mboost-dp1

Microsoft Corporation

Bill Gates måske ikke selv så glad for Vista

- Via Gizmodo - , redigeret af Net_Srak

Der har været megen snak om Windows Vista, ikke mindst om hvordan det ikke vinder indpas på erhvervmsarkedet, hvor Windows XP stadig er langt mere populært.

Nu ser det ud til at selv Bill Gates heller ikke er vildt imponeret over deres nyeste operativsystem. I et interview til den amerikanske hjemmeside Gizmodo, lavet i forbindelse med forbrugerelektronikmessen CES i Las Vegas, kommer han med en udtalelse, der kan tolkes som om at han ikke synes det er det bedste de har lavet.

På spørgsmålet om hvilket produkt han inden for de seneste 5 år, godt kunne have set lidt mere afpudset, da svarer han “Spørg mig igen når vi har frigivet den næste version af Windows”.





Gå til bund
Gravatar #1 - inckie
11. jan. 2008 16:22
Så vi flere
Gravatar #2 - stone
11. jan. 2008 16:30
man kunne ogsaa vaelge at tolke det som om, at han paa det tidspunkt har trukket sig tilbage, og derfor nemmere kan udtale sig - men det er naturligvis ikke saa sjovt, som selv at drage konklusioner.

/stone
Gravatar #3 - Disky
11. jan. 2008 16:30
Ja eller det kan tolkes som om der er stor sandsynlighed for at de er kommet en ny udgave af Windows til den tid, men at han ikke ønsker at fortælle om det på nuværende tidspunkt.

Faktisk siger han intet ud over der nok kommer noget nyt indenfor 5 år, hvilket nok ikke overrasker nogen.

Om han kan lide Vista eller ej, siger hans udtalelse da intet om, det er rent konspirationsteori.
Gravatar #4 - Coma
11. jan. 2008 16:37
jeg er ellers en af de få der er meget glad for min vista 64bit!
Gravatar #5 - Houie
11. jan. 2008 16:41
Det er da lige gyldigt om der kommer flere Windows udgaver, og hvornår. Til den tid er vi alligevel alle sammen gået over til LINUX.
Gravatar #6 - Zerobyte
11. jan. 2008 16:47
- Disky
Ingen konspirationsteori her.. Selvfølgelig siger han ikke noget om han kan lide Vista eller ej. Det skinner bare igennem, at han ikke syntes at det er det bedste de har lavet. Samme problematik omkring Windows Millenium.

Desuden har Microsoft selv være fremme med at der skal komme en ny windows version hvert andet eller hvert tredie år. Så der skal nu nok komme noget inden for fem år.
Gravatar #7 - mathiask
11. jan. 2008 16:55
der kommer en ny Ubuntu hvert halve år...


Anyway; jeg har brugt Vista i et halvt år, og hvis Bill ikke er stolt, så forstår jeg ham godt. Det er simpelthen alt for langsomt. Og så er det iøvrigt ligegyldigt om jeg slår aero fra.
Gravatar #8 - Windcape
11. jan. 2008 16:57
Der er intet ivejen med ikke at kunne lide sine egne produkter.

Det er faktisk bedre, hvis Microsoft IKKE er tilfredse med det de laver, og derfor forsøger at forbedre det.

At følge balmer's "vi laver kun perfekte ting, og de er perfekte fra dag1" opførsel er idiotisk, og grunden til at Windows har så mange mangler.

Vista er heller ikke særlig godt lavet, og de har STADIG ikke indbygget ordenlig transparency , hvilket er dybt skuffende.

Håber næste version af windows har indbygget transparency, så man ikke skal holde sig til GDI hacks, for at lave ikke-firkantede applications.
Gravatar #9 - NeoNmaN
11. jan. 2008 16:58
#7) Ja måske kommer ubuntu hvert havle år, men sker der lige så meget som der sker ved windows når der kommer deres updates? nej når en ny linux verison udkommer er det somregl kun med de samme ting igen og igen bar emed nye pakke versioner for at rette en del fejl, der er nok en grund til at windows ikke bare heder windows 1, 2, 3 osv.... nok fordi der sker en hel række updates og de har forstået at folk er lige glad med at der står et versions nummer :0)
Gravatar #10 - Hůňděštějlě2
11. jan. 2008 17:04
"Spørg mig igen når vi har frigivet den næste version af Windows"
Det kunne da også let tolkes således, at han mener at alt indtilvidere er perfekt.
Gravatar #11 - Disky
11. jan. 2008 17:13
#4
Det er muligt der er få af os, men jeg er også meget glad for mine 2 maskiner med Vista 64 bit, og en enkelt med Vista 32 bit, de spiller bare.
Gravatar #12 - Disky
11. jan. 2008 17:16
#6
Det skinner bare igennem, at han ikke syntes at det er det bedste de har lavet

Hvor er det lige han siger det ? Han siger jo bare at vi må vente og se.

Manden svarer jo præcist på det der bliver spurgt om, ikke andet. At folk så ønsker det skal forståes på den ene aller anden måde, tja det er op til folk selv.

Der findes jo også folk der siger Nostredamus har forudsagt en frygteligt masse (nej jeg mener ikke Gates er en ny Nostredamus).

Desuden har Microsoft selv være fremme med at der skal komme en ny windows version hvert andet eller hvert tredie år. Så der skal nu nok komme noget inden for fem år.

Præcist, derfor er spørgsmålet jo direkte dumt, eftersom vi allerede kender svaret på forhånd.

Hvis de ville vide hvad han mente om Vista skulle de måske havde spurgt manden.
Gravatar #13 - anders90
11. jan. 2008 17:20
jeg er nu ellers glad nok for vista.. Men en ting der trænger til forbedring er Internet Explorer, der på stort set alle vista-computere jeg har prøvet, fryser hele tiden og udfører "ulovlige handlinger".. Men kan da håbe der kommer forbedringer med SP1
Gravatar #14 - johan
11. jan. 2008 17:55
det kunne være interessant hvis Bills computer blev hacket, så man kunne se hvad for styresystem han bruger :)
Gravatar #15 - moveteam
11. jan. 2008 18:09
Måske lidt off-topic, men er det ikke noget med Vista har solgt 100mio, og XP omkring 400 mio?

Så klarer Vista sig da meget godt?!
Gravatar #16 - Norrah
11. jan. 2008 18:13
#15 mange af dem er jo licenser...

og mange af dem som har købt vista er skiftet tilbage.

Personligt er jeg stadig på xp vognen, og skifter da ikke lige foreløbigt. Har ikke set en eneste god grund til det endnu.
Gravatar #17 - johan
11. jan. 2008 18:20
Jeg har Vista på mit arbejde. Umiddelbart virker det fint. Men det får dagligt min outlook til at crashe. Jeg kører med Office 2007
Gravatar #18 - Andos
11. jan. 2008 18:46
#8: Lidt offtopic men IMHO så er det de der "custom" UI programmers skyld at en computer nemt går i knæ for alt det gøjl som skins og transparency som nogle programmører synes er cool.
Men ellers er jeg enig med dig, det er godt at være lidt selvkritisk.

Rygterne sagde at grunden til Vista blev så "dårlig" var at de fyrede de fleste testers og satsede på at unit-tests ville klare ærterne. Problemet var bare at brugbarhedsmæssige eller hastighedspecifikke, problemer ikke blev afklaret da deres tests jo meldte positivt tilbage.

Jeg savner personligt XP's common dialogs (Tweaket lidt med TweakUI) da den var simpel og overskuelig. Vista's common dialog fjerner f.eks. alt det nyttige så man ikke har en hurtig træstruktur ved fingerspidserne oppe i drop down boksen. Man kan heller ikke hurtigt klikke på sine 'favorite locations' ude til venstre længere før man har klikket på en knap og ventet på at en halvandet sekund lang animation gør vinduet større.. Og ja.. Jeg har ellers slået alt grafisk gøjl fra jeg kunne finde.
Gravatar #19 - sguft
11. jan. 2008 19:01
Jeg forstår det altså ikke som at han synes Vista er det dårligste de har lavet - det han antyder er at det måske er kommet lidt for hurtigt på markedet (der tales jo om afpudsning), hvilket jeg tror de fleste er enig i, vi er mange der ser frem til en SP1 - det ændrer dog ikke på at Vista stadig grundlæggende set er et godt produkt.
Gravatar #20 - zin
11. jan. 2008 19:04
#19;
Hvis MS nu fortsætter med SPs ligesom de gjorde med XP, jamen så skal vi vente på nr.2 før OS'et bliver egentlig brugbart... :-)

#Topic:
Det skulle ikke undre mig om Billy måske ikke var så stolt som han kunne være over Vista - men jeg tror nu ikke han tager sig til hovedet hver gang man nævner det for ham... :-)
Gravatar #21 - zephid
11. jan. 2008 19:32
#20 Til Windows 2000 var det SP4 og til XP SP2, så det kunne jo være de havde lærte det til Vista og få det til at lykkes første gang? :D
Gravatar #22 - rwzxy
11. jan. 2008 20:39
den kommentar han kommer med der var ikke blevet tilladt hvis billy drengen bare var en alm. ansat MS programmør.
Gravatar #23 - Zerobyte
11. jan. 2008 20:43
Uanset hvad BG mener med sin udtalelse, er det jo lidt smart at komme med sådan en udtalelse. Han får jo skabt lidt debat omkring vista.
Gravatar #24 - TBH
11. jan. 2008 20:45
#21 vi kan altid håbe.
Glæder mig også til SP 1, selvom jeg faktisk har været rimeligt tilfreds med vista. Mit største problem med vista er at ikke alle programmer virker, selvom du kører dem som windows xp sp 2 :/
Gravatar #25 - iamjesse
11. jan. 2008 20:51
Jeg har personligt brugt XP siden dengang den første final release blev leaket, den med cd-keyen der startede med FCKGW (som jeg i øvrigt kan i hovedet grundet så mange formateringer). Så fik jeg erhvervet mig nogle licenser siden, og så engang i 2004 besluttede jeg mig for at give linux en chance.

Jeg har været rigtig glad for windows xp, og rigtig god til at holde det spyware frit bl.a. ved at undgå IE. Siden ubuntu 7.10 er jeg dog blevet forelsket i linux, og jeg kan ikke se mig selv skifte til windows, medmindre de laver noget drastisk nytænkende.

Jeg kunne ikke drømme om at køre med vista, mest grundet dens ram-æderi og så faktummet at jeg er begrænset til ikke at ændre nogen systemfiler (og UAC er en bitch).

Problemet med Microsofts release cycle er, at der er ufatteligt lang tid mellem udgaverne. Hvis MS udgav en slags service pack hvert halve år, som fx ubuntu udgiver nye versioner, ville de have et meget bedre produkt, fordi de kunne løbende introducere nye teknologier, frem for at vente 5 år.
Gravatar #26 - wendelboe
11. jan. 2008 21:25
det er genialt gjort af microsoft -
hver anden gang der udkommer nyt windows
(gør de det så det/der) er dårligt sådan at folk lader værer med at brokke sig over det gamle windows som nu lige pludselig er helt genialt

ikke at jeg siger de gør det med vilje altså =)
Gravatar #27 - psjakobsen
11. jan. 2008 21:51
Jeg er bestemt ikke MS-fan (hvis jeg kunne vælge selv på arbejde hed det mac). Men når man efter ½ dag har vænnet sig til Vista (business 32 bit) og har fundet "save as"-knappen i Office 2007, kan man da dårligt savne XP?

Jeg synes det er væsentligt lettere at søge efter filer, menuerne er mere logiske og sikkerheden er bedre indbygget. XP derimod er trist og gammeldags. Med hensyn til genstart i diverse programmer har jeg stort set ikke haft brug for at genstarte i daglig brug.

Det er ikke fordi jeg vil kalde Vista genial eller har brug for at sige wow, men det er da noget af et skridt fremad.
Gravatar #28 - iamjesse
11. jan. 2008 22:06
#27
Ja det er et skridt fremad, men dog et sent skridt. Hvis MS havde lavet gui-gejl løbende, introduceret teknologierne i vista løbende, ville folk jo bare kunne installere vista og føle sig hjemme. Problemet er at de ændrer på så mange ting, man som windows bruger finder fundamentale for ens effektivitet.
Gravatar #29 - AenimA
11. jan. 2008 22:28
# 4, # 11

Vi kan så starte en klub. Kører Vista Ultimate 64 bit hjemme, og efterhånden virker det bedre end XP - jeg prøvekører beta SP1 til Vista, og det virker til at have fjernet hastighedsproblemerne ved filkopiering, som var min største anke før SP1 beta'en. Kort sagt, så er jeg ganske tilfreds.

Derudover er driverne til mit hardware ved at være i orden - men nu var spørgsmålet til BG om han synes der var et produkt, der kunne have været poleret/testet nok ved release indenfor de sidste 5 år - og Vista var ved release ikke helt så smooth, som det efterhånden er blevet.

Hvis man har fornuftigt (nyere) hardware, synes jeg absolut ikke Vista er langsom. Jo, min 'Spil' mappe er ved at have en 10 sekunders opdateringstid, men der er jo også små 220 spil i den.. :)
Gravatar #30 - img_glows
11. jan. 2008 22:45
er windoze overhovedet noget man kan være stolt over? hehe
Gravatar #31 - Windcape
11. jan. 2008 22:49
#18

Selve hovedvinduet må gerne være hovedsageligt firkantet ja, men f.eks. det ikke at kunne rendere transparent widgets inde i en "form" (vindue på dansk), er ret træls.

I nogle applications er det nemlig et plus (specielt grafiske editors), og det kræver så uendelig mange hacks til windows at jeg græmmes.

Det virker latterligt nemt på gnome/kde , set i forhold.
Gravatar #32 - nezz_dk
11. jan. 2008 23:51
Jeg vil også sige vista funker når man lige vender sig til det.. og jeg har endnu ikke oplevet den er gået kold eller har fået DSOD eller RSOD hvis det er det det ende med at blive i vista :-)

så for mig er det det mest stabile windows til dato!
Gravatar #33 - zin
12. jan. 2008 00:22
#32: Se dét er pudsigt. Jeg har haft flere virtuelle test maskiner med langt over standard krav til Vista (Dual core processor, 4 GiB RAM), men alligevel kører det langsomt og jeg kan crashe det på sekunder.
Det er naturligvis lovlig Vista, fuldt opdateret, 64bit (business).
Gravatar #34 - Jakob Jakobsen
12. jan. 2008 01:26
#33
Jeg tror problemet kan være at det er virtuelle maskiner

Jeg har efterhånden installeret vista på 30+ maskiner uden de større problemer. Jo det kører langsommere end XP men har aldrig forventet andet.
Det jeg ikke kan lide er Vistas måde at flytte filer på. Det er ekstremt langsomt og man kan ikke bruge den estimerede tid til noget som helst.
Gravatar #35 - zin
12. jan. 2008 09:14
#34: Estimeret tid har man sq aldrig kunnet i Windows... :-)
Ja, det er muligt at det er den virtuelle maskine der er problemet, I dunno.. Heldigvis er vi ikke skiftet til Vista på arbejdet endnu og det gør vi ikke så længe vi har support på XP, netop fordi Vista har klaret sig så elendigt i test-facen (Virtuelle maskiner, brok fra brugere..., IT-afd egne erfaringer (ja, der er folk der prøver det :-))).
Gravatar #36 - -N-
12. jan. 2008 09:38
#6 Jeg er nu enig med Disky, jeg synes ikke nødvendigvis at det skinner igennem at han ikke kan li' det. Som det er debateret så mange gange før her på newz.dk, så er der mange ændring i vista som gør at skrædersyet software har det hårdt på. Det er af den grund svært at udtale sig, før markedet at tilrettet sig.

Vi står samtidig overfor et OS som et skridtet inden alt går over til 64bit. Det sætter automatisk vista mellem to stole, men det betyder ikke at vista er dårligt, bare at mange er tilbageholdene med at tage det næste skridt.

Det kan på ingen måde sammenlignes med ME. Me var rosinen i pølseenden af en forældet teknologi, hvor vista er starten på en ny.

Desuden forstår jeg slet ikke at folk de er så vilde med at køre xp på computere det slet ikke kan håndtere. XP var forældet på min computer og kunne slet ikke følge med, så vista var en befrielse for mig. Langt fra så meget bøvl med pagefile osv. Der findes ikke noget mere irriterende end en pagefile der er kørt i ged... XP kan bare ikke håndtere mere en 1gb ram på en god dag uden at smadre pagefilen.
Gravatar #37 - Kyoobix
12. jan. 2008 14:51
vista er sq lidt lige som Cherry Coke eller dr pepper - Nogle få kan lide det og resten hader det ;)

Måske microsoft skulle overveje et slogan ala det på dr pepper flaskerne "Can you handle the taste?" slogans
Gravatar #38 - Elgaard
12. jan. 2008 15:40
Det er sjovt hvordan alle skriger op om hvor stor modstander de er af Vista, hvor meget langsommere det kører, og hvor mange flere ressourcer det tager.

Har i virkelig alle glemt samme situation da XP udkom? - Mange skreg jo også op om det, og om hvordan de absolut vil blive ved 98/2000. Nu sidder de samme med XP og råber det samme om Vista.

Desuden er mange sammenligning af XP og Vista lidt sjov. - Mange sammenligner jo Vista med XP SP2, som jo efterhånden er et meget gennemtestet system.
Hvad med i stedet at sammenligne de to i RTM versioner? - Ville i foretrække Windows XP RTM over Vista ?
Gravatar #39 - Norrah
12. jan. 2008 15:50
#38 sgu da ikke når det kommer for at overtage XP's plads.
Det var da en absolut idiotisk sammenligning.

Kan da godt være at Vista bliver et bedre alternativ senere, med nogle Service packs. Men det ændre jo ikke at det på nuværende tidspunkt ikke måler sig med lillebroren.

Skal vi så også sammenligne en Ny aston martin med den aller første de har produceret af dem den overtager?? Nej vel. Hvis noget er designet til at overtage, så sender man det ikke ud, før den er bedre.
Gravatar #40 - Elgaard
12. jan. 2008 17:29
#39 - Syntes jeg absolut ikke det er.
Kommentareren var jo rettet mod dem der sidder og siger at de ALDRIG vil skifte til Vista.

Det var jo for at prøve at forklare, at det er muligt XP kører bedst for dem nu, men XP har heller ikke altid været en drøm. Og i den situation bør Vista sammenlignes med en tidligere version af XP for at give det ret.

Personligt kører min Vista pt. bedre end XP nogensinde har gjordt for mig. Det er lidt langsommere, men det er på ingen måde langsomt.
Gravatar #41 - NioBe
12. jan. 2008 18:43
Haha... man kan i hvertfald godt se hvem der har vista og ikke har... Profs har XP og de "civile" har Vista hvis de har købt en pc med det....Jeg ville personligt selv skille mig af med vista hvis det stod til mig...Hader det... synes at MS kunne have gjort det meget bedre... som forsvaret selv siger derinde... "Vista burde bombes...!" HA!
Gravatar #42 - AenimA
12. jan. 2008 21:09
#34

Lige præcis filhåndteringen under kopiering/flytning er noget SP1 adresserer. Jeg har installeret SP1 beta, og det har hjulpet gevaldigt på det.
Gravatar #43 - Disky
12. jan. 2008 22:39
#41
Sikke da noget ævl at påstå, at de prof. kører XP og de 'civile' kører Vista.

Det er tydeligt at høre du ikke rigtigt aner hvad du snakker om.

Men du har selvfølgelig dokumentation til at underbygge din påstand med, ikke ?

Hilsen en Prof. udvikler, som sidder sammen med mange andre prof. udviklere som alle kører Vista.
Gravatar #44 - -N-
13. jan. 2008 00:26
#33 Det er ikke for at være efter dig, men jeg mener ikke at det nødvendigvis siger så meget om vista. Jeg er faktisk overrasket over at du kan crashe det på få sekunder. Jeg har kørt med det over et år og det har endnu aldrig crashet.

Jeg har udviklet, spillet, surfet, set film, haft en bittorrent klient med mange aktive torrents kørene 14dage nonstop osv. Pagefilen kom sig endda uden en genstart (under xp SKAL man genstarte efter at have seeded i et par timer ellers kan den ikke loade en webside uden problemer). Desuden kan man multitaske ind og ud af spil langt bedre end i xp, faktisk cracher spillet aldrig og der kommer ikke drop i fps efterfølgende. Så hvad er det du gør, som jeg ikke gør? Det lyder lidt som om du har fået fat i en alpha (prebeta?) udgave.

Jeg siger ikke at vista er perfekt, men uden tvivl xp overlegen på rigtig mange punkter. Men nok ikke performancemæssigt på en 286 med 4mb ram. Det er en ny version, den kræver flere ressourcer for at yde det sammen, sådan er det på alle platforme. Prøv at installere kde 1.0 og kde 4.0 på samme pc og se forskellen... Det betyder ikke at kde 4 er noget hø i forhold til kde 1, langt fra. Derudover er der naturligvis nogle ændrig i systemet som programørene skal indordne sig efter for at få performance i top, men sådan er det jo altid. Det gør jo ikke at man kan konkludere at vista er noget hø.

Jeg har endnu aldrig hørt konkrete argumenter der peger på at vista er noget gejl. Selvfølgelig kan virksomheder med skrædersyet software have problemer, eller noget i den stil, men det er igen ikke pga. vista.
Gravatar #45 - rlc
13. jan. 2008 00:43
43: tror nu ikke du har ret der... overhovedet...

Dem med lidt hukommelse, vil da klart vente til børne sygdommene er væk,... eller er det prof at få et langsommere og mere ustabilt produkt, fatter ikke din logik.

PS. min argumentation kan du læse i ovenstående fra folk der lige nu BRUGER vista...
Gravatar #46 - fidomuh
13. jan. 2008 00:44
#44

Jeg har endnu aldrig hørt konkrete argumenter der peger på at vista er noget gejl.


Problemet er vel ikke saa meget at Vista ikke er "bedre" end XP, men nok mere at folk havde forventet vaesentligt mere fra MS.

Vista foeles ikke bedre, mange ting er aendret til noget som jeg personligt ikke bryder mig om, plus at XP for mange foeles mere responsivt. UAC er endnu en faktor som er ret daarligt implementeret. ( Blandt andet pga en ikke uvaesentlig maengde bugs, fx kan jeg ikke uninstalle visse ting, da UAC staller. )

Jeg ville dog vaelge Vista fremfor XP, men jeg bruger saa kun OS'et hvis det virkelig er noedvendigt ( dvs naar jeg skal spille The Witcher :P ).

Mest af alt tror jeg bare at folk er utilfredse med at 5 aars udvikling reflekteres i Vista. Specielt naar de ikke umiddelbart kan se hvorfor det er bedre. Man kunne fristes til at sige at XP blot var begyndelsen paa Vista og Vista egentligt er det MS burde have spyttet ud for 2-3 aar siden.

-fido, som krammer sin mac paa bedste maclover maade inden han forberede sig paa kraftigt anti-fido flaming fra disky.
Gravatar #47 - rlc
13. jan. 2008 00:45
argumentation=dukumentation. men da du er prof, havde du sikkert fanget den...S
Gravatar #48 - DanaKaZ
13. jan. 2008 02:03
#44 Det kunne ikke være at du har erhvervet dig en noget selektiv hørelse?

Anything but Speechless
Gravatar #49 - Disky
13. jan. 2008 02:16
#48
HAHAHA

Det er du nok den sidste der skal påstå, at andre har selektiv 'hørelse'. Hvis nogen har det, er det da dig selv.

Men du har jo nok bare svært ved at se skoven for bare træer.
Gravatar #50 - DanaKaZ
13. jan. 2008 02:27
#49 Virkeligt godt argumenteret. Kan man bede om dokumentation, for din udtalelse? Eller er det dit sædvanlige trip med at kaste fanboy-labelet efter folk der er uenige med dig? Lig også mærke til at jeg faktisk tilførte noget til emnet, hvor det eneste du bidrog med var et slidt ordsprog, der ikke engang gav mening i konteksten. Tyv tror hver man stjæler. Tag den!

Men sig til når du har læst siden, er spændt på hvad du har at sige.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login