snakke om "kodning" men om, som kilden gør, information og kommunikations teknologi.

Kom lidt bredt omkring det hele, og jeg tror du styrke børnenes muligheder men koger man det ned til "kodning" hver gang nogen nævner noget med IT, så skævvrider man formålet med folkeskolen, og sætter en stor fed stopklods for den naturlige udvikling i samfundet.

Se bare på denne tråd f.eks. Så meget godt kan kendskab til IT gøre, men intet andet end kodning fylder i snakken.. Hvorfor?


Vi har brug for at gøre børnene, og de unge, fortrolige med brugen af IT, ikke til eksperter i specifikke emner inden for IT.


Jeg er enig med dig, men som jeg husker mine IT-timer da jeg gik i folkeskole, blev vi fortalt, hvordan man tændte en computer, navigerede rundt på dem og blev kyndige med PC. Det var allerede noget jeg dengang godt kunne finde ud af, så jeg lærte absolut intet. Og nu 8 år efter nytter det jo slet ikke noget, at man forklarer eleverne hvordan man navigerer rundt på en computer, da alle fra 2-3 klasse og op ved, hvordan man bruger en computer.

Det ville da været mere interessant, relevant og brugbart, at børnene fik kendskab til, hvad programmering og kodning er, hvad det benyttes til og i det hele taget få et indblik i hvor stor en del kodning og programmering har i alles hverdag nu om dage. Om du så ikke lærer at kode har du større forståelse for, hvad der er årsag til mange ting.

Gravatar #21 - Useful
2. dec. 2016 18:47
Meremad (20) skrev:


Det ville da været mere interessant, relevant og brugbart, at børnene fik kendskab til, hvad programmering og kodning er, hvad det benyttes til og i det hele taget få et indblik i hvor stor en del kodning og programmering har i alles hverdag nu om dage. Om du så ikke lærer at kode har du større forståelse for, hvad der er årsag til mange ting.



Helt enig, men der er bare så meget mere i Information og kommunikations teknologi end lige det, hvorfor det, meget naturligt, ikke bør fylde mest.



Gravatar #22 - kblood
2. dec. 2016 19:04
#19 Har du selv læst artiklen?

"Computational Thinking dækker dermed et bredt spektrum af kompetencer,
der blandt andet omfatter programmerings- og kodningskompetencer. "

Du mener at altså at der slet ikke ligges op til at der skal kodes i folkeskolen? Det jeg forventer er at man laver et fag, lidt ligesom da man engang havde "EDB" som et fag, så et lidt større fag hvor folk lærer om IT generelt, og det vil jo netop ikke være specielt bredt hvis ikke det også indeholder kodning.

Man har jo allerede gjort en del for at få noget grundliggende IT forståelse ind i folkeskolen, det man efterspørger her er en del mere end bare det mest grundliggende. De lærer jo altså allerede at tænde en computer, og som sagt har man også allerede visual programming i flere fag.

Det som man vil ind på her er at det man lærer indenfor IKT er jo netop at gøre det bredere og dybere. Det betyder blandt andet kodning, fordi det er ret grundlæggende for at kunne forstå resten. Det hjælper jo med at forstå hvordan data rent faktisk opbevares, hvordan det behandles osv.

Du lyder ikke selv til at kode, det ville da kunne forklare din modstand imod det her.
Gravatar #23 - Useful
2. dec. 2016 19:40

kblood (22) skrev:
Du mener at altså at der slet ikke ligges op til at der skal kodes i folkeskolen?

Det har jeg vist aldrig sagt.

Det jeg mener er at kodning og programmering kun er en lille del af det som efterspørges, og videre mere, at kodning kun behøves løst berørt i folkeskole regi, fordi der er tale om et løft hvor også erhvervsuddannelser/de videregående skal biddrage, ved at gå mere i dybden med de kompetencer som erhvervslivet efterspørge.

kblood (22) skrev:
Man har jo allerede gjort en del for at få noget grundliggende IT forståelse ind i folkeskolen, det man efterspørger her er en del mere end bare det mest grundliggende


Så du har altså ikke læst kilden? Om der er gjort meget allerede eller ej, laver ikke om på kildens vurdering om, at der er langt vej endnu. Det der efterspørges, efterspørges igennem hele uddannelses livet.

Så kan du, helt subjektiv, være uenig med dem. Men at sige kilden taler om at skulle gå i dybden i folkeskolen fordi man allerede har gjort nok for den grundlæggende it forståelse, er vist noget du helt selv finder på.

Som jeg sagde før, folkeskolen skal løst berøre de forskellige aspekter, for at give de bredeste muligheder i fremtiden uddannelses og karriere valg.

kblood (22) skrev:
Det som man vil ind på her er at det man lærer indenfor IKT er jo netop at gøre det bredere og dybere.


Igennem hele uddannelses livet. Så naturligvis er det ikke folkeskolen der skal stå for dybden, men bredden.

kblood (22) skrev:
Det betyder blandt andet kodning, fordi det er ret grundlæggende for at kunne forstå resten.

Mjah, mon dog.

Selvfølgelig indeholder IKT også kodning, men at sige kodning er grundlæggende for at forstå resten er noget vås, især på folkeskole niveau.

kblood (22) skrev:
Du lyder ikke selv til at kode, det ville da kunne forklare din modstand imod det her

Min modstand er overfor ønsket om at lave den danske folkeskole om til en erhvervsuddannelse for it sektoren.

Men svar da lige, arbejder du eller arbejder du ikke med kodning?



Gravatar #24 - kblood
3. dec. 2016 00:17
#23 Du er jo umulig at debattere med. Det er jo ikke for sjov at Computational Thinking også kræver man kommer ind på kodning og programmering.

Dette har da intet at gøre med at gøre det til en erhvervsuddannelse, det er om at give eleverne bedre og bredere forståelse for IT også. Det må jo anses i dag som værende utrolig udbredt, og folkeskolen skal jo prøve at forberede eleverne så de har en idé om hvad de vil tage af uddannelse efter folkeskolen.

At kodning kommer med i undervisningen, gør den jo allerede der dybere. Det er ikke det samme som at begynde at forstå hvordan Facebook eller Google fuldt ud hænger sammen, men det er mere end at tænde computeren og søge på nettet og bruge Office pakken. Så bare det at programmering og kodning bliver en del af det taler da selvfølgelig om at gå mere i dybden med det, for så vil man nok komme ind på ting som hvordan en hjemmeside er opbygget og / eller hvordan man skriver et simpelt program og måske får en computer til at udføre et regnestykke eller hvad det nu ellers kan være.

Ja, jeg arbejder da med kodning, men det at du ikke mener at kodning er ret vigtigt for at kunne få en dybere forståelse for IKT synes jeg får det til at lyde som at du ikke koder?
Gravatar #25 - CableCat
3. dec. 2016 09:23
Udskift tysk med programmering, både i folkeskolen og gymnasiet.
Gravatar #26 - Meremad
4. dec. 2016 11:13
CableCat (25) skrev:
Udskift tysk med programmering, både i folkeskolen og gymnasiet.

Hvorfor fjerne tysk? Erhvervsmarkedet skriger efter tyskkyndige folk?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login