Cloudflare.com



Cloudflare bruger lavalamper til ‘ægte tilfældighed’

Hos selskabet Cloudflare arbejder de med forskellige produkter centreret omkring internettet – CDN, load balancing, it-sikkerhed i forhold til DDoS-angreb samt brug af SSL-certifikater og meget mere.

På selskabets San Francisco-kontor har de en væg med lavalamper, der varetager en meget vigtig funktion – den sikrer ‘ægte tilfældighede’ tal brugt til kryptering.

Computere har ikke optimale til at komme frem til tilfældige uforudsigelige tal, hvilket er et problem i forhold til at levere en kryptering, der er svær at bryde.

Derfor tilføjer Cloudflare input fra lavalampernes skiftende formationer af forskellige væsker.

Kameraer opfanger lampernes farver og lys, mens luft og det generelle lysniveau i rummet også spiller ind. Alt dette er med til at skabe de tilfældige tal:

The flow of the “lava” in a lava lamp is very unpredictable,6 and so the entropy in those lamps is incredibly high. Even if we conservatively assume that the camera has a resolution of 100×100 pixels (of course it’s actually much higher) and that an attacker can guess the value of any pixel of that image to within one bit of precision (e.g., they know that a particular pixel has a red value of either 123 or 124, but they aren’t sure which it is), then the total amount of entropy produced by the image is 100x100x3 = 30,000 bits (the x3 is because each pixel comprises three values – a red, a green, and a blue channel). This is orders of magnitude more entropy than we need.





Gå til bund
Gravatar

#1 mrtb 15. nov. 2017 13:01

Edit: Damnit, så blev det også lige tilføjet til nyheden!

Tom Scott har stort set lige lavet en video om det:


Ganske sjov måde at løse problemet med tilfældighed på :)
Gravatar

#2 arne_v 15. nov. 2017 13:48

Bemærk at ideen er 20 år gammel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lavarand
The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#3 Nize 15. nov. 2017 18:58

Det er ren marketing. Og det virker jo godt.

Hvis man vil have ca. præcis det samme, men nemmere og billigere, så bruger man det at maske f.eks. et USB webcam af med sort tape, og skrue gain op på max, så er der det flotteste støjede billede, ved måske 1080p30, med random blips og blobs. Er det et usb-video cam, så kan du få det som et råt h264 stream, du kan pøle ind i din rng pool.

Kæmpe båndbredde; lige så random. Billigt. Nemt.

.. men knap så youtube-like-view-facebook-marketing venligt.
--
"Hvis du siger 'SSD disk' én gang til, så..." *SMACK*
Gravatar

#4 arne_v 15. nov. 2017 19:23

#3

Det erstattede lamperne tilbage i 2003.

https://www.wired.com/2003/08/random/

(vist ikke helt samme teknik som du beskriver men tæt på)
The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#5 Brigadaus 17. nov. 2017 08:57

Bare fordi mønstrene virker random for det menneskelige øje, så betyder det ikke at de er det.

Der skal nok kunne findes et mønster i måden de bevæger sig på, da de jo bliver opvarmet af en lampe som jo udgiver et fast antal watt og varme.

Hvis man kalkulere på det længe nok så skal man nok finde et mønster som gentager sig efter nogle bestemte parametre.
Brigadaus.dk - en lille-stor dansk-bulgarsk virksomhed i vækst
Gravatar

#6 CBM 17. nov. 2017 09:22

mønstrene er dikteret af fysik og dermed matematik og derved ikke anderledes end en implementering af en random funktion.

giver man sig til at regne på det, så er det sikkert lettere at gennemskue lavalampers tilfældighed end en random funktions tilfældighed

#ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard.
Gravatar

#7 demolition 17. nov. 2017 10:59

Brigadaus (5) skrev:
Bare fordi mønstrene virker random for det menneskelige øje, så betyder det ikke at de er det.

Der skal nok kunne findes et mønster i måden de bevæger sig på, da de jo bliver opvarmet af en lampe som jo udgiver et fast antal watt og varme.

Jeg formoder at bevægelserne i sådan en lampe er relateret til den Brownske bevægelse:
https://da.wikipedia.org/wiki/Brownske_bev%C3%A6ge...

Mens der naturligvis er en sammenhæng mellem en partikels nuværende position og hvor den er 1 sekund senere (der er en hastighedsbegrænsning) så vil det på langt sigt være uforudsigeligt hvor den ender. Så det kommer nok an på hvordan de udlæser tal fra lamperne, men hvis det skal være helt tilfældigt så skal man vel vente uendeligt længe mellem udlæsningerne..
Gravatar

#8 mrtb 18. nov. 2017 16:34

Man kan vel beregne stort set alt, så længe man kender de præcise forudsætninger og variabler.. Men held og lykke med at beregne partikler i luften, varme i lokalet, sol der opvarmer flader forskelligt, og, og, og :P
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login