mboost-dp1

CSC

CSC skyld i 9 dages nedetid hos NemID

- Via Version2 - , redigeret af Net_Srak

NemID har længe været udskældt i medierne. Således har vi senest kunne fortælle om den dårlige support som kunderne fik hos NemID. Nets kunne ikke opfylde de krav der blev stillet, til at betjene deres kunder, og servicere på mail og over telefon.

Nu kan Version2 igen melde om problemer. I løbet af 2012 skulle Nets opdatere et administrationsmodul, som blev brugt ved bestilling af ny NemID og ved spærring af konti. Dette endte med nedetid på sammenlagt ni dage.

I løbet af året var NemID udsat for 34 tilfælde af nedetid, hvor brugerne ikke kunne tilgå systemet. Ud af de 34 gange var CSC skyld i 30 af tilfældene, viser en række offenliggjorte dokumenter.

Opgørelser af nedetiden hos tjenesten viser, at det primært skyldes manglende forbindelse til CSC. Forbindelsen til deres systemer, skal bruges når NemID skal verificere pas eller kørekort, ved bestilling af NemID.

I alt har DanID haft 13.245 minutters uplanlagt nedetid, som de ikke selv har været skyld i, hvilket blandt andet skete i forbindelse med administrationsdelen. Ud af denne periode har CSC været skyld i 99,95 % af tiden, eller 13.239 minutter. Andre syndere har været problemer med netværksforbindelser, på grund af TDC Hosting.

Dette har således resulteret i 8 måneder, hvor Nets ikke har levet op til kravene for den driftsaftale, der blev indgået med Digitaliseringsstyrelsen, i løbet af 2012.





Gå til bund
Gravatar #1 - Montago.NET
30. maj 2013 13:34
oftest har man bare lyst til at købe 50.000 tons dynamit og sprænge det lortefirma til CSC i luften...

og nu vi er igang, Ansaldo Breda kunne også få en stang dynamit....


kunne være fint at skrive det ind i kontrakten: "hvis i fucker det hele op, bliver i sprunget i luften"
Gravatar #2 - Magten
30. maj 2013 13:36
Opgørelser af nedetiden hos tjenesten viser, at det primært skyldes manglende forbindelse til CSC. Forbindelsen til deres systemer, skal bruges når NemID skal verificere pas eller kørekort, ved bestilling af NemID.
Men er det så selve netværksforbindelsen der er nede, eller systemet hos CSC der er nede?
Gravatar #3 - dkkev
30. maj 2013 13:39
#2: jeg læser det som om forbindelsen er ok, indtil den når frem til CSCs gateway/hoveddør. Hvad der så sker derinde er uvist.. men med deres historie er det nærliggende at tro marsvinene der holder hjulene igang, har været til frokostpause.. ;-)
Gravatar #4 - arne_v
30. maj 2013 14:12
#1

CSC leverer mange forskellige ydelser til det offentlige:
* store (XXX millioner kroners) udviklingsprojekter
* små (XX millioner kroners) udviklingsprojekter
* drift af mainframes
* drift af andet (*nix & Windows)

CSC har en gyselig track record med hensyn til de store udviklingsprojekter. eTL, POLSAG og flere systemer til skat er kendte IT skandaler.

Men jeg synes ikke at have set noget tilsvarende med hensyn til resten. De har nogle successer og nogle problemer. Men det har IBM og de andre jo også.

Gravatar #5 - Chucara
30. maj 2013 14:12
Forklar mig lige igen hvorfor CSC altid bliver indbudt til (og vinder) licitationer, når de failer gang på gang.
Gravatar #6 - arne_v
30. maj 2013 14:15
#5

De har en lang tradition for at levere systemer til staten.

De er en del af en stor multinational koncern.

Og formentligt er deres tilbud billigst.

Derudover læs lige #4.
Gravatar #7 - Magten
30. maj 2013 14:22
Chucara (5) skrev:
Forklar mig lige igen hvorfor CSC altid bliver indbudt til (og vinder) licitationer, når de failer gang på gang.
Tror du at CSC kun laver de ting du hører om i medierne?
Gravatar #8 - Montago.NET
30. maj 2013 17:23
#6

Jeg er godt klar over at CSC grangiveligt laver noget som virker en gang imellem..

men efter at have arbejdet sammen med dem og brugt en af deres løsninger, samt jeg regelmæssigt hører om hvordan deres hosting fungerer...

så undre det mig ikke at deres større løsninger heller ikke fungere skide godt.
Gravatar #9 - DrHouseDK
30. maj 2013 19:01
Nu har e-journal ikke virket siden i fredags, selvom CSC påstår driftstatus er OK:

E-journal driftstatus

Jeg glæder mig MEGET til det første CSC produkt der bare VIRKER, uden noget "men"...
Gravatar #10 - Magten
30. maj 2013 20:01
#8
Igen, CSC er altså et stort hus med mange afdelinger, også indenfor hosting.
Gravatar #11 - Dabro
31. maj 2013 08:27
#10
Hvordan er det en undskyldning for at levere dårlige produkter.
Se på et firma som Google, et kæmpe firma, der har mange underafdelinger. hvis de skulle have samme proportioner af problemer som CSC ville NEWZ ikke have plads til andre nyheder.
Gravatar #12 - Magten
31. maj 2013 08:36
#11
Det har jeg vist ikke skrevet det var.

#8 mf. lægger det bare ud som om det er HELE CSC og ALLE deres opgaver der kører på den måde.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login