mboost-dp1

unknown

Behov for nye IT-uddannelser

- , redigeret af Net_Srak

Ifølge fagforbundet Prosa er der et stigende behov for nye IT-uddannelser for at imødekomme den stigende tendens blandt danske IT-virksomheder til at flytte jobs til udlandet.

Faglig sekretær hos Prosa, Mads Kellerman, udtaler, at de eksisterende IT-uddannelser ikke retter sig tilstrækkeligt mod erhvervslivet, og at der således bør oprettes en række bachelor-uddannelser, hvor der lægges mere vægt på praktiske discipliner, for eksempel projektstyring.





Gå til bund
Gravatar #1 - brops
9. feb. 2005 13:25
Tja.. de det mangler ligner nu det jeg læser.. Den Ha(dat) jeg læser på SDU odense lægger nu rimlig meget op til de ting som de mangler.

Men da altid rart at vide man ikke udd. sig til arbejdsløshed.
Gravatar #2 - -Anders
9. feb. 2005 13:26
Skal vi nu have flere? Hvad med at finde arbejde til de uanede mængder faglærte IT-supportere, Datafagteknikere og Datamekanikere der findes rundt om i det danske land først?
Gravatar #3 - noia51
9. feb. 2005 13:32
Helt sikkert #2.

Opkvalifecering og efteruddannelse kan umuligt tage lige så lang tid som at lave en helt ny uddannelse. For slet ikke at nævne de økonomiske fordele i forhold til en helt ny uddannelse.
Gravatar #4 - bridgehajen
9. feb. 2005 13:34
#2: Lidt hårdt sagt, men alligevel: Hvad med at de "uanede" mængder med for korte uddannelser hankede op i sig selv og kom videre i uddannelsessystemet? Eller skabte jobs selv. Mængden af jobs i universet er ikke en naturkonstant.

#3: Hvis der ikke er nogen mulighed for at opkvalificere de korte uddannelser, er det selvfølgeligt for dårligt. Men verden er ikke perfekt. Det er vel bedre at starte forfra på f.eks. en datalogiuddannelse end at sætte sig og vente på, at "nogen" løser problemerne?
Gravatar #5 - BeerNulle
9. feb. 2005 13:35
#2 Nu er det jo ikke low-level uddannelser han mener der skal oprettes flere af, men overbygninger til datamatiker og deslige...
Gravatar #6 - fennec
9. feb. 2005 13:39
#2
Det er jo netop problemet at de uddannelser er ikke nok i dag. Man skal kunne noget mere end virksomhederne vil ansætte en. Man ansætter jo heller ikke en fra 10 klasse til at lave gym arbejde...

#3
Der findes allerede kurser/uddannelser som bygger videre på eksisterende uddannelser.

Vi må jo nok indse at de uddannelser vi har i dag ikke er gode nok, også er den eneste løsning jo at lave nogle nye. Og det skal selvfølgelig være muligt at "opgradere" ens ældre uddannelse til det nye niveau.
Gravatar #7 - composer
9. feb. 2005 13:44
#5

low-level hvad fanden er det..? en kort uddanelse for så høre datamatikker sku under der!! De kan kode thats it!

#2.. tror bestemduhar rart.. find ud af hvad der er behov i samarbejde med fagforeningerne lav nogen kvoter for optagelse.. adgangs krav. og sådan så alle CS spillerne kan finde på noget andet (sorry men det var det vi kaldte dem på min skole.)lad vær med at overbooke en uddanelse for man kan ikke presse et behov eller et markede der ER mettede.. tænker lidt her på skole praktik! en ordning der gjorede at studerende kunne blive færdigudlært på skolen frem for i en virksomhed.. ehhh hvis der ikke er plads til dem skal de efter min mening slet ikke uddanes til det!
Gravatar #8 - SmackedFly
9. feb. 2005 13:48
Datamatikkere er en ALT for dårlig uddannelse idag. Programmering skal læres på universitetet, hvor man kan gå rigtigt ind og specialicere sig, problemet er at såsnart folk de ser at man lærer og programmere så tror de automatisk det giver de rette kundskaber, men programmering er intet værd uden process kendskab.

Kender en uddannet datamatiker der er startet på den samme uddannelse jeg er (kandidatgrad indenfor IT), og det eneste han kunne få merit til var indledende programmering, that's it. Så stor en del af uddannelsen mener man der kan bygges videre udfra. Uddannelserne SKAL være på højere niveau før de er noget værd.
Virker måske lidt hårdt, men sådan mener jeg nu engang det er.
Gravatar #9 - kebab-hunden
9. feb. 2005 13:50
#7
God idé med adgangskrav.

Måske skulle der også gøres noget ved danskundervisningen, prøv engang at læse indlæg nr 7.
Gravatar #10 - composer
9. feb. 2005 13:57
he he tja det kan være at man skulle gøre noget ved dansk undervisningen men jeg ved efter som jeg i dag, har gennem ført folkeskolen, en teknisk uddanelse og HHX eksamen med dansk på A, med karrektere over middel.jeg stadig ikke staver særligt godt.. og har aldrig gjort det. og kan ikke lære det. Men hvis du syndes det er sjovt at bide mærke i det . så hatten af for et kedeligt liv
Gravatar #11 - p0rnflake
9. feb. 2005 14:14
Datamatiker uddannelsen er en skandale - jeg blev selv uddannet i ~2001 og har haft held til at finde arbejde forholdsvist nemt da jeg har haft en masse selvlærte færdigheder.

Langt størstedelen af det jeg lærte på den uddannelse var rent spild. Der skal være mulighed for at specialisere sig med henblik på et videre studie - og ikke som nu en uddannelse der gør én halvdårlig (desværre ikke engang halvgod) til en bred vifte af ting - Så sgu da fanden folk ikke kan finde arbejde.

Jeg har haft 4-5 datamatikere til jobsamtale inden for de sidste 2 år - og ingen af dem kunne jeg drømme om at ansætte. De har som nyuddannede ingen færdigheder man kan bruge i det virkelige liv.
Gravatar #12 - markjensen
9. feb. 2005 14:19
Lidt offtopic:

Hvad mener I om datalog uddannelsen? Jeg overvejer selv at tage den (skal lige på gymnasiet først).
Gravatar #13 - Flipper
9. feb. 2005 14:22
Enten har Prosa misforstået noget alvorligt, eller også har jeg. Så vidt jeg kan gennemskue, så er den primære årsag til at virksomheder outsourcer sine opgaver til udlandet, at deres bundniveau er blevet tilstrækkeligt højt til at man ikke risikere at købe katten i sækken længere. Det samme kan du få herhjemme, men til en HELT anden pris! Kan du få det samme lavet til en 1/3-del, og har du aktionærer at tænke på, så er man da et fjols hvis man ikke griber muligheden.

Det er ikke virksomhedernes lod at lege palles gavebod, og "forære" penge væk.

Som mit verdensbillede er skruet sammen, så skal der være økonomisk fornuft i det - og så skal der skattelettelser til. Virksomhederne bør ikke straffes for at handle arbejdskraft i Danmark.
Gravatar #14 - elscorpio
9. feb. 2005 14:26
Jeg troede virksomhederne flyttede fordi arbejdskraften var billigere andre steder, i såfald hjælper det jo ikke at oprette nye uddannelser.


--
#8

Problemet er at kvaliteten af datamtiker uddannelsen svinger alt efter hvilken skole du går på og nu er ide'en med datamtiker uddannelsen en helt anden en f.eks. datalogi.

Hurtigt sagt er datamtiker uddannelsen en erhversorienteret og datalogi er forskningorienteret.

Okay, syndt for din ven, men på f.eks. DTU kan man få 2 år merit på IT-diplom ingeniør uddannelse. København har ligeledes merit for datamtikere faktisk giver de overraskende meget. Man kan f.eks. få merit for dat1-e og dat1-f hvilket jeg synes er lige i overkanten.

Men jeg kunne godt tænke mig at høre præcis hvad du synes en IT-uddannelse skal indeholde ?
--
Gravatar #15 - dias
9. feb. 2005 14:32
#12 (Fortsætter lidt OT...)
Svjv er datalog-udd. ganske udemærket, og jeg var selv ved at vælge den. Valgte dog istedet at læse til informatik-ingeniør (civil), da jeg synes det er mere praktisk anvendeligt.
Så prøv at undersøge den mulighed også (retningen hedder "software & teknologi" på DTU nu).
Jeg kan ikke anbefale IT-diplom; det er bare en lidt udvidet datamatiker/datamekaniker :S
Gravatar #16 - Herskegut
9. feb. 2005 14:35
#2
Jeg er enig med dig, men der er et punkt du er lidt galt på den, nemlig omkring Datafagteknikere.. nu ved jeg at der kun er uddannet nogle få stykker af dem so far.. men kender da nogen som er færdige, og de har da alle sammen fået arbejde.

De folk som der skal arbejdes med, er IT-supportere.. der er i det mindste blevet gjort noget for at gøre rent på det område.. Jeg ved at Skolepraktik (it & kommunikation) i Århus, for et år siden var der omkring 70-80 elever deroppe, det er nu nede på 0-5 stykker, alt afhængig om de elever som ikke har en praktikplads, kan komme i vfu (virksomheds forlagt undervisning) dvs at de kan være ude ved en virksomhed, i op til 6 uger. Hvor de i den periode, faktisk kan være så heldige at få noget ud af forløbet.
I Århus var de så smarte at ansætte en praktik ansøgnings vejleder.. som ganske enkelt fandt praktikpladser på virksomheder, ved at ringe rundt til div firma'er.
Foruden det, blev der også indført en stram regl, om at man skulle have en praktikplads, før man kunne gennemføre udannelsen.. med andre ord, når dem som er i skp nu, er færdige der, bliver skp lukket.


Nå, det var nok om It-supportere og datafagteknikere :)

Datamatikere.. hvad skal jeg sige om dem, nogen af dem kan få job relativ nemt bagefter.. men det er hovedsagligt fordi de har haft indsigt i at programmere i forvejen.
Jeg har selv været igang med en datamatiker udd, godt nok kun i 3 måneder.. men det var rigeligt.. Det virkede for mig som om at tiden slet ikke blev brugt fornuftigt.. man mødte kl 8:30 og kl 12 der havde man fri.. (man skulle jo nødig overanstrenge sig). Jeg ved ikke om mønsteret var det samme, resten af uddannelses forløbet.. Men synes bestemt at Pensum godt kunne indeholde en del mere, end det gjorde dengang.. eller endnu bedre.. erstatte den uddannelse med en mere fyldig udannelse.
Gravatar #17 - ice2k2
9. feb. 2005 15:02
nu er det kommet lidt OT
så vil da lige benytte lejligheden til at fyre et par spørgsmål af, da det ser ud til at der er nogen som går på Datamatikere studiet eller har noget info omkring det...
er færdig på HTX her til sommer, og regner med at snuppe en Datamatikere uddannelse, og derefter ud at arbejde, men ser i det som et problem at få job med den uddannelse ?, personligt gør jeg meget i 2000/ISA/AD lige pt... men self ikke på et stort niveau, men integration af sikkerhed osv på et par computere, og skifter til 2004 i vinterferien, da det giver en god erfarring med produkterne.

lære man noget som Datamatiker eller er det for bredt og for overfladisk ?, fravalgte MAT A i år da det ikke siger mig noget, og derfor tager jeg self ikke på uni, valgte derimod c++
mener personligt at det ikke kun er uddannelsen men også holdningen og andre ting der tæller ved ansættelse.

vigtigst af alt (for mig selv...) er der udfordringer i de firmaer hvor man får arbejde som Datamatiker ? variere self, men generelt.
Og hvilke certs tager man på uddannelsen (hvis nogen)
tak og sorry for lidt OT
Gravatar #18 - SmackedFly
9. feb. 2005 15:40
#14

En IT uddannelse der er programmeringsorienteret skal handle så lidt som muligt om programmering i et specifikt sprog og så meget som muligt om programmerings processer. Dvs. man skal have indblik i hvordan man vha. det optimale programmeringssprog løser en opgave hvornår man bør bruge databaseløsninger meget (og f.ex. hvordan en database virker).

Det man ganske enkelt skal lære er at tilpasse sig opgaven, og derfor skal man være uddannet til at lære nye sprog og ikke bare være uddannet i C/C++, for selvom de er gode sprog til de fleste ting, så holder de altså ikke langt.
Det lyder helt sikkert arrogant når man siger det på den her måde, men jeg mener at programmering stadig er mere et ingeniørfag end det er et 'håndværksfag', og man kan ganske enkelt ikke bare lære folk de specifikke ting de skal bruge, man kan, eller rettere, bør kun lære folk hvordan de lærer det. Dermed ikke sagt man ikke skal lære folk at kode, men de skal lære det på en måde så de ikke er låst fast til kun at kunne kode et sprog, de skal være programmører, ikke C programmører og de skal vide hvornår man bør kode sig ud af et problem eller hvornår man f.ex. kan bruge lidt database viden til at opnå det samme.

Nu blev det lidt rodet, men håber du/i kan få lidt mening ud af det, og hvis der er noget i det i synes virker lidt voldsomt så spørg endelig, for chancen for jeg bare har fået udtrykt mig forkert er stor, for jeg har ikke lige tid til at fingennemlæse det. :) (meget af det er eksempler)
Gravatar #19 - e
9. feb. 2005 15:57
må jeg forslå at newz.dk laver en uddannelses-sektion til de danske nørder. Det kunne indebære en liste over samtlige it-relaterede uddannelser, evt. med samligningsmuligheder og selvf. brugernes egne erfaringer med forløbene. Jeg står selv i den situation at skulle til at vælge uddannelse og synes det ville være interessant at kunne se noget om hvem der er arbejde til i dagens danmark og nogle synspunkter fra eleverne selv.
Gravatar #20 - Disky
9. feb. 2005 16:19
Smackedfly:
Det er nu nemmest at lære disse ting hvis man har et rigtigt programmeringssprog at afprøve det i :-)

Og samtidigt kan folk så i det mindste et sprog når de kommer ud, men samtidigt også principperne bag programmering generelt.
Gravatar #21 - Snuden
9. feb. 2005 16:39
#15 det er bare en lidt udvidet datamatiker/datamekaniker :S

De to uddannelser har intet med hinanden at gøre, datamekanikeruddannelsen er dobbelt så lang, og en datamekaniker er IMHO langt bedre rustet når han er færdiguddannet end en datamatiker er.

#20

Hvad der også er hammervigtigt er at folk lærer struktureret program udvikling, dokumentation osv.
Gravatar #22 - SmackedFly
9. feb. 2005 17:03
#20

Jeg er helt enig i at man selvfølgelig skal have et programmeringssprog at tage udgangspunkt i, men jeg synes alt for tit jeg hører om studernede på uddannelser hvor det mere har handlet om at lære hvordan man laver en <indsæt opgave> i <indsæt sprog>, istedetfor at lære hvordan man går til en opgave. Dvs. laver kravsanalyse, opstillier UML diagrammer, laver mere præcis kravsanalyse, vurderer sprogkravet (performance/sikkerhed/interoperabilitet/vedligeholdelse), opstiller nye sprogspecifikke diagrammer osv.
Hvis du kun kan et sprog så vil du misse en af de meget vigtigste dele af at kode software der passer til formålet, nemlig sproget.
(btw. ved godt UML kun passer godt til OO programmering).

#21

Samt det at lære at teste sin software, uendeligt vigtigt. Og kunne iøvrigt ikke være mere enig, struktureret udvikling og dokumentation er meget vigtige kundskaber.
Gravatar #23 - Disky
9. feb. 2005 17:10
#22
Okay så er vi enige.

Det jeg ikke kan lide er uddannelsessteder der anvender mystiske hjemmeopfundne sprog, i stedet for at anvende rigtige sprog.

Men jeg er helt enige med at mange ikke lære hvorfor man gør tingene på en bestemt måde men bare at det gør man altså.
Dette var specielt tilfældet et sted jeg arbejdede hvor de fleste var datamatikere, de fulgte blindt det de havde lært, og tænkte sig tit slet ikke om hvorfor, med elendig performance som resultat til tider.

Det er også skræmmende så få steder i erhvers livet hvor man reelt får lov til at lave ordentlig analyse og design af det man skal lave, tit hører man bare 'det har vi ikke tid til' eller 'den tid har vi sparet væk' fordi inkompetente chefer tror at det ikke giver noget. Dette er specielt tilfældet når cheferne bare har en fin handelhøjskole uddannelse uden noget som helst IT erfaring :-(
Gravatar #24 - Saxov
9. feb. 2005 17:20
#20,
Det med at lærer sprog kan være brugbart... nu læser jeg selv til civilingenior i Software Engineering, som det så fint hedder på AAU.

Der lærer vi SML på 1. semester, C på 2. semester, og Java på 3. semester. Ud over det, så forventes det at vi selv lærer sprog, der egner sig til de opgaver vi skal løse på de 5 år..
Udover de sprog, som ikke er noget man specielt grundigt får undervisning i - så ligger fokuset på det som er vigtigt hvis man vil være programmør.
Og det der er vigtigt, er ting som SmackedFly skrev:
- Hvad en database er, hvordan den fungere, og hvordan finder man den optimale database til en given opgave.
- Hvordan du laver algoritmer, og optimere beregningsmetoder så du kan få et hurtigt og effektivt program - der er precist nok til programmets formål.
- Grundlæggende kendskab til hvordan netværk er opbygget, og hvordan en computer fungere.
- Hvordan man laver og optimere system arkitektur, og hvordan man benytter sig af design principper.
- Hvordan man udfører grundige tests.

For du kan ikke bruge det til noget at have lært alt C/C++/Java/.NET/Eiffel/etc. sprog til noget, hvis du ikke har et virkeligt dybdegående kendskab til hvad det er du koder ovenpå, og et kendskab til hvordan du laver en fornuftig beregnings algoritme.
Fx er det jo ikke fedt at lave en algoritme der bruger 256bit variabler, hvis du ved at den maks skal lægge to 16bit tal sammen.
Gravatar #25 - elscorpio
9. feb. 2005 17:43
#18

Tak skal du have. Jeg er sådan set enig med dig (ej hvor kedeligt). Men jeg synes nu stadig der er belæg for en datamatikeruddannelse, dog skal den følge med tiden.
Jeg synes helt klart at der er plads til mere generel teori i datamatikeruddannelsen, det ville være lækkert.

Hvis vi skal af med datamtikeruddannelsen synes jeg der kommer til at mangler noget i f.eks datalogi (i hvertfald på kbh universitet).
De får f.eks. ingen trænning i at anvende deres evner i forhold til en virksomhed, bare det at tage stilling til hvilken It-løsning en virksomhed skal have og hvorfor, er et fag for sig, der indeholder mange fag-områder som ikke har noget med IT at gøre.

[edit] jeg synes også der en tendens til at nedtone systemudviklingsfaget i datalogi. [/edit]

#24

Der er faktisk i hvertfald en datamatiker uddannelse som opfylder mange af dine krav. jeg kan i hvertfald genkende krav 1,3, og en smule 2

til krav 4 så er bekendtgørelsen lige til datamtikeruddannelsen lige blevet lavet om og med hvordan man benytter sig af design principper. går jeg ud fra du mener f.eks. design patterns. Jeg havde snak med en af mine lære som forklarede at de implementerede den nye bekendtgørelse ved at lægge mere vægt på design-patterns.

Men som jeg har sagt tidligere har datamtiker uddannelsen desværre ikke samme kvalitet alle vegne og derfor synes jeg osse der skal strammes op på bekendtgørelsen.
Gravatar #26 - Saxov
9. feb. 2005 18:31
#25,
med design principper, mener jeg blandt andet evnen til at læse og skrive UML diagrammer, strukturer et større program, identificere potencielle moduler i et projekt og vurdere om disse moduler skal være del af andre moduler eller de skal kunne interfaces til direkte fra et UI.
Men også med henblik på hvilken metode, der er mest effiktiv at bruge til at sikre sig et gennemtestet system. Her tænker jeg blandt andet på principper som Design by Contract, Test-Driven development, eller Testing by Contract (sidstnævnte er en kombination af de to andre, som en PhD studerende på AAU er igang med at "udvikle" og teste på).

Så design principper dækker både over måden en programmør skal implementere et design, og måden at strukturere et program design.
Gravatar #27 - SmackedFly
9. feb. 2005 18:50
#26

Lyder som om AAU og DTU har cirka den samme indgangsvinkel på det punkt, hvilket på ingen måde er skidt. Er enormt glad for den uddannelse jeg er igang med at tage, hvilket er Civilingeniør indenfor Software teknologi, men det er uden tvivl 80% det samme vi laver, og så heldigvis med de små forskelle der nu engang er imellem universiteterne (hvilket jo er en fordel for alle). Overvejede selv den linje du så har valgt på AAU, og er da rart at høre at hvis jeg havde valgt det, så var såmænd heller ikke gået galt :)

Vi lærte Java på første semester, deriblandt GUI programmering, er igang med andet semester og har Algoritmer og datastrukturer, Software Engineering og matematiske fag, og er ganske glad for det. Jeg kan kun tilslutte mig det saxov har sagt, bortset fra at jeg måske heller ikke mener at datamatikker uddannelsen behøver strække sig over det samme som en 5 årig uni uddannelse, sådan noget som datastrukturer kunne man godt trække ud, men Software Engineering er enormt vigtigt!

Noget andet er: Har iøvrigt også lidt haft følelsen af at Datamatiker uddannelsen er blevet brugt som succes kriterium for diverse regeringer og kommuners videreuddannelsesplaner. Altså at uddannelsesstederne har måtte slække på kravene for at folk der i sidste ende ikke hører til der, til at passe ind. Igen, jeg kender ikke til uddannelsen på egen krop, men det er den fornemmelse jeg har haft.
Gravatar #28 - peden
9. feb. 2005 19:39
#27:
Det er også min opfattelse af de såkaldte erhvervsakademier.

Både datamatikere og multimediedesignere har meget svært ved at få job. På AAU kan man som multimediedesigner få merit for et enkelt af de 2½ år det tager at tage udannelsen. Læg 1 års forgæves jobsøgning oven i de 2½, og et halvt år til, da der kun er optag til August. Så har det taget 4 næsten forgæves år, læg så 5 år på universitetet til, og træk 1 fra på grund af merit. Så har det taget i alt 8 år at få en uddannelse, der burde tage 5.

Det er da skræmmende.
Gravatar #29 - amokk
9. feb. 2005 19:52
#15 "Jeg kan ikke anbefale IT-diplom; det er bare en lidt udvidet datamatiker/datamekaniker :S"

På hvilken måde har du belæg for at komme med en sådan udtalelse??? Håber da sandelig ikke vi kommer til at arbejde sammen, med dine evner til at sammenligne ting... en 1-2 års uddannelse på erhvervsskole kan altså IKKE sammenlignes med en 3½ års universitsuddannelse!!!

Jeg går selv på Diplom IT på DTU, og er ca halvt færdig.

Jeg kender flere der læser IT på Civil, som har gået der i 2½ år og dermed også er halvt færdige... Når vi taler om, hvad de laver, synes jeg det er tit jeg nævner ting som de aldrig har haft noget om... F.eks. ting som C167, 8051, CAN-bus, Xilinx FPGA boards osv. Til gengæld lyder det som om det meste af indholdet på civil er meget abstrakt og teoretisk, og samtidig med fag som fysik og kemi, som ikke har specielt meget med IT at gøre. Men jeg overvejer selv at læse civil +2 når jeg er færdig, hvis jeg synes om de ting man kommer til at lære...



Hvis vi tager en PC-butik, ser jeg det lidt således:

Datafagtekn/IT-sup/Datamek. står for at samle og reparere maskinerne.

Butikkens hjemmeside og evt. ordresystem er lavet af en datamatiker

Hardwaren og softwaren i maskinerne er udviklet af ingeniører...
Gravatar #30 - Firehand
9. feb. 2005 20:03
#22 og #23 (og flere):
Jeg er enig med jer i at IT ikke bare er programmering (sådan forstår jeg ihf. det I siger). Personligt er jeg uddannet datamatiker, blev endda færdig i november 2002, sammen med lidt for rigeligt mange andre.

De ting jeg var igennem på uddannelsen var:
Grundlæggende programmering (i java, HelloWorld og opefter til Threads og Streams) (1. semester).
Virksomhedens systemer (analyse af virksomheder og brancher, forståelse for forretningsgangen i virksomheder generelt) (1-2).
Systemudvikling (ER-diagrammer, SQL, UML, normalisering, projektledelse)(1-3).
Datamatiske Systemer (operativsystemer, primært windows 2K og Unix, Netværk (primært OSI og TCP/IP), distribuerede systemer (primært CORBA) (3-4)
Algoritmer og datastrukturer (Siger lidt sig selv, men fra linked list til graf, inklusive O(n) og traverseringsalgoritmer) (2-3 (mener ihf. det var de to semestre, men kan ikke huske det).
Og så valgte jeg personligt IT-strategi og Kommunikation som valgfag da jeg har den holdning at programmeringssprog er noget man kan lære fra en bog. Det tog ligeledes et semester og omhandler IT-strategier (duh) og gængse værktøjer til at udforme disse. Derudover brugte vi NT 4.0 til at opbygge et mindre "firmanetværk" med domæneserver og sager.

Hvorfor har jeg så spildt min og jeres tid på at skrive det her?

Tjaeh, først og fremmest har jeg ikke fået arbejde. Jeg tog mat A på VUC ved siden af, så jeg havde adgangsbilleten til Uni, hvor jeg pt. går. Jeg fik 2 år's merit + hovedopgaven tæller som et bachlor-projekt, så folk her på SDU mente alligevel at det kunne bruges til noget. Nu skal det så siges at de giver merit baseret på fag og karakterer, ikke kun en af delene.

Min pointe med det her er at datamatikerstudiet stiller de ting til rådighed, som er nødvendige for at kunne bruges i den virkelige verden, ligesom universitetet gør på et væsentligt mere matematisk niveau. Forskellen er at hvis man er en doven hund på datamatikeren, så kan man alligevel komme igennem stort set uden at have lært noget, hvor man får et los i røven ud af døren på Uni. Hvis man gider suge af den viden der bliver stillet til rådighed, så er der masser at komme efter begge steder.

Og så lige til nogle enkelte her (kan ikke huske numrene): IT er ikke kun programmering. Langt fra. Jeg går efter at blive systemudvikler, og det kræver indsigt i alle faserne, ikke bare den dybe teoretiske baggrund man får på uni. De fleste af de folk jeg har lektioner med i det daglige kan uden problemer kode et filsystem til Linux, men fandme om de har en skid forstand på styring af et projekt. Begge uddannelser har sine fordele, men de bliver aldrig bedre end de mennesker der tager dem.

/*edit*/

Skal lige siges at jeg gik på IT-akademiet i Skive. Der er rimelig stor forskel på hvilken skole man har gået på
Gravatar #31 - Whoever
9. feb. 2005 20:37
1) Sprog er ligegyldige. Det kan man altid lære. (ellers start med the basics...logiske kredsløb->assembler->C. Så kan man køre over i C++, og så derfra tage legetøjssprogene Java og C#. :D (p.s. de giver god jobmuligheder dog).
2) Kend maskinen, hvad den kan, hvad den ikke kan. Det gælder både PC-systemer og diverse komponenter i embedded systemer (og på dit motherboard for den sags skyld).
3) Lær at designe.

Når det er i orden, så kan man begynde at snakke om datalog / IT-diplom / IT-diplom+civil/datalog (i Århus, er civilen et samarbejde mellem IHA og AU)/ IT-civil / diverse DTU IT linjer osv osv.

Prosa burde hellere foreslå at der kom grundlæggende IT i folkeskolen. Er da pinligt at alle 10 årige har en mobil, men ikke har den fjerneste idé om hvad der foregår..på nær hvad de kan læse af pop-specifikationer fra reklamer og PC-Planet eller GEAR osv.
Gravatar #32 - Firehand
9. feb. 2005 21:15
#31: Det du beskriver der er holdningen om at alle skal vide alt om alt. Det er ganske simpelt umuligt.

10 årige har en mobil og fatter ikke hvad der foregår? Hvad er problemet i det? Det er lige præcist den ting folk ikke fattede med linux i gamle dage; systemer skal ikke reklamere for sig selv. De skal være så usynlige som det kan lade sig gøre. Who cares hvilken teknologi der ligger i en mobiltelefon? Det er udelukkende programmørerne der har brug for den viden. De 10 årige skal bruge lidt tid på at lære telefonens funktioner at kende og så skal de ud og spille fodbold istedet.

På samme måde er det med større computersystemer; Jeg kan f.eks. som DB-ansvarlig være fuldstændig ligeglad med hvordan GUI'en kommunikerer med selve enginen, når jeg bare ved hvordan forespørgsler til DB'en kommer og er i stand til at behandle dem så effektivt som muligt. Så kan jeg tage stilling til min del af verden og lade andre om deres små bider.

Der er i dag ingen der kan lære det hele (påstand, jeg ser gerne en modbevise den ;o), det bedste man kan gøre er at få en ide om de forskellige områder og så vælge det man selv vil specialisere sig indenfor.
Gravatar #33 - engelsup
9. feb. 2005 21:33
Hej Alle,

Jeg vil gerne lige tilføje en ekstra kommentar som #30 også er inde på, mht. kick i røven af uni.

Det vigtige her er ikke hvad man lærer, f.eks. om databasedesign, trådprogrammering osv. Pointen er at det vigtigste universitetsuddannede kan er evnen til at tilegne sig ny viden hurtigt.

Hvorfor vil virksomheder meget hellere ansætte kandidater fra universiteterne end lavere uddannede? Det er ikke fordi de har lært flere sprog eller lign. men fordi de kan tilegne sig ny viden og håndtere forskellige situationer også selvom, det måske er første gang de er ude i dem. Desuden er de bedre i stand til at reflektere over de udfordringer de står overfor takket være deres akademiske tilgang til tingene.

F.eks. tag min arbejdsplads, hvis vi engang imellem mangler nogle ABAP programmører (et ERP programmeringssprog), jamen så tager de ikke og ansætter nogle nye datamatikere til dette, det vil simpelthen tage dem for lang tid at oplære dem i det. Nej de vælger i stedet for nogle billige indiske konsulenter, som har beskæftiget sig med dette i lang tid og er helt gennem specialiseret i bestemte moduler, da de kan arbejde fra næste uge til billig penge. Hvis de derimod har behov for en konsulent, som kan opstille opgaver til den indiske programmør, koordinere, specificere, tale med kunden osv. Jamen så vælger de at ansætte en dansker til det, da dette ikke er noget de kan overlade til en billig indisk arbejdskraft, pga. de udfordringer en person her står overfor altid vil variere og ikke kun kræver teknisk viden.

Så når I søger ny uddannelse skal I ikke kun tænkte på, om det er spændende fag osv. men også om I vælger en retning, der kan kvalificere jer seriøst ift. de udfordringer, som virksomheder står overfor, og som de ikke bare kan hyre en billig indisk C# kodehaj til, der koster en tredjedel i løn.

ps tager forbehold for stavefejl osv.
pps der er selvfølgelig dygtige folk der også læser en datamatikeruddannelse, men som #30 skriver, så er virksomheder mere sikker på, at en der har gennemført en uni. uddannelse har nogle bestemte kvaliteter, da de ellers var sparket ud for længst
Gravatar #34 - DusteD
9. feb. 2005 22:57
hmm.. lyder ikke logisk...
"Nå, it arbejdspladserne flytter til udlandet.. vi kunne jo forbedre forholdende for virksomhederne så de gider være i landet... nåå nej, lad os hellere lade virksomhederne flytte, og så uddanne nogle flere specialiserede it folk" ?
er det ikke uddannelse til arbejdsløshed ?
Gravatar #35 - SmackedFly
9. feb. 2005 23:27
#34

Ja, der er mange IT opgaver der ryger til udlandet, men det er ligesåmeget på grund af manglende gode danske medarbejdere, IO Interactive ligefrem skriger efter veluddannede IT folk, og der var jo den store (af en IT sag at være) historie om IO der meget gerne ville kunne hente udenlandske programmører til landet, men ikke kunne få lov.
Såvidt jeg har opfattet det har outsourcing altså ligesåmeget at gøre med manglende kvalifikationer, i forhold til den højere løn vi får.

Men jeg vil meget gerne høre noget fra en der er ude i erhvervslivet.

Synes det kunne være interessant hvis newz ville lave nogle interviews med nogle danske erhvervschefer om hvad de egentligt har brug for fra IT uddannelserne, det ku være enormt spændende. Hvis vi evt. kan blive enige om nogle spørgsmål kunne vi jo få en admin (for at gøre det lidt officielt) til at sende spørgsmålene pr. mail til et par større danske IT firmaer, og se hvad de svarer.

Lad det være en opfordring :)
Gravatar #36 - Vollerup
10. feb. 2005 06:59
#29
Hvis vi tager en PC-butik, ser jeg det lidt således:
Datafagtekn/IT-sup/Datamek. står for at samle og reparere maskinerne.
Butikkens hjemmeside og evt. ordresystem er lavet af en datamatiker
Hardwaren og softwaren i maskinerne er udviklet af ingeniører...


Nu ligger landet jo sådan at Datafagteknikeren er uddannet til at kunne løse alle de opgaver som du lister op der og jeg tror næppe at der er nogen der vil tage Datafagtekniker uddannelsen på 4 1/2 år. bare for at samle pc'ere.
Nu arbejder jeg i en af danmarks største industri virksomheder og de datafagteknikere/datamekanikere der er ansat her, har meget lidt med support at gøre, de fleste arbejder med servere, netværk og hardware/software udvikling.

Jeg mener ikke at vi mangler nye IT-uddannelser, det vi mangler er en revision af dem vi har i dag også skal virksomhederne have ordentlig information om uddannelserne, så de ikke er i tvivl om hvad en Datamatiker eller en Datafagtekniker kan/ikke kan.
Gravatar #37 - coki
10. feb. 2005 09:40
#13

Du har helt ret! Hvorfor skulle en virksomhed føle et ansvar overfor det samfund den eksisterer i! Penge betyder alt! Alt andet er ligegyldigt!
Gravatar #38 - ljn1981
10. feb. 2005 12:38
#36

Jeps, helt enig.

hvis jeg bare ville lave support of samle PCere var jeg da stoppet da jeg havde taget IT-Supporter delen. Så må vi da bare håbe der er arbejde til os Datafagteknikere når vi er færdige.
Gravatar #39 - Herskegut
10. feb. 2005 13:41
#38
Er helt enig med dig, dem som står i butikkerne og samler pc'ere, det er jo ikke fordi at det decideret kræver nogen uddannelse, nærmere et aftenkursus, supportdelen kræver nok et par kurser, men alt i alt synes jeg at man ser for meget ned erhvers IT-uddannelser.. som #29 er inde på, så ved man jo ikke engang hvad det vil sige at være hverken It-supporter eller Datafakteknikere.
Der skal komme nogle flere klare linje for, hvad udannelserne indeholder.


Tror nu nok at der skal være arbejde til os :)
ellers kan vi altid ende bag disken hos den lokale PC-Pusher ;)
Gravatar #40 - dias
10. feb. 2005 13:44
#29 "en 1-2 års uddannelse på erhvervsskole kan altså IKKE sammenlignes med en 3½ års universitsuddannelse!!!"

Det mener jeg så netop godt det kan...

Jeg vil gerne medgive, et jeg ikke ved det helt store om datamatiker-uddannelsen (kun fra medierne og en af mine gymnasiekammerater, der ikke kunne komme ind på andet). Det har ikke givet mig noget positivt billede af uddannelsen

Mht. IT-diplom, så læser jeg nu sammen med en anden af min gymnasiekammerater, der begyndte på IT-diplom, men skiftede til civil, fordi "det var for useriøst". Endvidere har jeg selv haft et diplom-kursus (nettek A), og det var en af mine værste oplevelser på DTU. Jeg klagede også over undervisningen, og fik det svar, at fordi kurset var tilrettelagt diplom-studerende, så var "tempoet nok lavere end en civilstuderende kunne ønske det". (Det skal lige siges, at mit snit ligger under 8, så det er ikke fordi jeg er super-stræber). Den ene underviser i dette tilfælde var den ansvarlige koordinator for hele IT-diplom retningen. Begge undervisere hævdede at kurset var godt, fordi ca. 40 pers. ifølge slutevalueringen mente det. Der var max. 20 pers. til undervisningen...

Derfor mener jeg ikke at IT-diplom er godt nok!

Du skriver, at I har haft nogle ting, som civil ikke har (jeg har godt nok arbejdet med FPGA ;), men det betyder ikke at uddannelsen er i orden. Civil-uddannelsen dækker heller ikke alt, men man lærer nogle metoder, så man kan sætte sig ind i nye problemstillinger og løse dem. Det synes jeg ikke man gør på diplom.

Uddannelsen kunne sagtens blive god, men især de under
Gravatar #41 - amokk
10. feb. 2005 17:41
#40 jeg synes bestemt ikke IT diplom er useriøst... Men jeg vil da nok sige at der er et par medsturende på min årgang som ikke rigtig bidrager med så meget, og mest hænger sig på grupper som klarer sig godt.... Det er nok meget, hvad man selv gør det til, og jeg kunne da godt tænke mig en lidt mere individuel bedømmelse i visse fag, så man ikke kan få 11, blot ved at være med i en gruppe der laver en god rapport

Hvad er det helt præcist du mener var problemet med NetA (havde det selv i efteråret)?

Vi kan godt blive enige om at undervisningen i web-delen ikke var ret omfattende, nærmest en oplæsning af w3schools.com, men bogen Computer Networks var ganske god, og netværks-delen fulgte bogen ret godt... Mht. web-delen er der også blevet lavet om, så der nu både undervises i ASP, PHP og ASP.NET, i stedet for som før, hvor læreren kun underviser i ASP fra w3schools... jeg skal faktisk stå for undervisningen i 2 lektioner med PHP :-)
Gravatar #42 - dias
11. feb. 2005 14:26
#41
Det var netop det med web-delen, der skuffede fælt. Det, der blev gennemgået til forelæsningerne er IMHO noget, der burde pålægges de studerende at læse selv. Netværks-delen var ok, men ikke noget at råbe hurra for (men man kan ikke vinde hver gang). Et stort problem ved netværks-delen, var at de fleste af opgaverne til eksamen var taget direkte fra bogens hjemmeside. Det resume, jeg havde lavet, var kraftigt baseret på bogens hjemmeside, og jeg kunne derfor svare på over 60% af spørgsmålene uden at have nogen reel viden om emnet. Det mente forelæseren (retningskoordinatoren) ikke var noget problem, men jeg mener så sandelig ikke, at det giver et retvisende billede af de studerendes kunnen.

Og så vil jeg selvfølgelig give dig ret i, at det er op til den enkelte, hvor meget man lægger i det. Jeg mener bare at det er et problem, at man kan gennemføre uden den store indsats. Det mener jeg _ikke_ man kan på civil.

Det glæder mig dog, at web-delen er lavet om. Jeg brugte nemlig intet fra forelæsningerne til at lave det afsluttende projekt. Der manglede f.eks. en masse omkring sikkerhed (sql-insertion, cross-site scripting, osv.), som jeg selv måtte læse mig til.
Gravatar #43 - amokk
11. feb. 2005 17:21
#42 kan godt følge dig i det... jeg føler selv jeg har gjort en stor indsats i netop dette kursus, både i Web og Net-delen... Men alligevel var jeg i gruppe med 3 andre, hvor af de 2 andre fik samme karakter som mig, selv om deres faglige niveau var under, og én i gruppen bidragede måske med 5% til vores web-projekt men fik alligevel samme karakter som os andre for rapporten, selv om vi havde skrevet at vi ønskede individuelle karakterer...

så jo, det er måske for let for nogen at slippe igennem visse kurser, men net A var et særtilfælde vil jeg sige.

retningskoordinatioren, er det Hans Kurt du taler om, han der underviste i Net delen?
Gravatar #44 - amokk
11. feb. 2005 17:33
#42 - jeres web-projekt ser da heller ikke imponerende ud: http://www.dtu02335php.dk/hold3/
Gravatar #45 - dias
13. feb. 2005 14:04
#43/44
Ja, det er Hans-Kurt...
Vores webprojekt ligger ikke på den adresse, da der var for meget bøvl med serveren, men her.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login