mboost-dp1

unknown

Amiga OS 4 on tour nu i Danmark

- Via AmigaDK - , redigeret af Net_Srak

Så er Amiga OS 4 alligevel klar til at blive vist frem, til alle interesserede i Danmark. Amiga OS 4 on tour skulle oprindeligt ikke have været forbi Danmark, men nu sker det lørdag den 9. august, på Syvstjerneskolen i Værløse fra kl. 13 til 17.

Amiga OS 4 vil blive fremvist på en A4000 med CyberstormPPC, men du vil også få mulighed for at tage en Amiga One i nærmere øjensyn.

Er man interesseret, er det en god ide at sende en mail til: [email protected].





Gå til bund
Gravatar #1 - Ronson ⅍
16. jul. 2003 06:41
Syvstjerneskolen?
Værløse?
Krak.dk's server "busy"?
Gravatar #2 - jaspers_cool
16. jul. 2003 07:00
Hmmm der er vist mange der vil se det os

krak.dk server "busy"
det har jeg aldrig set før
Gravatar #3 - ingeningen
16. jul. 2003 07:10
Det er så meget fint, men hvilken rolle spiller AmigaOS efterhånden?

Ikke for at regne på nogens parade, så _var_ AmigaOS et fremragende operativsystem og ikke mindst et glimrende stykke hardware, men idag er det altså ikke noget særligt, slet ikke for den almindelige computerbruger.

Hvem gider eje en G3 computer der kun kan køre OS4 eller Linux når man for de samme penge kan få en helt fin PC der kan køre Windows, Linux, QNX, og på glimrende vis emulere AmigaOS 3.X til man bliver helt gasblå af nostalgi.

Skulle man endelig vælge noget hardware som bare absolut ikke må være "pc-agtigt" (x86 arkitektur), så er der da langt mere fornuft i at købe en G5 Power Mac f.eks.

Det er da fint nok som hobby OS, men nogen stor rolle tror jeg næppe det kommer til at spille. Så hvis der sidder nogen Amiga nostalgikere (som mig selv) og håber på en renæssance for Amigaen tror jeg de bliver fælt skuffede.

Nå, nok tisning på parade, selvfølgelig skal der da være plads til entusiasterne og hobbyfolket som finder det interessant bare fordi det er nyt og anderledes (jeg har bare forsøgt at se nyheden fra den almene forbrugers synsvinkel).
Gravatar #4 - Miklos
16. jul. 2003 07:26
aviator - før OS5 kommer OS4, og OS5 kommer til at køre på din PC.

Jeg tager forbi skolen og skriver lidt med billeder til for alle dem der ikke kan komme.
Gravatar #5 - Dwarf
16. jul. 2003 07:43
aviator, det er jo netop for nostalgien at man gør det, og som rigtig amiga nostalgiker håber man altid på et comeback ;)

miklos, Godt initiativ, det er jo røvlangt væk :)
Gravatar #6 - px
16. jul. 2003 07:53
Dwarg jeg kommer og tramper hele familiens amiga-samling i stykker i næste uge, og så tæver jeg dig i en lækker emuleret Nuclear War bagefter.
Gravatar #7 - sKIDROw
16. jul. 2003 08:32
Har i slashdotte krak?.. ;oD
Det vil alligevel være lidt af en ære, når vi får størrelsen til at kunne slashdotte kilderne.. hehe

@ Miklos

Det lyder godt.. :)
Gravatar #8 - Goatshrine
16. jul. 2003 08:39
godt man bor i værløse :)

det ligger lige ved siden af stationen hvis det er.. det tager ca 5 min at gå.
Gravatar #9 - PeterBP
16. jul. 2003 09:07
Enig med #3 - jeg er gammel Amiga nostalgiker, men hvem bruger efterhånden AmigaOS professionelt, elelr bare produktivt?
Gravatar #10 - dnv
16. jul. 2003 09:18
Jeg tror nu tiden er løbet fra Amiga...som ny maskine/OS.
Den var lækker engang (de glade 80'er),
men de få svært ved at kunne tilbyde noget PC'ere / MAC ikke kan i dag. Ifølge AmigaOne koster en
AmigaOne-XE G4 7451@800MHz - 800 Euro.(1 euro = 7.55kr)

Har dog stadig min Amiga 500+ liggende i en flyttekasse ;-)
Gravatar #11 - stone
16. jul. 2003 09:59

#3 #9 #10 - som operativsystem har amigaos stadig meget at byde paa, og der er mange rigtigt gode designimplementationer og meget funktionalitet og inovation, der langt fra er overgaaet af linux, windows eller macos.

hvis dette nye os, og de senere udgaver, ganske enkelt er et bedre operativsystem end window, linux og macos, boer man saa ikke haabe paa det finder en plads paa markedet? det er vel i alles interesse at benytte et bedre os.

personligt tror jeg heller ikke paa at amigaos v4 bliver saerligt anvendeligt. heller ikke selvom det sandsynligvis gaar hen, og bliver et okay godt lille operativsystem. markedet og hardwaren er ganske enkelt for begraenset. men v4 er ogsaa kun ment som en udviklingsfase frem til amigaos 5, som skulle blive platformsuafhaengigt. saa begynder det jo at ligne noget.

desvaerre har vi foer set rigtigt gode operativsystemer der har lidt en stille doed, paa trods at overlegne egenskaber. det bunder jo desvaerre i at der er alt for mange ignorante brugerer, der er mere interesseret i at de kan laese en word fil eller spille doom, end et godt og effektivt os.

om amiga kan komme over den hurdle, der handler om markdets standard programmer, skal jeg ikke kunne sige. men baade windows og linux er sku' for ringe, saa personligt gaar jeg og haaber paa et rigtigt godt alternativ i amigaos.

/stone
Gravatar #12 - seahawk
16. jul. 2003 10:14
#11:

AmigaOS mangler i den grad Memory Protection! Der er ingen grund til at normale programmer skulle være mere stabile på AmigaOS end på windows - og se hvor ofte et enkelt program crasher i windows. Sagen er bare at i Windows, crasher programmet - i AmigaOS er det sandsynligvis snarere hele systemet der vil crashe(Og alt arbejde i andre programmer er mistet!)

desvaerre har vi foer set rigtigt gode operativsystemer der har lidt en stille doed, paa trods at overlegne egenskaber. det bunder jo desvaerre i at der er alt for mange ignorante brugerer, der er mere interesseret i at de kan laese en word fil eller spille doom, end et godt og effektivt os.

Desværre har vi før set operativ systemer der har lidt en stille død fordi udviklerne er så elitære at de er 100% ligeglade med brugernes behov, og kun kan prædike om tekniske fortræffeligheder... :o)
Gravatar #13 - stone
16. jul. 2003 10:37

#12 - nu er memory protection saa een af de nye ting i amigaos 4. i det hele taget lader det til, at amigaos4 bliver en kombination af de gamle amiga fordele, opdateret med de nyeste teknologier og funktionalitet.

"Desværre har vi før set operativ systemer der har lidt en stille død fordi udviklerne er så elitære at de er 100% ligeglade med brugernes behov, og kun kan prædike om tekniske fortræffeligheder... :o)"

nu var det blandt andre et operativsystem som beos jeg henviste til. men din spydige bemaerkning passer, for den sags skyld, heller ikke paa amigaos.

/stone
Gravatar #14 - Deternal
16. jul. 2003 10:52
AFAIK bliver både mozilla og OOo portet til Amiga.

Ergo vil man kunne de mest gængse funktioner på den fætter ;)
Gravatar #15 - seahawk
16. jul. 2003 11:05
#13:

Den var nu på ingen måde spydig? :o)

Bare en anden måde at anskue tingene på - alt afhænger jo som bekendt af øjnene der ser! :)

Men jeg må lige læse lidt op på AmigaOS 4 så, det er tydeligvis et stykke tid siden kan jeg høre!
Gravatar #16 - seahawk
16. jul. 2003 11:09
#13:

http://os.amiga.com/os4/features.pdf

Der er IKKE memory protection i AmigaOS 4.

Alle ældre applikationer vil IKKE nyde godt af det, og det er stadig op til det enkelte program at benytte sig af det.

Hele humlen i amigaens hastighed er jo netop at IPC(Inter process communication) er så hurtig da den ikke skal ligge og kopiere data rundt, men blot sende en pointer. Det øjeblik du fjerner denne fordel, vil du også fjerne noget af det der fik AmigaOS til at føles så hurtigt.
Gravatar #17 - -Anders
16. jul. 2003 11:14
Ja det lyder sgu godt, jeg glæder mig da hvert fald til at læse den
lille reportage der var en bruger der ville skrive.
Jeg regner ikke selv med at tage til værløse (Hvor fanden er det
anyways?) Men jeg er da interesseret, men for tiden er det eneste min
stationære PC bliver brugt til filserver og til at game på, og jeg
tvivler på at OS5 har en netinstall ala Debian (Som jeg bruger på min
laptop med kun diskettedrev), så jeg ved ikke hvor realistisk det bliver
at jeg skulle skifte over til OS5 på mine normale maskiner. Men jeg
regner da stærkt med at jeg vil prøve det når det kommer ud, for ikke
andet så for at støtte udviklerne.
Gravatar #18 - seahawk
16. jul. 2003 11:21
Men bortset fra det - det kunne da være sjovt at have en lille newz.dk udflugt derop! :)
Gravatar #19 - sKIDROw
16. jul. 2003 11:26
Til dem der ikke ved hvor værløse ligger, så ligger det i HT området.
Altså en forstad til københavn.. ;)
Gravatar #20 - seahawk
16. jul. 2003 11:31
Og for at uddybe #19:

http://www.dsb.dk/stog/rutenet/ <--- stationen før farum
Gravatar #21 - stone
16. jul. 2003 11:33

#16 - jeps, som tideligere skrevet, er v4 en udviklingsfase, som skal bringe operativsystemet up-to-date og implementere en raekke af de mangler v3 og tideligere led under.

det skal jo starte et sted. memoryprotection bliver implementeret, men til en hvis grad begraenset grundet kompabilitet og noedvendigheden af at tage tingen i mindre skridt. det samme gaelder feks ogsaa for filsystemet, som heller ikke bliver optimalt i v4, men som stadig er et skridt paa vejen vaek fra assembler og mod bedre og nemmere portable kode.

meningen er vist at omkring v4.3/4.5 og v5, at det skulle begynde at vaere en fuldstaendig implementation.

/stone
Gravatar #22 - Coma
16. jul. 2003 13:24
Hyperion har udtalt at Memory Protecting bliver lagt ind lige så stille.. det er så småt inde i os4 og bliv blive lagt mere og mere ind i de efterfølgnende udgivelser.. der er snak både om 4.1 og 4.2 udvidelse.. 4.2 skal vist nok bringe AmigaAnywhere ned på Amigaén også, og bliver det enlige første skridt imod OS5 der skal gøre den platformsuafhænnig via AmigaAnywhere tehcnologien....

forstil dig et os der kan køre på alle cpuér
med programmer derkan køre på alle cpuér uden at skulle recompiles noget...
og så skulle det køre MEGET hurtigere end JAVA.. well det er ihvertifalde hvad der er i vente.. ved så bare ikke om de har fået lagt 3d ind i AmigaAnywhere(de) ???

ellers kan jeg ikke skrive mere end Stone skriver
Gravatar #23 - ParusMajor
16. jul. 2003 13:26
Er der nogen der kan tage sig sammen og arrangere en tur for jyderne derover til??? Der er jo så "¤#¤?% langt derover.

Det er også lige på min mors føsdag, jeg må prøve at snige mig væk og se om jeg kan komme derover.
Gravatar #24 - seahawk
16. jul. 2003 13:30
forstil dig et os der kan køre på alle cpuér
med programmer derkan køre på alle cpuér uden at skulle recompiles noget...


JavaOS og java?

Og at det kører MEGET hurtigere end java - jaja - lad os nu se! Jeg har svært ved at se hvordan noget som helst kan blive MEGET hurtigere end java med en god jit...
Gravatar #25 - Coma
16. jul. 2003 15:08
seahawk.. well alle test tyder på at AmigaANywhere er meget hurtigere.. skal da lige prøve at s eom jeg kan finde de artikler jeg henviser til... er dog et års tid siden jeg har læst dem.... men hold on.....
Gravatar #26 - Coma
16. jul. 2003 15:21
Hmm fuck.. kan ikke finde dem.. men kan huske det var en side der hed Dev IBM eller sådan.. den lå på ibm domæne.. men kanikke finde den da amiga.dk har slettet alle deres gammel nyheder da de fik gik over på et andet system..

men der var en gennemgang af AmigaDE SDK 1.0 til Linux
samt interview med Mc. Fleecy fra AMiga Inc..

og på de test de lavede var det AmigaDE langt hurtigt.. end Java.. faktisk lå hastigheden tæt på compiled exe´s pga den måde det var bygget op på!.... der ud over fik man afvide de arbejder på 3d support.. så det kunne bruges til noget mere advanceret.. any way de er der ude.. google finder bare ikke en skid :(

men måske er der en af de andre amiga freaks der kan huske hvor de artikler var?
Gravatar #27 - stone
16. jul. 2003 17:54

#24 - sun er ubestridte mestre naar det kommer til at fortolke kode. men amiga kan nu sagtens vaere hurtigere, det er nemlig native i modsaetning til java.

jeg kan heller ikke finde dokumentationen for hvordan det virker, men kun lidt derhen af.

citat "The SDK easily compiles C/C++ into native code that will run on any hardware platform that the new Amiga OS supports."

http://www.amiga.com/products/SDK.shtml
http://www.amiga.com/feature/about_amiga/amiga_de....

men du kan koere java paa det digital enviroment hvis du har lyst.

/edit
fandt forklaringen her,
http://www.gamersdepot.com/interviews/amiga/002.ht...
og deri er et link til denne her side,
http://www.amiga.com/press/zine/6-3-00/AW2.6.htm
/edit

/stone
Gravatar #28 - henrikmk
16. jul. 2003 18:21
#24:
"Og at det kører MEGET hurtigere end java - jaja - lad os nu se! Jeg har svært ved at se hvordan noget som helst kan blive MEGET hurtigere end java med en god jit..."

Jeg kører selv AmigaDE testsoftware (har SDK'et) på min windows maskine og det kører fantastisk hurtigt, selvom programmerne ikke er kompilerede direkte til CPU'en, men til den virtuelle processor (VP).

Desuden skal der lige gøres noget klart som de fleste misforstår: Programmerne fortolkes ikke i runtime men converteres til nativ x86/PPC/MIPS/ARM/whatever assembler så idet program koden læses op i hukommelsen. Det er en af grundene til det kører voldsomt meget hurtigere end tilsvarende Java programmer, selv med de bedste JIT maskiner.

Derudover fylder de ekstremt lidt, da Elate kernel'en er tool-baseret i stedet for library (dll) baserede biblioteker. Det giver en langt mere fin håndtering af hvor meget tingene må fylde i hukommelsen, og hvad der skal læses ind.
Et program til at åbne et vindue med et par knapper i, i AmigaDE's native vinduessystem fylder således kun 600 bytes i ren VP assembler form!

Det har selvfølgelig mest at sige på embeddede software platforme.

Elate kernel'en og 'intent' systemet er utrolig godt designet og gennemtænkt, efter min mening.

Hvis de får lavet adgang til hardware acceleration på de forskellige platforme, bliver der mulighed for at lave spil og programmer af én binary type der kunne køre uden besvære på x86 windows, x86 Linux, PPC MacOS eller PPC AmigaOS4. Selvfølgelig kræver det at udviklingsværktøjerne er i orden. Det er jo spændende at se om det sker. :-)

Det er jo allerede demonstreret at samme spil kan køre på PDA'ere af forskellige typer, som f.eks. Sharp Zaurus og HP Jornada, Symbion baserede håndholdte, ligesom man kan frit flytte den samme binary rundt mellem Windows maskiner og Compaq IPaq håndholdte, osv.
Gravatar #29 - seahawk
17. jul. 2003 07:36
#28:

Øhh... det lyder som en skidt ude! Dels giver det længere opstartstider på programmer, men det giver heller ikke mulighed for at udnytte de optimeringer en JIT compiler kan gøre brug af!
(Et javaprogram kan sagtens VÆLGE at JIT compile sig selv ved opstart).

Og med mindre i kommer med benchmarks der beviser at det er meget hurtigere, har jeg svært ved at se det være tilfældet! :)

#26:

Java3d virker skam også ganske udemærket... :)
Gravatar #30 - henrikmk
17. jul. 2003 12:39
#29:
"Øhh... det lyder som en skidt ude! Dels giver det længere opstartstider på programmer, men det giver heller ikke mulighed for at udnytte de optimeringer en JIT compiler kan gøre brug af!
(Et javaprogram kan sagtens VÆLGE at JIT compile sig selv ved opstart)."


Du har stadig misforstået det. :-) Oversættelsen sker 1 enkelt gang FØR programmet overhovedet køres, men idet programmet læses op i hukommelsen. Når dette er sket er den virtuelle processors rolle overstået. Der er overhovedet ikke behov for JIT.
Den virtuelle processor oversætter programmet til nativ (indsæt CPU) assembler inden det køres.
Der findes en virtuel processor til mange nyere CPU'ere derude, inkl. varianter af de forskellige pentiums. Hver udgave fylder mellem 20-200 kB og kan snildt ligge og lure et sted i memory klar til øjeblikkelig brug.
Der er jo ingen gigantisk JIT maskine der konstant skal sidde og oversætte kode, optimere og generelt æde CPU tid og memory i baggrunden, swappe på harddisken, og rykke rundt med en masse store dll-filer. Alt oversættelse sker 1 gang. Ingen overhead derefter. Og hvor lang tid tager det mon at oversætte 600 bytes VP assembler kode til et brugbart x86 program der viser et vindue med nogle knapper i? :-)
Det er den simple Tao filosofi om at gøre tingene uden at anstrenge sig, dvs. bruge mindre data, og færre oplysninger til at udføre de samme opgaver som andre systemer. Om det er derfor firmaet hedder Tao ved jeg ikke, men jeg synes den passede meget godt. :-)

Derudover kan man når man compilerer programmerne lave særlige processor specifikke binaries som ikke kræver virtuel processor for at køre, hvilket f.eks. er velegnet til firmware i en PDA, f.eks. Man kan altså vælge portabiliteten fra, hvis man helt har lyst.

Desuden ved jeg heller ikke om det kan lade sig gøre at lave ægte real time operativsystemer med en JIT compiler... men det er Elate altså, når den kører stand-alone. :-)

Denne PDF giver god indsigt i Elate og 'intent' systemet:
http://withintent.biz/aux-files/Introduction_to_in...

Jeg har ingen benchmarks pt. ud over at systemet er fandens responsivt, selv om der kører 10-20-30 grafisk intensive applikationer i baggrunden. I min udgave af SDK'et er der ingen hardware acceleration, så alt kører i en framebuffer. Derfor er frameraten aldrig vildt imponerende, men systemet er alligevel meget hurtigt til at svare på input.
Små programmer starter det øjeblik man klikker på menupunktet for programmet. Større programmer skal måske have 1-2 sekunder til at starte.
Gravatar #31 - seahawk
17. jul. 2003 13:04
#30:

Jeg tror du har misforstået java! :)

En JIT jvm gør præcis det samme, bortset fra at den oversætter On demand - den oversatte kode bliver selvfølgelig liggende oversat til næste gang man kommer forbi det stykke kode!

Så løsningerne er 100% identiske, bortset fra at oversættelsen i en JIT JVM er ondemand, i amiga er den ALTID ved opstart.

Grunden til at jeg synes det lyder til at du har misforstået java er din indblanding af dll'er og alskens ting og sager - jvm'en behøver ikke at fylde meget mere end netop de 20-200KB du beskrive(I din mobiltelefon f.eks.).

Det der tager så enormt meget hukommelse i Java er de classlibraries de har, hvor specielt swing er rimeligt langsomt!

Men derved at konkludere at java er langsomt er en klar fejlkonklusion.

Og det er lige præcis her jeg synes Amiga begår en fejl - de kunne lige så godt have valgt at skrive deres egen JVM og basere sig på java sproget(men med et radikalt anderledes classlibrary)

Fordelen vil være at du vil have en stor base af programmører tilgængelige fra dag et og så behøver vi ikke ENDNU en "standard" der gør PRÆCIS det samme som andre allerede gør! :)
Gravatar #32 - stone
17. jul. 2003 13:57

#31 - du kunne i det mindste laese den .pdf henrikmk gav et link til, inden du drager dine fejlagtige konklusioner.

/stone
Gravatar #33 - seahawk
17. jul. 2003 14:12
#32:

Det havde jeg skam overset, og hvor gerne jeg end ville, har jeg ikke lige tid til at læse en 40 siders rapport(selvom den ser god ud) lige nu, men jeg ville da sætte stor pris på at du fortalte mig præcis hvor jeg tager fejl - så lærer jeg også noget idag! :)
Gravatar #34 - henrikmk
17. jul. 2003 15:49
#31:

Jamen så er vi da nok langsomt ved at blive enige. :-)

"Og det er lige præcis her jeg synes Amiga begår en fejl - de kunne lige så godt have valgt at skrive deres egen JVM og basere sig på java sproget (men med et radikalt anderledes classlibrary)"

Jamen kan du bygge et custom realtime operativsystem med Java? Virtuel Processor teknologien har enorme fordele da det går helt ned i low-level niveau og arbejder. Man kan i princippet boote et computersystem med en Elate kernel (eller andre kernels skrevet i VP assembler).
Jeg har forresten slet ikke nævnt heterogent multiprocessing der er muligt, netop takket være virtuel processor teknologien... dvs. man kan
Elate og den underliggende virtual processor teknologi har været 8 år under udvikling, så det er faktisk voldsomt gennemtænkt og meget veldokumenteret (der følger ca. 1500 siders dokumentation med SDK'et...).

"Det der tager så enormt meget hukommelse i Java er de classlibraries de har, hvor specielt swing er rimeligt langsomt!"

Ja, og det er en af årsagerne til at Elate og 'intent' bruges af Amiga Inc., fordi du kan bygge et komplet OS med net, meget customiseret GUI (velegnet til branding) samt diverse tools på nogle få hundrede kB. Det er customisering der er nøglen og det er jo herligt, når man har CPU-uafhængighed på binært niveau nedenunder.

De services som Amiga er i færd med at bygge på er muligheden for at tilpasse platformen nemmere for udviklere til devices af forskellig fysisk karakter, således man kan spille det samme spil på en PDA med 320x200 lodret skærm med trykknapper og på en spillekonsol med gamepad der tilsluttes TV'et eller en Windows PC med 1600x1200 skærm og tastatur og mus. Spillet skaleres vha. de hardware enheder der er tilgængelige på de forskellige maskiner.
Der designes services til håndtering af forskellige datatyper, lyd, billed, film, osv. samt low-level 2D og 3D API'er.
Der designes services til håndtering af forskellige netværkstopologier. Senere får vi måske mulighed for at se heterogent multiprocessing, orthogonal persistence og andre spændende ting.
Gravatar #35 - Coma
17. jul. 2003 17:44
henrikmk>> siden du har sdkét ved du så hvor langt de er kommet med 3d delen??? sidste jeg hørte noget var det nemelig at lyd og 3d stadig var under udvikling.. men det er jo ved at være et år siden...
Gravatar #36 - henrikmk
17. jul. 2003 18:06
#35:

Jeg har ingen NDA, så jeg ved ikke hvor langt præcis de er kommet. Men 2D delen skulle være færdig. Andre ting ved jeg ikke noget om.
Gravatar #37 - Coma
17. jul. 2003 19:33
oki.. tak for svaret! :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login