mboost-dp1

unknown

Byt dig til en original Windows-licens

- Via Jyllands-Posten - , redigeret af amokk

Microsoft er nu gået så langt at de tilbyder originalt Microsoft software, hvis man har fået en ulovlig version af et produkt. Microsoft oplyser, at 15% af al præinstalleret software er ulovligt.

Der er dog en del undtagelser for at få en original version, man kan ikke bare have sin egen brændte CD. Man skal have en original forfalsket CD med hologram samt kvittering, man skal bo i USA og så ellers være villig angive den forhandler, man har fået softwaren fra.





Gå til bund
Gravatar #1 - mikbund
9. maj 2005 17:46
Lyder umiddelbart som et udmærket forslag. Det skal nok få forhandlerne til at ophøre med salg af ulovlig software.

Kan godt lide det kompenserer kunden. Ellers vil kunden næppe anmelde sin forhandler og samtidig miste sin "licens".

Der er ikke noget værrere end når piratsoftware rammer uskyldige som ikke har selv har fået valget.
Gravatar #2 - elvin
9. maj 2005 17:50
Udemærket ide der.
De skal selvfølgelig tage de forbehold som nyheden omtaler ( cd, kvitering osv ).
Måske at angive forhandlere er lige lidt meget at forvente, der er sikkert mange som ikke aner hvor deres "ulovlige" cd kommer fra - når den bare følger med maskinen, det er jo ikke sikkert forhandleren egenligt aner noget om det heller.
Gravatar #3 - lobner
9. maj 2005 17:52
Er det bare mig, eller har det været nævnt tidligere?
Jeg mener nemlig det er noget de har gjort i længere tid...
Gravatar #4 - poe_fck
9. maj 2005 17:52
De ville være en fejl at kalde dem gavmilde. De vil jo bare have folk til at stikke de forretninger.
Gravatar #5 - Inum
9. maj 2005 17:54
#2

Chancen for at forhandleren ikke aner noget er nok minimal. Hvis de ikke selv har "produceret" cden har de nok nogle kontaktinformationer på dem som har.
Gravatar #6 - amokk
9. maj 2005 18:02
et meget fair initiativ, uanset hvad er det svinsk at tage penge for andre at sælge folks arbejde videre som her, og endda bilde kunden ind at denne får en originalversion. og selvfølgelig ved forhandleren hvor han har de falske varer fra :-)
Gravatar #7 - mrmorris
9. maj 2005 18:14
#3 Den har ikke været på newz før, men har været nævnt de sidste par ugers tid på diverse internationale tech-sites.
Gravatar #8 - jopsen
9. maj 2005 18:17
er det ikke længe siden at de prøvede en lign. service i england...
Gravatar #9 - hatten
9. maj 2005 18:26
90% af dem der benytter sig af dette program vil være personer der har fået en lovlig kopi af windows men en key der ikke dur.
Det er de færeste sælgere der vil forfaske cd manuel keysticker og alt det andet bras man skal bruge for at "bevise at det er en ægte falsk kopi, og ikke bare en falsk falsk kopi".
Gravatar #10 - Deternal
9. maj 2005 18:28
Ikke for noget, men det her har da været oppe før - har da afaik været praksis for MS et stykke tid.
Gravatar #11 - fjols
9. maj 2005 18:29
Det er vist OLD NEWZ eller er det bare mig?
Gravatar #12 - oleo
9. maj 2005 18:35
Fint. Måske kan det være med til at stoppe udbredelsen af Windows.
#8 Det har vist kørt et års tid i UK - Nu vil Blair have at der skal kigges OpenSource løsninger.

Der burde slet ikke sælges pc'er med Windows installeret.
Gad godt vide hvilken slags aftale fx. Dell har med MS. Hvor meget får Dell, hvor meget får MS, pr. solgt Windows ?
Hvorfor er det lige at Dell skriver OVERALT, at de anbefaler Windows.
Gravatar #13 - amokk
9. maj 2005 18:42
#12 fordi de får windows licenserne billigere, hvis de lover at sælge dem i alle deres computere...

ligesom du får det billigere når du køber en hel kasse øl i stedet for en enkelt bajer
Gravatar #14 - Norton
9. maj 2005 18:44
#12

Vis der som "standart" ikke blev solgt windows med maskiner idag vil folk brokke sig rigtigt meget, det er et minimum af folk som ikke bruger windows idag.
Gravatar #15 - TullejR
9. maj 2005 18:49
#14:

og de fleste windows-brugere bruger windows fordi det følger med.. hvis det var ubuntu der fulgte med (fx) og køberen ikke kendte meget til pc'er i forvejen ville den bruger højest sandsynligt bare bruge ubuntu..
Gravatar #16 - oleo
9. maj 2005 18:49
#13 Når jeg køber en hel kasse øl, så er prisen ikke afhænig af om jeg også vil drikke andet end øl.

- gør lidt ondt i mig at sammenligne øl med Windows.
Gravatar #17 - amokk
9. maj 2005 18:59
#16 mængderabat... (og eksklusivrabat)
Gravatar #18 - rabonzo
9. maj 2005 19:17
Bare mig der ser det lidt sjove i der står en "original forfalsket CD"?? ;D
Gravatar #19 - mrmorris
9. maj 2005 19:25
#18 Nej du har ret, der burde nok snarrere stå forfalsket original CD; altså ikke en åbenlys hjemmebrændt kopi.
Gravatar #20 - mathiasmadsen
9. maj 2005 19:26
#18 Nej, ikke bare dig..! Jeg studsede også lige lidt over den! Hehe...
Er der mon kun een slags falsk cd i omløb, ellerrrr-......?!
Gravatar #21 - Simm
9. maj 2005 19:31
#18: Jo, jo, måske en mindre sprogfejl :D - men der laves jo originaler der ligger sig meget tæt op ad de rigtige - kigger man ikke ordentligt efter, så kan man jo ikke gennemskue de falske .. Jeg ved ikke om det var det, der menes.. :)

I det hele taget er "kopisterne" blevet ret gode til at kopiere så det ligner 100%. I 1993 var jeg i Polen, der kunne man tydeligt se på tøjet at det var en kopivare fordi mærkerne f.eks hed Lewis og Adddidas, og så var tøjet i en elendig kvalitet. Da jeg så i 1998 første gang besøgte Tyrkiet var vi også lige nede og kigge på bazaren, der fandt vi også kopitøj men her var det næsten umuligt at se forskellen i forhold til originalen. Så det er et marked der hele tiden udvikler sig.
Gravatar #22 - lobner
9. maj 2005 19:36
#7 mrmorris

Som det står i #11, så findes den jeg mente at have læst, her.

Altså ikke bare et par uger, men et halvt år gammel...
Gravatar #23 - cjoey
9. maj 2005 20:14
#12 Dell er jo ikke blege for at sælge deres sjæl til et firma som MS. Det er jo samme sag med deres samarbejde med Intel. Prøv at ringe til Dell og spørge om prisen på AMD systemer...
Gravatar #24 - mrmorris
9. maj 2005 20:35
#22 Ja du har minsanten ret! Forskellen er så åbentbart at i november startede kampagnen i UK, hvor den nu kører i USA. Det er US kampagnen der nu har kørt i et par uger.

#23 Jeg har faktisk prøvet at maile Dell omkring et AMD system, fik intet svar! *lol*
Gravatar #25 - amokk
9. maj 2005 20:38
#24 det ultimative kunne vel være at spørge efter en laptop med Transmeta CPU og Linux præinstalleret :-)
Gravatar #26 - TullejR
9. maj 2005 21:55
#23:

læg mærke til Dells tv-reklamer.. der er næsten mere reklame for "den fantastiske vilde og aller bedste cpu i verden", pIV, end der er reklame for deres eget produkt.. jeg tror ikke dette er en tilfældighed, måske nærmere noget fælles marketing -- ?
Gravatar #27 - rnd
9. maj 2005 21:58
#15

Og når brugeren så opdager, at denne ikke kan installere de sidste nye computerspil, når dennes Word-filer ikke åbner ordentligt i OpenOffice, når det Windows, personen kender, lige pludselig er fuldstændigt anderledes og forvirrende, og når personen skal have bredbånd, og der ikke findes nogen guider til netop den distribution, som personen bruger, vil han/hun nok få den nye computer byttet og få installeret Windows XP.
Gravatar #28 - kongnico
9. maj 2005 22:09
#23 og #25

Det var dog nogle lamme kommentarer - selvfølgelig er det kommercielle interesser der styrer Dell, og hvis de har en god aftale med Microsoft og Intel der gør at de tjener penge, så er det da ikke Dells opgave at servicere jeres sure linux-røve med maskiner uden OS og med AMD-processorer? Det markedssegment kan andre, som f.eks. SHG vel udfylde?

Går I også rundt i supermarkederne og græder fordi I ikke kan købe en tom mælkekarton i lysebrun og selv fylde den med sodavand, uden at SKULLE!!!! betale for mælken?
Gravatar #29 - mrmorris
9. maj 2005 22:39
Går I også rundt i supermarkederne og græder fordi I ikke kan købe en tom mælkekarton i lysebrun og selv fylde den med sodavand, uden at SKULLE!!!! betale for mælken?

Nej, men jeg køber da noname bacon istedet for Tulip og får samme gode smag, mindre fedt og betaler kun det halve!

Det pudsige ved Dell er jo de har udtalt sig meget kritisk til AMD og vedligeholdt denne arrogante holdning efter andre koncerner (HP, Gateway, Compaq mf.) har anerkendt fordelene ved AMD og at kunderne kræver dette. Spørgsmålet er jo, hvad gør Dell såfrem Intel fortsætter deres prescott flop.

Intel satser på dual desktop CPU'er før server/enterprice markedet, hvorfor der efter min overbevisning ikke er nogen vej uden om for Dell hvis de ikke vil miste dette segment helt til konkurrenternes Opteron-systemer.
Gravatar #30 - amokk
9. maj 2005 22:44
#29 helt enig... det virker som om AMD ryger et godt stykke foran intel, hver gang de lancerer en ny generation... og forspringet bliver større og større

K6'eren slog Pentium Pro af pinden, rent performancemæssigt, og kostede en brøkdel

Athlon slog Pentium 3, og Thunderbird slog Pentium 4 endnu mere (kan huske da jeg købte en AMD 1333 MHz for 2500 kr og kunne glæde mig flere mdr over at den stadig var hurtiere end intels daværende 1.7GHz P4 til 5000 kr)
Og nu, AMD64 som både yder bedre, til langt mindre penge, men som også er meget fornuftig med hensyn til strømforbruget, hvorimod intel lige nu er på det stadie, som AMD var da de lancerede ders Athlon 1400 for 4 år siden
Gravatar #31 - Deternal
9. maj 2005 23:06
Nu vi er off-topic mht. Dell:
En af grundene til at Dell ikke fører AMD cpu'er er at AMD ikke på samme måde som Intel kan sikre leverancer på bestemte tidspunkter. Dell's setup kræver minimum lagerbeholdning og dermed skal cpu'erne også dukke op så deres produktion ikke går i stå.

Når det så er sagt, så må det vel også betyde at Dell ser et betragteligt markede for AMD cpu'er og ikke kun en niche de har overvejet.
Gravatar #32 - Sjakalen|
9. maj 2005 23:19
Sygt at man skal til at angive hinanden
Gravatar #33 - amokk
9. maj 2005 23:35
#32 hinanden? nej, man skal angive forhandlere, der sælger dig en forfalsket udgave af windows XP, som du tror er ægte, og som du giver penge for.

akkurat som du bør anmelde folk der sælger dig et maleri og siger det er et Picasso, hvis viser sig det er en forfalskning der ikke er noget værd.

#31 hvis AMD havde Dell som fast kunde, skulle de nok kunne få leveret varen, det er jeg sikker på, for det er jo ikke ligefrem små ordrer, Dell lægger! - kan du huske hvem der kunne levere, og hvem der ikke kunne, da 1 GHz grænsen blev nået? Det var vist Intel som i al hast "lancerede" deres 1GHz P3 dagen efter AMD - men først kunne levere en stabil CPU flere mdr senere
Gravatar #34 - kongnico
10. maj 2005 07:57
#33

Det er jo ikke et spørgsmål om AMD kan "levere", men som Deternal siger kører Dell noget Just-in-Time princip, som gør at de ikke kan leve med andet end ekstremt præcise leverancer - så kan I fable om at AMD er hurtigere og billigere, men hvis de smadrer resten af Dells forretningsmodel, kan de ikke bruges.
Gravatar #35 - Kadann
10. maj 2005 08:36
#33 -

Enig, jeg kan heller ikke se at man bør have moralske kvaler over at angive en forhandler der har solgt én noget ulovligt.
Gravatar #36 - amokk
10. maj 2005 09:02
#34 som jeg siger... Hvis AMD kunne regne med at skulle levere ½ million CPUer hver måned til Dell, skulle de nok få deres produktionsapparat justeret til at spytte dem hurtigt nok ud.

Men er dog bange for det ville betyde at CPUerne i løssalg ville stige, da AMD af gode grunde helst vil sælge ½ million ad gangen
Gravatar #37 - ouzo12
10. maj 2005 10:36
Dvs nu kan forbrugerene altså selv skaffe sig en orginal.

Finde en forhandler som man er sur på.
Kopiere en cd med windows.

Kende en der har en Canon Pixma printer eller en anden der kan trykke tryk på cd'en.

Lave en falskning af en kvitering fra den forhadler man er sur på og wolla. M$ giver en orginal?

Eller skal der være sammen hæng i det? Får man kun en kopi hvis det er mange kunder der anmelder samme firma?

Umidelbart ville jeg da tro at folk kunne fristes til at lave endnu flere dumme ting for at blive "lovlige" istedet for bare at have betalt for det med det samme!

Gælder det helt tilbage fra win3.11 (eller længere tilbage) eller er det kun nyere windows man kan få en orginal af?
Gravatar #38 - lorric
10. maj 2005 13:24
#37, lidt irrelevant at spekulere da man skal bo i USA for at kunne bruge tilbuddet. Men på den anden side (af Atlanten)findes der folk, som nok vil gøre deres for at udnytte sådan et tilbud. Enten til hævn over en forhandler eller egen vinding.
Gravatar #39 - amokk
10. maj 2005 15:46
#37 læs artiklen igen!!!

tror sgu ikke du kan printe et hologram med en pixma printer!
Gravatar #40 - bjerh
10. maj 2005 18:40
#2 Nu er det sådan at vi betaler forretningen for et produkt, som jo selvfølgelig skal være lovligt, hvis dette da er hensigten hos forbrugeren.

Og derfor SKAL butikken have styr på, om licensen er lovlig eller ej. Det kan ikke passe at man ikke kan vide sig sikker, når man betaler til butikken. De tager tilmed lidt ekstra penge oven i for varerne. For disse kunne de jo evt. undersøge hvor deres varere kommer fra?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login