mboost-dp1

Flickr - ninjapoodles
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Tjah og så var der nogen af os der lærte mere engelsk af Amiga spillene end skolelæreren og rent faktisk skrev en stil i word i modsætning til 15 linier i hånden :P
Men det tyder jo nok også bare på "Vigdor og Ladd mener det skyldes dårligere kontrol med hvad børnene bruger computeren til i de fattige familier, så de bliver brugt mere til at spille på end lektier."
Hvis folk bare sider på fjæsbog og arto, eller chatten i wow lærer de nu nok ikke så meget :)
Men det tyder jo nok også bare på "Vigdor og Ladd mener det skyldes dårligere kontrol med hvad børnene bruger computeren til i de fattige familier, så de bliver brugt mere til at spille på end lektier."
Hvis folk bare sider på fjæsbog og arto, eller chatten i wow lærer de nu nok ikke så meget :)
Yep, det er nemlig de 3 år jeg har brugt på at kigge op i loftet i Engelsk A på HHX der har givet mig 12 skriftlig og 12 mundtlig, det er ikke kommunikation over Skype, Ventrilo, computer spil m.m. der har hjulpet mig... Nope, slet ikke...
#3 så kan man diskutere om det er reel viden ;)
OnT:
'jeg synes ikke undersøgelsen er god nok? De har undersøgt børn fra før og efter de har fået computer? Der er så mange andre samfundsmæssige ting der spiller ind.
Desuden er stoffet svære, når børnene bliver ældre og der kræves mere selvstændighed. det kunne også have en negativ indvirken på deres indlæring.
OnT:
'jeg synes ikke undersøgelsen er god nok? De har undersøgt børn fra før og efter de har fået computer? Der er så mange andre samfundsmæssige ting der spiller ind.
Desuden er stoffet svære, når børnene bliver ældre og der kræves mere selvstændighed. det kunne også have en negativ indvirken på deres indlæring.
buchi (5) skrev:'jeg synes ikke undersøgelsen er god nok? De har undersøgt børn fra før og efter de har fået computer? Der er så mange andre samfundsmæssige ting der spiller ind.
Før du kommenterer på undersøgelsens mangler burde du måske læse den. Der er taget højde for en lang række samfundsmæssige faktorer.
#5
og ja #8 kom mig lidt i forkøbet.
Har du læst undersøgelsen for ellers kan du vel ikke komme med den kritik. Du kan finde den her:
http://www.nber.org/papers/w16078.pdf
Hvis du læser på s. 16 omkring regressions modellen (formel (5)) kan du læse at de benytter sig af en model hvori der indgår en kontrol gruppe. Altså har de analyseret både børn som har adgang til pc og bredbånd og børn som ikke har. Hvis du kigger på tabel 3 s. 35 kan du læse af fodnoten af de faktisk har kontrolleret for blandt andet race, parental education, cohort, gender mm. Og som det fremgår af tabellen så er effekten signifikant ved et 5% niveau.
Slutteligt vil jeg bare lige gøre opmærksom på at begge de to forfattere har en PhD i Økonomi fra Harvard så de ved nok godt hvad de taler om:
http://fds.duke.edu/db/Sanford/jacob.vigdor
http://fds.duke.edu/db/Sanford/hladd
Men ja det er jo nemt at ignorere viden man ikke finder belejlig.
og ja #8 kom mig lidt i forkøbet.
Har du læst undersøgelsen for ellers kan du vel ikke komme med den kritik. Du kan finde den her:
http://www.nber.org/papers/w16078.pdf
Hvis du læser på s. 16 omkring regressions modellen (formel (5)) kan du læse at de benytter sig af en model hvori der indgår en kontrol gruppe. Altså har de analyseret både børn som har adgang til pc og bredbånd og børn som ikke har. Hvis du kigger på tabel 3 s. 35 kan du læse af fodnoten af de faktisk har kontrolleret for blandt andet race, parental education, cohort, gender mm. Og som det fremgår af tabellen så er effekten signifikant ved et 5% niveau.
Slutteligt vil jeg bare lige gøre opmærksom på at begge de to forfattere har en PhD i Økonomi fra Harvard så de ved nok godt hvad de taler om:
http://fds.duke.edu/db/Sanford/jacob.vigdor
http://fds.duke.edu/db/Sanford/hladd
Men ja det er jo nemt at ignorere viden man ikke finder belejlig.
PhonetiX (10) skrev:#5
og ja #8 kom mig lidt i forkøbet.
Har du læst undersøgelsen for ellers kan du vel ikke komme med den kritik. Du kan finde den her:
http://www.nber.org/papers/w16078.pdf
Det kræves at man er subscriber hvis man vil have adgang til pdf-filen så det er lidt svært at se rapporten :(
Explomatic (12) skrev:
Det kræves at man er subscriber hvis man vil have adgang til pdf-filen så det er lidt svært at se rapporten :(
He he sidder på skolen hvor de har automatisk adgang, så havde jeg ikke lige lagt mærke til. Men heldigvis har #8 fundet et andet link:
http://www.hks.harvard.edu/pepg/PDF/events/colloqu...
Computerspil og de ting, der bliver nævnt i artiklerne har uden tvivl indflydelse på de kognitive evner. De stresser hjernen, og det kan for de fleste give problemer med at koncentere sig over lektierne.
Det er ikke så underligt, at nogle computerspillere bliver bedre til engelsk ved at spille computerspil. Dog vil jeg gerne se de computerspillere skrive en engelsk stil uden problemer :)
det talende sprog
og
det skrevne sprog
er ikke de samme :)
Det er ikke så underligt, at nogle computerspillere bliver bedre til engelsk ved at spille computerspil. Dog vil jeg gerne se de computerspillere skrive en engelsk stil uden problemer :)
det talende sprog
og
det skrevne sprog
er ikke de samme :)
#15 Nej, men det er komplimentært. Man lærer at kommunikerer solidt på engelsk igennem spil, hvilket er vigtigt. Det hjælper intet at man kan korrekt grammatik og en masse ord, hvis man ikke kan føre en samtale.
Spil har hjulpet mig en del med at skrive og tale engelsk. Især det at tale, da jeg er tvunget til at udtrykke mig hurtigt og præcist i FPS spil for at kunne hjælpe mit hold.
Alle de fine ord kommer så fra Universitet og Gymnasiet, men det er blot krydderi på mit sprog. Har hørt folk bruge fine ord, men gå i stå tyve gange i en sætning. Det er altså rigtig dårlig formidling. Så hellere flydende tale, og eventuelt en længere forklaring hvis man mangler en præcis betegnelse.
Men det skal lige siges, at jeg tror vi der har fået gavn af computeren er en minoritet. Kan da også nikke genkendende til at spil kan forringe mit skolearbejde, da det ofte er meget fristende at spille fremfor at bruge de 4 timer man egentlig burde på sine lektier. Så ender man med et halv tamt forsøg på 1 time, der måske endda er rigtig, men ikke gennemtænkt, og uden tid til refleksion. (Og det er reelt ligegyldigt om man løser opgaven hvis man ikke fuldt ud forstår teorien der blev anvendt)
Spil har hjulpet mig en del med at skrive og tale engelsk. Især det at tale, da jeg er tvunget til at udtrykke mig hurtigt og præcist i FPS spil for at kunne hjælpe mit hold.
Alle de fine ord kommer så fra Universitet og Gymnasiet, men det er blot krydderi på mit sprog. Har hørt folk bruge fine ord, men gå i stå tyve gange i en sætning. Det er altså rigtig dårlig formidling. Så hellere flydende tale, og eventuelt en længere forklaring hvis man mangler en præcis betegnelse.
Men det skal lige siges, at jeg tror vi der har fået gavn af computeren er en minoritet. Kan da også nikke genkendende til at spil kan forringe mit skolearbejde, da det ofte er meget fristende at spille fremfor at bruge de 4 timer man egentlig burde på sine lektier. Så ender man med et halv tamt forsøg på 1 time, der måske endda er rigtig, men ikke gennemtænkt, og uden tid til refleksion. (Og det er reelt ligegyldigt om man løser opgaven hvis man ikke fuldt ud forstår teorien der blev anvendt)
Vossen (4) skrev:Yep, det er nemlig de 3 år jeg har brugt på at kigge op i loftet i Engelsk A på HHX der har givet mig 12 skriftlig og 12 mundtlig, det er ikke kommunikation over Skype, Ventrilo, computer spil m.m. der har hjulpet mig... Nope, slet ikke...
Nyhed skrev:...resultatet var, at børn med en computer havde svære ved at lære matematik og læse.
Noget tyder på, der er noget om det.
Ramong (21) skrev:Mange (ikke alle men tæt på) bruger dem til at surfe på facebook og andre stedder istedet for at følge med i timen..
newz
#alle
Selvfølgelig bliver man bedre til engelsk, ved at spille engelsksprogede spil. Og hvis jeg havde gjort det med tysk, så ville min tysk være markant bedre. Det er ganske logisk, hvis du ikke udsættes for tysk, så lærer du heller ikke tysk. Det burde være logisk for de fleste herinde. Er du ikke udsat for kinesisk, lærer du det heller ikke og det er derfor du ikke kan kinesisk fx. Sprog overføres ikke med generne. Ud fra kommentarene ser det ud som dette burde uddybes for de fleste.
Men om man bliver bedre til sin modersmål ved at spille spil og bruge computeren, eller om man bliver bedre til at lære matematik, hvis man bruger meget tid på computeren er et interessant spørgsmål og det gør man åbenbart ikke.
Selvfølgelig bliver man bedre til engelsk, ved at spille engelsksprogede spil. Og hvis jeg havde gjort det med tysk, så ville min tysk være markant bedre. Det er ganske logisk, hvis du ikke udsættes for tysk, så lærer du heller ikke tysk. Det burde være logisk for de fleste herinde. Er du ikke udsat for kinesisk, lærer du det heller ikke og det er derfor du ikke kan kinesisk fx. Sprog overføres ikke med generne. Ud fra kommentarene ser det ud som dette burde uddybes for de fleste.
Men om man bliver bedre til sin modersmål ved at spille spil og bruge computeren, eller om man bliver bedre til at lære matematik, hvis man bruger meget tid på computeren er et interessant spørgsmål og det gør man åbenbart ikke.
Computerspil og engelsk færdigheder hænger måske sammen. Men det er faktisk ikke det som er relevant når det kommer til de positive eller negative ting ved computerspil og computer brug generelt.
Problemet er at elever som bruger meget tid på computerspil eller andre former for computer aktivitet. Stille og roligt begynder at udvikle en ny måde at "læse" på. De er vandt til at læse multimodale tekster, og bliver svagere til at bruge traditionelle midler, som bøger osv.
Jeg kan se de i mine fysik og kemi timer. De fleste nye fysik/kemi bog systemer til folkeskolen bliver mere og mere præget af et multimodal design princip og de elever som bruger meget tid på computeren, er kniv skarpe til at læse dem. Men de elever som ikke er med på "medie" vognen, har svært ved at navigere et sådanne sider.
Bottom line. Selvfølgelig bliver elever som bruger det meste af deres tid på en helt anden form for "læsning" svagere i de traditionelle former, som stadigvæk dominere vores uddannelses system.
Problemet er at elever som bruger meget tid på computerspil eller andre former for computer aktivitet. Stille og roligt begynder at udvikle en ny måde at "læse" på. De er vandt til at læse multimodale tekster, og bliver svagere til at bruge traditionelle midler, som bøger osv.
Jeg kan se de i mine fysik og kemi timer. De fleste nye fysik/kemi bog systemer til folkeskolen bliver mere og mere præget af et multimodal design princip og de elever som bruger meget tid på computeren, er kniv skarpe til at læse dem. Men de elever som ikke er med på "medie" vognen, har svært ved at navigere et sådanne sider.
Bottom line. Selvfølgelig bliver elever som bruger det meste af deres tid på en helt anden form for "læsning" svagere i de traditionelle former, som stadigvæk dominere vores uddannelses system.
jeg mener da man sagtens kan give børn adgang til computeren og internettet.. så længe det bliver gjort på et fornuftigt niveau.
forældre må have et ansvar for hvor lang tid børnene kan bruge ved computeren så de både får viden inden for internettet OG bliver sociale.
mennesker har godt af begge ting
forældre må have et ansvar for hvor lang tid børnene kan bruge ved computeren så de både får viden inden for internettet OG bliver sociale.
mennesker har godt af begge ting
Det står trods alt en advarsel i de fleste spil om at holde en pause for at undgå hovedpine og generelt utilpashed :)
Hvis børn får introduceret en hvilken som helst beskæftigelse i deres liv, som de finder interessant og sjovt, så vil det tage over for de mindre interessante og sjove ting... Det kan være fodbold, computerspil, rollespil, musik, malerkunst osv... Det er bare fordi nogen ting er mere "acceptable" at fokusere på: Fodbold og musik for eksempel...
Coney (29) skrev:Hvis børn får introduceret en hvilken som helst beskæftigelse i deres liv, som de finder interessant og sjovt, så vil det tage over for de mindre interessante og sjove ting... Det kan være fodbold, computerspil, rollespil, musik, malerkunst osv... Det er bare fordi nogen ting er mere "acceptable" at fokusere på: Fodbold og musik for eksempel...
Nu bliver fodbold og musik bare ikke sponsoreret af staten med den begrundelse, at det er en nødvendighed for at hæve det faglige niveau. Denne undersøgelse er med til at stille spørgsmål ved om PC støtteordninger gør mere skade end gavn, da det oftest er svagt stillede familier der får støtte, som ikke efterfølgende checker op på hvad PCen faktisk bruges til. Spild af skatteydernes penge hvis der ikke kommer nogen forbedring på den front.
Coney (31) skrev:#30 De bliver støttet på grund af en helt fornuftig tankegang... At folk bruger dem forkert er ikke støtteordningens fejl;)
Så knivforbuddet i DK er ok fordi tankegangen er ok, og så er det bare synd for håndværkere, fiskere og andre folk det går ud over, når de skal have en hobbykniv med på arbejdet?
'Fornuftig tankegang' er sgu årsagen til 95% af politiske fadæser.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.