mboost-dp1

CSC
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Kan man rate en nyhed som flamebait?
Nyhedsværdien i sig selv er vel at CSC Danmark har fået en pris af CSC International (eller hvad selskabet nu hedder) for et produkt de har lavet. I sig selv næppe en nyhed. At få ros af chefen er imho ikke nyhedsværdigt.
Og det er så her trollen kommer ind (om det så er Magten eller Perni ved jeg ikke :P) for det er jo tragikomisk at et så udskældt system kan få en pris. Der ligges så i bedste version2 stil op til en flamefest uden lige af CSC og hvor store amatører de er.
Nyhedsværdien i sig selv er vel at CSC Danmark har fået en pris af CSC International (eller hvad selskabet nu hedder) for et produkt de har lavet. I sig selv næppe en nyhed. At få ros af chefen er imho ikke nyhedsværdigt.
Og det er så her trollen kommer ind (om det så er Magten eller Perni ved jeg ikke :P) for det er jo tragikomisk at et så udskældt system kan få en pris. Der ligges så i bedste version2 stil op til en flamefest uden lige af CSC og hvor store amatører de er.
CSC's system er ikke udskældt - den manuelle sagsbehandling var. Og nu er der eftersigende også ved at være styr på dén.
Lad os skille skidt fra kanel, mkay?
Cue uinformeret vrøvleri...
Lad os skille skidt fra kanel, mkay?
http://www.csc.com/lef/ds/22154-chairman_s_award_for_excellence skrev:The criteria for the award mirror the principles we apply to every client engagement:
Innovation – Use technology in creative and ingenious ways.
Leverage – How we can apply what we've learned to other domains.
Proven – Real solutions that work as they were intended.
Value – Qualitative and quantitative value for our clients.
Cue uinformeret vrøvleri...
arne_v (4) skrev:
og den digital tinglysning har indhentet det tabte
Og et relevant spørgsmål må jo så her være: har de folk som har mistet betydelige beløb p.g.a. den lange sagsbehandlingstid "indhentet det tabte"?
Hvad har dét med CSC at gøre?
LinguaIgnota (3) skrev:CSC's system er ikke udskældt - den manuelle sagsbehandling var. Og nu er der eftersigende også ved at være styr på dén.
Lad os skille skidt fra kanel, mkay?
Så vidt jeg ved er der tale om ET system.
Der er så to veje ind i systemet:
* indscanning af papir med underskrift
* elektronisk med digital signatur
LinguaIgnota (5) skrev:Hvad har dét med CSC at gøre?
Hvis CSC's målsætning er at levere noget software som udviklerne selv synes er cool: intet.
Hvis CSC's målsætning er at levere noget software som brugerne er tilfredse med: meget.
Hvis CSC's målsætning er at levere noget software on time og on budget: meget.
arne_v (6) skrev:LinguaIgnota (3) skrev:CSC's system er ikke udskældt - den manuelle sagsbehandling var. Og nu er der eftersigende også ved at være styr på dén.
Lad os skille skidt fra kanel, mkay?
Så vidt jeg ved er der tale om ET system.
Der er så to veje ind i systemet:
* indscanning af papir med underskrift
* elektronisk med digital signatur
Jarh, men jeg kunne godt tænke mig, at vi differencierede mellem den del, der varetages af CSC og den del, som kunden står for. Når tinglysningsmyndigheden selv har påtaget sig ansvaret for forsinkelserne i den manuelle sagsbehandling, så duer det ikke rigtig, at vi sidder og bebrejder CSC for de omkostninger, det har medført.
Det er vist meget normalt, at digitaliseringsprojekter af det omfang løber ind i nogle problemer undervejs, men alt i alt ser det meget fornuftigt ud nu, hvis vi tillader os at se bort fra mediernes sensationsoverskrifter (Tv2 Nyhederne refererede til projektet som "kuldsejlet", lolz).
Som Lingu er inde på så var det ikke CSC's del der var skyld i de lange ventetider på sager, men derimod at advokater mf. ikke brugte systemet og istedet indsendte blanketter manuelt. Det var ikke forventet og derfor var der ikke bemanding til at klare det store pres.arne_v (6) skrev:LinguaIgnota (3) skrev:CSC's system er ikke udskældt - den manuelle sagsbehandling var. Og nu er der eftersigende også ved at være styr på dén.
Lad os skille skidt fra kanel, mkay?
Så vidt jeg ved er der tale om ET system.
Der er så to veje ind i systemet:
* indscanning af papir med underskrift
* elektronisk med digital signatur
#1
Jeg indsendte den fordi folk har været så meget efter det her system, men de færreste rent faktisk ved hvad der har været af fejl. Her kan de så se at systemet ikke er så dårligt som de fleste går og tror.. Og med den mængde opgaver CSC globalt står for, så er det da noget af en anerkendelse til folk der har været på projektet.
LinguaIgnota (9) skrev:men alt i alt ser det meget fornuftigt ud nu, hvis vi tillader os at se bort fra mediernes sensationsoverskrifter (Tv2 Nyhederne refererede til projektet som "kuldsejlet", lolz).
Det er er så ret lavt ambitionsniveau for IT projekter.
Udover den lille detalje med huskøberne som har mistet et 3-4 cifret million beløb så gælder det jo også at:
- projekt tid blev overskredet med ca. 100%
- budgettet blev overskredet med ca. 100%
- dem der skal betjene systemet klager og at skærmbillederne er meget tunge at arbejde med
- på et tidspunkt mistede man en række indtastninger
- man bruger ikke de af OIO anbefalede protokoller men har lavet en hjemmestrikket løsning
Hvis det er "fornuftigt" så er det ret nemt at lave et fornuftigt IT projekt.
Magten (11) skrev:Som Lingu er inde på så var det ikke CSC's del der var skyld i de lange ventetider på sager, men derimod at advokater mf. ikke brugte systemet og istedet indsendte blanketter manuelt. Det var ikke forventet og derfor var der ikke bemanding til at klare det store pres.
Det er korrekt at man ikke forventede at brugerne ville foretrække at gøre som hidtil og at man i.s.f. ville bruge den successfulde digital signatur.
Jeg vil tillade mig at postulere at:
1) det er ret almindeligt at brugere foretrækker at gøre tingene som de altid har gjordt
2) digital signatur har ikke været nogen super success i andre sammenhænge
#13
#12
Det er jo så ikke CSC's skyld..arne_v (13) skrev:1) det er ret almindeligt at brugere foretrækker at gøre tingene som de altid har gjordt
Enig, men hvis det har været et krav, er det så CSC's skyld?arne_v (13) skrev:2) digital signatur har ikke været nogen super success i andre sammenhænge
#12
Er det ikke løst? Eller hører man bare ikke om det mere?arne_v (12) skrev:- dem der skal betjene systemet klager og at skærmbillederne er meget tunge at arbejde med
Magten (14) skrev:Det er jo så ikke CSC's skyld..
Magten (14) skrev:Enig, men hvis det har været et krav, er det så CSC's skyld?
Det kan godt være lidt svært udefra helt at gennmskue hvilket ansvar CSC, Devoteam og styrelsens egne folk har.
Men medmindre CSC skriftligt har informeret styrelsen på management niveau om at projektet var skruet sammen udfra nogle urealistiske forudsætninger, så vil jeg ikke betragte dem som værende "off the hook".
Hvis man kun vil have en levarndør som leverer en CD med software det opfylder kravspec uden spørgsmål, så kan man lige så godt skippe mellemmanden og sende opgaven direkte til Indien/andet-lavtløns-land.
Magten (14) skrev:Er det ikke løst? Eller hører man bare ikke om det mere?
Jeg arbejder ikke på tinglysningskontoret, så jeg ved det ikke.
Man hører ikke mere om det, så enten er det løst eller så har folk vænnet sig til det eller så har medarbejderne fået mundkurv på.
Men problemerne blev fundet efter at systemet var taget i brug. Hvilket er en fejl.
Jeg kan godt lide, at folk snakker om, at "der er ved at være styr på det" og at "systemet ikke er så dårligt som folk går og tror".
Hvem har reelt set gået ud og blåstemplet systemet indtil videre?
CSC, idet de selv udtalte, at 95% af alle sager nu blev kørt igennem med samme hastighed som inden systemet blev implementeret...(der blev så sået tvivl om det kunne være sandt af flere grupper der benyttede systemet lige efter)
Og
CSC, der giver sig selv en pris.
Undskyld mig, hvis jeg forholder mig skeptisk og hellere vil lytte til de personer jeg kender, der arbejder med systemet, som siger, at der stadig er månedslang ventetid!
Hvem har reelt set gået ud og blåstemplet systemet indtil videre?
CSC, idet de selv udtalte, at 95% af alle sager nu blev kørt igennem med samme hastighed som inden systemet blev implementeret...(der blev så sået tvivl om det kunne være sandt af flere grupper der benyttede systemet lige efter)
Og
CSC, der giver sig selv en pris.
Undskyld mig, hvis jeg forholder mig skeptisk og hellere vil lytte til de personer jeg kender, der arbejder med systemet, som siger, at der stadig er månedslang ventetid!
moulder666 (19) skrev:Hvem har reelt set gået ud og blåstemplet systemet indtil videre?
Domstolsstyrelsen.
moulder666 (19) skrev:[...]jeg forholder mig skeptisk og hellere vil lytte til de personer jeg kender, der arbejder med systemet[...]
Det gør jeg også.
Du kunne jo starte med at se hvad Domstolsstyrelsen selv skriver: http://www.domstol.dk/Tinglysning/nyheder/digitalt...moulder666 (19) skrev:Hvem har reelt set gået ud og blåstemplet systemet indtil videre?
Her kan du se lidt statistik:
http://www.tinglysningsretten.dk/tinglysning/Nyhed...
Uge 23 i tal
I alt modtog retten 44.376 anmeldelser. De fordeler sig på:
3.486 adkomstdokumenter
39.050 pantsætningsdokumenter
1.840 servitutdokumenter (inkl. matrikulære ændringer).
Der blev afsluttet 43.820 anmeldelser. De fordeler sig på:
3.607 adkomstdokumenter
38.262 pantsætningsdokumenter
1.951 servitutdokumenter (inkl. matrikulære ændringer).
67 procent (plus 8 procent, som ved digitaliseringen helt er bortfaldet) af sagerne blev behandlet automatisk på få minutter i uge 23).
Alle sager afsluttet i uge 23 havde gennemsnitligt taget 4,0 hverdage at behandle.
Manuelt behandlede sager havde i gennemsnit været 10,7 hverdage undervejs.
Og endelig: Uekspederede sager skyldes manglende brug af digital løsning
Men jeg går ud fra at dem du kender, har kilder der siger at det er CSC's system der er skyld i lange behandlinger?
Hvis styrelsen vil have et digitalt system og bestiller dette, så får de det. Så må brugerne lægge deres vaner om.. Hvordan skulle vi nogensinde være kommet ud af hulerne hvis vi aldrig ændrede på folks måde at gøre tingene på?arne_v (16) skrev:Men medmindre CSC skriftligt har informeret styrelsen på management niveau om at projektet var skruet sammen udfra nogle urealistiske forudsætninger, så vil jeg ikke betragte dem som værende "off the hook".
Mht. digital signatur skal jeg ikke kunne sige om det har været et krav. Men digital signatur bruges efterhånden mange steder i det offentlige.. At folk så nægter at bruge den er deres valg. Jeg har selv valgt ikke at bruge den, men jeg accepterer så også de længere behandlingstider der er pga det.
Så er vi to :) Det ville bare undre mig hvis ikke folk blev ved med at råbe op om det.. Det er jo ren guf for medierne :)arne_v (17) skrev:Jeg arbejder ikke på tinglysningskontoret, så jeg ved det ikke.
Ja da, og det er da kun beklageligt.. Men det betyder ikke at systemet er en fiasko.arne_v (17) skrev:Men problemerne blev fundet efter at systemet var taget i brug. Hvilket er en fejl.
Det er altid nemmere at vinde et udbud med en pris der bevidst er sat ALT for lav, gerne baseret på en rodet prækvalifikation, hvor præmisserne er skrevet af en blind abe med en hjerneskade.
Bagefter, når toget ruller, så er det tid til at høste overskuddet efter "point of no return" eller "event horizon". Kald det hvad du vil, men det er når panikken breder sig - og man indser at man bliver nødt til at kaste gode penge efter dårlige.
I sidste ende har Domstolsstyrelsen fået det de har bestilt: en lort pakket ind i blodigt gavepapir.
Borgerne må så æde den.
Bagefter, når toget ruller, så er det tid til at høste overskuddet efter "point of no return" eller "event horizon". Kald det hvad du vil, men det er når panikken breder sig - og man indser at man bliver nødt til at kaste gode penge efter dårlige.
I sidste ende har Domstolsstyrelsen fået det de har bestilt: en lort pakket ind i blodigt gavepapir.
Borgerne må så æde den.
Magten (22) skrev:Hvis styrelsen vil have et digitalt system og bestiller dette, så får de det. Så må brugerne lægge deres vaner om.. Hvordan skulle vi nogensinde være kommet ud af hulerne hvis vi aldrig ændrede på folks måde at gøre tingene på?
Hvis man designer IT systemer efter at brugerne gør hvad man synes at brugerne bør gøre i.s.f. hvad brugerne plejer, så er der stor sandsynlighed for at det går som i denne sag.
Det tager lang tid at ændre brugeres vaner.
Det er almindeligt kendt for IT projekter. Så man bruger meget tid på bagudkompabilitet og træning af brugere etc..
Magten (22) skrev:Mht. digital signatur skal jeg ikke kunne sige om det har været et krav. Men digital signatur bruges efterhånden mange steder i det offentlige.. At folk så nægter at bruge den er deres valg. Jeg har selv valgt ikke at bruge den, men jeg accepterer så også de længere behandlingstider der er pga det.
Så skule de nok i god tid have sendt et brev ud til alle borgere:
"På anbefaling af Domstolstyrelsen, DevoTeam of CSC skal vi hermed meddele at vi vil designe IT systemer således at folk der ikke bruger digital signatur kan forvente tab i multi titusind kroners klassen."
så folk havde haft mulighed for at træffe et kvalificeret valg.
Det kunne også tænkes at borgerne så havde kontaktet politikerne og fået dem til at fortælle embedsmændene at de skulle fortælle diverse IT folk, at det ikke var det man ønskede.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.