mboost-dp1

Amazon

Amazon klar med ny, forbedret Kindle

- Via Hot Hardware - , redigeret af Emil

Den mest populære e-bog-læser på markedet er uden tvivl Amazons Kindle-serie, og den bliver nu udvidet med en ny 6″-model, som de selv kalder den næste generation Kindle.

Der er ikke tale om revolutionerende nyheder som f.eks. en farve-skærm, men der er sket flere forbedringer. Vægten er faldet med 15 %, idet størrelsen er blevet reduceret med 21 %, i forhold til den forrige 6″-model.

Batterikapaciteten er blevet øget, hvilket betyder, den kan holde op til en måned på en opladning uden brug af trådløse forbindelser (Wi-Fi eller 3G). Derudover er e-ink-skærmen bedre med en øget kontrast på 50 % og en opdateringshastighed, der er steget 20 %.

Til trods for alle forbedringerne, så vil den ny udgave tilmed koste mindre end forgængeren, der ikke længere sælges. En model kun med Wi-Fi sælges i USA til $139 og til $189 for [url=www.amazon.com/kindle3G]udgaven med 3G[/url].

Amazon oplyser, at salget af den nye Kindle vil starte den 27. august i 140 lande verden over.





Gå til bund
Gravatar #1 - Slettet Bruger [2009641175]
29. jul. 2010 10:13
Minder mig om at jeg for lidt siden afslørede slutningen på mænd der havde kvinder for en der er ved at læse den... på trods af at jeg aldrig selv har xD
Gravatar #2 - Wikzo
29. jul. 2010 10:17
Ser lidt mere handy ud, men designerne bag står virkelig i et dilemma angående tastaturet. Har ikke selv prøvet den, men jeg tror, at det er begrænset, hvor ofte man bruger det. Man kunne måske lave det sådan, at man brugte sin computer til at søge på Amazons hjemmeside og fandt bøgerne derigennem, men omvendt ville dette ødelægge konceptet med "download en bog når som helst og hvor som helst".

Indtil der kommer en form for touchskærm er Kindle vist nødsaget til at bruge så meget plads på et fysisk tastatur.
Gravatar #3 - x-site
29. jul. 2010 10:18
#1 Lad mig gætte det var Butleren ?


Gravatar #4 - angelenglen
29. jul. 2010 10:28
Hvis jeg købte sådan en i USA, mon jeg så kunne bruge den til noget hjerhjemme i lille Danmark?
Gravatar #5 - Corholio
29. jul. 2010 10:45
#4

Ja, men ikke alt det du kan bruge den til i USA, jvnf:

http://www.comon.dk/nyheder/Dansk-Kindle-har-mange...
Gravatar #6 - fidomuh
29. jul. 2010 10:50
Men hvilke retarderede aber er det dog der giver 13$ for en e-book, naar hardcover udgaven koster 11$?

Helt serioest, Amazon vil jo ikke have mine penge.

Jeg havde helt klart forventet en pris paa 2-3$ per bog, men nej.. Dyrere end hardcover. Jeg starter min torrentklient og laeser PDF'er istedet -.-
Gravatar #7 - henrikmk
29. jul. 2010 11:19
#6

Nu sidder jeg og gætter på fremtiden for e-bøger:

Du får en 5 minutters højtoplæst EULA, som ikke kan skippes, hver gang du vil læse en ny bog.

Du får herefter en 5 minutters højtoplæst FBI warning, som ikke kan skippes, hver gang du vil læse en ny bog.

Du får herefter en 30 siders intro med reklamer for andre bøger i shoppen.

Embeddede fonts og billedoplysninger, så bøger kan "genoptrykkes" og skal købes på ny, når der kommer nye enheder, der naturligvis ikke kan læse de oprindelige e-bøger. Det lykkes på en eller anden måde at bilde folk ind at højere-opløste vektorfonts kræver et "genoptryk".

Regionskodede bøger, så man ikke kan sælge dem på tværs af landegrænser.

Amazon får et one-click patent på nemt at sagsøge enkeltkunder, når de køber for få e-bøger, eller forsøger at læse e-bøger på regionsfrie ebogslæsere.

Serverside DRM kryptering, der fejler om 1-2 år, når Amazon ikke kan lønne administratorer til at passe systemet, fordi der sælges for få e-bøger og advokatudgifterne vokser. Ingen kan herefter læse deres Amazon købte bøger.

Amazon's e-bogsforretning kører herefter som en punkteret cykel uden baghjul, mens der skrives kommentarer på diverse IT sites om, hvorfor Amazon ikke fatter noget.
Gravatar #8 - Justin
29. jul. 2010 11:35
Wikzo (2) skrev:

Indtil der kommer en form for touchskærm er Kindle vist nødsaget til at bruge så meget plads på et fysisk tastatur.


Det kan man da håbe på aldrig sker
Gravatar #9 - krx
29. jul. 2010 11:37
#7
Dead on!
Gravatar #10 - gnаrfsan
29. jul. 2010 11:38
fidomuh (6) skrev:
Helt serioest, Amazon vil jo ikke have mine penge.

Efter iPad'en udkom steg priserne 4 dollars for best sellers, fordi forlagene ellers ville trække sig fra Amazon. Flere gjorde faktisk.

Problemet var at Apple tilbød dem flere penge.
Gravatar #11 - mehanika
29. jul. 2010 12:14
Kunne godt finde på at købe sådan en. Bæredygtighed frem for alt!
Gravatar #12 - Raekwon_
29. jul. 2010 12:37
#4 & #5: Nu skal I ikke være for hurtige.
Der er en nyhed her som er særdeles væsentlig selvom det ikke fremgår af nyheden.
Tidligere havde Kindle 2 kun 3g understøttelse, med et livstids betalt data abonnement. Det virkede dog kun i USA. Senere kom International Edition, som virker uden for USA - Her er der dog begrænsninger som gør at 3g nettet kun kan bruges på Amazon og Wikipedia.
Nyheden her er at der er WIFI understøttelse! Så er det fuldstændigt ligegyldigt, hvis du benytter Wifi, om du er i USA eller danmark. Det er ikke deres regning, ergo er de ligeglade.
Jeg er selv ejer af både Kindle 2 US og Kindle 2 international edition og har været fint tilfreds med at bruge US kun som boglæser, og siden at kunne lave wiki opslag på international edition. Denne mulighed for yderligere wifi understøttelse er super, jeg skal afgjort have den hjem så snart som muligt.
Gravatar #13 - mgX
29. jul. 2010 12:45
JEg skal helt sikkert også have sådan en her. Det er meget nemmere når man som mig har et overforbrug af fantasy, og mener at bøger på 1400sider er lidt besværlige at have med at gøre i papirudgave :
Gravatar #14 - myplacedk
29. jul. 2010 12:52
fidomuh (6) skrev:
Men hvilke retarderede aber er det dog der giver 13$ for en e-book, naar hardcover udgaven koster 11$?

Jeg vil (ofte) hellere have en ebook end en hardcover. Ergo er ebooken mere værd, og jeg er klar til at betale mere for den.

Forudsat at der ikke er DRM eller andre tumpede forhindringer i at bruge produktet.
Gravatar #15 - gnаrfsan
29. jul. 2010 14:17
Der er iøvrigt ikke noget pis med reklamer osv. Kindlen.
Gravatar #16 - Medallish
29. jul. 2010 14:31
Wikzo (2) skrev:
Ser lidt mere handy ud, men designerne bag står virkelig i et dilemma angående tastaturet. Har ikke selv prøvet den, men jeg tror, at det er begrænset, hvor ofte man bruger det. Man kunne måske lave det sådan, at man brugte sin computer til at søge på Amazons hjemmeside og fandt bøgerne derigennem, men omvendt ville dette ødelægge konceptet med "download en bog når som helst og hvor som helst".

Indtil der kommer en form for touchskærm er Kindle vist nødsaget til at bruge så meget plads på et fysisk tastatur.

Hehe ja det er ikke det bedste tastatur i verdenen, men det er også lidt svært at gøre bedre tror jeg, fordi det Amazon har gjort smart er at det er en Stand alone device, du behøver ikke computeren til den, hvor Sony's Ebook skal både koblet til computeren hver gang og skal ha' installeret software, småting for os nok, men du mister "the simplicity", som du også selv er lidt inde på.

Problemet med touch skærm er igen Sony's eksempel, skærmen derpå har den her nærmest glas overflade så i solen er det helt umuligt at læse på den. Mens på en Kindle er det nærmest bedre at læse i solen :P. Personligt forstyrre det ikke mig så meget da jeg alligevel gik amok og købte den store udgave, men jeg kan godt se at folk gerne vil ha' en "pocket" Kindle.

fidomuh (6) skrev:
Men hvilke retarderede aber er det dog der giver 13$ for en e-book, naar hardcover udgaven koster 11$?

Helt serioest, Amazon vil jo ikke have mine penge.

Jeg havde helt klart forventet en pris paa 2-3$ per bog, men nej.. Dyrere end hardcover. Jeg starter min torrentklient og laeser PDF'er istedet -.-


Ja det er helt vildt man skal betale mere(som man så ikke gør) for noget bedre.

det kommer an på hvordan du ser det, med Kindle har du bogen i løbet af 60 sek. du skal ikke betale fragt(Der er overførsels "fee" men det er med i bogens pris), men ja du kan også læse PDF'er på den, du mister dog funktionerne som Ordbog, notater, og oplæsning, personligt elsker jeg ordbogen hvor jeg f.eks læser et ord jeg ikke har set før kan slå det op instantly.

Men nu er jeg vel også bare en retarderet abe ifølge dig? :P

mehanika (11) skrev:
Kunne godt finde på at købe sådan en. Bæredygtighed frem for alt!

Jeg er mega glad for min, fik den i mandags og har brugt den flittigt :P.

mgX (13) skrev:
JEg skal helt sikkert også have sådan en her. Det er meget nemmere når man som mig har et overforbrug af fantasy, og mener at bøger på 1400sider er lidt besværlige at have med at gøre i papirudgave :

Helt klart! Det var blandt andet også derfor jeg købte min, har the Hitchikers guide to the galaxy, fed bog, men holy crap den er stor og klumpet :P hvertfald den med alle historierne, nu sidder jeg og læser dele af den hver morgen med toget.


myplacedk (14) skrev:
Jeg vil (ofte) hellere have en ebook end en hardcover. Ergo er ebooken mere værd, og jeg er klar til at betale mere for den.

Forudsat at der ikke er DRM eller andre tumpede forhindringer i at bruge produktet.

Plus at du ikke skal bruge papir, mindre papir forbrug godt for miljøet. Det sagt, jeg har aldrig set en bestseller i DK til 13$~80,- Nu prøvede jeg lige at finde en tilfældig bog på min Kindle og sammenligne den med et par andre priser.
The Greatest show on Earth: The Evidence for Evolution
Kindle = 16.99$ = 97,- DKK inkl. "fragt"
Boghallen.dk = 120 DKK eks fragt
Amazon = 11.46$ 65 DKK eks fragt.

Så jo det er billigere hos Amazon, men med fragt kommer den formentlig over selv den danske pris. med i prisen på de bøger på Kindle er der overførsel med oven i købet.

Men ja jeg gik helt amok og købte den helt store Kindle DX Graphite, som har samme skærm som de nye har, min er dog 9.7" ^^. Hvis du er ligesom mig og godt kan lide bøger men syns bare aldrig man har tid eller plads, så kan jeg helt klart anbefale Kindle, men man skal ikke forvente andet end en rigtig god Ebook-reader.
Gravatar #17 - Borgbjerg
29. jul. 2010 15:02
#16: tldr :P
Gravatar #18 - kimmerrild
29. jul. 2010 15:15
#16 - Amazone fragter fra US, korrekt? i så fald skal du huske dansk moms *1,25, så er vi oppe på 81,- + fragten.
Jeg er en af de personer som når jeg vil have noget, så gider jeg ikke at traske ned i handlen og hente det - jeg bruger nettet når jeg handler.
Hvis jeg nu er nærig, og vil ikke betale "overhovedet" så er der torrents til utroligt mange bøger.
Gravatar #19 - Raekwon_
29. jul. 2010 15:23
#2 Det skal lige nævnes at du sagtens kan gå ind med din computer på amazon.com og bestille bøger til din kindle derigennem. Det er der ingen hindring for, den er koblet til din amazon konto. Det med at du kan gøre det fra kindlen er en ekstra feature.
Gravatar #20 - fidomuh
29. jul. 2010 15:24
#14

Jeg vil (ofte) hellere have en ebook end en hardcover. Ergo er ebooken mere værd, og jeg er klar til at betale mere for den.


Well, rent fysisk betaler du saa bare ekstra penge for "ingenting".
Men det er nok i samme boldgade (for mig) med at jeg ikek forstaar, at man ikke bare faar en PDF udgave med gratis, naar man koeber bogen i hardcover.

Forudsat at der ikke er DRM eller andre tumpede forhindringer i at bruge produktet.


Det ved jeg faktisk ikke.. Jeg kunne ikke droemme om at give saa mange penge for en bog, naar hardcover udgaven er langt billigere, samt PDF'en kan hentes i et snuptag. :)

#16

Ja det er helt vildt man skal betale mere(som man så ikke gør) for noget bedre.


Du betaler ikke mere? Altsaa, priserne du ser paa Amazon er billigere for ebooks end hardcover? Jeg har mange eksempler hvor det ikke er saadan.

det kommer an på hvordan du ser det, med Kindle har du bogen i løbet af 60 sek.


Eh? Der er ikke 3g i den jeg ville koebe, saa det kan vel tage langt laengere?

du skal ikke betale fragt(Der er overførsels "fee" men det er med i bogens pris)


Saa jeg betaler altsaa fragt?

men ja du kan også læse PDF'er på den


Great, saa koeber jeg nok en alligevel :D

personligt elsker jeg ordbogen hvor jeg f.eks læser et ord jeg ikke har set før kan slå det op instantly.


Jeg har en ordbog i min laptop, men nu er vi ovre i den boldgade, hvor en iPad begynder at vaere meget mere interessant :)

Men nu er jeg vel også bare en retarderet abe ifølge dig? :P


Overhovedet ikke, jeg undrer mig bare over at man kan tillaegge et produkt der er 112% gratis at producere, mere vaerdi end et der rent faktisk koster en hel del at lave.

Med boeger er det helt utroligt dyrt, medmindre man trykker i serioest oplag. (flere millioner.)

Ebooks? Koster 0kr at lave en milliard kopier.
Men det er jo ligesom hoax'en med digital musik ... Dyrere end at koebe det paa et fysisk medie -.-

Helt klart! Det var blandt andet også derfor jeg købte min, har the Hitchikers guide to the galaxy, fed bog, men holy crap den er stor og klumpet :P


Joh, men da jeg alligevel har min laptop med mig 99% af tiden, saa er spoergsmaalet ikke hvor stor bogen er, da jeg alligevel bare har den hjemme paa hylden, men mere hvorfor jeg skulle koebe en kindle, naar boegerne til den koster saa utroligt meget :)

#18

Amazone fragter fra US, korrekt? i så fald skal du huske dansk moms *1,25, så er vi oppe på 81,- + fragten.


Nej de goer ej.
Amazon.co.uk.

Jeg er en af de personer som når jeg vil have noget, så gider jeg ikke at traske ned i handlen og hente det - jeg bruger nettet når jeg handler.


Me 2. Og har koebt utroligt meget hos Amazon :/

Hvis jeg nu er nærig, og vil ikke betale "overhovedet" så er der torrents til utroligt mange bøger.


Mjoh, pointen med en Kindle er jo lidt at man skal koebe deres boeger.. Hvis man alligevel torrent'er dem, saa er det jo ligegyldigt om man koeber Kindle eller iPad ;)
Gravatar #21 - fidel
29. jul. 2010 15:24
Findes der piratbøger, som fungerer ligesom dem man kan købe på amazon (ordbog/kapitler/etc.)? Og kan man skaffe de helt nye titler uden at skulle betale?
Gravatar #22 - Raekwon_
29. jul. 2010 15:27
#21 Det korte svar er ja. Jeg har hentet utroligt mange bøger ned og lagt på mine kindle's. Ingen problemer der.

#20: Du nævner at det kunne tage langt længere tid fordi du ville købe en uden 3g, men havde den wifi ville den jo også blive hentet med det samme - og ellers kan den overføres via usb, som igen heller ikke tager lang tid.
Gravatar #23 - myplacedk
29. jul. 2010 15:37
fidomuh (20) skrev:
Well, rent fysisk betaler du saa bare ekstra penge for "ingenting".

Det er fint med mig. Rent fysisk betaler jeg jo ikke, så de får jo "ingenting".

Eller sagt på en anden måde: Bare fordi det bliver leveret som bytes i stede for molekyler, synes jeg ikke det bliver værdiløst.

Det er bogens indhold jeg betaler for, først og fremmest. Formen er en del af prisen, og den digitale version er typisk meget mere brugbar for mig. Ergo - mere værd. Med en ebog kan jeg ting som er umuligt med en fysisk bog, og det er absolut ikke "ingenting" for mig.
Gravatar #24 - fidomuh
29. jul. 2010 16:06
#22

Du nævner at det kunne tage langt længere tid fordi du ville købe en uden 3g, men havde den wifi ville den jo også blive hentet med det samme - og ellers kan den overføres via usb, som igen heller ikke tager lang tid.


Pointen var at uden 3g, saa kan det tage alt fra 0 sekunder til aldrig, at overfoere en bog.
As in, hvis jeg ikke har wifi eller er i naerheden af det, saa kan det sagtens tage laengere tid end at bestille det - eller koebe en bog i foetex.
Gravatar #25 - gnаrfsan
29. jul. 2010 16:09
Gutenberg bøgerne virker iøvrigt også på Kindlen, uden videre arbejde end at kopiere dem ind via USB.
Gravatar #26 - woodydrn
29. jul. 2010 18:11
mgX (13) skrev:
JEg skal helt sikkert også have sådan en her. Det er meget nemmere når man som mig har et overforbrug af fantasy, og mener at bøger på 1400sider er lidt besværlige at have med at gøre i papirudgave :


Ja, men jeg synes den bedste ting er search og bookmarks! Det kunne jeg godt bruge i mine normale bøger ;)
Gravatar #27 - kimmerrild
29. jul. 2010 20:01
#22
Det er ligesom man ser på det. "Pointen" er vel at hvis man står midt i Afrika, så tager det lang tid, men hardbag'gen kommer nok først med en GLS kurrer. Medmindre der lige kommer en afrikaner forbi med en sat opkobling og en wifi der er frit åben for alle som skulle stå ude in da middle of fucking nowhere og skulle mangle internet.

Skulle jeg vælge, så ville jeg også hellere have en fast bog i hænderne, men jeg vil også gerne have en reol med bøger. En kindle er lidt sværre.
Forresten, hvis en's kindle bliver væk/stjålent - er alle end bøger inde på en konto som man bare kan hente dem ned igen?

Men derudover vil jeg også gerne have en kindle, da man netop har hele sin samling samlet. Måske skulle jeg køber bøgerne fysisk, og hente de samme bøger på thepiratebay? :D
Gravatar #28 - gnаrfsan
29. jul. 2010 20:49
kimmerrild (27) skrev:
Forresten, hvis en's kindle bliver væk/stjålent - er alle end bøger inde på en konto som man bare kan hente dem ned igen?

Ja, de kan hentes et uendeligt antal gange til hver installation, du har af Kindle storen.
Med andre ord, hvis du downloader Kindle til Android, iPhone, PC, Mac, Black Mesas mainframe etc. så kan du bare hente dine bøger igen. Appsne synker oven i købet sidenummer, hvis du holder dig forbundet til net.

Men med hensyn til downloadede bøger, så vil jeg ikke anbefale den til PDF'er. iPad'en er en milliard gange bedre til dem, fordi zoom mulighederne er helt hen i hampen til Kindlen.
Minimum zoom er 1/4 af siden, og man kan kun vælge de enkelte kvadranter. Zoomområdet kan ikke flyttes frit.
Gravatar #29 - gnаrfsan
29. jul. 2010 21:01
Corholio (5) skrev:
Ja, men ikke alt det du kan bruge den til i USA, jvnf:

Med hensyn til begrænsinger kan man nu frit surfe med den danske udgave. Jeg har f.eks. prøvet her og i Grækenland. Før var man begrænset til Wikipedia. Det er man ikke længere, og jeg havde ingen problemer med at læse mails mens jeg var på ferie, fra den.
Du skal dog have noget webmail, der ikke er afhængigt af frames etc., og den kan ikke fortolke tabeller ordentligt.
Gravatar #30 - angelenglen
29. jul. 2010 21:44
kimmerrild (18) skrev:
#16 - Amazone fragter fra US, korrekt? i så fald skal du huske dansk moms *1,25, så er vi oppe på 81,- + fragten.

For det første, så sender Amazon fra UK, dvs. inden for EU, og så kommer der ikke moms oveni.

Men selv hvis den kom fra US, så koster den under 80 kr, og er dermed undtaget told, moms og fortoldningsgebyr.

Toldsatsen for bøger er godt nok 0 %, men moms skulle stadig være betalt moms hvis værdien (ex fragt) var over 80 kr.
Gravatar #31 - angelenglen
29. jul. 2010 21:49
myplacedk (23) skrev:
Det er bogens indhold jeg betaler for, først og fremmest. Formen er en del af prisen, og den digitale version er typisk meget mere brugbar for mig. Ergo - mere værd. Med en ebog kan jeg ting som er umuligt med en fysisk bog, og det er absolut ikke "ingenting" for mig.

Sandt, men der er færre omkostninger ved at levere en bog digitalt, og det burde komme forbrugerne til gode i form af billigere bøger.
Desuden tror jeg på at; billigere bøger = flere solgte bøger = flere penge i kassen.
Gravatar #32 - gnаrfsan
29. jul. 2010 22:02
Angelenglen (31) skrev:
Sandt, men der er færre omkostninger ved at levere en bog digitalt

Jeg så en opgørelse på et tidspunkt, af indtjening på ebooks vs. indtjening på paperbacks. I Amazons gamle prismodel, tjente forlagene mere på en paperback. Men en paperback bog koster heller ikke ret mange kr. at producere.

Edit:
Her var opgørelsen:
http://gizmodo.com/5482774/how-much-it-actually-co...
Træk 3 dollars fra ebogsprisen (9.99 var Amazons tidligere pris), så giver resten vist sig selv.
Beklager at jeg ovedrev prisstigningen i indlæg 10...
Gravatar #33 - Frawan
31. jul. 2010 13:10
#28: Mon ikke det med zoom på PDF forbedres. Det virker mere til at være en software-mangel end et problem med selve hardwaren..

Men da jeg har en Sony Reader venter jeg nok også lige til næste kindle generation med noget farvedisplay el. lign. før jeg hopper med på vognen. Udbuddet for ikke-Amerikanske kindle ejere er heller ikke pragende på Amazon i forhold til US.
Gravatar #34 - gnаrfsan
1. aug. 2010 15:51
Frawan (33) skrev:
Mon ikke det med zoom på PDF forbedres. Det virker mere til at være en software-mangel end et problem med selve hardwaren..

Det vil kunne løses med software, men amazon er ikke specielt hurtige med at opdatere deres software, så jeg ville ikke købe den og være optimistisk på det punkt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login