mboost-dp1

Nvidia

AMD: Nvidia fjerner multi-core understøttelse i PhysX med vilje

- Via bit-tech - , redigeret af Avenger- , indsendt af Net_Srak

Siden NVIDIA opkøbte Ageia, firmaet bag PhysX-motoren, har det ikke haltet med lovprisninger om, hvor meget det hjælper at anvende PhysX til fysikberegninger.

AMD træder dog frem nu og beskylder NVIDIA for at holde kræfterne i PhysX-motoren tilbage. Mere specifikt nævner Richard Huddy fra AMD, at før NVIDIA-opkøbet var PhysX API’en gearet til at udnytte mange CPU-kerner ad gangen, men nu skulle NVIDIA have lavet API’en om, så den oftest kun anvender en enkelt CPU-kerne; til tider to.

Ifølge Huddy er dette sket, for at få flere folk overbevist om, at der skal en kraftig GPU til for at håndtere komplicerede fysikberegninger.

Richard Huddy, AMD skrev:
I wonder why Nvidia has done that? I wonder why Nvidia has failed to do all their QA on stuff they don’t care about – making it run efficiently on CPU cores – because the company doesn’t care about the consumer experience it just cares about selling you more graphics cards by coding it so the GPU appears faster than the CPU. It’s the same thing as Intel’s old compiler tricks that it used to do; Nvidia simply takes out all the multi-core optimizations in PhysX.

Huddy fortsætter med at pointere, at de fleste fysikberegninger faktisk snildt kan klares direkte i CPU’en, såfremt de bliver kodet korrekt til det.

Opdatering: NVIDIAs svar på AMDs anklage kan læses her.





Gå til bund
Gravatar #1 - nitan
21. jan. 2010 06:37
Hvis jeg forstår dette rigtigt, er det så NVidia som igennem PhysX holder tilbage på kræfterne på kort som GTX295 ?

Er det ikke lidt at skyde sig selv i foden?
Gravatar #2 - AlienDK
21. jan. 2010 06:55
PhysX bruger CPU'en, ikke GPU'en (f.eks. Nvidia GTX 295).
Gravatar #3 - HerrMansen
21. jan. 2010 07:14
Nåja. De låser jo allerede PhysX af hvis man blander AMD og Nvidia kort som det ér. Det hér er ikke nyheder for mig. :/
Gravatar #4 - gensplejs
21. jan. 2010 07:15
AlienDK (2) skrev:
PhysX bruger CPU'en, ikke GPU'en (f.eks. Nvidia GTX 295).

Nej.
PhysX kan køren enten på CPU'en eller på GPU'en (kun Nvidia GPU'er) eller på et af de dedikerede gamle Ageia PhysX kort.
Pointen er netop at Nvidia kun optimere det til at køre på GPU'en og bevidst handicapper det når det skal køre på CPU'en.
Gravatar #5 - Mikkelpf
21. jan. 2010 07:17
#4

Du mener CPU'en til sidst?
Gravatar #6 - gensplejs
21. jan. 2010 07:22
Mikkelpf (5) skrev:
#4

Du mener CPU'en til sidst?

tak. Rettet.
Gravatar #7 - Palme20
21. jan. 2010 07:24
Gravatar #8 - tomas1991
21. jan. 2010 07:26
AMD vs. Nvidia

Den ældgamle krig er startet igen

skønt......det kan næsten betyde bedre grafik til forbrugerne

og nu til topic:

Syntes det er åndsvagt at Nvidia handicapper Physx så det har sværre ved at kører på CPU'en. Jeg tager måske fejl, men betyder det ikke at man skal have e kraftigere grafikkort, for at kører spil på en computer ordenligt?
Gravatar #9 - eviscerator
21. jan. 2010 07:41
Nu har jeg ikke nogen dyb indsigt i emnet, men jeg er automatisk skeptisk når det er en konkurrent der sviner Nvidia til..
Gravatar #10 - Mort
21. jan. 2010 07:53
tomas1991 (8) skrev:
...Jeg tager måske fejl, men betyder det ikke at man skal have e kraftigere grafikkort, for at kører spil på en computer ordenligt?


Det er præcis det er der AMD's pointe. Hvis man ikke har et hurtigt NVidia grafikkort, så kører fysik motoren ifølge AMD langsommere, også selvom der er masser af CPU kraft i computeren.
Gravatar #11 - terracide
21. jan. 2010 08:33
Jeg kan kun gentage havd jeg har sagt på andre sites:

Time for Huddy to shut the fuck up!

Jeg købte min første PPU i 2006 og jeg har ALDRIG set AGIEA køre multikernet CPU-fysik....i hvkeren demos eller spil.

PR FUD fra AMD side af.
Men hvad med at snakke om AMD der LOVEDE de ville levere GPU-fysik i 2006...via HavokFX?
(Men det vælger folk at ignorer fordi det er på "mode" at hade NVIDIA)

EDIT:
Og så spiller han på folks uvidenhed...fysik skalerer ikke linært med antallet af CPU-kerner..madre mia.

Terra - Skræmmer "fermi" virkelig AMD så meget?
Gravatar #12 - Holger_dk
21. jan. 2010 08:47
Hm... trist da det sådan får det til at se bedre ud for dem. Men ok, det er lidt deres produkt. Må bare håbe at de fikser det lidt.
Gravatar #13 - terracide
21. jan. 2010 08:51
#12:
For helvede spænd nu hjelmen, det er en falsk påstand(i normalt tale kaldet en løgn)...

Huddy udtalte sig enten om ting han ikke ved røv&nøgler om...eller løj direkte.

AMD er synderen her....ikke NVIDIA.
Gravatar #14 - T_A
21. jan. 2010 09:05

Er nød til at give Terracide ret her, efter at have læst Nvidia's svar må man antage at ham Richard Huddy fra AMD taler ud af røven.

I følge Nvidia bestemmes alt multi-thread af applikationen og giver et eksempel

One of the best examples is 3DMarkVantage which can use 12 threads while running in software-only PhysX.


Hvis ikke dette var sandt ville enhver der havde arbejdet med PhysX i spil, kunne skyde Nvidia's forklaring ud af vandet.

Tvivler på at Nvidia's ville stille op til et så let frispark til kuglerne.
Gravatar #15 - AenimA
21. jan. 2010 09:22
#1

Nej, AMD beskylder Nvidia for ikke at understøtte - rent faktisk skulle Nvidia angiveligt have fjernet understøttelsen - af multikernede CPUer (f.eks. Core i5, Phenom etc.) med PhysX. GTX295 er en GPU.

Hvorvidt det er sandt, står jeg mere tvivlende overfor. Jeg tror mere, at man kan sige at PhysX ikke er blevet videreudviklet med CPU'en som hovedprioritet efter Nvidias opkøb. Det er ikke helt det samme.

#generelt om PhysX

Jeg er mildest talt skeptisk overfor PhysX 'standarden', fordi den er ejet direkte af én interessehaver istedet for en organisation (af interessehavere) eller en overordnet platform (der tager hensyn til alle platformens brugere). Nvidia kan, på nuværende tidspunkt, "lukke for det varme vand" (og have en interesse i det), hvis AMD brugte standarden - og det er selvfølgelig derfor AMD ikke ønsker at understøtte standarden.

For at tage en sammenligning med en mere universel standard, så er det derfor DirectX har været succesfuld for (bl.a.) 3D grafik for (windows)PC'en - MS har ingen interesse i at lukke grafikkortsfabrikanterne ude (da grafikkortsfabrikanterne ikke er konkurrenter, men med til at understøtte platformen), og laver i vid udstrækning retningslinier der er ens for alle fabrikanter, så de kan konkurrere på samme grundlag.

#7

Tak for linket - det kan være en god idé at tjekke kommentarerne til Nvidias modsvar. Der er andre brugere der har fundet uregelmæssigheder i PhysX standarden - inkl. Toms Hardware selv - som man kan se på flg. link
Gravatar #16 - Remmerboy
21. jan. 2010 09:28
#15
der er havok fysik motor tilrådighed, som ikke skelner hvilket hardware den bliver brugt på. dog bliver den kun rendered på cpu niveau (x86, 64bit, singlecore, multicore, ppc osv) da havok fx som skulle kunne renderes på gpu niveau ser ud til at blive aflyst eller kraftig forsinket uden at få info
Gravatar #17 - Sanzor
21. jan. 2010 09:36
Det kan vel ikke være meget værre end en eller anden tester FutureMark med og uden PhysX? Så vidt jeg forstår på det, så har Nvidia ikke noget med begrænsningerne og gøre, men derimod spil producenterne som skal optimere deres spil til multicore kodning for at arbejde ordentlig sammen med GPU og CPU.

Det virker lidt som uholdbare ord AMD fyrer af :/
Gravatar #18 - terracide
21. jan. 2010 09:40
#14:
Det er værre end dét.
Huddy giver folk det falske indtryk at AGEIA's PhysX havde bedre multikerne understøttelse end NVIDIA's PhysX ikke har.

Det kan jeg så ikke nikke genkendene til...og det er ikke fordi jeg ikke har ejet 2 PhysX PPU kort og har alt hvad man kan få af PhysX software, fra DSK til demos til spil...selv AGIEA's "Realitymark" køre PhysX i singlethread mode.
Gravatar #19 - terracide
21. jan. 2010 10:14
#15:
Jeg vil hellere have noget proprietært end intet "free for all"

AMD har snakket om GPU-fysik isden 2006...keyword: snakket.


Terra - Men selvfølig er det NVIDIA's skyld af AMD har hovedet oppe i røven *host*
Gravatar #20 - LupusGrey
21. jan. 2010 10:19
#15

Må erklære mig fuldstændig enig. Man kan håbe at der bliver lavet en slags OpenCL overbygning til fysik eller Microsoft laver DirectPhysics eller lignende.

Og linket fra Toms Hardware er mildest talt suspekt. Så er der måske noget om snakken fra AMD.
Gravatar #21 - Mort
21. jan. 2010 10:33
terracide (19) skrev:
#15:
Jeg vil hellere have noget proprietært end intet "free for all"


Nu findes der gratis (Og open source) alternativer til PhysX, feks ODF. Men jeg er nu ikke af den mening at det er bedre at det er Open Source end at det er kommercielt. Tværtimod så bliver der ofte investeret flere penge (Og dermed flere folk) i det kommercielle produkt, fordi pengene er et incitament til at forbedre det.
Gravatar #22 - terracide
21. jan. 2010 11:18
#21:
Der findes mig bekendt (og jeg har kigget) andre løsninger ned PhysX hvis du ikke vil være låst fast til forældet CPU-fysik dags dato.
Gravatar #23 - T_A
21. jan. 2010 11:33
#15

Ja det ser underligt ud det spil de tester med, men hverken Toms, AMD eller Nvidia for den sags skyld har nogen indsigt i hvordan det program er lavet så man kan på ingen måde konkluderer at det er PhysX API'en der gennetvinger en dårlig udnyttelse.

Hvis det som Nvidia skriver er rigtigt at håndtering af multi-threads er program styret og ikke styret af PhysX.

Hvis det er løgn hvad Nvidia skriver så er der sikkert en langhåret spil-programmør et sted i verden der kan jorde dem med den kommentar og lave en fiks lille "proff of concept".

Lidt som den gang hvor producenterne havde fusket med drivers og fuskede performance op ved at sænke kvalitet, når man kørte Unreal.
Det tog ikke lang tid før nogle havde lavet et proff of concept og der blev delt prygl ud.
Gravatar #24 - AenimA
21. jan. 2010 11:51
#21

Jeg er enig i, at det ikke behøver at være en open source standard, men directX kan udemærket bruges... Hvis man kigger på DirectX11 udgaven af Dirt 2 er der allerede GPU fysik-agtige effekter i det spil - som feks. realistisk brydning/sprøjten af vand og "cloth" effekter. Det kan lade sig gøre via DirectX 11s Compute Shader (og via tessellation), der åbner op for flere muligheder for at accellerere mere kompliceret kode gennem GPU'ens shadere.

Dirt2 directx11 vs. directx 9


Men det er ikke et færdigt fysiksystem som PhysX, mere en mulighed - så hvis man ville, er rammerne dannet for fysikaccelleration gennem DirectX11... Det kræver bare en anden aktør (dvs. ikke ATI el. Nvidia) med tilstrækkelig interesse til at lave noget generaliseret middleware for GPU fysikaccelleration.

Ellers står vi igen med standard, kun ca. halvdelen af GPU ejerne kan bruge, ligesom vi delvist gjorde det under 3dFX dagene, eller med Creatives EAX standard. Og hvis PC'en skal klare sig bedre som platform, er der efter min bedste overbevisning ikke brug for flere standardkrige... eller rettere, vi har brug for en relativ hurtig løsning af fysikstandarden.

Og der kan AMD, af gode grunde, ikke selv lave standarden - men hvis nu ATI/AMD, Nvidia, MS og Intel satte sig ned, og løste problemet uden Nvidia gik sologang, som sidst de forsøgte, så kan det være det kan lykkedes.
Gravatar #25 - terracide
21. jan. 2010 12:09
#23:
De gange jeg har siddet og rodet inde i PhysX's DSK(både AGEIA's og NVIDIA's) har man selv skulle sætte flag til alt

#24:
Cloth var muligt allerede i 2006...det er bare bedre i PhysX end DX11...for under PhysX kan du have tearable cloth....held og lykke med det under DX11 ;)

Så DX11 (Dirt2) er ikke engang oppe på det niveau som f.eks. CellFactor viste i 2006:

Gravatar #26 - Barkane
21. jan. 2010 14:26
terracide (11) skrev:
(Men det vælger folk at ignorer fordi det er på "mode" at hade NVIDIA)


Jeg tror det har noget med dig at gøre, du sviner AMD/ATI så meget at det er blevet "mode" at hade nVidia. :P
Gravatar #27 - c4m3d
21. jan. 2010 16:02
Svagt. AMD er vel ved at indse at fermi bliver et kort der trækker dem grundigt i næsehårene..
Gravatar #28 - morgenkaffe
22. jan. 2010 08:57
#26 Præcis... Men vi alle ved jo, at der er gemt en kæmpe Nvidia-fanboy gemt i terracide..

morgen - Er nvidia godt nok SÅ dyrt ?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login