mboost-dp1

unknown

Billigt bredbånd er ikke godt for konkurrencen

- Via Computer World - , redigeret af Net_Srak

Sådan lyder budskabet fra teleanalytiker John Strand, efter at it- og videnskabsminister Helge Sander har gjort det klart, at reguleringer af danske bredbåndpriser kan komme på tale.

Flere undersøgelser har kåret Danmark til landet med de højeste bredbåndspriser. Det fik sidste år Helge Sander til at bestille en analyse af, hvorledes bredbåndspriserne kunne reguleres til fordel for konkurrencen. Analysen modtager Helge Sander den 23 marts.

Det er på den baggrund, John Strand advarer imod forhastede prisreguleringer. Han mener, at det på længere sigt vil skade det danske bredbåndmarked, da alternativer til kobbernettet vil være langt sværere at udbrede, hvis bredbåndsmarkedet prisreguleres.





Gå til bund
Gravatar #1 - Ju9or
2. mar. 2005 14:53
Jeg sidder nu stadig og håbe priserne falder til noget der ligner dem de har i Sverige...
Gravatar #2 - in_taco
2. mar. 2005 14:58
Prisregulering vil da altid svække konkurrencen, men det er nødvendigt når de frie markedskræfter viser deres fejl. Men på den anden side, hvis det svækker markedet for optisk...
Gravatar #3 - Redhack
2. mar. 2005 14:59
Jeg kan ikke rigtig forstå hans begrundelse.. "da alternativer til kobbernettet vil være langt sværere at udbrede, hvis bredbåndsmarkedet prisreguleres."

Min holdning er da at hvis anden teknologi ikke prismæssigt kan slå kobbernettet, så er det da heller ikke værd at få ind. Fremtiden må da være noget som er bedre OG billigere.
Gravatar #4 - Pernicious
2. mar. 2005 15:08
Jeg kan ikke umiddelbart se problemet. Hvis hans frygt er at ADSL bliver så billigt at overgangen til f.eks. lysleder vil blive for stor en økonomisk mundfuld, så skal han da bare kigge tilbage på da ADSL blev indført.

Jeg tror såmænd ikke forskellen vil være så stor. Det er nok power-surferne (leecherne) der skifter ført, og når så priserne falder så kommer der flere og flere til. Man skal dog ikke glemme at lysledere til hjemmet vil bringe en del andre muligheder med sig, som nok vil gøre det interessant for andre at investere i det end lige dem der er vilde med hurtigt internet.
Gravatar #5 - mrmorris
2. mar. 2005 15:09
Jep, TDC er uhyggelig gode til at malke koen, det har de altid været. Kablerne skulle tilhøre staten hvor udbydere lejer sig ind, lige som DSB gør det med BaneDanmark.
Gravatar #6 - chronnos
2. mar. 2005 15:10
At holde priser kunstigt oppe til fordel for konkurrencen? Det lyder lidt selvmodsigende i mine ører.
Jeg tror at hvis priser reguleres nu, så er der større mulighed for at få billigere fiber. Der er rigtig mange mennesker som vil give lidt ekstra om måneden, hvis hastigheden kan komme op på 2 - 8 MBits.
Gravatar #7 - traCe
2. mar. 2005 15:13
TDC fik et overskud på 14 milliarder, kanske de skulle bruge dem til at lave noget lysleder sjov :D ?!
Gravatar #8 - heidt
2. mar. 2005 15:26
Jeg ville også mene at tiden er moden til at HELE danmark får lysleder. Så ville man kunne Ip-telefonere og virkelig bruger "film - on demand" og alle mulige finde tjenester.

men #8...
Lømlerne inde hos tdc elsker jo at opkøbe halvstore konkurrenter, så mon ikke også de 14.000.000.000 ( <-- :D!) går til det :D?
Gravatar #9 - rasmuskaae
2. mar. 2005 15:29
Jeg fatter ikke altid hvad folk skal med al den båndbredde. Min privatforbrug af internettet bliver fint dækket af en 512kb ADSL linje. Hvis man skal bruge linjen kommercielt, f.eks. til server eller lign., så kan jeg godt forstå man skal bruge mere båndbredde - men så er ADSL jo også den forkerte løsning.
Gravatar #10 - hejmanden
2. mar. 2005 15:40
"FLAMEBAIT"

JEG VIL HELLERE BETALE 10.000 KR OM MÅNEDEN FOR EN 64KBIT/64KBIT ISDN, MED MAX ½ TIME OM MÅNEDEN, FOR SÅ KAN DET VÆRE AT JEG FÅR NOGET BEDRE SOM PENSIONIST FOR SÅ ER TDC BLEVET MONSTER RIGE OG HAR RÅD TIL DET BEDSTE!!!!!11

Omfg en tankegang de har nogle af dem...
Gravatar #11 - mathiass
2. mar. 2005 15:42
#10
Det går lige så meget på prisen. En hurtigere teknologi vil også typisk gøre en tilsvarende båndbredde billigere.
Gravatar #12 - TullejR
2. mar. 2005 16:15
#10:

nu har du tilsyneladende også en meget begrænset idé om hvad internettet kan bruges til. tv on-demand som allerede er blevet nævnt i tråden, telefoni, video-telefoni, radio osv osv.. den eneste begrænsning for hvad en ordentlig båndbredde kan bruges til er udviklernes fantasi.
Gravatar #13 - minnal
2. mar. 2005 16:20
Jeg ser mig frem til den dag, hvor jeg kan få min egen fiber linie hos Nesa.

http://www.nesa.dk/privat/produkter/fibernet.htm?C...

http://www.nesa.dk/privat/produkter/fibernet/servi...

ca. 700kr./md. Det er da billigt for en 10/10 Mbit/s (up- og download)

eller

2 GB gratis trafik pr. md.

1 kr. pr. GB dansk trafik.
10 kr. pr. GB international trafik.

Det er bare ærgeligt at det pt. i disse områder (Herlev, Ledøje-Smørum, Helsinge og Gentofte) man kan få det.
Gravatar #14 - rasmuskaae
2. mar. 2005 16:30
Til jer der mener min anvendelse af internettet er begrænset, kan jeg her nævne hvad jeg bruger det til:

1) Mail læsning
2) WWW Browsing
3) VPN til AAU's servere hvor jeg eksporterer X-displays (f.eks. emacs)
4) Online TV (Sputnik)
5) Internet-telefoni (Musimi)

Alle ovenstående kører for så vidt fornuftigt på min 512kb linje.
Gravatar #15 - superlayer
2. mar. 2005 16:30
Jeg hader når folk siger: "hvad skal jeg dog bruge mere en 512 kbit til?"
Det er den holdning, der gør at vi aldrig kommer videre.
Internettet er i baby stadiet.

Vi har ikke set mere end 10% af dets potentiale.
Måske kun 1%?

Jeg har selv nogle ideer, der ikke kan lade sig gøre før vi runder 10mbit op og ned.
Gravatar #16 - TullejR
2. mar. 2005 16:33
#15:

så du er tilfreds med sputniks billed- og lydkvalitet? fair nok, jeg hader at se på så små opløsninger.
det kan godt være det er nok for dig, men så har jeg et eksperiment du skal prøve:
se hvor mange år du kan leve med din 0.5 Mbit/s linie uden at opgradere :P
Gravatar #17 - Spook
2. mar. 2005 16:36
#6: Jep, kablerne BURDE tilhøre staten. Som det er nu er det kun TDC's teknikere der må rode med dem, (siger TDC) og det giver en lidt pudsig situation: Jeg er lige flyttet. Hvis jeg skal flytte min Cybercity ADSL-forbindelse med, eller oprette en ny hos Cybercity, så tager det 4-5 uger. Hvis jeg skal oprette en ny hos TDC, så tager det 5-10 dage. Hvis ikke det er konkurrenceforvridende, så ved jeg ikke hvad er! Staten burde slå TDC oven i hovedet med en sur laks, og forklare dem at det går ikke.
Gravatar #18 - jakobdam
2. mar. 2005 16:40
Til folk der ikke aner hvad de skal bruge mere end 512 kBit til - tænk på andre mennesker!


Specielt:

- Webudviklere (med egen server, og som synes at 384 kBit eller 512 kBit upload er råddent hvis man trækker mere end 2 brugere på samme tid)

- Multimediefolk (med behov for at overføre store filer)

- Små firmaer (med egen webserver og/eller emailserver)

- Streaming muligheder (af video med lyd)

- Skype + internetbrug samtidigt (eks. kæresten taler i telefon, du surfer eller spiller over internettet)


--------------------------


Jeg er ikke sikker på at regulering af priser er den rigtige vej at gå heller, men et eller andet skal der altså til at ske.

300-400 kroner om måneden er efterhånden standard (for frit forbrug), og det er lige en tand eller to for meget. Ihvertfald i forhold til de 1-2 MBit download som man får for disse penge...
Gravatar #19 - nikolaiownz
2. mar. 2005 16:43
"Flere undersøgelser har kåret Danmark til landet med de højeste bredbåndspriser."

hehe er det mig eller er der et eller andet galt med denne sætning :D
Gravatar #20 - booost1
2. mar. 2005 18:01
Jeg synes det er sygt at vi i Danmark stadig sidder med kobberforbindelser og næsten ingen fiberforbindelser. Vi har pengene til det, og efter min mening, har selskaberne det også :)
Nu sidder jeg selv på en fiberforbindelse herhjemme, men når jeg nu flytter hjemmefra, så regner jeg med at kunne få et sted med en ordenlig opkobling, og ikke 512-/512 kbit/s linje til 484kr./måned!! Jeg betaler 395 kr. for 10-/10 Mbit/s, tlf. abonoment er gratis. Dette håber jeg meget forbliver det samme når jeg flytter hjemmefra, men det ser ikke helt sådan ud :)

#14

Hvor får du de 700kr./måned fra? Mit abonoment er også hos Dansk Bredbånd, og jeg betaler endda 100kr. mere pr. måned pga. den gratis tilkobling vi fik.

#10

Som alle de andre har pointeret :)
1. Der findes andre end din type mennesker der bruger nettet (ikke ment personligt :)
2. Hvis du sidder bare mere end én på en forbindelse, så bliver det rædsomt at have noget som helst at gøre med alt hvad der hedder spil, videokonference (simpel webcam chat), telefoni etc.
pga. den dårlige måde adsl kører på (jeg ved ikke nok om det tekniske til at forklare hvorfor, udover selvfølgelig interference, etc).
3. Og så selvfølgelig at der vil blive mere og mere brug for kapacitet jo længere hen i årene vi kommer.
4. Den sidste, men nok ikke så vigtige ting, svenskerne skal sku' ikke have bedre internet end os :).
Gravatar #21 - bubbi83
2. mar. 2005 19:19
#10
et eksempel på at man ikke altid har nok i 512kbit/512kbit er en normal aften hos os..

jeg sidder og hører netradio i 192kbit stort set hele tiden, flere gange samtidig med at jeg spiller CS:S og bruger vel omkring 128kbit på det, og måske endda mere.. jeg har ikke lige tjekket mængden af data på det område..
min far sidder også og spiller online rollespil og bruger vel også ca. 128kbit eller mere på det..

Min mor sidder og snakker med hendes søster over IP telefoni og bruger ca. 64kbit på dette..

min storebror sidder så og chatter og hører netradio samtidig med at han sidder og leger lidt med hjemmesider, enten asp eller php.. og så får han også nogle peaks der hvor han uploader og downloader databaser m.m... Hvis vi nu siger at han bruger omkring 256kbit på det..

Så er vi så oppe på 768 kbit som vi gennemsnitligt bruger hver aften af vores internetforbindelse..

og dette er så uden at medberegne download af større filer, dvs. nye distributioner af software, åbensovs såvel som lukket..
og ripping af forskellige netradioer..


en helt anden ting er så at hvis man har 512kbit, så kan download en 300MB fil godt tage lang tid i forhold til f.eks. at have en 3mbit forbindelse som vi har..
Jeg vil ikke undvære min 3mbit, for den er utrolig dejlig at ha' netop til de stunder hvor man har brug for at udnytte den ekstra båndbredde der er til rådighed pga. man ikke gider vente 3 timer på at en download bliver færdig, hvis man kan få en forbindelse der kan klare det på 30 min.!

Og hvis vi derefter medregner web-/ftp server m.m. som bruges til mit firma, så er vi endnu engang nået højere op i hastigheden..

En sidste kommentar herfra, i denne post i hvert fald, er at jeg giver #21 ret i at svenskerne sgu' ikke skal have bedre internet end os.. hehe..
Gravatar #22 - wetfox
2. mar. 2005 21:10
Hørte lige i radion i morges, (p3 radioavis) at det var tdc skyld at priserne er høje og hastighederne lave, som allerede er sagt, men at de i Sverige betaler ca 200 danske kroner om måneden for
en 8/8'er..
DET ER JO GROTESK! Hader tdc, stik jeres Fly og internet op i måsen
Gravatar #23 - wAsabi
2. mar. 2005 21:52

TDC er uhyggelig gode til at malke koen, det har de altid været.

enig, husker da TDC satsede på "Diatel" en fransk minitel system.

Det var en lukket verden, hvor alt skulle koste kr.,
selv det at modtage og sende e-mail'ss, pris efter størrelse.

Diatel lukkede, og det hed så internet.

Kobberet /Kablerne skulle tilhøre staten hvor udbydere lejer sig ind, lige som DSB gør det med BaneDanmark.

Ja, hvorfor er det lige, at ingen i dette lille land, har set problemstillingerne med konkurrence.
Gravatar #24 - kasperd
2. mar. 2005 22:14
#15 macaw
VPN til AAU's servere hvor jeg eksporterer X-displays (f.eks. emacs)
Du kører X, og så synes du 512kbit/s er nok? Jeg har pt. en 256kbit/s linie og emacs tager over 20 sekunder om at starte op. Over mit lokalnet tager det under to sekunder. Tidligere har jeg prøvet at køre Opera over en 512kbit/s linie, det er ikke særlig sjovt.

Udover X så har jeg da også et par andre anvendelser, hvor større båndbredde ville være at ønske. F.eks. remote backup. Det er altså ikke særlig sjovt at køre en ugentlig totalbackup af en 40GB harddisk over en 512kbit/s linie. Jeg ville da også hoste nogle feriebilleder på min egen server så familie og venner kan gå ind og se dem, det er bare ikke sjovt at hente 100 billeder af 1MB hver over en 512kbit/s linie. Og min CD samling har jeg lagt ind på min computer så den er nemt tilgængelig når jeg vil høre den. Når nu man skal til en fest hos nogle venner, tager man så hele CD samlingen med? Nej! Men havde man nu den nødvendige båndbredde, så kunne man da lige streame den hjemme fra sin eget RAID. Bevares, det kræver ikke nogen stor CPU at køre en Ogg Vorbis encode i real time. Men jeg vil altså hellere høre CDerne i CD kvalitet.
Gravatar #25 - sKIDROw
2. mar. 2005 22:15
Er helt enig med analytikeren, nu hvor jeg har læst hvad han har udtalt. Det er for sent at stække TDC med regulering. Derimod er det på tide politikerne bakker elselskabernes fiber eventyr op, så vi kan få mere konkurrence herhjemme.
Gravatar #26 - Softy
2. mar. 2005 23:02
Jeg har lige et par punkter:

1) Ifølge IDS, så er Danmark officielt verdens førende IT-land.
2) Danmark har nogle af verdens højeste lønninger, hvilket naturligvis også medfører højere indlandspriser.

Disse to punkter forklarer dermed også hvorfor bredbpndspriserne i Danmark er så høje i forhold til andre lande, men vi har jo også pengene ser det ud til, da 2 ud af 3 er på nettet og mange har bredbånd. I Polen f.eks. koster en liter mælk 2-3 kr. Og en 1536/256 koster ca. 200,-/md. Men deres lønninger ligger også gennemsnitligt på 4500-5000 kr./md. Så jeg synes da ikke vi skal brokke os alt for meget over de priser der er.
Så jeg må også indrømme at jeg fra et vist synspunkt er enig med ham analytikeren. TDC er nogle snyltere når det kommer til at hæmme udviklingen og malke adsl-yveret HELT tør inden de giver os noget fiber eller andet. Til gengæld har man garanteret båndbredde, hvilket betyder at uanset hvornår man efterspørger de 2mbit man betaler for, så får man dem. Det kan så være at den server man henter fra er belastet, men det er jo så ikke TDCs skyld.
Synes istedet for at tvinge selskaberne til at regulere priserne, så istedet finde en eller anden måde at motivere dem til fortsat at holde gang i udviklingen og give os fiber hele vejen rundt. Eventuelt belønne dem for dette ved nogle afgiftsnedsættelser eller noget andet halløj. Så går vores penge da til noget vi selv ønsker og ikke bare i lommen på direktørerne.

Kan man få både lavere priser og holde udviklingen vedlige og give os fiber med 100mbit så vi fortsatte kan forblive verdens IT-land nr. 1, så er det jo bare fint. Men jeg er realistisk optimist.
Gravatar #27 - superlayer
3. mar. 2005 00:38
Vi har rigtigt nok nogle af verdens højeste lønninger, men danmark er også det næstdyreste land at leve i og vi har et af de højeste skattetryk i verdenen oven i hatten.
Reelt set betyder det at vi er relativt dårligt stillede på EU plan rent økonomisk.
Jeg kan godt huske min livsstil i Danmark, hvor man ikke kunne gå ud og spise hver dag eller skulle tømme sparegrisen for at købe en cola i 7 11.
hvis vi så bare fik en virkelig god service eller gode produkter for de penge vi bruger, men ak ja det er heller ikke tilfældet.

#27: Lad nu være med at sammenligne med Polen. Det kan jeg simpelthen ikke tage seriøst.
Bliver det Uganda næste gang?
Gravatar #28 - CableCat
3. mar. 2005 01:17
Jeg ville ønske at:
Man kunne få mere end 512upload til en rimilig pris.
At jeg ikke skulle betale for en telefon jeg ikke bruger.

340kr for 512/512 kan jeg godt level med.

Men det ville sku være godt at have 100Mbit til at flytte filer med.
Gravatar #29 - ldrada
3. mar. 2005 03:19
Det er da fuldsændigt ligemeget hvor meget bredbånd koster.
Da jeg læste nyheden kom jeg til at tænke på at vi i danmark er heldige, hvis vi nu får en 2mbit linie. Hvad godt vil det gøre for mig hvis jeg får en 2mbit linie til 200kr istedet for 600?
Det vi skal have gjort bedre i danmark, det er udbredelsen af hurtigt bredbånd. Altså rigtigt bredbånd. Og her snakker jeg ikke om de-der linier som boligforeninger får, for det er ikke consumerbredbånd, det er LotteOgSøren-bredbånd.

Nu har jeg set at der igen (som altid) er kommet en masse pessimistiske argumenter for hvorfor vi aldrig nogensinde kommer ud af vores langsomme forbindelser, og jo tak, i er hørt. Men hvordan kan det så være at de i sverige har fået sådan nogle sindssyge bredbåndshastigheder uden selv at skulle betale for at få lagt dyre kobber eller fiberoptiske ledninger til deres hus?
Det er simpelthend fordi der er en smart gut der har set ideen med at distributere lovlig medie over internettet. De sidder i sverige og bestiller film over nettet, sku!

Hvis vi fik noget lignende landsdækkende internet som de har i sverige, ville behovet jo automatisk opstå!

Tror du ikke at brian fra sønderjylland hellere vil gå ind på en online videoudlejning end han vil hoppe på sin scooter og køre til blockbuster?
Gravatar #30 - Denn
3. mar. 2005 06:23
Jeg synes det var en skam, at ADSL overhalende Fiber indenom i sin tid.

De var ved at grave ned, men så kom ADSL teknologien, så kunne kører på eksiterende kabler. Personligt kan jeg ikke forstå TDC, og andre, ikke har smidt det fiber ned endnu. Regeringen sagde selv de ville være de førende. Udviklingen pt. viser dog at de, som en anden her sagde, malker koen.
- Det er da også fint, i en periode. Men nu er det vist på tide at få brugt nogle af de penge, på en ny teknologi.
Gravatar #31 - noia51
3. mar. 2005 07:36
Jeg syntes egentlig prislejet i DK er fornuftigt nok. jeg betaler 450,- om måneden (inkl. gebyrer o.a.) for en 2560/256 linje hos CC. Hvis ISP'erne virkelig ville noget seriøst så ville min linje hedde 2560/2560. Man kan ikke køre noget som helst seriøst med 256 i upstream. Det eneste sådan en linje egentlig kan bruges til er at hente ting fra nettet. Og det er da samme kabler så når det kan trække en hastighed den ene vej kan det vel også den anden vej!

Og hvor mange privatpersoner har reelt brug for 100 mbit? Jeg syntes egentlig det er fint nok at politikerne har prioriteret udbredelse over hastighed. Men nu er det udbredt så lad os i det mindste for sat upstream hastigheden op.
Gravatar #32 - guppy
3. mar. 2005 07:37
Øh?
http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=2921094/

nå ja man har jo et standpunkt til man tager et nyt
Gravatar #33 - byteeater
3. mar. 2005 07:39
#23 og flere

Man kan ikke sammenligne priserne direkte i sverige og danmark. TDC har indvesteret en hel del mia. kr. på at kunne tilbyde bredbåndsforbindelser til 95% af befolkningen. Disse penge skulle gerne tjenes ind igen.
Tjaa i sverige har de valgt kun at satse på de sikre områder og derfor er der en stor del der ikke kan få disse billige forbindelser.

Det er jo rigtigt. Der er jo ingen andre selskaber der gider gå ind på det marked når priserne dumpes eller reguleres. Dermed skabes der ikke konkurrence.

Iøvrigt så falder priserne hurtigere end det kan nås at reguleres.
Gravatar #34 - byteeater
3. mar. 2005 07:53
#31
I øjeblikket er TDC i færd med at forøge kobberhastigheden drastisk. Allerede i 2005 vil TDC kunne levere otte og 16 megabit til danskerne
TDC vil dække 98 pct. af landet til oktober.

Hvis man udnytter den "gamle" teknologi fuldt ud, så kan man få samme ydelse til billigere penge.

Iøvrigt så er VOD(Video On Demand) og TV over IP på vej. Dvs. at man ikke behøver adgang til parabol eller Kabel tv for at få adgang til tv kannalerne.
Det er indhold der skal drive det frem.
Gravatar #35 - rasmuskaae
3. mar. 2005 08:49
#19: Som nævnt, folk der ønsker at drive foretning på internettet har valgt en forkert løsning hvis de benytter ADSL til deres serverhosting. Personligt har jeg investeret i en hosted-server der er placeret på en fornuftig fiber-forbindelse.
Gravatar #36 - minnal
3. mar. 2005 09:19
#21:

Har du været ind under de links jeg nævnte tidligere (#14) ?

Fiberlinien hos Nesa koster 395kr./md.
10mbit Internet koster 295kr./md. hos Dansk Bredbånd.

Det giver jo en sum på 700kr./md. (rigtig tal er 690kr.) ;)

Dem som tror at 512 kbit linien er fint, ser ud til at I ikke har en bredere perspektiv. Det er godt at I ikke siger at 33.3 K modem er fint. Fordi man kan jo tjekke mails, www browsing (tekst baseret). Det er jo rigeligt for jer ;)

Feks. jeg har en 2mbit linie hvor 512 kbit er upstream og jeg kører en webserver selv. Jeg kunne tænke mig at køre en streaming server (video/audio) og det kan jeg ikke sådan rigtigt. Jo det kan jeg godt, så kan der være 2 samtidige bruger. Det er jo ikke brugbart. Så ja, jeg ser mig frem til en 10 mbit... men egentlig ser mig frem til 100 mbit eller mere i fremtiden.
Gravatar #37 - booost1
3. mar. 2005 16:17
#37

Ok, det så jeg ikke :)
Men synes dog det er lidt groft man skal betale for leje af Nesa nettet og så bagefter for udbyderens (forstår godt hvorfor, men er da lidt en lorte måde at gøre det på, når man, hvis DB havde sørget for fiberen, ikke skulle betale for leje af den).
Gravatar #38 - heylel
4. mar. 2005 09:41
>Og hvor mange privatpersoner har reelt brug for 100 mbit?<

Citat:
"Computeren har en intern hukommelseskapacitet på 640 Kb. Dette er mere end rigeligt og vi kan ikke forestille os at nogen vil få brug for mere."
Gravatar #39 - noia51
4. mar. 2005 11:39
#39: Jeg snakker ikke om folk med specielle behov som at køre deres egne servere. Men om hr. og fru. Danmark. Langt de fleste kan sagtens klare sig med 10 mbit eller mindre. Det er rigeligt til at surfe, se streamede film/musik, post og så videre.

Som der var en der nævnte er det sgu nok et hosting-center med en rigtig kraftig forbindelse man skal gå efter hvis man har behov for båndbredde af den størrelse.
Gravatar #40 - broedbaek
4. mar. 2005 13:32
Undskyld men hvad hyler i over? Jeg boede 3 år i den nordlige del af Sverige, hvor maks. var en 512/512 ADSL forbindelse til 300 SEK.

Da jeg fraflyttede DK for lidt over 4 år siden, sad jeg med en TDC 2Mbit/512Kbps ADSL forbindelse til 749 kr. pr. mdr.

Nu bor jeg så midt i centrum af Dublin (Dublin 1) i Irland, hvor jeg smider 79 EURO for en 1Mbit/256Kbps ADSL forbindelse. Kun ca. 50 procent af Dublin har tilgang til bredbånd BTW.

Folk har så travlt med at sammenligne med Sverige, at de glemmer resten af EU-zonen. Og nej, Irland er kommet langt siden de blev mellem af EU for ca. 12 år siden ;-)

Anyway rykker til Symantecs hovedkontor i Springfield til September, så jeg håber daelme, at de har en lidt bedre IT infrastruktur derovre ;-)

/ Broedbaek
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login