mboost-dp1

AMD

AMD Fusion kommer tidligst i 2011

- Via Ars Technica - , redigeret af Emil

AMD har planer om at lave en processor og grafikchip, der er “smeltet” sammen til en enkelt chip. Projektet hedder Fusion og er blevet nævnt flere gange tidligere, men nu er seneste melding, at Fusion tidligst vil se dagens lys i 2011.

Årsagen er AMD’s valg om, at Fusion skal laves i 32nm-teknik, hvilket tidligst kan ske i 2011. En planlagt mellemversion, der har gået under navnet Shrike, der skulle kombinere Shanghai-teknologien med en GPU, er helt blevet droppet.

AMD kæmper for tiden med at få vendt et negativt regnskab til et positivt, og meldingen om udsættelsen bliver set som et fornuftigt træk. Ved at udskyde Fusion vil AMD få tid til at lave et ordentligt produkt, der skal være attraktivt for OEM-producenter fra starten, hvilket vil sige, at det ikke mindst skal være billigt og effektivt.





Gå til bund
Gravatar #1 - Smandii
14. nov. 2008 17:02
jeg er ikke helt med her, undskyld

men det vil sige at det er ekstra kraft til ens grafik kort eller et grafik kort i sig selv? :)
Gravatar #2 - killer_X
14. nov. 2008 17:09
Det er et "grafikkort" i sig selv. Men man skal nok ikke regne med at spille crysis med det ;)
Gravatar #3 - vandfarve
14. nov. 2008 17:09
#1 Det vil sige, at CPU'en og GPU'en bliver en chip.

Fordelen er, at man kan sikre et bedre forhold mellem den generelle processor og den specifikke grafikprocessor, da de forskellige kerner (her snakker vi måske om op til 64 kerner) tildeles de forskellige opgaver efter arbejdsmængden.

Derudover kan man spare en del i produktionen, da det bliver mere simpelt og billigere at producere chippen. Det ligner et lignende tilstand fra Intel, hvor nordbroen på bundkortet nu reelt er fjernet.

Det er generelt billigere og giver større ydelse, da man fjerner endnu en flaskehals.
Gravatar #4 - dummyddd
14. nov. 2008 17:54
#3
Udover det bliver båndbredden fra cpu til gpu også meget højere end hvad der er almindeligt på pc her for tiden. Det er det område pc'er er været mest bagud i forhold til konsoller, og har været det de sidste par generationer. Typisk kan man ofte undgå det problem ved at optimere kode anderledes på pc i forhold til konsol, men det er en af grundene til at der er nogle konsol spil der er så besværlige at emulere på pc.
Gravatar #5 - eliassorensen
14. nov. 2008 17:55
Lavede Intel egentligt ikke noget lignende i 90'erne? Synes jeg at huske.
Gravatar #6 - hejole
14. nov. 2008 18:00
#2 I 2011 vil jeg nu nok forvente at kunne spille Crysis med det.
Så vidt jeg husker handler hele deres satsning om at bygge en respektabelt ydende GPU sammen med CPU'en. Og i 2011 Er Crysis noget grimt gammelt hø ;-)
Gravatar #7 - mardal
14. nov. 2008 19:35
Kan det her tolkes som en udvikling hos PC'en, som får den til at ligne en konsol mere og mere?
Gravatar #8 - webwarp
14. nov. 2008 19:54
#7 på hvilken måde..?
Gravatar #9 - mardal
14. nov. 2008 20:23
At indmaden kommer til at bestå af færre men mere komplekse dele. Så som at CPUen og GPUen bliver en. Det vil jo betyde en formindsket mulighed for individuelle brugerspecifikationer for ens hardware. og så bliver PCen jo mindre personlig
Gravatar #10 - flywheel
15. nov. 2008 08:26
#5 Du tænker formodentlig på Cyrix MediaGX, der udover hovedprocessor og grafik i et også havde et SB16 kompatibelt lydkort indbygget.

Pudsigt nok er MediaGX endt som AMD egendom (Efter at have været en tur over National Semiconductor), nemlig i forbindelse med Geode serien.
Gravatar #11 - HydrA
15. nov. 2008 13:11
Hvad siger VMware Fusion til det her?
Gravatar #12 - Spand
15. nov. 2008 16:09
#11
Ja nu vil jeg gætte på at VMware heller ikke var de første til at kalde et produkt for Fusion.. så nok ikke det store.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login