mboost-dp1

unknown

Bill Gates ønsker ikke at være verdens rigeste

- Via Politikken - , redigeret af Net_Srak

Bill Gates er med en formue på godt 300 milliarder kroner, verdens rigeste mand. Dette er dog ikke noget Bill Gates er ubetinget glad for, faktisk ønsker han, at han ikke var verden rigeste mand.

Sammen med hans hustru Melinda, bruger Bill Gates mange af sine penge på støtte til humanitære projekter verden over, gennem fonden “Bill and Melinda Gates Foundation”.
På grund af dette, blev han sidste år udnævnt til Årets person, sammen med sin kone og U2-forsangeren Bono.

Bill Gates siger dog at han ikke pga. sin formue føler sig generet når han er ude. “Nogen spørger måske om en autograf, men dette er ikke besværligt”.





Gå til bund
Gravatar #1 - decon
9. maj 2006 06:57
Well. Drop Windows og jeres lukket fis, og få gang i noget linux så skal du nok tage lidt penge dude.
Gravatar #2 - Tesnjak
9. maj 2006 06:58
Msg to Bill Gates: Send me the moneeeey!!! :>
Gravatar #3 - Ziftex
9. maj 2006 07:00
Man kan sige meget om Microsofts foretningsmetoder.

Men Gates som person tager jeg hatten af for.
Hvornår har man sidst set andre store topledere brugt så mange penge på velgørenhed?
Gravatar #4 - iluka
9. maj 2006 07:07
#3 ja han er jo næsten en moderne Robin Hood... På den anden side er han verdens rigeste, det er svært at få øje på hvem der skulle overgå ham :)

Men fair nok, manden bruger penge på velgørenhed, og det kan man jo kun værdsætte.
Gravatar #5 - mindzero
9. maj 2006 07:15
Ja hatten af for Bill. At han ikke ønsker at være så rig kommer ikke så meget bag på mig. Han er jo en flink og genert nørd ;) (sådan virker han ihvertfald).
Han er jo ikke ligefrem den stereotype topleder/multimilliardær. Vel nok også derfor at det er Ballmer der aber rundt inde hos MS og ikke Gates.

Det hedder altså Bill & Melissa Gates Foundation og man kunne jo lige nævne at det var Time Magazine, der udnævnte dem til Persons of the year.
Gravatar #6 - BurningShadow
9. maj 2006 07:20
Hvis det er så stort et problem for ham at være rig, så vil jeg da godt tilbyde min hjælp.
Hvis han kontakter mig, så skal han nok få et konto nr. han kan overføre nogle $$$ til.
Gravatar #7 - HashKagen
9. maj 2006 07:21
jeg er helt enig.. manden er god for noget velgørenhed, har lovet mig selv at hvis jeg nogensinde skulle blive bare en tiendedel så rig som ham ( eller bare rig gereralt ) så vil jeg bruge en masse penge på at fx "smukesere" (beautify på dansk?) det samfund vi lever i, og en masse på udd som Bill Gates gør...
Gravatar #8 - mollerz
9. maj 2006 07:21
Bill Gates som person har min dybeste respekt. Ligeså har hans kone, for det enorme humanitære donationsarbejde de udfører.
De donerer flere millioner USD pr. mdr. til forskellige formål. Dette er både til skoler i Afrika og asien, forskning i cancer, HIV/AIDS, Ebola og mange, mange andre ting.
Læs mere her.
Gravatar #9 - Chokehold
9. maj 2006 07:22
Når en person som ham sidder så fast-limet på toppen af software markedet, og konstant er i søgelyset angående monopol tilstande så er han sgu også nød til at donere nogle af hans milliarder. På denne måde bliver andre nærmest afhængige af hans støtte og han får en del sympati fra mange mennesker fordi han er så gavmild. Man kan vel nærmest se det som REKLAME i sig selv.

Men uden tvivl en genial person. Eller bare en nørd som havde de rigtige idéer på de rigtige tidspunkter.

[off topic]: Denne her nyhed vil så, som altid, igangsætte en lavine af opkast og tudekiks omkring MS...
Gravatar #10 - Miwer
9. maj 2006 07:45
Bill Gates siger dog at han ikke pga. sin formue føler sig genert når han er ude.

Der er jo heller ingen grund til at være genert, bare fordi man har penge... tværtimod. Derimod kan han jo godt føle sig generet, hvis nogen har set sig sure på ham (og det kan nok ikke undgås). Men det er så åbenbart ikke et problem han mærker så meget til.

(PS. ret lige nyhedstektsten)
Gravatar #11 - Net_Srak
9. maj 2006 08:00
#5 og #10

Rettet.
Gravatar #12 - parb
9. maj 2006 08:00
Ehh, hov, jeg sys' lige man skal slappe lidt af med at lovprise ham der Gates-gutten.

Hvis han var så glad for at give, var han jo ikke verdens rigeste mand (!)

Hvad er det for noget hyklerisk pis at fyre af, "jeg vil ikke være verdens rigeste mand," når han så let som ingenting kunne degradere sig selv 1000 trin ned af den stige og stadig have penge nok til at opkøbe flere af de nødlidende lande?

Så længe han har flere penge end alle andre kan man ikke forsvare ideen om ham som en generøs person, uanset hvor meget han giver.

Dermed ikke sagt at han ikke er en god person, eller at det er forkert ikke at give sine penge væk hvis man har flere af dem end alle andre, men at udråbe verdens rigeste mand som generøs er efter min mening en selvmodsigelse.
Gravatar #13 - BlackAutt
9. maj 2006 08:04
Hvis han var så glad for at give, var han jo ikke verdens rigeste mand (!)


Jeg skulle netop til at skrive det selv. Når man sådan lige har 300 milliarder i lommen, skulle man da nok mene, at hvad han giver af støtte til diverse velgørende formål er peanuts.

Jeg tror er stor del af hans "velvillighed" overfor de svage, har mere med PR og reklame at gøre, end reel goodwill.

Bemærk venligst, at jeg skriver "jeg tror"!

"Mnjaaah... send da også lige lidt til mig Billyboy".. så er den vist lagt i graven?
Gravatar #14 - Chokehold
9. maj 2006 08:07
#12,13

Nu kan man jo ikke bare i hans tilfælde smide alle pengene ud til velgørenhed .. Han har en forretning som skal drives og som enhver anden forretning så kan der komme opture og nedture. Så at han holder lidt på nogen af hans penge er vel fair nok .. For det andet så har mange en tendens til at få ondt i røven over at nogen har success.
Gravatar #15 - smiley
9. maj 2006 08:10
#12/#13

Uanset om man er megamulti-milliadær eller "almindelig" milliardær, så er en milliard stadig en milliard!

Manden har tjent sine penge. Man kan betvivle hvordan han har tjent dem, men det er altså ham der har arbejdet sig op for at få de penge.

I bund og grund, så er det *hans* penge.
Og hvis han giver noget som helst, så vær glad for det.

Nu er tilfældet, at han *har* givet rigtig, rigtig mange penge. Så det er jo fint. Hvad han kan, eller ikke kan rager ikke os andre.

Jeg kan opfordre jer til at tjene 300 milliarder, og så ser vi hvor glade I er for at smide halvdelen af det efter velgørenhed.
Gravatar #16 - Cloud02
9. maj 2006 08:11
#9
Det er Microsoft der er under luppen for monopol-misbrug osv. ikke Bill Gates.

#13
Han er den privat person der giver mest af sin formue til velgørenhed.

Den eneste grund til at han kommer med denne her udtalelse virker lidt som at han gerne vil have pengene, bare uden mediefokus. :)
Gravatar #17 - Chokehold
9. maj 2006 08:16
16#

Sorry troede at pengene som han har er kommet igennem hans virksomhed (Microsoft) .. Bill Gates bliver jo associeret med Microsoft så når han åbner munden, pengepungen eller bare viser sit ansigt så tænker man .. MICROSOFT ... Monopol sagen kører på MS, det ved jeg godt. Men Bill Gates er sgu MS. ;)
Gravatar #18 - sKIDROw
9. maj 2006 08:29
Selvom jeg må fordømme på det kraftigste, den måde han er kommet til dem på. Så er det svært ikke at være glad, når man ser hvad han bruger rekord mange af dem på... :)

Gode gerninger gør jo så ikke de onde gerninger ugjorde. Men det retter da alligevel noget op på hans karma... ;)
Gravatar #19 - pycoz
9. maj 2006 08:33
"Nogen spørger måske om en autograf, men dette er ikke besværligt"

Ja det kan godt være, men jeg skal sgu ikke have nogen af ham!! :P
Gravatar #20 - MadsKaizer
9. maj 2006 08:34
jeg synes til gengæld også at det er besværligt at være verdens fattigste.
Gravatar #21 - BlackAutt
9. maj 2006 09:03
#14 & 15

Det er lidt det samme som at give en hjemløs 2 kr til en kop kaffe om året, selvom man tjener over 300.000 om året. Det er fint at han i det hele taget giver penge, det er der da ingen tvivl om! Men, min holdning er bare, at når man har så brede skuldre som han, så burde han, hvis han mener det seriøst, også give mere.

Jeg fastholder, at jeg tror det mere handler om PR, end goodwill. Det er min opfattelse og den tvivler jeg på nogen kan ændre på.
Gravatar #22 - byteeater
9. maj 2006 09:08
Jeg synes det er fedt at han giver så mange penge, men hans formue er stadig blevet større - selv inden for det sidste år. Derfor finder jeg det ikke specielt.
#14 Det skal godt nok være noget af en nedtur hvis hans penge svinder ned til bare Mærks størrelse.
#23 - 9. maj 2006 09:09
Hvis han er så flink og god, skulle han måske lade være med at udradere andre selskaber og binde folk op på deres egne lukkede formater. Jeg bryder mig ikke om ham, og giver ikke en sk* for hans godgørenhed, han tager fra samfundet med en ene hånd, og giver med den anden.
Gravatar #24 - OPY
9. maj 2006 09:13
#21 Du er en NAR,
Manden kan ikke give mere.
Praktisk talt så giver han sin "årsløn" hvert år.
Mere kan man vel ikke kræve.

Du er typen der ikke tør siger fuck janteloven.
Du mener at folk ikke bør være bedre end dig.
Du er misundelig fordi Bill Gates er en rigtig mand.
han render ikke rundt med dumme blondiner og spilder sine penge på stoffer og pisse dyre jakkesæt.
han bruger sin penge på en sund forretning, Familie og humantitær hjælp.
En slags antihelt uden sværd og skjold klarer han sig alligevel bedre end alle andre medieliderlige kendte mennesker.

Man kan ikke argumenter med dig så du behøves ikke at svare :-)
Gravatar #25 - bugger
9. maj 2006 09:17
[url]#22[/url] Ja, og en endnu større nedtur hvis det som nyheden omhandler, er Bill Gates egen personlige formue der bliver tærret på ;)

[url]#16[/url]
Han er den privat person der giver mest af sin formue til velgørenhed.
Det tvivler jeg MEGET MEGET kraftigt på. Hvor har du dine kilder? "Mest" af en formue er nødvendigvis i procenter og jeg har da engang fået en øl af en hjemløs :)
#26 - 9. maj 2006 09:27
"Jeg har da engang fået en øl af en hjemløs"

hehe, det er ikke engang løgn, for en hjemløs må det at give en øl være som at give min bil væk: Den andrager en betydelig del af min formue, og jeg er meget glad for den.
Gravatar #27 - f-style
9. maj 2006 09:34
hvorfor er mange af jer så sure fordi bill gates giver mange penge til humanitære formål?

Tror i det er bill gates alene der styrer microsoft, det er det næppe. Det var det tidligere, men jeg vil påstå at der er mange mange andre interesser MICROSFT ikke bill gates, skal tage hensyn til (aktionærer vil gerne have et fornuftigt afkast eksempelvis, og de vil som en hver anden forretning beholde deres position).
At bill gates giver mange penge væk, er da KUN POSTIVT, hallo hvor mange af JER giver overhovedet penge til humanitære formål, eller anden støtte til et godt formål (ikke øller ;) ).
Jeg har i 2 år støttet kraftens bekæmpelse, med 100 kr. månedligt , men er stoppet sidste år pga. SU'en er ret lav :(.
men når jeg kommer i arbejde begynder jeg støtten igen :).

Tænk på den anden side på hvor mange rige folk der er som ikke giver en ØRE!!! Det er folk som har FORMUEN til at kunne gøre en insats, men som er så bange for at de ikke har råd til den 5. limusine, eller 3. hus i hollywood.

Tror mange af jer der kritiserer bill gates, bare er misundelige over han har en uovertruffen success og er blevet milliardær på grund af en meget god ide.

At MICROSOFT har lukkede standarder, er ikke særlig fedt, nej! Men prøv at tænkte hvordan det ville være hvis DU ejede microsoft eller skulle lede microsoft. vil du så åbne en del af kildekoden som du har brugte mange millioner i at få udviklet for at konkurrenterne kan kopiere den?
I ska også prøve at sætte jer ind i microsoft's situation, og ikke tænkte, åhh fedt software kan man kopiere det skal være gratis!!!
Opensource er fedt, men det er altså ikke alle firmaer der kan leve af det. Det er ret blåøjet at tænke at alt software og OS en gang bliver opensource. Det er også mange arbejdspladser det går ud over, tænk på det også.

My 2 cent's
Gravatar #28 - Devin Dazzle
9. maj 2006 09:40
Det er svært at have en diskussion med folk, som har en forudantaget holdning. Det ses også tydeligt på kommentarerne ovenfor.

Der er ingen tviv om, at navnet Bill Gates forbindes med Microsoft. Dette er dog irrelevant i forbindelse med Bill & Melinda Gates Foundation, som er den fond, der står for de enorme donationer til sygedomsbekæmpelse og uddannelse i udviklingslande. Hvis det var Microsoft, der skulle have goodwill og reklame, hvorfor så smide det hele igennem en privat fond? Ville det ikke være nemmere bare at give dem gennem Microsoft Foundation så? Så var der jo ingen tvivl. Samtidig er det ikke Microsoft, der tager rundt til de mange velgørende arrangementer og står frem på talerstole for at tale for at der gøres mere for at hjælpe i udviklingslandene. Det er Bill & Melinda Gates.

Samtidigt er argumentet med, at det kun er en dråbe i vandet af Gates' samlede formue, der gives fra fonden, direkte latterligt. Kaster man et blik på de samlede legater, der er givet siden 1994, så ligger de i milliardklassen pr. år. Ok, det betyder selvfølgeligt ikke, at Gates familien ligefrem bliver fattige af det. Det man her skal se på, er at Gates Fonden faktisk er en af de mest givende private fonde i verden. Selv ikke Danmark som land giver så meget. Hvis man ikke kan kalde det generøst, hvad skal man så kalde det?

Når lande bidrager med U-lands bistand, så forventer de ofte at få noget igen. Enten i forbindelse med samhandel eller, som også er set før, for at få indflydelse. Hvor tit hører vi ikke, at U-landsbistand bliver taget fra lande, hvor ladet ikke lige gør, som man gerne vil have dem til? Gates fonden har ikke denne agenda.

Jeg vil ikke forsvare Microsoft som selskab, og jeg ved også det medfører en flamekrig, når man forsvarer dem. Alligevel må i lige tænke på, at der ikke er EN ENESTE branche, som ikke bruger beskidte tricks for at rage markedsandele til sig. Money makes the world go round. I mit hoved er den største trussel for software brancen ikke Microsoft .. men software patenter. Patenter stopper for udviklingen. Det gør Microsoft ikke. Linux klarer sig da ganske ok. Samtidig skal man også tænke på, at der også er økonomiske interesser i Linux.
#29 - 9. maj 2006 09:44
At Bill G. ikke skulle have indflydelse på MS er en langt-ude påstand. Og hvis man vil gi' for gavens skyld, og ikke for selvforherligelse, kan man gøre det anonymt. Så Bill ignorerer nok ikke helt reklameværdien...
Gravatar #30 - Devin Dazzle
9. maj 2006 09:48
#29 Bill Gates som person giver mediedækning. Er en del af ens agenda at øge folks opmærksomhed omkring om de problemer, der findes i u-landene, så nytter det ikke noget at give pengene anonymt. At Gates står frem offentligt, og samtidigt giver så store summer til de formål, han taler om, viser hans dedikation til problemets løsning. Bono står jo heller ikke bag et forhæng, når han taler om selvsamme problemer. Ville være lidt som at skrive et anonymt læserbrev til Urban. Det ville ikke give samme effekt.
Gravatar #31 - HashKagen
9. maj 2006 10:39
Man kan vel også komme ind på at hvis han gav alle sine penge væk ville microsoft gå under ( for ikke at nævne alle de firmaer der lever af at sælge microsoft produkter )

Det ville gå enormt ud over vores teknologiske verden som vi har den idag, næsten alt det nye teknologi bilver lavet på et af hans systemer, og som nørd ved jeg at jeg og garanteret også en masse herinde ikke ville kunne forestille sig et liv uden teknologi! det er den flamme der altid har brændt i mig og så mange andre...

Manden har selv den flamme, det at han altid kaster sig ud i flere og flere projekter viser bare hvor rødglødende den er. ligesom google :)

You elevate my soul, Higher now, In the sky, You make me feel like I can fly, So high, Elevation - hvorfor kom jeg lige til at tænke på U2 *GG* :)
Gravatar #32 - Cloud02
9. maj 2006 10:51
#25
http://www.forbes.com/2004/09/23/cz_dw_0923philan_...
37% af sin formue.

Off-topic:
en artikel omkring Gates vs. Jobs
http://www.wired.com/news/columns/0,70072-0.html

istedet for at rakke manden ned for ikke at give mere, så vær dog glade for at han giver det han gør.
Gravatar #33 - QualityUser
9. maj 2006 11:01
Jeg har tager hatten af for The Guru, BG!

Hvis alle de rige folk i verden gør det samme som BG familien gør, nemlig at støtte de forskellige velgørensheder.

So simple man with a mission/vision that makes others to kneel down!
Gravatar #34 - Kimbahir
9. maj 2006 11:10
og så skal jeg da gerne lige tilføje, at en stor del af hans formue stadigt er bundet i værdipapirer, der er med til at give ham indflydelse i hans arbejde. Så han kan ikke blot give det hele væk, så længe han er aktiv på arbejdsmarkedet :)

Og ja, han giver mere væk end de fleste... og det bør man tage hatten af for!
Gravatar #35 - DrHouseDK
9. maj 2006 11:58
Så kan I sige hvad I vil - Linux kommer aldrig til at kunne køre så mange penge ind, at de kan smide flere millioner USD afsted til velgørende formål.

Min dybeste respekt for den kære hr. Gates, jeg har været så heldig at træffe face-to-face. Hvem skulle forestille sig, at verdens rigeste mand kunne være så jordnær som en hvilken som helst anden ganske gemen dansker?

// Troels
Gravatar #36 - Ragnarok
9. maj 2006 12:52
Now there's something you don't see every day
Gravatar #37 - dasbutt
9. maj 2006 14:25
#35 Så kan I sige hvad I vil - Linux kommer aldrig til at kunne køre så mange penge ind, at de kan smide flere millioner USD afsted til velgørende formål.

Er du en troll eller bare dum? Den udtalelse hænger jo slet ikke sammen.
Gravatar #38 - DrHouseDK
9. maj 2006 14:45
#37

Had Microsoft så hårdt du vil. De tjener adskillige milliarder USD om året, og en del af dem går til velgørenhed.

Nok er Linux gratis (nogle distro'er anyways), men det bliver aldrig en indtægt der lader noget falde af på de grupper i verden der trænger til det ;)

Fattede du dét?
Gravatar #39 - Hundestejle
9. maj 2006 15:26
Hmm. Hvis der findes 6mio mennesker her i landet, så har han råd til at give hver dansker 50.000 kr.
Det synes jeg ville være ægte velgørenhed :D

Min private holdning, er at det slet ikke burde være muligt for nogen at blive så rige. Staten kunne (vha. sketteindtægter) give samme beløb til de rigtige formål. På den måde kunne vi sikre os, at det ikke kun var de gode og rare milliardærer som opfyldte deres forpligtelser overfor menneskeheden.
Gravatar #40 - Cloud02
9. maj 2006 15:28
#39
"rigtige formål" er subjektivt.
Gravatar #41 - mxee
9. maj 2006 16:35
Hey wtf no problem.
Bare gi mig pengene, så er den begymring ude af verden ;)
Gravatar #42 - sion
9. maj 2006 18:56
Jeg er meget enig med de fleste her; man kan mene hvad man vil om Microsoft, men Bill Gates er da en moderne helt. Han er lynende intelligent og bygger et forretningsimperium op fra bunden, men har alligevel stadig benene solidt plantet på jorden, og er utroligt gavmild med sin formue. Gid der var flere top-folk af hans støbning.
Gravatar #43 - BlackAutt
9. maj 2006 20:44
#24

.. men det gjorde jeg så alligevel (og vil egentligt skide på om du har sat mig på ignore, hvilket siger mere om dig, end om mig).

Jeg vil gerne henlede din opmærksomhed på grundlovens kapitel 8 §77 og under en eller anden tillægsparagraf, jeg er for træt til at finde, er det du gør dig skyldig i, injurier mod min person. Så, ja, jeg tror jeg er noget!

Jeg gjorde opmærksom på MIT syn på sagen, men gjorde samtidigt også opmærksom på, at JEG SYNES DET ER GODT HAN I DET HELE TAGET GØR DET! Så er det vist slået på plads, eller skal jeg oprette en hjemmeside der forklarer det tydeligere for dig OPY?

Nogle nævner at det er Balmer der er den grove type, men tag ikke fejl af Bill. Hans foretningsmetoder har været mindst lige så kyniske, han render bare ikke rundt og gaber op om det.
Gravatar #44 - masterbrain
9. maj 2006 22:43
#43
injurier mod min person...

Hehe.. Den kan jo så nok i det tilfælde nu vendes begge veje.

#18
quote]Gode gerninger gør jo så ikke de onde gerninger ugjorde. [/quote]
Hvad er det for nogle onde gerninger ?
I forhold til den store støtte til syge og svage i denne verden ?
Gravatar #45 - Denn
10. maj 2006 05:44
net send Bill_gates_workstation Hey Bill, this is Denn. Please send me some money.
Gravatar #46 - pulven
10. maj 2006 08:21
når nu i debatere hvorvidt bill giver meget af sin formue væk, er det så ikke lige på sin plads rent procent mæssigt at sammenligne det med sit eget budget?

der er sku ikke ret mange danskere der er fattige.. bill kunne sikkert give mere, men det kunne vi sådanset allesammen.
#47 - 10. maj 2006 09:03
43: Altså, at true med injurieloven er for plat, hvis man ikke kan tåle mosten
#48 - 10. maj 2006 09:06
43: Altså, at true med injurieloven er for plat, hvis man ikke kan tåle mosten i et diskussionsforum, må man holde sig væk. Det er jo ikke ligefrem dødstrusler det handler om. Men altså, 24 ku' godt tage sig lidt sammen, du siger selv man ikke kan argumentere med Blackautt, men det gør du sandelig heller ikke særlig godt!
Gravatar #49 - bugger
10. maj 2006 13:16
[url]#35[/url],[url]#38[/url] Det er da alt for grineren det du skriver. Er du klar over hvor meget det har boostet den teknologiske udvikling i 3. verdens lande at de kan bruge frit software :D?

[url]#32[/url] Jeg har al respekt for at han giver så meget væk, men jeg siger blot at han ikke er übersaint, han har bare flere penge at gøre det for. Personligt har jeg mere respekt for frivillige arbejdere i ulandene end ham på kontorstolen der kaster penge, som han har mer end rigeligt af, efter de projekter konen synes om. Han er med garanti ikke den der giver mest af sin formue, men han giver MEGET.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login