mboost-dp1

Microsoft Corporation

Bill Gates vil bekæmpe malaria med tyggegummi og chokolade

- Via Telegraph - , redigeret af Net_Srak

Bill Gates er blandt de rigeste mænd i verden, og en del af disse penge bruger han i sin og konens fælles fond, Bill & Melinda Gates Foundation.

Fonden har netop uddelt 100.000 dollars til hver af 76 forskellige projekter, der søger ukonventionelle metoder til at øge helbredet i verden som en del af Grand Challenges Exploration-programmet.

Blandt de mere bemærkelsesværdige projekter er et forsøg på at bekæmpe malaria blandt børn ved at anvende tyggegummi og chokolade.

Tyggegummien skal bruges til at finde de, der måtte være smittede med den dødelige sygdom, og chokoladen skal indgå som en del af behandlingen.

Det er kendt, at chokolade har en positiv effekt på at binde kolesterol i blodet, hvilket malaria-parasitten lever af, hvorfor chokolade kan hjælpe til at fjerne dets fødekilde.





Gå til bund
Gravatar #1 - ramzon
22. okt. 2009 10:24
"Bill Gates er blandt de rigeste mænd i verden" ..

"Fonden har netop uddelt 100.000 dollars til hver af 76 forskellige projekter"

Det cool at han smider noget mønt til projektet, men som der står er han en af verdens rigeste mænd. Så har kunne sagtens havde smidt en mil, og stadig haft alt for mange penge tilbage.
Gravatar #2 - cyandk
22. okt. 2009 10:25
ramzon (1) skrev:
"Bill Gates er blandt de rigeste mænd i verden" ..

"Fonden har netop uddelt 100.000 dollars til hver af 76 forskellige projekter"

Det cool at han smider noget mønt til projektet, men som der står er han en af verdens rigeste mænd. Så har kunne sagtens havde smidt en mil, og stadig haft alt for mange penge tilbage.


Tror ikke vi skal sige noget ondt om Bill og hans donationer, hvis nu du søgte på google inden du smed sådan en "sviner" afsted.

Dit indlæg oser af uvidenhed.
Gravatar #3 - Jack---
22. okt. 2009 10:26
ramzon (1) skrev:
"Bill Gates er blandt de rigeste mænd i verden" ..

"Fonden har netop uddelt 100.000 dollars til hver af 76 forskellige projekter"

Det cool at han smider noget mønt til projektet, men som der står er han en af verdens rigeste mænd. Så har kunne sagtens havde smidt en mil, og stadig haft alt for mange penge tilbage.


Ej com on, græd lige lidt mere snot. Vær da bare glad for manden overhovedet laver donationer.
Gravatar #4 - Orange
22. okt. 2009 10:29
ramzon (1) skrev:
"Bill Gates er blandt de rigeste mænd i verden" ..

"Fonden har netop uddelt 100.000 dollars til hver af 76 forskellige projekter"

Det cool at han smider noget mønt til projektet, men som der står er han en af verdens rigeste mænd. Så har kunne sagtens havde smidt en mil, og stadig haft alt for mange penge tilbage.


Manden smider tonsvis af penge efter donationer og velgørenhed, du tror forhåbentligt ikke dette er et enkeltstående tilfælde? Nogle idioter skal åbenbart bare bashe Gates og MS ved hver lejlighed.
Gravatar #5 - duppidat
22. okt. 2009 10:30
#1 Så hudt jeg hvisker var Bill & Melinda Gates Foundation jordens største private velgørenheds organisation - så de donerer rigeligt ;-)

Desuden er dette blot 1 tiltag.. Som der står "ukonventionelle metoder" fik 7.6 millioner dollars, jeg tror at de traditionelle får en hel del mere ;-)
Gravatar #6 - DrHouseDK
22. okt. 2009 10:34
Og så kan man flamebaite MS alt det man vil, deres monopol osv. - men mindre indtægt til dem = mindre indtægt til velgørenhed.

Tænk over det, næste gang i skriver Linux FTW :)
Gravatar #7 - Sofus99
22. okt. 2009 10:38
Respekt, dér...
Gravatar #8 - MiniatureZeus
22. okt. 2009 10:39
Det er ikke ret lang tid siden, at fonden donerede et komplet AIDS-forskningscenter, incl. 25 forskere og maskiner til flere mange hundrede millioner kroner. Fonden har også støttet Rigshospitalets kræftafdeling med en MR-scanner.
Gravatar #9 - Xirg
22. okt. 2009 10:45
#6
Linux FTW
Gravatar #10 - PinHigh
22. okt. 2009 11:05
ramzon (1) skrev:
Det cool at han smider noget mønt til projektet, men som der står er han en af verdens rigeste mænd. Så har kunne sagtens havde smidt en mil, og stadig haft alt for mange penge tilbage.


Hmmm, sådan som jeg læser artiklen har de lige givet 7,6 millioner dollars væk. Eller groft omregnet 38 millioner danske kroner, om du vil. En pæn sjat trods alt.

Hvor meget puttede du selv i sidste indsamling forresten?
Jeg mener du ku' da snildt ha' et par byture på at hjælpe og så givet de 1000 kr væk til hjælp istedet.....

Det er sku' altid nemt at pege fingre af andre..... ;-)
Gravatar #11 - Tumleren
22. okt. 2009 11:06
puttitat (6) skrev:
Og så kan man flamebaite MS alt det man vil, deres monopol osv. - men mindre indtægt til dem = mindre indtægt til velgørenhed.

Tænk over det, næste gang i skriver Linux FTW :)


Men så giver Linux brugerne pengene, der ville have gået til OS, til velgørenhed! Det er sådan det fungerer!

eller..
Gravatar #12 - Scapegoat
22. okt. 2009 11:08
Jeg tror et eller andet sted at grunden til at Billy drengen ikke er verdens rigeste mand, nok hænger sammen med at han donerer SÅ mange penge til højre og venstre. Og nu skal vi altså huske at der her er tale om 100.000$ HVER til 76 forskellige projekter.
De projekter de støtter, bliver jo også støttet fremover. Altså de større organisationer får jo donationer hvert år eller lign.

#10 Nemlig.

Selv giver mig og hustruen 200,- om måneden. Det er ikke meget, og jeg skal ikke sige jeg dermed er et bedre menneske end andre. Jeg kunne nok godt give mere, men jeg giver i det mindste noget.

#11 heh ja ligesom når man køber et armbånd i Brugsen til 40,- hvoraf der så går 10,- til Kræftens Bekæmpelse. Hvorfor så ikke bare donere 40,- direkte til Kræftens Bekæmpelse? SKAL folk kunne "blære sig med" at de har doneret?

MEN, vil da klart foretrække at de gør det, fremfor ikke at gøre noget som helst.
Gravatar #13 - Jakob Jakobsen
22. okt. 2009 11:29
Hold da kæft hvor er Bill et svin, han bruger jo næsten ingen penge på godgørenhed. Han er jo kun den person, i verden, der har doneret mest.

#12
Ja er helt enig med hensyn til de latterlige armbånd osv.
Folk har mere travlt med at vise at de donerer penge, end faktisk at donere penge.
På det seneste, så er jeg blevet træt af alle dem på FB, der skal vise sløjfer osv. på deres profilbillede.
Af samme grund bruger jeg flittigt Dette billede.
Gravatar #14 - mex
22. okt. 2009 11:38
#1
Tænk før du taler (læs: skriver). :)

#on-topic
Jeg synes, det er et fantastisk "initiativ" at donere penge til mere ukonventionelle metoder. Det kan jo være nogen af dem bærer frugt og virkelig gør en forskel.

Men jeg synes generelt, at Gates-fonden fungerer som et forbillede for mange velhavende personer (og måske også stater). De har sgu den rigtige indstilling.
Gravatar #15 - Harbo
22. okt. 2009 11:41
Skal vi ikke bare konkludere at Ramzon kom med en kommentar der lever op til hans profilbillede - erkende at Gates har spenderet over 51% af sin formue (ifølge wiki), og at debatten om den del dermed er slut, da meget få mennesker hermed har ret til at pege fingre af den del af Gates liv.

Back on topic:

Fedt at konstatere at kapitalismens profit på IT, kan ende som chokolade og medicin til verdens svageste, i en og samme godbid. "Hat's off" for det projekt!!!

Gravatar #16 - KlingKlong
22. okt. 2009 11:41
100.000$ X 76 = 7.600.000$ = sølle 7,6 mio. og så er det endda kun $ og ikke pund at han ikke skammer sig den slemme slemme mand

Syns faktisk at det er en pæn sjat, uanset hvor på listen over velhavenhed (er det overhovedet et ord?) han ligger

#1
"Det cool at han smider noget mønt til projektet, men som der står er han en af verdens rigeste mænd. Så har kunne sagtens havde smidt en mil, og stadig haft alt for mange penge tilbage."

de har vist så billige lommeregnere i tigerbutikken
Gravatar #17 - Tukanfan
22. okt. 2009 12:01
Bill Gates forærer nogle af hans hårdt indtjente penge væk ja...

Men Bill Gates har også mange penge. I Biblen står der noget om nogle rige mænd der forærer en masse penge væk til Jesus (så vidt jeg husker), og så er der også en gammel dame der forærer sine sølle 5 skilling væk, som er alt hun ejer. Pointen er, at hun har foræret mere væk end de rige mænd, da de blot har givet en lille del væk af deres formue.

Derfor er det ikke noget særligt det Bill Gates gør. Meget muligt er han den der forærer flest penge væk, men han er også den rigeste mand. Det er kun forventeligt det han gør.
Gravatar #18 - lindysign
22. okt. 2009 12:04
Slap nu af... #2,3 osv... Hvem er det nu der basher folk? ;)

#1 Jeg er meget enig... Din formulering er måske ikke den bedste, men jeg tror din pointe er, at 100.000$ er det samme som hvis vi smed en 10-krone efter velgørenhed, og derfor behøver vi vel ikke tiljuble ham, ligesom vi ikke bliver tiljublet over de 10 kroner som vi hjælper med engang i mellem. Tager jeg helt fejl? Det er flot at han hjælper, og for det bør han roses (selv om jeg nu tror det er mest hans kones skyld, at de er så meget inde i forskellige gode projekter). Dog er der ikke nogen grund til at rose ham til skyerne, hver gang han smider en "10'er" efter et godt formål.
Gravatar #19 - Jakob Jakobsen
22. okt. 2009 12:14
#17
Nu vil jeg ikke snakke om eventyrbøger.
Men hvis Bill giver alle sine penge væk, vil han have problemer med at tjene flere og så stopper hans velgørenhed nok.

Ja en fattig der giver 5 kroner donere mere, men hvor meget hjælper de 5 kroner i forhold til det Bill donerer?

Man skal være glad for alle donationer, og ikke brokke sig bare fordi han ikke smider alle sine penge væk.
Desuden er det ikke mange år siden at han startede den fond ved at smide over 60% af sine penge i den, hvilket også gjorde at han ikke længere var verdens rigeste. Det er altså ikke et lille beløb.

Så folk der siger at han er en nærigrøv fordi han kun støtter hvert projekt med 100K, burde kigge på hvor meget de selv hjælper.
Han er ikke tvunget til velgørenhed, så at han gør det, er positivt under alle omstændigheder.

Til sidst, hvorfor skal han støtte projekterne med mere? Beløbet skal vel stå mål med projektet.
Gravatar #20 - XorpiZ
22. okt. 2009 12:17
Måske man skulle indskyde i debatten, at når Bill Gates engang dør vil 99% af hans formue gå til fonden og den resterende éne % gå til arvingerne.
Gravatar #21 - Kantholder
22. okt. 2009 12:39
hvorfor lige tyggegummi og chokolade?

tænker bare at en ordenlig gang rodfrugter og quinoa istedet for ville gøre større gavn da de samtidigt kunne få lidt næring... mange sygdomme udvikler sig netop til epidemier fordi deres immunforsvar ikke er godt nok...

så længe folk ikke kan få alsidig kost vil de altid være plaget af malaria!
til info så har selv danmark haft malaria!!!!
virker ikke som om han har sat sig alt for godt ind i det hva?

syns faktisk at det er til grin! og så er jeg pisse lige glad om i syns det flot eller andet...

jeg ser det som pr stunt!

malaria kan sagtens udryddes det kræver bare en større indsats end at give tyggegummi og chokolade ud til magre Afrikanere!


Gravatar #22 - el_senator
22. okt. 2009 13:07
#6, Folk kunne jo også vælge at køre Linux og donere 500 kr. til velgørenhed i stedet for.

Al respekt for at Hr. Gates rent faktisk giver lidt ud af sine penge, men det skal dælendødme ikke være et argument for at køre Windows i stedet for Linux.
Gravatar #23 - ipwn
22. okt. 2009 13:26
#21 Du er max fail. Han donerer jo også til de normale kendte metoder. Dette er blot en nyhed, fordi han har doneret til ukonventionelle metoder også.

Tag dig sammen. Eller udryd malaria selv, hvis du er så meget bedre.

Gravatar #24 - Jakob Jakobsen
22. okt. 2009 13:31
#21
Du mener altså det er dumt at lede efter alternative måder at bekæmpe sygdomme på?
Skal vi så ikke bare holde os til den gode gamle åreladning ved samtlige sygdomme?
Hvis malaria er så ufarligt for os, hvorfor skal vi så have en malaria vaccination når vi skal til lande med malaria? Eller er det også en stor hoax?
Gravatar #25 - Tukanfan
22. okt. 2009 15:02
Jakob Jakobsen (19) skrev:
#17
Man skal være glad for alle donationer, og ikke brokke sig bare fordi han ikke smider alle sine penge væk.

Det skrev jeg heller ikke. Jeg skrev, at det han gjorde, ikke var noget særligt. Men det er da fint nok at han donerer, som os andre!

Jakob Jakobsen (19) skrev:

Desuden er det ikke mange år siden at han startede den fond ved at smide over 60% af sine penge i den, hvilket også gjorde at han ikke længere var verdens rigeste. Det er altså ikke et lille beløb.

Det vil sige at du mener, at de resterende 40% af hans formue kun lige og lige er nok til, at han kan overleve? Jeg mener: SÅ dyrt kan det da ikke være for ham at leve. Han må da stadig have et par hundrede millioner. 60% er da en flot donation, og sikkert også mere end det sædvanelige, men altså ikke noget at råbe vildt meget hurra for når han har så mange penge.
Gravatar #26 - Phasio
22. okt. 2009 15:52
Jeg synes at have læst at der i Bill Gates testamente står at 99% af hele hans formue skal gå til velgørenhed og den resterende ene % skal gå til hans børn.

Jer der hater bør lige tage jer sammen.
Gravatar #27 - Tumleren
22. okt. 2009 15:54
Tukanfan (25) skrev:
Jeg skrev, at det han gjorde, ikke var noget særligt. Men det er da fint nok at han donerer, som os andre!


Ikke noget særligt? Donerer som os andre?

Jeg tvivler på at gennemsnitsdanskeren har råd til at donere 76 x 500.000 kr.

Det -er- noget særligt
Gravatar #28 - MEGAMASTER4000
23. okt. 2009 10:06
# 17 Jamen hvis det står i biblen, lad os da alle rende efter Gates med høtyve og fakler.

For alle religiøse beretninger baserer sig jo på virkelighedens hændelser, og er faktisk et blueprint til hvordan man skal leve sit liv.

Amen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login