mboost-dp1

CSC
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
http://newz.dk/csc-medarbejdere-kritiserer-ledelsen-i-aabent-brev skrev:Vi kan se, at administrerende direktør Mogens Nørgaard fra firmaet Miracle A/S meddeler at han forud for forhandlingsforløbet med PROSA/CSC personligt er blevet kontaktet af CSC med henblik på at overtage evt. konfliktramte opgaver. Det samme synes at være gældende for firmaet Segmenta A/S og angiveligt også andre konkrete firmaer.
Derudover tror jeg også at du skal ligge mærke til retorikken. Ledelsen siger ikke at de 120 medarbejder ikke har lavet noget, blot at projekterne bliver nået ( og projekterne tæller vel stadig som nået hvis der er aftalt en forsinkelse med modtageren)
#3
Sjovt, det nye CPR system lader da ellers til at blive forsinket nu.
Men jeg begynder at undre mig. Hvorfor har CSC en så enorm mængde af alle mulige størrelses projekter hos det offentlige? Er der virkelig så få virksomheder i Danmark der byder ind på offentlige udbudsopgaver?
Og samtidig så synes denne her konflikt at vise, at Kongeriget Danmark bør sikre sig at alle opgaver der betales af det offentlige løses af danskere, på dansk jord.
Fordi hvis CSC flytter en masse arbejdspladser ud af landet, så bør de ikke modtage opgaver fra det offentlige.
Sjovt, det nye CPR system lader da ellers til at blive forsinket nu.
Men jeg begynder at undre mig. Hvorfor har CSC en så enorm mængde af alle mulige størrelses projekter hos det offentlige? Er der virkelig så få virksomheder i Danmark der byder ind på offentlige udbudsopgaver?
Og samtidig så synes denne her konflikt at vise, at Kongeriget Danmark bør sikre sig at alle opgaver der betales af det offentlige løses af danskere, på dansk jord.
Fordi hvis CSC flytter en masse arbejdspladser ud af landet, så bør de ikke modtage opgaver fra det offentlige.
Hånter (2) skrev:#1 - Eeeh...Hvordan søren har du fået den konklusion?! Der står jo lige netop at de 120 mennesker ikke har siddet på deres hænder.
Trist at det skal gå sådan.
Han har fået den konklusion fordi han læser hvad der står! Ledelsen siger jo netop at det ikke er et problem.
"... ledelsen ... men mener ikke tillidsmændende har ret i, at der er ting som ikke bliver nået."
Windcape (4) skrev:Fordi hvis CSC flytter en masse arbejdspladser ud af landet, så bør de ikke modtage opgaver fra det offentlige.
CSC løser opgaver, som vi som samfund gerne vil have løst. Karikeret er der 2 muligheder:
1) Opgaverne løses i Danmark af danske programmører til danske lønninger.
2) Opgaverne flyttes til Indien, løses til en tredjedel af omkostningerne og de danske arbejdsløse programmører smides på understøttelse til halvdelen af omkostningerne.
2 er billigere end 1, og hvis løsningen er ligeså tilfredsstillende, hvorfor er den så ikke bedre? De danske arbejdsløse programmører kan fede den, og de andre skattebetalere sparer lidt penge.
Windcape (4) skrev:
Men jeg begynder at undre mig. Hvorfor har CSC en så enorm mængde af alle mulige størrelses projekter hos det offentlige? Er der virkelig så få virksomheder i Danmark der byder ind på offentlige udbudsopgaver?
Der er flere udbydere. F.eks miracle, kmd, ibm osv.
Men csc kan lave det billigst (på papiret). Det er også nemt, når man bruger underbetalte indere
#6 Jeg vil da have mest muligt for mine skattepenge. Jeg gider seriøst ikke betale til de vilkår knoldesparkene hos CSC forlanger.
Det er jo fuldstændig urimelige forhold de har, hvis man sammenligner med alle andre samfundsgrupper med samme uddannelsesniveau.
Til indien med opgaverne, så kan de lære at grådighed ikke betaler sig.
Med de forhold de har, så er det ligefør, at det er billige at sende opgaverne til indien og betalle dagpenge til prosafolkene.
#8 IBM bruger også indere.
Det er jo fuldstændig urimelige forhold de har, hvis man sammenligner med alle andre samfundsgrupper med samme uddannelsesniveau.
Til indien med opgaverne, så kan de lære at grådighed ikke betaler sig.
Med de forhold de har, så er det ligefør, at det er billige at sende opgaverne til indien og betalle dagpenge til prosafolkene.
#8 IBM bruger også indere.
#8
De underbetalte indere var udelukkende i Danmark for at blive oplært. Det har INTET med den udvikling der foregår i Indien at gøre.. Det var deres løn for at være i DANMARK der var problemer med, og som iøvrigt er rettet.
#4
CSC har rigtig mange offentlige kunder, men de fleste ved det ikke fordi de kun hører om fejlede projekter. Alligevel har folk en tendens til at tro de ved alt om det.
De underbetalte indere var udelukkende i Danmark for at blive oplært. Det har INTET med den udvikling der foregår i Indien at gøre.. Det var deres løn for at være i DANMARK der var problemer med, og som iøvrigt er rettet.
#4
CSC har rigtig mange offentlige kunder, men de fleste ved det ikke fordi de kun hører om fejlede projekter. Alligevel har folk en tendens til at tro de ved alt om det.
Netop. Og mit spørgsmål går så på hvorfor det er bla. CSC der sidder på så mange af opgaverne.Magten (10) skrev:CSC har rigtig mange offentlige kunder, men de fleste ved det ikke fordi de kun hører om fejlede projekter.
Jeg vil gætte på vi snakker 5-10 virksomheder i Danmark som står for over 90% af alt offentlig IT-udvikling.
Mit bud er at det er fordi at der er for få mindre virksomheder som vil være med når der skal laves udbudsmateriale. Måske fordi det i dag er så dyrt at lave udbudsmateriale, frem for bare at udvikle løsningen.
De fleste udviklingsprojekter foregår jo alligevel i mindre teams, og hvis en virksomhed som Miracle har folk til at overtage hele eller halve projekter, så må enhver virksomhed med 10-20 ansatte kunne håndtere et offentligt IT-projekt.
Så udbudsreglerne bør absolut kigges efter. Jeg er sikker på man nemt kunne spare penge med et udbudsformat der øgede konkurrencen.
Så kunne vi jo starte med at tvinge CSC, IBM, og så mange andre af de store virksomheder der levere løsninger til bla. det offentlige, til at betale bod for forsinkelser, fejl, og manglede drift-stabilitet.-N- (9) skrev:Jeg vil da have mest muligt for mine skattepenge. Jeg gider seriøst ikke betale til de vilkår knoldesparkene hos CSC forlanger
Derudover er outsourcing dyrt for kunden, da forsinkelser, specielt i offentligt regi, ikke hjælper til at nedbringe de omkostninger som IT-løsningen skulle behjælpe.
Men det ignoreres jo let og elegant af CSC et. al. som bare outsourcer til Indien, og flytter pengene ud af landet for at undgå at betale virksomhedsskat og moms.
Ledelses moral har ihvertfald vist sig at være ikke-eksisterende efter Inder sagen, og nu dette her.
andera (7) skrev:CSC løser opgaver, som vi som samfund gerne vil have løst. Karikeret er der 2 muligheder:
1) Opgaverne løses i Danmark af danske programmører til danske lønninger.
2) Opgaverne flyttes til Indien, løses til en tredjedel af omkostningerne og de danske arbejdsløse programmører smides på understøttelse til halvdelen af omkostningerne.
2 er billigere end 1, og hvis løsningen er ligeså tilfredsstillende, hvorfor er den så ikke bedre? De danske arbejdsløse programmører kan fede den, og de andre skattebetalere sparer lidt penge.
Jeg er på ingen måde ekspert i samfundsøkonomi, men der er mange flere omkostninger forbundet med at have folk "på understøttelse" end blot udgiften til dagpenge/kontanthjælp eller hvad det nu er.
Som minimum vil de (nu) arbejdsløse have så få penge mellem hænderne, at deres forbrug daler kraftigt, og dermed ryger der markant færre kroner tilbage i samfundet. Jeg tager i øvrigt ikke side i "kampen", men man kan altså ikke stille det så firkantet op som du gør. Du skriver ganske vist at det er karikerede muligheder, men jeg mener de er så forkerte, at man ikke kan konkludere noget som helst på dem (og du konkluderer at 2 er billigere end 1, hvilket absolut ikke er sikkert).
Windcape (4) skrev:Men jeg begynder at undre mig. Hvorfor har CSC en så enorm mængde af alle mulige størrelses projekter hos det offentlige?
Læs:
http://da.wikipedia.org/wiki/Datacentralen_I/S_af_...
Kort opsummering: staten ejede firmaet 1959-1996 og firmaet blev stiftet for at drive den statslige IT.
andera (7) skrev:CSC løser opgaver, som vi som samfund gerne vil have løst. Karikeret er der 2 muligheder:
1) Opgaverne løses i Danmark af danske programmører til danske lønninger.
2) Opgaverne flyttes til Indien, løses til en tredjedel af omkostningerne og de danske arbejdsløse programmører smides på understøttelse til halvdelen af omkostningerne.
2 er billigere end 1, og hvis løsningen er ligeså tilfredsstillende, hvorfor er den så ikke bedre? De danske arbejdsløse programmører kan fede den, og de andre skattebetalere sparer lidt penge.
For de danske programmører ville jo ikke betale ~50% skat lige som alle andre?
principielt burde offentlige IT projekter holdes inden for grænserne, ville du f.eks være tryg med et nemID "made in china"?
Mikkelpf (13) skrev:Som minimum vil de (nu) arbejdsløse have så få penge mellem hænderne, at deres forbrug daler kraftigt, og dermed ryger der markant færre kroner tilbage i samfundet. Jeg tager i øvrigt ikke side i "kampen", men man kan altså ikke stille det så firkantet op som du gør. Du skriver ganske vist at det er karikerede muligheder, men jeg mener de er så forkerte, at man ikke kan konkludere noget som helst på dem (og du konkluderer at 2 er billigere end 1, hvilket absolut ikke er sikkert).
Man kan ikke stille det så firkantet op. Hvor meget af de danske udvikleres løn går til forbrug af danske varer, hvor meget ryger ud af landet osv. Der er en million variable. Det var kun ment som svar på det endegyldige udsagn, at danske it-systemer altid skal udvikles af dansk arbejdskraft. Jeg kan ikke se nogen særlig grund til, at det altid skulle være givet. Hvis udenlandsk arbejdskraft er tilpas billig og dansk er tilpas dyr, og det i øvrigt giver mening at bruge den udenlandske, skal danske it-systemer selvfølgelig udvikles i udlandet.
#19 - Måske fordi at nem id ikke er en overflødig skrammel vare som så meget andet der bliver importeret?
Fordi at en eventuelt bagdør ville være katastrofal for hele samfundet? (Forestil dig lige samtlige bank konti blev lænset el.lign, blot en "kill switch" der slettede alt bruger data ville koste millioner, hvis ikke milliarder)
Du kan knap nok købe et æg i kina uden der er chance for at det er fabrikeret af mennesker og ikke høner (Og det er ikke pis det her, det samme gælder ris, da fødevare priserne stiger kraftigt pt. i kina)
Desuden formoder jeg at code review hurtigt blive dyrere i sig selv, når der outsources størrere offentlige projekter.. (For jeg går da ud fra at der er streng kontrol når offentlige projekter outsources til udlandet, alt andet er da lallende idioti)
Fordi at en eventuelt bagdør ville være katastrofal for hele samfundet? (Forestil dig lige samtlige bank konti blev lænset el.lign, blot en "kill switch" der slettede alt bruger data ville koste millioner, hvis ikke milliarder)
Du kan knap nok købe et æg i kina uden der er chance for at det er fabrikeret af mennesker og ikke høner (Og det er ikke pis det her, det samme gælder ris, da fødevare priserne stiger kraftigt pt. i kina)
Desuden formoder jeg at code review hurtigt blive dyrere i sig selv, når der outsources størrere offentlige projekter.. (For jeg går da ud fra at der er streng kontrol når offentlige projekter outsources til udlandet, alt andet er da lallende idioti)
Windcape (15) skrev:#14
Hvad hjælper det, når konvergenskravene er fastsat via. EU alligevel?
Konvergenskravene er betingelser for tiltrædelse af euroen. Danmark har ikke tiltrådt euroen og hvis vi diskuterer en udfasning af fastkurspolitkken, så diskuterer vi også en distancering fra euroen og dermed bliver konvergenskravene ikke længere et issue.
Windcape (4) skrev:#3
Sjovt, det nye CPR system lader da ellers til at blive forsinket nu.
Men jeg begynder at undre mig. Hvorfor har CSC en så enorm mængde af alle mulige størrelses projekter hos det offentlige? Er der virkelig så få virksomheder i Danmark der byder ind på offentlige udbudsopgaver?
Og samtidig så synes denne her konflikt at vise, at Kongeriget Danmark bør sikre sig at alle opgaver der betales af det offentlige løses af danskere, på dansk jord.
Fordi hvis CSC flytter en masse arbejdspladser ud af landet, så bør de ikke modtage opgaver fra det offentlige.
Det skader da ikke... Det har gjort at de har været nødt til at åbne op for Digital Signatur bestilling igen. ;)
#12 Flere af de emner du nævner har jeg absolut ingen mulighed for at kommenter, for så meget ved jeg ikke om CSCs arbejde.
Men jeg ved, at medarbejderne bære et stort ansvar for at en virksomhed er veldrevet og en rentabel forretning.
Opfører medarbejderne sig som en flok teenage tøser der ikke vil have en højre arbejdsbyrde end en folkeskole elev og iøvrigt vil have mere ferie.
Samtidig vil de have 2års løn, hvis virksomheden vil skille sig af med dem, f.eks. i tilfælde, hvor de simpelthen ikke er deres egen løn værd.
Når det sker, så er det ikke længere er rentabelt at drive en virksomhed, med mindre kunderne (det offentlige) betaler en styk overpris. (Og det er mine penge).
Den overenskomst tender jo til samfundsnasseri og dum-i-arbejde projekterne fra 90'erne.
Det er essentielt at en virksomhed kan skilde sig med overskydende eller indkompetent arbejdskraft, hvis den skal være veldrevet og rentabel.
Den interesse burde medarbejder og ledelse dele, det gør de tilsyneladende ikke i dette tilfælde. Medarbejderne er blevet overgrådige.
Var jeg CSC havde jeg skrevet klemmesamler ind i samtlige jobbeskriverser, og så sælge deres arbejdskraft til en klemmefabrik til billige penge, hvis de ikke kunne klare deres arbejde. Så ville de nok selv finde noget bedre at give sig til :-D
Jeg er stor tilhænger af fagforening, men imod grådighed, og det er grådighed, og jeg synes helt ærligt at sagen er en skamplet for fagforbundene.
Men jeg ved, at medarbejderne bære et stort ansvar for at en virksomhed er veldrevet og en rentabel forretning.
Opfører medarbejderne sig som en flok teenage tøser der ikke vil have en højre arbejdsbyrde end en folkeskole elev og iøvrigt vil have mere ferie.
Samtidig vil de have 2års løn, hvis virksomheden vil skille sig af med dem, f.eks. i tilfælde, hvor de simpelthen ikke er deres egen løn værd.
Når det sker, så er det ikke længere er rentabelt at drive en virksomhed, med mindre kunderne (det offentlige) betaler en styk overpris. (Og det er mine penge).
Den overenskomst tender jo til samfundsnasseri og dum-i-arbejde projekterne fra 90'erne.
Det er essentielt at en virksomhed kan skilde sig med overskydende eller indkompetent arbejdskraft, hvis den skal være veldrevet og rentabel.
Den interesse burde medarbejder og ledelse dele, det gør de tilsyneladende ikke i dette tilfælde. Medarbejderne er blevet overgrådige.
Var jeg CSC havde jeg skrevet klemmesamler ind i samtlige jobbeskriverser, og så sælge deres arbejdskraft til en klemmefabrik til billige penge, hvis de ikke kunne klare deres arbejde. Så ville de nok selv finde noget bedre at give sig til :-D
Jeg er stor tilhænger af fagforening, men imod grådighed, og det er grådighed, og jeg synes helt ærligt at sagen er en skamplet for fagforbundene.
Windcape (4) skrev:Og samtidig så synes denne her konflikt at vise, at Kongeriget Danmark bør sikre sig at alle opgaver der betales af det offentlige løses af danskere, på dansk jord.
Som medlemmer af EU er det ikke muligt...
Alle opgaver skal i udbud, og hvem der ender med at få dem skal vælges uafhængigt af i hvilket land firmaet ligger.
Der kan stilles krav til at visse typer data opbevares i landet (tror jeg nok), men generelt set er EU meget nøjeregnende når det gælder forsøg på protektionisme.
Windcape (4) skrev:
Og samtidig så synes denne her konflikt at vise, at Kongeriget Danmark bør sikre sig at alle opgaver der betales af det offentlige løses af danskere, på dansk jord.
Fordi hvis CSC flytter en masse arbejdspladser ud af landet, så bør de ikke modtage opgaver fra det offentlige.
beldin (24) skrev:
Alle opgaver skal i udbud, og hvem der ender med at få dem skal vælges uafhængigt af i hvilket land firmaet ligger.
En "køb dansk" klausul i offentlige udbud ville være en klar overtrædelse af EU reglerne og Danmark ville blive indklaget for og dømt ved EU retten.
Bemærk dog at reglerne om EU udbud kun gælder offentlige institutioner og ordrer på over ca. 1 million kroner.
Men det er formentligt 100% af CSC's forretning med det offentlige der er over det beløb.
Nej. Kun opgaver over en vis størrelse skal i EU udbud.beldin (24) skrev:Alle opgaver skal i udbud
Men modsat så skal ALLE offentlige indkøb i udbud i Danmark. Det er ligegyldigt hvor få penge vi snakker om.
Også selvom det at skrive udbudsmaterialet koster ligeså meget som at få selve løsningen løst i første omgang.
EUs udbudsregler er desuden noget fjolleri. Det har ikke skabt andet end problemer.
Magten (10) skrev:De underbetalte indere var udelukkende i Danmark for at blive oplært. Det har INTET med den udvikling der foregår i Indien at gøre.. Det var deres løn for at være i DANMARK der var problemer med, og som iøvrigt er rettet.
Yes.
http://www.version2.dk/artikel/13824-csc-indiske-i...
Han understreger også, at CSC ikke henter inderne til Danmark for at de skal blive i landet og arbejde herfra. Opholdet i Danmark sker for at lære inderne op, så de efterfølgende kan løse opgaverne fra Indien af.
»Vores intention er ikke at have indisk arbejdskraft siddende i Danmark. Det er slet ikke attraktivt for os, så de er i Danmark til sidemandsoplæring så kort tid som muligt. Typisk er det tre måneder,« siger Lars Lundsgaard.
Og det skulle danne grund for at de stadigvæk for flere og flere opgaver i dag?arne_v (16) skrev:Kort opsummering: staten ejede firmaet 1959-1996 og firmaet blev stiftet for at drive den statslige IT.
Det jeg undre mig over, er at det altid er de samme 5 virksomheder som vinder næsten alle udbudsrunterne ved det offentlige.
Windcape (11) skrev:
Jeg vil gætte på vi snakker 5-10 virksomheder i Danmark som står for over 90% af alt offentlig IT-udvikling.
Mit bud er at det er fordi at der er for få mindre virksomheder som vil være med når der skal laves udbudsmateriale. Måske fordi det i dag er så dyrt at lave udbudsmateriale, frem for bare at udvikle løsningen.
Der er formentligt kun det antal IT virksomheder i Danmark som kan løfte de XXX millioner kroner opgaver.
Windcape (11) skrev:
De fleste udviklingsprojekter foregår jo alligevel i mindre teams, og hvis en virksomhed som Miracle har folk til at overtage hele eller halve projekter, så må enhver virksomhed med 10-20 ansatte kunne håndtere et offentligt IT-projekt.
Mig bekendt byder Miracle ikke på den slags opgaver.
Deres rolle her vil nok mere være som underleverandør.
Windcape (29) skrev:Og det skulle danne grund for at de stadigvæk for flere og flere opgaver i dag?
Ja.
De havde opgaverne dengang.
Og fik dermed domæne ekspertisen.
Dte er uhyggeligt svært for nogen uden den ekspertise at være konkurrencedygtige på prisen, fordi de vil skulle indregne hvad det koster at oparbejde den viden i prisen.
Windcape (12) skrev:Så kunne vi jo starte med at tvinge CSC, IBM, og så mange andre af de store virksomheder der levere løsninger til bla. det offentlige, til at betale bod for forsinkelser, fejl, og manglede drift-stabilitet.
Der er nogle ting i det offentliges aftaler med IT leverandører som burde laves om, men det ligger nok lidt udenfor CSC diskussionen.
Og måske er det en fejl at lave udbudsmateriale til flere millioner, frem for at bestemme sig for en platform, og så lave små projekter til denne.arne_v (30) skrev:Der er formentligt kun det antal IT virksomheder i Danmark som kan løfte de XXX millioner kroner opgaver.
Men Miracle burde da byde ind på det, hvis de kan løse opgaverne. Jeg tror bare at det at lave udbudsmaterialet er for dyrt, hvis man ikke allerede har organisationen til det.arne_v (30) skrev:Mig bekendt byder Miracle ikke på den slags opgaver.
Deres rolle her vil nok mere være som underleverandør.
Men hvori ligger ekspertisen, når CSC laver (fejlslagne) systemer på helt nye områder der aldrig har været digitaliseret før?arne_v (31) skrev:Dte er uhyggeligt svært for nogen uden den ekspertise at være konkurrencedygtige på prisen, fordi de vil skulle indregne hvad det koster at oparbejde den viden i prisen.
Måske, måske ikke. Hvis PROSAs strejke kommer til at påvirke projekter, bør staten kræve bod at CSC. Det er ikke kundens ansvar at leverandøren ikke kan holde styr på medarbejderne.arne_v (32) skrev:Der er nogle ting i det offentliges aftaler med IT leverandører som burde laves om, men det ligger nok lidt udenfor CSC diskussionen.
Sandsynligvis vil CSC jo bare forsinke en masse projekter, og sikkert ende uden at skulle betale for det, som altid.
-N- (23) skrev:Jeg er stor tilhænger af fagforening, men imod grådighed, og det er grådighed,
Det kan godt være at du ikke kan lide grådighed, men du skal nok forvente at:
- virksomhederne vil sælge deres varer/tjenester så dyrt som muligt
- virksomhederne vil købe arbejdskraft så billigt som muligt
- de ansatte vil sælge deres arbejdskraft så dyrt som muligt
- forbrugerne købe varer så billigt som muligt
sådan fungerer markedsøkonomien.
Windcape (33) skrev:Og måske er det en fejl at lave udbudsmateriale til flere millioner, frem for at bestemme sig for en platform, og så lave små projekter til denne.
Dte kunne nemt blive endnu dyrere. Hvis opgaven naturligt kan splittes op, så giver det god mening. Men er der ikke en naturlig opdeling, så bliver det hurtigt meget dyrt med integration, misforståelser og videns overdragelse.
Windcape (33) skrev:Men Miracle burde da byde ind på det, hvis de kan løse opgaverne. Jeg tror bare at det at lave udbudsmaterialet er for dyrt, hvis man ikke allerede har organisationen til det.
Ingen tvivl om at udbuds processer er dyre. Mne er der noget alternativ?
Windcape (35) skrev:Men hvori ligger ekspertisen, når CSC laver (fejlslagne) systemer på helt nye områder der aldrig har været digitaliseret før?
Så er der naturligvis ingen ekspertise.
Men store dele af CSC's forretning drejer sig om områder, hvor de har leveret i 30-50 år: politi, skat, CPR etc..
Windcape (27) skrev:EUs udbudsregler er desuden noget fjolleri. Det har ikke skabt andet end problemer.
Nej. De regler har skabt grundlaget for det relativt åbne marked vi har i EU i dag. Det er helt klart til fordel for lande som DK.
Protektionisme (som jo reelt set er det du taler for) er ikke en positiv ting som lande for DK der jo netop er kraftigt afhængig af handel med udlandet.
At vi så har bygget et samfund op hvor vi er alt for dyre i drift for arbejdsgiverne er vores egen skyld... Selvom EU fungerede protektionistisk ville vi stadig være værre stillet (og have væsentlig lavere velstand)...
Uanset hvor meget nogen Danskere brokker sig over verden, så bliver den ikke anderledes. Globaliseringen ER i fuld sving, og det stopper ikke. I løbet af de næste 5-20 år vil vi se arbejdsplads efter arbejdsplads forsvinde til udlandet, og det kommer til at fortsætte indtil vi ikke har den der tro på at vi er bedre end andre (for det er vi altså ikke mere) og derfor skal have mere i løn...
Windcape (40) skrev:Det er ikke kun lønnen. Afgifter, SKAT og fast-moms er også et problem.
Omkostningerne ved en ansat er selve PROBLEMET for virksomhederne... Skatter og afgifter er bare en del af GRUNDEN til at Danskerne er nødt til at have høje lønninger... og i en globaliseret verden holder den model ikke!
I et land hvor 2/3 af vælgerne lever af penge fra det offentlige (som ansatte eller på overførsler) får du ikke igennem at skatter og afgifter sættes ned!
Så den eneste måde at løse problemet for virksomhederne er ved at omkostningerne kommer ned, og det på den ene (frivilligt) eller den anden måde (via arbejdsløshed når arbejdspladserne flytter ud). Den første af de to vil gøre MINDST ondt!
Windcape (40) skrev:Men EU er noget fjolleri hvis det betyder at alting skal ned på samme lave niveau.
Det ville det komme også uden EU! Ikke at jeg er den store tilhænger af EU, men de globale trends er i det store og hele ikke påvirket af om EU er der eller ej. At Østeuropa uddanner nogen få tusinde billige videnarbejdere om året batter ikke noget imod at Kina/Indien uddanner 1+ million!
Formentlig gør EU det endda muligt for at at opretholde nogen protektionistiske regler (for hele EU) som DK ikke kunne komme igennem med alene.
DK har 0.1% af verdens befolkning og ingen vigtige naturressourcer. Vi har en økonomi der er baseret primært på at vi tjener penge på handel og eksport, og protektionisme vil ramme os langt hårdere end vi ville ramme andre.
Grunden til at vi kunne opretholde vores høje lønninger var at vi havde et reelt monopol på videnarbejde... Det er slut, og der vil ske nøjagtig det samme som for alle andre områder der er flyttet ud. Den eneste (og smertefulde) forskel er at DENNE gang, så har vi ikke noget der kan vedblive med at give os en indkomst. Derfor KOMMER vi til at gå ned i velstand og velfærd indtil vi igen kan konkurrere om arbejdspladser, og de allerdyreste lande (hvoraf DK er i toppen) bliver ramt først og hårdest!
Hvis vi justerede os frivilligt (det kommer ikke til at ske, ref PROSA's kamp mod CSC), så ville det gøre mindre ondt end hvis vi forsøger at kæmpe imod. Resultatet af kampen ER allerede afgjort!
Olie, naturgas, landbrug, fiskeri og mejeriprodukter er nogle af vores største eksportområder.beldin (41) skrev:DK har 0.1% af verdens befolkning og ingen vigtige naturressourcer.
Hvad med at vi fik flere end 20% virksomheder til at betale skat i Danmark? Hvad med at vi satte topskatten ned, så vi kunne tillade os at have lavere lønninger?
Hvis det skaber flere arbejdspladser at sænke skatten, vil ligningen jo gå op. Men det gør det jo bare ikke.
Derudover tvivler jeg lidt på at 60% skulle arbejde for det offentlige. Arbejdsløsheden i Danmark er blandt de laveste i verden (faktisk har den været så lav, at økonomerne mente at det var skadeligt for lønudviklingen).
Man kunne også gøre det nemmere at starte virksomhed i Danmark. Men nej, politikerne har travlt med personsager, og latterlig poltik om invandre.
Reformer på økonomi og inden for virksomhedsloven og virksomhedsskat, har jo ikke været et seriøst emne på borgen i årtier.
Og hvis de sætter lønnen ned, jamen så flytter vi jo bare til et andet EU land (eller Norge). 30k om måneden i Sverige er sikkert en del mere værd end 40k i Danmark.
Windcape (42) skrev:Olie, naturgas, landbrug, fiskeri og mejeriprodukter er nogle af vores største eksportområder.
Som sagt, ingen VIGTIGE naturresurser (nogen hvor vi har en afgørende del af)! Olie er godt nok vigtig, men der har vi ikke ret meget tilbage (vi bliver netto importør i 2012).
Windcape (42) skrev:Hvad med at vi fik flere end 20% virksomheder til at betale skat i Danmark?
Prøv at kigge på området.... Det er basalt set umuligt at forhindre at firmaer flytter overskud ud af landet! Hvis du forsøger at stoppe det, så rammer du langt flere virksomheder på lønsomheden end du rammer dem der flytter værdier.
Windcape (42) skrev:Hvad med at vi satte topskatten ned, så vi kunne tillade os at have lavere lønninger?
Prøv du at få Danskerne med på den :-p
Windcape (42) skrev:Derudover tvivler jeg lidt på at 60% skulle arbejde for det offentlige.
Tallet for folk der enten er på overførsler eller offentligt ansatte er omkring 63% af vælgerne! Kig selv på tallene... De er frit tilgængelige fra Dansk Statistik.
Windcape (42) skrev:Arbejdsløsheden i Danmark er blandt de laveste i verden (faktisk har den været så lav, at økonomerne mente at det var skadeligt for lønudviklingen).
Ja, den er lav.... fordi vi gang efter gang når den bliver høj opfinder endnu en parkeringsordning (som f.eks. efterløn og førtidspension)...
Hvis vi regner de parkerede fra og bruger samme regler som de lande vi sammenligner os med, så er tallene mere eller mindre ens (faktisk ret høje for DK)...
Windcape (42) skrev:Man kunne også gøre det nemmere at starte virksomhed i Danmark. Men nej, politikerne har travlt med personsager, og latterlig poltik om invandre.
Selvfølgelig har de det... Det giver avisoverskrifter og klinger med den vælgergruppe begge sider kæmper om!
Windcape (42) skrev:Reformer på økonomi og inden for virksomhedsloven og virksomhedsskat, har jo ikke været et seriøst emne på borgen i årtier.
Fordi Danskerne ikke er interesserede i det... Det går jo godt (det siger politikerne selv)!
Jeg er for så vidt ikke uenig med dig i ovenstående betragtninger, men når 2/3 af vælgerne er afhængig af penge fra det offentlige får du IKKE skåret ned på det. Eneste anden mulighed er at folk i arbejde går ned i levestandard, og den holder heller ikke rigtig i længden (specielt for de af os der har let ved at få et job i udlandet).
Formentlig ender det i en statsbankerot om ca. 6-12 år når den stigende ældrebyrde for alvor knækker ryggen på de offentlige finanser og lånemarkederne hæver de renter vi betaler for vores lån... Basalt set samme situation som Grækenland er i nu...
#43
Ja det er ca. 10-11% arbejdsløshed, hvis man tager alle på overførseslindkost mellem 18 og 67.
Det er, som du siger, rent bedrag, at man trækker så mange fra i mellemregningerne.
Naturressourcer som råvarer er ikke specielt meget værd, værdiforøgelsen af råvaren ligger i forarbejdningen. Det er her videndelen anvendes og alle patenterne kan tages i brug.
Afrika er rig på naturressourcer med eksporter dem uforarbejdet, hvilket betyder, at de stort set ikke er noget værd.
Du kan jo se, hvad landmanden tager for én liter råmælk og hvad 200g gram affaldsprodukt i form af smøreost koster eller en liter yougurt.
Det er også grunden til, at slagteribranchen har fået høvl for at eksporter uforarbejdet (uopskøret) svinekød til f.ekis. england og japan. Det uopskåret er ikke en hat værd i forhold til det færdige produkt.
Derfor betyder det ikke specielt meget at vi har råstofferne, hvis vi har forarbejdsningsmetoderne.
Man snakker ofte om at knowhow er fremtiden, for råstofferne er pt. billige, forarbejdning kan ske, hvor som helst og kan ikke på meget lang sigt finansiere en nationaløkonomi fordi de vil ophører.
Det de ansatte hos CSC ikke er opmærksomme på er, at de er den billige råvare, der bruges til at producere programmer. Råvaren (it programør) er efterhånden lettilgængelig og CSC kan øge gevinsten af deres knowhow ved at bruge indisk arbejdskraft.
Det lyder måske skørt at bruge råvare om arbejdskraft, men sådan betragtes det i økonomiske modeller og er en god måde at skondre knowhow fra arbejdskraften (det som umiddelbart kan erstattes).
Derfor er der forskel på de medarbejder der skaber knowhow og de som 'bare' er råvaren. Råvaren kan hentes fra indien, det kan knowhow ikke.
Men det er skægt som mange af de konservative nørder pludselig er blevet solidariske.
Jeg vil sige, at vi lod sypigerne (som råvare) indhente fra asien og allivel er herning/ikast området en pengetank fordi de sidder på knowhow'en til at forarbejde (designe) tekstilen til et produkt folk gider købe.
Men der er ikke plads til klik-sig-frem-nørder i fremtidens Danmark. De skal kunne levere knowhow for at kunne blive i branchen.
Det er selvfølgelig ikke en endegyldig sandhed, der er også stadige skrædere i herning/iakst området, men det er småtterier.
Ja det er ca. 10-11% arbejdsløshed, hvis man tager alle på overførseslindkost mellem 18 og 67.
Det er, som du siger, rent bedrag, at man trækker så mange fra i mellemregningerne.
Naturressourcer som råvarer er ikke specielt meget værd, værdiforøgelsen af råvaren ligger i forarbejdningen. Det er her videndelen anvendes og alle patenterne kan tages i brug.
Afrika er rig på naturressourcer med eksporter dem uforarbejdet, hvilket betyder, at de stort set ikke er noget værd.
Du kan jo se, hvad landmanden tager for én liter råmælk og hvad 200g gram affaldsprodukt i form af smøreost koster eller en liter yougurt.
Det er også grunden til, at slagteribranchen har fået høvl for at eksporter uforarbejdet (uopskøret) svinekød til f.ekis. england og japan. Det uopskåret er ikke en hat værd i forhold til det færdige produkt.
Derfor betyder det ikke specielt meget at vi har råstofferne, hvis vi har forarbejdsningsmetoderne.
Man snakker ofte om at knowhow er fremtiden, for råstofferne er pt. billige, forarbejdning kan ske, hvor som helst og kan ikke på meget lang sigt finansiere en nationaløkonomi fordi de vil ophører.
Det de ansatte hos CSC ikke er opmærksomme på er, at de er den billige råvare, der bruges til at producere programmer. Råvaren (it programør) er efterhånden lettilgængelig og CSC kan øge gevinsten af deres knowhow ved at bruge indisk arbejdskraft.
Det lyder måske skørt at bruge råvare om arbejdskraft, men sådan betragtes det i økonomiske modeller og er en god måde at skondre knowhow fra arbejdskraften (det som umiddelbart kan erstattes).
Derfor er der forskel på de medarbejder der skaber knowhow og de som 'bare' er råvaren. Råvaren kan hentes fra indien, det kan knowhow ikke.
Men det er skægt som mange af de konservative nørder pludselig er blevet solidariske.
Jeg vil sige, at vi lod sypigerne (som råvare) indhente fra asien og allivel er herning/ikast området en pengetank fordi de sidder på knowhow'en til at forarbejde (designe) tekstilen til et produkt folk gider købe.
Men der er ikke plads til klik-sig-frem-nørder i fremtidens Danmark. De skal kunne levere knowhow for at kunne blive i branchen.
Det er selvfølgelig ikke en endegyldig sandhed, der er også stadige skrædere i herning/iakst området, men det er småtterier.
Windcape (42) skrev:Derudover tvivler jeg lidt på at 60% skulle arbejde for det offentlige.
Det er også kun 28%.
beldin (43) skrev:Tallet for folk der enten er på overførsler eller offentligt ansatte er omkring 63% af vælgerne! Kig selv på tallene... De er frit tilgængelige fra Dansk Statistik.
Jo - men det inkluderer så også folkepensinister etc..
beldin (43) skrev:Hvis vi regner de parkerede fra og bruger samme regler som de lande vi sammenligner os med, så er tallene mere eller mindre ens (faktisk ret høje for DK)...
Nydelig teori.
Uden hold i virkeligheden.
Arbejdsløshedtal i Europa sammenlignes efter en fælles EU standard.
#47
Ja, også alligevel... Vi kategorisere ikke ens.
Det vil sige, at en førtidspensionist ikke nødvendigvis ville få tildelt den samme ydelse i andre lande.
Efterlønennen er også en problematisk faktor, for det er frivilligt at forlade arbejdsmarkedet tilfordel for en overførselsindkomst, men man er ikke længere på arbejdsmarkedet på trods af alderen.
Så overførselsindkomster er ikke bare sammenlignlige.
Så han har helt ret. Det er kun den reelle arbejdsløshed man kan sammenligne, men det gør man ikke for der er så mange andre problemer med at sammenligne den.
Du lyder som en fra cepos, jeg ved ikke hvor de lærer økonomi, men det er ikke den man lærer på universitetet, hverken i danmark eller udlandet. Der må være et hemmelig universitet for kreativ bogføring, som kun uddanner cepos folk :-D
http://www.180grader.dk/Oekonomi/reel-arbejdsloesh...
http://books.google.com/books?id=PaiF5V-Uf5EC&...
Ja, også alligevel... Vi kategorisere ikke ens.
Det vil sige, at en førtidspensionist ikke nødvendigvis ville få tildelt den samme ydelse i andre lande.
Efterlønennen er også en problematisk faktor, for det er frivilligt at forlade arbejdsmarkedet tilfordel for en overførselsindkomst, men man er ikke længere på arbejdsmarkedet på trods af alderen.
Så overførselsindkomster er ikke bare sammenlignlige.
Så han har helt ret. Det er kun den reelle arbejdsløshed man kan sammenligne, men det gør man ikke for der er så mange andre problemer med at sammenligne den.
Du lyder som en fra cepos, jeg ved ikke hvor de lærer økonomi, men det er ikke den man lærer på universitetet, hverken i danmark eller udlandet. Der må være et hemmelig universitet for kreativ bogføring, som kun uddanner cepos folk :-D
http://www.180grader.dk/Oekonomi/reel-arbejdsloesh...
http://books.google.com/books?id=PaiF5V-Uf5EC&...
-N- (48) skrev:
Så overførselsindkomster er ikke bare sammenlignlige.
Så han har helt ret. Det er kun den reelle arbejdsløshed man kan sammenligne, men det gør man ikke for der er så mange andre problemer med at sammenligne den.
Der er en EU standard for hvordan arbejdsløshed skal beregnes.
Sammenligner man ud fra den så er tallene fuldt sammenlignelige.
Det står naturligvis en frit for at mene at en anden definition giver et mere retvisende billede af arbejdsmarkedet.
Men det er lidt svært ikke at se en anden definition som tal fusk for at få et anden resultat som passer bedre med ens politiske synspunkt.
-N- (48) skrev:Du lyder som en fra cepos, jeg ved ikke hvor de lærer økonomi, men det er ikke den man lærer på universitetet, hverken i danmark eller udlandet.
Jeg vil formode at man på landets universiteter underviser i EU standarder og ikke i 180grader.dk standarder.
#49 Nej, det er de ikke :-D
Alene det, at den strukturelle arbejdsløshedsgrænse variere internt mellem EU landende underminere fuldstændigt den påstand.
Arbejdsmarkederne i EU variere enormt, der er langt fra landbefolkningen i Italian og Spanien til Danmark.
De kan ikke direkte sammenlignes, uanset hvilken statistisk formel du bruger, det er simelthen ikke muligt konstruere en formel, som kan korrigere for forskellen, så de er direkte sammenligne.
Men ja, der nogenlunde sammelignlige i den forstand, at de fungere som et udtryk for tilstanden på de enkelte arbejdsmarkeder, og at man f.eks. overtid kan sammeligne udviklingen ogpå den baggrund komme med nogle udtagelser i forhold til en problemstilling.
Alene det, at den strukturelle arbejdsløshedsgrænse variere internt mellem EU landende underminere fuldstændigt den påstand.
Arbejdsmarkederne i EU variere enormt, der er langt fra landbefolkningen i Italian og Spanien til Danmark.
De kan ikke direkte sammenlignes, uanset hvilken statistisk formel du bruger, det er simelthen ikke muligt konstruere en formel, som kan korrigere for forskellen, så de er direkte sammenligne.
Men ja, der nogenlunde sammelignlige i den forstand, at de fungere som et udtryk for tilstanden på de enkelte arbejdsmarkeder, og at man f.eks. overtid kan sammeligne udviklingen ogpå den baggrund komme med nogle udtagelser i forhold til en problemstilling.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.