mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Jeg må sige, at jeg også godt kan blive lidt paranoid, hvad angår at have den bærbare tændt og sat til ekstern strøm i løbet af natten, eller mens jeg er på ferie eller i byen.. Dog har jeg en Lenovo / IBM, hvor jeg ikke har hørt om problemet. Men alligevel.. :(
Edit:
"The problem is not limited to Dell laptops. According to the US Consumer Product Safety Commission, as many as 43 laptop fires have been reported in the US alone since 2001."
Source: http://www.smh.com.au/news/laptops--desktops/lapto...
Edit:
"The problem is not limited to Dell laptops. According to the US Consumer Product Safety Commission, as many as 43 laptop fires have been reported in the US alone since 2001."
Source: http://www.smh.com.au/news/laptops--desktops/lapto...
43 over 5 år blandt 300 mio mennesker - det vil sige at chancen for at ens bærbare er brÆndbar er ca. 0,00029% i løbet af et helt liv (100 år).
Jeg ved ikke rigtigt, men jeg synes umidelbart død ved laser affyret af marsmand virker noget mere sansyligt :-)
Jeg ved ikke rigtigt, men jeg synes umidelbart død ved laser affyret af marsmand virker noget mere sansyligt :-)
Det er jo egentlig sært at det endnu ikke er lykkedes at lave et 100% sikkert batteri der ikke siger bum selv efter produktionsfejl. Det er vel efterhånden snart 15 år siden de første Apple Powerbooks eksploderede pga. dårlige batterier og vi hører jo jævnligt om batterier der skal kaldes tilbage.
#4
Mon ikke også man kan lave et sikkert ( eller sikkerer bare ) batteri. Men folk ( de fleste alm. forbrugere ) vil jo ikke betaler for kvallitet, de skal bare have det billigste - og så ellers brokker sig når det er noget lort de har købt. Det er i hvert falde min erfaring når det kommer IT-indkøb blandt ikke-nørder.
Mon ikke også man kan lave et sikkert ( eller sikkerer bare ) batteri. Men folk ( de fleste alm. forbrugere ) vil jo ikke betaler for kvallitet, de skal bare have det billigste - og så ellers brokker sig når det er noget lort de har købt. Det er i hvert falde min erfaring når det kommer IT-indkøb blandt ikke-nørder.
#6
Man kunne sikkert pakke det ind i 5 kilo armeret beton - det skulle nok løse problemet - jeg tror ikke på at man kan lave noget af nogen art der er 100% sikkert og slet ikke hvis man tillader for produktionsfejl.
edit:
Og hvad mener du med sikrere - du synes ikke 0.00029% chance for at opleve det i et helt liv er sikkert nok?
Man kunne sikkert pakke det ind i 5 kilo armeret beton - det skulle nok løse problemet - jeg tror ikke på at man kan lave noget af nogen art der er 100% sikkert og slet ikke hvis man tillader for produktionsfejl.
edit:
Og hvad mener du med sikrere - du synes ikke 0.00029% chance for at opleve det i et helt liv er sikkert nok?
Kvalitet og kvalitet. Kernen i problemet er at man bruger LiIon batterier for at få energitætheden så højt op som muligt, og LiIon celler er basalt set sprængfarlige. For at minimere risikoen har alle batteripakker ikke bare en, men flere forskellige sikkerheds anordninger, eller burde have. Melder historien om det var et originalt eller et kopivare-batteri? De eksploderende nokia telefoner skyldtes vist defekte kopivare batterier.
- man kunne let fjerne eksplosionsproblemet hvis man brugte f.eks. NiMh kemi istedet... Men hvem gider have den slags batterier nu om dage?
- man kunne let fjerne eksplosionsproblemet hvis man brugte f.eks. NiMh kemi istedet... Men hvem gider have den slags batterier nu om dage?
Så længe jeg ikke sidder i lige præcis det fly hvor en bærbar begynder at brænde så er jeg ligeglad..
Men hvis jeg nu var så uheldig at være blandt de 0.00029% der oplevede det og samtidigt sad i et fly, så ville jeg være pænt trist...
Og en anden tanke går på:
Når procenten er på 0.00029%, skal der så styrte et fly ned med 200 dræbte, før at det er et reelt problem?
#3 Regus
Hvordan er det egentligt du kommer frem til den beregning/resultat? - Er det antallet af solgte modeller med den fare? - Eller er det et generelt alle bærbare du medtager i den beregning?
Men hvis jeg nu var så uheldig at være blandt de 0.00029% der oplevede det og samtidigt sad i et fly, så ville jeg være pænt trist...
Og en anden tanke går på:
Når procenten er på 0.00029%, skal der så styrte et fly ned med 200 dræbte, før at det er et reelt problem?
#3 Regus
Hvordan er det egentligt du kommer frem til den beregning/resultat? - Er det antallet af solgte modeller med den fare? - Eller er det et generelt alle bærbare du medtager i den beregning?
#11
Jeg tog tallene fra #2 citat 43 og 2001, og så det faktum at der er næsten 300 mio mennesker i USA og så gangede og dividerede jeg ellers.
Det ville selvfølgelig være mere korrekt at tage antallet af solgte bærbare og så regne din chance for at opleve det som ejer af en bærbar men det tal har jeg ikke.
Og hvad angår risikoen i et fly så husk lige at du kun befinder dig i flyet i et par timer (min procentsats gælder for et helt liv (100 år) og dermed er din risiko på en given flyvning af 6 timers varighed med 200 passagerer ca. 0.000000039% hertil kommer den overvejende chance for at det ville lykkedes at slukke branden uden katstrofale hændelser (så som nedstyrtning)
jeg tror umidelbart at det ligger tæt på chancen for at dø ved bevist sammenstød med højt tårn i selv samme fly.
Og helt klart betydeligt lavere end den generelle risiko for at falde ned med et fly.
Og hvad angår om det først er et reelt problem når...
Så bliver det aldrig et reelt problem uanset om det sker eller ej - noget bliver ikke et problem bare fordi det sker, det er kun et problem hvis der er for stor chance for at det vil ske jævnligt - antagelsen at noget er slemt bare fordi det kan ske eller er sket er absurd - hvis du begynder at regne på alle riscici der findes i en given situation ville du blive skræmt fra vid og sans :-)
Fly - for nu at blive ved eksemplet - falder ned fra tid til anden og folk dør, - det kunne nemt ungåes; afskaf flyvning, men vi er villige til at tage risikoen og det er der ikke noget i vejen med
Vi ved alle at hver gang vi står ud af sengen om morgenen udsætter vi os selv for en risiko, men det behøver man jo ikke gøre til et problem.
Skulle vi også forbyde børn i bilen fordi det er sket at et barn har forstyrret en chaufør i en uheldig situation og dermed forudsaget en ulykke? :-)
Jeg tog tallene fra #2 citat 43 og 2001, og så det faktum at der er næsten 300 mio mennesker i USA og så gangede og dividerede jeg ellers.
Det ville selvfølgelig være mere korrekt at tage antallet af solgte bærbare og så regne din chance for at opleve det som ejer af en bærbar men det tal har jeg ikke.
Og hvad angår risikoen i et fly så husk lige at du kun befinder dig i flyet i et par timer (min procentsats gælder for et helt liv (100 år) og dermed er din risiko på en given flyvning af 6 timers varighed med 200 passagerer ca. 0.000000039% hertil kommer den overvejende chance for at det ville lykkedes at slukke branden uden katstrofale hændelser (så som nedstyrtning)
jeg tror umidelbart at det ligger tæt på chancen for at dø ved bevist sammenstød med højt tårn i selv samme fly.
Og helt klart betydeligt lavere end den generelle risiko for at falde ned med et fly.
Og hvad angår om det først er et reelt problem når...
Så bliver det aldrig et reelt problem uanset om det sker eller ej - noget bliver ikke et problem bare fordi det sker, det er kun et problem hvis der er for stor chance for at det vil ske jævnligt - antagelsen at noget er slemt bare fordi det kan ske eller er sket er absurd - hvis du begynder at regne på alle riscici der findes i en given situation ville du blive skræmt fra vid og sans :-)
Fly - for nu at blive ved eksemplet - falder ned fra tid til anden og folk dør, - det kunne nemt ungåes; afskaf flyvning, men vi er villige til at tage risikoen og det er der ikke noget i vejen med
Vi ved alle at hver gang vi står ud af sengen om morgenen udsætter vi os selv for en risiko, men det behøver man jo ikke gøre til et problem.
Skulle vi også forbyde børn i bilen fordi det er sket at et barn har forstyrret en chaufør i en uheldig situation og dermed forudsaget en ulykke? :-)
Der er også denne dell bærbare, den ser ud til at være sprunget en del mere i luften.
http://www.disorder.dk/galleri.php?galleri=fest&am...
min egen inspiron 8600 kører dog upåklagegt endnu :D
http://www.disorder.dk/galleri.php?galleri=fest&am...
min egen inspiron 8600 kører dog upåklagegt endnu :D
Vigtigheden af at have et godt brand har aldrig været mere aktuelt! Man kunne jo brænde sig slemt !
Derfor: Branding af mærkevarer!
Derfor: Branding af mærkevarer!
hedder det ikke "brændbar" ? :-)
anyways, det er jo et problem, man kan risikere at laptops bliver forbudte at medbringe på fly..
anyways, det er jo et problem, man kan risikere at laptops bliver forbudte at medbringe på fly..
#16
Tror jeg nu ikke lige på....
Så skulle det måske snarere være forbudt at medbringe en pilot?
Det er bevist at piloter (bemærk flertal) ind imellem er skyld i flystyrt. Det er derimod kun bevist en gang, at en bærbar har været skyld i problemer for et fly... Endda uden at det styrtede.
Tror jeg nu ikke lige på....
Så skulle det måske snarere være forbudt at medbringe en pilot?
Det er bevist at piloter (bemærk flertal) ind imellem er skyld i flystyrt. Det er derimod kun bevist en gang, at en bærbar har været skyld i problemer for et fly... Endda uden at det styrtede.
Hvis tallet "0.00029%" er statisk og et tal, man kan forvente vil holde stik for eftertiden, så betragt følgende scenario:
Manden sidder i et fly med 400 mennesker, hvorpå hans laptop bryder i brand i 10km højde. Det får katastrofale følger og alle ombord dør i en forfærdelig eksplosion.
Sandsynligheden for at en eller anden bærbar vil eksplodere i løbet af et givent år er altså 43/5 = 860%. Og sandsynligheden for at det er din bærbare er 300 mil. mindre (hvis det tal altså passer) = 0,0000029% om året.
Hvis en gennemsnitlig flyvetur (charterture eksklusive) er på 2 timer, så er sandsynligheden for at der eksploderer en bærbar i en flyver altså 1/4380 (antal timer pr. år div. med 2) ud af 0,0000029%. Til gengæld kommer 400 gange så mange mennesker til skade = 0,00116%. Hvis der så er bare 20 mennesker, der bruger en bærbar på flyveren (det er jo ret sandsynligt, idet det jo nok er forretningsrejser der flyves flest af dagligt), så er sandsynligheden altså 0,0232%.
Ud af ca. 1.724.137 to-timers flyveture ryger der altså en bærbar i luften med 400 tilskadekomne, hvis der eksploderer 8,6 bærbare om året og der i snit er 20 tændte bærbare i en flyver.
Jeg ved ikke hvor jeg vil hen med dette, men statistikker er altid sjove :-P
EDIT: Jeg ved godt, at jeg ikke har taget højde for sandsynligheden for om der er en bærbar med i flyet eller ej...!
EDIT-EDIT: Jeg har lige rettet nogle åbenlyse fejl i mine ellers så skråsikre beregninger :-P
Manden sidder i et fly med 400 mennesker, hvorpå hans laptop bryder i brand i 10km højde. Det får katastrofale følger og alle ombord dør i en forfærdelig eksplosion.
Sandsynligheden for at en eller anden bærbar vil eksplodere i løbet af et givent år er altså 43/5 = 860%. Og sandsynligheden for at det er din bærbare er 300 mil. mindre (hvis det tal altså passer) = 0,0000029% om året.
Hvis en gennemsnitlig flyvetur (charterture eksklusive) er på 2 timer, så er sandsynligheden for at der eksploderer en bærbar i en flyver altså 1/4380 (antal timer pr. år div. med 2) ud af 0,0000029%. Til gengæld kommer 400 gange så mange mennesker til skade = 0,00116%. Hvis der så er bare 20 mennesker, der bruger en bærbar på flyveren (det er jo ret sandsynligt, idet det jo nok er forretningsrejser der flyves flest af dagligt), så er sandsynligheden altså 0,0232%.
Ud af ca. 1.724.137 to-timers flyveture ryger der altså en bærbar i luften med 400 tilskadekomne, hvis der eksploderer 8,6 bærbare om året og der i snit er 20 tændte bærbare i en flyver.
Jeg ved ikke hvor jeg vil hen med dette, men statistikker er altid sjove :-P
EDIT: Jeg ved godt, at jeg ikke har taget højde for sandsynligheden for om der er en bærbar med i flyet eller ej...!
EDIT-EDIT: Jeg har lige rettet nogle åbenlyse fejl i mine ellers så skråsikre beregninger :-P
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.