mboost-dp1

Flickr - Franco Folini
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Man kan jo kun undre sig over om folk der smide penge i sådan noget har sat sig ind i problematikken ved at bruge brint i bilen på nuværende tidspunkt. For som det ser ud nu er det da fuldstændig ligegyldigt.
#1 er mindre forstående overfor hvorfor filan de har valgt at tage lægge den i Thy, når de ikke rigtig har noget at bruge den til deroppe...
#2
Fordi Brint forurener mere end benzin gør, på den måde vi får vores energi i vores el-net idag. Så det har slet ikke noget med brint at gøre men med vores el sammensætning.
Så når vi opbygger vores samfund på ”kraftværker” der ikke udleder CO2, så kan vi lave brint så vores biler heller ikke udleder.
Fordi Brint forurener mere end benzin gør, på den måde vi får vores energi i vores el-net idag. Så det har slet ikke noget med brint at gøre men med vores el sammensætning.
Så når vi opbygger vores samfund på ”kraftværker” der ikke udleder CO2, så kan vi lave brint så vores biler heller ikke udleder.
#5 er du nu også helt sikker på det?
jeg ved godt man bruger strøm til at lave brinten og ja, det forurener at lave strøm, transportere strøm giver spild og det er ikke en 100% konvertering af energi når man skaber brint og ilt. og transporten af brint også er energi krævende. men det ændre ikke på at et stort moderne kulkraftværk er meget effektivt (+centralt filter). LANGT mere end en normal bil. Der er evt energi fra affalds forbrænding og noget strøm kommer i stigende grad fra grønne kilder.
hvis nu selve tank stationen er pladseret hvor den er fordi det er ved deres brint fremstilings anlæg så er transporten af brint ude af ligningen.
benzin bilerne kom jo ikke på markedet i en lupo variant som det første. og nu er hele ideen jo at have et alternativ til fossil brændstof hvis der ikke er mere på et tidspunkt (+ mindre udslip i byer)
men personligt så jeg også hellere vi udviklede ordentlige kondensatorer/svinghjul/batterier og kørte direkte på el, hvertfald til al normal by/nærkørsel og så evt have en hybrid funktion til lange ture.
jeg ved godt man bruger strøm til at lave brinten og ja, det forurener at lave strøm, transportere strøm giver spild og det er ikke en 100% konvertering af energi når man skaber brint og ilt. og transporten af brint også er energi krævende. men det ændre ikke på at et stort moderne kulkraftværk er meget effektivt (+centralt filter). LANGT mere end en normal bil. Der er evt energi fra affalds forbrænding og noget strøm kommer i stigende grad fra grønne kilder.
hvis nu selve tank stationen er pladseret hvor den er fordi det er ved deres brint fremstilings anlæg så er transporten af brint ude af ligningen.
benzin bilerne kom jo ikke på markedet i en lupo variant som det første. og nu er hele ideen jo at have et alternativ til fossil brændstof hvis der ikke er mere på et tidspunkt (+ mindre udslip i byer)
men personligt så jeg også hellere vi udviklede ordentlige kondensatorer/svinghjul/batterier og kørte direkte på el, hvertfald til al normal by/nærkørsel og så evt have en hybrid funktion til lange ture.
Hvad er prisen mon på dette?? Hvis det bare er halvt så dyrt som benzin er der da store muligheder i det:)
Rapsolie er måske co2 neutralt, men det forurener stadigvæk, plus der forsvinder store landområder der kunne have været brugt til fødevarer.
på samme måde som usa's gigantiske opkøb af majs til brændstof ødelægger balancen i lande som mexico, der bruger store mængder af majs i deres mad - og som resultat skal betale langt større priser for maden.
der er ikke nogle smutveje pt til bedre og renere brændstof, de har alle store negative konekvenser.
ellers skulle hele energisektoren ihvertfal omlægges til vedvarende energi. og det virker det ikke som om der er mange, der er interresseret i.
på samme måde som usa's gigantiske opkøb af majs til brændstof ødelægger balancen i lande som mexico, der bruger store mængder af majs i deres mad - og som resultat skal betale langt større priser for maden.
der er ikke nogle smutveje pt til bedre og renere brændstof, de har alle store negative konekvenser.
ellers skulle hele energisektoren ihvertfal omlægges til vedvarende energi. og det virker det ikke som om der er mange, der er interresseret i.
i danmark omlægger de produktionen til raps af flere grunde. en er fordi de ikke får så meget for mad afgrødre som raps (naturlig markedets økonomi, de laver hvad der kan betale sig) og en anden er for at rotere mellem hvad de dyrker på markerne. hvis de plantede de samme afgrødre år ud og år ind vil jorden til sidst være ubruglig til landbrug.
men det vil ikke sige at vi løber tør for mad. hvertfald ikke med nuværende landbrug.
men det vil ikke sige at vi løber tør for mad. hvertfald ikke med nuværende landbrug.
#5 Din påstand er da helt i skoven...har du noget saglig dokumentation for den horrible påstand? Vil du så også mene at det sviner mindre hvis alle folk bruger eget oliefyr i stedet for fjernvarme?
Et kraftvarmeværk trækker væstentlig mere energi ud af brændslet end en benzin/dieselmotor nogensinde vil kunne gøre. Desuden er filtreringen af restprodukter væsentligt bedre end et partikelfilter på en bil.
Og lad os slet ikke snakke om den "gratis" brændsel som affald og halm er - og her er halmen CO2-neutral - præcis som den producerede brint er.
Naturligvis er der spildt energi undervejs og det koster også noget forurening at flytte brinten. På sigt vil det dog være fornuftigt at prducere brinten ved hjælp af strøm fra vedvarende energi.
Så skal vi selvfølgelig også lige have brintlastbiler der flytter brinten til tankstationer, så ser fremtiden noget lysere ud end i vores olieforpestede verden :)
Og til de der tvivler på brint: I Holland kører mange bybusser på brint. Og det duer!
Et kraftvarmeværk trækker væstentlig mere energi ud af brændslet end en benzin/dieselmotor nogensinde vil kunne gøre. Desuden er filtreringen af restprodukter væsentligt bedre end et partikelfilter på en bil.
Og lad os slet ikke snakke om den "gratis" brændsel som affald og halm er - og her er halmen CO2-neutral - præcis som den producerede brint er.
Naturligvis er der spildt energi undervejs og det koster også noget forurening at flytte brinten. På sigt vil det dog være fornuftigt at prducere brinten ved hjælp af strøm fra vedvarende energi.
Så skal vi selvfølgelig også lige have brintlastbiler der flytter brinten til tankstationer, så ser fremtiden noget lysere ud end i vores olieforpestede verden :)
Og til de der tvivler på brint: I Holland kører mange bybusser på brint. Og det duer!
Ja det er da en god ide med brintbiller. Udleder ikke så mange giftige gasser i byerne. Udleder heller ikke CO2. Men ja det er sandt at man skal bruge strøm til at lave det. Så ville det være smart hvis man snart havde fusions kræftværker så ville det være mega milijøvenligt både at bruge strøm og køre i biller men det er nok ret meget ønsketænkning.
#18 "brændt".. men jo. når det har været en tur gennem brændselscellen der ikke har noget med forbrænding i den gamle forstand. så er det vand der kommer ud. men brint er blot et energi medie. det er ikke noget man kan høste et sted og så bruge i bilen som raps olie/fosil olie.
det er noget man får ved at omdanne vand til brint+ilt med elektricitet der er skabt på traditionel vis ved forbrænding af fosilt brændstof normalt.
skidt med at bilen tøffer rundt og spytter vand ud og ser super futuristic ud. hvis det er et stort tudegrimt olie slugende co2 og forurenings spydende anlæg der skaffer strømmen til at lave brinten med.
derfor jeg ville ønske man fik gang i noget mere vedvarende energi , ikke kun vind, men sol vand og varme energi så man kan skære drastisk i el produktion fra tranditionelle kilder. og så ville jeg gerne have elbiler som standard. så spare man et fordyrende mellem led. nemlig springet fra el til brint til el igen.
sure. brint/hybrid til lange ture på motorvej er nok en god erstatning. men om nogle år (10-20) vil batteri eller super kondensator teknologi være god nok til alle by køretøjer.
det var så min midnats rant med masser stavefejl og ingen rediger knap! hahaha
det er noget man får ved at omdanne vand til brint+ilt med elektricitet der er skabt på traditionel vis ved forbrænding af fosilt brændstof normalt.
skidt med at bilen tøffer rundt og spytter vand ud og ser super futuristic ud. hvis det er et stort tudegrimt olie slugende co2 og forurenings spydende anlæg der skaffer strømmen til at lave brinten med.
derfor jeg ville ønske man fik gang i noget mere vedvarende energi , ikke kun vind, men sol vand og varme energi så man kan skære drastisk i el produktion fra tranditionelle kilder. og så ville jeg gerne have elbiler som standard. så spare man et fordyrende mellem led. nemlig springet fra el til brint til el igen.
sure. brint/hybrid til lange ture på motorvej er nok en god erstatning. men om nogle år (10-20) vil batteri eller super kondensator teknologi være god nok til alle by køretøjer.
det var så min midnats rant med masser stavefejl og ingen rediger knap! hahaha
I glemmer vist en vigtig detalje: energi udnyttelsen af brint kontra benzin.
Jeg kan ikke huske de præcise tal, men der er STOR forskel.
DTU har lavet en bil der vejer ca det samme som en knallert 45. Den kunne køre over 600 kilometer på 1 liter brint, og prisen på 1 liter brint er ca 20 kroner. Altså vil det svare til at en knallert på alm. benzin kørte 300kilometer på literen, svarende til ca 6 gange så meget (eller 3 gange så meget ifølge VW lupo folkene) som i dag. Og hvis så forureningen fra brint produktion (hvilket den ikke er) var lige så forurenende som olie afbrænding, vil du stadigt nedsætte dit CO2 forbrug med 3-6 gange.
Selvfølgeligt vil vedvarende energi som vindenergi, solenergi og vandkraft være bedre, men selvom Danmark er verdensmestre i vindenergi får vi stadigvæk kun 20% af vores strøm fra vindmøller. Vi lever i et kapitalistisk samfund på godt og ondt, og det ER dyrere at producere en KWh med vindenergi end med konventionel kulkraft. Vil du til at betale dobbelt så meget i elregning? Nope, og derfor forurener vi så meget som vi gør.
Og det er ikke et spørgsmål om synspunkter og idealogi. Faktum er at vi ikke allesammen spiser økologisk, ikke alle sammen cykler til arbejde, og ikke alle sammen betaler dobbelt elregning. Vi spiller computer, som bruger strøm, og dermed forurener, og som er produceret i lande hvor de smider kemikalier i floderne.
Hvis i virkeligt vil gennemføre en komplet miljøvenlig reformation, så kan i godt vinke forvel til ca 80-90% af alle jeres luksus ting derhjemme.
Selv en lille forbedring (jeg synes den er stor) i forhold til olie/benzin er gavnlig for miljøet, og den her koster faktisk ikke ekstra. Lad os da være enormt glade for det istedet for at brokke os over at det kun forbedrer lidt. Alting hjælper!
Jeg kan ikke huske de præcise tal, men der er STOR forskel.
DTU har lavet en bil der vejer ca det samme som en knallert 45. Den kunne køre over 600 kilometer på 1 liter brint, og prisen på 1 liter brint er ca 20 kroner. Altså vil det svare til at en knallert på alm. benzin kørte 300kilometer på literen, svarende til ca 6 gange så meget (eller 3 gange så meget ifølge VW lupo folkene) som i dag. Og hvis så forureningen fra brint produktion (hvilket den ikke er) var lige så forurenende som olie afbrænding, vil du stadigt nedsætte dit CO2 forbrug med 3-6 gange.
Selvfølgeligt vil vedvarende energi som vindenergi, solenergi og vandkraft være bedre, men selvom Danmark er verdensmestre i vindenergi får vi stadigvæk kun 20% af vores strøm fra vindmøller. Vi lever i et kapitalistisk samfund på godt og ondt, og det ER dyrere at producere en KWh med vindenergi end med konventionel kulkraft. Vil du til at betale dobbelt så meget i elregning? Nope, og derfor forurener vi så meget som vi gør.
Og det er ikke et spørgsmål om synspunkter og idealogi. Faktum er at vi ikke allesammen spiser økologisk, ikke alle sammen cykler til arbejde, og ikke alle sammen betaler dobbelt elregning. Vi spiller computer, som bruger strøm, og dermed forurener, og som er produceret i lande hvor de smider kemikalier i floderne.
Hvis i virkeligt vil gennemføre en komplet miljøvenlig reformation, så kan i godt vinke forvel til ca 80-90% af alle jeres luksus ting derhjemme.
Selv en lille forbedring (jeg synes den er stor) i forhold til olie/benzin er gavnlig for miljøet, og den her koster faktisk ikke ekstra. Lad os da være enormt glade for det istedet for at brokke os over at det kun forbedrer lidt. Alting hjælper!
#20
PRaecis!
#Topic
Godt at se at de saetter gang i udvikling..
Man kan undre sig lidt over placeringen, men der kommer vel flere stationer rundt omkring.
Nu skal vi bare have lavet nogle biler der kan koere paa det, saa skal der nok ske noget.
#5
Har du overvejet at ved at brint bliver mere udbredt, saa vil der vaere langt stoerre incitament til at lave mindre forurenende kraftvaerker?
PRaecis!
#Topic
Godt at se at de saetter gang i udvikling..
Man kan undre sig lidt over placeringen, men der kommer vel flere stationer rundt omkring.
Nu skal vi bare have lavet nogle biler der kan koere paa det, saa skal der nok ske noget.
#5
Har du overvejet at ved at brint bliver mere udbredt, saa vil der vaere langt stoerre incitament til at lave mindre forurenende kraftvaerker?
#20 man har også lavet elbiler der kan køre tværs hen over australien. problemet med at bruge disse experimentelle biler som sammenligning er at det er super lette biler hvor intet overholder sikkerheds bestemmelser og ej heller har en disse af den luksus du ville forvente af en ford T model.
ja du kan køre langt på literen hvis din bil er lavet af staniol og stålwire. men der FINDES brint biler og de har netop problemer med hvor langt de kan køre fordi brint opbevaring ikke skal være superkølet eller trykflasker som kan være farlige osv.
men jeg glæder mig til den dag der findes et lagermedie til brinten så det er nemt hurtigt og ufarligt at tanke og benytte. (og som ikke kræver konstant køling/opvarmning.
ja du kan køre langt på literen hvis din bil er lavet af staniol og stålwire. men der FINDES brint biler og de har netop problemer med hvor langt de kan køre fordi brint opbevaring ikke skal være superkølet eller trykflasker som kan være farlige osv.
men jeg glæder mig til den dag der findes et lagermedie til brinten så det er nemt hurtigt og ufarligt at tanke og benytte. (og som ikke kræver konstant køling/opvarmning.
Som del af udviklingsteamet bag denne tankstation kan jeg sige følgende:
Placering af tankstationen knytter sig til et forprojekt om infrastrukturen omkring brintsamfundet.
Selvfølgelig udvkler man ikke bare tankstationer og biler til brint uden at have en vision om hvordan det hele hænger sammen. Til de der har lyst til at vide lidt mere om baggrunden for brintsamfundet ud fra H2 Logic, se
http://www.minihydrogen.dk/catalog/learn.php
(Håber ikke det er for meget reklame i en post)
Placering af tankstationen knytter sig til et forprojekt om infrastrukturen omkring brintsamfundet.
Selvfølgelig udvkler man ikke bare tankstationer og biler til brint uden at have en vision om hvordan det hele hænger sammen. Til de der har lyst til at vide lidt mere om baggrunden for brintsamfundet ud fra H2 Logic, se
http://www.minihydrogen.dk/catalog/learn.php
(Håber ikke det er for meget reklame i en post)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.