mboost-dp1

unknown

ATI klar med afløseren for R520

- Via The Inquirer - , redigeret af Pernicious

Selvom ATI’s afløser for Radeon X850 serien, R520 chippen, endnu ikke er kommet på gaden, er ATI nu blevet færdig med R580. Som de fleste andre i branchen, har ATI flere hold af udviklere der arbejder på hver sin GPU. R580 udviklingen har derfor overlappet R520 udviklingen.

R580 er blevet “taped out”, hvilket vil sige at man har fået fabrikeret den første egentlige chip. Hvor man med R520 måtte igennem 3 af disse “tape outs”, ser det ud til at den første for R580 virker fint.

De 3 “tape outs” for R520 er noget af det der har forsinket den, hvilket så gav R580 udviklingsholdet tid til at indhente R520 holdet.

Det forventes ikke at R580 vil komme på markedet i stedet for R520, men at ATI vil følge sin normale produktcyklus. I tilfælde af at ATI, skulle få performance problemer i forhold til Nvidia, vil man kunne forvente en hurtig introduktion af R580.





Gå til bund
Gravatar #1 - |anders
31. aug. 2005 08:55
Lækkert, det er ved at være lang tid siden de startede med X800 serien.
Gravatar #2 - PikkeMand
31. aug. 2005 08:57
Arr kom nu bare med den R580 serie, hvor er i dog nærige!
Gravatar #3 - .dot
31. aug. 2005 08:58
Kom nu med de specs!!! Kan snart ikke vente længere :S
Gravatar #4 - Norrah
31. aug. 2005 09:09
såvidt jeg har læst mig til igår så var det ikke ment som en direkte afløser. Det skulle eftersigende være en "Ultra Model" af R520, men de havde valgt at lade design holdende arbejde hver for sig, hvor de på den måde så ville komme til at havde lidt forskelle så det ikke bare ville være en clock upgrade.
Gravatar #5 - PhatOne
31. aug. 2005 10:19
Selvfølgelig holder de den tilbage, ellers ville r520 jo bare have været penge ud af vinduet.

Ati, bare hold på jeres nye es og se så at få crossfire på gaden!
Gravatar #6 - ECFE11
31. aug. 2005 10:21
De forventes ikke at R580 vil komme


Skal nok rettes til:

Det forventes ikke at R580 vil komme
Gravatar #7 - mrmorris
31. aug. 2005 10:39
Man må forvente, den primære forskel på de to chip er antallet af aktive pixel-pipelines. R520 har 16 pipelines, hvad har R580?
Gravatar #8 - Onde Pik
31. aug. 2005 11:11
Rygterne omkring både r520 og r580 svirrer, og ATI holder kortene meget tæt til kroppen. De specs der indtil videre er blevet forslået omkring de to chip er 100% gætværk. Ingen ved præcis hvor mange pipelines de har men de mest troværdige folk gætter på 16 på begge chip. Det menes nu at R520 og R580 har en forskellig akitektur selvom man oprindeligt forestillede sig at R580 bare var en revideret udgave af R520. (En fremgangs måde der ofte er set før)

Det er værd at bemærke at adminen på beyond3d 'Dave Baumann' som er under NDA har udtalt følgende om denne nyhed

Its a shame these reports are wrong.


Hvilke dele præcist af nyheden som er forkert siger han dog intet om :(
Gravatar #9 - mrmorris
31. aug. 2005 11:18
#8 Interesant! Vi kan da håbe det er de 16 pipelines, der i virkeligheden er 24 :D
Gravatar #10 - Lencor
31. aug. 2005 13:54
Jah, ATI-chippen i Xbox 360 har så vidt jeg husker 48 pixel pipelines...
Gravatar #11 - Onde Pik
31. aug. 2005 15:22
#10

Som jeg engang har nævnt i en anden nyhed kan det skabe problemer at snakke om "pixel pipelines" fordi en pixel pipeline er en simpel måde at sige på hvor mange pixel operationer(der findes flere forskellige slags operationer) en chip udfører per clock. Dette er en fin måde at beskrive chips på sålænge de følger den standard der har været inden for grafikchips til PC'en det sidste lange stykke tid.

XBox360 aka. Xenos aka. C1 aka. R500 falder lidt uden for denne kategori og det er svært at tale om pixel pipelines. Tallet 48 som du kan huske er antallet af shader ALU'er. Omvendt kan chippen "kun" foretage 16 texture samples per clock hvilke er en af de operationer jeg talte om tidliger.

Ehh... det jeg prøver at sige er at det er svært at sammenligne Xenos med PC chips fordi de er ret forskellige i opbygningen. Xenos er lavet til et konsol hvor der ikke på forhånd er særlige krav til APIen hvilket betyder at man kan designe chip og API præcis til det man ønsker. På en chip til en PC er man nødt til at leve op til en række specifikationer som man ikke er "begrænset af" på en chip til et konsol.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login