mboost-dp1

W3C

Browsere på vej mod WebAssembly

- Via Version2 - , indsendt af arne_v

Når teknologien er implementeret, skal det give kræfter til browseren, der nærmer sig det, der er muligt med en lokal applikation. WebAssembly er nu klar til test hos webudviklere.

Første preview af WebAssembly er frigivet i Firefox og Chrome, mens et internt build er klar i Edge. Hos Apple skulle man også være i gang med at gøre teknologien klar.

Holdet bag WebAssembly under W3C forventer en endelig udgave med officiel understøttelse i løbet af første kvartal 2017.

Fordelen ved WebAssembly er, at teknologien kan afvikle og oversætte Javascript cirka tyve gange hurtigere end nuværende løsninger, der oversætter Javascripten til mere maskinær kode.
Udviklere vil kunne bruge nuværende biblioteker fra C++ sammen med Javascript, mens man i første omgang skal holde sig til C++ og C, når man skriver direkte til WebAssembly.

Javascript bliver ikke dermed forsøgt fuldt erstattet. WebAssembly skal mere ses som måden, man fremover vil kunne udvikle indhold til browserafvikling, der kræver mere af ydelsen, end Javascript leverer. Det kan for eksempel være videostreaming, billedredigering eller virtual reality.

Browserproducenterne er enige om WebAssembly som en standard, og derfor vil der være bred understøttelse i browsere – inklusiv Edge og Safari.





Gå til bund
Gravatar #1 - Chucara
2. nov. 2016 08:55
Interessant..

Er der nogen, der ved hvilken version af ECMAScript de starter med? Er betydeligt større fan af TypeScript end alm. JS.

Glæder mig til at se library supporten på dette.
Gravatar #2 - arne_v
2. nov. 2016 14:10
Jeg undrer mig lidt over følgende:


Selvom der bliver brugt C og C++ til at skabe maskinnær kode, så har arbejdsgruppen arbejdet på at gøre WebAssembly sikkert. Det vil køre i en sandkasse med de samme restriktioner, som gælder for al anden kode, der afvikles i browseren.



men uden at bruge plugins


Hvad er den reelle forskel på at køre en "plugin" aka native kode fra tredie part i browser og en "web assembly" aka native kode fra tredie part i browser?

Gravatar #3 - Mr1337
2. nov. 2016 20:56
Fordelen ved WebAssembly er, at teknologien kan afvikle og oversætte Javascript cirka tyve gange hurtigere end nuværende løsninger, der oversætter Javascripten til mere maskinær kode.


Det fatter jeg ikke en bønne af.
Er det ikke meningen at koden skal oversættes til noget der kan køres - altså noget "maskinær kode"? Og Assembly er det ikke maskinær kode? Så det lyder lidt som om det er det samme det hele, - altså bortset fra at noget kører 20 gange hurtigere end noget andet.
Gravatar #4 - arne_v
3. nov. 2016 03:37
arne_v (2) skrev:
Hvad er den reelle forskel på at køre en "plugin" aka native kode fra tredie part i browser og en "web assembly" aka native kode fra tredie part i browser?


Nu har jeg så læst lidt.

Web assembly er ikke native kode.

Det er en VM a la JVM og CLR der eksekverer byte code compilet fra static typed languages.

Og fordi GC ikke er klar endnu så er det C og C++ det satses på. Når GC kommer så kan der principielt laves Java og C# compilere med dette target.
Gravatar #5 - Chucara
3. nov. 2016 08:45
#4: Ahh sådan.

C# istedet for Javascript? Ja tak!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login