mboost-dp1

unknown

ATi og Nvidia lancerer AM2 chipsæt

- Via PC Magazine - , redigeret af peter_m

I forbindelse med at AMD har lanceret deres nye AM2 sokkel og tilhørende processorer, kommer ATI og Nvidia med passende chipsæts dertil.

Nvidias nye chipsæt serie hedder nForce 500 og består af nForce 590 SLI, nForce 570 SLI, nForce 570 Ultra og nForce 550. ATI’s nye chipsæt hedder CrossFire Xpress 3200, ATI Radeon Xpress 1100 og en ny southbridge ATI SB600.

Hvor ATI slår på at de nu har ægte dual x16 PCI Express, reklamerer Nvidia for en række forskellige funktioner. På netværkssiden understøtter nForce chipsættet prioritering af netværkspakker, så eksempelvis svartider for spil ikke rammes af, at man samtidigt kopiere data i baggrunden. Har man brug for ekstra båndbredde, kan de 2 Gbit netkort bundles, så man opnår en 2 Gbit forbindelse.

Både ATI og Nvidia, tilbyder også funktioner der øger ydelsen, hvis man bruger grafikkort med GPU’er fra dem selv.





Gå til bund
Gravatar #1 - rpey60
24. maj 2006 08:40
Spændende ser det da ud =)
Hvor ATI slår på at de nu har ægte dual x16 PCI Express...

Er det ikke ligemeget når grafikkortene alligevel ikke kan udnytte det?
Gravatar #2 - dr-data
24. maj 2006 09:04
Har man brug for ekstra båndbredde, kan de 2 Gbit netkort bundles, så man opnår en 2 Gbit forbindelse.


ahhh... 2x 1 Gbit :)

lækkert nok, grafik og netværk der snakker sammen... :)
Gravatar #3 - Yilar
24. maj 2006 09:55
Jeg er nu mere interesseret i det der prioritering af netværkspakker. Man bruger jo ikke 1mbit+ på at spille online, og hvis man downloader i baggrunden går det altså udover ens ping. Derfor går meget af ens forbindelse til spilde.
Gravatar #4 - travelogue
24. maj 2006 10:15
#3 Hvis du downloader så betyder det ikke så meget (det betyder noget) om din comp sorterer pakkerne, da dataene skal igennem en anden flaskehals nemlig din router/modem/whaterver, så en router med pakkesortering er nice. Men hvis man henter over netværket så må der være en ret betydelig forbedring. Men jeg syntes nu aldrig jeg har kunnet se på min eksterne ping selvom jeg har hentet masive mængder data internt samtidigt med at jeg spiller.
Gravatar #5 - vandfarve
24. maj 2006 11:56
Nu har jeg selvfølgelig slettet den mail, men allerede for et par måneder siden blev jeg gjort opmærksom på, at den slags hardware faktisk fandtes.

Det var godt nok en eksternal, og det var ment som en router, der skulle bruges, når man delte en netforbindelse mellem 2 eller flere pc'er. Nåh, min pointe er, at denne prioritering er pakkerne er genial til det formål, og hvis du bare bruger den til flere "netkrævende aktiviteter". Gevinsten skulle desuden være lige til at mærke.
Gravatar #6 - Norrah
24. maj 2006 12:49
Både ATI og Nvidia, tilbyder også funktioner der øger ydelsen, hvis man bruger grafikkort med GPU'er fra dem selv.


Mon ikke snare det tilbyder funktioner der minsker ydelsen, hvis man bruger grafikkort med GPU'er fra deres konkurent?
Gravatar #7 - michael007dk
24. maj 2006 12:49
#5
Priotering af pakker på et netværk er ingen nyhed, hvis du skulle have fået det indtryk.
Gravatar #8 - BeLLe
24. maj 2006 13:59
#6
Det vil da være dumt at gøre ydelsen mindre = Dårligere ydelse, når alle stræber efter at få højeste mulige ydelse
Gravatar #9 - stefan_v
24. maj 2006 14:12
btw: så har http://www.hardware-test.dk/ en run-down af nForce 5 chipsættet... hvis nogen vil læse lidt mere om det...

Del 1: direkte link: http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=5564
Gravatar #10 - _SomeOneElse_
24. maj 2006 17:23
Både ATI og Nvidia, tilbyder også funktioner der øger ydelsen, hvis man bruger grafikkort med GPU'er fra dem selv.


det skal de jo sige...
Gravatar #11 - SmackedFly
24. maj 2006 18:16
#6

Det ville da være dumt, deres bundkort er et næsten ligeså stort produkt som deres grafikkort, jeg ved ikke hvordan profitmargenen er, men eftersom fordelingen på salg af grafikkort er cirka 50% ati 50% nvidia, måske 60% til nvidia, men altså. Så ville de ende med en platform som kun halvdelen af købere ville overveje. Kender mange der bruger nforce med ati grafikkort, og det ville da være dumt af nvidia at smide det marked væk.

Tror simpelthen ikke det ville kunne betale sig at snyde, i forhold til risikoen, og det at optimere til sit eget kort, er for såvidt en ærlig sag. De optimerer datavejen til deres kort.
Gravatar #12 - Coma
24. maj 2006 22:09
ved nforce2 yde nvidia og ati kortene lige godt, og dengang 9700 kom frem var den ultimative løsning jo i lang tid et nforce2 bundkort og 9700 kortet fra ati!

man ku måske godt frygte at de med vilje gør så andres kort yder lidt dårligere....
Gravatar #13 - p1x3l
25. maj 2006 00:24
#1 om ati så bare havde lavet en ny nb med 8x pci havde jeg sq også været glad tror jeg har fundet kilde til navnet nb er ca 70grader når her er lidt lunt så bare en ny af dem men vis den så er 16x kan den jo kun være enu køligre=bedre teknologiens fremskridt ffs ... kan ik klare det er rated relevant...

har et abit at8 og 2 x1600pro (wee. lagger stadig :()
Gravatar #14 - Donkanut
25. maj 2006 08:02
#4 #5

Problemet er bare at computeren så også skal vide hvilke pakker der er "vigtige" (spil) og hvilke der ikke er (alm. download). Og når det så er sagt så er man endda kun herre over prioriteringen af pakkerne indtil de når ud til Internetudbyderen. Derefter er det op til dem at prioritere pakkerne hvilket jeg ikke har hørt ret meget om at de gør.

Når pakkerne så skal den anden vej, så kan man slet ingen mulighed for at prioritere hvilken rækkefølge pakkerne skal komme.
Hvis man har problemer med høje pingtider i forbindelse med at man spiller og downloader samtidigt kan man altså ikke prioritere sig ud af det, men kun holde op med at downloade/begrændse sin download hastighed så den ikke giver problemer...
Gravatar #15 - knasknaz
25. maj 2006 11:59
Jeg vil give #4 ret i at det prioriteringen af pakker giver mest mening på det punkt, hvor ens lokale 100 mbit net skal klemmes ned i ADSL hastighed. Det er her at prioriteringen skal ske.

At skelne pakkerne fra et computerspil og fx. et P2P program eller FTP burde dog være enkelt nok, sålænge man ved hvilken port spillet kommunikerer på.
Gravatar #16 - invidia
25. maj 2006 12:04
Angående de første posts omkring prioritering af pakker.

Det er så faktisk ret nemt at sætte en gammel, ubrugt pc op til at være en avanceret router - har selv gjort det med m0n0wall tror jeg det var. Så er man omkring den flaskehals uden de store udgifter.
Gravatar #17 - Menkhaf
25. maj 2006 12:18
#15
Og hvad skal forhindre mig i at bruge bittorrent på port 27015 på vores lokale 100mbit net? Man skal ikke bruge porte til den slags, med mindre at man er 100% på hvad for noget data det er der er lige præcis på hvilken port...
Gravatar #18 - Deternal
25. maj 2006 13:05
#17: Er nok godt nok til familie lan'et derhjemme.
At vi så godt ved at folk ynder at misbruge kollegienet på det groveste og der derfor er brug for decideret packet inspection er så en anden sag. Faktum er at for de fleste løser port baseret prioritering deres problem.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login