mboost-dp1

Art. Lebedev Studio

Billede af Optimus

- Via Optimus Blog - , redigeret af Emil

Det er efterhånden lang tid siden, at vi har omtalt det specielle tastatur, som består af OLED-taster og et smart design.

Men stilheden bliver nu brudt, da et billede kan ses hos Art Lebedev, udvikleren bag tastaturet. På hjemmesiden bliver billedet blot præsenteret uden nogen anden forklaring, end at det første Optimus Maximus er landet i Moskva.

Under kommentarene har en anden person fra Art Lebedev desuden indsendt en video, der heller ikke er beskrevet. På videoen ser man en firkantet boks med nogle lysende taster, som så kan tilsluttes f.eks. et accelerometer, der kan bruges til at spille spil med.

Optimus Maximus-tastaturet forventes at komme på markedet omkring jul.





Gå til bund
Gravatar #1 - cromag
16. sep. 2007 13:46
Det er ikke mere end et par dage siden jeg linkede til den live journal her på newz.dk.
Gravatar #2 - BluepaiN
16. sep. 2007 13:50
Et vildt fedt tastatur. Dog overskygget af prisen, samt at det skal have sin egen strømforsyning. :s

Men blærerøvseffekten er helt i top!
Gravatar #3 - YoBilee
16. sep. 2007 14:16
Enig... Noget virkeligt cool, der rentfaktisk er rimlig praktisk, det er ikke hver dag, man kommer forbi det!
Gravatar #4 - angelenglen
16. sep. 2007 14:51
ja, jeg var også helt vild efter at få fat i sådan et, men desværre er prisen alt, alt for høj :-(

Man kan dog håbe at Logitech eller lign. får øjnene op for det, og kommer med en lidt mere økonomisk udgave.
Gravatar #5 - killer_boy
16. sep. 2007 15:28
optimus keyboardet er jo et greb i lommen sammenlignet med
XYNERGI keyboardet , som koster ca. 150000 kr ;)
Det er dog mest bergnet til lydstudier

http://www.engadget.com/2007/09/12/fairlights-28-0...
Gravatar #6 - anderskusk
16. sep. 2007 15:32
Admin:
Den video viser bare et produkt fra monome, http://monome.org/ og har intet at gøre med Art Lebedev.
Gravatar #7 - Emil
16. sep. 2007 15:42
#6 > Det forstår jeg ikke, hvordan du får til at hænge sammen. De ligner da over hovedet ikke hinanden.
Gravatar #8 - Soze
16. sep. 2007 15:44
Er der nogen der ved om de taster er lavet specielt til optimus keyboardet, eller om det er et OEM produkt - og hvis ja, er der så nogen der ved hvem der laver dem?
Kunne SERIØST godt bruge de taster til at lave kontrol-paneler med...
Gravatar #9 - bjerh
16. sep. 2007 15:55
Men jeg syntes sq det er godt ringe at lcd-skærmen i hver tast, ikke går ud til kanten, men ligesom kun er en lille del af den egentlige tast.. :\
Gravatar #10 - SpYkE112
16. sep. 2007 15:59
Det billede der er da bare manipuleret i photoshop, han er jo endda en mac dude :P
Gravatar #11 - Modvig
16. sep. 2007 17:03
hey, det eksisterer faktisk!
Gravatar #12 - GormDK
16. sep. 2007 17:11
#7: Jeg synes da at billederne på monome.org ligner den ting i videoen øverst i kommentarerne på livejournal (linket 'Læs mere') ret godt.
Gravatar #13 - Freakzter
16. sep. 2007 17:21
Om ikke andet, så kan computer tumper da endelig få deres ANY knap, over hele tastaturet :/
Gravatar #14 - Emil
16. sep. 2007 17:43
#12 > Aaah, bare mig der er idiot til at læse. Troede han mente billedet :D
Gravatar #15 - mediaos
16. sep. 2007 17:51
<citat id="The Simpsons">

Computer> To Start press the any.

Homer> Where is the any key.

Modem> duhh duhh (som et modem nu siger)

Computer> Welcome. You got mail.

Homer> Arhhhh

</citat>
Gravatar #17 - atom
16. sep. 2007 20:46
Fatter ikke de ikke bare lavet et keyboard med en hel underlæggende skærm og så laver taster af glas der transporterer billedet op til overfladen som man fx. ser på nogle briller hvor øjnene ser ud til at sidde helt ude på glasset.

Man kunne jo lave et gitter af ikke gennemsigtigt materiale for at dele tasterne op.

Så skulle der bare et stykke software til at styre hvad der sker på skærmen. når en tast bliver trykket ned.

En almindelig LCD i en lidt usædvanlig format er det eneste hightech det ville kræve.
Gravatar #18 - Skeezy
16. sep. 2007 21:14
#17

Jeg vil til enhver tid foretrække en knap at trykke på,
tror faktisk jeg ville på ondt i fingrene af at trykke på en
glasplade..

Samt hele følelsen af hvor tasterne sidder og du rent faktisk
trykker på noget, og lyden er helt væk..
Så skal man sidde og glo hele tiden ned, for at se hvor man
rammer..
Nej alm oldskool tastatur, og OLED, virker sq som en fornuftig løsning.. Prisen er jeg dog heller ik helt enig i..
Gravatar #19 - olfda
16. sep. 2007 21:59
Jeg glæder mig mere til Art Lebelevs rozetkus!
Den er bare så cool

Link til rozetkus
Gravatar #20 - atom
16. sep. 2007 22:12
#18 Gjorde det måske ikke klart men jeg vil også have ol'school knapper på tasteturet, idéen var at de skulle være gennemsigtige (af glas fx.) så billedet under kunne vises på overfladen af knappen.

Forestil dig et aldmindelig tastetur med gennemsigtige knapper og en skærm nedenunder.
Gravatar #21 - mediaos
16. sep. 2007 22:57
#19 Cool...

deres Mus II er rimelig nice...
link
Gravatar #22 - rackbox
16. sep. 2007 23:12
#19 gad vide, hvordan den teknisk fungerer... Jeg tænker.. Der skal jo bruges 2 ledere for at levere strøm. Og siden det er underordnet, i hvilke to huller du sætter dit strømstik, så må hvert hul kunne supportere både NUL og FASE? Hmm...
Gravatar #23 - mediaos
17. sep. 2007 06:03
#22> Da det er vekselstrøm der er din stikkontakt, er det ligemeget. Da fase og nul bytter plads 50 gange i sekundet. Din brødrister virker os selv du vender stikket 180 grader. (er bare ikke muligt hvis der er jordben på.)

Wikipedia
Gravatar #24 - AcidCrow
17. sep. 2007 10:43
Tjah, føler lidt at det er ligesom da vi alle ventede på WOW.
Nu har der snart kørt rygter om det tastatur i gu' ve' hvor lang tid...
Men det skal nok være pænt liret når det kommer i julehandlen.

Tror dog at jeg vil snuppe det nye Mac-tastatur i stedet. Det har selvfølgelig ikke LED taster men det er stadig ret nice og så koster det ikke en bondegård :D
Gravatar #25 - Emil Melgaard
17. sep. 2007 16:19
#24: I hvert fald så lang tid siden at både Internet Explorer, iTunes og Photoshop har ændre ikon siden billedet til nyheden blev taget :)
Gravatar #26 - rackbox
18. sep. 2007 16:21
#23 Fase og nul bytter ikke plads 50 gange i sekundet. Spændingen vender til gengæld så ofte.

Jeg er klar over, at jeg bare kan bytte rundt på retningen på stikket til min brødrister. Det er heller ikke det, der er spørgsmålet.

Men hvis jeg forstår dig korrekt, så mener du i yderste konsekvens, at der faktisk kun er behov for hul, hvis det er ligemeget, hvad der fase og hvad der er nul?

Anyway - nogen, der har en anden forklaring?
Gravatar #27 - Emil Melgaard
20. sep. 2007 05:58
#26: Jeg vil da netop mene at man kun skal bruge et hul hvis der kun løber strøm gennem den ene ledning og spændingen i den anden altid er 0.

Dog vil jeg mene at I begge to har ret, for potentialet (spændingen) er målt relativt og derfor er det ligegyldigt om man siger at potentialet skiftes til at være positiv i de to ledninger, eller at spændingen er 0 i den ene og skifter mellem positiv og negativ i den anden.
Gravatar #28 - rackbox
21. sep. 2007 22:11
Der skal være en SPÆNDINGSFORSKEL, som der kan tappes energi ud af. Hvis der kun er 1 leder, så er der altså ikke nogen potentiel modpol til at skabe en forskel.

Hvis du sender 240V DC igennem et kabel, og det ikke har et sted at komme ud igen, så vil der ikke være sluttet et kredsløb, hvorfor der ikke forbruges energi.

Det samme gør sig gældende for vekselstrøm, dog er der den forskel at der pumpes små mængder af energi ud i faseskift, og halvdelen af strømmen er modsatrettet den pol, som jorden har. Derfor kan du godt få stød af blot at røre ved 1 leder på et vekselstrømsstik.

Sammenlign med et blæsevejr: luften forsøger at flytte sig fra et højtryk til et lavtryk. Hvis der ikke fandtes et tryk, der var højere eller lavere end et andet, så ville vinden stå stille.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login