mboost-dp1

Hewlett-Packard

Billigere IPS-teknologi fra smartphones presser TN paneler ud

- Via flatpanels.dk - , redigeret af Net_Srak

Billigere produktion af skærme til smartphonemarkedet er nu med til at presse de dårlige TN-paneler ud af monitormarkedet, faktisk er næsten alle paneler produceret i dag IPS og varianter af denne.

Nyeste variant er PLS IPS som bliver brugt i high-end skærme med egenskaber så som godt billede fra ekstreme vinkler, hurtig responstid og lavt energiforbrug (LED-belysning).

Presset fra IPS panelerne begyndte med iPad og iPhone 4 som benytter IPS for at få den bedste kvalitet, en ting der har gjort forbrugerne bevidste om fordelene ved IPS-standarden. Ønsket om bedre billedkvalitet har fået samtlige smartphoneproducenter til at benytte IPS eller OLED, hvilket hjælper til billigere masse-produktion af disse paneltyper.

Det eneste marked TN-panel baserede monitors efterhånden har tilbage, er dedikerede gamingskærme, på grund af den hurtige opdateringsfrekvens de kan levere.





Gå til bund
Gravatar #1 - Chucara
2. okt. 2012 07:23
Og hvor stor en andel af salget er IPS paneler? De fleste jeg kender, betaler helst ikke mere end 1000,- for en skærm, og det kan man vel ikke finde et IPS panel til?

Har selv lige købt en gamer-skærm (TN), og indtil søgetiden kommer lidt længere ned på IPS, er det ikke relevant. Samtidigt er 120 HZ ikke ligefrem det mest udbredte indenfor IPS.

Men ja, farvegengivelsen på et TN panel lader da meget at være ønsket.
Gravatar #2 - TrolleRolle
2. okt. 2012 07:29
#1 Ingen jeg kender kunne drømme om at købe en skærm med TN-panel.

Sådan er vi så forskellige.
Gravatar #3 - Slettet Bruger [2710554098]
2. okt. 2012 07:34
TrolleRolle (2) skrev:
Ingen jeg kender kunne drømme om at købe en skærm med TN-panel.


Det er fordi de tænker "IPS, det er det fra iPhone, det skal vi ha"
Gravatar #4 - Papis
2. okt. 2012 07:37
Jeg købte selv TN panel men jeg gik ind i butikken og så hvilken der så flottest ud. Og det kostede mig da også 2000. Men tilgengæld har jeg en flot skærm med gode opdateringstider. Men nej det er ikke IPS, dog vil jeg sige at det heller ikke er alle der vil spendere 3000-4000 for en skærm bare for det ser lidt bedre ud. Et highend TN panel kan sagtens holde skansen til et IPS. Er dog enig IPS'en stadig ser bedre ud og har bedre viewing angles(kunne ikke huske det på dansk..). Men TN panel har tilgengæld hurtig opdaterings hastighed og muligvis en højere frekvens og er billigere at skaffe ved en højere pixeldensitet(eg. 25xx X 14xx).
Gravatar #5 - Slettet Bruger [2710554098]
2. okt. 2012 07:39
Papis (4) skrev:
Er dog enig IPS'en stadig ser bedre ud og har bedre viewing angles(


Det er nemlig essentielt at man kan se hvad der sker på skærmen fra 170 graders vinkel når man sidder og gamer/alt.
Gravatar #6 - Mr.DNA
2. okt. 2012 07:46
Fik købt en af de koreanske ips monitorer 2560x1440p med blank glas skærm til under 2500kr. Bedste opgradering jeg har gjort.
Gravatar #7 - Montago.NET
2. okt. 2012 07:59
#Alle...

Jeg glemte vidst at kopiere en meget relevant ting fra artiklen: Produktionen af IPS skærme er nu billigere end TN, fordi presset på at producere IPS er større end TN skærme.

TN skærme spås således at blive dyrere end IPS skærme i snarlig fremtid..

Desuden betyder den større produktion af IPS at standarden udvikles mere/hurtigere og derfor snart tilbyder bedre opdateringshastigheder.

En PLS skærm som jeg nævner, er så god/hurtig at den snildt kan konkurrere med en TN skærm til spil.
Gravatar #8 - TrolleRolle
2. okt. 2012 08:15
#5

Betragtningsvinklerne bliver vigtige så snart du har at gøre med bare nogenlunde seriøst brug at skærmen, hvor du kan finde på at spørge en kollega... "Hvaa, se lige her..."
... så er det sgu lidt træls hvis han skal sidde på skødet af dig for at se hvad der er på skærmen pga TN's ringe betragtningsvinkler.


Skal du arbejde i photoshop, eller bare lige tilpasse billederne inden du sender dem til Moster Oda... så dur en TN jo heller ikke.

Privat hører du det nok ikke, men Moster Oda kan godt undre sig over om du måske ryger for meget hash i din fritid. Hun synes nemlig at det er nogle meget stærke farver du har justeret billederne til inden du sendte dem til hende.



Ser du film på skærmen gælder bliver du ramt af begge problemer... du skal se dine film alene eller med en meget nær ven... og I skal finde jer i at det hele er noget grumset stads med udvaskede farver.

Men hva... måske er du typen som bare siger: "Woohoo 120hz 3D mutha fuuuuuckers!!!!" og så ikke tænker yderligere over kvaliteten...
Gravatar #9 - Slettet Bruger [2710554098]
2. okt. 2012 08:29
TrolleRolle (8) skrev:
så er det sgu lidt træls hvis han skal sidde på skødet af dig for at se hvad der er på skærmen pga TN's ringe betragtningsvinkler.


Min 800kroners philips skærm har nemt en betragtningsvinkel på 120 grader (dvs jeg kan nemt læse tekst, på trods at belysningen er dæmpet).

Der er langt fra på mit skød.
Gravatar #10 - idiotiskelogin
2. okt. 2012 08:32
Chucara (1) skrev:
Og hvor stor en andel af salget er IPS paneler? De fleste jeg kender, betaler helst ikke mere end 1000,- for en skærm, og det kan man vel ikke finde et IPS panel til?

Ha. Sjovt. Dem jeg kender har det lige modsat.
I gamle dage var det så fordi en 17" CRT skærm kostede 6000-12000 kr brugt.
Men jeg gider simpelthen ikke sidde og glo 10 timer om dagen på en lorte skærm til 1000kr hvis man kan få en ordenlig for 3000kr.
Gravatar #11 - Fenhris
2. okt. 2012 08:47
#8 Jeg kunne da nok lige finde et par kolleger jeg ville sætte pris på at skulle have sidende på skødet for at vise dem hvad der sker på skærmen ;-P

Gravatar #12 - Chucara
2. okt. 2012 08:50
#2, 10: Det jeg mener er, at almindelige mennesker ikke ved hvad forskellen på et IPS og et TN panel er. Derfor vælger de den billigste skærm med FullHD, hvilket vil være et TN panel.

Jeg antager, at vi nørder stadig er i mindretal. Derfor spørger jeg: hvor stor en andel af solgte skærme er IPS paneler vs TN? Min opfattelse er, at TN paneler stadig står for langt størstedelen af salget til private.

Folk, der ved noget om det (og som ikke gamer som sagt), vælger et IPS panel hvis prisen er nogenlunde tilsvarende.

Personligt synes jeg ikke, at forskellen på et IPS panel og et TN panel retfærdiggør, at et TN panel koster 1000 og et IPS koster 4000. Men var prisen 1000 vs. 2000, ville jeg også vælge et IPS panel (hvis jeg ikke gamede, eller var grafiker).

Men siden det er svært at opdrive et 120 Hz IPS panel med 2ms søgetid uden inputlag, er TN paneler stadig relevante for gamere (som artiklen også skriver). Men hvis det artikelen handler om er rigtigt, kan de være, at vi om et par år endelig kan skrotte TN paneler. Men det er altså ikke endnu.
Gravatar #13 - XorpiZ
2. okt. 2012 09:17
TrolleRolle (8) skrev:
Skal du arbejde i photoshop, eller bare lige tilpasse billederne inden du sender dem til Moster Oda... så dur en TN jo heller ikke.


Det er godt nok nogle dårlige skærme du har haft fat i.

Til dagligdags brug er en TN-skærm sgu helt fin.
Gravatar #14 - Slettet Bruger [2710554098]
2. okt. 2012 09:23
Min 800kr Philips har det der sRGB.. Det må da betyde noget :-(
Gravatar #15 - Montago.NET
2. okt. 2012 09:44
TN paneler har ofte kun 6 bit native farvepræcision og benytter temporal farveskiftning til illusionelt at fremstille de sidste 2 bits farver...

dette betyder at når man ser film eller spiller med 120 hz, kan skærmen ikke længere følge med den temporale farveopløsning og farverne er derfor forkerte i 80% af frames'ne

http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD#Twisted_nemat...

IPS var i gamle dage langsomme med responstider over 16ms - i dag ligger de hvor TN startede på omkring 5 ms hvilket er alt rigeligt til gaming.
Gravatar #16 - AcidCrow
2. okt. 2012 09:47
#13 Hvad er dagligt brug??

Måske ville det hjælpe hvis folk herinde i første omgang skriver hvad de rent faktisk bruger skærmen til. Om det er til arbejde eller om det er privat, og derefter om det er billedbehandling, gaming eller film.

Det med at nogen skriver at en skærm til 1000.00,- eller en skærm til 12.000,- er det bedste, giver ingen mening hvis vi ikke ved hvad den bliver brugt til.

Personligt bruger jeg en iMac 27" (2560x1440) til arbejde (som grafisk designer), men også til privat brug aka gaming hvor jeg kører min stationære PC igennem den.
For mig er der ingen lag, og billedkvaliteten på IPS panelet er fantastisk.
Nu spiller jeg også mest Skyrim og RPG, men den fungerer for mig også fint til Crysis og andre FPS titler :)

Jeg vil tro at den også er god at se film på, men der bruger jeg et helt almindeligt LCD tv. Kender ikke paneltypen men det må være TN på det ældre 40" Samsung TV.
Hvis jeg skulle købe nyt TV i dag ville jeg nok vælge Plasma for farverne og responstidens skyld ;)
Gravatar #17 - Chucara
2. okt. 2012 09:49
#15: Der er forskel på 5 ms og 2 ms. Skiftede en skærm med 6 ms søgetid pga. ghosting i spil. For mig betyder ghosting langt mere en korrekt farvegengivelse, mens andre vægter anderledes. Men at skærme over en kam og sige at et IPS panel er rigeligt til gaming er forkert. Derudover er en 120 Hz refresh rate samt lavt inputlag heller ikke uden betydning.
Gravatar #18 - XorpiZ
2. okt. 2012 09:55
AcidCrow (16) skrev:
#13 Hvad er dagligt brug??


Det er sandt - det svinger selvfølgelig meget. Men hvis man "bare" spiller lidt, laver lidt fotoefterbehandling (til eget behov og måske til familien) og den slags, så er et TN-panel i mine øjne helt fint.
Gravatar #19 - AcidCrow
2. okt. 2012 10:01
#17

Af ren nysgerrighed. Understøtter de fleste spil egentlig 120Hz i dag eller skal de tweakes?? Ellers er der jo igen gevist hvis spillet automatisk er låst til 60Hz (ligesom 60Hz Vsync).

Jeg kan huske at jeg i gamle dage brugte Powerstrip på mit Radeon 9700 Pro så jeg kunne tvinge fx Quake3 til at køre 120Hz i 1280x1024 på min 19" Sony Trinitron djævel. Det var fedt, for forhøjede jo også indputtet fra musen, da den havde 60fps mere at bruge :D Men dengang skulle man tweake vildt og tovligt i mange af spillene for at frameraten ikke bare var låst, også selvom Vsync var slået fra :/

#18
Fuldstændig enig. Det er noget andet hvis man sidder i en designvirksomhed og får knibbelsuppe fordi man ikke kunne skelne de korrekte pantonefarver fra hinanden, hvilket resulterer i at kundens nye kollektion bliver trykt i 20.000 eksemplarer med de forkerte farver.
Gravatar #20 - Montago.NET
2. okt. 2012 10:02
#17

Jeg forstår ikke helt hvorfor en 120 hz skærm skulle være bedre at spille på, med mindre man bruger 3D hvor man kører med 2x 60 hz.

Hvis man spiller f.eks. Battlefield 3 vil det kræve 3-4 stk GTX 580 for at komme op på 120 hz hvis man spiller i 2560x1440 eller 1920x1080 og typisk spiller man med 3 skærme hvis man er entutiast hvilket gør det endnu mere umuligt at komme op på 120 hz.

Dermed er opdateringshastigheden nærmest uopnåelig medmindre man spiller gamle spil som Counterstrike eller Quake3

Dernæst har hjernen tilstrækkelig kræfter til at 'rubberband'e det inputlag som der nu end måtte være, så længe det er under 200ms

Ghosting har jeg ALDRIG lagt mærke til, selv på 16ms skærme... og det har ALDRIG været et problem når der skulle spilles hurtige spil som CS:S, BF3, Q3 eller whatever...

Jeg tror dermed at 2ms og 120hz mere er en psykisk illusion som gamere bilder sig selv ind.
Gravatar #21 - Jakob Jakobsen
2. okt. 2012 10:45
#20

Spiller du hurtige spil så som FPS seriøst og mod andre, så er gejl irellevant. Famerate derimod er noget af det vigtigste.

Så nej, seriøse "gamere" kører ikke max grafik, så der kan gode grafikkort sagtens følge med, selv om din skærm kan klare over 60hz.

Så er der dem der kommer med den klassiske "jammen øjet kan ikke registrere mere end 30 billeder i sekundet".
BULLSHIT!

Da jeg spillede semiprof CS for mange år siden, kørte vi altid 120hz, eller højere, hvis personen havde investeret i en bedre skærm.
Der var ingen tvivl, om at ens reaktionsevne blev kraftigt forringet, hvis man kun kørte 75hz eller langsommere.

Og så nævner du at du aldrig har lagt mærke til ghosting.
Det siger mig bare at du ikke kan/har vænnet dig til at se billeder ved høj frekvens, for ghosting er da så tydelig som noget kan være.

Montago (20) skrev:
Dernæst har hjernen tilstrækkelig kræfter til at 'rubberband'e det inputlag som der nu end måtte være, så længe det er under 200ms


Din hjerne er sej, hvis den kan "rubberbande" så meget at den kan se 200ms ind i fremtiden.
Gravatar #22 - Chucara
2. okt. 2012 10:47
#19: Langt størstedelen af spil udgivet i dag understøtter 120 Hz.

#20: Det er absolut ikke en psykisk illusion. Jeg så det ret tydeligt på min gamle skærm i Forgotten Hope (BF1942) (det er et par dage siden), når der på en lys bane var en ladeport (laden var mørk/sort inden i). Hvis jeg bevæger musen tilstrækkeligt hurtigt, trækker ladeporten sort skygger fordi de enkelte pixels ikke refresher hurtigt nok.

Grunden til jeg kræver 120 Hz nu er primært pga. Vision 3d. Men der er også en forskel uden (hvis jeg sætter skærmen ned til 60 Hz). Givet, den er ikke gigantisk, men det hele virker mere 'smooth'.

Det bliver så småt en religion. Jeg forstår godt folk vælger IPS paneler, jeg forsøger blot at pointere, at IPS ikke er ovenlegen på alle punkter (opdatering, inputlag og pris værende de tre undtagelser).

Ja, hjernen kan sagtens klare dårligt inputlag (jeg tvivler dog på 200 ms) mv., men billedet bliver altså behageligere af, at hjernen ikke skal gøre det.

Jeg var selv af samme holdning før jeg fik en 120 Hz skærm - at alt over 60 Hz var spild. Men efter at have fået skærmen, vil jeg få meget svært ved at hoppe tilbage til 60 Hz.
Gravatar #23 - Montago.NET
2. okt. 2012 11:54
Jakob Jakobsen (21) skrev:
Din hjerne er sej, hvis den kan "rubberbande" så meget at den kan se 200ms ind i fremtiden.


det kan din sku også sagtens.

fra du bevæger musen til billedet på skærmen flytter sig, går der snildt 50-200 ms - men det føles som realtime fordi hjernen rubberbander hele tiden.

fra du ser noget med øjet til du rent faktisk bevæger din hånd går der også 100+ ms...

ofte kompensere man ved at gætte på hvad der sker i fremtiden : "Der kommer en fjende rundt om hjørnet... "
Gravatar #24 - Jakob Jakobsen
2. okt. 2012 11:58
#23
Så din hjerne, kan altså forudse at om 200ms, så kommer fjenden rundt hjørnet.
Imponerende.
Gravatar #25 - Remmerboy
2. okt. 2012 12:27
Papis (4) skrev:
Et highend TN panel kan sagtens holde skansen til et IPS

nej.
tn paneler er teknisk begrænset. så de kan aldrig komme i nærheden af en ips panel (eller va panel for den sags skyld).

Man skal huske på, at tn panel falder hurtigt i farvegengivelse fra skæve vinkler. f.eks er en skæv vinkel, at du kigger i kanten af skærmen fra dit siddeposition på en 27" skærm. der vil farven på kanten af skærmen være anderledes end midten af skærmen. Det bliver endnu værere hvis (f.eks kigger på en makkers skærm) du er på venstre side af skærmen og kigger til højre side af skærmen.
Allerede fra 24" vil man kunne ane den farveskifte, hvis man tager den out-of-the-box uden kalibrering (der er ingen der kalibrerer).
når oled og led (de rigtige led) paneler kommer, så har tn paneler (og de andre lcd paneler) ingen eksistensberettigelse
Gravatar #26 - Jakob Jakobsen
2. okt. 2012 13:26
@Nagelfar, vil du ikke gerne komme med noget der understøtter at hjernen kan se 200ms ind i fremtiden?
Gravatar #27 - graynote
2. okt. 2012 14:49
Jakob Jakobsen (26) skrev:
@Nagelfar, vil du ikke gerne komme med noget der understøtter at hjernen kan se 200ms ind i fremtiden?


Hjernen ser ikke ind i fremtiden - den forsøger at forudsige den. Der er trods alt forskel :)

Der er lidt om det her på Phys.org
Gravatar #28 - Jakob Jakobsen
2. okt. 2012 14:53
graynote (27) skrev:
Jakob Jakobsen (26) skrev:
@Nagelfar, vil du ikke gerne komme med noget der understøtter at hjernen kan se 200ms ind i fremtiden?


Hjernen ser ikke ind i fremtiden - den forsøger at forudsige den. Der er trods alt forskel :)

Der er lidt om det her på Phys.org


Ja netop.

Derfor vil det at nedbringe "lag" på skærme, forbindelse osv. jo altid virke bedre, uanset om man er under de 200ms, som Montago snakker om. Da man altid vil kunne reagere det hurtigere.
Gravatar #29 - mee
2. okt. 2012 14:55
Damn en fejl i den nyhed PLS != IPS.

De IPS paneler der kastes i hovedet på folk ( til ingen penge) kaldes tit for eIPS paneler og kvalitetsmæssigt er de langt bagud hvad en IPS skærm til 4K eller derover leverer.

eIPS panelerne har bedre synsvinkel end TN, men har stadig 6-bit + AFR eller lignende ligesom TN, og de lider stadig af det klassiske IPS problem med at sorte farver ikke bliver lige så mørke som ved et VA panel.

PS.
Alle 120 Hz paneler er TN, da IPS og VA ikke kan opdatere så hurtigt.
Gravatar #30 - Montago.NET
2. okt. 2012 21:57
#29

http://en.wikipedia.org/wiki/IPS_panel#Super_PLS skrev:

Samsung Electronics introduced technology named Super PLS (Plane-to-Line Switching) with the intent of superseding conventional IPS. Samsung claims the following benefits of Super PLS (commonly referred to as just "PLS") over IPS:

- Further improvement in viewing angle
- 10 percent increase in brightness
- Up to 15 percent decrease in production costs
- Increased image quality


på nogle punkter så godt som IPS-TW , bare billigere ...
Gravatar #31 - AcidCrow
3. okt. 2012 09:52
#27
Eller måske ligesom når metrologer forudsiger vejret?
Gravatar #32 - holiday
7. okt. 2012 12:56
Man ka ikke få alt, desværre.

Den vigtigste forskel er imho er faktisk ikke kvali eller responstid men format begrænsningen, alle 120hz skærme fåes kun i det "forkerte" 16:9 format.

Når man har vænnet sig til at arbejde / spille på en 16:10, virker alt ekstremt >sammenpresset< på en 16:9.

Vi mangler stadig en 24" 16:10, 120hz, 8bit (RGB) med 0-1ms respons tid.

Gravatar #33 - Montago.NET
9. okt. 2012 12:10
holiday (32) skrev:
Man ka ikke få alt, desværre.

Den vigtigste forskel er imho er faktisk ikke kvali eller responstid men format begrænsningen, alle 120hz skærme fåes kun i det "forkerte" 16:9 format.

Når man har vænnet sig til at arbejde / spille på en 16:10, virker alt ekstremt >sammenpresset< på en 16:9.

Vi mangler stadig en 24" 16:10, 120hz, 8bit (RGB) med 0-1ms respons tid.


Du kan jo købe en 27" OLED skærm når de kommer og bruge en rundsav til at skære den ned til 16:10 format...

med de specs du søger, får du aldrig en skærm.
Gravatar #34 - Slettet Bruger [2710554098]
9. okt. 2012 12:46
Vent... hvorfor er 16:9 "Forkert"

Den eneste måde noget kan være "sammenpresset" på en 16:9 skærm, er hvis man bruger en 16:10 opløsning.
Gravatar #35 - AcidCrow
10. okt. 2012 08:31
#34
Eller hvis han af en eller anden grund fx er begrænset til at bruge én 20" skærm. Så vil han alt andet lige have flere pixels på én 16:10 skærm frem for én 16:9.
For så vil der være en naturlig begrænsning på hvor høj opløsningen kan blive. Fx 1680x1050 (16:10).

Alt andet lige må fx en 27" skærm med en opløsning på 2560x1440 i så fald være en opgradering idet han også vil få mere vertikal plads. Med mindre han selvfølgelig har Apples 30" Cinema Screen på 2560x1600.
Så bliver det lige umiddelbart lidt svært at finde en tilsvarende skærm uden at skulle gå ned i vertikale pixels med ved at gå fra 16:10 til 16:9.

Løsningen for "holiday" må være når der kommer et nyt Retina display, enten som selvstændigt display eller i en ny iMac...... Fixed.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login