mboost-dp1

unknown

CD’er holdes tilbage fra bibliotekerne

- Via TV 2 Nyhederne - , redigeret af Net_Srak

Kulturminister Brian Mikkelsen ønsker at give musikbranchen en håndsrækning, og indfører derfor en karensperiode på fire måneder for ny musik.

Det vil betyde at musikken, fra den dato den udkommer i butikkerne, ikke vil være at finde på landets biblioteker før minimum fire måneder senere.





Gå til bund
Gravatar #1 - Redhack
15. nov. 2004 08:39
Tjaa. Så går der ikke lang tid inden de sidste biblioteker lukker, og det hele kommer til at foregå elektronisk..

Hvem gidder også rejse sig fra sin dejlige kontorstol for at hente musik, når man kan gøre det samme ved hjælp af 3 musseklik.

Cd'er på bibliotekerne er/var bare en dårlig undskyldning for at have u-lovligt musik derhjemme.
Gravatar #2 - FISKER_Q
15. nov. 2004 08:39
4 måneder? Så lang tid går jo knapt nok før et nyt album med samme kunstner er ude :(
Gravatar #3 - Deternal
15. nov. 2004 08:44
Giver ganske god mening idet at bibliotekernes opgave er at formidle og bevare kultur.
Det er klart at vi samtidig ønsker at kunstnere skal kunne leve af at lave deres kulturelle værker og derfor giver det mening på denne måde at prøve at forbedre deres mulighed for indtjening ifb. med udgivelsen.
IMHO ville det være logisk at indføre det samme for bøger.
Gravatar #4 - Tinker
15. nov. 2004 08:44
Kan ikke rigtig se hvad det vil gøre ved piratkopieringen? jeg mener derimod, hvis ting bliver sværer tilgængelig istedet vil stimulere piratkopieringen ... men hvad ved jeg!!
Gravatar #5 - TWFH
15. nov. 2004 08:49
Redhack:
"Tjaa. Så går der ikke lang tid inden de sidste biblioteker lukker, og det hele kommer til at foregå elektronisk.."
Jeg ved ikke med dig, men jeg foretrækker at læse en bog trykt på papir.

I det store hele tror jeg ikke det vil gøre nogen forskel - det virker for mig mest af alt som endnu et PR-stunt fra vores kære kulturminister, da den ulovlige kopiering alligevel primært foregår via nettet.
Gravatar #6 - Odin
15. nov. 2004 08:53
Hvorfor får forfattere ikke den samme ret ? Det giver jo slet ikke mening, regner pladebrancen virkelig med at folk ikke kan vente (høre den på p3 10x i døgnet) i 4 måneder indtil den kommer i bibliotekerne ? Desuden, hvis vi laver et lille regnestykke på det forslag, vi har 273 biblioteker i danmark som hver har 3 kopier i 4 måneder, hvis vi så siger at de lejer dem ud non stop, ca. 15 gange om måneden, så har 3*15*4*273=49140 personer hørt cden i den periode. Men det jo worst case.
Desuden forhindrer det jo stadig ikke pirat kopiering, den fremmer den bare, men det fatter de narhatter jo ikke, for pladeselvskaberne tjener ikke så meget hvis indtægterne direkte går til kunstnerne. (det hvert fald sådan jeg har forstået biblioteker virker, kunstner får pr. udlåning)
Gravatar #7 - xarrow
15. nov. 2004 08:57
#3
Jeg kan forstå din holdning mht. CD'er.

Men bøger må sku ikke fjernes fra biblitoteket. Det er den største spredningskilde mht. nye bøger. Der er ingen ide i sådan et forslag, hvis det begrænser den bogkultur mange holder af.

Dette tiltag er jo helt klart gjort (eller ved at blive indøfrt) for at begrænse ulovlig kopiering (hvor folk låner fra biblioteket og brænder), men det samme kan jo ikke gøres med bøger, medmindre du har masser harddiskplads, en stor tålmodighed og en scanner. Derfor kan jeg ikke se det i forfatterens interesse hvis adgangen til hans/hendes bøger bliver beskåret, dog bogpromovering ikke i forvejen er noget der er prioriteret særligt højt, i forhold til musik, film og computerspil.

Arrow
Gravatar #8 - sKIDROw
15. nov. 2004 09:20
HVIS og jeg mener HVIS bibliotekerne overhovedet, skal bruge resourcer på musik udlån, så skal det foregå ligesom med bøgerne.
Hvis man skal forsinke udlån af musik, så der jeg ikke grund til at det kun skal gælde musik.
I det hele taget har jeg aldrig forstået, hvad musik laver på biblioteket.
Endnu en lad gang leflen for industriens interesser.
Gravatar #9 - UltimateW
15. nov. 2004 09:24
Ang. bøger vs CD'er.

Får forfatterne så ikke et tilskud, netop fordi at bøgerne kommer ud på de danske biblioteker?
Gravatar #10 - xarrow
15. nov. 2004 09:36
#9:
Er ikke sikker, kunstnerne får jo åbenbart ikke noget. Hvis de gjorde ville de jo lukke en potentiel indtægtskilde i 4 måneder ;)

Men mht. bøger tror jeg faktisk du har ret =)
Gravatar #11 - TYBO
15. nov. 2004 09:37
Synes det lyder meget fornuftigt. Man skal have noget ekstra når man betaler fuld pris for musik.
Man er lidt til grin når andre låner det gratis.
Gravatar #12 - dubdub
15. nov. 2004 09:43
#9 jo. det gør musikere også.

ved ikke helt hvad dette tiltag fra vores minister skulle hjælpe.
Gravatar #13 - bnm
15. nov. 2004 10:04
TYBO sagde:
Man er lidt til grin når andre låner det gratis.

Jeg ved ikke med dig, men hvis jeg køber den slags, så er det for at støtte det og for at eje et eksemplar. Der går ikke noget af mig, hvis andre piratkopierer, eksempelvis en dvd som jeg har købt. Jeg føler mig ikke til grin. Føler stadig at det at eje et eksemplar er den eneste ting der giver "bragging rights".
#14 - 15. nov. 2004 10:12
Jeg troede bibliotekerne var til for at fremme folkeoplysning, ikke salget. Dem der ikke har råd kan jo bare vente 4 måneder. Eller hva'?
Gravatar #15 - Deternal
15. nov. 2004 12:29
#7: Man kan diskutere perioden, men det er vel fint nok at forhandlere kan forlange "fuld pris" i en periode og så når det er muligt at låne på biblioteket kan sætte prisen ned til et lidt lavere niveau [som eksempel]. Dette er allerede meget normalt (at et værk har en pris v. udgivelse og en ny et par måneder efter).
#8: Bibliotekerne er en kulturfremmende institution og det at udlåne musik er som sådan ganske naturligt i forlængelse af deres bogudlån. AFAIK er det heller ikke noget nyt, jeg har da ihvertfald lån musik i bibliotekerne allerede som 7 årig. Jeg mener så, som nævnt i #3 at du har ret, at andre former for kunst burde have samme "fredningsperiode".
#9+10: Både forfattere og musikere og filmselskaber får penge retur grundet udlån fra bibliotekerne.
#14: præcis :)
Gravatar #16 - techie
15. nov. 2004 13:29

Glimrende !

Lad os dog også lave en 4 måneders periode, før musik må spilles i radio'en og TV.

Og er der ingen der lytter til musik, så slipper vi også for ulovlig kopiering og alt den brok fra musik branchen.

Verden ville være et bedre sted uden alt den brok og søgsmål hele tiden.
Gravatar #17 - xarrow
15. nov. 2004 13:38
#15:
Rigtigt nok, bortset fra at det stadigvæk ikke bør omhandle bøger. Bøger og musik/film/spil kan IMO slet ikke sammenlignes, da det er en helt anden form for underholdning.

Arrow
#18 - 15. nov. 2004 14:27
16: Det er faktisk en god ide at forbyde musikken at blive spillet i fire måneder, på den måde nasser folk jo ikke på radioen. Og det er endda ikke forbudt at tage 'piratkopier' fra radioen endnu!

Jeg husker stadig da seksdagsløbene røg af fjernsynet, dengang ville man (cykelløbsarrangøren formoder jeg) score kassen ved at forhindre folks 'nasseri' gennem fjernsynet. Og idag er seksdagsløb mere populært end nogensinde! Eller hva'?
Gravatar #19 - Viperaberus
15. nov. 2004 14:38
#15
Jeg mener dog der skal skelnes mellem skønlitteratur og faglitteratur.
Faglitteraturen bør være tilgængelig hurtigst muligt.
Skønlitteraturen kan man for min skyld sagtens sidestille med musik!

Jeg tror dog ikke, at det vil ha' den store effekt på mængden af ulovlig kopieret musik kontra solgt musik.
Gravatar #20 - doggy82
15. nov. 2004 15:15
Det har jeg det fint med.
Der er vel alligevel så lang kø på de nye cd'er at man i forvejen skal vente 4 måneder for at låne dem, med mindre man er hurtig...
Gravatar #21 - traCe
15. nov. 2004 16:05
Jeg er sku næsten ligeglad, jeg hører primært ældre rock, og det er jo lidt ældre end 4 måneder! Og hvis der endelig kommer en fed skive, så køber man den da bare, for hvis den er fed nok til at kunne høres, så den også fed nok til at kunne købes!
Gravatar #22 - heidt
15. nov. 2004 16:05
(For det første vil jeg lige brokke mig over at det ny design, i kommentar-afdelingen ikke virker rigtigt på Mozilla Firefox)

Og desuden er Brian mikkelsen er stor pæl... ikke ret meget mere at sige til det.
Gravatar #23 - malterub
15. nov. 2004 18:26
Hmmm vi bliver da ikke ramt af det - eller jo ....
For lad os sige "the best of "XXX" VOL. 1" , fire måneder bliver så "Greatest hit VOL 1" udgivet,osv... som vi nærmest er vandt til at se det, dvs at det kun er ved første udgivelsen at vi skal vente de 4 mdr !

ej - hvornår lærer politikerne at det er branchen og ikke piraterne der har skabt problemet! ;-))
Gravatar #24 - wAsabi
15. nov. 2004 19:53
En rigtig Brian lov ....

mon ikke snart man skulle til bage på brian's kone, måske trænger hun til en rigtig mand, lol
Gravatar #25 - amokk
15. nov. 2004 20:11
lad os endelig give folk endnu flere grunde til at kopiere...

nu har jeg ikke selv lånt musik på bibl. fordi jeg er opvokset i en nærig kommune der ikke ville lade deres borgere have den ret...

men jeg KUNNE FORESTILLE MIG at der findes folk, som checker et nyt album ud, ved at låne det på biblioteket, og derefter beslutter sig for at købe det eller ej.

den gruppe mennesker har dermed muligheden for at praktisere "try before you buy" helt lovligt...

det er utænkeligt at disse folk nu vil sidde på deres flade i 4 mdr, før de beslutter sig for at købe et album, og de fleste ved nok efterhånden at det er forholdsvis let at skaffe sig ulovlige eksemplarer at musik... og når man først har fået en brændt CD med sit yndlingsmusik, er lidt af motivationen til at købe den jo røget... for den CD man lånte på biblioteket, skal jo afleveres tilbage inden 14 dage, hvilket kunne være en god grund til at købe!

bare min mening, men er efterhånden også ligeglad, med alle de begrænsninger osv, betyder det bare at vi ender i et hvad angår ophavsret, til skade for de mindre kunstnere og pladeselskaber, som samtidig typisk er dem der holder lav profil ang. "de slemme pirater"
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login