mboost-dp1

Flickr - Franco Folini

Canadier fik rekordhøj internetregning

- Via BBC - , redigeret af Net_Srak

I Canada har en 22-årig fyr, arbejdende på olieplatform, fået en internetregning, der tvinger ham til at bore dybt i lommerne. Piotr Staniaszek troede, at han kunne surfe ubegrænset via sin mobiltelefon med sit “Unlimited Mobile Surfing”-abonnement til 10 canadiske dollars om måneden hos teleselskabet Bell Mobility. Hvad Piotr ikke vidste var, at det begrænsede sig til, når man surfede på nettet via telefonens indbyggede WAP-browser. Piotr havde koblet sin telefon til den bærbare og brugt den som modem, hvilket var trafikafregnet.

Piotr har været flittig til at downloade mange og store filer, for da internetregningen for november måned havnede i postkassen, var der udsigt til underskud på budgetkontoen – helt præcist skulle Piotr af med 85.000 canadiske dollars, eller omkring 420.000 kroner.

Da Piotr henvendte sig til teleselskabet, kunne de dog godt se, at det var en tung udgift her i juletiden, og som et udtryk for storsind reducerede de regningen til 20.000 kroner.

Piotr er dog ikke helt tilfreds og vil nu gå rettens vej for at slippe af med regningen, selvom der i hans abonnementsbetingelser stod, at det frie mobile forbrug var forbeholdt WAP-surfing.





Gå til bund
Gravatar #1 - knekker1
16. dec. 2007 10:50
Det er ikke sådan, når man dl'er så meget pr0n!
Gravatar #2 - revald
16. dec. 2007 10:55
Uha... en nedsættelse fra 420.000 til 20.000 og så trækker han dem alligevel i retten. Lyder dumt - specielt med tanke på at han nok ikke just har retten på sin side.

Leason: Læs altid det med småt! :-)
Gravatar #3 - paradigm
16. dec. 2007 11:05
Lyder lidt risikabelt... jeg synes ikke han har en god sag hverken moralsk eller juridisk. Der har da været mange lignende fælder i diverse abonnementer jeg har haft, som jeg kun har undgået ved at læse betingelserne. Han skulle bare være glad for prisen blev reduceret til 20K. Nu risikerer han at skulle betale 400K + omkostninger...

At priserne på GPRS m.m. er ublu høj er så en anden sag...
Gravatar #4 - TuxDK
16. dec. 2007 11:08
Tjah, jeg ville nu nok have taget tilbuddet på 20.000.
Hvis han tager rettens vej, bliver det dyrere end de oprindelige 420.000.

Så kan han lære at læse sin kontrakt, eller ringe og spørge INDEN man benytter sin mobiltelefon som internet gateway.
Gravatar #5 - BluepaiN
16. dec. 2007 11:23
Utroligt at idioten ikke udnytter det, at de har sænket hans regning så meget. Men hvis han mener, at han ikke er blevet informeret om, at det kun var via hans mobil-browser, så står han vel stærkt til at vinde retssagen - forudsat at det canadiske retssystem er ligesom det amerikanske.
Gravatar #6 - DanielVexoe
16. dec. 2007 11:29
Magen til idiot skal man da lede længe efter!
Gravatar #7 - erchni
16. dec. 2007 11:53
#5 Det kan godt være han mener han ikke er blevet informeret, men det står jo i den kontrakt som han har fået udleveret så jeg tvivler på at retten er på han side. Omvendt skulle man tro han havde talt med en advokat før han går i retten, den advokat må jo mene der er noget at komme efter ville jeg tro.
Gravatar #8 - muldvang
16. dec. 2007 11:53
Han var da ikke for klog...

Men moralen er vel, at man skal læse betingelserne.
Gravatar #9 - LordMike
16. dec. 2007 12:12
Logik siger jo for fanden da at websurfing på mobilen IKKE er gratis... (Det er det der... I forhold til DK)
Gravatar #10 - madeinrussia
16. dec. 2007 12:55
Ja kan vist godt se hvem der har den gode side af sagen, et firma som faktisk gør regningen SÅ meget mindre, det er jo et stort held for ham.. utroligt hvor "flabet" han så er at trække dem i retten.. men okay hvor god en advokat kan en borearbejder have? frem for et kæmpe firma...

Hvis jeg havde fået en stor regning for fx. vand og de skar 90% af den ville jeg kysse deres fødder...
Gravatar #11 - TullejR
16. dec. 2007 12:57
#10: Omvendt kunne det også tyde på, at manden netop har loven på sin side, og firmaet derfor prøver at "bestikke" ham til at betale en mindre bøde?
Lidt ligesom APG der har bøder på tilbud, hvis man bare betaler, i stedet for at møde op i retssalen.

Bare en interessant strø-tanke.
Gravatar #12 - madeinrussia
16. dec. 2007 13:19
#11 han har brugt deres ydelse og faktisk misbrugt den på det groveste, jeg laver heller ikke vandkabler til hele nabolaget fra min vandhane..

man betaler hvad man bruger, så må dem der giver ydelsen bestemme prisen, at sætte edn til 20tusind er bare et realistisk beløb i forhold til det andet..
Gravatar #13 - trylleklovn
16. dec. 2007 16:00
#12 Det giver absolut ingen mening, at trafikforbruget kun skulle være gratis, ved brug af den interner browser. Det giver kun mening, i forhold til, at forbrugeren næppe gider benytte den interne browser i længere tid af gangen, hvilket gør, at selvskabet kan reklamere med "featuren" og få god omtale, næsten omkostningsfrit. Er det moralsk forsvarligt?

Yderligere virker det ikke specielt moralsk forsvarligt, at de ikke har informeret ham om det høje forbrug, under perioden.

Det virker også mistænkeligt, at selskabet bare sådan lige nedsætter regningen til 20.000kr. Hvorfor lige det beløb? Fordi de regner med han rent faktisk kan betale det? Burde de så ikke have lidt enormt tab, og hvis ikke er prisen for tjenesten så sat urimeligt højt? Hvordan forventer de, at andre kunder gider betale dem det fulde beløb på regningen efter dette?

Og yderligere synes jeg det er helt absurd, at folk kalder ham dum, for ikke, at godtage en regning PÅ FUCKING 20.000KR!!! Har i alle sammen 20.000kr i baglommen?
Gravatar #14 - pelikanen
16. dec. 2007 16:04
Det er jo bare et spørgsmål om at han har misforstået aftalen.

Man kan vel ikke forvente at sådan en borebisse læser hele kontrakten igennem.

"The large print giveth, and the small print taketh away."
Gravatar #15 - frygtl0s
16. dec. 2007 16:06
der burde da være nogle advarselssystemer hos det teleselskab der overvåger 'mistænkeligt' forbrug. Altså hvis en kunde lige pludselig er 10.000 i minus, så skal man måske lige lukke kontoen midlertidlig og snakke med ham.. Sådan er det fx ved sonofon...
Gravatar #16 - jopsen
16. dec. 2007 16:08
Der er vel teknisk set ikke forskel på wap og web trafik... :)

Så det ikke verdens mest elendige sag han har... Men taget i betragtning at teleselskabet reducerede regningen til 20K, så synes jeg han skal være glad... Det ville vist have været et godt forlig i retten...
Gravatar #17 - Alw
16. dec. 2007 16:52
Sikke en idiot, og synes fandme det er storsindet af firmaet. Tror der er mange andre der sagtens kunne komme i den situation, og det er også til dels synd for ham. Men på den anden side kunne han bare have læst ordentligt efter, og så burde han godt nok bare lukke og tage imod det tilbud. soz for sproget :l
Gravatar #18 - Jakob Jakobsen
16. dec. 2007 17:35
#15

Netop, han har jo tidligere fået advarsler om abnormalt forbrug, og endda fået lukket hans telefon fordi han havde brugt $100 mere end det normale. Så jeg mener ikke at han handler i ond tro.
Dog ville jeg nok have taget imod deres tilbud,
Gravatar #19 - madeinrussia
16. dec. 2007 17:58
#13 , Du har nok ret i at det lyder mærkeligt at de sænker den til 20000 kr, måske er det bare hvad han har brugt for uden de får noget får det? telefon inernet har aldrig været billigt..

IMO har han ingen sag, og den slags mennesker burde bare blive ude på boreplatformen
Gravatar #20 - moveteam
16. dec. 2007 20:38
Ja det lyder jo fantastisk at en bøde sænkes fra 500.000 til 20.000, men bare se den sag fra Basta med ham som skulle betale 11.000.

Og hvis de alligevel sænker den så meget, hvorfor så ikek bare fjerne den helt? 20.000 betyder vel reelt set intet for dem, men hvis det stod sådan i kontrakten at det KUN galt på WAP nettet (hvem betaler også 50 kr for det?), er det da flinkt af dem, men stadig.
Gravatar #21 - knasknaz
16. dec. 2007 21:12
"The thing is, they've cut my phone off for being like $100 over," he told CBC News.

"Here, I'm $85,000 over and nobody bothered to give me a call and tell me what was going on."


Specielt dén detalje synes pudsig. Hvis firmaet har vænnet forbrugerne til, at de bliver advaret ved bare mindre overtræk, så synes det sært, ikke at advare mod denne slags voldsomme beløb. Godt nok bør man altid læse det med små bogstaver, men har dette firma virkeligt rent mel i posen?
Gravatar #22 - kasperd
16. dec. 2007 21:45
[url=#13]#13[/url] trylleklovn
Det virker også mistænkeligt, at selskabet bare sådan lige nedsætter regningen til 20.000kr. Hvorfor lige det beløb?
Det er sådanset forklaret i artiklen.
Bell Mobility said they would lower the bill to $3,243 in a "goodwill gesture" to match the best data plan available for using mobile phones as a modem


[url=#20]#20[/url] moveteam
Og hvis de alligevel sænker den så meget, hvorfor så ikek bare fjerne den helt?
Hvis han helt slap for en regning, så ville der nok være andre der fik idéer. I stedet vælger de så at tilbyde at nedsætte regningen til hvad den ville have været, hvis han havde valgt det abonnement, der passede bedst til hans forbrug. Det virker sådanset som et meget naturligt valg.

[url=#21]#21[/url] knasknaz
men har dette firma virkeligt rent mel i posen?
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. Det kan jo sagtens tænkes at de har et system til at holde øje med den slags, men de havde bare glemt at der var flere ting at holde øje med end blot samtaler.
Gravatar #23 - Dr_Mo
16. dec. 2007 22:41
Alle som siger at han skulle nærlæse kontrakten. Vel, I kan få lov til at kigge på min kontrakt og annoncen, samt under priser på debitels hjemmeside. Der stod intet om et opkaldsafgift på 50 øre, medmindre man gravede dybt ind på deres hjemmeside. Det var ihvertfald sådan den gang jeg købte min W810i i føtex. Med andre ord, de oplyser ikke om alle priser, nogen priser skal man selv grave dybt efter i hjemmesiden for at finde dem.

Så, det kan sagtens være at han ikke er blevet informeret om alle deres priser, når Debitel vælger at udelukke en relativ vigtig information: opkaldsafgiften, så kan jeg godt forestille mig at andre selskaber fjerner andre mindre relevante oplysninger, såsom datatrafik.

Nu har Debitel også fået en del_klager fra forbrugerombudsmanden (tror jeg han hedder), så det kan sagtens være at Bell Mobility bruger samme beskidte tricks som debitel.

Desuden, hvor mange har læst artiklen? Der er forklaret hvorfor han har fået regningen nedsat til 20.000 kr. og der står forklaret hvorfor manden troede det var gratis: Han havde en unlimited mobile browser abonnement.

Jeg er enig, han burde tage imod den nedsatte regning, men han burde først snakke med en advokat og undersøge om han har en sag. Hvis forbrugerombudsmanden kan klage så mange gange over Debitel, så mon det ikke er fordi Debitel ikke opfører sig helt som den skal? Det samme kan gælde her - da vil det være fuldstændig tåbelig at betale noget som helst, udover de $10 deres unlimited browsing plan koster.
Gravatar #24 - alca11
16. dec. 2007 23:44
#21
Det er jo telefoni.

Der er forskel på telefoni og internet forbrug, også selvom de kommer fra den samme kilde.
Gravatar #25 - Dr_Mo
17. dec. 2007 02:50
#24
I sidste ende er det el bare spørgsmål om hvor stor regningen din bliver. Ikke om du har snakket 20 timer hver dag, men om du har brugt f.eks. 1000 kr. mere end det man normalt bruger på en måned. Så hvis manden havde en abonnement med fri tale, ville han ikke få en besked om at han har snakket for meget.

Hvis man har den service med at advare folk, hvis deres regning bliver mere end det normale, så skal det gælde for alle typer forbrug

Hvis jeg tilmelder mig Saldokontrol hos Bibob, kan de ikke sige, at den ikke gælder hvis jeg har brugt telefonen som modem.
Gravatar #26 - reschat
17. dec. 2007 08:52
Når teleselskabet er så venlige at sænke den fra det der svarer til 420.000 kr. til 20.000 kr. - så burde han da klart tage imod tilbuddet.

Jeg har også før hørt om lign. sager, hvor der blot var tale om webhosting og hvor det var bandwidth som der blev betalt flere hundrede tusinde for.
Gravatar #27 - bas
17. dec. 2007 08:56
Dette er jo komplet langt ude, #13 rammer helt plet ;) mobilselskaberne tjener kassen på WAP/GPRS datatraffik, det burde være lidt mere som AT&T har det med iphone abb. fri data...
Gravatar #28 - Valkar
17. dec. 2007 09:37
#23:
Så, det kan sagtens være at han ikke er blevet informeret om alle deres priser, når Debitel vælger at udelukke en relativ vigtig information: opkaldsafgiften, så kan jeg godt forestille mig at andre selskaber fjerner andre mindre relevante oplysninger, såsom datatrafik.


/off topic

Nu har jeg selv haft debitel, og mage til snyde-firma skal man lede længe efter. Jeg har faktisk i en klage skrevet til Debitel lovet dem at jeg ville klage over dem på newz.com

Debitel afregner månedsvis, i perioden fra den 16 til den 15 i hver måned. Jeg skiftede til CBB den 17, så debitel afregnede mig for 2 dage, den 16 og 17. Min kollega skrev en sms til mig den 17 om morgenen kl ca 5, som jeg ikke kunne modtage på mit debitel simkort. Ergo må konklusionen være at telefonen var blevet lukket hos debitel den 17. Min regning lød godt nok kun på 10,94kr, men princippet står.

Grunden til at jeg overhovedet gad at brokke mig var at jeg allerede tidligere havde haft en uheldig sag med en ferie i kruså ved den tyske grænse, og lidt ublu priser fordi telefonen fangede tyske master selvom jeg var i Danmark... Øv. kostede mig lige 200kr ekstra fordi jeg ikke var klar over det med automatisk/manuel sendenet-valg.

Nåh, men jeg brokkede mig til Debitel, og de påstod at det var CBB's skyld at jeg ikke modtog den sms før end jeg havde skiftet simkort. BS!

Oveni hatten, da Debitel havde fået informationen om at jeg ville skifte teleselskab, sendte de mig et nyt simkort sammen med en masse fordele som jeg nu pludseligt kunne få hos debitel. Det betød dog at jeg skulle kontakte CBB igen for at få fornyet min overflyttelse, da CBB overflyttet ved hjælp af simkort nummeret. Det betød at jeg skulle være kunde hos Debitel 14dage længere end planlagt...

Så til alle jer der overvejer at skifte teleselskab:
HOLD JER FRA DEBITEL !!!

Tag den Debitel-Kundeservice som ikke fatter mit problem når jeg siger at jeg ikke gider betale for noget jeg ikke har fået!!!

/ontopic
Overvej dog seriøst bare at tage imod regningen på 20.000 kroner mester. Det kan koste dig 420.000+det løse hvis du taber... Selvom du så har rimeligt godt odds for at vinde, er det stadigt for stor en risiko at løbe. Også selvom du så ikke er tilfreds...
Gravatar #29 - madeinrussia
17. dec. 2007 09:58
Han har jo bare prøvet at misbruge et firmas tilbud sådan set på det groveste hvis han har suget for SÅ meget, og nu lægger han også sag an -.-
Gravatar #30 - Hald
17. dec. 2007 10:56
Jeg købte også sådan et USB 3G modem.. genialt! og med ubegrænset forbrug...

Når jeg så fik de første papirer fra udbyderen, stod der meget småt, noget i stil med.. max 10 GB eller vi bliver sure og smider dig ud... kind of..

10GB er så også nok til mig, men stadigvæk.. arrhh ubegrænset er ikke = 10 GB
Gravatar #31 - madeinrussia
17. dec. 2007 11:15
ubegrænset op til 10 gb :P efter det er det begrænset? :p
Gravatar #32 - DanaKaZ
17. dec. 2007 11:25
#30 Ja, det er nemlig rigtigt, jeg arbejder i en elektronik kæde hvor vi sælger de modem med 3 abonnement, og har også studset over at de bruger ordet ubegrænset når der åbenbart er en klar grænse på. Og den kan man forresten ikke se på det meste af deres promovations materiale.
Gravatar #33 - Mystic
17. dec. 2007 12:57
#32

Lyder da som, at man skal melde dem til forbrugerstyrelsen. Ubegrænset med forbehold, er ikke ubegrænset...
Gravatar #34 - DanaKaZ
17. dec. 2007 13:15
#33 Ja har også undret mig over at det ikke har skabt mere ballade.
Gravatar #35 - Modvig
17. dec. 2007 14:40
//Off
#34 Det kunne være fordi at i, som er klar over det, sidder herinde på newz og tåger rundt ;-)

//On
Jeg ser ingen grund til, at ham modtageren af regningen skal betale dette. Firmaet står med en kanon service i baghånden som mange med garanti ville nyde godt af. Derimod sætter det dem i et utroligt dårligt lys; "Vi er i julehumør, vi sænker regningen med 200k, send os lige de sidste 10k, please?", det er fandme en ny APG manden møder =.=
Gravatar #36 - DanaKaZ
17. dec. 2007 14:48
#35 jeg kan vel næppe klage nu når jeg er klar over grænsen. Klagen skal vel komme fra nogen der troede at det reelt var ubegrænset.
Gravatar #37 - terracide
17. dec. 2007 14:59
Måske folk skulle holde op med at blande danske forhold ind i canadiske regler?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login