mboost-dp1

Terrafugia

Bilen der kan flyve

- Via Physorg - , indsendt af zin

Mennesket har længe været fascineret af at kunne flyve, men også af biler, så det har gennem tiderne fået nogle folk til at kombinere begge ting. Det nyeste skud på stammen kommer fra USA og startede som en idé hos en række studerende hos MIT.

Det nye fartøj har fået navnet “The Transition® Roadable Light Sport Aircraft Proof of Concept” og kører/flyver på almindeligt blyfri benzin. Den første prototype kan rumme to personer, og de første testflyvninger er gennemført.

Personerne bag opfindelsen håber på at have de første eksemplarer af flyet klar til salg allerede næste år og har til formålet oprettet firmaet Terrafugia. Som fly er det blevet registreret som et let sportsfly hos de amerikanske luftfartsmyndigheder.

Fly-bilen er lavet af moderne kompositmaterialer og er udstyret med en flymotor. Vingerne kan foldes sammen ved blot at trykke på en knap, hvorefter den som bil ikke fylder mere, end den kan være i en almindelig garage.





Gå til bund
Gravatar #1 - Mozez
5. feb. 2009 09:00
FYI kan jeg med mine beskedne latin-kundskaber fortælle at 'terrafugia' betyder noget med 'flugt fra jorden', så det passer meget godt til konceptet.
Gravatar #2 - zin
5. feb. 2009 09:01
FYI koster bilen noget lignende det samme som en ny Lamborghini... :-P
Gravatar #3 - dizko
5. feb. 2009 09:02
Hvad skal man bruge et sportsbil/fly til i garagen som ikke duer til søndagskøreturen ?

USELESS idea
Gravatar #4 - zin
5. feb. 2009 09:05
#3: Det gør den jo også? >_>
Og hvis du skulle få lyst kan du flyve over lillebælt i stedet for at vente i kø. :-)
Gravatar #5 - Orange
5. feb. 2009 09:05
Flyvende biler, det er da lige hvad CO2 debatten har brug for :)
Gravatar #6 - RMJdk
5. feb. 2009 09:05
Det skal fungere som i tilbage til fremtiden, hover cars, ikke det pjat med vinger, kom nu i sving kloge folk :)
Gravatar #7 - Zombie Steve Jobs
5. feb. 2009 09:09
ÅH NEJ RING TIL AL GORE, DEN KØRER PÅ BENZIN OG IKKE VEGANER ARROGANCE, TAPPET DIREKTE UD AF PILOTENS SELVFEDE HJERNE! Arrrghhhh vi dør, arghhjj. vi dør.
(øv, #5 kom før mig)


Well det er vel meget sjovt men totalt ubrugeligt i længden. Der er vel en grund til at de gamle ikke kunne sælge.

Gravatar #8 - stevns
5. feb. 2009 09:21
Kunne være blæret hvis man måtte lande og lætte på en almindelig vej. Men er politiet sikkert ikke så glade for, men hva kan de gøre, man flyver bare væk :D

#3 Helt ubrugelig er den jo heller ik. Hvis man lige havde pengene, ville jeg da klart købe et. Ville da være blær :D
Gravatar #9 - SiniSael
5. feb. 2009 09:24
den virker da mindre fiks end den der blev lavet tilbage i 70'erne 0o

plus ret træls skulle blokere en hel landevej fordi knægten igen har glemt at fylde den op efter han lånte den til at flyve au pigen hjem...
Gravatar #10 - Hald
5. feb. 2009 09:44
stevns (8) skrev:
Kunne være blæret hvis man måtte lande og lætte på en almindelig vej. Men er politiet sikkert ikke så glade for, men hva kan de gøre, man flyver bare væk :D


øhh.. det må vel betyde at politiet skal ha' sådan nogle biler i fremtiden så.. hmm.. så er det slut med at forklæde dem som civilbiler, hehe..
Gravatar #11 - Xazper
5. feb. 2009 09:48
Hald (10) skrev:
øhh.. det må vel betyde at politiet skal ha' sådan nogle biler i fremtiden så.. hmm.. så er det slut med at forklæde dem som civilbiler, hehe..


(sry postede for tidligt)

De kommer da stadig til at ligne civil biler hvis civil biler ser sådan ud..

og så er jeg enig med #6
Gravatar #12 - noramskull
5. feb. 2009 10:26
Sådan som folk opfører sig på de danske veje, er det bestemt ikke i min interesse at disse skulle komme til at lægge beslag på luftrummet.

Når det engang begynder at regne med skrald fra himlen, så er jeg ikke i tvivl om hvad der er sket.
Gravatar #13 - Orange
5. feb. 2009 10:33
noramskull (12) skrev:
Sådan som folk opfører sig på de danske veje, er det bestemt ikke i min interesse at disse skulle komme til at lægge beslag på luftrummet.

Når det engang begynder at regne med skrald fra himlen, så er jeg ikke i tvivl om hvad der er sket.


Enig, forestil jer hovedpersonen i den verserende roadrage sag fra Ringsted indtage luftrummet... så er det sgu på tide at blive hjemme.
Gravatar #14 - Qw_freak
5. feb. 2009 10:33
det blir først interresant når de laver en flyvende bil som ikke behøver tilløb for at lette, og som kan manøvre i luften som den kan på vejen! :)
Gravatar #15 - nioxic
5. feb. 2009 10:35
øøøh

ikk for at rakke ned på noget..

men jeg har altså set en flyvende bil før

for det var nemlig en HELT almindelig bil. men, så kunne man lige justere rattet, og montere vinger på, og poof så kunne lortet flyve.

det er vel omkring 5 år siden, jeg så den på discovery. det lignede lidt en gammel volvo amzon
Gravatar #16 - AenimA
5. feb. 2009 10:49
Fedt. Så ud over kørekort, så skal man også have et flyvecertifikat. Det er jo en kæmpe målgruppe.
Gravatar #17 - hmeco
5. feb. 2009 10:56
Tanghaar (7) skrev:
ÅH NEJ RING TIL AL GORE, DEN KØRER PÅ BENZIN OG IKKE VEGANER ARROGANCE, TAPPET DIREKTE UD AF PILOTENS SELVFEDE HJERNE! Arrrghhhh vi dør, arghhjj. vi dør.
(øv, #5 kom før mig)


har du det godt i dag??

- meco
Gravatar #18 - Glædelig Jul!!
5. feb. 2009 12:09
Men kan den spille Pixeline?

Gravatar #19 - ZnabelA
5. feb. 2009 12:18
Will it blend?

Ontopic:
Hvor meget mon det vil koste bare i kørekort + flycertifikat, før man kan få lov til at sætte sig bag rattet i dette monstrum?
Gravatar #20 - nwinther
5. feb. 2009 13:31
Flyvende biler er nonsens. Vi har helikopteren, har du brug for at komme fra a - b specielt hurtigt, så køb/lej sådan en.

Forestil jer al den infrastruktur som skulle op at stå, såfremt vi ville flyve. Og hvordan ville det ikke se ud i Københavnsområdet (for ikke at tale om steder om London etc.). Det svarer til at give en fuld "Parken" 40000 model-flyvere og bede dem holde dem i luften UDEN at komme galt afsted. Og så står samtlige 22 fodboldspillere og øvrigt personale og forsøger at dirigere trafikken. Jeg tvivler på, at der vil være ret mange i luften efter bare fem minutter.

Den eneste måde en flyvende bil kan blive en succes på, er hvis den IKKE bliver en succes - alstå hvis kun ganske få mennesker har en. Og da den koster mere end en helikopter, er det så ikke lettere, at de som absolut har behovet, køber sådan en?
Gravatar #21 - lughorn
5. feb. 2009 13:32
Orange (5) skrev:
Flyvende biler, det er da lige hvad CO2 debatten har brug for :)


Tjaeh, men man kan vel vende den om og sige at hvis det er muligt at tage en mere direkte vej, så kan man rent faktisk spare brændstof (det kommer så naturligvis an på hvor langt sådan en kører/flyver på literen)
Gravatar #22 - Brianmanden
5. feb. 2009 14:15
FYI - Skycar ! Prøv moller.com, Google eller Tuben og I skal finde.

#13 & #20 Rigtigt fine billeder/eksempler der passende beskriver hvorfor det netop IKKE bliver en succes med flyvende i nær fremtid.

Problemet er nok ikke så meget det tekniske i det hele men mere os selv og vores opførsel i trafikken.

Skulle flyvende biler endelig vinde mere frem så ser jeg det som mere sandsynligt at det bliver på kommercielle områder i starten mere end som hvermandseje. Forestil jer en fast rute Kbh. - Berlin på 30-45 min.
Gravatar #23 - mcp_dk
5. feb. 2009 14:30
"Is that a Delorean??"
Gravatar #24 - Niversen
5. feb. 2009 14:53
#20 det skal nok komme... men måske ligeså langsomt som ved tog... (ups didnt say)
Gravatar #25 - Anders Fedеr
5. feb. 2009 19:16
Jeg vil vove at påstå at det ville være ret behageligt på USA's lange, lange, lange interstate veje at bare kunne fyre op for jetmotoren, tilbagelægge ruten på den halve tid, og så slå den fra igen når man er fremme ved ankomst-byen og køre videre som almindelig bil.
Gravatar #26 - nwinther
6. feb. 2009 10:38
#25 - nåh, det er derfor, man ikke bruger flight-controllere i midtvesten? Der er nemlig rigeligt plads til at flyverne kan være der?

#22

Hvad er forskellen på det dér og så de almindelige flyvemaskiner som flyer Kbh.-Berlin hver dag? Hvis det skal være en kommerciel "rute" så skal det ikke være en luft-bil, men en luft-bus. Hvor har jeg hørt det navn før? Nåh, ja...
Gravatar #27 - krx
6. feb. 2009 10:43
nwinther (20) skrev:

Forestil jer al den infrastruktur som skulle op at stå, såfremt vi ville flyve. Og hvordan ville det ikke se ud i Københavnsområdet (for ikke at tale om steder om London etc.). Det svarer til at give en fuld "Parken" 40000 model-flyvere og bede dem holde dem i luften UDEN at komme galt afsted.


Gav mig smukke, destruktive billeder for mit indre øje. God analogi!

For en gangs skyld en analogi i modsat "bilretning"!
Gravatar #28 - zin
7. feb. 2009 15:54
#27: Tænk på hvor hurtigt vi ville slippe af med søndagsbillister.
Gravatar #29 - deu
7. feb. 2009 17:07
Uden at være negativ så havde de også en del af dem 60erne, de slog sjovt nok aldrig rigtigt igennem. :0 Man kunne pakke vingerne sammen også spænde dem på taget.
Gravatar #30 - mora
8. feb. 2009 16:55
ZnabelA (19) skrev:
Hvor meget mon det vil koste bare i kørekort + flycertifikat, før man kan få lov til at sætte sig bag rattet i dette monstrum?


25000-35000kr alt efter om man selv har et fly at tage timerne i.
+radio cert hvis der skal flyves i kontrollerede zoner.
+bil kørekort

Uddrag af regler for ultralet flyvning i dk
dulfu.dk skrev:

UL-flyvning i Danmark er belagt med nogle restriktioner. Der må således ikke flyves over tæt bebyggede områder, herunder sommerhusområder, beboede campingpladser, samt områder, hvor et større antal mennesker er samlet i fri luft. Flyvning skal foregå i højder 500ft (AGL) og under 9500ft og kun, når sigtbarheden er over 5 km. Der må kun flyves mellem solopgang og solnedgang. Flyvning i kontrolleret luftrum, dvs. omkring offentlige lufthavne, må kun foregå efter forudgående tilladelse fra den stedlige flyvekontroltjeneste (tårnet). Denne tilladelse kan gives via radio om bord i flyet. Der kræves et radiocertifikat (NBEG) for at benytte flyradio.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login