mboost-dp1

Google

Android-telefoner kommer senere i år

- Via BBC - , redigeret af The-Lone-Gunman

Googles åbne styresystem til mobiltelefoner, kaldet Android, blev på Mobile World Congress 2008 netop præsenteret af en håndfuld af de virksomheder, som har været med til at udvikle systemet.
En af dem var den britiske fabrik ARM, som fremviste en prototype af systemet.

Ian Drew, ARM skrev:
What we are demonstrating on the Android platform is maps, browser, camera applications, multimedia, e-mail, and calendar – basically everything you’d expect on a mobile phone,

Googles Android er baseret på Linux, og ideen bag er, at alle firmaer, også dem som ikke har støttet projektet under udviklingen, skal kunne bruge det til deres produkter og udvikle programmer til systemet.

Indtil videre er 30 firmaer med til at udvikle systemet, heriblandt Texas Instruments og Samsung. Sidstnævnte forventer at have deres første Android-telefon klar i starten af 2009. Google forventer dog, at den første telefon med Android allerede vil komme i slutningen af i år.





Gå til bund
Gravatar #1 - KS-DK
12. feb. 2008 12:42
FØRSTE! in your (book)face!
Gravatar #2 - Leonhard
12. feb. 2008 12:46
"basically everything you'd expect on a mobile phone"
Lad os håbe Texas instruments ser uenige. Jeg og mange andre savner virkeligt at nogen af alle disse smartphones tog det op at lave en brugbar videnskabelig lommeregner, der har samme kapacitet som de typiske ti-lommeregner.

Når nu de har processorene til at håndtere de fleste ting, så burde det ikke være svært at smide lidt arithmetik og noget basalt kodesprog ind i dem.
Det ville i hvert fald bidrage med en hel del værdi til mobilen set fra en ingeniørs synspunkt.
Gravatar #3 - SpYkE112
12. feb. 2008 12:51
Som #2 siger, så ville det være lækkert! Men jeg glæder mig over at det bliver bygget på Linux, så kan det være man endelig kan få nogle ordentlige apps der virker på de fleste og ikke kun en platform.. :)
Gravatar #4 - Wikzo
12. feb. 2008 12:52
Me want Compiz Fusion on my phone :P

Ej, konceptet ser meget spændende ud, men det bliver mere interessant at se, hvornår softwaren bliver spredt ud til ikke-nørder. Altså om mobilkæderne "tør" sælge en telefon med et open source operativsystem på.
Gravatar #5 - Staeren
12. feb. 2008 13:00
Jeg vil nu begå den dødelige synd ikke lige at læse lidt videre på nyheden inden jeg skriver, men nogen der ved hvor vidt Android kommer til at kunne køre på en iPhone?
Gravatar #6 - Lowkey
12. feb. 2008 13:02
#5

Apple er jo vilde med 3. parts programmer på deres hardware, så det kan jeg ikke se noget problem i.
Gravatar #7 - SpYkE112
12. feb. 2008 13:02
#4 - Compiz Fusion kombineret med Sony Erissons "shake control" :P
Kunne være SÅ blæret :D
Gravatar #8 - ghostface
12. feb. 2008 13:03
Bliver der mulighed for man som almindelig bruger kan ændre på Android?

Selv går jeg med en ubendelig trang til at lave SMS systemet om så man istedet for at se en liste over de sidst modtagne besker ser en liste over de sidst benyttede samtaler. Altså den øverste i din SMS indbakker er fx Chuck fordi du sidst har skrevet sammen med Chuck, inde hvor du skriver SMS kan du så se de sidst sendte og modtagne besker fra hcuck så du kan holde styr på hvad han sagde og hvad du sagde.

Fuldstændig som vi kender det fra GMAIL.

Noget andet er en smart måde at gemme beskeder på. Lad telefonen indeholde de sidste 100 besker men komprimer resten ind i en backup fil hver måned fx.
At gøre det muligt at gå ind og kigge i backupfilerne fra telefonen burde ikke være noget problem, kræver jo intet idag at åbne komprimerede filer og tekst er da oplagt at komprimere.
Gravatar #9 - Niklas H
12. feb. 2008 13:07
#7 ME WANT! *savle savle* :P
Gravatar #10 - Lowkey
12. feb. 2008 13:09
Her er i øvrigt et par tidlige screen shots:
http://www.engadget.com/2008/02/11/google-attacks-...


#8
Hvis den almindelige bruger kan programmere, så er svaret ja.
http://code.google.com/android/

Jeg tror hurtigt at der kommer et bred udvalg af fede apps til denne platform.
Gravatar #11 - Banko-Jim
12. feb. 2008 13:36
Hvad betyder "Andriod"? Mon ikke der skulle have stået "Android" i overskriften ...
Gravatar #12 - ghostface
12. feb. 2008 13:38
#10 ja nu mener jeg selvfølgelig dem der kan programmere.

Men skal den så flashes eller hvordan håndterer den ændringer?

3. parts apps er en ting, det kan man selvfølgelig instalelre som man vil men jeg går ikke ud fra basale ting som opkald, tekst beskeder osv er plugins eller 3. parts apps?
Gravatar #13 - kilo
12. feb. 2008 13:45
#2

Du besvarer lidt dit eget spørgsmål IMO.

Texas har formentlig ingen interesse i at "forære" deres teknologi væk, som de ellers har stor omsætning på fx. på deres Texas ti "lomme"-regnere.
Gravatar #14 - myplacedk
12. feb. 2008 14:15
#13
Man kan godt bruge "closed source" software på en open source platform.

Jeg kender ikke detaljerne i Android, men jeg kan ikke umiddelbart se noget problem i at de laver en videnskabelig regnemaskine som en applikation til Android. Så kan de enten sælge softwaren, eller på en eller anden måde binde den til deres egen hardware. Eller begge dele.

Jeg ved ikke hvordan indersiden af en TI-lommeregner virker, men måske har de en fin chip de kan sætte i en mobil-telefon, så opnår de hardware-binding, og har enda mulighed for at lave en open source applikation, så folk kan lave nye brugerflader.
Gravatar #15 - solhal
12. feb. 2008 14:25
Wow jeg glæder mig! Google + mobil + open source = succes. Der kommer til at være overflod af killer apps!

Det bliver spændende at se om man så kan installere OS'et på sin nuværende mobil, for hvis ja, så kommer Android nok til sænke mobil salgende worldwide.
Gravatar #16 - trylleklovn
12. feb. 2008 15:09
Samsung er med til, at udvikle det? Yuck. For de har jo god history når der kommer til software.
Gravatar #17 - Dee.Kay
12. feb. 2008 17:00
#16 Ja hvis god = Næst værste? Nu er der vist ingen der er lige så dårlige som Motorola ;-)

Men bliver da spændende med lidt mere konkurrence, for burde jo komme os som forbrugere til gode i sidste ende... men der skal sgu lidt til før jeg skifter min iPhone ud... Nu er SDK jo også på trapperne = Nu bliver Apple glade for 3rd party apps...
Gravatar #18 - Benjamin Krogh
12. feb. 2008 17:13
#16 i det mindste kommer de aldrig ud af beta når man kombinerer dem med Google's evighedsbeta tamtam...
Gravatar #19 - Norrah
12. feb. 2008 17:14
Æv, læste titlen uden telefoner.
Gravatar #20 - trylleklovn
12. feb. 2008 17:19
#18 Så passer de jo også fint sammen for jeg har aldrig set noget software fra Samsung, der kunne være andet end beta.
Gravatar #21 - Lowkey
12. feb. 2008 18:04
#12

Du kiggede ikke på det link der var i min post?
Der står:
"Android does not differentiate between the phone's basic and third-party applications -- even the dialer or home screen can be replaced."

Som jeg læser det, skulle det ikke være et problem at lave den løsning du taler om.
Gravatar #22 - El_Coyote
12. feb. 2008 19:21
ja det eneste man så mangler i sin mobil er en klapstol når man vænter på bussen!
Gravatar #23 - kilo
12. feb. 2008 20:27
#14

Jow jow. Min comment var ikke henvendt så meget på om det var muligt eller om deres "ti kode" blev kendt.

Dét jeg mente var, at hvis de leverer Videnskabelig Lommerregner funktionalitet på "deres" eller andres mobiler, så falder ders salg af ti maskiner jo nok en del.

Hvis man forestillede sig at de så fik lidt betaling for funktionaliteten, ville prisen for telefonen stige.

MEN

Jeg er enig i at de kunne overveje at gøre det muligt at købe og installere denne funktionalitet på alverdens symbian, windows mobile, iPhone eller Android baserede mobiler.
Det er da muligt det slet ikke er et marked de har overvejet.
Gravatar #24 - myplacedk
12. feb. 2008 22:50
#23
Lommerregner funktionalitet på "deres" eller andres mobiler, så falder ders salg af ti maskiner jo nok en del.

"Åh nej! Hver gang vi sælger 10 telefoner til 2.500 kr, mister vi 5 salg af en lommeregner til 700 kr! Vi skulle aldrig have gået ind på det marked!"
Jeg ser ikke noget problem.

Jeg synes i øvrigt at det er lidt underligt, at sidde med en fin dualcore bærbar med det hele, og så stadig bruge en oldgammel TI-83'er til beregninger mere kompliceret end hvad jeg havde lært i 5. klasse. Men jeg har altså ikke fundet noget software der kan de ting TI'eren kan.
Gravatar #25 - Niklas H
12. feb. 2008 22:53
#24 man kan bruge en TI-89 emulator
Gravatar #26 - DanaKaZ
12. feb. 2008 23:43
#8 Du mener ligesom på iPhonen?
Gravatar #27 - myplacedk
13. feb. 2008 07:02
#25
Hmm... Ligesom TI'eren, bare mere besværligt interface. Nok hurtigere beregninger, men samme begrænsninger i displayet.

Nah, så er lommeregneren vist bedre alligevel.

Jeg formulerede mig måske dårligt: Jeg har ikke fundet noget bedre alternativ, end at bruge den gamle TI-83'er. :)
Gravatar #28 - trylleklovn
13. feb. 2008 22:42
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login