Apple har løftet sløret for iOS 13 og det helt nye separate styresystem til iPad, iPadOS.
Som det også blev rygtet for knap to måneder siden, har Apples kommende iOS 13 en række nye funktioner inklusiv en ‘system-wide dark mode’.
Derudover hævder Apple, at den nye iOS-version er hurtigere generelt. Apps vil f.eks. kunne åbnes dobbelt så hurtigt og kun fylde det halve.
At låse ens telefon op med FaceID vil også være 30 procent hurtigere.
Derudover er Apples medfølgende apps som Maps, Reminders, Notes og Mail alle på vej til at få et nyt design.
En ny ‘Sign in With Apple’-funktion skal gøre det mere sikkert at bruge tredjeparts-apps.
Det betyder, at man kan bruge FaceID eller Touch ID til at logge ind med, og Apple kan endda genere en tilfældig mailadresse, som man kan bruge til at bekræfte tjenester, hvis ikke man vil give sin rigtige mail til en bestemt side.
iOS 13 kommer til efteråret til iPod Touch (7. generation), iPhone SE, iPhone 6S, iPhone 6S Plus, iPhone 7, iPhone 7 Plus, iPhone 8, iPhone 8 Plus, iPhone X, iPhone XR, iPhone XS og iPhone XS Max.
Men hvad med apps, skal der så laves apps til iOS, iPadOS og MacOS? Eller kan iPadOS bruge både iOS og MacOS software?
Man programmere bare til én af enhederne med Swift og SwiftUI. Så tilpasser SwiftUI dit program til alle enhederne automatisk, hvis man ønsker det. Men du har også selv valget rent visuelt at tilpasse dine apps til de forskellige enheder du lyster. SwiftUI har så nogle forskellige visuelle forslag til hvordan din app kan tilpasses alle enhederne, og man kan selv visuelt skræddersy tilpasninger til enhver enhed. Det er helt op til en selv.
Man programmere bare til én af enhederne med Swift og SwiftUI.
#2: Det vil være det samme som idag, hvor du laver en iOS app med UI til både iPhone og iPad. Vælger du kun at lave UI til iPhone, vil den stadig virke på iPadOS, men ser bare ikke så godt ud ;)
Ved at udvikle i Swift og SwiftUI, kan det så gøres meget nemmere.
Jeg er professionel. Jeg synes det er nemt. Fordi det er svært for hobbyudviklere tæller ikke i min bog :P
Og hvordan vil du lave Windows software uden at eje en Windows maskine? Visual Studio koster penge til professionelt brug (altså hvis du vil sælge din software).
Og side-loading har jo vist sig at være en fejl på mobiler. Sikkerheden ved godkendt software er bedre for forbrugerne, både på desktop og mobile, men specielt på mobile.
Og udviklere kan stadigvæk side-loade software på iOS (hvis de selv kompilere det).
UI udvikling er altid tricky på en eller anden måde. HTML og XAML er nok de nemmeste teknologier jeg har arbejdet med. Cocoa er også rimelig nemt til sammenligning, specielt pga. god IDE support. Specielt til iPhone. (Det er lidt sværere på Mac)
Gnome, KDE, Win32 (C++), WinForms (C#) er meget meget meget sværere at komme i gang med. Og utrolig utrolig svært at lave custom controls i.
Any individual developer can use Visual Studio Community to create their own free or paid apps.
For organizations
An unlimited number of users within an organization can use Visual Studio Community for the following scenarios: in a classroom learning environment, for academic research, or for contributing to open source projects.
For all other usage scenarios: In non-enterprise organizations, up to five users can use Visual Studio Community. In enterprise organizations (meaning those with >250 PCs or >$1 Million US Dollars in annual revenue), no use is permitted beyond the open source, academic research, and classroom learning environment scenarios described above.
Og teknisk set har Apple haft det længe (XIBs, Storyboards er UI som XML).
Men QML kan ikke ligefrem kaldes en success history. Jeg kan ikke rigtig forestille mig at der er mange tilbage der gider bruge QT/KDE til cross-platform software mere.
Enten laver man forskellige native klienter (typisk kun til macOS og Windows), eller også bruger man Electron et. al. (ala. Slack)
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.