mboost-dp1

unknown

Biologieksamen endte i kaos

- Via Avisen.dk - , redigeret af Net_Srak

Folkeskolernes 9. klasser, skulle onsdag op i biologieksamen via en online side. Dette gik dog grueligt galt, da hjemmesiden prøven skulle afvikles på var brudt sammen.

5.500 elever sad derfor klar til at gå til eksamen onsdag morgen, men var ikke i stand til at tage den. Bedre blev det ikke, da endnu et hold på 5.500 elever skulle tage prøven kl. 10 og 11.

Skolestyrelsen og deres samarbejdsparter, som står med det tekniske ansvar, Cowi, undskylder og beklager for de dårlige oplevelser og den usikkerhed eleverne nu måtte føle.





Gå til bund
Gravatar #51 - pmo
10. maj 2007 12:48
Jeg ved godt hvad der skete..
Deres cisco router var ikke sikret, så deres password + enable var begge 2, "cisco". og deres cisco router var med i et ddos andgreb på dalnet. jeg undlader deres IP her, så den ikke bliver misbrugt.
Gravatar #52 - Duuink
10. maj 2007 12:54
#38 - du tager desværre fejl; langsomt internet forværrer undervisningen ekstremt. filerne deles ikke over intranettet men over en ekstern server, og når det er større filer såsom filmsekvenser,pdf-filer samt resource-rum tager det evigheder at hente.
Gravatar #53 - Denn
10. maj 2007 13:35
Jeg tog den omtalte eksamen sidste år, der havde skolen sørget for papir udgaver i tilfælde af nedbrud.. - har de slet ikke gjort det i år? - hvis nej, så har de godt nok tillid til deres, undskyld udtrykket lorte system, fordi de fleste ting fra staten er langsomme og utilregnelige.
Gravatar #54 - Mion
10. maj 2007 17:30
det med at man skal lave en ekstraordinær indsats for at få 13 er det rene hø. du skal ikke engang have opgaven 100% korrekt.

ifølge de officielle regler som vi brugte på Universitetet og teknikum, der var alt over 99.7 eller 98.7 kan ikke helt huske det et 13 tal, sådan var scalaen indelt.

der er bare en stor folk lærer der mener at man skal noget specielt og derefter ligger niveauet på det
Gravatar #55 - arne_v
10. maj 2007 17:35
#54

Jeg har aldrig oplevet en eksamen på uni, hvor en rigtigheds procent
kunne udregnes som ved en multiple choice,færdighedds regning eller
diktat.
Gravatar #56 - arne_v
10. maj 2007 17:37
Og iøvrigt synes jeg slet ikke at karakter niveauet var deroppe.

Jeg kan huske en vis lærer som i et bestemt fag brillierede
med et gennemsnit på 4.0 to år i træk.

Ouch.
Gravatar #57 - Cloud02
10. maj 2007 18:12
#52
40kb/s er ikke langsomt, når det i undervisnings sammenhæng ikke skal bruges til andet end at søge information på hjemmeside, og i yderste konsekvens downloade pdf-filer på 5mb.
At elever så begynder at leeche og misbruge nettet til at hente videoklip fra youtube og hvad ved jeg, mener jeg ikke at skolen kan stilles ansvarlig for.
De stiller en service til rådighed, og med den service følger der selvføgelig et ansvar og selvdiciplin med.
Gravatar #58 - opal
10. maj 2007 19:30
Prøve.. Det er en afgangsprøve.. Ikke afgangseksamen..

Well.. Et IT-system er nok vejen frem, da al undervisning efterhånden foregår på en computer.. Mine håndskrevne noter fra i år kan vist samles på 1-2 A4 sider.. Og dette har kun været nødvendigt, fordi min laptop løb tør for strøm, og jeg ikke har haft oplader med.. Shit happens..

Og så at give en multiple choise til eksamen.. Bullsh#t.. Den dumme pige (det er mest sandsynligt ;)) kan være heldig og vælge de rigtige svar og få 13.. Det er så fesent..
Gravatar #59 - arne_v
10. maj 2007 20:55
#58

Hvormange spørgsmål og hvormange muligheder ved hver ?
Gravatar #60 - kasperd
10. maj 2007 21:37
Jeg kan ikke lade være med at tænke over om personer der ved nok om computere kunne have snydt i den eksamen. Kunne man f.eks. have startet en netværkssniffer op for at få fat i de andre elevers besvarelser?

[url=#40]#40[/url] es-web.dk
Hmm hvordan kan man få 13 i en multiple-choice eksamen?
Der har du jo egentlig en god pointe. Hvem er det der fortjener et 13 tal? Jeg vil sige at det er den elev der kan opdage at et af spørgsmålene simpelthen er for simplificeret og kan argumentere for at ingen af svarmulighederne er helt korrekte. Eller hvis der er tale om et ja/nej spørgsmål, måske er opmærksom på en detalje som personen der udformede testen, ikke havde tænkt på, og derfor giver et andet svar end forventet.

Måske ville det være en god idé at placere et ekstra tekstfelt udfor hvert spørgsmål, hvor eleverne så kunne indtaste kommentarer, hvis de følte det var nødvendigt. Som minimum burde man tage de 5% der havde klaret sig bedst i multichoice delen, og kigge omhyggeligt på hvad de evt. måtte have skrevet af kommentarer til spørgsmålene. Det kunne være de havde nogle gode pointer.

Selvfølgelig skal man passe på at eleverne ikke tror feltet er et der skal bruges når man er i tvivl om svaret, og man skal også passe på at de ikke kommer til at bruge for meget tid på at skrive kommentarer og derfor ikke når igennem hele testen. Så måske ville en god implementation fungere sådan, at først når de har været igennem hele testen kan de gå tilbage og tilføje kommentarer og evt. rette deres svar, hvis de er kommet i tanke om at de har begået en fejl.

Jeg ser ikke noget problem i, at man kan få et 11 tal udelukkende på en multi choice test. De ekstra kommentarfelter er kun for at skelne 11 fra 13 taller, og for at få noget ekstra input som måske kan identificere dårligt formulerede spørgsmål.

Men måske stiller jeg for store krav til udviklerne af det her system. Det lyder jo som om de allerede har lavet noget, der var et nummer mere kompliceret end de kunne magte. Hvis nu det her var et projekt på en IT uddannelse, hvilken karrakter skulle de så have for den besvarelse?

I øvrigt er hele problematikken med at skelne mellem 11 og 13 nok ved at forsvinde. Det lyder jo til at der snart bliver indført en ny skala, hvor de to bliver slået sammen.

[url=#41]#41[/url] SmackedFly
Men sålænge vi snakker om skoler og gymnasier, der ofte ikke engang har en dedikeret it mand on-site, og iøvrigt ofte benytter sig af almindelige DSL forbindelser, jamen så duer det altså ikke.
Man burde slet ikke køre en eksamen over nettet, med mindre man havde to uafhængige netforbindelser. Men det er nok desværre det mindste problem i måden denne test blev udført på.

[url=#48]#48[/url] lorric
Jo, det skete da at den knækkede (læs: gik ned). Men så havde man et par backups og en blyantspidser (læs: system utility)
Jeg forudser at om få år vil dit indlæg blive trukket frem når man skal forklare de unge som aldrig har set en blyant, hvad det i virkeligheden er. Man er jeg nødt til at sammenligne med noget de kender, ellers vil de jo ikke forstå det.

[url=#50]#50[/url] hairulfr
undrede mig også altid over at man kunne få 13 i diktat.
Man har måske fundet sin helt egen måde at stave ordene på?

[url=#54]#54[/url] Mion
du skal ikke engang have opgaven 100% korrekt.
I nogle situationer er det faktisk rigtigt. Jeg glemmer aldrig en skriftelig eksamen vi havde i et kursus på universitetet. Der var 14 spørgsmål. Ud af dem var jeg efterfølgende selv kommet i tanke om et, hvor jeg ved at mit svar var forkert. Der var et andet spørgsmål hvor jeg helt havde unladt at svare, og et tredje spørgsmål hvor mit svar var totalt gætteri. På trods af de tre spørgsmål endte jeg med at få 13 - som den eneste af de ca. 90 studerende på årgangen. Men OK, spørgsmålene var altså også svære. Halvdelen af årgangen dumpede. Det var så vidst også den eneste gang den forelæser udformede sådan en eksamen. Manden er da uden tvivl lynende intelligent, han kunne så bare ikke forstå, at opgaverne faktisk var ret svære. Han har efter sigende sagt om en af opgaverne: "Det er jo ikke spor svært, det er bare ganske almindelig brøkregning". Og selvom jeg selv besvarede den opgave, så opdagede jeg godt nok aldrig at det havde noget med brøkregning at gøre. Og tja, han er så også den eneste person jeg nogensinde har mødt, der var i stand til at tænke i 24 dimensioner.
Gravatar #61 - Dschmock
10. maj 2007 22:28
Som IT-ansvarlig på en folkeskole, havde jeg testen lidt tæt inde på livet.
Jeg have advaret min kære ledelse om at det nok ville gå fløjten, men vores vice-inspektør mente at det skulle nok gå.

Nu ved vi tilfældigvis at det ikke forløb sådan. Heldigvis lykkedes det at få prøven gennemført med samtlige elever, men vi blev også nødt til at give dem ekstra tid pga. ekstremt lange svartider, problemer med login osv.

Når man så ringede til supporten fik man fat i en meget venlig person der bare kunne oplyse at: "Hvis I ikke kan starte inden 09:30 må I aflyse" - suk.

13-tals debatten er ved at lidt passé, nu får vi jo snart 7-trinsskalaen. Men jo, man kan sagtens få 13 i både diktat, færdighedsregning og multiple-choice opgaver. Og når vi får den nye skala, vil der jo være endnu flere der får topkarakter.

#36
Lokale servere ville aldrig kunne gå med den type IT-ansvarlige vi har på folkeskolerne idag.


Uha, nu bliver jeg jo en smule provokeret, hvad mener du med "den type IT-ansvarlige".

Off-topic:
Det er sandt at der på mange skoler sidder IT-ansvarlige der måske aldrig har prøvet at lege med netværk og den slags, men det er jo efterhånden heller ikke en lærers opgave længere. De fleste kommuner opretter centrale IT-centre, med uddannede IT-folk. Desværre kan man så sige at det jo ikke ligefrem er inden for det offentlige at man bruger flest penge på at vedligeholde netværk osv. og da slet ikke i skolevæsenet. De IT-ansvarliges roller på skolerne har efterhånden mere karakter af vejledning, dvs. at hjælpe de andre lærere med tilrettelæggelse af undervisningsforløb osv. Jeg er så heldig at arbejde i en kommune der har masser af penge, og oven i købet får fingrene helt ned i netværket. Problemet er igen bare at vi på vores skole med 650 elever har 181 computere, hvoraf de 81 er bærbare. Til at vedligeholde udstyret er der på årsbasis sat 400 timer af, eller omregnet til en årsnorm, 1/4 stilling. Det vil sige at der om ugen er én hel dag til at reparere og opdatere computere osv. Det ville sikkert sagtens kunne lade sig gøre, hvis ikke at elever er utroligt dårlige til at passe på skolens udstyr. Der går ikke en dag hvor der ikke er ødelagt mus, sat tyggegummi i DVD-brænderen, pillet taster af tasteturet, stillet på skærmindstillinger så ens spejlblanke kolleger ikke fatter hvad der sker osv.
/Off-topic


Gravatar #62 - kinaholm
11. maj 2007 06:51
[spoiler]Fejl i overskrift - der eksisterer ikke afgangseksaminer i den danske grundskole mere, da der i ordet eksamen ligger at det er muligt at dumpe ;) - plz ret overskriften til biologiafgangsprøve ?[/spoiler]
Gravatar #63 - el_barto
11. maj 2007 08:29
Der vil altid være mindre skoler der ikke har råd til en fultids IT-ansvarlig. Store skoler/CVU'er/Erhvervsskoler har ofte en hel IT-afdeling.

Mit bud er at #36 hentyder til de der er på små skoler. Jeg mener dog aldrig at det kan være andet end et ledelsesspørgsmål at klæde
den IT-ansvarlige ordenligt på.
Gravatar #64 - kavji
11. maj 2007 17:20
det var mig der fik 13. Til alle dem som spørger hvordan det kan lade sig gøre kan jeg bare sige at ministeriet har fastsat en grænsen på i dont know what, hvis man er over den får man 13.

simpelt, ligetil, og lad være med at stille flere spørgsmål til det.............
Gravatar #65 - KaW
12. maj 2007 22:10
Man kan iøvrigt teste den her:
http://eksempel.naturfag.emu.dk/
Bruger: p1X23Adu
Kode: p1X23Adu
Gravatar #66 - SmackedFly
12. maj 2007 22:16
#65

Suk... Du mener bare ikke at de digitaliserede en multiple choice prøve... sigh...
Gravatar #67 - Cloud02
12. maj 2007 22:43
#65
Hvorfor fanden kan man ikke trykke på en knap til at gå frem og tilbage?!?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login