apple ios 13 detaljer ipad os styresystem tablet iphone / Newz.dk

Apple

Apple afslører iOS 13: iPad får eget styresystem

Apple har løftet sløret for iOS 13 og det helt nye separate styresystem til iPad, iPadOS.

Som det også blev rygtet for knap to måneder siden, har Apples kommende iOS 13 en række nye funktioner inklusiv en ‘system-wide dark mode’.

Derudover hævder Apple, at den nye iOS-version er hurtigere generelt. Apps vil f.eks. kunne åbnes dobbelt så hurtigt og kun fylde det halve. 

At låse ens telefon op med FaceID vil også være 30 procent hurtigere.

Derudover er Apples medfølgende apps som Maps, Reminders, Notes og Mail alle på vej til at få et nyt design.

En ny ‘Sign in With Apple’-funktion skal gøre det mere sikkert at bruge tredjeparts-apps.

Det betyder, at man kan bruge FaceID eller Touch ID til at logge ind med, og Apple kan endda genere en tilfældig mailadresse, som man kan bruge til at bekræfte tjenester, hvis ikke man vil give sin rigtige mail til en bestemt side.

iOS 13 kommer til efteråret til iPod Touch (7. generation), iPhone SE, iPhone 6S, iPhone 6S Plus, iPhone 7, iPhone 7 Plus, iPhone 8, iPhone 8 Plus, iPhone X, iPhone XR, iPhone XS og iPhone XS Max.

Læs mere om de nye funktioner i iOS 13 her.

Apples iPad får, som nævnt, sit eget styresystem med navnet iPadOS, der også kommer med en række nye funktioner.

Ens home screen kan vise flere apps, og man kan sætte widgets fast.

Enhedens ‘split view’-funktion er blevet optimeret, så man nu kan åbne flere apps i vinduer og rykke dem rundt, som det passer en.

Man vil også kunne køre to vinduer med samme app, så man f.eks. kan arbejde i to dokumenter samtidig – lidt mere som en almindelig computer.

Derudover er Safari på iPad nu en ‘desktop class’-browser, så den ikke automatisk viser mobil-versionen af sider.

iPadOS kommer til iPad Air 2-modeller og senere, iPad (5. generation) og senere samt iPad Mini 4 og senere Mini-modeller.

Læs mere om iPadOS hos Apple her.





Gå til bund
Gravatar

#1 CBM 4. jun. 2019 12:34

Men hvad med apps, skal der så laves apps til iOS, iPadOS og MacOS? Eller kan iPadOS bruge både iOS og MacOS software?
https://fricomputer.dk https://retrohardwareheaven.blogspot.com/ #ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, AMD + ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard #JackOn SailfishOS rocks! Stop using Google search.. use https://justsearchportal.com/ instead (includes DuckDuckGo)
Gravatar

#2 Ufomekaniker 4. jun. 2019 14:46

CBM (1) skrev:
Men hvad med apps, skal der så laves apps til iOS, iPadOS og MacOS? Eller kan iPadOS bruge både iOS og MacOS software?


Man programmere bare til én af enhederne med Swift og SwiftUI. Så tilpasser SwiftUI dit program til alle enhederne automatisk, hvis man ønsker det. Men du har også selv valget rent visuelt at tilpasse dine apps til de forskellige enheder du lyster. SwiftUI har så nogle forskellige visuelle forslag til hvordan din app kan tilpasses alle enhederne, og man kan selv visuelt skræddersy tilpasninger til enhver enhed. Det er helt op til en selv.

Man programmere bare til én af enhederne med Swift og SwiftUI.
Gravatar

#3 GrillBiller 4. jun. 2019 20:11

Ufomekaniker (2) skrev:

Man programmere bare til én af enhederne med Swift og SwiftUI.

.. Altså lige som med Microsoft Universal Apps "UWP" ? ;-)
Gravatar

#4 Ufomekaniker 4. jun. 2019 20:20

GrillBiller (3) skrev:
Ufomekaniker (2) skrev:

Man programmere bare til én af enhederne med Swift og SwiftUI.

.. Altså lige som med Microsoft Universal Apps "UWP" ? ;-)


Muligvis. Jeg kender det ikke. Men jeg syntes at det er godt at Microsoft Universal Apps "UWP" eksistere. Så kommer vi videre. Thumbs up :)
Gravatar

#5 Claus Jørgensen 4. jun. 2019 20:24

#3

Nej
Gravatar

#6 Felan 5. jun. 2019 06:26

#2: Det vil være det samme som idag, hvor du laver en iOS app med UI til både iPhone og iPad. Vælger du kun at lave UI til iPhone, vil den stadig virke på iPadOS, men ser bare ikke så godt ud ;)

Ved at udvikle i Swift og SwiftUI, kan det så gøres meget nemmere.
Gravatar

#7 Claus Jørgensen 5. jun. 2019 08:23

#6

Det er allerede nemt. Hvis man forstår at bruge constraints og trait collections.
Gravatar

#8 CBM 5. jun. 2019 11:04

Claus Jørgensen (7) skrev:
#6

Det er allerede nemt. Hvis man forstår at bruge constraints og trait collections.

Nemt er ikke det indtryk jeg har fået

Jeg har dog nærmest nul erfaring med at kode til apple operativ systemer

Skulle jeg overveje at begynde på det så skulle flg gælde:

+mulighed for at benytte gratis udviklingsmiljø som virker på mange platforme

+gratis emulatorer til hhv iOS, iPadOS og MacOS så man ikke tvinges til at købe deres hardware blot for at kunne udgive software

+mulighed for distribution af software til apple enheder uden at apple skal have en del af kagen (sideloading)

+understøttelse af gængse standarder på apple enheder

https://fricomputer.dk https://retrohardwareheaven.blogspot.com/ #ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, AMD + ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard #JackOn SailfishOS rocks! Stop using Google search.. use https://justsearchportal.com/ instead (includes DuckDuckGo)
Gravatar

#9 larsp 5. jun. 2019 11:19

CBM (8) skrev:
Skulle jeg overveje at begynde på det så skulle flg gælde:

+mulighed for at benytte gratis udviklingsmiljø som virker på mange platforme

+gratis emulatorer til hhv iOS, iPadOS og MacOS så man ikke tvinges til at købe deres hardware blot for at kunne udgive software

+mulighed for distribution af software til apple enheder uden at apple skal have en del af kagen (sideloading)

+understøttelse af gængse standarder på apple enheder

Multiplatform udviklingsmiljø, sideloading, gratis emulatorer, gængse standarder - og Apple, hahaha. Hæftig humor her fra morgenstunden.
Stop using Google all the time: https://justsearchportal.com - Without distractions - Respecting privacy
Gravatar

#10 dugfrisk 5. jun. 2019 15:19

Jeg må indrømme at det gamle ipad styresystem, virkelig irriterer mig. Det har bare så mange fejl, der gør at jeg holder mig langt væk fra produktet.
Gravatar

#11 Claus Jørgensen 5. jun. 2019 17:13

#8

Jeg er professionel. Jeg synes det er nemt. Fordi det er svært for hobbyudviklere tæller ikke i min bog :P

Og hvordan vil du lave Windows software uden at eje en Windows maskine? Visual Studio koster penge til professionelt brug (altså hvis du vil sælge din software).

Og side-loading har jo vist sig at være en fejl på mobiler. Sikkerheden ved godkendt software er bedre for forbrugerne, både på desktop og mobile, men specielt på mobile.

Og udviklere kan stadigvæk side-loade software på iOS (hvis de selv kompilere det).

Gravatar

#12 Claus Jørgensen 5. jun. 2019 17:16

# UI

UI udvikling er altid tricky på en eller anden måde. HTML og XAML er nok de nemmeste teknologier jeg har arbejdet med. Cocoa er også rimelig nemt til sammenligning, specielt pga. god IDE support. Specielt til iPhone. (Det er lidt sværere på Mac)

Gnome, KDE, Win32 (C++), WinForms (C#) er meget meget meget sværere at komme i gang med. Og utrolig utrolig svært at lave custom controls i.
Gravatar

#13 arne_v 5. jun. 2019 17:22

Claus Jørgensen (11) skrev:

Visual Studio koster penge til professionelt brug (altså hvis du vil sælge din software).


Afhænger af firmaets størrelse.

https://visualstudio.microsoft.com/vs/community/


For individuals

Any individual developer can use Visual Studio Community to create their own free or paid apps.

For organizations

An unlimited number of users within an organization can use Visual Studio Community for the following scenarios: in a classroom learning environment, for academic research, or for contributing to open source projects.

For all other usage scenarios:
In non-enterprise organizations, up to five users can use Visual Studio Community. In enterprise organizations (meaning those with >250 PCs or >$1 Million US Dollars in annual revenue), no use is permitted beyond the open source, academic research, and classroom learning environment scenarios described above.

The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#14 arne_v 5. jun. 2019 17:24

#12

Modellen med ML og kode separat har bredt sig fra web til fat client.

Det er ikke kun XAML men også MXML, FXML, QML etc..
The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#15 Claus Jørgensen 5. jun. 2019 17:29

#14

"Declarative UI"

Og teknisk set har Apple haft det længe (XIBs, Storyboards er UI som XML).

Men QML kan ikke ligefrem kaldes en success history. Jeg kan ikke rigtig forestille mig at der er mange tilbage der gider bruge QT/KDE til cross-platform software mere.

Enten laver man forskellige native klienter (typisk kun til macOS og Windows), eller også bruger man Electron et. al. (ala. Slack)
Gravatar

#16 arne_v 5. jun. 2019 18:01

#15

Ja. Og jeg mene også at Android har noget i den retning.

Qt er vel ikke ligefrem en stor teknologi idag. Men det bruges stadig visse steder.
The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#17 arne_v 5. jun. 2019 18:06

#16

Og Flex er også hel dødt og JavaFX er halv dødt.
The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login