mboost-dp1

SXC - CMSeter

Biler kan blive selvstyrende om 5 år

- Via The Engineer - , indsendt af Orange

Vi kender det allerede i dag; biler der automatisk bremser, hvis man er ved at køre op i bilen foran. Nu forudsiger forskere, at vi kan være blot 5 år fra at have biler, der helt kan overtage kontrollen med bilen, og lade føreren af bilen sidde som passiv overvåger.

Projektet med navnet “The Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport” eller blot HAVEit, er et samarbejde mellem 17 universiteter, firmaer og institutioner i Europa.

Systemet kommer til at fungere på tre niveauer, hvor niveau 1 lader føreren have fuld kontrol, mens niveau 2 betyder, at bilen overtager styringen med speeder og bremser. Ved niveau 3 overtager bilen også selve styringen, så chaufføren kan læne sig tilbage og lade bilen køre af sig selv.

Alle tre niveauer skal manuelt sættes af føreren, og to gange i sekundet tjekker computeren automatisk, om den stadig er i stand til at køre automatisk, eller om forholdene er så dårlige, at kontrollen skal overlades til føreren igen.





Gå til bund
Gravatar #1 - eax.exe
24. nov. 2011 10:17
Når man hurtigt skimmer denne nyhed og læser overskriften som "Biler kan blive selvlysende om 5 år" er den MEGET forvirrende!
Gravatar #2 - chewie
24. nov. 2011 10:17
Lyder bestemt rart, men lovmæssigt skal der nok være et hav af krav om at føreren af bilen netop ikke bare "kan læne sig tilbage", da man skal være klar til at undvige hvad som helst, da kørselsforholdene lynhurtigt kan ændre sig.
Så biler KAN muligvis blive selvstyrende om 5 år, men samfundet er næppe parat til den tid.
Gravatar #3 - VonDoom
24. nov. 2011 10:18
Så kan man med andre ord nemmere komme hjem fra julefrokosten ;o)
Gravatar #4 - Alrekr
24. nov. 2011 10:24
Daimler har faktisk udmøntet et fire-trins-koncept som minder meget om det i nyheden omtalte: Feet off, hands off, eyes off, body out. Se afsnittet "Vejen til fremtiden" lidt over halvvejs nede.

Jeg var i øvrigt til et foredrag med Rodney Brooks, hvor han fortalte at Mercedes har valgt en lidt speciel tilgang til automatisk bremsning: Først når et sammenstød er uundgåeligt begynder bilen at bremse. Ved at gøre det på den måde holdes bilen nemlig ansvarsfri, og det er ultimativt førerens ansvar at styre bilen. Bilen sørger bare for at reducere sammenstødskraften. Gradvist vil Mercedes så begynde at øge bremseafstanden efterhånden som bilisterne vænner sig til det.
Gravatar #5 - daninino
24. nov. 2011 10:35
Nyhed (0) skrev:
og to gange i sekundet tjekker computeren automatisk, om den stadig er i stand til at køre automatisk, eller om forholdene er så dårlige, at kontrollen skal overlades til føreren igen.


Håber den advarer inden den overlader kontrollen hvis man nu sidder og blunder lidt
Gravatar #6 - noxity
24. nov. 2011 10:36
Tjekker den også hvert 2. sekund om fører rent faktisk er i stand til at overtage styringen ?

Man kunne jo hurtigt tage sig en lur eller lign.

Tror der går rigtig lang tid før vi har et fuldt automatiseret system, for så længe at man selv skal varetage nogle funktioner, så undgår man også at føreren sover.

Et fuld automatisk system giver først mening når det er implementeret i samtlige biler, så de kan snakke sammen. For hvor en vågen bilist nok vil opdage den hazzarderede overhalende modkørende i god tid, så vil et automatiseret system have meget kort tid til at reagerer i sådan en situation.

Et fuld automatiseret system vil være umuligt at lave tilstrækkelig sikkert, så længe der er menneskelige bilister på vejen. For problemet ligger ikke i systemet, men hos alle de andre billister.
Gravatar #7 - RBMDragon
24. nov. 2011 10:40
Flot, selvstyrende biler er allerede lavet.
Teknikken er også ganske simpel.

Google har lavet en.
Er dog noget nervøs over at firmaer der skal have profit laver dem.
Yikes.
Gravatar #8 - kasperd
24. nov. 2011 10:47
to gange i sekundet tjekker computeren automatisk, om den stadig er i stand til at køre automatisk, eller om forholdene er så dårlige, at kontrollen skal overlades til føreren igen.
Hvor uambitiøst. Var man ambitiøs, så var målet at lave en bil der var bedre til at køre bil end den typiske billist. Hvis man når dertil skal kontrollen ikke overlades til føreren når forholdene er dårlige, man burde snarere sætte farten ned. Hvis computeren under nogle omstændigheder vurderer at den skal langt ned i hastighed, så lad den dog.

Hvad nytter det egentlig at checke to gange i sekundet om bilen stadig synes den kan køre selv? Computeren kan have en hurtig reaktionstid, men føreren der bare har set passivt til er slet ikke forberedt på at skulle overtage kontrollen. Reaktionstiden i det tilfælde når sikkert nemt op på fem sekunder.

Men selvfølgelig er det fint at bevæge sig imod målet med små skridt. Det mest avancerede jeg selv har prøvet er en bil med fartpilot, og det er da en rar feature ved en bil. Når man ikke skal bruge så meget opmærksomhed på at holde den rigtige hastighed kan man være mere opmærksom på andre ting. Det kan dog betyde at der er situationer hvor man stort set intet skal foretage sig, og det kan måske betyde at man begynder at blive opmærksom.

Det jeg har savnet mest ved den fartpilot jeg har prøvet er at den ikke automatisk reducerer hastigheden hvis bilen foran kører langsommere. Desuden skal man stadig se på speedometeret for at se hvilken hastighed man sætter fartpiloten til. Hvis man blot ved et tryk på en knap kunne vælge en af de almindelige hastigheder 50, 60, 70, 80, 90, 110, 130km/t ville det være endnu smartere.

RBMDragon (7) skrev:
Google har lavet en.
Ja, jeg erindrer stadig den første gang projektet blev præsenteret for det meste af virksomheden. De fleste af os sad bare og så måbende på den video der blev vist af det og undrede os over om det virkelig var sandt at Google arbejdede på den slags. Og jeg var personligt ikke klar over at man var så langt med udvikling af selvstyrende biler.

Så vidt jeg ved har Googles selvkørende bil kun været involveret i to uheld. Den ene gang blev den ramt af en anden bil, og den anden gang var på et tidspunkt hvor bilen blev kørt manuelt.
Gravatar #9 - Alrekr
24. nov. 2011 10:48
RBMDragon (7) skrev:
Flot, selvstyrende biler er allerede lavet.
Teknikken er også ganske simpel.

Google har lavet en.
Er dog noget nervøs over at firmaer der skal have profit laver dem.
Yikes.


Du aner ikke hvad du snakker om kan jeg høre. Teknikken er langt fra simpel. Den laserscanner som man hidtil har brugt koster 400.000 kroner. Dertil kommer bilens egen pris, udviklingsomkostninger til systemet bag, ingeniørerne skal kunne garantere at bilen ikke kommer til at lave ulykker (som Rodney Brooks sagde: Automatiske biler kan ikke gøre det værre end mennesker, så hvorfor ikke bare give dem lov?)

Google har i øvrigt ikke lavet en bil som kan køre overalt. De har minutiøst fotograferet ruten, plottet ruten med GPS og lært bilen de mest basale ting. Der er meget langt fra én bil som kan køre én rute til tusindvis af biler der kan køre tusindvis af arbitrære ruter. Det virker måske simpelt for dig, men det er alt andet end simpelt.
Gravatar #10 - Dynde87
24. nov. 2011 10:53
I, Robot!

Så skal vi bare til at se en flok nostalgiske daredevils "Go to Manual Mode", og crashe med 400km/t.

"Hvis ham der Prins Frisk kan, kan jeg ozze!"
Gravatar #11 - kasperd
24. nov. 2011 10:55
Alrekr (9) skrev:
De har minutiøst fotograferet ruten, plottet ruten med GPS og lært bilen de mest basale ting.
Selvfølgelig er bilen nødt til at vide hvor den skal hen, men bortset fra det har den mig bekendt ikke brug for noget forkendskab til forholdene den skal køre under.
Gravatar #12 - el_barto
24. nov. 2011 10:59
Så længe vores teknologi er på et stade, hvor biler kan selvantænde pga. fejl. i elektronikken, eller en speeder kan sætte sig fast tror jeg en selvkørende bil har lange udsigter. Eller, det håber jeg :)
Gravatar #13 - Cosmikaze
24. nov. 2011 11:05
Med fare for at lyde som en gammel mand, tror jeg aldrig jeg vil blive helt tryg ved at lade min bil styre selv.
Gravatar #14 - binderup
24. nov. 2011 11:05
De vandvidsbillister jeg ser hver dag tage kæmpe chancer med deres eget (og endnu værre andres) liv - der kunne det fandme være rart hvis der kunne være en overdommer i bilen der forhindre dem i at tage unødvendige chancer.

Og hvad får de ud af det? de kommer måske 5 sekunder tidligere frem til et lyskryds hvor vi andre alligevel holder og smågriner af dem.
Gravatar #15 - Jonas_
24. nov. 2011 11:28
Cosmikaze (13) skrev:
Med fare for at lyde som en gammel mand, tror jeg aldrig jeg vil blive helt tryg ved at lade min bil styre selv.

Har du nogensinde siddet i et fly???
Gravatar #16 - Cypern
24. nov. 2011 11:34
Min Honda er selvstyrerende, er bilen på vej ud over stregen, retter bilen selv op og holder sin bane helt UDEN man rører rattet.
Altså teoretisk kan bilen styre sig selv fra Kbh til Århus, uden en finger på rattet.
Det giver en mega stor sikkerhed, idet bilen kontrollere om den er i sin egen vejbane.

Gravatar #17 - Paranoid_Monkey
24. nov. 2011 11:35
"Your car has been hijacked!", dette besked vil man ikke høre mens man kører.
Gravatar #18 - Nielson
24. nov. 2011 11:37
#15

Nu er der jo lidt mindre trafik i luften end på landjorden, plus fly mere eller mindre flyver i en lige bane hvor bilen skal foretage en del sving osv. For ikke at tale om alle de retarderede mennesker som LIGE skal over vejen når man kommer kørende.

Jeg vil ihvertfald helst have fuld kontrol over bilen, men spændende er det da :)
Gravatar #19 - Jonas_
24. nov. 2011 11:39
Paranoid_Monkey (17) skrev:
"Your car has been hijacked!", dette besked vil man ikke høre mens man kører.

Jo, for så kan du trykke på manuel knappen som forhåbentlig er mekanisk...
Gravatar #20 - Paranoid_Monkey
24. nov. 2011 11:41
Jonas_ (19) skrev:
Jo, for så kan du trykke på manuel knappen som forhåbentlig er mekanisk...

Så du vil gerne høre "Your car has been hijacked!" mens du kører? Hmm interesting.
Gravatar #21 - zcuba
24. nov. 2011 11:46
Den bedste styring man kunne få, var en hvor positionen på vejen blev fundet som afstanden til siderne af vejen, og ikke en der var afhængig af vej striber, eller som i Hondas tilfælde, at ven er konisk (og højest inde på midten)
Det er ikke helt så nemt som man skulle tro at fortælle en bil hvor på vejen den er, ved brug af moderne sensorer.

Kameraer har problemer når de er beskidte, lasere er frygtelig dyre, GPS er ikke nøjagtig nok og falder ud inde i byen.. Lyd reflekterer helt vildt, og uanset hvad du finder på skal de andre biler ikke forstyrre dig, så aktive sensorer er generelt ikke smarte (der forsvandt kinect lign teknologi også.)

Når det er på plads mangler vi bare at fortælle den hvor andre biler er. Der vil en helt almindelig radar være en stor hjælp, og så en mindre super computer til at kende forskel på hvilke objekter der står stille, og hvilke der bevæger sig, og hvor hurtigt... eks. er katte og hunde, som ikke ses ligeså nemt som biler.

GPS skal nok kunne fortælle dig ca. hvor du er, og hvad retning du gerne vil i grove træk, så det er ikke så nødvendigt at læse skilte som man skulle tro.
Hvis du ved hvor på vejen du er ca. kan du ligge lidt topologi ind over som "kryds", "T kryds", "svingbane til højre" og den slags, og så give et rimeligt estimat som kunne erstatte GPS i en navigator.

Bare man kunne læse de skilte der hed "vejarbejde" og "ingen gennemkørsel fra den her retning", så fejl i kortet ikke fik bilen til at lave hasarderede ting.


Der er altså et lille stykke vej til at kalde opgaven nem, eller simpel...
Gravatar #22 - smiley
24. nov. 2011 12:06
Havde jeg ikke haft kørekort ville jeg måske mene det var fantastisk og noget vi skulle have indført så snart som muligt.

Men nu har jeg kørekort, så en af mine få "frie" øjeblikke er når jeg finder en landevej på to hjul og triller derud af uden at skulle være overvåget eller checket i hoved og røv af staten.

Det handler ikke om at køre stærkt eller uansvarligt, det handler om selv at sidde med ansvaret og kontrollen. Jeg tror det vil være decideret usundt for folk at miste ansvaret for selv at køre ordentligt.
Gravatar #23 - Alrekr
24. nov. 2011 12:17
Smiley (22) skrev:
Det handler ikke om at køre stærkt eller uansvarligt, det handler om selv at sidde med ansvaret og kontrollen. Jeg tror det vil være decideret usundt for folk at miste ansvaret for selv at køre ordentligt.


Jeg er enig i din pointe - jeg elsker også at køre bil. Dog er motorvejskørsel rimelig kedelig.
Gravatar #24 - noxity
24. nov. 2011 12:24
Alrekr (23) skrev:
Dog er motorvejskørsel rimelig kedelig.


Det er vel bare et spørgsmål om hastighed ? ;)
Gravatar #25 - smiley
24. nov. 2011 12:29
noxity (24) skrev:
Det er vel bare et spørgsmål om hastighed ? ;)


Eller et stormvejr om natten hvor det regner så meget at du ikke engang kan se striberne på vejen, hvor modsatte vejbanes biler blænder fordi de lyser vandet op på glasset og bilerne omkring dig er lige så blinde som du.

Og du i øvrigt er på motorcykel.

Jeg garanterer at det på ingen måde er kedeligt.
Min læderjakke hang til tørre i over en uge bagefter.
Gravatar #26 - Adagio
24. nov. 2011 12:53
Jeg glæder mig helt klart til 100% selvkørende biler. Jeg har haft kørekort i 10 år, men hader at køre bil. Hvis i det mindste kunne bruge denne kedelige tid i bilen til at lave noget fornuftigt, ville det ikke være så slemt, men det kan man desværre ikke

Det kan kun gå for langsomt før der kommer nogle 100% selvkørende biler
Gravatar #27 - ibyte_dk
24. nov. 2011 13:15
Ok, når det bliver farligt og computeren ikke kan klare det, så overlader vi styrringen til et MENNESKE!

Er det kun mig der er dybt bekymret over at overlade kontrollen, i situationer der er så komplekse at computeren ikke kan styre bilen, til en flok individer der dagligt beviser at omkring halvdelen af os er ELENDIGE bilister.

Men det er da smart nok fra producenternes side. Så kan man altid undskylde hver gang der sker et sammenstød: Jamen, det var ikke computeren der kørte bilen.
Gravatar #28 - Alrekr
24. nov. 2011 13:33
ibyte_dk (27) skrev:
Men det er da smart nok fra producenternes side. Så kan man altid undskylde hver gang der sker et sammenstød: Jamen, det var ikke computeren der kørte bilen.


Det er faktisk den modsatte vej: Man vælger at gøre det på den måde for at det altid er chaufføren der har ansvaret. Stille og roligt skal bilerne nok lære at styre selv, men producenterne vil gerne undgå sagsanlæg. Rodney Brooks, som jeg nævnte tidligere, fortalte om dette for en uge siden på SDU-TEK. Han fortalte også at de fik 3 sagsanlæg mod hans firma iRobot (dem med robotstøvsugerne) fordi nogen mente at deres hus var brændt ned efter robotten selvantændte. Det var ganske vist robotterne som satte ild til huset - men det var ejerne som satte ild til robotterne. Den slags mennesker er producenterne nødt til at gardere sig imod.
Gravatar #29 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
24. nov. 2011 14:11
Kan det virkeligt passe at jeg er den første der kommenterer forkortelsen? HAVEit? ... Utroligt at forkortelserne altid passer så godt o_O

Anyhow, hvem har skylden i et uheld? Hvad gør man hvis manual mode fejler?... Der er 1000 spørgsmål som er ubesvaret imho
Gravatar #30 - Desca
24. nov. 2011 15:24
And so it begins....
Gravatar #31 - kasperd
24. nov. 2011 15:33
Jonas_ (19) skrev:
manuel knappen som forhåbentlig er mekanisk
Hvor meget af styringen i en bil er stadig mekanisk? Og hvorfor skulle mekanik nødvendigvis være bedre?

Der er nok stadig en direkte mekanisk forbindelse fra rat til hjul, men samtidigt har man i mange år kunnet få biler med servostyring som kan blande sig i den styring. Det er selvfølgelig meningen at servostyringen skal dreje samme vej som man drejer rattet, men hvis den nu af en eller anden årsag valgte at dreje den anden vej, kunne det så tage magten fra chaufføren?

Bremserne har nok også en direkte mekanisk forbindelse, men bremsekraftforstærkere har vist været almindelige i meget længere tid end servostyring. Men det er vist en 100% mekanisk konstruktion, så der er næppe noget elektronik der kan have indvirkning på om den aktiveres eller ej.

Til gengæld har mange nyere biler også en ABS bremse, som faktisk kan presse igen. Når chaufføren træder på bremsepedalen kan ABS systemet vælge at skubbe den op igen, hvis det vurderer at chaufføren træder for hårdt.

Jeg ved ikke om gaspedalen stadig er mekanisk i moderne biler, men der er i hvert fald nogen der har en fartpilot der kan give gas uden man trykker på pedalen.

Det vil sige at selv biler vi i dag betragter som manuelt styrede har mange konstruktioner som kan påvirke styringen udenom chaufføren. De er alle konstrueret til at gøre hvad chaufføren vil have dem til.

Hvor går grænsen? Jeg mener ikke det giver ret meget mening at definere en grænse udfra hvorvidt det er en mekanisk eller elektronisk konstruktion. De fleste chauffører vil ikke engang være i stand til at finde ud af i hvor høj grad disse hjælpeværktøjer er elektroniske eller mekaniske.

Dårlige chauffører er vist skyld i mange flere ulykker end hjælpemidler der ikke fungerer efter hensigten, så jeg synes bare hjælpemidler der kan automatiserer kørslen mere skal udbredes så hurtigt de kan blive udviklet.
Gravatar #32 - Remmerboy
24. nov. 2011 16:30
Smiley (25) skrev:
Eller et stormvejr om natten hvor det regner så meget at du ikke engang kan se striberne på vejen, hvor modsatte vejbanes biler blænder fordi de lyser vandet op på glasset og bilerne omkring dig er lige så blinde som du.

Og du i øvrigt er på motorcykel.

Jeg garanterer at det på ingen måde er kedeligt.
Min læderjakke hang til tørre i over en uge bagefter.

Vådt indefra :)
Gravatar #33 - lordsasa1
24. nov. 2011 18:37
Tror også at det bliver mere end 5 år. Måske 10-20 år før det sker.
Gravatar #34 - Sugardad2
24. nov. 2011 21:02
#22 og hvem siger at sådan et system her ikke kan blive perfekt inden for 10-20 år? det handler bare om man vil have det til at virke, noget vi tydeligvis har gjort før med vores nuværende vejnet og regler, i modsætning til indien og sådanne nogle steder hvor folk bare kører som tosser. jeg ser gladeligt denne udvikling, for jeg gider ikke rigtig køre bil, og jeg tror det er uungåeligt at det kommer til at ske. nu snakker i om at motorvej er kedeligt, hvad så med os inde i byerne, det er bare røv de fleste morgener at skulle sidde og køre sneglefart og håbe på at man når det næste kryds af alle de utallige der er. se det kunne jeg godt tænke mig at være fri for, og bare sidde tilbage og vente

men i glemmer også en kæmpe fordel ved det her, nemlig at vi måske en dag også får det gjort ok med førerløse biler, for det måske sgu da være dejligt, så ville man i hvert fald være fri for alle de mennesker ude på vejen som ikke i stand til at køre bilen, hvad enten de har travlt, drukket eller bare er frustrerede. og selvfølgelig kommer det her da aldrig på markedet før det virker 100%, for det er jo ikke bare et hvilket som helst produkt som vi lige prøver af i samfundet, det handler sgu om vores transport, så det skal nok blive testet ordentligt og blive kontrolleret i hovede og røv af eksterne organisationer.
Gravatar #35 - Brugernavn
24. nov. 2011 21:42
Jeg tror at det bliver en kold dag i helvede, eller varer rigtigt mange år, før trafikstyrelsen accepterer selvstyrende biler, der ikke kører efter en eller anden meget sikker teknologi, der er bygget ind i vejnettet.
Gravatar #36 - tachylatus
24. nov. 2011 23:55
#31
I min Ford Sierra 2.0i fra 1987 er speederen forbundet med et kabel direkte til indsugningen, men på mere moderne biler sidder der blot et potentiometer som sender signal til bilens computer.

Den gamle Sierra har også servostyring der fungerer ved hjælp af et snedigt hydraulisk system. I dag bruges normalt et elektrohydraulisk eller helt elektrisk servosystem. De fleste moderne biler ville altså være relativt "nemme" at ombygge til fjernstyring.

Af sikkerhedsmæssige årsager er bremser stadig hydrauliske - alt andet ville jo også være hul i hovedet, hvis nu motoren og strømmen lige pludselig skulle gå ud.
Gravatar #37 - Marsjo
25. nov. 2011 05:04
Fint fint - så længe jeg selv kan få lov til at vælge udstyret fra.

Men bliver da rart, når alle miderne i midterbanen på motorvejen får det og computeren sørger for de holder til højre...så kan det være vi slipper for 2x dobbelt vognbaneskift eller farlige underhalinger. Jeg hader jer, midtbanehuggere - dybt og inderligt.
Gravatar #38 - Target
25. nov. 2011 07:34
Marsjo (37) skrev:
Fint fint - så længe jeg selv kan få lov til at vælge udstyret fra.

Men bliver da rart, når alle miderne i midterbanen på motorvejen får det og computeren sørger for de holder til højre...så kan det være vi slipper for 2x dobbelt vognbaneskift eller farlige underhalinger. Jeg hader jer, midtbanehuggere - dybt og inderligt.

100% enig!
Gravatar #39 - spectual
25. nov. 2011 08:00
Ideén er imo. dødfødt indtil den dag hvor man ikke behøver at overvåge systemet. Indtil da vil man bare sidde og kede sig fremfor at underholde sig selv med at styre bilen til man er fremme.
Gravatar #40 - wald15
25. nov. 2011 08:21
Selvstyrende biler findes da allerede
- det kaldes en TAXI
Gravatar #41 - snesman
25. nov. 2011 10:59
Adagio (26) skrev:
Hvis i det mindste kunne bruge denne kedelige tid i bilen til at lave noget fornuftigt, ville det ikke være så slemt, men det kan man desværre ikke

But you can!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login