mboost-dp1

unknown

ATI på vej med single slot Crossfire kort

- Via DailyTech - , redigeret af peter_m

ATI følger nu i Nvidias fodspor og lavet et dual-grafikkort. Hvor Nvidia bruger SLI, bruger ATI naturligvis Crossfire på deres kort.

I første omgang er der tale om kort baseret på ATIs RV560 og RV570 chips. Der er dermed tale om kort beregnet til den billigere ende af markedet. Crossfire kortet baseret på RV570, vil ikke blive hurtigere end ATIs nuværende Radeon X1900XT.

Det bliver muligt at afsætte en af GPU’erne til udelukkende at lave fysikberegninger, så man med et kort har både grafik- og fysikkort.





Gå til bund
Gravatar #1 - Onde Pik
26. jun. 2006 07:34
Man kunne vel også sige at det var Nvidia der fulgte i ATI's fodspor. ATI udviklede en dualchip (multichip faktisk) teknologi tilbage inden årtusindskiftet der ligeledes benyttede sig af AFR. Det første (og eneste kort) der anvendte teknologien var Rage Fury MAXX der udkom i 1999.
Gravatar #2 - iluka
26. jun. 2006 07:53
Og Onde Pik er naturligvis så fanATIc at han ikke kan acceptere at de denne gang var ATI der kopierede fra nVidia :)
Gravatar #3 - peter_m
26. jun. 2006 08:12
Det interessante er vel, om de nye kort overhovedet har relevans?

Hvis de nye "dual-kort" ikke er "bedre" end allerede eksisterende kort, er det så bare et spørgsmål om at møde et "hyped-demand" fra forbrugerne?
Gravatar #4 - El_Coyote
26. jun. 2006 09:25
det er da smart nok når man kan bruge den ene gpu til fyskik beregninger.. hvis det da bliver så godt som det er opreklameret til.
jeg gider hvertfald ikke have et dedikeret pci kort til det
Gravatar #5 - T-A
26. jun. 2006 09:38
#1 3dfx var vist de første med multi-chip grafikkort
Gravatar #6 - stefan_v
26. jun. 2006 09:54
#1+#5 ja, var det ikke Voodoo 5 der havde en hel masse chips? 4 styk eller sådan noget..?
Gravatar #7 - TYBO
26. jun. 2006 10:01
#3 Hvis det nu er et lowend kort rent prismæssigt som kommer til at yde næsten lige så meget som X1900XT så er der et marked for det.
Gravatar #8 - Odin
26. jun. 2006 10:27
#1
Der var ogsa en grund til at det kun blev ved det ene kort. Det stank nemlig sa ufatlig meget at man ikke engang markedsfoerte kortet.
Gravatar #9 - jensendk
26. jun. 2006 10:58
#1, #5 & #6

Sikker på det ikke var S3? Hvem mindes ikke Trio chipsættet, bygget over 764 og senere kogt sammen i 864 grafikkortene? De er i hvert fald fra 1996/1997.
Gravatar #10 - ReneSDK
26. jun. 2006 12:51
#8 det er så ikke helt korrekt. Ja, ATI Rage Fury MAXX stank med den driver det blev udgivet med. Den anden og eneste opdaterede driver fiksede faktisk de problemer der var med det. Man nåede desværre bare ikke at høre så meget om netop den driver osv. da løbet for ATI allerede var tabt ved at de fik udgivet kortet mens driverne ikke var parate.
Denne diskussion om Fury MAXX minder lidt om det problem de havde med Radeon 8500 tilbage da det blev udgivet. Der var driverne også langt fra parat til markedet. Det var først efter ca. 6 måneder at de der fik udbedret de fleste af problemerne med det kort.


For lige så gøre mit indlæg bare en lille smule relevant i forhold til denne diskussion, så vil jeg da lige sige at jeg synes det er fedt at de begynder at tænke på at smide fysikberegningerne over på en sekundær grafikchip i stedet for at man skal ud og købe et PCI kort ved siden af til dette. Jeg ser det dog lidt som et problem i længden at de forskellige grafikkort producenter begynder at lave deres egne API'er til denne fysikberegning, for det vil gøre, som det ser ud nu, at spilproducenterne skal sidde og udvikle til en masse forskellige API'er. Synes det er dejligt at se at Microsoft er ved at smide en Physics API ind i DirectX 10, så vi kan holde os til en standard.
Gravatar #11 - terracide
26. jun. 2006 14:37
Og så husker vi lige på at GPU kun kan lave EFFECT-physcis...IKKE gameplay physcis.
Når først data er kommet ind i pixel-pipes kan du ikke læse eller skrive data til det.
Så det er kun en slags "fire-and-forget" fysik...

Modsat hvad AGEIA's PhysX can lave:
Joint Task Froce - True Gameplay Physics

Terracide - Træt at ATI/NVIDIA/HavokFX's PR-FUD...
Gravatar #12 - merdistaneren
26. jun. 2006 14:55
11# Ageia's ppu er præcis det samme som en gpu, fordi det er hvad det er ageia's ppu er et Geforce 5600 ultra tilført gddr3 ram. så agias kort er altså bare en langsommere udgave af ATI/Nvidia model. Efter som at en ppu og en gpu erdet samme kan de også udføre den samme handling, Men lige nu bliver tingene gjordt på en forskellig måde men det bliver forhåbentligt rettet op på med directx 10
Gravatar #13 - terracide
26. jun. 2006 15:36
#12:
Du skal vist læse lidt op og holde op med at sluge PR-FUD råt ;)

PhysX Pysics Processor Unit (PPU) Architechture

Med mindre du påstår at en GeForce 5600 har 2 Terabits internal bandwith og muligheden for at læse og skrive til data inde i pixel pipelines?!

Og prøver du at sammenligne 2 forskellige arkitekture på baggrund af GFlops alene, så skulle en P4 være dobbelt så effektiv som en AMD64...

Terracide - Lær at kende forskel på effect-physics(eye-candy) og gameplay(interaktivt) physics...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login