mboost-dp1

Folketinget

Danmark får ny videnskabsminister

- Via Computerworld DK - , redigeret af Emil

I går aftes meddelte forsvarsminister Søren Gade, at han trækker sig tilbage fra sin ministerpost på baggrund af den megen uro, der har været omkring hans person den seneste tid. Det har udløst en større rokade i regeringen, der blandt andet betyder, vi får en ny videnskabsminister.

Det bliver ikke en nuværende person i regeringen, som får posten, men i stedet den 45-årige Charlotte Sahl-Madsen, der med udnævnelsen skifter en stilling som administrerende direktør for Universe Fonden (Danfoss Universe) ud med ministertaburetten.

Den nye videnskabsminister har tidligere siddet som direktør for Danfoss Universe, ligesom hun har været udviklingschef i Lego og været direktør for Glasmuseet i Ebletoft.

Den politiske erfaringer strækker sig til et par politisk udnævnte poster, men ellers er Sahl-Madsen ny på området. Selv var hun meget overrasket, da hun fik tilbudt stillingen, men takkede altså ja og blev i den forbindelse medlem af Det Konservative Folkeparti.





Gå til bund
Gravatar #1 - Fjolle
23. feb. 2010 12:13
Yay!

Sander RAUS!
Gravatar #2 - Tiwaz
23. feb. 2010 12:17
Var det ikke bedre at upege en person, der rent faktisk havde med videnskab at gøre - frem for en, der ultimativt beskæftiger sig med bundlinjer?

Ah, who am I kidding, det nuværende politiske landskab dikterer jo nærmest at man holder kompentente personer væk fra magten, til fordel for interne hierarki- og karrierebevægelser. *host* Helge Sander *host* Brian "Klaphat" Mikkelsen *host* Ulla Tørnæs *host* kunne blive ved... Og nej, det er ikke bedre på den røde side.
Gravatar #3 - -N-
23. feb. 2010 12:26
Hun lyder som en kompetent minister.

Nu er jeg ikke særlig borgerlig, men synes virkelig at venstre nye tendens til hente kvalificeret ministre ind fra erhvervslivet er et positivt tiltag.

Jeg altid ment at MF'er har levet i en isoleret verden og ofte ikke har nogen erhvervserfaring og tilmed har en meget spinkel viden inden for deres ministerområder, eller bare en afsluttet og relevant uddannelse. Den slags ministre burde banlyses, de famler sig rundt i mørke og spilder skatteydernes penge på grund af deres mange kompetencer.

Folketinget og ministerposter har siden starten lugtet langt væk af nepotisme og det er altså et land de skal køre, ikke en børnehave.

Ingen faglig kompetence, ingen ministerpost, det burde være reglen snare end undtagelsen.

Ingen virksomhedder ville ansætte de fleste ministre i samme ansvarsfulde stillingerne og det burde statsministeren altså reflektere over. Men nu har vi trossalt to kvalificeret ministre, det er jo en begyndelse.

#2 Øhhh... Har du læst andet end overskriften? Google lige udviklingschef i lego igen og Universe Fonden, hvis hovedområde beskriver hele stillingen som videnskabsminister.
Gravatar #4 - Regus
23. feb. 2010 12:27
en 45-årig videnskabsminister er det ikke lidt som at købe 8086'ere ind til staten? :p
Gravatar #5 - f-style
23. feb. 2010 12:34
Tror da det kun kan blive end det vi har set med brian mikkelsen.

Håber at hun har meget at bidrage med, har nogle fornuftige meninger og kommer med relevante og realistiske bud på de udfordinger de skal løses.

Ud fra hendes baggrund ser det ud til at hun ihvertfald har arbejdet meget indenfor området så det er jo kun godt.
Gravatar #6 - Jawa Striker
23. feb. 2010 12:45
Tænk at der endelig kommer en minister på som virker til at vide noget om de emner der bliver fremsat. Hendes CV passer godt sammen. Hun har den erfaring der er nødvendig for en post som denne.
Gravatar #7 - webwarp
23. feb. 2010 12:52
Ny ? Burde stå "får en" .. Sander må siges at have været så anonym som det er muligt.. Jeg kan ikke komme på én ting han har budt ind på, godt med frisk blod på denne vigtige post!
Gravatar #8 - zin
23. feb. 2010 12:53
Var det ikke hende der sagde: "Nu skal vi ændre noget - Bare noget!" til IT-afdelingen, hvortil IT-chefen spørger: "Hvorfor?", og svaret lød: "Fordi vi KAN!"?
Eller er det bare en skrøne.
Gravatar #9 - mvoigt27
23. feb. 2010 12:55
L RON HARALD ble æ fisseminister...............
Gravatar #10 - webwarp
23. feb. 2010 12:57
#8 fortæl du os det, hvor har du det fra ? Men ændring/handling er da så sandelig også det, der skal til nu efter Sanders tomme ord med DK i IT-føretrøjen..
Gravatar #11 - Orange
23. feb. 2010 13:01
-N- (3) skrev:
Hun lyder som en kompetent minister.


Hun lyder som om det bliver mere af samme skuffe: produktivitet målt i kvantificerbar effektivitet, uden skelen til de andre aspekter af begrebet videnskab. Hvis det ikke udmønter sig i et patent, så er det ikke videnskab den siddende regering interesserer sig for.

Men ja, det er vel bedre end transportministeriet, hvor levetiden i snit er 6 måneder for en ny minister, og hvor den nyeste er ekspert i landbrug, fiskeri og fødevarer...
Gravatar #12 - Tutti
23. feb. 2010 13:04
Kvinder og teknik kaos og pernik o.O!
Gravatar #13 - Billy Blaze
23. feb. 2010 13:14
Det første man tænker er at det er godt med noget nyt blod. Helge Sander var virkelig kørt træt og han var simpelthen ikke kompetent nok. Det næste man så tænker er godt det ikke blev Brian Mikkelsen. Hans mål er åbenbart at nå igennem alle ministerposter. Den mand ødelægger alt hvad han rører ved. Nu er det blevet sagt og jeg vil ikke dvæle mere ved fortiden eller snakke om andre ministerposter(ligemeget hvor inkompetente de folk nu er som er blevet valgt)

Det er som sagt positivt med nyt blod, men jeg er nu lidt bange for at Charlotte Sahl-Madsen enten bliver for anonym eller også kommer til at blive for aktiv på den dårlige måde. I ved, laver en masse unødvendige tiltag bare for at lave noget. Det kan også godt blive et problem at hun overhovedet ingen politisk erfaring har. Det er som regel bedst at ministre både har politisk erfaring og så erhvervserfaring. Ellers kan det ende med at hun skal bruge de første år på at "lære" at blive minister, ligesom Helge Sander skulle bruge de første år på at lære at tænde en PC.

Personligt synes jeg at IT er så stort et område at det fortjener sit eget ministerium og at man bør have en minister som er fagligt god nok til at stå i spidsen for Danmarks IT m.m. Det nytter simpelthen ikke noget at have en i spidsen som knap nok kan tænde en PC. I næsten alle andre fag er det mest optimalt at have en leder som ved hvad vedkommende har med et gøre.
Gravatar #14 - snesman
23. feb. 2010 13:17
Lad os nu se om der sker så meget. Hun er bestemt ikke den første minister, der risikerer at lære på den hårde måde, hvem der bestemmer politikken. (Altså DF)
Gravatar #15 - -N-
23. feb. 2010 13:25
#11 Men det er jo så et mål den borgerlige del af befolkning mener er et tilstrækkeligt udtryk for landets viden :-/

For at være ærlig, så synes jeg at hendes kompetencer inden for formidling af forskning er lige i skabet til stillingen som videnskabsminister. Spørgsmålet er, hvor borgerlig hun er, nok ikke specielt meget, når hun nu ikke brænder så meget for det, at hun har viet hele sit liv til en ideologi.
Gravatar #16 - Skak2000
23. feb. 2010 13:27
For at sikre man får en videnskabs minister der faktisk egner sig til jobbet burde der være en test der skal bestås. Hvor man sikre sig at de faktisk ved noget om emnet.
Gravatar #17 - Windcape
23. feb. 2010 13:29
Dette her kan kun blive godt.
Gravatar #18 - XorpiZ
23. feb. 2010 13:31
Skak2000 (16) skrev:
For at sikre man får en videnskabs minister der faktisk egner sig til jobbet burde der være en test der skal bestås. Hvor man sikre sig at de faktisk ved noget om emnet.


Du mener ikke, at hendes CV er fint nok?
Gravatar #19 - arntc
23. feb. 2010 13:53
XorpiZ (18) skrev:
Du mener ikke, at hendes CV er fint nok?


Det var ironisk, med tanke på VK regeringens mani med tests i alle afskygninger i alle afkroge af samfundet. Nu skal narkomaner også testes for at se om de er egnede til lægeordineret heroin.

#14 DF venter stadig på at vi får ansøgt om det "#¤#&/!! patent på ild som de har efterspurgt i årevis. De mener stadig der er alt for koldt i Anders Fjogs hule.
Gravatar #20 - XorpiZ
23. feb. 2010 13:56
arntc (19) skrev:
Det var ironisk, med tanke på VK regeringens mani med tests i alle afskygninger i alle afkroge af samfundet. Nu skal narkomaner også testes for at se om de er egnede til lægeordineret heroin.


Aha. Jeg fangede slet ikke ironien. :)
Gravatar #21 - darune
23. feb. 2010 14:20
Jeg håber meget på at fri forskning kommer mere i fokus end det har været tilfældet i de seneste år hvor det er mit indtryk at det meste er druknet i bureaukrati og pengetænkning på universiteterne, med mindre man da lige har været så heldig få direkte støtte til sin forskning.

Hendes tidligere stillinger kan jeg kun se som positiv. Den største udfordring bliver dog at få bevilget flere penge til forskningen herhjemme.
Gravatar #22 - decx
23. feb. 2010 14:28
Jeg er glad for det ikke er Brian Mikkelsen eller Lene Espersen.

Så kan det da ikke gå helt galt.

Men kunne godt tænke mig en ægte enginør eller videnskabsmand/kvinde på den post. Middelmådige managers som har siddet og pruttet med tal i Excel imens de rigtige enginører laver alt arbejdet, er ikke egnet til noget som helst og der er intet i hendes CV der antyder at hun har lavet andet.

Men vi får se.
Gravatar #23 - Tukanfan
23. feb. 2010 14:42
Windcape (17) skrev:
Dette her kan kun blive godt.


Konservative --> softwarepatenter

ih ja, rigtig godt...!
Gravatar #24 - nbhansen
23. feb. 2010 14:44
jeg bemærker primært, at hele idéen bag Danfoss Universe, som Charlotte Sahl-Madsen vel synes er det fedeste i verden, er at man skal lære gennem leg. Måske kommer hun på kollisionskurs med Bertel Bims, der jo ikke tror på at noget eksisterer, hvis han ikke kan sætte det på multiple choice-test :)
Gravatar #25 - nbhansen
23. feb. 2010 15:13
#24 - jeg har lige spottet at Bertel har fået nyt job, så min kommentar er måske mindre sjov, men stadig relevant (den del med leg og læring)
Gravatar #26 - Zeales
23. feb. 2010 15:57
Det kan da kun gå opad
Gravatar #27 - mathiask
23. feb. 2010 16:36
decx (22) skrev:
Jeg er glad for det ikke er Brian Mikkelsen eller Lene Espersen.

Så kan det da ikke gå helt galt.

Men kunne godt tænke mig en ægte enginør eller videnskabsmand/kvinde på den post. Middelmådige managers som har siddet og pruttet med tal i Excel imens de rigtige enginører laver alt arbejdet, er ikke egnet til noget som helst og der er intet i hendes CV der antyder at hun har lavet andet.

Men vi får se.


Du er måske en af dem der tror at de bedste børnehaveledere er uddannet pædagoger?

Jeg ville grine min røv i laser hvis en "ægte ingeniør" bliver sat i en ministerstilling på baggrund af det faktum at vedkommende er ingeniør. Så går der ikke mange uger før vedkommende går ned med stress over alle dem der gerne vil have penge.

Hvis man endelig skal udskifte de "middelmådige managere" med en anden gruppe, så skulle det være filosoffer eller idéhistorikere. Det kan være de ikke aner hvordan man tænder en PC, men de har nogle idéer om hvordan samfundet bør se ud om 10, 20, 50 år. Det er langt vigtigere end at som manager kunne overskue næste års budget (hvilket man har embedsmænd til at hjælpe med), eller viden om hvad der rykker lige her og nu teknologisk (det kan man altid få embedsmænd til at holde sig opdateret på).

En filosof/idéhistoriker som videnskabsminister ville eksempelvis sætte langt flere penge i grundforskning, hvilket jeg ikke ville være ked af.

BTW: Der er intet galt med Brian Mikkelsen. Som kulturminister vidste han i udgangspunktet ikke det helt store, men han håndterede ministeriet som om han havde en plan for hvad der skulle ske. Han havde et ideologisk projekt, og på den baggrund lykkedes det faktisk at styre ministeriet. Kulturministre plejer at få sparket fordi det går op i hat og briller hvor en masse sweet-talking kulturpersonligheder alle formår at påvirke kulturministeren til ikke at vide noget som helst. Kulturministeriet er normalt omtrent lige så svært at styre som DSB-ministeriet (som man også typisk bliver fyret fra). Jeg stemmer ikke borgerligt, men man er nødt til at respektere en dygtig politiker når man ser ham.
Gravatar #28 - Billy Blaze
23. feb. 2010 18:46
#27

Jeg er uenig. Brian Mikkelsen har absolut ikke gjort det godt som hverken kulturminister eller justitsminister. Jeg skal af logiske årsager ikke kunne sige hvordan hans arbejde har været internt i ministeriet, men udadtil har han imponeret med manglende kompetence. Han har haft utallige fejlslagne projekter og hans prioriteter har været helt ude i hampen. Derudover er han kommet med så mange underlige kommentarer, som man kun kan måbe af. Hans helt store kultur kanon projekt var jo én stor fiasko og i hans verden var kultur = sport. Som justitsminister var han selvfølgelig så uheldig at overtage en forfærdelig politireform, men han har så heller ikke gjort noget for at forbedre det. Hans taktik for at komme banderne til livs var at bibeholde en elendig knivlov og derudover ellers bare vente til banderne igen bliver glemt at befolkningen. Nå ja og så var hans håndtering af politisagerne under COP15 demonstrationerne mildest talt elendig. En del af det er selvfølgelig bestemt oppefra, men man behøves ikke at være en marionetdukke som minister.

Min holdning til ham afspejler selvfølgelig også min generelle holdning til vores nuværende regering, som sammen med Dansk Folkeparti har formået at køre vores land i sænk på de snart 10 år de har haft magten. De har brugt mere tid på burkaer end Danmarks fremtid, se bare hvor langsomme de var/er om at agere under finanskrisen. Det er helt utroligt at de ikke har taget et opgør med Dansk Folkeparti, som har dikteriet regeringens politik.

Vi er nået til et punkt hvor det grænser til falsk varebetegnelse at venstre kalder sig Danmarks Liberale Parti.

Og ja, jeg er farvet, stemmer selv R eller LA. Jeg vil nok betegne mig selv som en pragmatisk socialliberal(hvis man skal puttes i en boks).
Gravatar #29 - john2k10
23. feb. 2010 22:34
kvindelig videnskabs minister!? :S ... kvinder og teknik ? :p
Gravatar #30 - mathiask
23. feb. 2010 23:00
john2k10 (29) skrev:
kvindelig videnskabs minister!? :S ... kvinder og teknik ? :p


Ministerrokade-nyhed på et nørd-site?
Gravatar #31 - arne_v
23. feb. 2010 23:23
#30

Videnskabsministeren er minister for de områder som newz.dk dækker !
Gravatar #32 - Slettet Bruger [4123095577]
24. feb. 2010 07:51
Altid noget hun faktisk har haft noget med videnskab at gøre.

Kan normalt ikke se hvordan nogen ministre kan blive ministre for noget de ikke har nogen erfaring indenfor.

Såsom den brilleabe til mikkelsen som justitsminister :S
Gravatar #33 - Wreenz
24. feb. 2010 13:49
Hmm ny videnskabs minister lyder jo fint.. Men hele den minister rokade er jo lige som at røre rundt i en stor lort, lige meget hvor meget man røre, er det hele stadig lort.
...Oo
Gravatar #34 - arne_v
25. feb. 2010 02:23
Jeg er meget enig med #27.

Tiwaz (2) skrev:
Var det ikke bedre at upege en person, der rent faktisk havde med videnskab at gøre - frem for en, der ultimativt beskæftiger sig med bundlinjer?

Ah, who am I kidding, det nuværende politiske landskab dikterer jo nærmest at man holder kompentente personer væk fra magten, til fordel for interne hierarki- og karrierebevægelser.


-N- (3) skrev:
Jeg altid ment at MF'er har levet i en isoleret verden og ofte ikke har nogen erhvervserfaring og tilmed har en meget spinkel viden inden for deres ministerområder, eller bare en afsluttet og relevant uddannelse. Den slags ministre burde banlyses, de famler sig rundt i mørke og spilder skatteydernes penge på grund af deres mange kompetencer.


-N- (3) skrev:

Nu er jeg ikke særlig borgerlig, men synes virkelig at venstre nye tendens til hente kvalificeret ministre ind fra erhvervslivet er et positivt tiltag.

Jeg altid ment at MF'er har levet i en isoleret verden og ofte ikke har nogen erhvervserfaring og tilmed har en meget spinkel viden inden for deres ministerområder, eller bare en afsluttet og relevant uddannelse. Den slags ministre burde banlyses, de famler sig rundt i mørke og spilder skatteydernes penge på grund af deres mange kompetencer.

Folketinget og ministerposter har siden starten lugtet langt væk af nepotisme og det er altså et land de skal køre, ikke en børnehave.

Ingen faglig kompetence, ingen ministerpost, det burde være reglen snare end undtagelsen.


Jawa Striker (6) skrev:
Tænk at der endelig kommer en minister på som virker til at vide noget om de emner der bliver fremsat. Hendes CV passer godt sammen. Hun har den erfaring der er nødvendig for en post som denne.


Captain Awesome (13) skrev:
Det første man tænker er at det er godt med noget nyt blod. Helge Sander var virkelig kørt træt og han var simpelthen ikke kompetent nok.


Captain Awesome (13) skrev:
Personligt synes jeg at IT er så stort et område at det fortjener sit eget ministerium og at man bør have en minister som er fagligt god nok til at stå i spidsen for Danmarks IT m.m. Det nytter simpelthen ikke noget at have en i spidsen som knap nok kan tænde en PC.


Skak2000 (16) skrev:
For at sikre man får en videnskabs minister der faktisk egner sig til jobbet burde der være en test der skal bestås. Hvor man sikre sig at de faktisk ved noget om emnet.


Øh.

Et ministerium har brug for:
- embedmænd som ved noget om området
- en minister med politiske visioner for området

En minister skal ikke være faglig ekspert.

-N- (3) skrev:
Ingen virksomhedder ville ansætte de fleste ministre i samme ansvarsfulde stillingerne og det burde statsministeren altså reflektere over. Men nu har vi trossalt to kvalificeret ministre, det er jo en begyndelse.


Captain Awesome (13) skrev:
I næsten alle andre fag er det mest optimalt at have en leder som ved hvad vedkommende har med et gøre.


Øh.

Tror I chefen for Mærsk er udvalgt for hans evner til at håndtere en gaffektruck der læsser containere og at chefen for Ford er udvalgt for hans evne til at skifte bremseskiver.

Erhvervslivet ansætter ledere med leder evner ikke ledere som er fabelagtige til det som medarbejderne i bunden af pyramiden laver.
Gravatar #35 - arne_v
25. feb. 2010 02:24
arne_v (34) skrev:
Erhvervslivet ansætter ledere med leder evner ikke ledere som er fabelagtige til det som medarbejderne i bunden af pyramiden laver.


Det skader dog ikke hvis de *ved* hvad medarbejderne i bunden af pyramiden laver !
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login