mboost-dp1

LG Electronics

CES: Tegra2-smartphones demonstreret

- Via engadget - , redigeret af Avenger-

Nvidia havde ikke meget vind i sejlene med deres første Tegra-chip, men Tegra 2 ser ud til at have tiltrukket flere firmaer. Blandt disse er LG og Motorola, som begge snart udkommer med en smartphone med den nye SoC.

Hos hjemmesiden Engadget har man været på besøg hos Nvidias stand til CES-messen, hvor begge telefoner var med. Det drejer sig om LG Electronics Optimus 2x og Motorolas kommende Atrix 4G.

Tegra 2 kommer med to ARM-baserede CPU-kerner, samt en grafikchip udviklet af Nvidia. Ud over at kunne afvikle 1080p-video, så er chippen også velegnet til spil, hvilket Engadget fik demonstreret.

I en video, som du kan se herunder, vises to forskellige spil, der begge gør brug af en del grafiske effekter. Det ene er et skydespil, som foregår i rummet og det andet et tredjeperson-kampspil med en samurai.

Sidstnævnte spil bliver vist på Motorolas Atrix 4G, der ud over at have Tegra 2-chippen, også har en skærm med en opløsning på hele 960×540 pixels, hvilket er det højeste til dato for en Android-smartphone.





Gå til bund
Gravatar #1 - NightZtorm
7. jan. 2011 09:13
#0 skrev:
Sidstnævnte spil bliver vist på Motorolas Atrix 4G, der ud over at have Tegra 2-chippen, også har en skærm med en opløsning på hele 960x540 pixels, hvilket er højere end for iPhone 4 og det højeste til dato for en Android-smartphone.


hvordan kommer man frem til at en opløsning på 960x540 er højere end iphones som er 960x640?
Gravatar #2 - dk-hat
7. jan. 2011 09:22
0# Han siger intet om iphone...
Gravatar #3 - syska
7. jan. 2011 09:23
TherkelMJ (1) skrev:
hvordan kommer man frem til at en opløsning på 960x540 er højere end iphones som er 960x640?


Hah ... godt spm ...

<joke>
"less is more" ... men der er nok en som burde have skole pengene tilbage :-)
</joke>
Gravatar #4 - Slettet Bruger [1656195613]
7. jan. 2011 09:25
Måske er det DPI der er højere?
Gravatar #5 - syska
7. jan. 2011 09:27
dk-hat (2) skrev:
0# Han siger intet om iphone...


"har en skærm med en opløsning på hele 960x540 pixels, hvilket er højere end for iPhone 4"

??? det står da rimelig tydeligt ....

Men han siger også at det er den første Android med en så høj opløsning.
Gravatar #6 - el_barto
7. jan. 2011 09:30
Svedig hardware. Mon der følger en ekstra batterypack med :D
Gravatar #7 - Slettet Bruger [1656195613]
7. jan. 2011 09:32
Det er heller ikke DPI der er højere >_< 275 va +300
Gravatar #8 - NightZtorm
7. jan. 2011 09:35
#5
tror han mener at engadget/ham der står ved Nvidia standen siger intet om iPhone
Gravatar #9 - Pernicious
7. jan. 2011 09:40
#1

Mig der var lidt hurtig på den, havde det lige i hovedet at det var 960x480, af en eller anden årsag, og så har jeg endda selv en iPhone 4 :)
Gravatar #10 - SuperJohn
7. jan. 2011 09:40
Jeg ved meget lidt om Tegra2-chippen, men som # 6 nævner, er jeg også bange for batteriforbruget. Noget andet er, om der så også kommer en masse spil til den, når det kun er folk på tegra-hardware der kan spille dem (det var det, jeg forstod ved fremviserens tale i videoen) - hvis de bliver eksklusive titler, kunne man jo frygte at man opdeler Android-markedet, således at man ikke længere programmerer til styresystemet, men rent faktisk til den processor der sidder i hver enkelt mobiltelefon :-/
Gravatar #11 - el_barto
7. jan. 2011 09:50
SuperJohn (10) skrev:
Jeg ved meget lidt om Tegra2-chippen, men som # 6 nævner, er jeg også bange for batteriforbruget. Noget andet er, om der så også kommer en masse spil til den, når det kun er folk på tegra-hardware der kan spille dem (det var det, jeg forstod ved fremviserens tale i videoen) - hvis de bliver eksklusive titler, kunne man jo frygte at man opdeler Android-markedet, således at man ikke længere programmerer til styresystemet, men rent faktisk til den processor der sidder i hver enkelt mobiltelefon :-/


Enig, det er slemt nok nu med opdelingen, når snart sagt hver mobil- eller tabletproducent vil lancere hver deres online marked :|
Gravatar #12 - zook
7. jan. 2011 10:26
Tegra2 chippen er overordnet nVidia's egen to-kernede ARM Cortext-A9 design, samt en ny grafik kerne. Det er et design som er tiltænkt mobile enheder, strømforbruget er et af salgspunkterne for platformen.

Nyere Android versioner understøtter OpenGL ES 2.0 som grafik API. Hvilket gør at man ikke direkte som udvilker skal forholde sig til forskellene mellem de grafik kerner som snart bliver at finde i Android enheder. Dog skal man forholde sig til de forskelle det giver at have forskellige grafik kerner med forskellige hastigheder.

Men det er et udvikler problem.
Gravatar #13 - vandfarve
7. jan. 2011 10:28
Dumt spørgsmål, men ikke helt off-topic:

Hvor meget mere strøm bruger en højere opløsning (say, lad os sige en fordobling i antallet af pixels?)

Jeg forventer selv, at skærme med højere opløsning vil bruge mere end skærme med mindre opløsning, men omvendt burde det være i småtingsafdelingen.

Jeg tænker her, at baggrundsbelysningen samt resten af "det dersens moderne mekanik" står for langt størstedelen af forbruget?
Gravatar #14 - zook
7. jan. 2011 10:41
#13
Vil ikke mene at der, med de display teknologier som er på vej(så som Pixel Qi), er grund til bekymring over strømforbruget af selve skærmen.

Men det er klart at der skal arbejdes mere når mængden af information der skal vises øges, det gælder både 2D og 3D, men det vil nok mest være i 3D brug man mærker det.

Tror dog du bliver nødt til at vente til de første reviews kommer før du kan blive klogere på hvordan det forholder sig i den kommende generation af enheder.
Gravatar #15 - vandfarve
7. jan. 2011 10:57
zook (14) skrev:
Men det er klart at der skal arbejdes mere når mængden af information der skal vises øges, det gælder både 2D og 3D, men det vil nok mest være i 3D brug man mærker det.


Lige den faktor havde jeg glemt!

Selvfølgelig skal processorerne bearbejde data for at kunne vise informationerne på skærmen. For større skærme betyder det flere data, og flere databehandlinger betyder større strømforbrug.

Tak for oplysningen. :)
Gravatar #16 - Remmerboy
7. jan. 2011 12:41
vandfarve (15) skrev:
Selvfølgelig skal processorerne bearbejde data for at kunne vise informationerne på skærmen. For større skærme betyder det flere data, og flere databehandlinger betyder større strømforbrug.

og størrere strømforbrug leder til den mørke side...
Gravatar #17 - Medallish
7. jan. 2011 16:17
Kan i hoere hvad det foerste spil hedder? Jeg hoere kun "Galaxian fighter 2", men naar jeg googler det finder jeg noget helt andet, er lidt interesseret siden de naevner at de bringer det fra konsoller og PC, har manglet en god space sim siden FreeSpace 2 :(.

Interessant anyway, ser faktisk godt ud, men ja, det er begraenset hvor meget god grafik en smart phone har brug for vs. mere processor powah.
Gravatar #18 - nielsbuus
7. jan. 2011 17:00
Att: Alle som bruger udtrykket "DPI" i forbindelse med skærme og scannere.

Vil I ikke godt lade være med at misbruge terminologien og sætte jer ordentligt ind i forskellen på DPI (Dots Per Inch) og PPI (Pixels Per Inch)

På forhånd en milliard gang tak.

Læs gerne denne her artikel: http://www.andrewdaceyphotography.com/articles/dpi...

Summa summarum:
PPI bruges om enheder der arbejder med pixels. (skærme og scannere).
DPI bruges om enheder der arbejder med klatter/prikker (inkjetprintere, laserprintere).

Wikipedia har et billede som illustrerer konceptet ret godt:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:DPI_and_PPI.png
Gravatar #19 - Slettet Bruger [1656195613]
7. jan. 2011 17:05
Det kan da være ligemeget. en pixel kan da godt kaldes en prik...

Myreknepperi :D

Eller var du rent faktisk så langsom at du troede man fik printere med Tegra 2 således at man kunne spille på de små 1,5tommers skærme der på HP inkjets?
Gravatar #20 - vandfarve
7. jan. 2011 17:06
Att: Alle, som læser dette indlæg

Dette indlæg indeholder vigtig information. I bedes derfor alle læse og tage notat af indlægget.

På forhånd en milliard gange tak.
Gravatar #21 - nielsbuus
7. jan. 2011 21:34
Det her er Newz. Selvfølgelig er det vigtigt. Det her er ikke Politiken eller Komputer for Alle for man rask slipper afsted med at kalde Internet Explorer for et modem.
Gravatar #22 - JTToft
7. jan. 2011 22:45
"Ud over at kunne afvikle 1080p-video, så er chippen også velegnet til spil, hvilket Engadget fik demonstreret."
- Hvilket ikke er noget særligt. Det kan A4-chippen i iPhone også...
Gravatar #23 - Mulpacha
7. jan. 2011 23:22
JTToft (22) skrev:
"Ud over at kunne afvikle 1080p-video, så er chippen også velegnet til spil, hvilket Engadget fik demonstreret."
- Hvilket ikke er noget særligt. Det kan A4-chippen i iPhone også...

1. Hvem paastaar at det er saerligt?
2. Kunne vaere en fordel at man kan faa 2 af dem for 1 iphones pris?
3. Hold op med at vaere saa arrogant?
Gravatar #24 - nielsbuus
8. jan. 2011 00:01
JTToft (22) skrev:
"Ud over at kunne afvikle 1080p-video, så er chippen også velegnet til spil, hvilket Engadget fik demonstreret."
- Hvilket ikke er noget særligt. Det kan A4-chippen i iPhone også...

Tegra 2 er faktisk ret særlig.
Apple A4 kan ikke afvikle 1080p, men er begrænset til 720p.
I hvert fald i følge Wikipedias artikel om Apple TV som er baseret på Apple A4. Jeg har heller ikke fundet nogle hits på Google som indikerer at A4 kan klare det udover nogle forumindlæg med spekulationer om at en kommende revision af A4 ville kunne håndtere det.

Men én ting er afspilning. Det som gør Tegra 2 til noget ganske specielt (og som ikke er nævnt her på Newz) er at SoC'en også kan encode 1080p realtime.

Se : http://en.wikipedia.org/wiki/Tegra#Tegra_250

Det betyder at næste generations Android mobiler formentligt vil byde på Full HD videorecording. =)
Gravatar #25 - zook
8. jan. 2011 01:10
Det tror jeg roligt du kan regne med.

Selv de mobiler som ikke anvender Tegra 2 vil kunne benytte sig af integrede speciel processorer som gør det muligt.
Jeg ved at TI's OMAP4 platform både understøtter afspilning og optagelse af hd video. Den vil sagtens kunne bruges til medie center, har set at GeeXbox også har XBMC med i udvalget.
Ohh well, en skam jeg ikke har tid til at rode med det :P

Set denne annoncering?

Det bliver godt nok et spændende år at følge :)
Gravatar #26 - CallOfDuty
8. jan. 2011 08:45
Motorola Atrix 4G som også bruger Tegra2 har følgende batteri tid:

Standby Time: 250 hrs

Usage Time/Talk Time: 9 hrs

Det er mere end rigeligt til mit ugentlige forbrug.
Gravatar #27 - Laziter
8. jan. 2011 23:24
Spændende hardware der er i sigte.
Men seriøst.. Hvem har brug for det presset ned i en bette mobil?

1. At spille på en mobil med kun touchskærm er no fun.
2. HD-gengivelse, ok.. Men næppe noget behov for enhver.
3. HD endnu engang, bare i optagelse.. Crap så længe optikken ikke er optimeret til det. Der er alt for meget støj på billederne, så kan CPU/GPU være ligemeget.
4. Ja find selv på mere..

Jeg vil ikke benægte at det er fedt nok at der udvikles så meget på det mobile marked, men der skal også tænkes på bruger-interfacet. Netop der glemmer en del producenter at tænke på komforten (igen med tanke på spil, hvilket jo syntes at være drivet for tiden), og tænker mere på hvor smart det hele kan se ud.

Jeg kunne dog godt forestille mig en succes på tablets, der kan komforten også bedre tilpasses.. I hvert fald hvis det drejer sig om spil, bare se iPad gadget'en:
[url= Game Controller[/url]
Gravatar #28 - zook
9. jan. 2011 00:17
Det er et spørgsmål om at den mobile teknologi rent faktisk er ved at være godt nok til en betydelig mængde mennesker.
Langt de fleste brugere har ikke behov for hurtigere og hurtigere hardware. Dertil har softwaren ikke formået at skabe en tilstrækkelig merværdi for det segment af brugere som jeres forældre formenligt ligger i.
Apple har vist hvad markedet efterspørger og vi vil snart begynde at se alternative bud fra andre firmaer.
Personligt er jeg glad for perspektivet om engang at kunne slippe for mus+tastatur til ting hvor det på ingen måde er krævet.
Gravatar #29 - kilo
11. jan. 2011 00:41
... men kan den køre Crysis?!
Gravatar #30 - Slettet Bruger [1656195613]
11. jan. 2011 07:32
#29 Hvis det bliver portet til den ja
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login