mboost-dp1

Microsoft Corporation
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Med fare for at lyde ekstremt gammeldags så jeg hellere flere papirblokke eller notesbøger end tablets og computere. Hvorfor? Fordi et stykke papir ikke kan gå på facebook, eller spille my-little-pony-farm-wars.
Jeg er dog ret farvet af en stor interesse i de naturvidenskabelige fag, og det er altså en meget lille procentdel der kan lave skitser og formler på en tablet eller laptop lige så hurtigt som man kan med et stykke papir.
Jeg er dog ret farvet af en stor interesse i de naturvidenskabelige fag, og det er altså en meget lille procentdel der kan lave skitser og formler på en tablet eller laptop lige så hurtigt som man kan med et stykke papir.
Som Magten så fint formulerede det, så er en tablet et produkt til at vise indhold med, hvor en pc er et produkt til at skabe indhold med,
#0 så sandt så sandt.
men vil også tilføje at bærbare og computere også er i katagorien der skal planlægges undervisnings indhold og måde til. i mindre stil end tablet, men helt klart ikke et format de fleste lærer har forstået endnu. de havde enten ikke elevcomputere da de blev udlært, eller også blev de undervist af folk af "den gamle skole"
men vil også tilføje at bærbare og computere også er i katagorien der skal planlægges undervisnings indhold og måde til. i mindre stil end tablet, men helt klart ikke et format de fleste lærer har forstået endnu. de havde enten ikke elevcomputere da de blev udlært, eller også blev de undervist af folk af "den gamle skole"
Bill Gates, 2008 skrev:In fact, my own daughter goes to a school where she uses a Tablet PC, and it's phenomenal to see how comfortable she is, how she learns better. She tries out her knowledge, she communicates with her teacher in a new way. It is completely digital. The Internet is there, the ability to create things is there.
En tablet var fantatisk til Bills egen datter og hun kunne fint producere indhold, men det var selvfølgelig før Apple og Android løb med 98% af markedet. Nu er tablets djævelskab som ikke virker. Tjah...
cryo (5) skrev:Ehm.. det gør man.
Burde kunne undgås. Det er meget få ting efterhånden hvor man har brug for papir.
Tablets er til at læse på. Hvis man bare skal bruges den til at læse bøger og skrive noter, så kan en tablet da i teorien godt bruges, men nu skal der også bare kunne skrives på den. Men man kan i næsten alle tilfælde købe en bærbar hvis man kan købe en tablet, og den er egnet både til at læse og skrive på.
Der er lige Asus Transformer 1 og 2. De kan jo være begge dele, og fordelen er helt klart at batteri tiden ikke burde være i vejen for noget. 18 timer skulle være rigeligt. 16 timer hvis det er den første transformer med dock. Men til skolebrug er det nu nok bedst at komme op i 13" eller mere vil jeg mene for at være mere produktiv. Min Transformer Prime bruger jeg da til flere ting, men det er begrænset hvor produktiv man kan være på så lille en maskine vil jeg mene.
duppidat (3) skrev:#1Nu ved jeg ikke om papir er noget man bruger længere.
Jeg koder en del, og selv til det brug, er en A4 blok nok mit mest brugte "værktøj". Ikke til at skrive selve koden, bevares, men omtrent alt andet mht, struktur og planlægning er bare lettere lige at skrible på papir. Men det er måske bare mig.
nubus (6) skrev:En tablet var fantatisk til Bills egen datter og hun kunne fint producere indhold, men det var selvfølgelig før Apple og Android løb med 98% af markedet. Nu er tablets djævelskab som ikke virker. Tjah...
Tablet pc vs tablet.
SlettetBruger (9) skrev:Tablet pc vs tablet.
Tablet eller... Personal Computer Tablet? Mener du Windows Tablet? :3
Well, der kører pt. et eksperiment i Hjørring med iPads i matematik undervisningen (i folkeskolen), og nogle af de elever der før hadede faget og var dårlige til det, sidder nu og slås om at være den første til at regne formler ud på papir, for at kunne trykke på den rigtige knap i den app de benytter.
Så kan man synes alt det man vil, men eksperimentet modsiger Gates til en vis grad.
Så kan man synes alt det man vil, men eksperimentet modsiger Gates til en vis grad.
Winnfield (12) skrev:Well, der kører pt. et eksperiment i Hjørring med iPads i matematik undervisningen (i folkeskolen), og nogle af de elever der før hadede faget og var dårlige til det, sidder nu og slås om at være den første til at regne formler ud på papir, for at kunne trykke på den rigtige knap i den app de benytter.
Så kan man synes alt det man vil, men eksperimentet modsiger Gates til en vis grad.
#12
Han siger så også at hvis man vil bruge tablets, skal undervisningen bare omstruktureres derefter, hvilket eksperimentet jo har gjort
nielhardt (14) skrev:Winnfield (12) skrev:Well, der kører pt. et eksperiment i Hjørring med iPads i matematik undervisningen (i folkeskolen), og nogle af de elever der før hadede faget og var dårlige til det, sidder nu og slås om at være den første til at regne formler ud på papir, for at kunne trykke på den rigtige knap i den app de benytter.
Så kan man synes alt det man vil, men eksperimentet modsiger Gates til en vis grad.
#12
Han siger så også at hvis man vil bruge tablets, skal undervisningen bare omstruktureres derefter, hvilket eksperimentet jo har gjort
Plus, at det jo er helt noget andet når man kommer op i niveau.
Ja, den er da sikkert fin i folkeskolen, da det stadig er et legetøj, og det kan få børn til at bruge den.
Men på Uni, måske endda bare gym, der nytter det sgu ikke noget, at man sidder og har forskabt en app, hvor man så kan sidde og trykke på det rigtige svar bagefter. Det er de jo fuldstændig ligeglade med. Plus, at man ville, på de niveauer, sidde og skulle bruge en computer eller en blok papir for at kunne regne det rigtige svar ud, da det jo ikke længere bare er 2+2 = 4.
nubus (13) skrev:Så... sætter man et tastatur på er en tablet OK? Eller... ?
en bærbar med drejbar touchskærm
nubus (13) skrev:Så... sætter man et tastatur på er en tablet OK? Eller... ?
Som SlettetBruger også er inde på, er det nok nærmere det at det egentlig er en bærbar, med et OS der kan noget mere end hvad iOS kan - derudover har mange windows tablet PCer en Stylus (eksempelvis dem fra HP), hvilket gør det muligt at bruge den som "elektronisk papir" - en af mine venner fra gym havde sådan en, han havde en hel del håndskrevner noter på den, som ikke lå og krøllede i en taske eller lignende.
Apropos Odders 8 mio. kr investering i iPads... Tror det er mere rentabelt at optimere de ældre elevers hardware. Vi kunne blive en bedre IT-nation, hvis elever kunne boote bare 10 min hurtigere.. Motivation er godt for læringen, og så langt er tablets vel ok, men tvivler nu på, at Odder sender flere på DTU af den grund..
nubus (22) skrev:Hvad er det eleverne har brug for i deres OS som ikke kan leveres med Android eller iOS?
Stabilitet
Kompatibilitet
Funktionalitet
?
duppidat (3) skrev:#1Nu ved jeg ikke om papir er noget man bruger længere.
Mon ikke vi alle gør det, når vi har væet på toilettet? Det er da et sted, hvor enhver tablet taber til papir!!
Ellers enig med BG. Tablets er ikke velegnet til skrivearbejde og/eller tegning.
Jesper C. (23) skrev:Apropos Odders 8 mio. kr investering i iPads... Tror det er mere rentabelt at optimere de ældre elevers hardware. Vi kunne blive en bedre IT-nation, hvis elever kunne boote bare 10 min hurtigere.. Motivation er godt for læringen, og så langt er tablets vel ok, men tvivler nu på, at Odder sender flere på DTU af den grund..
Mon ikke det mere skulle betragtes som et markedsføringsstunt for børnefamilier?
nubus (28) skrev:
Hørt om Office 365? Om Google Docs? Om Numbers, Pages og - især - Keynote?...
Tjenesterne findes, men fungerer det og er det værd at bruge tid på i den nuværende form?
dizko (29) skrev:Tjenesterne findes, men fungerer det og er det værd at bruge tid på i den nuværende form?
Skal vi lade resultaterne tale:
http://www.auburnschl.edu/education/components/whatsnew/default.php?sectiondetailid=4&itemID=2884&viewType=detail skrev:students in the iPad classes outperformed non iPad students, on average, across every literacy measure they were tested on.
http://www.hmhco.com/content/student-math-scores-jump-20-percent-hmh-algebra-curriculum-apple-ipad-app-transforms-class skrev:Math Scores Jump 20 Percent with Apple iPad
Kort sagt - eleverne lærer bedre med iPad. I matematik blev dumpegruppen halveret - og der er flere af den slags undersøgelser.
kblood (7) skrev:Burde kunne undgås. Det er meget få ting efterhånden hvor man har brug for papir.
Ganske mange ting, vil jeg mene.. matematik, datalogi, ja sikkert de fleste højere videnskaber. Det kan være en fantastisk støtte til intuitionen, og hjælp til konsensusskabelse blandt grupper af mennesker.
Tablet's er det bedste skole værktøj til folkeskoleelever og slår en pc med flere længder.
Man kan f.eks nemt tegne og lave skitser med en tablet - brug sketchup og en stylus:
Flere undersøgelser peger på at lærere er glade for tablet's fordi de ligger ned og der kommer ikke en skærm op imellem eleven og læreren.
bare det skoletasken ikke vejer, når alle bøgeren kan være på tableten må da være en kæmpe fordel.
Jeg tror Bill er en Troll ;-)
Man kan f.eks nemt tegne og lave skitser med en tablet - brug sketchup og en stylus:
Flere undersøgelser peger på at lærere er glade for tablet's fordi de ligger ned og der kommer ikke en skærm op imellem eleven og læreren.
bare det skoletasken ikke vejer, når alle bøgeren kan være på tableten må da være en kæmpe fordel.
Jeg tror Bill er en Troll ;-)
Tablets er skam gode nok, men det hjælper gevaldigt, hvis man har et tastatur til tingen.
Jeg har det seneste års tid klaret mig glimrende med en Transformer 1 pad, både til studie og arbejdsbrug. Det eneste problem, jeg reelt er stødt ind i, er kompatibilitet med nogle hjemmesider (wordpress, bl.a.) og teksteditorer.
Jeg har lavet både avancerede excelark (OK, googledocs) og lange skriftlige docs (OK, googledocs eller den medfølgende office app), og det kan man sagtens bruge sin tablet til, hvis man har styr på tingene.
Problemerne opstår, når man skal lave noget krævende. Lyd/billederedigering og diverse mere avancerede stykker arbejde skal jeg stadig bruge en PC til - heldigvis kan man så bare benytte sig af et remote desktop-system.
Jeg har det seneste års tid klaret mig glimrende med en Transformer 1 pad, både til studie og arbejdsbrug. Det eneste problem, jeg reelt er stødt ind i, er kompatibilitet med nogle hjemmesider (wordpress, bl.a.) og teksteditorer.
Jeg har lavet både avancerede excelark (OK, googledocs) og lange skriftlige docs (OK, googledocs eller den medfølgende office app), og det kan man sagtens bruge sin tablet til, hvis man har styr på tingene.
Problemerne opstår, når man skal lave noget krævende. Lyd/billederedigering og diverse mere avancerede stykker arbejde skal jeg stadig bruge en PC til - heldigvis kan man så bare benytte sig af et remote desktop-system.
@ #30
Irrelevant i forhold til diskussionen. Hvis vi endelig skal kigge på undersøgelser skal vi se på hvordan ipad elever klarer sig i forhold til elever med bærbare..
Ikke iforhold til papir elever...
students in the iPad classes outperformed non iPad students, on average, across every literacy measure they were tested on.
Irrelevant i forhold til diskussionen. Hvis vi endelig skal kigge på undersøgelser skal vi se på hvordan ipad elever klarer sig i forhold til elever med bærbare..
Ikke iforhold til papir elever...
nubus (30) skrev:Kort sagt - eleverne lærer bedre med iPad. I matematik blev dumpegruppen halveret - og der er flere af den slags undersøgelser.
Du løser jo ikke noget ved bare at stikke dem en tablet i hånden.
De bliver brugt som et redskeb i en større process.
Din første kilde (som i øvrigt en børnehave (!)):
The apps, which teach and reinforce fundamental literacy concepts and skills, are engaging, interactive and provide children with immediate feedback. What's more, teachers can customize apps to match the instructional needs of each child, so students are able to learn successfully at their own level and pace."
samt din anden kilde hvor de benytter sig af et program der er designet tablet-centrisk.
Deruodver bør du huske kildekritikken. Skoler der har brugt mange ressourcer på at adoptere og bruge ny teknologi vil være tilbøjelige til at bruge den nye teknologi som værende den primære årsag og sætte den nye tekonlogi i et positivt lys, hvad enten den er det eller ikke. Og som #34 skriver, så bruger "kontrol-gruppen" tekstbøger og ikke bærebare computere.
#30
Så vidt jeg kan se har man ladet en del fortsætte undervisningen på normal vis og givet en anden gruppe tablets.
Resultaterne ville give mere mening hvis man havde givet en gruppe tablets og ladet en anden gruppe modtage en lign. opdateret undervisning via tekstbøger. Jeg har undervist en smule og det første jeg gør er at få eleverne til at finde papir og blyant frem. Hvis mig en standard klasse med elever der kan tegne en trekant samt enhedscirkel med sin og cos hurtigere på tablet eller computer og jeg vil i den grad være imponeret. Indtil da holder jeg mig til papir, blyant, tavle og kridt tak.
Så vidt jeg kan se har man ladet en del fortsætte undervisningen på normal vis og givet en anden gruppe tablets.
Resultaterne ville give mere mening hvis man havde givet en gruppe tablets og ladet en anden gruppe modtage en lign. opdateret undervisning via tekstbøger. Jeg har undervist en smule og det første jeg gør er at få eleverne til at finde papir og blyant frem. Hvis mig en standard klasse med elever der kan tegne en trekant samt enhedscirkel med sin og cos hurtigere på tablet eller computer og jeg vil i den grad være imponeret. Indtil da holder jeg mig til papir, blyant, tavle og kridt tak.
QFT! :DSlettetBruger (2) skrev:Som Magten så fint formulerede det, så er en tablet et produkt til at vise indhold med, hvor en pc er et produkt til at skabe indhold med,
Nej. OS'et skal også være bygget til det.nubus (13) skrev:Så... sætter man et tastatur på er en tablet OK? Eller... ?
Prøv at have to vinduer åbne af gangen på en iPad.
Prøv at sætte en mus til.
Så hvis jeg forstår det her ret, så er en tablet værdiløs til undervisning fordi den ikke kan overtage ALT i undervisningen?
Er det ikke lidt det samme som at sige bøger ikke kan bruges, da de kun kan bruges til at læse i...
Så kunne det måske enda ligefrem være man kunne få "tekstbøger" fra efter 2. verdenskrig.
Er det ikke lidt det samme som at sige bøger ikke kan bruges, da de kun kan bruges til at læse i...
Så kunne det måske enda ligefrem være man kunne få "tekstbøger" fra efter 2. verdenskrig.
Da jeg var dreng havde læreren en stor 200" grøn tablet på væggen, hvor man kunne skrive med kridt. Den kunne fint erstatte papir og havde en batteritid på 24 timer i døgnet.
Som tilbehør kunne man få drag down maps over hele verden og forskellige tegneredskaber i oversize, såsom passer,lineal og vinkelmåler.
Som tilbehør kunne man få drag down maps over hele verden og forskellige tegneredskaber i oversize, såsom passer,lineal og vinkelmåler.
#39
Og oftest, hvis ikke altid, havde en mindre sektion aftavlen skærmen permanent gitter, så det var nemmere at tegne x/y stuff. <3
Og nogle steder i verden får elever deres egne små tavler de kan tegne på, udover den læreren har magten over.
http://images.pictureshunt.com/pics/s/small_chalkb...
Og oftest, hvis ikke altid, havde en mindre sektion af
Og nogle steder i verden får elever deres egne små tavler de kan tegne på, udover den læreren har magten over.
http://images.pictureshunt.com/pics/s/small_chalkb...
"640 KB is enough for everyone" ... det er svært at tolke om hans udtalelse er et spørgsmål om snævertsynethed eller blot bitterhed over de er kommet for sent med på tablet vognen.
Først og fremmest: Tablets er som udgangspunkt mindst lige så egnet i undervisning som bøger da det meste undervisningsmateriale kan fås som ebøger eller pdf. Alene dét, at man kun skal slæbe én dims med til undervisning i stedet for en tung rygsæk med 8-10 bøger er et ret godt argument, især i folkeskoleklasser. ("Kids prefer e-books": http://goo.gl/hgOmP )
Dertil kommer mulighederne for nem kommunikation/deling mellem lærer og elever, f.eks. til udlevering af prøver/spørgeskemaer, læsestof som PDF og lign.
Og sidst men ikke mindst er der et kæmpe marked for apps til undervisningsbrug. Det er så småt på vej til tablets og der findes allerede et utal til PC. Masser af undersøgelser påpeger at børn lærer mere ved at interagere, lege og spille, også på computere. ("How Children Learn By Playing": http://goo.gl/L19cB )
Der er ingen tvivl om, at der er flere muligheder på en PC end på en tablet men i mine øjne udelukker det ene absolut ikke det andet, tværtimod er de begge meget anvendelige på hver deres område.
Først og fremmest: Tablets er som udgangspunkt mindst lige så egnet i undervisning som bøger da det meste undervisningsmateriale kan fås som ebøger eller pdf. Alene dét, at man kun skal slæbe én dims med til undervisning i stedet for en tung rygsæk med 8-10 bøger er et ret godt argument, især i folkeskoleklasser. ("Kids prefer e-books": http://goo.gl/hgOmP )
Dertil kommer mulighederne for nem kommunikation/deling mellem lærer og elever, f.eks. til udlevering af prøver/spørgeskemaer, læsestof som PDF og lign.
Og sidst men ikke mindst er der et kæmpe marked for apps til undervisningsbrug. Det er så småt på vej til tablets og der findes allerede et utal til PC. Masser af undersøgelser påpeger at børn lærer mere ved at interagere, lege og spille, også på computere. ("How Children Learn By Playing": http://goo.gl/L19cB )
Der er ingen tvivl om, at der er flere muligheder på en PC end på en tablet men i mine øjne udelukker det ene absolut ikke det andet, tværtimod er de begge meget anvendelige på hver deres område.
Det er alt sammen meget godt med computere osv.. Men fakta er at mange børn i dag ikke kan skrive en forståelig seddel på et stykke papir, da de er blevet så vant til auto-korrektur/fuldførelse at de ikke magter at sammenfatte selv simple ord og sætninger uden en computer til at rette det for dem.. Jeg har selv 3 børn og kæmper en massiv kamp for at lære dem at stave.. Men eftersom de i skolerne skal lære at genkende ord, i stedet for at lære at stave dem ud fra ordlyden er det en kamp, vi ser ud til at tabe, for ord de aldrig har set før, har de ingen anelse om hvordan de skal sammensætte med bogstaver. Jeg mener det er synd for børnene. da MANGE børn, senere vil få problemer ifht. at skulle læse videre senere i livet-
frang (43) skrev:"640 KB is enough for everyone" ... det er svært at tolke om hans udtalelse er et spørgsmål om snævertsynethed eller blot bitterhed over de er kommet for sent med på tablet vognen.
Især fordi han aldrig har sagt "640 KB is enough for everyone", tillykke, du mistede al troværdighed allerede efter første sætning.
nubus (28) skrev:Chewy (24) skrev:@ #22
From the top of my head:
Office, Excell, Powerpoint
Hørt om Office 365? Om Google Docs? Om Numbers, Pages og - især - Keynote? Om at MS Office formentlig kommer til iPad sidst på året (MS Office kom jo også først til mac i sin tid).
Har du hørt om ChemSketch, Maple eller MathCAD til Android eller iOS?
Nej, det har jeg heller ikke :P
nubus (30) skrev:Skal vi lade resultaterne tale:http://www.auburnschl.edu/education/components/whatsnew/default.php?sectiondetailid=4&itemID=2884&viewType=detail skrev:students in the iPad classes outperformed non iPad students, on average, across every literacy measure they were tested on.http://www.hmhco.com/content/student-math-scores-jump-20-percent-hmh-algebra-curriculum-apple-ipad-app-transforms-class skrev:Math Scores Jump 20 Percent with Apple iPad
Kort sagt - eleverne lærer bedre med iPad. I matematik blev dumpegruppen halveret - og der er flere af den slags undersøgelser.
Det ville måske være relevant, at kigge på, hvilket niveau man snakker her.
For hvis det er folkeskole niveau, siger det jo hat om, hvor god sådan en tablet er til at regne på. For der er stor forskel på, om folk bliver bedre til at regne, fordi man har et stykke elektrontjavs i hænderne, eller om man bare for dem, der normalt sad og kiggede ud i luften med i undervisningen, grundet at man får et stykke legetøj i hænderne.
Ikke fordi, det ikke er godt, at få alle med i undervisningen, men at sige man lærer bedre, fordi man har en iPad, på baggrund af forsøg i børnehaveklassen og Junior High(6-8 klasse).
SlettetBruger (45) skrev:Især fordi han aldrig har sagt "640 KB is enough for everyone", tillykke, du mistede al troværdighed allerede efter første sætning.
...og andre mener, at han har sagt det men bare ikke vil stå ved det.
Uagtet om citatet er ægte eller ej er det irrelevant i forhold til argumenterne for tablets i resten af min kommentar, men hvis du ikke har lært at se gennem fingre med den slags petitesser (det betyder "småting") så er der mange andre og vigtigere ting du misser inden du går ud af folkeskolen.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.