mboost-dp1

Apple Inc.

Amerikansk luftvåben vil udskifte manualer med op imod 63.000 tablets

- Via BusinessWeek - , redigeret af Pernicious

Tablet-computere har på en række områder muliggjort, at man kan erstatte tunge bøger og papirer med en enkelt enhed, og det har også USA’s luftvåben fået øjene op for.

Luftvåbnets Air Mobility Command-afdeling (AMC) vil nemlig købe op mellem 63 og 18.000 tablets. Selvom det ikke er endeligt besluttet hvilken tablet, der er tale om, specificerer AMC, at det enten bliver en iPad 2 eller et produkt, der kan tilbyde tilsvarende specifikationer.

Grunden til det ønskede skifte til tablets er, at piloter og navigatører i øjeblikket bærer rundt på godt 18 kg manualer og kort til navigation, der alle kan erstattes med for eksempel en enkelt iPad.

Et sådant skifte er allerede undervejs i størstedelen af den amerikanske luftfartsindustri, som altså på dette punkt er et godt stykke foran luftvåbnet.





Gå til bund
Gravatar #1 - Daniel-Dane
13. feb. 2012 08:32
Fordi jeg skal være ham:
De vil selvfølgelig have de gamle manualer som backup, da elektronik kan fejle samt løbe tør for strøm.
Gravatar #2 - f-style
13. feb. 2012 08:48
Det er jo smart, så nu skal de bare rende rundt med 18 KG batterier i tilfælde af de løber tør for strøm.
Jeg håber da at militæret har tænkt så at gennemteste enhederne for hvor solide de er, så de ikke går i stykker indenfor relativt kort tid. De bliver jo nok ikke behandlet alt for blødt i militæret.
Gravatar #3 - HerrMansen
13. feb. 2012 08:53
#2: Ja det lyder ikke helt gennemtænkt fra deres side. Lyder som om at de hellere skulle investere i udvikling af en "military grade" -e-bogs læser - ikke en "iPad" agtig tablet. Der er jo alt for mange features som slet SLET ikke skal tilgås i en "manual" sammenhæng.

"Hey andenpilot/navigator - skulle vi til venstre efter Himalaya eller?"
"Sssh! Jeg spiller Angry Birds og ser Justin Bieber's nyeste hit på Youtube"

(Sarkasme kan forekomme)
Gravatar #4 - el_barto
13. feb. 2012 08:54
Så de vil indkøbe et antal mellem 63 og 18.000? Stort spænd i antal må man sige...

Man må da håbe at det her er gennemtænkt, men det virker umiddelbart ikke sådan :D
Gravatar #5 - Mr AC
13. feb. 2012 08:55
#1 faktisk en god pointe

Ja, det er vægtbesparende, men papirudgaven fungerer uden strøm, den lyser ikke op om natten og ødelægger nattesyn eller afslører end position... derudover så virker papirudgaven også selvom den bliver våd, har været udsat for kraftige slag og selvom dele af den er brændt eller lign, så virker den stadig.

plus papirudgaven skal ikke skærmes af for elektronisk støj

...af og til er en gammeldags bog stadig den bedste løsning.
Gravatar #6 - Saxov
13. feb. 2012 09:07
f-style (2) skrev:
Det er jo smart, så nu skal de bare rende rundt med 18 KG batterier i tilfælde af de løber tør for strøm.
Hvis piloten/navigatøren ikke har strøm til rådighed fra flyet når de skal bruge kort til at navigere efter, tror jeg ikke deres tablet pc er deres største problem.

Tænk over det, det er for at spare plads og vægt i forbindelse med det fly-crewet skal bruge når de er i LUFTEN. Mon ikke en C-130 godt kan trække den strøm der skal til for at køre en tablet PC, uden at det går markant ud over engine power?
Gravatar #7 - HenrikH
13. feb. 2012 09:09
HerrMansen (3) skrev:
"Hey andenpilot/navigator - skulle vi til venstre efter Himalaya eller?"
"Sssh! Jeg spiller Angry Birds og ser Justin Bieber's nyeste hit på Youtube"

(Sarkasme kan forekomme)

Har iPad endelig fået ordentlig multitasking?

Spøg til side, hvis det er specifikationerne de går efter, så er der da en række andre tablets som har højere specifikationer/pris?

Men måske en Kindle (eller anden egentlig e-bogslæser) ville være bedre? Kan lige forestille mig piloten der vender og drejer sig i cockpittet, da solen giver ham alt for meget genskin i skærmen >_<
Gravatar #8 - pinata
13. feb. 2012 09:50
Hader at der stør iPad og ikke tablet.
Dog, hvis man kunne lave interaktive ebøger, ville man sikkert kunne skære en masse tid fra uddannelse. At forklare alle dele er noget mere besværligt end at se dem.
Gravatar #9 - sysadm
13. feb. 2012 10:16
Undrer mig også, som #7 siger, så vil en kindle da være langt at foretrække hvis det er tiltænkt som en erstatning for en papirbog?

Længere batteri tid, kan ses i kraftig lys/svagt lys, er generelt mere holdbar end en ipad, og har ikke en masse features der ikke er brug for.
Gravatar #10 - Brugernavn
13. feb. 2012 10:21
sysadm (9) skrev:
Undrer mig også, som #7 siger, så vil en kindle da være langt at foretrække hvis det er tiltænkt som en erstatning for en papirbog?

Er Kindle DX ikke udfaset? For så er der kun små Kindles tilbage, der ikke er særligt velegnede til PDF'er. Specielt ikke til ansatte, der er lidt oppe i årene. De kan måske købe dem nu, men hvis ikke Amazon fortsætter med den serie, kan de ikke købe nye, senere hen.
Gravatar #11 - henmyg
13. feb. 2012 10:35
Jeg undrer mig mest over at tabletten kan noget (sikkerhedsmæssigt?) som laptoppen ikke har kunnet tidligere.

Der må være en grund til at laptoppen ikke har måttet være manual tidligere - hvorfor må tabletten?

Samtidig tænker jeg at det må være fedt for en pilot at få digitaliseret sine manualer. Det kan umuligt være hurtigt at finde procedurer YX37b i 18kg manual.
Dog forestiller jeg mig at kritiske cheklister fortsat vil forefindes i papirformat?
Gravatar #12 - Grofle
13. feb. 2012 10:36
http://www.ruggedmobilecomputers.dk/Rugged%20Table...

Meget mere egnet til flyvevåbnet. Kan være at den vejer 2.2 kg, men den kan så holde til at blive kastet med. Et alternativ våben.
Gravatar #13 - HenrikH
13. feb. 2012 10:55
Nåh ja, og så selvfølgelig at diverse moderne tablets burde være ubrugelige per default, da de vidst nærmest har en negativ Ip klasse, og nok på ingen måde kommer i nærheden af at overholde MIL standarderne.

Tak til #12 for den påmindelse - vil jo være lidt kedeligt i et koldt/varmt/fugtigt/støvet cockpit hvor man ikke lige kan få noget til at virke, at ens manual så ikke virker >_<
Gravatar #14 - terracide
13. feb. 2012 11:04
Så en iFad er sikret imod EMP?...*host*
Gravatar #15 - Brugernavn
13. feb. 2012 11:04
Grofle (12) skrev:
Meget mere egnet til flyvevåbnet. Kan være at den vejer 2.2 kg, men den kan så holde til at blive kastet med.

Nemlig. Der skal intet til at smadre en iPad 2. Jeg taler af erfaring.
Gravatar #16 - 1000tusind
13. feb. 2012 11:07
Der kommer vel en sur stewardesse og insisterer på at alt elektronik skal være slukket under turen..
Gravatar #17 - ListiC
13. feb. 2012 11:13
Grofle (12) skrev:
Meget mere egnet til flyvevåbnet. Kan være at den vejer 2.2 kg, men den kan så holde til at blive kastet med. Et alternativ våben.


Det er en all in hvis de begynder at bruge deres tablet som våben! :D - Og hvis de gør, tror jeg det er lidt ligemeget hvilken model de vælger.
Generelt tror jeg da ikke at piloterne sidder og kaster med elektronikken i cockpittet så mon ikke at det er andre kvaliteter de er ude efter?
Gravatar #18 - Nielson
13. feb. 2012 11:21
terracide (14) skrev:
Så en iFad er sikret imod EMP?...*host*


Nej, selvfølgelig er den ikke det. *shrugs*
Gravatar #19 - Mnc
13. feb. 2012 11:33
Jeg synes sgu det er et skridt i den rigtige retning, jf de mange "undersøgelse af flystyrt" programmer jeg har set på NatGeo (hvilket gør mig til en ekspert!).

De viste på et tidspunkt at der var blevet foretaget en undersøgelse af hvordan checklists (pre-flight) blev fulgt, og hvor nemt det var at have med at gøre, hvis man blev forstyret af eksempelvis et kontroltårn. :) Checklists var sjældent noget i nærheden af ens, fra selvskab/producent til andet, og også gerne svære at "genoptage" ved en forstyrrelse, således at piloterne i frustration kunne risikere at springe ting over.

Der er det sgu noget nemmere lige at prikke og sætte et flueben. :P

Plus det vil nok også være noget nemmere at rulle reviderede versioner af checklists ud - eks. hvis nyt hardware bliver lovkrav eller hvis checklisten gøres simplere/bedre.
Gravatar #20 - noobie
13. feb. 2012 12:07
Jeg synes at idéen lyder meget godt,,, men iPads?

Hvorfor vælge et produkt der ikke er udviklet med henblik på hård håndtering? Der findes tablets specifikt udviklet til hårdere miljøer - som man må sige at en hver form for militær enhed normalt går ind under.
Hvis de udelukkende skal kunne trække manualer der erstatter papir, hvorfor så ikke gå efter en der er markant billigere, men så til gengæld heller ikke er dual-core of flashy?

mellem 63 og 18.000 tablets

What? Det giver jo ingen mening med det spænd i antal...
Gravatar #21 - Cypern
13. feb. 2012 13:01
Ipad....suk, ingen ægte multitasking, en skærm som Iphone revner for et godt ord og et styresystem som er elendigt og låst uden btrug af en pc.

Ja, de må være nogle gigantiske tosser i det amerikanske forsvar.
Gravatar #22 - Magten
13. feb. 2012 13:06
Cypern (21) skrev:
ingen ægte multitasking
Er det nødvendigt for dem da?

Cypern (21) skrev:
et styresystem som er elendigt
Det er din mening. Mange millioner er ikke enig med dig.

Cypern (21) skrev:
låst uden btrug af en pc.
En PC har ikke været krævet siden iOS 5 kom.
Gravatar #23 - sg17a
13. feb. 2012 13:38
Hvis det bare er manualer de skal læse, hvorfor så ikke bare en Kindle læser med S/H ink-skærm?
Gravatar #24 - tachylatus
13. feb. 2012 14:05
iPad til militært brug - det kan bare ikke tages seriøst.
Gravatar #25 - nwinther
13. feb. 2012 14:46
Jeg ser umiddelbart flere ulemper, end fordele. Smart, at man kan have al information i én lille enhed. Ikke særlig smart, at man har al information i én lille enhed. Ét lille uheld og AL information er væk.

Som med så meget andet grej, så skal også denne bakkes op af hardcopies. GPS skal have et kort, hvis nu. Printeren skal have en blyant, hvis nu. Radioen skal have en morsekode-kyndog, hvis nu. Osv.

Der er en grund til, at man har et eject-sæde i kampfly.
Gravatar #26 - theflowmanager
13. feb. 2012 14:48
Til spørgsmålet om hvorfor det skal være iPad og ikke andre tablets, så kan man vel sige at xx/xxx mio brugere ikke kan tage fejl.

Jeg er ikke sikker på hvor mange iPads der er solgt, men er nu ret sikker på at tallet er langt højere end hvad der er nummer 2.... nå nej, det er sikkert også iPad.

Gravatar #27 - Nielson
13. feb. 2012 14:49
tachylatus (24) skrev:
iPad til militært brug - det kan bare ikke tages seriøst.


Hvorfor ikke?
Gravatar #28 - PMGekko
13. feb. 2012 15:07
theflowmanager (26) skrev:
Til spørgsmålet om hvorfor det skal være iPad og ikke andre tablets, så kan man vel sige at xx/xxx mio brugere ikke kan tage fejl.

Jeg er ikke sikker på hvor mange iPads der er solgt, men er nu ret sikker på at tallet er langt højere end hvad der er nummer 2.... nå nej, det er sikkert også iPad.



fanboy much?
Gravatar #29 - theflowmanager
13. feb. 2012 15:15
#28

Jeg forholder mig blot til virkeligheden. Salgstal lyver ikke :o)
Gravatar #30 - Magten
13. feb. 2012 15:18
theflowmanager (29) skrev:
#28

Jeg forholder mig blot til virkeligheden. Salgstal lyver ikke :o)
Men skal salgstal være en grund til at vælge en bestemt enhed?

"Den her har solgt mest, så den skal vi have!"
Gravatar #31 - Mikkelpf
13. feb. 2012 15:19
theflowmanager (29) skrev:
#28

Jeg forholder mig blot til virkeligheden. Salgstal lyver ikke :o)


Til gengæld er salgstal for consumer-segmentet komplet irrelevante i forhold til at vurdere om et produkt egner sig til militært brug. Et emne meget få af os nørder (mig inklusive) i øvrigt har noget som helst relevant viden om :).
Gravatar #32 - Brugernavn
13. feb. 2012 15:21
Magten (30) skrev:
Men skal salgstal være en grund til at vælge en bestemt enhed?
"Den her har solgt mest, så den skal vi have!"

Ja da. Det er farligt at gøre noget originalt.
Gravatar #33 - inckie
13. feb. 2012 16:02
Når man skal flyve en flyver, er der masser af checklists der skal gennemgås, hvis mandskabet bliver afbrudt i et punkt på listen. så SKAL de begynde helt forfra, fra starten af listen, for at være SIKKER på ikke at have misset et punkt.

Det er nemmere at sikre med software at mandskabet har gået checklisten igennem.
Gravatar #34 - Chewy
13. feb. 2012 16:07
@ #33
Det er nemmere at sikre med software at mandskabet har gået checklisten igennem.


Hvorledes?
Gravatar #35 - Chewy
13. feb. 2012 16:09
@ #26
Til spørgsmålet om hvorfor det skal være iPad og ikke andre tablets, så kan man vel sige at xx/xxx mio brugere ikke kan tage fejl.


Så hvis vi skal følge din argumentation, så er Britney Spears blandt det ypperligste inden for musik kunsten, og dermed det bedste valg hvis jeg vil lytte til musik?
Gravatar #36 - rma
13. feb. 2012 16:16
Saxov (6) skrev:
Hvis piloten/navigatøren ikke har strøm til rådighed fra flyet når de skal bruge kort til at navigere efter, tror jeg ikke deres tablet pc er deres største problem.

Tænk over det, det er for at spare plads og vægt i forbindelse med det fly-crewet skal bruge når de er i LUFTEN. Mon ikke en C-130 godt kan trække den strøm der skal til for at køre en tablet PC, uden at det går markant ud over engine power?


Det er faktisk et problem, for du stopper ikke bare lige en eller anden dims på forsyningen i et fly uden at den er godkendt til dette, hvilket vil betyde i det her tildfælde at den som minimum skal overholde MIL-810 standarten, jeg tvivler på at apple/eller andre overhovedet kan leve op til denne standart

jeg tror den her artiekl er taget ud af context, AMC er fly personale på jorden, og derfor vil de kunne bruge en tablet til deres tjeck lister og andet, hvilket er smart nok, det vil nu nok blive svært at afskaffe parpiret da rigtig blæk på tjeck listen er en vigtig factor.

med hensyn til piloter, så tror jeg faktisk at hende tals kvinden ikke har nogen somhelst ide om hvad hun snakker om, men smart skal det jo lyde, der findes "tablets" idag som har de rette godkendelser til brug i militær luftfart, hvilket jeg kunne forstolle mig kunne bruges i eks. transport fly, udover det så har sådan tablets også skærme der kan læses under rødt lys samt læses med nat briller også.
Gravatar #37 - martinfjakobsen
13. feb. 2012 16:38
De bruges allerede, både som manualer, som digitale checklister og ikke mindst som navigation på mindre fly. I forbindelse med navigationen er de dog stadig ikke driftsikre nok til at stå alene, men de kan hjælpe til at give et overblik og en ekstra indikation på hvor man befinder sig.

Se i øvrigt disse applikationer der ikke ligefrem er rettet mod menigmand, en kortlicens for europa koster i omegnen af 2000$ :)

Mobile flitedeck
http://itunes.apple.com/dk/app/jeppesen-mobile-fd/...

Samtlige Jeppesen manualer
http://itunes.apple.com/dk/app/jeppesen-mobile-tc/...

De sidste er tunge at slæbe rundt på
Gravatar #38 - el_barto
13. feb. 2012 17:34
theflowmanager (26) skrev:
Til spørgsmålet om hvorfor det skal være iPad og ikke andre tablets, så kan man vel sige at xx/xxx mio brugere ikke kan tage fejl.

Jeg er ikke sikker på hvor mange iPads der er solgt, men er nu ret sikker på at tallet er langt højere end hvad der er nummer 2.... nå nej, det er sikkert også iPad.


Jeg synes seriøst at det danske forsvar skal skrotte alle deres terrænkøretøjer til fordel for Chevrolet Spark, det må være den bedste bil, da det er den der er solgt flest af i 2011. Eller noget...
Gravatar #39 - toLucky
13. feb. 2012 21:38
http://www.slashgear.com/morgan-stanley-predicts-a...

det er ikke mange dage siden denne nyhed var her på siden.
Her er lidt matematik, hvor alle kan være med.

40 mio / 365 dage / 24 timer = 4566 stk/time - Med andre ord ville det være produktionen fra 4 timer kun til det kinesiske marked...En dråbe i havet.

Ja, det er IPhones og ja det kan ikke 100% sammenlignes. Men selvom 18.000 er mange, så er det ikke noget der kan få de store producenter til at ryste det mindste på hånden.
Gravatar #40 - Grofle
14. feb. 2012 05:44
#39 skrev:
Ja, det er IPhones og ja det kan ikke 100% sammenlignes. Men selvom 18.000 er mange, så er det ikke noget der kan få de store producenter til at ryste det mindste på hånden.

Jeg er overbevist om at hvis de vælger 18000, så er den første i stykker indenfor 1 uge, og derfor skal de bestille nye hjem meget hurtigt. Det vil sige at det ikke kun er 18000, men en fast kunde, der hele tiden skal have nye pga. iPad'ens dårlige ydre.

Der findes meget bedre tablets som kan holde til meget mere, og der kunne de evt. spare penge.
Det er forkert af flyvevåbnet at købe noget dyrt og skrøbeligt elektronik hvis det kan undgåes. Der vil blive brugt for mange penge på det i sidste ende.
Gravatar #41 - HenrikH
14. feb. 2012 08:43
Magten (22) skrev:
Cypern (21) skrev:
låst uden btrug af en pc.
En PC har ikke været krævet siden iOS 5 kom.

Nåh, det ville da være rart, hvis nogen havde forklaret det til den 4S jeg har fra arbejdet af, hvorefter jeg nu har iTunes på min computer.

Må prøve at fjerne det, nu den er aktiveret, men jo - den er afhængig af en PC stadig.
Gravatar #42 - Magten
14. feb. 2012 09:04
HenrikH (41) skrev:

Nåh, det ville da være rart, hvis nogen havde forklaret det til den 4S jeg har fra arbejdet af, hvorefter jeg nu har iTunes på min computer.

Må prøve at fjerne det, nu den er aktiveret, men jo - den er afhængig af en PC stadig.
En PC er kun nødvendig hvis du vil synkronisere med ting på din PC.
Gravatar #43 - LinguaIgnota
14. feb. 2012 10:40
Har det amerikanske luftvåben nu igen tænkt sig at investere i hardware uden først at spørge på Newz, hvor alle er eksperter i det amerikanske luftvåbens behov og arbejdsgange? Jamen, altså, lærer de det da aldrig?!

I får ellers hældt noget vand ud af ørerne, hva'?
Gravatar #44 - Daniel-Dane
14. feb. 2012 11:40
Man kan kraftedeme heller ikke diskutere noget uden at Lingu går i terra-mode; Man må ikke diskutere noget uden at være ekspert.
Gravatar #45 - Brugernavn
14. feb. 2012 11:43
Daniel-Dane (44) skrev:
Man må ikke diskutere noget uden at være ekspert.

Er du ikke ekspert?
Lol!
Gravatar #46 - HenrikH
14. feb. 2012 11:46
Magten (42) skrev:
En PC er kun nødvendig hvis du vil synkronisere med ting på din PC.

En PC er nødvendig for at påbegynde brug af en 4S med iOS 5.0 på.
I hvert fald samtlige af dem vi fik i mit firma.
Gravatar #47 - Zombie Steve Jobs
14. feb. 2012 12:03
Synes det lyder som en fin idé, nemt, overskueligt, søgbart.

Nu har jeg ikke været i luftvåbnet, men den måde de røde reglementer og manualer i forsvaret blev behandlet på i specielt panser fortæller mig, at en standard tablet kommer til at virke i omkring 34 minutter.
Gravatar #48 - Magten
14. feb. 2012 12:15
HenrikH (46) skrev:
En PC er nødvendig for at påbegynde brug af en 4S med iOS 5.0 på.
I hvert fald samtlige af dem vi fik i mit firma.
[url=
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login